Eli vitu*ti kohtuu rankasti kun hävisin jostain Espoosta lähteneelle Formula-urheiluveneelle(sellanen sikarityyppinen) kun ajettiin Porkkalan yli rinnakkain. Mulla on siis Argo 17 jalkainen jossa Yamaha 90 hv(huiput 56 solmua GPS:n mukaan). Vauhtieroa oli arvion mukaan ehkä hölkkävauhdin verran(eli Formula meni noin 65 solmua).
Ottaa sen verran päähän,että pakko saada lisänopeutta ettei tarvitse nöyristellä ensi kesänä.. Isompi kone vai konetta ylemmäs ja pakkosyöttö vai eri potkuri? Mulla on Ballisticin 21 nousuinen 3 lapainen potkuri nyt alla.
Argo vs Formula
24
3656
Vastaukset
- harmittaa
etenkin kun 17-jalkanen Argo, edes katti, ei millään kulje 56 solmua ysikymppisellä ja 21:llä potkurilla.
- kun V8 puhuu
Eli sen verran tiedoksi,että oikealle muskelille ei pysty millään argolla tai bellalla mitään. Siinä on ensinnäkin sellaiset ajo-ominaisuudet että se menee kuin juna Porkkalan yli siinä missä tuulilasiveneillä uskaltaa vain hullu ajaa edes plaanissa.
Ja vauhtiahan noissa muskeleissa on,ne on yleisesti tehty sinne 80 solmun nopeuksiin asti kulkemaan vielä vakaasti. En lähtisi leikkimään argoilla noiden kanssa,ellei ole peilityyni järvi ja alla joku 15 jalkainen catti jossa 250 hv V6(tosin sillä pääsee hengestään jo ihan eri syystä sitten..)- larulainen
Juu, eikös Argo ole lähinnä järville tehty pikavene. Kelien suhteen on oltava aika tarkkana jos meinaa vauhtia pitää saati sitten haastaa isompiaan.
- Monta
Helppo homma.. lisää tehoa, painoa pois tai veden- ja ilmanvastusta pois.
Pistä se kalaveneen potkuri kierrätykseen ja nostat vaihteiston ylös vedestä, niin eiköhän sillä pääse jo alkuun ;-)(huom. lisäveden otto). 28" cleaver pitäisi riittää yli 7 kilon vauhteihin.. kunhan vähän pääset sisälle "vauhdin hakemiseen". - crisu...
21" ballistic... no joo..
Homma siihen kunnon kisa potkuri jossakin 27" paikkeilla niin eiköhän huippuja löydy. Kone pitää saada ihan pintaan. ei tollanen mini kokonen mehulinko mihinkään jaksa mennä jos sen pitää kyntää 30cm syvällä. Muista että niissä formuloissa on jenkki V8 ja ne PUHUU! Vaikka saisitkin argon vauhtiin niin kyllä se kasin ääni tekee homostakin heteron! - ()()()-()()()
Siinä Formulassa sitten oli, kun se pääsi karkuun.
- 454
tai isompi lohkoisia
- juhlaa
Hommaat argon 23 jalkaisen catin kunnon koneella ja systeemeillä, niin jää köykäsesti tuommoinen jenkkilahna jos et tuon vähempää jäänyt 17 jalkaisella.
- kclkcc
Itä Helsingissä oli ainakin pari vuotta sitten 34 jalkainnen Formula muistaakseni vihreillä raidoilla. Siinä on viritetyt 500 kuutio tuuman koneet (2 kpl) ja arvaisin että n. 500 hp per kone. Paketti lienee 100 000 e arvoinen ja bensaa menee urku auki 300l/H. On siinä vähän paha mennä parin tonnin pikku argolla ja kala Yamahalla haastamaan. Iso Argo cat ( 21) Mercuryn XS:llä kyllä menee ohi mutta sekin paketti maksaa aika lailla. Tiedä sitten miten käy isolle Argolle jos aalto on tosi isoa?
Kysyin jossain vaiheessa Argon valmistajalta kestääkö vene niin vastaus oli että kestää sen minkä kuskikin, joten eiköhön ne sovellu meri käyttöön. - Paha vertailla
kclkcc kirjoitti:
Itä Helsingissä oli ainakin pari vuotta sitten 34 jalkainnen Formula muistaakseni vihreillä raidoilla. Siinä on viritetyt 500 kuutio tuuman koneet (2 kpl) ja arvaisin että n. 500 hp per kone. Paketti lienee 100 000 e arvoinen ja bensaa menee urku auki 300l/H. On siinä vähän paha mennä parin tonnin pikku argolla ja kala Yamahalla haastamaan. Iso Argo cat ( 21) Mercuryn XS:llä kyllä menee ohi mutta sekin paketti maksaa aika lailla. Tiedä sitten miten käy isolle Argolle jos aalto on tosi isoa?
Kysyin jossain vaiheessa Argon valmistajalta kestääkö vene niin vastaus oli että kestää sen minkä kuskikin, joten eiköhön ne sovellu meri käyttöön.Veneiden painot ovat niin eri luokissa, että ei niitä kannata vertailla. Tyynessä voi päästä ohi vaikka OC-luokan kilpaveneellä jossa huippuvireinen König perässä, mutta kun mennään keliin niin koko ja paino puhuu.
Ja toisin päin, jos se formula tuodaan kolmioradalle niin siitä ajetaan ohi aika pienilläkin vehkeillä (Jos eivät huku aaltoihin) koska tuon kokoluokan yksirunkoinen ei käänny lipulla....
Iso Argo ja Mercuryn XS yhdistelmä on kyllä osaavissa käsissä näyttävä peli. Tullut Espoon edustella katseltua kun joku kilpaileva porukka on järjestelmällisesti testannut kalustoaan.
On aina hmmästyttänyt kuinka toisten nopeiden veneiden vauhti ei oikein sen katselun jälkeen näytä miltään. Merivartioston RIB:itkin isoine koneineen näyttävät aika vaisuilta...
Eli vehkeet harrasteen mukaan, ei niitä kannata panna samalle viivalle, se ei tee oikeutta kenellekkään. Kuitenkin, aikoinaan Lahden ja Jyväkylän välillä ajeli kantosiipikippo, nimi taisi ola Tehi. Sen vauhti oli sen ajan vehkeisiin nähden melkoinen ja yrittäjiä päijänteeltä löytyi kun oli kova halu päästä sanomaan, että voitin Tehin..
- Espoonlahden uisteli
'Paha Vertailla'
Ko. Espoon edustalla testaava punakeltainen paatti on kyll aina nopea luokasta riippumatta.
Tosiasiassa veneitä on olut useita....ainakin kolmeen eri luokkaan.
Nopein taisi mennä jonkin verran yli sata solnua Merc 2,5 efi koneella.
Ko. herralla on nyt taskussaan vissiin 3 MM kulta ja 3 EM kultaa sekä useita muun värisiä mitaleita.
Johnsson Racing taitaa lukea veneessä ja kyseisellä nimellä löytyy myös venealan yritys jonne kannattaa kääntyä jos haluaa nopeaa kalustoa.
Siellä on kuulema rakennettu avaimet käteen perjaatteel veneitä joila otettu SM, PM ja jopa MM pystejä. - idioottien huvi
Joo ensin hankitaan 80 solmun pikavene ja sitten pyöritään espoon rannikolla NÄYTTÄMÄSSÄ kaikille miten ollaan kovaa jätkää kun on ostettu asunnon sijasta muskelivene. Purjehdus on teille liian vaativaa mutta opetelkaa edes soutamaan tai melomaan. Tai menkää avomerelle.
- 38 fly
Purjehduksessa ole mitään vaativaa (kokemusta löytyy) ja olen huomannut, että kun kelit pahenevat esim. Ahvenanmerta ylittäessä ei pursi pojut uskalla lähteä aavalle... en itsekkään silloin vielä , kun harrastin tuota masokistien veneilyä.
- vauhti ja vastuu
38 fly kirjoitti:
Purjehduksessa ole mitään vaativaa (kokemusta löytyy) ja olen huomannut, että kun kelit pahenevat esim. Ahvenanmerta ylittäessä ei pursi pojut uskalla lähteä aavalle... en itsekkään silloin vielä , kun harrastin tuota masokistien veneilyä.
Pursipojuista on niin vähän melu- ja turvallisuushaittaa että oikeastaan ihan sama missä ne ovat. Totta on että monet hengaavat laiturissa, muutamat harvat tosin ylittelevät valtameriä. Nyt vaan askarruttaa että miksi ne formulat eivät menisi sinne Ahvenanmerelle kurvailemaan kun ne on niin nopeita...tosin monelta taitaa loppua kartanlukutaito jos menee Espoota ja Porkkalaa pidemmälle? Monet moottoriveneiljät osaavat liikkua merillä ja jopa purjehtia. Eivät kaikki.
Kuulin juuri yhdestä joka osti kunnon moottoriveneen ilman vähäisintäkään merenkulkuopin tuntemusta, Siinä vauhtikiimassa unohtui sekä merikortit, plotterit että vakuutukset, mutta veneen voimavaroja kokeiltiin jo kotisataman tuntumissa. Veneilykausi päättyi kun vetolaite otti kiveen. Toivottavasti ensi vuonna paremmalla maltilla... ettei ens vuonna osu optariin tai melojaan? - tylsää
38 fly kirjoitti:
Purjehduksessa ole mitään vaativaa (kokemusta löytyy) ja olen huomannut, että kun kelit pahenevat esim. Ahvenanmerta ylittäessä ei pursi pojut uskalla lähteä aavalle... en itsekkään silloin vielä , kun harrastin tuota masokistien veneilyä.
Minä taas olen kokeillut moottorivenettä kahden kesän ajan. Huoleton mutta kovin tylsä harraste: pitäisi koko ajan tuijottaa eteensä mutta vene ei tarjoa muuta tekemistä kuin kahvan puristaminen. Purjehtimisessa on sentään koko ajan puuhaa.
Ihan silkkaa tylsyyttäään moottorit käyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät: Mennään lähivesille pörisemään, kierretään kanootti tai purkkari ja ajatellaan että kylläpä ne on kateellisia, ajetaan takas.
Moottorissa on jotain sytyttävää kun se käynnistyy ja kun se lotkottaa tyhjäkäynnillä. Mutta ulapalla se on pelkkää kaasupohjassa-tylsyyttä. - eiotylsää
tylsää kirjoitti:
Minä taas olen kokeillut moottorivenettä kahden kesän ajan. Huoleton mutta kovin tylsä harraste: pitäisi koko ajan tuijottaa eteensä mutta vene ei tarjoa muuta tekemistä kuin kahvan puristaminen. Purjehtimisessa on sentään koko ajan puuhaa.
Ihan silkkaa tylsyyttäään moottorit käyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät: Mennään lähivesille pörisemään, kierretään kanootti tai purkkari ja ajatellaan että kylläpä ne on kateellisia, ajetaan takas.
Moottorissa on jotain sytyttävää kun se käynnistyy ja kun se lotkottaa tyhjäkäynnillä. Mutta ulapalla se on pelkkää kaasupohjassa-tylsyyttä.Voi olla osittain tottakin.
Mutta mielestäni on hulppea tunne painella liukuvalla moottoriveneellä merellä pitempään myötäaallokkoon kun vesi lentää ja voima puhuu, liikkeet voivat olla suuria mutta pehmeitä. Korviin ei kuulu kuin aivan vaimea murina taustalla, pääosin kohina. Aallon päällä on jännä paikka mine keulan kääntää ja minne se syöksyy. Ja miten se nousee seuraavan aallon päälle.
Sitten vähän paremmalla veneellä homma muuttuu vallan hulppeaksi: Pääsin kokeilemaan viime kesänä isoa DC:tä jossa oli massaa tarpeeksi ja huippunopeutta 50 solmua. Sillä löytyi helsingin ulkopuolella 9ms merituulessa mukavin ja pehmein nopeus kyseiseen keliin, jolloin se ei enää tippunut aaltojen väliin. Se oli 38 solmua ja yli. Tuntui mahtavalta kiihdyttää rytkyttävän ja kastelevan nopeuden yli vauhtiin, jossa vehje lensi vakaasti veden päällä aaltojen huiput halkoen. Ja korviin ei kuulut takuulla mitään muuta kuin tuulen ujellus. Tuossa vauhdissa vene on myös hyvin agiili ja herkästi hallittavissa sormenpäillä. Toki kaasu on sähköinen ja ohjaus tehostettu.
Oletko varma että olet kokeillut edellämainittua ennen kuin tuomitset moottorieneilyn? - ..and Bullshit walks
Et kai sä tyhjätaskupösilö luule et me niitä velaksi tai viimeisistä rahoista ostetaan?
- pöo.poöo
Sillä oli ne männättömät laakerit kiertokankien yläpäässä. Niistä oli paljon linkkejä tänne joskus.
- housuissas on
Ja sinä vaan sinnikkäästi jankutat kiertokankilaakereistasi. Tuskin muita huvittaa, mutta kiva jos on kivaa.
- haa ahaaaaaa HAAAAA
housuissas on kirjoitti:
Ja sinä vaan sinnikkäästi jankutat kiertokankilaakereistasi. Tuskin muita huvittaa, mutta kiva jos on kivaa.
Montako olen Moottorimiehelle myynyt laakerittomia männäntappimoottoreitasi? Siitä saa 50 000 kpl!
- ei-persaukisille
Hommaa Donzi, 100 solmua hoituu kevyesti ja kelissäkin jää ihan kaikki.
- getalife
Hanki elämä ja myy se vehje ennenkuin telot itseäsi tai pää räjähtää. Joku on aina nopeampi ja sekin ajaa ennenpitkää jonkun yli. Häiritset tuhansien ihmisten rauhaa pörisemällä rantavesissä.
- Janus.
Mitä tälle projektille kuuluu, saitko Argolla jenkki-sikarin päänahan?
- Anonyymi
Ihan helposti catit pärjää nopeudessa sikareille.fysiikan laki se on mikä puhuu.paino suhteessa tehoon.jos ei silloin jossain vika.niin on autoissakin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136