Eli kun on kortti taskussa ja auto alla, mutta ei uskalla ajaa, mikä on silloin vialla? Pelkään ajavani jonkun hengiltä tai muuta "kivaa" vaikka autokoulunopettajan mielestä osasinkin ajaa ihan hyvin (... ja koska kortin sain, en kai ihan surkea ole). Varsinkin yksin ajaminen ja ruuhkaisiin risteyksiin jumiutuminen pelottaa. Onko vika päässäni? Pitääkö tilata aika kallonkutistajalle, hypnoositerapeutille vai mennä uudestaan autokouluun???? Autokoulussa tuntui olevan niin turvallista, kun vieressä oleva pystyi tarvittaessa jarruttamaan. Pelko on siis tullut vasta kortin saamisen jälkeen.
ajopelko
24
9121
Vastaukset
- Ope
että jotkut osaa olla huomion kipeitä ipanoita...huoh...älä sitten aja..
- Chrysler
Ai miten niin huomion kipeä ipana? Mulla on jo ittelläkin lapsia, joten en mä ihan ipana ole. Voi sitä myöhemmälläkin iällä kortin ajaa. Tästä pelosta ei kaiken lisäksi ole ihan helppo puhua, joten ajattelin sitten katsella jos netistä löytyisi joku keskustelupalsta... ASIALLINEN SELLAINEN!
Täällä on kyllä paljon asiattomampiakin ongelmia kuin mun ongelmat.Ja luulenpa ettei ajopelko ole kovinkaan harvinainen kortin saaneilla ihmisillä. Autokoulussa kun on aina joku istunut vieressä, mutta nyt pitäisi ajaa yksin ilman neuvoja. - xs
Pidä vittu turpas kii. Jotku pelkää oikeesti astuu auton rattiin.
- kekkosurkki
xs kirjoitti:
Pidä vittu turpas kii. Jotku pelkää oikeesti astuu auton rattiin.
jos se niin pelottaa?
- Pete
Kun on joku kaunis hiljainen ilta, vaikka yhdentoista jälkeen, ota ystävä mukaan ja ajele hissukseen jollain teollisuusalueella. Uskon että heti kun olet pari kilometriä ajanut, niin olo helpottuu. Haluat ehkä ajaa jo samantien kotiinkin asti.
Kun alkujännityksestä pääsee, niin loppu on helpompaa.- Chrysler
No tämä oli jo hieman mukavampi vastaus. Ehkä kokeilenkin joku päivä.
Ja ehkä siihen ajopelkoon liittyy sekin, että olin lapsena pahassa kolarissa...
- minä vaan
Kuten huomaat, näillä palstoilla saa heti haukut mutta älä välitä. Itse ajoin kortin vanhempana ja alottelin niin etten mennyt ruuhkiin heti ensimmäiseki vaikka olin kuinka läpäissyt inssin kehujen kera. Autolla ajo vaatii tottumista erilaisiin liikennetilanteisiin joita väkisin jännittää alussa. Pikkuhiljaa kun ajelin, uskalsin kokoajan enemmän ja nyt hurauttelen jo ruuhkassakin sujuvasti. Muistan ensimmäisen yksinajamisen kun lähdin mökkimatkaa tekemään satoja kilometrejä niin lähdin aamutuimaan vapaasti posottamaan eikä pelottanut kun ei tarvinnut poukkoilla satojen autojen seassa. Tsemppiä vaan ajamiseen, kyllä se jännitys vähitellen lähtee.
- -mä-
Toisaalta ei se loppujen lopuksi sen kummempaa vaikka menet sinne ruuhkaan mukaan.
Pidä vain sääntönä, että älä sovi mitään kellonaikaan määrättyyn paikkaan. jos ajaudut väärälle kaistalle, so what! kierrät ympäri ja jatkat eteenpäin.
Itse asun Helsingin keskustassa ja ajoin kortin viime kesänä, mun on pakko ajaa keskustassa, lähdinpä sitten minne suuntaan hyvänsä.
Kieltämättä olin kyllä aika paniikissa ensimmäisillä ruuhka-reissuillani mutta ensin kävin iltaisin n. klo 23 harjoittelemassa ja siitä sitten pikku hiljaa se ruuhkan-loppumisen-odottelu-loppui.
Ruuhka-aikana aluksi pelotti vaihtaa kaistaa ja teinkin vanhanaikaiset, eli yritin ensin katsoa rakoa minne mennä ja vasta sen jälkeen hädissään vilkku päälle...... siitä ei kyllä tule mitään.
Muistat vain, ennenkuin rupeat katselemaan sinne muille kaistoille NIIN SE VILKKU PÄÄLLE, sitten tähyilet niin kyllä sitä tilaa tulee. Sitä vaan pelottaa alussa eikä uskalla mennä mutta kyllä siellä aina joku hidastaa ja painat vain reippaasti kaasua niin kyllä se siitä.
Tsemppiä!
- Timpe
Eli ei muuta kuin kortillinen kaveri kyytiin ja harjoittelemaan hiljaisena aikana rauhalliseen ympäristöön. Ja sitten kun tuntuu menevän paremmin vois koittaa semmoista et se kaveri istuiskin takapenkillä kuskin takana, joilloin ajat "yksin" kun ei vieressä ole ketään istumassa. Ja tarpeen vaatiessa sieltä takapenkiltäkin pystyy neuvomaan ihan hyvin.
- paniikkikuski
Voisinpa sanoa, että itse kärsin myös jonkinlaisesta ajopelosta. Varsinkin nyt, kun en oo pitkään aikaa auton ratissa ollut, tuntuu ajamaan lähteminen ylivoimaisen vaikeelta. Tidan kyllä perusluonteeltanikin olla hiukan ylivarovainen.
Aikaisemmat kirjoittajat antoivat jo erikoisen hyviä neuvoja, joita aion itsekin kokeilla. Eihän nyt ruuhka-aikana kannata esimmäiseks lähtee ajelemaan. Hiljaa hyvä tulleepi, mummonikin sannoo :)
Oikeestaan huojentavaa kuulla, etten paini tämän tunteen kanssa yksin. Ihan käy kateeksi ihmisiä, jotka pystyvät ajelemaan ilman panikointia. Mutta eiköhän nämä ongelmat meilläkin tässä ala ratketa. Nyt keväällä, sulilla teillä ja valoisan aikaan, ajaminen on huomattavasti mukavampaa kuin pimeällä talvikelillä. Mut joo, tsemppiä sullekin! Ajellaanhan varovasti.......:) - L.ope
Rauhallisia paikkoja, kuten täällä on tullut jo esille.Ajopelko on aika yleistä,eikä sitä tarvitse "hävetä".Voit myöskin varata pari ajokertaa koulusta, jos tuntuu, ettei se yksin harjoittelemalla etene. Suosittelen kuitenkin ensin "yksinharjoittelua",joskus lapsistakin on moraalista tukea ja tietävät uskomattoman paljon autolla ajamisesta.Mukaan vaan!
- neveee
Itsellä sama pelko.Sain kortin toukokuun lopulla ja olen siis 18 vuotias.yhden kerran olen vasta ajanut "kunnolla" yksin 30km.ja se oli kamalaa...eteen jumittui asuntoauto ja kammoan ohittamista!lisäksi ei ollut pitkiä suoria ja voi ahdistus ku jono lisääntyy takana..agh!
itsetunto ei ole kovin korkealla joten koko ajan mielessä pyörii "en osaa ajaa" ja mietin millon auto sammuu.eikä oloa paranna jos kyytiläinen hermostuu...:/ kun autokoulun ihanaan diesel-autoon tottui jolla pääsi pelkällä kytkimellä HELPOSTI liikkeelle on porukoiden auto melkoinen haaste.
ja myös kun tietää että tosipaikan tullen kukaan ei ole siinä vieressä painamassa jarrua..
autokoulussa kaikki meni hyvin,siellä ei tullut mitään kamalia tilanteita,ainakaan kun ajoi nuoremman opettajan kanssa.vanhempi oli vähän suorasanaisempi (siis onhan se hienoa että sanoo asiat suoraan,eihän muuten opi) mutta sai myös hermostuneeksi ja tuli enemmän virheitä.
tuo ajeleminen illalla on ihan hyvä neuvo,pitää varmasti itsekin toteuttaa :)
- doher
Minulla kesti pelko 2kk. Hillitön hysteerinen pelko. Mutta ei auttanut, päivittäin pakotin itseni rattiin. Kyllä se siitä pikkuhiljaa hellittää.
- mauste lisää
Manuaalivaihteen hierominen ja kytkimen painelu vaan lisää painetta entisestään. Hommaa automaatti, niin puolet ongelmasta ratkeaa jo sillä.
- Jalaa
Ihan mielenkiinnosta näin yleisesti kysyn, että mikä ihmisiä siinä autolla ajamisessa pelottaa?
- Toinen ajokammoinen
se että ei osaa huomioida kaikkea (kun tuntuu että kytkimeen ja vaihteitten rämppäämiseen menee kaikki aika) ja että ajaa jonkun hengiltä. Ja se että auto sammuu risteykseen ja perässä ajava hurjana tööttäilee ja kurvaa ohi (niin kuin on tapahtunut). Tai että hajotan auton. Kaistanvaihto on kans pelottavaa ja tasa-arvoiset risteykset ja ruuhkassa kääntyminen kolmion takaa ja auton hahmottaminen eli mihin se mahtuu esim. parkkiin.... ja ja ja...
- Muu auta
Toinen ajokammoinen kirjoitti:
se että ei osaa huomioida kaikkea (kun tuntuu että kytkimeen ja vaihteitten rämppäämiseen menee kaikki aika) ja että ajaa jonkun hengiltä. Ja se että auto sammuu risteykseen ja perässä ajava hurjana tööttäilee ja kurvaa ohi (niin kuin on tapahtunut). Tai että hajotan auton. Kaistanvaihto on kans pelottavaa ja tasa-arvoiset risteykset ja ruuhkassa kääntyminen kolmion takaa ja auton hahmottaminen eli mihin se mahtuu esim. parkkiin.... ja ja ja...
Kuin hankkia lisää ajokokemusta niin pelotkin siinä lähtee ja oppii luottamaan itseensä. Älä ajattele yhtään sitä mitä muut ajattelee, jos teet virheitä. Ei minua ainakaan haittaa yhtään jos joku ajaa "huonosti" kunhan ei hajota minun autoa. Kaikilla on samanlainen oikeus ajella ja opetella. Etkä varmasti aja ketään hengiltä jos vähänkin katsot eteesi ja onhan sillä toisellakin aivot, oma syynsä jos jää alle. Parkkeeraamista voi harjoitella vaikka kotipihalla ja koita löytää helppoja paikkoja missä harjoitella.
- veljentytär
Minua pelottavat muut autot! Jos saisin ajaa yksin tiellä, ajaisin vaikka minne, liukkaallakin.Isot rekat pelottavat. On kamala jos sellainen tulee taakse painostamaan. Kapeilla kyläteillä pelottavat kylän vasta kortin saaneet, jotka ajavat kovaa ja kerran tuli yksi mutkassa minun kaistallani vastaan, ehti vetää omaa laitaansa. Talvella ne harjoittelevat käsijarrukäännöksiä. Myös leveät työkoneet pelottavat siksi, että voin joutua peruuttamaan levennyspaikalle enkä tiedä, osaanko, kun joku katselee. Parkkipaikalla voisin joutua liian ahtaaseen paikkaan. .. Esteitä siis löytyy. Mieluiten lähden pyörällä tai kävellen tai miehen kyydissä, jos vain voin. Vuoden verran pakotin itseni ajamaan päivittäin, mutta talveksi panin auton pois rekisteristä. Nyt on taas uusi alku edessä.
- _____
Heh, samat mietteet on tässä ollut... Näin vähän vanhempana kortin ajaneena ja sen vasta pari viikkoa omistaneena. Nyt olen joutunut ajelemaan vähän "liikaakin" ja tiet tulossa tutuiksi (ja miten niissä ajetaan) joten alkaa kaasujalka vähän painamaan... Olen saanut ajaa myös monilla eri merkkisillä ja -tyyppisillä autoilla, sekin on mielestäni plussaa; opettaa miten eri autot käyttäytyy ja erilaisten autojen hallintalaitteita yms.
Aloittaja muistelee pelkojaan nyt varmaan vähän myhäillen. Muistakaa, että ei kukaan ole heti ammattilainen, eli harjoittelemaan vaan (mikä näillä bensan hinnoilla vähän kirpaiseekin).
Niin ja kaikki mokailee. Ei kannata hermostua niistä perässäroikkujista tai tuttavien ajotapojen arvosteluista. Itsekin olen nyt ajanut esim. ilman valoja (ei ollut valoautomatiikkaa), yritin peruuttaa käsijarru päällä :p, ajoin pitkät päällä vähän aikaa päivällä (aurinko häikäisi kojetaulua, enkä nähnyt merkkiä)... Virheistä oppii ja ajamalla sitä vauhtia kun tuntee olonsa turvalliseksi (ei toki liikaa alinopeutta) niin säästyy monilta harmeilta.
Kaikki ovat olleet aloittelijoita, vaikkei osa myönnäkkään. - Kohta kortin saava
Kaveri tuossa vähän aikaa sitten kortin saatuaan heitti että miten ne on hänelle kortin myöntäneet kun hänestä tuntui että ei osannut yhtään ajaa.
Luulen, että yksi syy tuohon ajopelkoon autokoulun päätyttyä on se että ei yksinkertaisesti ole valmis liikenteeseen vielä. Ajatelkaa nyt, parin kuukauden (tunteina vain n. 16 tunnin) ajo-opetuksella pitäisi pystyä ajamaan koko loppuelämä. Tai no, kyllähän niitä tunteja saa lisää, mutta kuka haluaa maksaa niistä useita satoja euroja?
Kehotan että hommaat automaattivaihteisen auton ja harjoittelet lisää syrjäisillä teillä joilla ei edes ole vaaraa joutua onnettomuuteen. Opettelet hallitsemaan autosi, sitten siirryt tutuille kotikulmille ajamaan... Hommaat sitä itseluottamusta. Ei se liikenne oikeasti niin paha ole, kun sen kokonaisuuden tajuaa. Itsekin ajoin skootterilla 15 vuotiaana eikä liikenteen ymmärtämisessä ole mitään vaikeaa mielestäni. Suoraan sanottuna kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä ottamaan ne ohjat omiin käsiin. Ei elämässä aina ole vierellä jotakuta jarruttamassa pahan paikan tullen! - hyvin
...kun tiedostat puutteesi. Noin 90 prosenttia ihmisistä pitää itseään keskimääräistä parempina kuljettajina ja se on oikeasti pelottavaa. Näiden "parempien" tööttäilyistä ei kannata välittää.
Pari päivää sitten seisoin illalla oman kotikatuni varressa lasten kanssa odottamassa töistä autolla palaavaa vaimoa tarkoituksena mennä kyytiin ja lähteä käymään jossain. Suhteellisen leveällä kadulla on 40 km/h nopeusrajoitus, koska alue on tiheään asuttua, kevyttä liikennettä on paljon ja suojateitä on vajaan sadan metrin välein. Arviolta joka toinen ohiajava auto ajoi selkeästi ylinopeutta.
Kadun varressa oli pysäköity auto väärin suojatien eteen. Odotellessa siitä ajoi ohi varmastikin parikymmentä autoa, joista vain kaksi pysäytti auton rinnalle sääntöjen mukaisesti. Näistä toinen oli kaupunginbussi eli kyseessä ammattikuljettaja. Toisaalta pysäyttämättä hurautti ohi myös taksi ja toinen kaupunginbussi.
Itse ajan työkseni täysperävaunuyhdistelmää ja olen tien päällä 80-100 tuhatta kilometriä vuodessa. Tien päällä näkee mitä uskomattomimpia ohituksia. Jatkuvasti jaksaa ihmetyttää kanssa-autoilijoiden tarve ajaa aivan toisen perässä kiinni. Moottoritielläkin, jossa vieressä olisi ohituskaista, ajetaan jonossa sitä oikeaa kaistaa noin puolen sekunnin turvaväleillä, kun turvallinen väli olisi vähintään 3-4 sekuntia. Jättäisivät joko kunnon välin tai menisivät ohitse. Sitten ihmetellään kun talvikelin "yllättäessä" tulee valtavia ketjukolareita.
Taajama-alueilla liikuttaessa jaksaa aina ihmetyttää se kauhea kilvanajo, että ehtisi vielä pysähtyä liikennevaloihin ennen sen vaihtumista vihreäksi. Varsinkin isolla autolla liikkuessa siihen eteen kiilataan väkisin parinkin auton voimin ja pakotetaan isokin auto pysäyttämään, kun ison kuljettaja yrittää sovittaa nopeutensa niin, että valoista pääsisi sujuvasti ja taloudellisesti jatkamaan pysähtymättä.
Kun 90 prosenttia kuljettajista PITÄÄ itseään keskimääräistä parempana, niin älä sinä pidä vaan OLE sitä tiedostamalla omat puutteesi ja yrittämällä kehittyä niissä. Maltti on valttia. Ne takana tööttäilijät ovat sinua huomattavasti onnettomuusalttiimpia.- Ei voisi
paremmin kiteyttää !
- minnevi
Ei voisi kirjoitti:
paremmin kiteyttää !
vast`ikään erään tuttavan kyydissä, ja tämäkin ilmaisi vähän niinkuin pitävänsä itseään keskimääräistä parempana kuskina... Eihän se nyt mitenkään pöljästi ajanut, mutta onhan se aika jännä, että useimmat tosiaan ajattelee niin.
Mutta meneeköhän sitä vielä joskus itekin samanlaiseksi, jos saa itseluottamusta ajamiseen? - E
Pelko häviä kuin ajamalla.
Itseäni ei maantieajo kammottanut kortin saamisen jälkeen, mutta kaupunkiajosta olin liki hysteerisen peloissani (sanotaanko Jyväskylän kokoisesta kaupungista puhuttaessa). Aiemmat ajokokemukset nimittäin olivat kaupungeissa, joissa ei ollut liikennevaloja ja siihen verrattaen myös hyvin paljon vähemmän muita autokuntia.
Pikku hiljaa se jännitys poistui. Vähitellen joutui ajamaan yhä enemmän keskustaan ja opettelemaan risteyssääntöjä ja tekemään mäkilähtöjä yms.
TÄRKEINTÄ on kuitenkin mielestäni se, että muistaa, että kukaan ei tahallaan halua ajaa sinun kanssasi kolaria. Mitä kiperämmäksi tilanteen koet, aja sitä hiljempaa. Kiireiset pääsevät ohitse, mikäli annat tietä (ajamalla reunassa). Mikäli autosi sammuu risteykseen, ei muuta kuin käynnistät sen ja yrität uudestaan. Harvoinpa perästä päin itse olen tööttäilyä kuullut - näitähän sattuu kenelle tahansa silloin tällöin. Myös muut autoilijat ovat varovaisia liikenteessä ja säännöt koskevat heitäkin. Ylinopeus on idioottimaista ja hitaammasta hiiltyminen osoittaa vain välinpitämättömyyttä muita tienkäyttäjiä kohtaan.
Rauhallisesti ja harjoitellen, sillä se menee. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841