useita eri lilja ja sipulikasveja- talvenkestävyys!

rintamamiestalo

Hei!

Kaipaisin "kokemuksen syvää rinta-ääntä", koska en sitä itse omaa vielä!

Olen ostanut seuraavia liljoja ja sipulikasveja. Olisin kovin kiitollinen, jos jollain on kokemusta selviävätkö talven yli maassa vai ei. Ehkäpä moni tänä vuonna liljoja ostanut saisi samalla helpotusta omiin päänvaivoihinsa:

- Lilium Trumpet Regale, valkoinen (englannin kielinen ohje sanoo, että voisi jättää maahan)
- Lilium Electric orange (Weibulls) Suomalainen ohje neuvoo peittämään kuorihakkeella tai lehdillä
- Lilium Loreto (Weibulls) Suomalainen ohje neuvoo peittämään kuorihakkeella tai lehdillä

- Crocosmia ( Ruostekukka, oranssilaji) englanninkielinen ohje neuvoo: Winter protection in coldest areas. Pitäisikö ottaa talveksi pois maasta vai säilyykö kate tai havusuojattuna?

- Anemone mr. Fokker (DeRee)
Suomenkielinen ohje sanoo, että olisi talvenkestävä

Olen onnellinen hieman yli puolen hehtaarin vanhan rintamamiestalon omistaja. Ongelma on vain se etten pysty asumaan siellä koko kesää/syksyä tai talvea ja en ennakolta tiedä milloin pääsen sinne. Otan nöyränä vastaan helppoja ja hienoja kasvivinkkejä!
Itse voin sanoa, että 10 vuotta täysin hoitamattomassa pihapiirissä kukoistavat ja ovat upeasti levinneet tiikerililjat! Päivänliljat ja varjoliljat kestivät myös yksinäisyyden hyvin. Samoin kurjenmiekat, sini-valko-keltavuokot kukoistavat.
Olen myös ilokseni huomannut että pikkuhiljaa kun olen poistanut pahimmat putket ja rikkaruohot, mutten ole kitkenyt liian tarkkaan vanhoja kukkapenkkejä, alkaa nousta vanhoja kukkia pikkuhiljaa, kuten mukulaleinikkiä ja kauniita luonnonkesäkukkia - ne sopivat vanhan talon tunnelmaan.
Eli suosittelen, ettei muutamaan vuoteen kitke tonttia liian ahkerasti. Kun siivoaa pahimmat rikkaruohot, niin voi löytää aarteita. Mikä onkaan hienompaa kuin uinumassa ollut vanha kukka saa tilaa kukkia uudelleen!

Olen kovin kiitollinen neuvoista koskien kysymyksiäni. Olen erityisesti huolestunut ruostekukista, koska olen usein kuullut, että se pitäisi ottaa syksyllä pois kylmyydestä...

Kiitos etukäteen ja ihania puutarhoja kaikille

Mie

2

1036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikku-puutarhuri

Minä ostelin hirviästi sipulikukkia kun huomasinkin et ei tarvi kaikkia istuttaa syksyllä vaan monet voi istuttaa keväälläkin ja kukkivat jo kesällä!!

Nyt on päässy käymään niin et ensin ostin 4 sorttia ja sipuleita oli yhteensä noin 44kpl..

No sit odotellessa ja hieman puutarhaa ehostaessa tuli tehtyä muutama sipulikukille sopivaa paikkaa.. (ainakin mun mielestä hyvät paikat) No sit tuli 47 kpl sipulia lisää..

Nyt sit testaan kuinka talven kestävät.
      Toki varmaan peittelen niitä jotenkin syksyllä mut en nosta pois maasta.

Toivon vain että kukkisivat... ja kauan! Paljon paljon kauniita kukkia tuleepi..

Mukavaa kevään alkua kaikille!

• www.puutarhaliitto.fi
      Sieltä löydät hyvää tietoa ja keskustelupalstalta tulee hyviä neuvoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1586
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      99
      1517
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      208
      978
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      770
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      734
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      61