suoravalinta fysiikkaan ja matikkaan

matemaatikko?

Kirjoitin tosiaan keväällä 2006 matikasta (pitkä) M. Fysiikkaa olen kaikki kurssit lukenut hyvion arvosanoin, mutta en sitä kirjoittanut, koska jostain typerästä päähänpistosta kirjoitinkin bilsan sen sijaan.

No mutta, pääseekös tuolla matikan M arvosanalla suoraan, vai pitääkö käydä pääsykokeissa? Ja voiko ne pääsykokeet huonontaa mun mahdollisuuksia päästä sisälle, jos en niissä sitten pärjääkään? Kuitenkin ymmärtääkseni pitäisi saada vähintään se 8 pistettä niistä pääsykokeista päästäkseen sisälle. Eli siis kannattaako luottaa siihen ,että pääsen papereilla läpi, vai mennä kokeisiin (joissan en välttämättä pärjääkään riittävän hyvin)?

7

2363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyysikkoteekkari

      Käytäntö vaihtelee yliopistottain. Helsinkiin et taida päästä matikkaan etkä fysiikkaan tuolla matikan magnallasi, matikan rajana oli matikasta vähintään E, samoin fysiikan suoravalintaan vaadittiin fysiikan ainereaalista E (tai sama arvosana vanhasta reaalista, jossa oli vastattu tarpeeksi moneen fysiikan kysymykseen). Muista yliopistoista en tiedä, luulen että matikan M:llä pääsee ainakin jonnekin.

    • näins

      Muistaisin, että Joensuuhun voi päästä matikkaan M:llä. Jyväskylä ja Helsinki vaativat E:n ja Turussa taisi olla ihan L. Fysiikasta en tiedä sitten mitään.

      Suosittelen lukemaan hakuoppaat aika tarkkaan. Jossakin ainakin viime keväänä luki, että hakija sijoitetaan hänelle edullisempaan hakijaryhmään. Toisaalla taisi olla niin, ettei kokeessa käynyt voi enää päästä sisään muun valintaryhmän kautta. Ei muuta kuin oppaat käteen ja lukemaan!

    • minae_

      ellei osaa lukea hakuoppaita. Se on vaatimuksena kaikkiin yliopistoihin.

      • tuo

        Joensuu ku se ei taida olla fysiikan yhteisvalinnassa mukana? Voiko hakee siihe ja niihin 5 muuhun paikkaan? Ja vielä on samama päivänä pääsykoe sen yhteisvalinnan kanssa. Ei taida onnistua.

        Pääseekö Joensuuhun jos pitkästä matikasta on C ja 19 kurssia yht. oon käyny fysiikkaa ja sitä matikkaa? Siinä sanottiin jotain tollasesta suora valinnasta...


      • muista
        tuo kirjoitti:

        Joensuu ku se ei taida olla fysiikan yhteisvalinnassa mukana? Voiko hakee siihe ja niihin 5 muuhun paikkaan? Ja vielä on samama päivänä pääsykoe sen yhteisvalinnan kanssa. Ei taida onnistua.

        Pääseekö Joensuuhun jos pitkästä matikasta on C ja 19 kurssia yht. oon käyny fysiikkaa ja sitä matikkaa? Siinä sanottiin jotain tollasesta suora valinnasta...

        Eikö Joensuu kuulu yhteishakuun?

        Ja jos siinä oppaassa sanotaan, että tuolla pääsee suoraan sisään, niin kyllä sillä sit pääsee. :)


      • sanota
        muista kirjoitti:

        Eikö Joensuu kuulu yhteishakuun?

        Ja jos siinä oppaassa sanotaan, että tuolla pääsee suoraan sisään, niin kyllä sillä sit pääsee. :)

        ettei se kuulu vaan sanotaan 5 eri yliopiston nimet :)

        Joensuu siis ei ole niiden joukossa. Jos on oikeutettu suora valintaan niin pääseekö silloin sisään 100% varmuudella?


    • ...

      Helsinkiin on päässyt kai aika monena vuotena lukemaan matematiikkaa suoraan magnalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe