rakkaus ei vaadi vaan antaa

mamabeard

Kaikilla meillä on perimmäisestä totuudesta omat näkemyksemme.
Totuus ei tietysti muutu eikä edes mukaudu näkemystemme mukaan. Itsessään se on niin kuin on ja tulee aina olemaan. Täysin riippumatta ihmisen uskosta tai kieltämisestä. Tai vaatimuksistamme: Asian pitää tapahtua näin ja näin.

Sellaista todellisuutta - mikä on - on tietysti hyvä etsiä.
Yli kaiken.
Raamatun mukaan: Etsivä löytää.
Löytäminen on mahdollista, koska meidät on jo löydetty, ristillä.

Ystäväni oli muutama päivä sitten kävelemässä ja löysi jalkakäytävältä cd:n. Laitoimme soimaan. Saimme kuulla laulun jossa sanotaan
Mä olen kuningas hullujen
Ikuisesti etsien
Jotain
Mitä ei tahdo edes löytyä

Jumala ei ole tarkoittanut ihmistä ikuiseksi etsijäksi totuuden suhteen, vaan myös löytäjäksi.

Löytäminen vaatii nöyrtymistä, rajallisuutensa tiedostamista.
Vaan siihen on parasta suostua. Eikä mikään oo sitten niin palkitsevaa kuin se, että löytää oman paikkansa keskellä suurta olevaisuutta.

Vapaasti. Rakkaudessa.

*

Hurskasteluun ja manipulointiin voidaan sortua silloinkin kun näkemys Jumalasta ja Hänen rakkaudesta on sinänsä oikea ja todellisuuden mukainen.

Jokin asia voi siis olla oikein lausuttu sinänsä, mutta Jumala katsoo syvemmälle, sydämeen. Kyse on kristityn sisäisestä hengestä ja asennoitumisesta elämää kohtaan...

*

Jos niin sanottuja hengellisiä tosiasioita puhutaan ohi Kristuksen todellisuuden - joka ei oo pelkkiä lauseita, vaan on ennen kaikkea sydämen asennetta RIIPPUVAISENA HÄNESTÄ jossa ainoassa on tosi ARMOLLISUUS ja vapaus - silloin hengellisyys kutistuu ja jää korkeintaan henkisyyden eli sielullisen toiminnan tasolle ja inhimillisyyteen. Pahimmillaan niin että ihmistä suututtaa ikäänkuin Jumalan puolesta kun toinen ei usko.
Suuttumus aiheutuu luontaisesta itsekkyydestä ja halusta että jokaisen pitäis uskoa niin kuin minä uskon.

Tuollaisen asenteen hallitsema evankeliumin julistaminen muuttuu jossain vaiheessa pakkokäännyttämiseksi, ja sillä on sitten hyvin vähän jos mitään tekemistä hengellisyyden eli oikean evankeliumin sanoman kanssa.
Sanat voi ulkonaisesti olla kohdallaan mutta rakkaus ei ilmene.

Jos suhteesi Jumalaan on oikea jokainen lähimmäinen on sinulle arvokas ja tärkeä katsomatta mitä hän uskoo tai on uskomatta.
Ihminen ei ole sinulle käännytysobjekti vaan LAHJA jonka arvokkuus ei ole mitattavissa. Sellaisen lahjan edessä olisi hyvä ottaa hattu päästä ja riisua kengät jalastaan. Kuvaannollisesti sanoen.
Opetella itseään suuremman sydämen sykettä.

Elämän ihmeen äärellä kohdataan Jumalan pyhyys.

*

Näin ollen...
Evankeliumin todeksi eläminen on elämää Jumalan rakkaudessa joka on erittäin paljon omaa, rajallista rakkauttamme suurempi. Raamatun mukaan tuo Rakkaus on vuodatettu kristityn sydämeen Pyhän Hengen kautta.
Liian usein se vaan on lukossa jossain henkemme sisimmässä?
Jumalan rakkaus ei valtaa olemistamme ja käyttäytymistämme, koska tyydymme toimimaan opittujen, inhimillisten asenteiden mukaan. Liian usein sydäntemme valtaistuimilla hallitsee kuninkaana Kristuksen sijasta oma minä. Siksi Hengen todellisuus ei pääse - henkemme sisimmästä, missä Pyhä Henki asuu - murtautumaan sielumme maailmaan ja tulemaan esiin konkreettisella tasolla, arkipäivän ihmissuhteissa ja elämässä.

Mutta! Eikö tämä olekin innostavaa? On olemassa mahdollisuus elämän muotoutumiseen tutkimusmatkaksi, seikkailuksi, joka ei ole omien suoritustemme varassa. Jumala tahtoo opettaa hyvyyttään. Yhtä vain kysytään ihmiseltä, minulta ja sinulta, yksilökohtaisesti:
- Suostunko kiinnostumaan Hänen totuudestaan?

Kun totuus - evankeliumi - on löydetty Jumala tahtoo että myös ELÄMME siinä, alati löytäen Hänen rikkauttaan ja RUNSAUTTAAN.
"Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."
Room.12:2.
Mielenne uudistuksen kautta.
Wau!

Rakkaus - kun se tosissaan otetaan - on monella tapaa kasvun paikka.
Ja ilman kasvukipua ei tapahdu mitään hyvää.

*

Kuulen useinkin sanottavan näin:
> Rakkaus on VÄKEVÄMPI kuolemaa... <

Mutta jos nyt puhutaan rakkauden syvimmästä olemuksesta - ja parasta tietysti on jos tämä todellisin Rakkaus saa myös parisuhteessa ilmetä, niin että Kristus on itsessään on Rakkain - niin lause kuuluu:

"Rakkaus on väkevä kuin kuolema."
Korkea Veisu 8:6.

5

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolkuttavalle avataan. Sanoo myös Sana.

      Rakkauden antaminen takaisin ikuisen rakkauden Antajalle, on suurinta rakkautta kun luopuu siitä minkä luuli itse omistavansa.

      Eilinen keskustelu, oli rohkaisevaa ja kannustavaa
      ihmiselle joka oli epätoivossa, mutta ei kuitenkaan voinut siinä kohtaa kohdata todellisen rakkauden antajaa ja liian paljon ihmisten välisissä " rakkauden " etsinnöissä, halutaan vaan oikotietä toisen sylistä
      kuin totuudellista vapautusta ihmisriippuvuudesta
      ja ongelmakeskeisestä elämästä, ratkaisukeskeiseen elämään.

      Niin. Rakkaus ei vaadi - vaan antaa vaatimatta.

      Kun sydän puhdistuu niin mieli kirkastuu :)
      ja kun mieli kirkastuu niin myös äly tulee mukaan
      siinä piilee myös ylpeyden vaara, joka käy lankeamuksen edellä.

      Monissa muinaisissa kulttuureissa oli tapana rangaista kylmäveristä murhaajaa kahlehtimalla hänet kiinni uhriinsa.
      Kuvittele miltä tuntuisi olla sidottuna mätänevään ruumiiseen. Ei voisi liikkua mihinkään laahaamatta perässään mätänevää haisevaa kalmoa, jonka
      läsnäolo on omiaan tekemään ihmsen hulluksi.

      Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Room.7:24

      Vanha ja uusi minä. Niin.
      Siinäpä kilvoitus läpi elämän -
      kulkeako lihan mukaan vai Hengen johdattamana.

      Tulin rukoillen eilen rakkausrunopalstalle
      koska en edes uskalla tulla sinne enää omien tunnetilojeni ja haavojeni kautta tekstejäsi lukemaan, ( voisin tietysti olla lukemattakin ) Se minussa oleva vanha minä kun pukkaa
      vääristämään melkein kaiken tekstisi -
      Koin aitoa rakkaudellista välittämistä
      kun keskustelin erään henkilön kanssa
      puhuin ihan samalla tasolla rohkaisten häntä
      että jokainen kriisi on uusi mahdollisuus jos antaa sille mahdollisuudelle mahdollisuuden.
      Mutta niinkuin oletit, ehkä hän itse halusi aloituksensa poistaa ja tietty kaikki vapaus siinä. Olen vain sitä mieltä, että myös rakkausrunopalstalla pitäisi sallia puhua
      todellisen rakkauden lähtökohdista.

      Kolkuttakaa niin teille avataan.

      Rakkaus on väkevä kuin kuolema
      niin ja myös -
      väkevämpi kuolemaa
      sillä Kristus voitti kuoleman
      ikuisella elämällä
      Ja se on jokaiselle ihmiselle valmiina.

      *

      Jeesus sanoi hänelle:
      Minä olen ylösnousemus ja ELÄMÄ;
      joka uskoo minuun, se elää
      vaikka olisi kuollut.
      Eikä yksikään, joka ELÄÄ ja USKOO
      minuun ikinä kuole.
      Uskotko sen?
      Joh.11:25-26

      • ihan totta

        kunnes jokainen ihan itsekkäillä syillä
        sitä alkaa toteuttamaan ja sekös jos
        mikä on vallan mielenkiintoista joidenkin
        mielestä, suhteessa yhtään mihinkään
        tunnetulla planeetalla vallan ja siitä
        pääsemmekin perimmäisien totuuksien äärille ,yrittää tätä "planeettaa" lähteä
        pelastamaan, kukin tyylillään, eikös juu ?


    • WideBelief

      ...ilman lainauksia kirjoista, joita et tarvitse, mitä rakkaus sinulle on. Ja toivoisin että kerrot aidosti.

      • runis

        Tässä mamabeardin kommentti 15.04.07
        rakkausunopalstalta:


        >> Käsitykseni rakkaudesta? Kun ihmisellä on toista kohtaan sisimmässä niin syviä tunteita että haluaisi hänet itselleen, tahtoisi sitoutua, elää hänen kanssaan loppuelämän, liittyä yhteen ja kuulua toiselleen, silloin hän tekee päätöksen ja valinnan, luovuttaen rakkautensa elämän käsiin: jos hän on onnellisempi ilman minua tai jos ehkä on joku jonka kanssa hän on onnellisempi kuin minun kanssani, siinä tapauksessa teen kaikkeni etten tunteillani enkä teoillani millään tapaa sitoisi häntä itseeni, joka kenties olen hänelle vasta toiseksi paras vaihtoehto.
        Toivon rakkaalleni parasta.

        En väitä tätä tyhjentäväksi määritelmäksi, mutta jotain tuon suuntaista kuvittelen rakkauden olevan. Silloin synkimmillä pilvillä on kauneimmat kultareunat. Ja rakastavan sydämen itkussa solisee ehtymättömän puron laulua.
        Kiitollisuutta elämän lahjasta.


    • wbb

      Antaako rakkaus oikeuden toimia niin, että uskovan miehen luona yöpyy nainen joka on tästä kiinnostunut?
      eikö riski ole aika melkoinen, että aamulla nämä kaksi löytyvät toistensa sylistä . . ihmettelen tätä
      sillä omien sanojesi mukaan, ei ole edes hyväksi esimerkiksi nuorille, että nainen yöpyy miehen luona kun eivät ole naimisissa, sillä mistä muut tietävät mitä asunnon sisällä tapahtuu, eikö niin? ainakin itse sanoit näin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe