Pulaa sijaisista?!

Sijaispula

Olen lähihoitaja. Olen tehnyt vuosia sijaisuuksia ja keikkaa pitkäaikaissairaanhoidon eri yksiköisssä. On paikkoja joihin on kiva mennä ja tehdä rakasta ja paikoin raskastakn työtään. Mutta sitten on osastoja joihin ei millään menisi. Sijaisia kohdellaan todella kurjasti ja osoitetaan monin eri tavoin ettet ole tervetullut. Näissäkin paikoissa on toki mukavaakin henkilökuntaa ja silloin kun on heidän kanssaan työvuorossa kaikki sujuu ja on kiva tehdä työtä. Mutta kun vähintään kaksi ilkimystä on paikalla niin saat tuntea luissasi olevasi maan tomua. Esim. ei anneta raporttia työvuoron alkaessa. Ei vastata kysymyksiin. Keskustellaan vain keskenään ja sinä olet kuin ilmaa. Ei kerrota että joku potilas on kosketuseristyksessä eikä huoneen ovessa ole lappua. Sinun puheesi keskeytetään ja aletaan puhua päälle ihan muista asioista jne.. jne..Aluksi sitä on hiljaa ja yrittää etsiä itsestään vikaa mutta kun alkaa puhua muidden sijaisten kanssa saa kuulla melkein kaikilta samoista kokemuksista juuri näistä samoista ongelma-osastoista. Se tietysti helpottaa omaa tuskaa siinä mielessä että se ei ole vain minuun kohdistuvaa eikä minun näin ollen tarvitse menettää itsetuntoani vaan voin nähdä ongelman olevan työyhteisössä eikä pelkästään minussa. Mikä kumma voi aiheutaa tällaista käytöstä? Helpottaisi jos ymmärtäisi. Iloinen ja kohtelias käytös ei maksa mitään. Mitä iloa saa toisten alentamisesta???!!!

9

972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä on pulaa

Siinäpä se taas tuli. Ei työvoimapula tietyissä paikoissa johdu palkoista vaan hoitajista itsestään ja heidän käytöksestään toisia kohtaan.

• sille joka

palkkaa sijaiset! Kaveri teki niin ja jo loppui vittuilut!

• vaikka ongelmat tiedetään

Jos huonokäytöksiset ovat osastonhoitajan suosiossa loppuu myös sijaisuudet sillä osastolla.

Jos ei kerrota jonkun eristyksessä olemista eikä lappua ole ovella kyseessä on virkavirhe. Tällaisia asioita pitäisi osastonhoitajankin valvoa. Oikeastaan kukaan ei ole vastuussa mistään. Vastuun voi helposti välttää, koska ei ole puolueetonta tahoa minne valittaa osastonhoitajaa lukuunottamatta. Valittajat koetaan usein uhkana ja työt loppuvat.

Sairaaloissa ja hoitolaitoksissa tarvitaan jatkuvasti sijaisia. Miksi ei järjestetä vakihenkilökuntaa, jotka kiertävät kukin vain muutamalla osastolla. Vakinaisessa työsuhteessa olevia ei syrjitä niin pahasti kuin sijaisia.

• Minni_
        vaikka ongelmat tiedetään kirjoitti:

Jos huonokäytöksiset ovat osastonhoitajan suosiossa loppuu myös sijaisuudet sillä osastolla.

Jos ei kerrota jonkun eristyksessä olemista eikä lappua ole ovella kyseessä on virkavirhe. Tällaisia asioita pitäisi osastonhoitajankin valvoa. Oikeastaan kukaan ei ole vastuussa mistään. Vastuun voi helposti välttää, koska ei ole puolueetonta tahoa minne valittaa osastonhoitajaa lukuunottamatta. Valittajat koetaan usein uhkana ja työt loppuvat.

Sairaaloissa ja hoitolaitoksissa tarvitaan jatkuvasti sijaisia. Miksi ei järjestetä vakihenkilökuntaa, jotka kiertävät kukin vain muutamalla osastolla. Vakinaisessa työsuhteessa olevia ei syrjitä niin pahasti kuin sijaisia.

systeemissä on siinä että esimiehinä on NAISIA. Naiset ovat pahimpia selkäänpuukottajia ja pahansuopia ja kateellisia toisilleen. Nämä pahimmat paskiaiset kuuluvat aina siihen pomon kabinettiin ja voivat käyttäytyä ihan miten heidän mieleensä juolahtaa,eikä esiNAINEN puutu siihen mitenkään. On yleensä vielä mukana siinä täysin rinnoin. Vain näkymättömät, vähänkoulutetut, rumat ja reilusti ylipainoiset voivat olla vähän paremmin kohdeltuja. Mutta autas jos olet virkeä, keski-ikäinenkin mutta nuorekas ja hyvinvoiva niin johan saat ylimielistä ilkeilyä osaksesi. Jos yleensä palkataan edes kun haastattelussa ilmenee ettei olekaan mikään helposti alaspäinkatsottava mitättömyys.

• Kuulostaa ihan Porvoolta...Työvoimapulasta valitetaan, sijaisia ja opiskelijoita kohdellaan ku paskaa ja sitten ihmetellään kun ei saada kesätyöntekijöitä...Kyseessä on aikuiset ihmiset!! Kasvatatteko lapsennekin käyttäytymään noin...

• Pää pystyyn vaan

Tänään viimeksi koettu samoja asioita. Joka osastolla on ainakin yksi "viisas, virheetön ja pätemisen tarpeessa oleva." Aina tulee töykeä vastaus, kysytään kuin pieneltä lapselta, sekään ei haittaa, mutta ei tunnu mukavalta olla sellaisen ihmisen kanssa työvuorossa. Olen päättänyt, että en anna hänelle sitä iloa, että luovutan. Turha valittaa, että sijaisia ei ole rekryssä, kun eräät hoitajat eivät osaa katsoa peiliin. Olkaa hyvä, saatte tehdä kohta itse työnne! Miten arvostaa työtoveria, joka kohtelee alentuvasti toisia?

• kuin ilmaa

Tämä kummastuttaa myös minua. Kun kuitenkin valitetaan siitä, ettei vuoron alkaessa ole kuin neljä, vaikka kahdeksan pitäisi olla ja näännytään työtaakan alle. Ja toisaalta, kun keikkalaisia on sitten saatu, ei heille vaivauduta edes suoraan tervehdykseen vastaamaan, rapsalla puhutaan vain omalle väelle, keikkalaisten olessa vain ilmaa. Ei kerrota mitään muuta potilaasta, kuin suunnilleen minkälaiset vaipat sillä on ja täytyykö syöttää. Eli sanotaan liki suoraan, ettei keikkalaisen tarvi muuta tehdä kuin se. Toki mukavia poikkeuksiakin on paljon, mutta päällisinpuolin suhtautuminen on negatiivista.

Osastolla, jolle teen keikkaa, on lähinnä vakikeikkailijat, joille aina soitataan, muttei tilanne ole sen parempi. Jos aamuraportilla sanotaan suoraan, etten ota noita (siis keikkalaisia) omaan päähäni, on keikalle tulleen työmotivaatio mitä korkein! Toinen kurja juttu on se, jos keikkalaisia on useita, heitä sitten jaetaan ja valikoidaan rapsalla, että kuka saa kenenkin ja kuka joutuu ottamaan jonkun. Vähän siinä ollaan kuin karjamarkkinoilla.

• Emilia_Erikoinen

Eli teen työtä pienessä terveyskeskuksessa. Meillä myös "huutava pula" sijaisista, vaikka osastollamme on kuitenkin hyvä maine talon ulkopuolella. Eli niitä sijaisia ei todellakaan ole ja ammattitaitoisia hoitajia todella vähän "vapailla markkinoilla". Lähihoitajien sijaisiksi meillä on otettu sairaanhoitajaopiskelijoita ja juuri valmistuvia/valmistuneita lähihoitajia. Mutta sairaanhoitajaa kun ei voi työn monipuolisuuden vuoksi korvata kuin sairaanhoitaja, niin sijaiset ovat vähissä.

Meillä uusille työntekijöille kerrotaan (mielestäni) mukavasti potilaista ja heidän taustoistaan. Kerrotaan myös liikkumisesta ja miksi ovat tulleet hoitoon. Ja kysyä saa, jos on jotain epäselvää. Itse aikoinaan taloon tullessani olin tyytyväinen, kun oli se joku, jolta kysyä ja sai olla varma, että vastaus tulee. Uudet työntekijät opastetaan alkuun työparina osaston sisäiseen työtapaan ja heidät ohjataan ensin pitkäaikaispotilaiden hoitoon, jonka jälkeen he voivat siirtyä vähitellen hoitamaan myös akuutteja potilaita. Mikäli sijainen on pitkäaikainen/kesälomatuuraaja ja vielä sairaanhoitaja, niin hän pääsee muutamaksi päiväksi myös ensiapuun ja laboratorioon, koska näiden hoitaminen kuuluu meillä sairaanhoitajan työhön yöaikaan.

Kiitos teille kaikille, jotka tulette meille kesä/muuksi sijaiseksi. Teitä todella kaivataan ja tarvitaan!!!!

• esh

Ilmiöt tuttuja, mutta mulla on myös toisenlaisia kokemuksia. Toisaalta ymmärrän, että jatkuva työvoimapula rassaa vakituisia tosi paljon, koska kantavat pitkäaikaisvastuun potilaista. Keikkalainen on vain keikalla.

Mun vaihtoehdot on A) en välitä ja keskityn tekemään työni hyvin, B) imartelen ensin ja osoitan sitten kollegalleni yst. hänen tyhmyytensä, C) ajattelen, että kaikilla on huonoja aikoja elämässä D) otan asian esiin osastokokouksessa tms. yhteydessä E) ilmoitan oh:lle ja yh:lle etten enää keikkaile osastolla ja perustelen kokemillani seikoilla.

Töitä hyvälle ja työtä tekevälle ihmiselle löytyy aina jostain muualta, kuin alistavasta työyhteisöstä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe