Sulaketaulu komeroon? Laitonta?

led ii

Kerrostalo asunnossani sulaketaulu on eteisen nurkassa ja haluaisin saada kyseisen nurkan "hyötykäyttöön". Sulaketaulun eteen ei voi mitään kaappiakaan laittaa, niin mitä jos sille taululle rakentaisi oman pienen huoneen? N. 1m2 kokoisen, puurunkoisen gyproc seinäisen? Huoneeseen laittaisin palovaroittimen, ja sielä ei olisi tarkoitus säilyttää mitään herkästi syttyvää. Kertokaas ammattilaiset että onnistuuko se ja mitä tulee erityisesti ottaa huomioon.

10

3272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan..

kuhan sinne pääsee käsiks ni hyvä. elikä sun ideas pelittää

• tilaa

Jätä metrin verran vapaata tilaa, jotta pääsee käsiksi. Valokin olisi hyvä olemassa.

• led ii

Ihan metriä ei jää työskentelytilaa, mutta taulua vastapäätä on ovi, niin se avattuna tilaa pitäisi olla tarpeeksi. Tulevassa tilassa on seinärasia, joten siihen voi liittää siirrettävän valon.

• tapauksesta

Jos keskus sijaitsee siten, että saat sijoitettua kaapin sen pääle siten, että leikkaat kaapin takaseinään aukon sen kohdalle ja laitat hyllylevyt taulun ylä- ja alapuolelle ja et säilytä keskuksen edessä mitään, niin asia on ok.

Kun kaapin ovi avataan, niin keskuksen eteen muodostuu vaadittava varatila, joka on muuten 800 mm mitattuna keskuksen uloimmasta osasta.

Mutta jos keskus jää kaapin sivuseinään, niin tapaus ei ole lainkirjaimen mukainen, mutta samalla periaatteella senkin voi tehdä, kunhan kaappi on tarpeeksi leveä, esim. 600 mm. Silloinkaan ei mennä kaappiin sisälle esim. sulakkeenvaihtoa varten.

Mitään lattiasta kattoon ulottuvaa omaa komeroa ei keskukselle kannata rakentaa.

• led ii

"Mitään lattiasta kattoon ulottuvaa omaa komeroa ei keskukselle kannata rakentaa. " Ei kannata vai ei saa?
        Ehdin jo elätellä ajatusta että voisin väliaikaisvarastoida sielä rautaa, jota muuten en saa mihinkään piiloon tarpeen vaatiessa, elikkäs puntteja ja kuntopyörää. koppero olisi n. metri kertaa metri. Sulakekaappi on vanhaa mallia ja sen tulen uusimaan jossakin vaiheessa.

• romuvarastona,
        led ii kirjoitti:

"Mitään lattiasta kattoon ulottuvaa omaa komeroa ei keskukselle kannata rakentaa. " Ei kannata vai ei saa?
        Ehdin jo elätellä ajatusta että voisin väliaikaisvarastoida sielä rautaa, jota muuten en saa mihinkään piiloon tarpeen vaatiessa, elikkäs puntteja ja kuntopyörää. koppero olisi n. metri kertaa metri. Sulakekaappi on vanhaa mallia ja sen tulen uusimaan jossakin vaiheessa.

niin suojaa keskus peltikannella. Laita keskuksen päälle pohjastaan aukioleva 100 mm syvä peltikaappi ikäänkuin kauluksella kiinni seinään keskuksen ympärille. Ei ne raudat siellä pala, vaikka niitä säilytätkin. Lain henki keskuksen suojaamisesta ainakin toteutuu.

• led ii
        romuvarastona, kirjoitti:

niin suojaa keskus peltikannella. Laita keskuksen päälle pohjastaan aukioleva 100 mm syvä peltikaappi ikäänkuin kauluksella kiinni seinään keskuksen ympärille. Ei ne raudat siellä pala, vaikka niitä säilytätkin. Lain henki keskuksen suojaamisesta ainakin toteutuu.

Taulussa on jo peltikansi, eli taitaa olla sen verran tuoretta sähköä :) edellisessä 60-luvun talossa kun kantta ei ollut. Nyt tönö mallia 75. Uusissa keskuksissahan taitaa olla kannet ihan vakiona, pikasulakkeiden kera?

• sitten kunnossa
        led ii kirjoitti:

Taulussa on jo peltikansi, eli taitaa olla sen verran tuoretta sähköä :) edellisessä 60-luvun talossa kun kantta ei ollut. Nyt tönö mallia 75. Uusissa keskuksissahan taitaa olla kannet ihan vakiona, pikasulakkeiden kera?

Sen kun rakennat komeron ja kun keskuksen kannesta komeron oveen löytyy 800 mm, niin on
        lain kirjaimen mukainen. Se, mitä muuta komerossa säilytät, on sitten hiukan kyseenalaista, mutta vaan hiukan.

• led ii
        sitten kunnossa kirjoitti:

Sen kun rakennat komeron ja kun keskuksen kannesta komeron oveen löytyy 800 mm, niin on
        lain kirjaimen mukainen. Se, mitä muuta komerossa säilytät, on sitten hiukan kyseenalaista, mutta vaan hiukan.

Helpotus, joo huoneessa säilytän vain palamatonta romua. Mitään vaatteita tai vastaavaa ei ole tarkoitus sinne laittaa. Kuntopyörälle huone olisi just soppeli, sitä kun ei normaaliin vaatekaappiin saa jemmattua.

• keskukselle oleellista
        led ii kirjoitti:

Helpotus, joo huoneessa säilytän vain palamatonta romua. Mitään vaatteita tai vastaavaa ei ole tarkoitus sinne laittaa. Kuntopyörälle huone olisi just soppeli, sitä kun ei normaaliin vaatekaappiin saa jemmattua.

Niin kuin edellä on puhuttu noista mitoista, niin niiden tarkoitus on taata esteetön pääsy keskukselle kaikissa olosuhteissa (esim tulipalo ja rynnitään vetämään keskuksen pääkytkintä auki, niin idea on se kytkimeen pääsee käsiksi eikä samalla saa mopinvarresta päähänsä vaikka ei se siinä varmaan tahtia haittaisikaan :)

Aika suppo pitää olla jos rupeaa tuosta nipottamaan - itse remppasin sähköt ja vaihdon vanhan taulun uuteen tiilisessä siivouskomerossa (talon vm-36). Yksi A-urak kaveri vähän uhosi että ei oo sallittua, mutta hiiohoi ja eikun menoksi ... järjen käyttö sääntöjen lisäksi on sallittua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe