volvosta ad31(130hv td) näyttää turbon ja after coolerin(jälkilauhdutin??) välinen putki jatko liitos kohdasta vuotavan ahtopainetta hieman onko joku avannut ko.liitoksen onko helppo homma vaihtaa tiiviste siihen´.kiitoksia neuvoista
turbon jälkeinen vuoto
9
1462
Vastaukset
- hoituu
korjaa se purkalla
- vedä
päähäs kortonki!
- sr.
ahtimelta panta irti,niin putken saa pois.toisessa päässä on 7mm paksu O-rengas ja toinen ón 3 tai 4mm,mutta jokatapauksessa vanhat mukaan ja stadissa ainakin tiivistekeskuksesta
löytyy uudet.7mm ei ollut halk.aivan sama(1mm pien.) mutta ei haitannut tiivistystä.hinta
2/5 siitä mitä volvon alkuperäiset.- artsi
kiitos asiallisesta vastauksesta...täytynee irroittaa tuo putki ja vaihtaa tiivisteet....vaikuttaa varmaan jonkin verran tehoihin kun paineet ovat ok.Kiitos.
- Turbotekniikka
artsi kirjoitti:
kiitos asiallisesta vastauksesta...täytynee irroittaa tuo putki ja vaihtaa tiivisteet....vaikuttaa varmaan jonkin verran tehoihin kun paineet ovat ok.Kiitos.
Nyt kun olet ottanut osia vähän rakoselleen,
voit samantien tehdä tiivistyshomman kokonaan
ja kunnolla, puhdistaa tai puhdistuttaa väli
jäähdyttimen ja uusia huonot syöpyneet pultit.
Ei ne paineet vielä tuolla ole kohdallaan
aivan varmasti. Yllättyisit, jos
irtiotettu turbo ajettaisiin koepenkissä
ja näkisit miten tavattoman paljon huonompi vanhenevan turbon värinätaso ja tuottokin on - verrattuna kunnostettuun tai aivan uuteen.
Ikä tosiaan näkyy testipenkin käyrissä. - artsi
Turbotekniikka kirjoitti:
Nyt kun olet ottanut osia vähän rakoselleen,
voit samantien tehdä tiivistyshomman kokonaan
ja kunnolla, puhdistaa tai puhdistuttaa väli
jäähdyttimen ja uusia huonot syöpyneet pultit.
Ei ne paineet vielä tuolla ole kohdallaan
aivan varmasti. Yllättyisit, jos
irtiotettu turbo ajettaisiin koepenkissä
ja näkisit miten tavattoman paljon huonompi vanhenevan turbon värinätaso ja tuottokin on - verrattuna kunnostettuun tai aivan uuteen.
Ikä tosiaan näkyy testipenkin käyrissä.joo tota irroitin putken ja löysin o-renkaat ei löydy uusia o-renkaita laakeri ym. kaupasta ovat erikois kokoa sitten huomasin putken olevan aika öljy tuhruinen(ei valuvaa öljyä) ja varmaan myös se välijäähdytinkin on aika likainen tuosta öljystä eli onkohan turbon ikä tullut täyteen....syksyllä kyllä moottori veti hyvin ja ei syönyt öljyä..mutta onkohan tuo normaalia että mustaa öljy töhnää tarttuu kanaviin????.
- sr.
artsi kirjoitti:
joo tota irroitin putken ja löysin o-renkaat ei löydy uusia o-renkaita laakeri ym. kaupasta ovat erikois kokoa sitten huomasin putken olevan aika öljy tuhruinen(ei valuvaa öljyä) ja varmaan myös se välijäähdytinkin on aika likainen tuosta öljystä eli onkohan turbon ikä tullut täyteen....syksyllä kyllä moottori veti hyvin ja ei syönyt öljyä..mutta onkohan tuo normaalia että mustaa öljy töhnää tarttuu kanaviin????.
mainitsemastani kaupasta ja tietenkin volvolta,mutta hinta on eri.öljyä putkesta löytyy aina jonkinverran,joka tulee ulos välijäähdyttimen vuotoreijästä,startin yläpuolelta takareunasta.jos öljyä vuotaa 100tunnin ajolla yli 1/2 dl lienee aika viedä ahdin korjattavaksi.uudesta koneestakin öljyä tulee 100t- 1-2 talouspaperin palasta öljyiseksi kun laittaa ne v.jäähdyttimen alle imemään.ahtimenhuolto normaalisti 1000-3000tuntia!
- hydratech
artsi kirjoitti:
joo tota irroitin putken ja löysin o-renkaat ei löydy uusia o-renkaita laakeri ym. kaupasta ovat erikois kokoa sitten huomasin putken olevan aika öljy tuhruinen(ei valuvaa öljyä) ja varmaan myös se välijäähdytinkin on aika likainen tuosta öljystä eli onkohan turbon ikä tullut täyteen....syksyllä kyllä moottori veti hyvin ja ei syönyt öljyä..mutta onkohan tuo normaalia että mustaa öljy töhnää tarttuu kanaviin????.
Öljyä pääsee turbon laakareilta hiukan imukanavan puolelle, mutta ei sitä kovin suuria määriä saa olla.
Kokeile turbon kunto pyöräyttämällä ahdinta käsipelillä. Sen pitäisi pyöriä kevyesti, mutta siltä ei pidä odottaa että se "jäisi pyörimään". Klappia akselissa ei saa olla sormin havaittavissa ensinkään. Jos nämä ehdot eivät täyty, niin huoltoon.
Turbon ns. lämmitys- ja jäähdytyskäyttö on yksi tärkeimpiä turbomoottorin ylläpito-ohjeita, koska mikään ei kuluta turbon laakereita enempää kuin täydet tehot kylmällä turbolla. Turbiini ja ahdin kuumenevat ja laajenevat nopeammin kuin vaippa, jolloin kulumaa syntyy. Jäähdytyksessä taas estetään öljyn tervaantuminen tulikuumille laakeripinnoille välittömästi sammutuksen jälkeen. - klappia
hydratech kirjoitti:
Öljyä pääsee turbon laakareilta hiukan imukanavan puolelle, mutta ei sitä kovin suuria määriä saa olla.
Kokeile turbon kunto pyöräyttämällä ahdinta käsipelillä. Sen pitäisi pyöriä kevyesti, mutta siltä ei pidä odottaa että se "jäisi pyörimään". Klappia akselissa ei saa olla sormin havaittavissa ensinkään. Jos nämä ehdot eivät täyty, niin huoltoon.
Turbon ns. lämmitys- ja jäähdytyskäyttö on yksi tärkeimpiä turbomoottorin ylläpito-ohjeita, koska mikään ei kuluta turbon laakereita enempää kuin täydet tehot kylmällä turbolla. Turbiini ja ahdin kuumenevat ja laajenevat nopeammin kuin vaippa, jolloin kulumaa syntyy. Jäähdytyksessä taas estetään öljyn tervaantuminen tulikuumille laakeripinnoille välittömästi sammutuksen jälkeen.Siis ahtimen akselissa on aina sivusuunnassa välystä, mutta pituussuunnassa ei saa sormin tuntua yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576