Olen kuullut sanonnan että Turku on suomen perse.
Käydessäni Turussa vierailulla, minusta Turku näytti oikein mukavalta kaupungilta vaikka en ennättänyt kuin pari päivää vierailla, tulen varmaan kesällä uudestaan.
Toisaalta, onhan niitä sanontoja joka paikasta...
Mistä tulee sanonta?
15
5218
Vastaukset
- kateellinen
mustamakkaranpurija lienee tuon takana.
- ...
Itse muutin Turkuun pari vuotta sitten ja kaupunki on mielestäni aika kaukana mistään perseestä.
Paras paikka missä olen tähän mennessä asunut. Ja Tampere on heti kakkosena ja melkein yhtä hyvänä!- mutta turkulaiset
tekevät siitä koko Suomen persreijän, jälkeen jääneen, kateellisen ja riitaisan.
- citydiggari ...
mutta turkulaiset kirjoitti:
tekevät siitä koko Suomen persreijän, jälkeen jääneen, kateellisen ja riitaisan.
Turkulaiset ovat edelleen ihan ihmisiä niin kuin kaikki muutkin. Eikä turkulaisuus ole edes mitenkään erityistä, vaan kuuluu osana varsinaissuomalaisuuteen, josta populaa löytyy Suomesta 450 000. Eli melkein 9% suomalaisista.
- mikään sanonta
Kyseessä ei ole mikään sanonta, vaan joidenkin omasta mielestään nokkelien lanseeraama heitto, jota he toistavat mantran lailla ja joka kertoo ainoastaan esittäjiensä olemattomasta ja yksipuolisesta sielunelämästä sekä liki täydellisestä älyllisen toiminnan puuttumisesta.
Toistaminen kuuluu siihen muoti-ilmiöön, jonka mukaan tietyissä piireissä on muodikasta ja "viileetä" mollata Turkua. Käytännössä ko. lausuman esittäjä ei tunne kaupunkia lainkaan, joten kyseessä ei ole edes mielipide, vaan mekaanisesti toistettu iskulause yhtymäkohtaa todellisuuteen.
Näitähän voisi nyt keksiä paikasta kuin paikasta, mutten näe mitään syytä moiseen älylliseen limboiluun.
Tervetuloa kesällä uudelle vierailulle Turkuun!- ...
Juu, eipä noin toteava ihminen kieltämättä kovin nokkelaa kuvaa itsestään anna. Ja tiedän aika monta paikkaa eri puolilla Suomea, joille tuo nimitys paremmin sopisi.
Itsekin tulen kesällä käymään Turussa useammankin kerran! Ja ei mikään ihme jos joskus Turkuun muuttaisinkin.
- Marttilainen
Olen syntynyt 70-luvulla, mutta vanhemmat turkulaiset muistavat ajan jolloin Aurajoki haisi suoraansanoen paskalta. Ainakin 70-luvulla tilanne oli tämä. Silloin syynä oli maanviljely ja sikalat yläjuoksulla. Vielä 60- tai 50-luvulla kaupungin jätevesistä suurin osa laskettiin puhdistamatta Aurajokeen aivan keskustan tuntumassa tai vähän alajuoksulle päin, josta sitten lounaistuuli toi tuoksut koko kansan nautittaviksi.
Tämä on oma selitykseni, joka näin turkulaisen korviin kuulostaa vähiten loukkaavalta.- paiseita
Turussa pahojen paiseitten takana on taas todellinen mätäpesäke, tilalaitos! Taidemuseon remontista tuskin oli päästy kun jo uudet epäselvyydet muhivat kirjastokorttelissa. Eikä kaupungin johto tee mitään, vaan antaa Turun taudin vapaasti riehua.
- mikään sanonta
Olet oikeassa, että ennen vanhaan jokeen laskettiin kaikenlaista — mutta niin tehtiin kaikkialla Suomen joissa ja järvissä, joita pidettiin likaviemäreinä.
Pysyn alkuperäisessä selityksessäni eli siinä, että ilmaisu on vailla konkreettista yhtymäkohtaa Turkuun ja että se on uudempi ilmiö kuin entisaikaiset haisevat joet ja järvet. Ja jos todellakin haisevista likavesistä puhutaan, niin todellisia hajureikiä oli Suomessa vaikka millä mitalla pahempia kuin yksi Aurajoki.
Kyseessä on eräiden piirien muoti-ilmiö mollata kaikkea turkulaistsa ja Turkua. Siinä se. - olutmäskit Aurajokeen
60-luvulla mennessäni oppariin förillä Auran Panimo valutti kaljamäskinsä förin viereisestä viemäriaukosta selliasenaan jokeen.Hajun muistan ikäni talvipakkasella mäskin haistessa ybermakealle.
Mutta siinä oli oma hieno fiiliksensä toisin kuin nyt katsellessa kalseaa joen pilattua länsirantaa betonipunkkeritaloineen, joiden eteen Suomen Joutsen ja Sigyn on rahdattu maisemaa pehmentämään.
Mielestäni kys purjelaivat kuuluisivat edelleen Martinsillan kupeeseen kuten aikoinaankin. - ......
olutmäskit Aurajokeen kirjoitti:
60-luvulla mennessäni oppariin förillä Auran Panimo valutti kaljamäskinsä förin viereisestä viemäriaukosta selliasenaan jokeen.Hajun muistan ikäni talvipakkasella mäskin haistessa ybermakealle.
Mutta siinä oli oma hieno fiiliksensä toisin kuin nyt katsellessa kalseaa joen pilattua länsirantaa betonipunkkeritaloineen, joiden eteen Suomen Joutsen ja Sigyn on rahdattu maisemaa pehmentämään.
Mielestäni kys purjelaivat kuuluisivat edelleen Martinsillan kupeeseen kuten aikoinaankin.Kyllä se Kymijoki tjsp. jossa oli näitä paperi- ja sellutehtaita oli aikoinaan varsinainen "persereikä". Aurajoki on siinä suhteessa ollut todella puhdas.
- tosiasiamies...kai?
Kutsuvat Turkua Suomen persreijäksi. Se on tarkoitettu kehuksi, koska ovat b-portaan miehiä!
- Timpee
Mielestäni Suomi on Turun persereikä
- niinkös
Kun tuttavani kuulivat minun muuttavan Turkuun (pari vuotta sitten), aloin kuulla vitsejä Turusta kaikenlaisia, itse en ollut kuullut niitä aikaisemmin. Poikaani vein vajaa vuosi sitten Tampereelle opiskelijapoksiin, heti poikani huomasi solukumppanin haalareissa merkin "Turku on Suomen persläpi". Sen olen nyt ymmärtänyt "viha ja rakkaus" suhteen Tamperelaisten ja Turkulaiseten välillä, mutta en ymmärrä muuten.
Itse olen viihtynyt Turussa.- citydiggari ...
Ja sekin viha/rakkaus-suhde on kovin yksipuolinen, johon Turussa jaksavat vastata vain media, ja muutamat kivakiva-ihmiset.
Onhan se jotenkin hassua kun ETO käy irrottamassa Turkua mantereesta, vaan eipä jaksa naurattaa kovin paljon, kun Turulla on ihan oikeita ongelmia käsillään.
Ei maassa makaavaa potkita tai lyödä! Ei ainakaan sellaiset ihmiset, joita ihmisiksi voi kutsua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851798Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1231220YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621080- 62956
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74866Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli81817Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.47817Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029816- 57810
Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.118782