Paljonkohan auton nesteiden vaihto maksaa jossain huollossa: eli nesteillä tarkoitan nesteet jotka ei vaihdeta ihan joka huollon yhteydessä:
Jäädytysneste, jarruneste ja vaihteistonöljyt..
Miten hankala on jäädytysnesteen ja vaihteistonöljyn vaihto itse??
(Jarrunesteitä en lähde vaihtamaan kun en jaksa lähtee ilmaamaan koko järjestelmää itse.)
Kiitoksia kaikille vastanneille! =)
Nesteiden vaihto...?
14
10039
Vastaukset
- sitroen.
Pakkasnestettä ei tarvitse vaihtaa. Se on vain kauppiaitten keksimä turha bisnes.
Jarrunesteitä ei tarvitse vaihtaa. Sekin on vain kauppiaitten keksimä turha bisnes.
Vaihteistoöljyjä ei useimmissa merkeissä tarvitse vaihtaa koskaan. Lisätään tarvittaessa. Jo 40 vuotta sitten jotkut merkit ilmoittivat, ettei vaihteisto- ja peräöljyjä tarvitse vaihtaa koskaan. Lue autosi ohjekirjasta, mitä siinä sanotaan.- moottori-
öljyjä vaihtaa koskaan? Tarviiko sitikan jousituksen litkuja vaihtaa koskaan? Ja jos, niin miksi? Laitatko sitikkaasi laatikkoremontin jälkeen entiset öljyt?
No, sitikka kuskilla on varmasti muutakin päänvaivaa, kuin normaalien huoltojen tekeminen.
- viisas atosi
omistajana sitroen henkilö oletko koskaan lukenut auton käsikirjaa HUOLLOT vain etkö ole ymmärtänyt kirjoitettua tekstiä.
- Sitroenin tukijoukko
No, monia niitä käsikirjassa olevia juttuja kutsutaan nimellä jälkimarkkinointi. Käsikirja määrää vaihdettavaksi erinäisiä alkuperäislitkuja, jotka takovat firman kassaan rahaa auton myynnin jälkeenkin. 100 miljoonaa toyotan omistajaa maailmassa kun vaihtelee merkkipakkas- ja jarrunesteitä säännöllisesti, niin siitä kertyy summa joka rohkaissee keskimään lisääkin vaihdettavia juttuja käsikirjaan.
- on...
Sitroenin tukijoukko kirjoitti:
No, monia niitä käsikirjassa olevia juttuja kutsutaan nimellä jälkimarkkinointi. Käsikirja määrää vaihdettavaksi erinäisiä alkuperäislitkuja, jotka takovat firman kassaan rahaa auton myynnin jälkeenkin. 100 miljoonaa toyotan omistajaa maailmassa kun vaihtelee merkkipakkas- ja jarrunesteitä säännöllisesti, niin siitä kertyy summa joka rohkaissee keskimään lisääkin vaihdettavia juttuja käsikirjaan.
täysi pelle kuin myös tämä hänen kaveri, joka on todennäköisesti sitroenpelle itse.
- ajelija156v0,1
helppoja vaihtaa.
jäähdytydjärjestelmään kehittyy kattilakiveä yms. muuta roskaa joten ne kannattaa vaihtaa ja samoin se vanhetessaan menettää korroosionesto aineita.
vanhat pois ja uudet sisään ja käytä tislattua vettä.
jarrunesteeseen kertyy vettä ja se silloin alkaa ruostuttamaan ja nesteen kiehumispiste alenee ajanmyötä.
ilmausruuvit auki joka pyörältä ja kun järj. valunut tyhjäksi paa kaikki muut kiinni mutta jätä edestä vain toinen auki nestettä säiliöön ja odotat kun nestettä alkaa tulemaan ruuvi kii ja teet samoin joka pyörän kanssa lopuksi varmaan joudut silti ilmaan norm. pumppaamalla mutta ei paljoa.
ja vaihteistoon samat eväät vanhat pois uutta tilalle vanhetessaa sinnekki kertyy vettä hivenen tarkista huohotin myös.- sitroen.
ajattelijan ajatukset on kyllä ajatellut joku myyntimies, tottahan niissä ei ole puoltakaan.
Kattilakiveä syntyy vain, kun vesi kiehuu ja siinä liuenneena olevat suolat kiteytyvät. Tätä ei kunnossaolevassa järjestelmässä tapahdu koskaan.
Korroosionestoinhibiititkin menettävät tehonsa vain nesteen oltua pitkään ilman kanssa tekemisissä ja vieläpä kuumana. Tätäkään ei kunnossaolevassa järjestelmässä tapahdu.
Tislattua vettä käytettäessä vesi pyrkii agressiivisesti liuottamaan itseensä suoloja ja mistäpä se niitä sen helpommin saa kuin jäähdytysjärjestelmän metalleista. Sitä sanotaan korroosioksi... Kraanavesi sisältää jo valmiiksi suoloja, joten sen kemiallinen aktiivisuus on murto-osa tislatun veden vastaavasta.
Omassa 18 v vanhassa autossani lienee jo toiset nesteet, kattilakiveä ei missään ja neste täysin kirkasta.
Jarrunesteeseen ei kerry vettä, vaikka se hygroskooppista onkin ja lain mukaan pitää ollakin. Siinä jarrunestesäiliössä on heti kannen alla palje, jonka pinta seuraa nestepinnan vaihteluita ja eristää suoran kosketuksen ilmaan. Jos paljetta ei ole, kertyy jarrunestesäiliöön vuosien mittaan nykytekniikalla mitattavissa olevia vesipitoisuuksia, jotka edelleen vuosien kuluessa hiljalleen leviävät jarrusylinteriin asti. Ei kuitenkaan siinä määrin, että niistä haittaa olisi, siitä pitää jarrusylinterien kehno suunnittelu ja kehnot materiaalit huolen.
Ennemmin tai myöhemmin pölysuojien alle pääsee kosteutta ja jopa suolaa, jolloin jarrusylinteri ruostuu jumiin ja remontti on tehtävä. Siinä yhteydessä neste vaihtuu luontojaan. Ja kun viitsii itse katsoa, huomaa, ettei se ruoste koskaan ole siinä osassa jarrusylinteriä, mitä jarruneste kastelee, voitelee ja suojaa.
Nykyautojen vaihteistoissa on huohotin kuten melkein autoilun alkuajoista lähtien. Jos vaihteistoöljyihin joku tippa vettä jotenkin onnistuu pääsemään, miksi se ei poistuisi höyrynä huohottimen kautta öljyn lämmetessä? Palokaasuistahan sinne ei vettä tule, kuten moottorin ohipuhalluksessa.
Ja toden totta - vetoakselin vaihtoa varten vajauttamani vaihteistoöljyn panin takaisin. Lootalla on ajettu tämän jälkeen jo sata tuhatta km eikä mitään vikaa.
Citroenin hydraulisysteemin nesteitten tai koko järjestelmänkään kanssa en ole ollut missään tekemisissä, joten en ota kantaa Esson baarin asiakkaitten väitteisiin, vaan tarvittaessa selvitän asian. Ei se vaikeaa ole sekään.
Joitakin tuntuu harmittavan, kun ovat itse menneet kauppiaitten ansaan ja siksi yrittävät panna vahingon kiertämään. Eikö olisi parempi ottaa asioista selvää ja elää sen mukaan? Itse asiathan kyllä toimivat aivan samalla lailla oli Esson baarin "asiantuntijoilla" kuinka vahvat luulot ihan mistä tahansa.
- bikerjerk
merkkiä/tyyppiä/mallia jne....
vaihteistoöljyn vaihto.........
toyota corola-88 audi a-4 tiptronic -99 välillä 20-450€ tarvikeet..........täällä pörrää vanhanliiton ukkoja jotka puhuu menneistä..ihan aikuisten oikeesti.- Mareisti
Omaan Mareaan vaihdettiin syksyllä jarrunesteet & jäähydytysneste. Hintaa lähimmällä korjaamolla tuli 49 euroa (sis. nesteet & työn).
- sitroen.
Mareisti kirjoitti:
Omaan Mareaan vaihdettiin syksyllä jarrunesteet & jäähydytysneste. Hintaa lähimmällä korjaamolla tuli 49 euroa (sis. nesteet & työn).
meni joka ainoa euro!
Olisit ostanut silläkin rahalla vaikka whiskyä, niin olisit saanut rahoillesi jotain vastinetta. Edes kunnon krapulan. - sulla
sitroen. kirjoitti:
meni joka ainoa euro!
Olisit ostanut silläkin rahalla vaikka whiskyä, niin olisit saanut rahoillesi jotain vastinetta. Edes kunnon krapulan.kaikki rahat menee, kun et raski ollenkaan autoasi huoltaa?
Joissakin asioissa olen samaa mieltä; Jäähdytys nesteitten vaihdolla ei ole mitään virkaa, niin kauan kun neste on puhtaan näkoistä ja pakkasen kesto on riittävä. Mutta jarrunesteet kannattaa varmasit vaihtaa esim. 5 vuoden, jo sen taikia että menevät vanhemmuuten paskaseksi, ja vettäkin sinne kertyy. (Olen kiehuttanut jarrunesteet). Automaattivaihteiston öljyt kannattaa ehdottomasti vaihtaa, jos meinaa ajaa laatikolla yli 300tkm. Vaihtoväli riippuu siitä, minkä tyyppinen laatikko on, mutta esim. 40-90tkm on ihan ok. Parempaa bisnestä kauppiaille on sanoa ettei automaatin öljyjä tarvitse vaihtaa, ja tehdä 5000€:n laatikkoremontti 200tkm:n välein. Perien ja manuaalivaihteistojen öljynvaihdoksi riittää, kunhan ne edes joskus vaihtaa esim. 150tkm välein. PS. Koetahan selvitä siitä krapulastasi;) - ROverheebeli
sulla kirjoitti:
kaikki rahat menee, kun et raski ollenkaan autoasi huoltaa?
Joissakin asioissa olen samaa mieltä; Jäähdytys nesteitten vaihdolla ei ole mitään virkaa, niin kauan kun neste on puhtaan näkoistä ja pakkasen kesto on riittävä. Mutta jarrunesteet kannattaa varmasit vaihtaa esim. 5 vuoden, jo sen taikia että menevät vanhemmuuten paskaseksi, ja vettäkin sinne kertyy. (Olen kiehuttanut jarrunesteet). Automaattivaihteiston öljyt kannattaa ehdottomasti vaihtaa, jos meinaa ajaa laatikolla yli 300tkm. Vaihtoväli riippuu siitä, minkä tyyppinen laatikko on, mutta esim. 40-90tkm on ihan ok. Parempaa bisnestä kauppiaille on sanoa ettei automaatin öljyjä tarvitse vaihtaa, ja tehdä 5000€:n laatikkoremontti 200tkm:n välein. Perien ja manuaalivaihteistojen öljynvaihdoksi riittää, kunhan ne edes joskus vaihtaa esim. 150tkm välein. PS. Koetahan selvitä siitä krapulastasi;)Oma auto on siis rover 214 Si 1998. Onko ihmiset tyhmiä tai vain tyhmiä? Sentään pari asiallista kommentia tuli matkan varrella! Kiitoksia paljon niille jotka raaskivat vastata KYSYMYKSEEN:
Paljon maksaa nesteiden vaihto? En tainnut missään vaiheessa kysynyt KANNATTAAKO vaihtaa`?? Kysymys siis kuulu että paljonko! Kannattavuudesta voidaan olla eri mieltä. Olen samaa mieltä että ei kannatta vaihtaa nesteitä mikäli kuitenkin ajaa 20v vanhalla autolla ja on sen vaihtamassa muutaman kuukauden päästä pois. Mutta jos ostat uuden/suht uuden auton ja ajattelit ajaa sillä 10-15 vuotta niin nesteitä kannattaa ehdottomasti vaihtaa:
Lainaus toisesta foorumista:
"
Jäähdytinnestekin vanhenee! Jollei pakkaskestävyys huononisikaan, niin pahinta on ns. inhibiittorilisäaineiden ("ruostesuoja...") hajoaminen. Se tarkoittaa, että korroosio alkaa nakertaa vesitiloja sisältä päin. Valurauta kestänee auton käyttöiän (mitä nyt pienemmät reiät tukkeentuvat ruostemönjästä), mutta alumiiniosat ovat ne, joissa vahinko tapahtuu ensin ja esimerkiksi kansi voi syöpyä korjauskelvottomaksi. Kannatan jäähdytinnesteen vaihtoa! Ehdottomasti!
Jarruneste on hygroskooppinen aine ja vuosien saatossa se imee kosteutta ja samalla jo muutamassa vuodessa kiehumapiste laskee todella paljon. Kovassa ajossa eteen tulee jarrujen häipymisilmiö. Pahempaa kuitenkin on, että pyörän sylintereissä alkaa tuttu ilmiö, korroosio. Sylinteripinnat syöpyvät, eikä niiden hoonaus silloin tällöin enää pitkän päälle auta. Silikonineste on tässä asiassa huomattavasti huolettomampi, kuin "tavallinen" neste, mutta siihen vaihtaminen edellyttää järjestelmän täydellistä puhdistamista entisistä nesteistä. Keskenään ne reagoivat ilkeästi.
Jos ei konsaan vaihda em. nesteitä, on sitten joskus vaihdettava autoa vähän tiuhempaan, kuin sen oletetun käyttöiän piti olla.... "
Mitenköhän saisi nää älypäät pois keskustelupalstoilta jotka eivät ymmärrä suomea että voisivat vastata esitettyyn kysymykseen?
Kiitos kuitenkin vielä kerran kaikille joilla on ilmeisesti ÄO yli 120..
Tähän ryhmään siis ei kuulu "sitroen" jolla taitaa olla vaikeuksia hengittää liian alhaisen ÄO johdosta! :) - mitenkään
ROverheebeli kirjoitti:
Oma auto on siis rover 214 Si 1998. Onko ihmiset tyhmiä tai vain tyhmiä? Sentään pari asiallista kommentia tuli matkan varrella! Kiitoksia paljon niille jotka raaskivat vastata KYSYMYKSEEN:
Paljon maksaa nesteiden vaihto? En tainnut missään vaiheessa kysynyt KANNATTAAKO vaihtaa`?? Kysymys siis kuulu että paljonko! Kannattavuudesta voidaan olla eri mieltä. Olen samaa mieltä että ei kannatta vaihtaa nesteitä mikäli kuitenkin ajaa 20v vanhalla autolla ja on sen vaihtamassa muutaman kuukauden päästä pois. Mutta jos ostat uuden/suht uuden auton ja ajattelit ajaa sillä 10-15 vuotta niin nesteitä kannattaa ehdottomasti vaihtaa:
Lainaus toisesta foorumista:
"
Jäähdytinnestekin vanhenee! Jollei pakkaskestävyys huononisikaan, niin pahinta on ns. inhibiittorilisäaineiden ("ruostesuoja...") hajoaminen. Se tarkoittaa, että korroosio alkaa nakertaa vesitiloja sisältä päin. Valurauta kestänee auton käyttöiän (mitä nyt pienemmät reiät tukkeentuvat ruostemönjästä), mutta alumiiniosat ovat ne, joissa vahinko tapahtuu ensin ja esimerkiksi kansi voi syöpyä korjauskelvottomaksi. Kannatan jäähdytinnesteen vaihtoa! Ehdottomasti!
Jarruneste on hygroskooppinen aine ja vuosien saatossa se imee kosteutta ja samalla jo muutamassa vuodessa kiehumapiste laskee todella paljon. Kovassa ajossa eteen tulee jarrujen häipymisilmiö. Pahempaa kuitenkin on, että pyörän sylintereissä alkaa tuttu ilmiö, korroosio. Sylinteripinnat syöpyvät, eikä niiden hoonaus silloin tällöin enää pitkän päälle auta. Silikonineste on tässä asiassa huomattavasti huolettomampi, kuin "tavallinen" neste, mutta siihen vaihtaminen edellyttää järjestelmän täydellistä puhdistamista entisistä nesteistä. Keskenään ne reagoivat ilkeästi.
Jos ei konsaan vaihda em. nesteitä, on sitten joskus vaihdettava autoa vähän tiuhempaan, kuin sen oletetun käyttöiän piti olla.... "
Mitenköhän saisi nää älypäät pois keskustelupalstoilta jotka eivät ymmärrä suomea että voisivat vastata esitettyyn kysymykseen?
Kiitos kuitenkin vielä kerran kaikille joilla on ilmeisesti ÄO yli 120..
Tähän ryhmään siis ei kuulu "sitroen" jolla taitaa olla vaikeuksia hengittää liian alhaisen ÄO johdosta! :)mahdollista että, kysyisit joltakin potentiaaliselta jäähdytysnesteen vaihtajalta: Paljonko maksaa jäähdytysnesteen vaihto?
Ihan vaan vihjeenä, maksoi mitä maksoi, ei Roverisi tule pysähtymään siihen että jäi nesteet vaihtamatta. Tuppaa nimittäin olemaan ehtoopuolella tuon ikäinen auto, johon on englantilaiset näppinsä sotkeneet.
- Homojaaaaa
On niin hervotonta kun jengi heittää aina, aina, että Citroenin omistajalla riittää päänvaivaa. Monen "MERKKIAUTONOMISTAJA" pitää vain turpansa kiinni vioista, kuin olisi juuri siemassu hongas perseenreiästä. Olihan se kosla maksanut vuoden tilipussin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537830- 614390
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404013Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233922Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko323287Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383228- 482963
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422741- 492484