Avioehto ulkomaalaisen kanssa

gustom

Suunnitelmissa häät Turkkilaisen naisen kanssa ja vihkiminen tapahtuisi naisen kotimaassa.
Mistään ei oikein irtoa tietoa kuinka tulisi menetellä jotta saataisiin lainvoimainen avioehto aikaiseksi. Ehdossa kummallakaan ei olisi oikeutta aviopuolison omaisuuteen erossa.
Osaisiko joku kertoa kuinka asiassa kannattaisi edetä?

27

10907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • nix nax

        Täältä löytyy, jos jaksat tutkia.

        Avioliittolaki 13.6.1929/234

        V OSA (13.12.2001/1226)
        KANSAINVÄLISEN YKSITYISOIKEUDEN ALAAN KUULUVAT SÄÄNNÖKSET

        4 luku (13.12.2001/1226)
        Aviopuolisoiden oikeussuhteet
        Suomen tuomioistuinten kansainvälinen toimivalta

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234


    • vaikeaa

      Pätevän avioliittosopimuksen laatiminen voi olla hieman vaikeaa Tuskinpa löytyy luotettavaa apua täältä, koska kansainvälisyksityisoikeudelliset asiat voivat olla melko kinkkisiä.

      • Tuomo258

        Homma menee yllättävän yksinkertaisesti eli laki ratkeaa sen mukaan, kumpaan maahan muodostuu puolisoille yhteinen kotipaikka avioliiton solmimisen jälkeen (elleivät aviopuolisot sovi sovellettavasta laista):

        1) Jos se on Suomi, sovelletaan Suomen avioliittolakia ja normaalit avioehtorekisteröinnit

        2) Jos se on Turkki, sovelletaan Turkin lakia, jonka avioehdoista en sitten tiedäkään mitään. :)


      • Ann-Marie
        Tuomo258 kirjoitti:

        Homma menee yllättävän yksinkertaisesti eli laki ratkeaa sen mukaan, kumpaan maahan muodostuu puolisoille yhteinen kotipaikka avioliiton solmimisen jälkeen (elleivät aviopuolisot sovi sovellettavasta laista):

        1) Jos se on Suomi, sovelletaan Suomen avioliittolakia ja normaalit avioehtorekisteröinnit

        2) Jos se on Turkki, sovelletaan Turkin lakia, jonka avioehdoista en sitten tiedäkään mitään. :)

        Kuten yllä on todettu, kansainväliset avioliitot saattavat mennä kinkkisiksi avioehtoineen. Avioitukaa Suomessa niin vältytte hankaluuksilta. Olen itsekin ollut turkkilaisen kanssa naimisissa ja Suomen lakien mukaan mentiin.


      • gustom
        Ann-Marie kirjoitti:

        Kuten yllä on todettu, kansainväliset avioliitot saattavat mennä kinkkisiksi avioehtoineen. Avioitukaa Suomessa niin vältytte hankaluuksilta. Olen itsekin ollut turkkilaisen kanssa naimisissa ja Suomen lakien mukaan mentiin.

        Tuo viisumi kuulostaa todella helpolta vaan eipä sitä ole irronnut vaikka on anottu.
        Kunnollisia syitä kielteiseen päätösksee ei ole kerrottu. Ja asiapitoista oikeaa tietoa on aika hankala saada kun juristitkaan eivät tiedä.


      • 678
        Tuomo258 kirjoitti:

        Homma menee yllättävän yksinkertaisesti eli laki ratkeaa sen mukaan, kumpaan maahan muodostuu puolisoille yhteinen kotipaikka avioliiton solmimisen jälkeen (elleivät aviopuolisot sovi sovellettavasta laista):

        1) Jos se on Suomi, sovelletaan Suomen avioliittolakia ja normaalit avioehtorekisteröinnit

        2) Jos se on Turkki, sovelletaan Turkin lakia, jonka avioehdoista en sitten tiedäkään mitään. :)

        muslimi maissa mies on elatusvelvollinen naisesta josta on eronnut niin pitkään kunnes nainen avioituu uudelleen.


    • saa muita

      kuin turkkilaisia horoja?

      • Merhaba!

        Hei,
        kannattaa tehdä avioehtosopimus.
        Olin turkkilaisen kanssa naimisissa ja
        ero oli "helpompi" koska meillä oli avioehtosopimus. Minulla oli omaisuutta miehelläni ei. Avioehtosopimuksemme tehtiin Suomessa.
        Mutta toivon teille kaikkea hyvää koko sydämmestäni, ja onnea yhteiselle taipaleelle!
        Toivon että elämänne on aurinkoinen ja täynnä rakkautta, puhukaa ja tukekaa aina toisianne!


      • gustom
        Merhaba! kirjoitti:

        Hei,
        kannattaa tehdä avioehtosopimus.
        Olin turkkilaisen kanssa naimisissa ja
        ero oli "helpompi" koska meillä oli avioehtosopimus. Minulla oli omaisuutta miehelläni ei. Avioehtosopimuksemme tehtiin Suomessa.
        Mutta toivon teille kaikkea hyvää koko sydämmestäni, ja onnea yhteiselle taipaleelle!
        Toivon että elämänne on aurinkoinen ja täynnä rakkautta, puhukaa ja tukekaa aina toisianne!

        Oliko avioehtonne tehty myös Turkin kielellä vai vain Englanniksi ja Suomeksi? Yhteisenä kielenä meillä Englanti.
        Minulla on hieman omasuutta ja kihlatulla ei juurikaan.


      • Merhaba!
        gustom kirjoitti:

        Oliko avioehtonne tehty myös Turkin kielellä vai vain Englanniksi ja Suomeksi? Yhteisenä kielenä meillä Englanti.
        Minulla on hieman omasuutta ja kihlatulla ei juurikaan.

        Avioehtomme oli tehty täällä Suomessa, Suomen kielellä.
        Kannattaa tehdä ja rajata niin ettei toisella osapuolella ole mitään osuutta jo olevaan omaisuuteesi, tai jos saat myös myöhemmin itse esim. perintöä ne kuuluu sinulle. Ainoastaan mitä yhdessä hommaatte ja saatte se on yhteistä.
        Meidät vihittiin Suomessa. (mutta olimme myös Turkissa naimisissa, koska toimitimme vihkitodistuksen Suomessa Turkin suurlähetystöön, joka toimitti sen Turkkin, Turkkilaisille viranomaisille näin avioliitto tuli vomaan myös Turkissa.)
        Miehelläni ei ollut omaisuutta. Yhteisenä kielenä oli Suomi jota hän myös osasi kirjoittaa.
        Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että tein aikanaan avioehtosopimuksen. Niin sain hankkimani omaisuuteni pitää kun erosimme mieheni ei saanut omaisuudestani mitään.
        Kaikesta huolimatta, kaikkea hyvää sinulle elämääsi ja yhteiselle taipaleellenne!


    • vaikeaa

      Aiheesta on näköjään käyty keskustelua aiemminkin. Siellä joku oli ehdottanut kahden sopimuksen menettelyä, jolloin olisi olemassa sekä Suomen lain ja että aviopuolison kotivaltion lakien mukaan tehdyt sopimukset. Voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto, sillä tuskin siihen mitään estettäkään on, jos sopimuksen voimassaolo on rajattu tarkoituksenmukaisesti.

      • on että

        avioehdossa on maininta,
        että sekä avioliitossa ja mahdollisessa erossa noudatetaan Suomen avioliittilainsäädäntöä.


    • markku_54

      Voit teetättää avioehtosopimuksen Suomessa. Aviovarallisuus (tämän opin lakimieheltä) ratkaistaan miehen maan lain mukaan. Itse menin naimisiin thaimaalaisen naisen kanssa puolitoista vuotta sitten (ja olen edelleen). Avioehtosopimus (saman niminen verkko-osoite) tehtiin suomeksi ja sitten se vielä käännettiin. Nyt ei ole ongelmaa. Olisi ilmeisesti ongelmallisempi, jos kyseessä olisi tilanne toisin päin eli mies ulkomaalainen . . .

    • attä avioehto

      on kahden välinen sopimus. ei ole mitään merkitystä sillä mitä kansallisuutta puolisot edustavat vaan ainoastaan sillä, että pääsette sopuun avioehdon sisällöstä ja teette sen yhteistuumin ja vahvistatte sen lainmukaisesti ja talletatte sen.

    • Voisit ottaa Turkista lakimiehen ja kysyä. Näin ainakin me teimme (ei tosin Turkissa) ja toimimme ohjeiden mukaan. Avioliitto rekisteröidään Suomessa, samoin avioehto, että se on lainvoimainen. Ja tietysti myös tarvittavat toimenpiteet siellä toisessa maassa.

    • kokemusta on

      mene suomalaisen naisen kanssa naimisiin niin ei tarvitse miettiä sitäkään

    • Alma 2

      Mieheni on ulkomaalainen, EU-maasta kotoisin. Avioiduimme Suomessa, joten avioliittoomme sovelletaan Suomen avioliittolakia. Omaisuus on kuitenkin toinen juttu. Mieheni omaisuus ulkomailla ei kuulu Suomen lain piiriin, joten sitä koskeva avioehto on tehty mieheni kotimaassa. Toinen avioehto Suomessa. Eli meillä on molemmissa maissa lainvoimaiset avioehdot. Huomio myös perinnönjako. Tehkä paperit huolellisesti.

      Lisätietoja ja asiantuntevuutta osoitteesta: www.avioehtosopimus.fi

      Mucha suerte!

      • Alma 2

        Lisätäkseni: omaisuuden jaossa sovelletaan sen maan lakia, missä henkilö vakituisesti asuu/asui avioliiton aikana. Todetessani omaisuuden olevan toinen juttu tarkoitin seuraavaa: jos omaisuus on ulkomailla, maassa, jonka kansalainen henkilö on, ja kyseistä omaisuutta ei ole hankittu yhdessä avioliiton aikana, vaan tulee esim. perinnön kautta, sitä koskeva avioehto on hyvä tehdä kyseisessä maassa. Näin minulle neuvoi lakimies avioituessani. Tekemällä avioehdon kyseisen maan lainsäädännön mukaisesti välttyy monilta kiemuroilta, jos joskus joutuu omaisuutta jakamaan eron yhteydessä.

        Avioehdon lisäksi tehkää testamentit. Molemmissa maissa.


    • katssski

      Me neuvomme täällä aina asiakkaita näissä tilanteissa mainitsemaan avioehtosopimuksessa sen maan, jonka lakia halutaan käyttää.
      Voitte siis sopimuksessa mainita, että sovitte avioeron sattuessa käyttämään suomen lakia, ja avioehtosopimusta.

    • epäepätietoinen

      mitä jos ei ole avioehtoa. ulkomaalainen puoliso,jolla ei omaisuutta ei tuloja. hakee eroa. meneekö minun omaisuus jakoon? naimisissa oltu vuodesta 2010,suomessa hän asunut puoli vuotta. onko siinä joku raja,kuten 3v naimisissa,sen jälkeen omaisuus menee jakoon.. jotain tällästä olen kuullut.

      • Kuulemma vaikuttaa molempien maiden avioerolait.


      • BBB

        Omaisuus menee jakoon. Avioliitossa ei mitään varsinaista vuosimäärää ole, avoliitosta en tiedä. Käsittääkseni avioliitossakin voi hakea jonkinlaista "korjausta" asiaan, jos avioliitto on ollut niin lyhyt ja puolisoiden tulot/omaisuus hyvin epäsuhtaiset, mutta mikään automaatti se ei ole.


    • Helsingistä ainakin löytyy asianajajia jotka ovat tutustuneet muiden maiden lakeihin avioehdon puitteissa. En nyt osaa valitettavasti osoittaa jotain tiettyä asianajajaa, mutta kannattaa googletella asianajajia Helsingin suunnalta tuon asian puitteissa.

    • Karvaranteet sikseen! Eikö pesää irtoo vaikka virolaiselta?

    • Täällä painetta

      Ulkolaiset avioliitot lovat yleensä riskitekijöitä lehtien muksaan.Tarvitaan uhrautuvaa mieltä.Jäisitte myös Turkkiin asumaan niin hallusinaatio olisi täydellisempi? Siellä on varaa kyllä elättää teidät.

    • nainut

      Vaikea sanoa mitään Turkin lakipykälistä. Mutta jos haluatte, että toimitte Suomen lakien mukaan, kannattaa kirjata tämä avioehtoon. Näin ainakin me teimme puolisoni kanssa, joka on Venäjältä.

      Näistä netin ilmaisista avioehtopohjista ei tietoa pahemmin löydy, tai en ainakaan itse löytänyt. Löysin sivuston teeavioehto.fi ja sieltä sain mallipohjan ulkomaalaiselle. Avioehtosopimuksen lisäksi on tehtävä aviovarallisuussuhteita koskeva sopimus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe