Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa, miten öljynvaihto tapahtuu. Jostain tämä oma autonhuolto on aloitettava...
Öljynvaihto miten?
12
1334
Vastaukset
- http://keskustelu.suomi24.f...
- stuurty
Avaa öljypohjan(alta käsin) pultti auki ja ja näin öljyt tulee pois. Ja sit suodatin pois ja uusi tilalle. Ja sit öljyt koneen sisään täyttöaukosta. Jos sul on Mersu, niin öljyt imetään pois imulla eli mersu korjaamolla....
- Harakka ja Varis
TÄRKEIN: Luontoon, viemäriin tai roskikseen EI JÄTEÖLJYÄ SAA PÄÄSTÄ! Aloita tutkimalla asuinpaikkasi ongelmajätteen vastaanottopaikka ja sen hinnoittelu.
- Urmas-Armas
Aiemmassa linkissä olikin jo kaikki oleellinen sanottu. Tuossa vielä toinen:
http://www.geocities.com/j_vaisane/oljynvaihto.html
Siinä heebeli vaihtaa öljyt jenkkiautoon oikein kuvien kanssa. Noin se menee yleensä muihinkin oli sitten auto sitten Uuno, Rellu, Jaguar tai Cadillac. Varusteita tarvitset ja tod.näk. autolle nostosysteemin.- Miisa87
Tosi paljon kiitoksia kaikille vastanneille! Etenkin kahdelle linkkivinkin antajalle. Kuvatkin selvensi hommaa entisestään. Täytyy "muokata" homma -91 Nissan Sunnyyni. Kiitos!
- diplinssi
useimmissa autoissa öljynsuodatin vaakasuorassa, joten en kaada uutta öljyä suodattimeen, vaan kaikki öljy ylhäältä täyttökorkista.
Minulla on myös öljynsuodatinavain, jolla aukaisen vanhan pois.
Sitten monissa uusissa autoissa on moottorin alla suojalevyjä, joita joutuu poistamaan, ettei öljy valu niitä pitkin mihin sattuu. - diplinssi
diplinssi kirjoitti:
useimmissa autoissa öljynsuodatin vaakasuorassa, joten en kaada uutta öljyä suodattimeen, vaan kaikki öljy ylhäältä täyttökorkista.
Minulla on myös öljynsuodatinavain, jolla aukaisen vanhan pois.
Sitten monissa uusissa autoissa on moottorin alla suojalevyjä, joita joutuu poistamaan, ettei öljy valu niitä pitkin mihin sattuu.Sunnyn kanssa helppo homma:
ei suojia
poistoproppu löytyy oikeasta takakulmasta
öljynauodattimen ympärillä on tilaa vääntää
Toinen asia: katso, onko öljypohja ruostunut. Jos on, hio heti ruosteet pois, puhdista, suihkuta sinkkimaalia ja seuraavana päivänä mustaa pintamaalia. Nimittäin Sunnyn öljypohja on hyvin ohut ja ruostuu pistemäisiä reikiä. Ja Synny ei normaalisti päästele öljyjä ulos, jolloin kuiva öljypohja ruostuu.
- diplinssi
Aja vaihteisto lämpimäksi. Vaihteistoöljy on jäykkää vielä lämpimänäkin, joten juoksee hitaasti. Varsinkin vaihtaminen vie aikaa.
Täyttötulppa on vaihteiston etupuolella. Siinä on neliömäinen kolo, muistaakseni 3/8 tuumainen hylsysarjan varsi käy siihen, mutta se voi olla erittäin lujassa, joten tarvit oikean avaimen. Suihkutat ruosteenirroitusöljyä kierteeseen ja väännät pitkällä varrella.
Poistotulppa on vaihteiston alla keskellä 1/2 tuumaisella hylsysarjan varrella aukeaa hyvin.
Jos vaihteistoöljyjä ei oo vaihdettu koskaan, ne on syytä vaihtaa. Muussa tapauksessa vain lisätään, kunnes öljyä täyttökorkin tasalle ja alkaa valua ulos. Pesuvati koko ajan täytön alapuolella, koska täyttö hidasta ja pakkaa valumaan ohikin.
Ainakin pidä huolta lisäyksestä. Jos öljyä liian vähän, vitosvaihde kuluu ja lakkaa pysymästä päällä kiihdytyksessä.- Miisa87
Diplomi-inssille paljon kiitoksia asiantuntevista lisäyksistä. Tästä auton sohlaamisestahan taitaa paisua uus "harrastus". Aika paljon pitääkin tietää.
terv. Miisa
- diplinssi
Kytkinlevyn kuluessa vapaaliike pienenee ja jos loppuu, kytkin alkaa luistaa ja kärähtää piloille.
Sunnyssä ei ole automaattisäätö, säädetään itse.
Vapaaliikkeen suuruus polkimesta mitattuna 13-17mm. Aseta viivoitin polkimen viereen poljentaliikkeen suuntaisesti. Paina kädellä poljinta. Kevyt alue pitäis olla tuon 13-17mm (tai vähän yli, ei ali).
Säätö: katso, mihin kytkinvaijeri johtaa vaihteisaton päälle kytkinvipuun (siellä vapaaliike vain 2,5-3,5mm). Ruiskauta ruosteenirroitusöljyä siihes säätöruuviin peltimutterin ja 10mm mutterin luo. Anna vaikuttaa vaikka seuraavaan päivään. Ota pihdeillä kiinni säätöruuvista ja väännä peltimutteria kuskin paikalta katsottuna kellonkäymissuuntaan pari kierrosta. Sitten käännä 10mm mutteria samaan suuntaan niin pitkälle kuin menee (lukitsee). Kokeile polkimen vapaaliike, riittikö eikä liikaa. Kokeile ajaa, että irrottaa - valmis. - diplinssi
Katalysaattoriautossa on siinä pakosarjan keskellä lamda-anturi, josta lähtee johto.
Ainakin Sunny-92 on sellainen 16 valve (16-venttiilinen).
Niissä on hirmu paljon alipaineletkuja kaasuttimessa ilmanpuhdistajan alla. Jos yksikin letkun pää on halki, auto empii ja nykii kiihdytyksessä. Letkut vaihdetaan yksitellen. Otat yhden irti ja autotarvikeliikkeestä 2 metriä uutta. Vaihdetaan yksitellen, ettei mene sekaisin.
Kumi menee huonosti päälle liittimiin, voit voidella vaikka margariinilla.
Hätäapu, jos ei oo uutta letkua, puukolla pätkä pois ja paikalleen, mutta vanha kyllä halkeaa pian taas. Vain uuteen kumiin voi luottaa.- Miisa87
Juu, juuri tuommoinen kattiauto se on. Kiitos vielä uusista korjausselostuksista, diplinssi. Printtaan nämä ja panen visusti talteen.
Miisa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179