Työharjoittelu ja PALKKA

ärsyyntynyt

Taas kesä saapuu ja osassa kouluista alkaa pakollinen työharjoittelu. Käytän tässä esimerkissä ainoastaan ammattikorkean rakennuspuolen meininkiä, vaikka tilanne luultavimmin on sama muillakin aloilla. Kysymys on siis työharjoittelusta ja siitä maksettavasta palkasta. En tiedä kuka on joskus mennyt laittamaan nimensä paperiin, jossa päätettiin palkanmaksun vapaaehtoisuudesta työharjoittelussa. Harjoittelusopimuksessa, joka annetaan koulusta, on oma kohtansa palkkauksesta: "palkka/ei palkkaa". Suurimmat ja ilmeisen hyvävaraiset rakennusyhtiöt, kuinka ollakaan, perustelevat palkattomuutta työssäoppimisella. Hyvä perustelu myös omasta mielestäni, mutta missä vaiheessa menee pieleen kun työmaalla odottaa luuta ja lapio? Yksi suuri yhtiö puolestaan perustelee, että "olet koulussa kirjoilla, joten emme voi ottaa sinua kirjoille yhtiöömme ja maksaa siten sinulle palkkaa." Kummaa. Kaupassa voi silti olla iltatöissä vaikka läpi lukukauden?!
Esimerkkinä kaverini, joka on opiskellut 2 vuotta korkeakoulussa. Hän tekee täysin samoja töitä kuin normaali rakennustyömies eikä saa siitä minkäänlaista korvausta. Jos harjoittelu pidetään palkattomana, pitäisi ilmaisen työvoiman perässä juoksevat yhtiöt kitkeä pois. Motivaatio koulunkäyntiin ei voi olla korkea, jos kouluvuosia ei millään tavalla noteerata palkanmaksussa. Eikö 2 vuotta korkeakoulussa merkitse mitään? Kesätöistä saat lähes rakennusalan minimipalkkaa?
Harjoittelujakson ollessa huhtikuun puolesta välistä toukokuun loppuun, ehtii vielä yksi opintotuki rapsahtaa tilille. Jos et tältä ajasta ole saanut palkkaa, vaan palkka alkaa juosta vasta kesäkuusta, ensimmäinen tilisi tulee kesäkuun lopulla. Toukokuun tuki riittää hienosti saman kuun vuokran maksuun, vaan entäs muut elämiskulut ja kesäkuun vuokra? Kovinkaan monella tuskin on varaa vuokrien maksuun säästöillä.
Haluaisin tietää kuinka moni muu tekisi yhtiölleen töitä ilman korvausta. Teet siis töitä, mutta sinulle ei makseta siitä mitään. Kuulostaa reilulta. Näin ei voi olla hyvinvointivaltio Suomessa.

Milelipiteitä puolesta ja vastaan?

14

3812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmistuva,

että täysin paska systeemi. Silloin lupailtiin naamat hymysuin kuinka nyt pääsette helpommin koulutusta vastaaviin paikkoihin. a

Ainoa tapa kitkeä tuollainen toiminta on se, että jokainen oppilas boikotoi yrityksiä joissa ei makseta palkkaa työstä.

Yritykset kusevat tällä palkattomuus-systeemillä omiin muroihin.

Suurin osa opiskelijoista ei pysty elämään läpi vuoden ilman juuri tuota kesätöiden neljän kuukauden elintärkeää palkkaa.

• Kiki  

Itse olin amiksen kautta seittemän viikkoa töissä palkatta tekmässä sähköhommia, no eihän opiskeliat samaa osaa mitä vakituiset, täten tuli vahingossa loppuviikoilla kytkettä muutamia jakorasioita, ja pistokkeita vahingossa väärin, semmotti ilkeesti ettei vikaa löydä helpolla, ja tietenkin severipäässä tuli kanssa vahingossa unohdettua kytkeä muutama piuha, ja semmosta muuta pientä vahinkoa, eli että joku johto on väärässä paikassa ja huonosti, samoin kun vetelin kaapelia, nini ihan vahingossa nirhaisin siivun pois valukuidusta. No mulla on ollut etuhammas lohjenneena jo muutaman viikon kun törttöilin mopon kanssa, no vaikana päivänä ihan sattumalta palakaton kannatin putos huulen päälle, ja sai koulun vakuutukseen huollon.

Eli kannataa vähän pelleillä, koska käytännössä työpaikkaohjaajalla on velvollisuus tarkistaa työn laatu, ja jos ei ne esim. kattonut mun kytkentöjä, niin käykööt läpi ne kaikki 80 jakaroasiaa ettin sen virhepaikan, EVVK

• Harjoittelija myös

Mä olen kyl vähän eri mieltä! Mun mielestä työnsä kuuluu hoitaa kunnolla, oli palkaton tai ei. Vahingot ovat asia erikseen, ja niitä sattuu kaikille. Jos oikein alkaa törttöilemään, niin enpä ihmettele, jos joillakin on huono käsitys meistä harjoittelijoista, eikä haluta maksaa palkkaa.

Mut se on totta, että työmotivaatio ei ole huipussaan, jos harjoittelu on palkaton. Tulee tunne, että harjoittelijan työtä ei arvosteta, vaik hän pääsisi tekemään samoja hommia muiden kanssa. Ja kieltämättä sitä sitten ei aina jaksakaan puurtaa samaan tahtiin, kun tietää, että liksa ei juokse ollenkaan, ja kun oma työpanos on heille "bonusta". Sen sijaan kaverille kyllä maksetaan palkkaa ja lisät samoista hommista.
        Eihän se reilua ole. Itsekään en jaksa ihan täysillä rehkiä, koska ei siitä minulle makseta.

Muutenkin touhu on välillä ihan epämääräistä. Esim. minun työpaikkaohjaajaani ei näkynyt ekalla viikolla ollenkaan. Kun hän sitten saapui töihin, ei hän muistanut, että harjoitteluni on alkanut. Kun kuokanvalvojani tuli käymään työpaikalla täyttelemässä työssäoppimis-sopimuksia, ei hän ollut silloinkaan paikalla. Hänellä ei myöskään ollut aikaa vilkaista harjoittelun tavoitteita yms.

Jos harjoittelusta maksettaisiin, niin luulisin että työpaikallakin ihmiset olisivat valmiimpia perehdyttämään sinua työhön, koska eihän he halua maksaa henkilölle, joka ei osaa hommaa. Ilmaiselle työntekijälle sen sijaan annetaan hommat huonoimmasta päästä.

• Kiki  
        Harjoittelija myös kirjoitti:

Mä olen kyl vähän eri mieltä! Mun mielestä työnsä kuuluu hoitaa kunnolla, oli palkaton tai ei. Vahingot ovat asia erikseen, ja niitä sattuu kaikille. Jos oikein alkaa törttöilemään, niin enpä ihmettele, jos joillakin on huono käsitys meistä harjoittelijoista, eikä haluta maksaa palkkaa.

Mut se on totta, että työmotivaatio ei ole huipussaan, jos harjoittelu on palkaton. Tulee tunne, että harjoittelijan työtä ei arvosteta, vaik hän pääsisi tekemään samoja hommia muiden kanssa. Ja kieltämättä sitä sitten ei aina jaksakaan puurtaa samaan tahtiin, kun tietää, että liksa ei juokse ollenkaan, ja kun oma työpanos on heille "bonusta". Sen sijaan kaverille kyllä maksetaan palkkaa ja lisät samoista hommista.
        Eihän se reilua ole. Itsekään en jaksa ihan täysillä rehkiä, koska ei siitä minulle makseta.

Muutenkin touhu on välillä ihan epämääräistä. Esim. minun työpaikkaohjaajaani ei näkynyt ekalla viikolla ollenkaan. Kun hän sitten saapui töihin, ei hän muistanut, että harjoitteluni on alkanut. Kun kuokanvalvojani tuli käymään työpaikalla täyttelemässä työssäoppimis-sopimuksia, ei hän ollut silloinkaan paikalla. Hänellä ei myöskään ollut aikaa vilkaista harjoittelun tavoitteita yms.

Jos harjoittelusta maksettaisiin, niin luulisin että työpaikallakin ihmiset olisivat valmiimpia perehdyttämään sinua työhön, koska eihän he halua maksaa henkilölle, joka ei osaa hommaa. Ilmaiselle työntekijälle sen sijaan annetaan hommat huonoimmasta päästä.

Siis minähän esim, olin palkatonta työvoimaa, kaikki mitä mä tein, olis poissa vakituisten sähkäeitten hommista.

Ja tottakai voi tuollaista kiusaa tehdä, koska kiusan tappiot oli kuitenkin vain noin tonnin, ja noin 10 tuntia aikaa jäi firma silti voitolle minusta, eli ei sitä palkatonta työtä kuulu hyvin tehdä, pääasia että saa ne pakolliset orjatyöt tehtyä hyvin arvosanoin, ei muuta, EVVK jos joku tekmanni joutuu ostamaan uuden valokuidun, vähemmän se maksaa kuin se että ois palkkaa maksanut...

• ärsyyntynyt
        Kiki   kirjoitti:

Siis minähän esim, olin palkatonta työvoimaa, kaikki mitä mä tein, olis poissa vakituisten sähkäeitten hommista.

Ja tottakai voi tuollaista kiusaa tehdä, koska kiusan tappiot oli kuitenkin vain noin tonnin, ja noin 10 tuntia aikaa jäi firma silti voitolle minusta, eli ei sitä palkatonta työtä kuulu hyvin tehdä, pääasia että saa ne pakolliset orjatyöt tehtyä hyvin arvosanoin, ei muuta, EVVK jos joku tekmanni joutuu ostamaan uuden valokuidun, vähemmän se maksaa kuin se että ois palkkaa maksanut...

Eli siis tarkoitukseni oli luoda keskustelua palkattomuudesta ja sen oikeudellisuudesta, ei kiusantekemisestä työpaikalla.
        Lisää mielipiteitä!

• Kiki  
        ärsyyntynyt kirjoitti:

Eli siis tarkoitukseni oli luoda keskustelua palkattomuudesta ja sen oikeudellisuudesta, ei kiusantekemisestä työpaikalla.
        Lisää mielipiteitä!

Jos työpaikka ei halunnut kuluja palkan muodossa, niin maksakoot sitten vahingoissa, pääasia että maksaa, ettekai te orjia halua olla?

• Harjoittelija_
        Kiki   kirjoitti:

Jos työpaikka ei halunnut kuluja palkan muodossa, niin maksakoot sitten vahingoissa, pääasia että maksaa, ettekai te orjia halua olla?

Mietipä nyt ihan itte omalla järjellä. Moni henkilö on saanut pysyvän työpaikan harjoittelun kautta. Jos hoidat hommasi huonosti, niin luuletko että he haluavat koskaan ottaa sinua sinne edes tuuraajaksi?? Missä on sun ylpeys? Mä en ainakaan mitenkään pystyis tekeen puolitahallista vahinkoa harjoittelupaikalleni, ja sitten ottamaan vastaan toisten vittuuntuneita katseita ja kommentteja, ja tuntea oloani tyhmäksi. Mutta jos itse olet sellaista valmis sietämään, niin antaa mennä vain!
        Meikä ainakin haluaa porskuttaa täysillä, vaikka palkattomuus ottaakin luonnon päälle. Ehkäpä saan ko paikasta vielä kesä/vkl-työtä, ja kehtaa moikata työkavereitakin hyvillä mielin kadulla.

• Kiki  
        Harjoittelija_ kirjoitti:

Mietipä nyt ihan itte omalla järjellä. Moni henkilö on saanut pysyvän työpaikan harjoittelun kautta. Jos hoidat hommasi huonosti, niin luuletko että he haluavat koskaan ottaa sinua sinne edes tuuraajaksi?? Missä on sun ylpeys? Mä en ainakaan mitenkään pystyis tekeen puolitahallista vahinkoa harjoittelupaikalleni, ja sitten ottamaan vastaan toisten vittuuntuneita katseita ja kommentteja, ja tuntea oloani tyhmäksi. Mutta jos itse olet sellaista valmis sietämään, niin antaa mennä vain!
        Meikä ainakin haluaa porskuttaa täysillä, vaikka palkattomuus ottaakin luonnon päälle. Ehkäpä saan ko paikasta vielä kesä/vkl-työtä, ja kehtaa moikata työkavereitakin hyvillä mielin kadulla.

Noille "lupauksille" työpaikoista ja kesätöistä on aivan nolla jos ei ole kirjallista sopimusta, mulla sitä ei ollut, enkä taatusti halua mennöä töihin tuollaiseen paikkaan joka ei halua euroakaan maksaa kahden kuuakuden työstä, ei siis euroakaan, joten tahallinen vahinko on todella sallittua, toki motivaatio oman alan töihin löytyy, mutta ei vapaaehtoistyöhön, joten en kadu ollenkaan että tein muutaman tonnin edestä vahinkoa, siis vahingollisia tekoja, ei tahallisia, ja toki harjoittelian kuuluukin tehdä virheitä (ainakin muutaman tonnin edestä) koska eihän hänellä ole täyttä ammattitiaitoa ollnkaan.

• Toinen ärsyyntynyt

Olen AMK:n työharjoittelussa ja kadun sitä, että tulin ilmaiseksi orjaksi. Silloin kun hain paikkaa, tuntui mukamas niin raskaalta se hakeminen, että lopetin etsinnät heti kun tärppäsi.

Olisi pitänyt hakea niin kauan kunnes olisi löytynyt palkallinen harjoittelupaikka.. tai mistäs sitä tietää, vaikka olisin saanut nykyisen paikan palkallisena, jos olisin sanonut, että en tule palkattomana (tai sitten joku muu olisi tullut ilmaiseksi).

Kiukuttaa!! Ihan hyvä paikka ja työkaverit on tosi mukavia mutta mutta...Monesti ei ole huvittanut töihin tulla kun ei saa mitään korvausta.. tuntuu niin turhalta tehdä hyväntekeväisyyttä jollekkin yritykselle millä menee muutenkin hyvin. nyt enää kuukausi jäljellä viidestä!! Odotan sitä päivää kun harjottelu on loppu!! Sen jälkeen en tee enää ikinä töitäilmaiseksi.

Yrittäkää ihmeessä etsiä firma jossa maksetaan palkkaa!! Tämä riisto tuntuu niiin tympeältä! Ja koittakaa jaksaa te ketkä olette samassa veneessä.. *****estähän tämä on!!

• tulevaisuutta varten

Eikös kannattais vaihtaa paikkaa semmoseen joka maksaa, jos kerran tuntuu että taitoa on niin paljon että pystyis palkkatöitä tekemään?

Sehän on selvää, että oppilaita jotkut ottavat halvaksi työvoimaksi, mutta oletkos selvittänyt maksaako työnantaja esim. oppilaitokselle? Tai miettinyt mitä kustannuksia aiheuttaa se kun työntekijöiden aikaa menee neuvomiseen?

Naurattaa niin pirusti tuo palkattoman työn tekemisen "kitinä", vaikka onhan se toisaalta ymmärrettävää. Itse yrittäjän lapseksi syntyneenä olen saanut "ilmaista" työtä tehdä jo alle kymmenen ikäisestä. Kaikki viikonloput, kesät ja arki-illatkin, menipä osa koulupäivistä.

Ehkä joskus kuumana kesäpäivänä harmitti, kun muut ikäkaverit houkutteli terassille tai muuhun hauskanpitoon ja itellä oli päivä vasta puolessa.

Mutta tuon eletyn ajanjakson ansiosta osaan sentään kaikenlaista, eikä sitä saa millään rahalla.

Ja mitä tuo yksi pösilö noista tahallaan tekemistään vahingoista kertoo, niin voi jumaleissoni mitä tekstiä...pitkälti just tuommosten ansiosta firmat ovat varovaisia maksamaan mitään, koska vahingot on pahimmillaan jo kalliita..Mutta sehän riittää, että yksi aina silloin tällöin paskantaa petiin, jossa muutkin makaa..

Mutta toisaalta on selvää sekin, että oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni sen suhteen että saa tehdä opiskeluun liittyviä hommia. Jos ei saa, niin turhaa sillon firmassa aikaansa viettää, samanhan oppii vaikka uimarannalla. Jas yleensä oppilaitokset tuon kyllä ymmärtää, vaikkakin erojakin on.

Eli vaatikaa ilmaisen työpanoksen vastapainoksi riittävän haasteellisia hommia ja niihin perehdytystä ja kyselkää niiltä kokeneilta työntekijöiltä paljon, sen on palkkaakin arvokkaampaa pääomaa tulevaisuuttanne varten!!

• vieläkin ärsyyntynyt

Pitääkö osata työnkuva jo taydellisesti töihin mennessään, että voi saada palkkaa?? Jokainen, myös "oikea" työntekijä, opetetaan tehtäviinsä taloon tullessaan.

Palkattomassa työharjottelussa ottaa nuppiin eniten se, että olen kiinni 8h/päivä harjoittelussa, ja sen jälkeen iltaisin sekä viikonloppuisin pitää tehdä palkallista työtä, että saa ruokaa ja pystyy maksamaan vuokran. Opintotuki ei tähän riitä. Sinä sait varmaan asunnon, ruuan ym. vanhemmiltasi silloin, kun teit töitä isäsi firmassa.

Toinen ärsyyntymisen syy on se, että aika harva nykyään ei saa palkkaa harjoittelusta. Minun 12:sta opiskelutoverista kaksi ei saa palkkaa. Eli tälläinen perisuomalainen kateus iskee, ja tuntuu epäreilulta, kun muut saa palkkaa ja heillä on aikaa myös muille elämänsaroille kuin töille.

Oikeassa olet, että saahan siitä harjoittelusta arvokasta kokemusta (tosin toiset saa samasta kokemuksesta palkkaa).. eikä tämä aika harmita sen jälkeen kun se on ohi.

• se entinen opiskelija
        vieläkin ärsyyntynyt kirjoitti:

Pitääkö osata työnkuva jo taydellisesti töihin mennessään, että voi saada palkkaa?? Jokainen, myös "oikea" työntekijä, opetetaan tehtäviinsä taloon tullessaan.

Palkattomassa työharjottelussa ottaa nuppiin eniten se, että olen kiinni 8h/päivä harjoittelussa, ja sen jälkeen iltaisin sekä viikonloppuisin pitää tehdä palkallista työtä, että saa ruokaa ja pystyy maksamaan vuokran. Opintotuki ei tähän riitä. Sinä sait varmaan asunnon, ruuan ym. vanhemmiltasi silloin, kun teit töitä isäsi firmassa.

Toinen ärsyyntymisen syy on se, että aika harva nykyään ei saa palkkaa harjoittelusta. Minun 12:sta opiskelutoverista kaksi ei saa palkkaa. Eli tälläinen perisuomalainen kateus iskee, ja tuntuu epäreilulta, kun muut saa palkkaa ja heillä on aikaa myös muille elämänsaroille kuin töille.

Oikeassa olet, että saahan siitä harjoittelusta arvokasta kokemusta (tosin toiset saa samasta kokemuksesta palkkaa).. eikä tämä aika harmita sen jälkeen kun se on ohi.

No eipä tietenkään tarvitse osata työtään täydellisesti, mutta jotakin pitäis osata tehdä semmosta mikä työnantajaa hyödyttää. Kun en tunne tapaustasi, niin vaikea sanoa mitkä on lähtökohdat. Jos suoraan lukion jälkeen menee AMK:n eikä ole koskaan raksa-töitä tehnyt, niin voi olla hommat aika vieraita alkuun..

Se on totta mitä sanoit, että asunnon sain, ruuat ja vieläpä joskus autoakin lainaan. Eli talouden puolesta pärjäsi kun mitään ei ostanut.

Tuossa sun tilanteessa ei auta oikeastaan muu kuin yrittää vaihtaa paikkaa, tai tingata itelles palkka. Se ei ole mikään huono temppu, että vaihtaa kesken harjoittelujakson. Kaikki ymmärtää että jos pääsee palkallisiin hommiin niin se on jo tarpeeks hyvä syy purkaa harjoittelusopimus.

Ja toisaalta kun harjoittelupaikka usein on se paras mahdollisuus tulevaan työpaikkaan, sen suhteen kannattaa tehdä töitä että löytää mieleisen.

Tsemppiä!

• asiantuntijah
        se entinen opiskelija kirjoitti:

No eipä tietenkään tarvitse osata työtään täydellisesti, mutta jotakin pitäis osata tehdä semmosta mikä työnantajaa hyödyttää. Kun en tunne tapaustasi, niin vaikea sanoa mitkä on lähtökohdat. Jos suoraan lukion jälkeen menee AMK:n eikä ole koskaan raksa-töitä tehnyt, niin voi olla hommat aika vieraita alkuun..

Se on totta mitä sanoit, että asunnon sain, ruuat ja vieläpä joskus autoakin lainaan. Eli talouden puolesta pärjäsi kun mitään ei ostanut.

Tuossa sun tilanteessa ei auta oikeastaan muu kuin yrittää vaihtaa paikkaa, tai tingata itelles palkka. Se ei ole mikään huono temppu, että vaihtaa kesken harjoittelujakson. Kaikki ymmärtää että jos pääsee palkallisiin hommiin niin se on jo tarpeeks hyvä syy purkaa harjoittelusopimus.

Ja toisaalta kun harjoittelupaikka usein on se paras mahdollisuus tulevaan työpaikkaan, sen suhteen kannattaa tehdä töitä että löytää mieleisen.

Tsemppiä!

Enpä kyllä tiedä ketään kuka olisi mennyt palkattomaan harjoitteluun jonnekin työmaalle. Siis tavalliseksi rakennusmieheksi/appariksi. Kyllä sinne töihin pääsee normaalilla palkalla jos on vaan asenne kunnossa. Ja tämän lukee sitten harjoitteluksi.

Työnjohdon harjoittelu sitten asia hieman erikseen. Pitänyt itsellä ainakin tyytyä aika heikkoon palkkaan, mutta onneksi työtehtävätkin on sitten olleet todella mielenkiintoisia ja tältä ajaltahan saa opintotuen myös, jos vaan vuoden tulorajat ei pauku.

• Laikku82

"Harjoittelujakson ollessa huhtikuun puolesta välistä toukokuun loppuun, ehtii vielä yksi opintotuki rapsahtaa tilille. Jos et tältä ajasta ole saanut palkkaa, vaan palkka alkaa juosta vasta kesäkuusta, ensimmäinen tilisi tulee kesäkuun lopulla. Toukokuun tuki riittää hienosti saman kuun vuokran maksuun, vaan entäs muut elämiskulut ja kesäkuun vuokra? Kovinkaan monella tuskin on varaa vuokrien maksuun säästöillä. "

Onko tuohon laskettu myös opintolaina? Jos sekään ei riitä, voi hakea toimeentulotukea sossusta (tietyin edellytyksin tottakai). Kaverini saa sossurahaa toukokuusta lähtien, hiukan samanlainen tilanne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe