Hei!
Kaipaisin "kokemuksen syvää rinta-ääntä", koska en sitä itse omaa vielä!
Olen ostanut seuraavia liljoja ja sipulikasveja. Olisin kovin kiitollinen, jos jollain on kokemusta selviävätkö talven yli maassa vai ei. Ehkäpä moni tänä vuonna liljoja ostanut saisi samalla helpotusta omiin päänvaivoihinsa:
- Lilium Trumpet Regale, valkoinen (englannin kielinen ohje sanoo, että voisi jättää maahan)
- Lilium Electric orange (Weibulls) Suomalainen ohje neuvoo peittämään kuorihakkeella tai lehdillä
- Lilium Loreto (Weibulls) Suomalainen ohje neuvoo peittämään kuorihakkeella tai lehdillä
- Crocosmia ( Ruostekukka, oranssilaji) englanninkielinen ohje neuvoo: Winter protection in coldest areas. Pitäisikö ottaa talveksi pois maasta vai säilyykö kate tai havusuojattuna?
- Anemone mr. Fokker (DeRee)
Suomenkielinen ohje sanoo, että olisi talvenkestävä
Olen onnellinen hieman yli puolen hehtaarin vanhan rintamamiestalon omistaja. Ongelma on vain se etten pysty asumaan siellä koko kesää/syksyä tai talvea ja en ennakolta tiedä milloin pääsen sinne. Otan nöyränä vastaan helppoja ja hienoja kasvivinkkejä!
Itse voin sanoa, että 10 vuotta täysin hoitamattomassa pihapiirissä kukoistavat ja ovat upeasti levinneet tiikerililjat! Päivänliljat ja varjoliljat kestivät myös yksinäisyyden hyvin. Samoin kurjenmiekat, sini-valko-keltavuokot kukoistavat.
Olen myös ilokseni huomannut että pikkuhiljaa kun olen poistanut pahimmat putket ja rikkaruohot, mutten ole kitkenyt liian tarkkaan vanhoja kukkapenkkejä, alkaa nousta vanhoja kukkia pikkuhiljaa, kuten mukulaleinikkiä ja kauniita luonnonkesäkukkia - ne sopivat vanhan talon tunnelmaan.
Eli suosittelen, ettei muutamaan vuoteen kitke tonttia liian ahkerasti. Kun siivoaa pahimmat rikkaruohot, niin voi löytää aarteita. Mikä onkaan hienompaa kuin uinumassa ollut vanha kukka saa tilaa kukkia uudelleen!
Olen kovin kiitollinen neuvoista koskien kysymyksiäni. Olen erityisesti huolestunut ruostekukista, koska olen usein kuullut, että se pitäisi ottaa syksyllä pois kylmyydestä...
Kiitos etukäteen ja ihania puutarhoja kaikille
Mie
useita eri lilja ja sipulikasveja- talvenkestävyys!
2
869
Vastaukset
- Pikku-puutarhuri
Minä ostelin hirviästi sipulikukkia kun huomasinkin et ei tarvi kaikkia istuttaa syksyllä vaan monet voi istuttaa keväälläkin ja kukkivat jo kesällä!!
Nyt on päässy käymään niin et ensin ostin 4 sorttia ja sipuleita oli yhteensä noin 44kpl..
No sit odotellessa ja hieman puutarhaa ehostaessa tuli tehtyä muutama sipulikukille sopivaa paikkaa.. (ainakin mun mielestä hyvät paikat) No sit tuli 47 kpl sipulia lisää..
Nyt sit testaan kuinka talven kestävät.
Toki varmaan peittelen niitä jotenkin syksyllä mut en nosta pois maasta.
Toivon vain että kukkisivat... ja kauan! Paljon paljon kauniita kukkia tuleepi..
Mukavaa kevään alkua kaikille! www.puutarhaliitto.fi
Sieltä löydät hyvää tietoa ja keskustelupalstalta tulee hyviä neuvoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256