Tupperit pilalla?

Kokkailija

Meidän ei niin kovin vanhoihin tupperin astioihin ja joihinkin muihinkin muoviastioiden sisäpinnalle on ilmestynyt valkoisia rosoisia pilkkuvanoja, joita on lähinnä astian reunoilla ei pohjalla. Pilkkuja on järestään kaikissa astioissa. Onko muilla kokemuksia tai tietoa mistä näitä syntyy? Mielestäni kaikki astiat eivät ole käyneet mikrossa, astianpesukoneessa kylläkin.

29

12833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veetabiks

      kannattaa pitää uudet tupperikutsut... knääks, ne mitään ikuisia oo, nekään...

    • Haltia

      Mulla ainakin jää astianpesukoneesta sellaiset pilkut muoviastioihin kun kone ei kuivaa niitä kunnolla, siispä pesen ne mielummin käsin ja niin suositteli myös eräs tupperiesittelijäkin.

    • Kokkailija

      Nämä täplät ei siis lähde pesemällä ja eivät välttämättä liity mitenkään astoiden ikään, olen vaan onnistunut tekemään niille jotain, mitä ei olisi pitänyt. Jos ostan uusia, niin ilmeisesti pesen ne sitten aina käsin ja en laita ikinä mikroon. Mut olis kiva tietää, et miten kohdalla astioitaan hyvin... :) Ja tämä ei siis ollut vain tupperiongelma.

      • koneet hiiteen

        En ole järin syvällisesti perehtynyt astianpesukoneen toimintaan enkä myöskään pesuaineisiin, mutta 25 vuotta sitten yks tuttava joka oli ollut patologisella töissä sanoi, että ruumiinavauksessa näkee kellä on ollut astianpesukone ja kellä ei. tänään myrkyt ovat ehkä pikkasen miedompia. Saattaapi olla , että eri pesuaineiden välillä on eroja tai sitten ei. Nyt lapsiperheessä astianpesukone on ollut ahkerassa käytössä noin viitisen vuotta ja olen huomannut kuinka iittalan paksut juomalasit ( malli Verna) ovat naarmuuntuneet ja välillä joku pritskahtanut rikki. ei koneessa , mutta yllättäen normaalissa käsittelyssä ( I laatu). Jännä juttu on siinä, että ainakin yhteen tupperiin tarttui laidoille jotain ihme valkoista hiekan tyyppistä ryyniä,joka ei sitten lähtenyt millään veks. no ei sitä ole kyllä lisääkään tullut. Veikkaanpa, että muovilaadulla ja ruuan sekoituksella on ollut joku merkitys samoin kuin missä kohtaa konetta astia on ollut. Pyrin pesemään käsin heti käytön jälkeen vähänkin kriittisemmät astiat. Myöskin lämpötilasäätimen pidän asennossa 55 astetta enkä 65.
        Tulevassa kämpässäni tulee olemaan iso lavuaari ja kunnon "painepesuri" astioiden esipesuun. Astianpesukoneeseen on vain niin tottunut ja esim. ruokailuvälineet tulee sieltä ulos todella kiiltävinä joten en siitä kuitenkaan aio luopua.


      • ikoes

        Olen jo kauan aikaa ihmetellyt Tuppereiden valkoisia läikkiä! Nyt olen vakuuttunut, että olivat viimeiset Tupperit mitä hankin - mitä järkeä maksaa niistä messinkiä kun normaalin käytön jäljet näkyvät kuukauden kuluttua ostamisesta.


      • kääpä
        koneet hiiteen kirjoitti:

        En ole järin syvällisesti perehtynyt astianpesukoneen toimintaan enkä myöskään pesuaineisiin, mutta 25 vuotta sitten yks tuttava joka oli ollut patologisella töissä sanoi, että ruumiinavauksessa näkee kellä on ollut astianpesukone ja kellä ei. tänään myrkyt ovat ehkä pikkasen miedompia. Saattaapi olla , että eri pesuaineiden välillä on eroja tai sitten ei. Nyt lapsiperheessä astianpesukone on ollut ahkerassa käytössä noin viitisen vuotta ja olen huomannut kuinka iittalan paksut juomalasit ( malli Verna) ovat naarmuuntuneet ja välillä joku pritskahtanut rikki. ei koneessa , mutta yllättäen normaalissa käsittelyssä ( I laatu). Jännä juttu on siinä, että ainakin yhteen tupperiin tarttui laidoille jotain ihme valkoista hiekan tyyppistä ryyniä,joka ei sitten lähtenyt millään veks. no ei sitä ole kyllä lisääkään tullut. Veikkaanpa, että muovilaadulla ja ruuan sekoituksella on ollut joku merkitys samoin kuin missä kohtaa konetta astia on ollut. Pyrin pesemään käsin heti käytön jälkeen vähänkin kriittisemmät astiat. Myöskin lämpötilasäätimen pidän asennossa 55 astetta enkä 65.
        Tulevassa kämpässäni tulee olemaan iso lavuaari ja kunnon "painepesuri" astioiden esipesuun. Astianpesukoneeseen on vain niin tottunut ja esim. ruokailuvälineet tulee sieltä ulos todella kiiltävinä joten en siitä kuitenkaan aio luopua.

        Tuo nyt on vanha kunnon kaupunkilegenda. Jokaiselta löytyy aina "tuttava, joka tietää"... Mä kuulin ton kyllä vajaa 10 vuotta sitten ekan kerran. Mut ihan hauska juttu :)


      • Kaupunkitarina
        kääpä kirjoitti:

        Tuo nyt on vanha kunnon kaupunkilegenda. Jokaiselta löytyy aina "tuttava, joka tietää"... Mä kuulin ton kyllä vajaa 10 vuotta sitten ekan kerran. Mut ihan hauska juttu :)

        Kovin on sitkeä kaupunkitarina. Ei siis pidä paikkansa, että konetiskiaineen näkisi ruumiinavauksessa.

        http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/05/patologinen-tiskiainejuttu.html


      • Anonyymi
        ikoes kirjoitti:

        Olen jo kauan aikaa ihmetellyt Tuppereiden valkoisia läikkiä! Nyt olen vakuuttunut, että olivat viimeiset Tupperit mitä hankin - mitä järkeä maksaa niistä messinkiä kun normaalin käytön jäljet näkyvät kuukauden kuluttua ostamisesta.

        Tuppereihini, ei 40- vuotta vanhoihin eikä uusiin ole tullut pilkkuja konepesussa mutta Eikä muihinkaan vanhoihin pakasterasioihin vaikka ovat jo 50- vuotta vanhoja. Sen sijaan uusiin orthexin pakasterasioihin tulee usein koneessa pestynä valkeita pilkkuja purkkien pohjaan.


    • tätä nykyä

      nykyään on niin paljon hyviä muoviastioita/laatikoita yms että tuppereilla ei tee yhtään mitään. Ne ei kuitenkaan kestä sen enempää kuin vaikka perus rubbermaid.

    • Teppana_

      Ei oo ihan tän päivän käyttöastioita sellaset, joita ei voi koneessa pestä eikä mikroon laittaa.

      • Kokkailija

        Joo toi on kyllä totta. Varsinkin, kun astoita ei kielletä käyttään mikrossa tai astianpesukooneessa niin saisivat kestää kauemmin kuin viis vuotta. Nyt lähes kaikkien astoiden pinnat on sisäpuolelta röpöisiä ja niitä ei ole kovin kiva siten käyttää.

        Nämä kupit oli sellaista vaaleeta vähän läpinäkyvää muovia. Jotkut tupperit kyllä kestää vuosikymmeniä, olen nähnyt omin silmin, joten isoja laatueroja ilmeisesti on.


      • asios

        Minäkin ostin Tupperisatsin kun luulin, että ei tarvii muoviasioihin sen jälkeen enää satsata. Hyvä, että aloittaja otti asian puheeksi sillä olen suuresti kummastellu niitä valkoisia jälkiä. Onkohan se siis astianpesukoneainejäämää vai mitä..

        Eikö Tuppereilla ole takuu?! Onko kukaan Tupper-edustaja kuulolla?


      • tuppereilla?
        asios kirjoitti:

        Minäkin ostin Tupperisatsin kun luulin, että ei tarvii muoviasioihin sen jälkeen enää satsata. Hyvä, että aloittaja otti asian puheeksi sillä olen suuresti kummastellu niitä valkoisia jälkiä. Onkohan se siis astianpesukoneainejäämää vai mitä..

        Eikö Tuppereilla ole takuu?! Onko kukaan Tupper-edustaja kuulolla?

        Meillä emäntä oli jälleenmyyjä kippervaaralla ja lopetti. Meillä on huushollissa aika paljon sattuneesta syystä kippoja, siis tupperin ja ullakolla käyttämättömiä loppuelämäksi.
        Eivät ole muovia kummempaa, joskin hyvälaatuista, mutta maksaa messinkiä ja takuuseen menee joitakin, mitä on vielä saatavilla. Yllättävän paljon niitä vaihtoja meille tuli. Ja läikissä löytyy!
        Ymmärtäisin koko tupperihösötyksen, jos olisin itse keksinyt moisen.
        Kaiken totuuden nimessä on sanottava, että joissakin tuotteissa on ideaa, mm. korkkiruuvi on verraton ja säilykepurkin avaaja!


    • Tuppereista

      Ensinnäkin, mitään muoviastiaa ei suositella pestäväksi astianpesukoneessa. Tämä siksi että pesukone lämmittää veden niin kuumaksi ettei kaikki muovilaadut sitä kestä, varsinkaan pehmeämmät muovit (kuten monien tupperikippojen kannet, jotka saattavat taipua luokilleen pesukoneen jäljiltä).
      Jos kuitenkin haluaa pestä tupperit tms. muovit koneessa, ne tulisi sijoittaa ylätasolle, jolloin eivät altistu yhtä paljon kuumuudelle.
      Jos käyttää astianpesukoneessa jauhe/tabletti-pesuainetta jää astioihin helposti vaaleita läikkiä. Samoja läikkiä voi huomata myös juomalasien pohjissa eikä nämä kyseiset läikät lähde kovin helposti irti vaikka pesisi uudelleen käsin. Eli koneessa kannattaisi käyttää nestemäistä pesuainetta.
      Tuppereilla on ikuinen-vaihtotakuu, mikä tarkoittaa että jos tupperi hajoaa tai siihen tulee jokin sellainen vika, mikä ei johdu väärästä käytöstä (esim. mikroon laitettu sellainen kippo, jota ei saa laittaa mikroon) sen voi vaihtaa ilman kustannuksia. Mikäli vaihdettava tuote niin vanha ettei sitä ole enää mallistossa se korvataan vastaavalla/nykyisellä samaan käyttöön tarkoitetulla tuotteella. Eli jos kaapissasi on rikkoontunut tai muuten vioittunut tuote ota se mukaasi seuraavaan esittelyyn ja anna se esittelijälle. Hän toimittaa tuotteen eteenpäin ja korvaava tuote tulee emännällesi mahdollisesti jo muun tilauksen mukana tai heti kun sitä varastosta saadaan.

    • on tämä!

      kyseiset pilkut tulevat astian käytöstä mikroaaltouunissa. Tupperware takuu EI korvaa astioita joissa on sulamisjälkiä, kuten nuo mainitsemasi ovat. Pilkut tulevat suurinpiirtein sille korkeudelle, missä astian täyttöraja kulkee.
      TW tuotteissa on erikseen merkitty ja mainittu tuotteen sopivuus mikroon. Tämän päivän pesukoneet ovat niin hyviä, että ei sulamis ongelmia tule. Ennen vastusten ollessa näkyvillä joissain koneen osissa oli tilanne toinen.
      Eli älä käytä TW astioitasi/kippojasi mikroastioina elleivät ne ole siihen tarkoitettuja.
      PS. olen pessyt kaikki tupperini koneessa, mutta välttänyt mikroa. Se yksi kippo, joka on mikrossa ollut näyttää kuvailemaltasi. Se on ainoa ei mikro TW jonka laitan mikroon edelleen, sehän on jo menetetty. ;) Yksi kulho on saanut siipeensä oltuaan liian lähellä vohvelirautaa.=(
      Terveisin entinen jälleenmyyjä.

      • sjkjdk

        valkoläikkäiset asitiani ovan nimenomaan ohjeistettu mikroastioiksi!!!!! Tosin on sitä valkoläikkää myös sellaisissa astioissa, joita käytän pelkästään jääkaappisäilytykseen.


      • luulee
        sjkjdk kirjoitti:

        valkoläikkäiset asitiani ovan nimenomaan ohjeistettu mikroastioiksi!!!!! Tosin on sitä valkoläikkää myös sellaisissa astioissa, joita käytän pelkästään jääkaappisäilytykseen.

        Moni luulee kaikkien tuppereiden käyvän mikroon. Näin ei ole. Astian pohjassa on kyllä erikseen merkki. Ja voin huomauttaa, ystävällisesti, että ne Tupperin mikroastiat ovat niitä juuri niin kalliita, että niiden mikrokäyttöä ennemmin arastelet kuin tavallisten säilytys astioiden.
        Suurin osa Tupperware tuotteista nimittäin EI käy mikroon.
        Lisäksi osa ruoka-aineista esim. tomaattimurska jauheliha jostain syystä aiheuttaa mikrossa kiehuessaan helpommin näitä sulamisjälkiä joihin koneessa kalkki tarttuu. Terv. Entinen jälleenmyyjä


      • astiasi
        sjkjdk kirjoitti:

        valkoläikkäiset asitiani ovan nimenomaan ohjeistettu mikroastioiksi!!!!! Tosin on sitä valkoläikkää myös sellaisissa astioissa, joita käytän pelkästään jääkaappisäilytykseen.

        astianpesukoneessa? Sekä mikroon tarkoitetut että muut?


      • ilman muuta
        astiasi kirjoitti:

        astianpesukoneessa? Sekä mikroon tarkoitetut että muut?

        Sillä hinnalla täytyy saada kipot pestyä astianpesukoneessa. Eli ilman muuta pesen ne koneessa - sekä mikrotusta kestävät kipot että jääkaappikapot.


      • 16+19
        luulee kirjoitti:

        Moni luulee kaikkien tuppereiden käyvän mikroon. Näin ei ole. Astian pohjassa on kyllä erikseen merkki. Ja voin huomauttaa, ystävällisesti, että ne Tupperin mikroastiat ovat niitä juuri niin kalliita, että niiden mikrokäyttöä ennemmin arastelet kuin tavallisten säilytys astioiden.
        Suurin osa Tupperware tuotteista nimittäin EI käy mikroon.
        Lisäksi osa ruoka-aineista esim. tomaattimurska jauheliha jostain syystä aiheuttaa mikrossa kiehuessaan helpommin näitä sulamisjälkiä joihin koneessa kalkki tarttuu. Terv. Entinen jälleenmyyjä

        Minulla on sellainen avaruusaluksen näköinen mikrotupperi, missä on donitsin muotoilu ja höyryventtiili, ja joka on tarkoitettu työeväiden lämmitykseen. Siinä yläkannessa sisäpuolella on nyt niitä valkosia murusen kokoisia läiskiä, mitä ne oikein on? Tuo maksoikin MANSIKOITA ja MANNARYYNEJÄ kuten kerrotkin mikroastioiden maksavan.


      • Käly
        16+19 kirjoitti:

        Minulla on sellainen avaruusaluksen näköinen mikrotupperi, missä on donitsin muotoilu ja höyryventtiili, ja joka on tarkoitettu työeväiden lämmitykseen. Siinä yläkannessa sisäpuolella on nyt niitä valkosia murusen kokoisia läiskiä, mitä ne oikein on? Tuo maksoikin MANSIKOITA ja MANNARYYNEJÄ kuten kerrotkin mikroastioiden maksavan.

        Kuuma rasva roiskunut mikrossa ja "polttaa" reikiä muosiastioihin.


      • Phii

        Niitä valkoisia karhentumia tulee myös ap-koneessa. Juuri eilen konetta tyhjentäessä sain todeta että taas on yksi tupperin kulho pilalla.


    • peukku68

      ensinnäkin mikroon sopii astia jonka pohjassa on merkki joka kertoo sens inne sopivan. Näin siis kaikkien tuotteiden kohdalla ei vain tupperin.

      Tupperien kanssa on luultavasti käynyt niin että rasva on kuumennut astiassa ja tehnyt ne jäljet. Ne ei riko pintaa, mutta kun peset ne niin kalkkia alkaa kertyä tuohon kohtaan josta pinta on vaurioitunut. Voit aina tuupata takuuseen mikäli olet käyttänyt astioita oikein. Itselläni meni mikroastioita juuri vaihtoon tuosta samasta syystä..

      Tupperien ongelma taitaa olla hinta/laatu joka ei enää vuosiin ole ollut kohdallaan. Uusissa tuotteissakaan ei ole samaa ideaa kuin joskus ennen on ollut. Monen tuotteen patentti on myös loppunut ja niitä voi kuka vain tehdä samalla reseptillä nyt myyntiin..

      Vanhoista tuppereista en luovu ja uusia en osta. Siinä mun konsti ja toimii. Vanhat todella on olleet parempaa laatua eikä silloin joskus vedetty myynnistä pois vaan ne oli testattu tarpeeksi jo ennnen myyntiä.

      • Kokkailija

        Joo ei noissa astioissa ole mitään merkkiä, joka kertoo mikrokäytöstä. Niistä löytyy vaan ruokailuvälineiden kuvat. Mietin vaan, että kuinkakohan paljon ihmiset käyttää näitä mikrossa tietämättään, ettei niitä pidä laittaa mikroon? Voisivat esim. laittaa merkin pohjaan, että ei mikrokäyttöön tai antaa käyttöohjeet mukaan oston yhteydessä.

        Nyt sain selityksen myös siihen, että mitä niihin pilkkuihin tarttuva valkoinen on. Se tosiaan lähtee rapsuttamalla, joten on varmaan sitä kalkkia.


      • esittelyssä
        Kokkailija kirjoitti:

        Joo ei noissa astioissa ole mitään merkkiä, joka kertoo mikrokäytöstä. Niistä löytyy vaan ruokailuvälineiden kuvat. Mietin vaan, että kuinkakohan paljon ihmiset käyttää näitä mikrossa tietämättään, ettei niitä pidä laittaa mikroon? Voisivat esim. laittaa merkin pohjaan, että ei mikrokäyttöön tai antaa käyttöohjeet mukaan oston yhteydessä.

        Nyt sain selityksen myös siihen, että mitä niihin pilkkuihin tarttuva valkoinen on. Se tosiaan lähtee rapsuttamalla, joten on varmaan sitä kalkkia.

        kyllä kerrotaan mitä tuotteita mikroon voi laittaa ja mikäli kipon pohjassa ei ole mikron kuvaa, se tarkoittaa ettei sitä sinne pidä laittaa. Yksi syy miksi tuotteita myydään vain kotiesittelyissä on juuri se, että silloin selvitetään tuotteiden oikea käyttötarkoitus joka mahdollistaa tuotteen hyvänä säilymisen käytössä vuosikymmeniä. Myös jokaisen kipon mukana tulevat kirjalliset käyttöohjeet, jos niitä vaan viitsisi lukea.
        Näin oli ainakin silloin kun itse tuotteita esittelin.


      • Kokkailija
        esittelyssä kirjoitti:

        kyllä kerrotaan mitä tuotteita mikroon voi laittaa ja mikäli kipon pohjassa ei ole mikron kuvaa, se tarkoittaa ettei sitä sinne pidä laittaa. Yksi syy miksi tuotteita myydään vain kotiesittelyissä on juuri se, että silloin selvitetään tuotteiden oikea käyttötarkoitus joka mahdollistaa tuotteen hyvänä säilymisen käytössä vuosikymmeniä. Myös jokaisen kipon mukana tulevat kirjalliset käyttöohjeet, jos niitä vaan viitsisi lukea.
        Näin oli ainakin silloin kun itse tuotteita esittelin.

        No hyvä juttu. En ole itse ollut kutsuissa.


    • käsinpesua

      Itse olen huomannut etteivät kestä konepesua.Pesen omani käsin,ja ovat kuin uusia,edelleenkin.

    • Anonyymi

      Siis kyllähän Tupperit kestää oikein käytettynä pitkään, jopa mikroastiat. Yleensä ne eivät kestä täydellä teholla paahtamista, eli sellanen 500-600w on sopiva. Ja ne valkoiset pilkut tulevat tosiaan siitä kun ruuan proteiini palaa kiinni, juurikin liian kuumassa ... eivät estä käyttöä mut eivät ole eteettisiä ...

    • Anonyymi

      Vaikuttaisi olevan likaantunut astianpesukone, joka vaatii puhdistusta eli manuska käteen ja koneen valmistajan ohjeiden mukainen puhdistaminen niin pesutuloskin on parempi eikä pesuainejäämiä jää astioiden pinnoille.

      Ja jättäkää ne hajustetut pesuaineet kaupan hyllyyn, sillä pehmeä muovi imee hajut itseensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe