missä c.f.s taudin saisi diagnosoitua?

onko 9mm ainut vaihtoehto j...

Tietäisikö kukaan missä Jyväskylän lähellä löytyisi lääkäri joka olisi perehtynyt c.f.s tautiin?Kaikki sen oireet minulla on,on tutkittu 2 vuotta kokeet otettu alsin ym poissulkemiseksi,mitään ei ole löytynyt.Nyt sain tietoa c.f.s taudista ja siitä varmaan kyse,mutta kuka hoitaa?Eivät oikein noteeraa c,f,s ää terv.keskuksessa?Mutta kun ei kohta voi liikkua,eikä pysty muuhunkaan enää,niin apu oisi tarpeen,kelan mielestä olen työkykyinen vaikka kävely jo melkein mahdotonta,samoin ei käsissä pysy mikään,tämänkin kirjoittaminen tosi työlästä.

7

2516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      k r o o n i n e n (kr. khronos aika; khronikos),

      pitkä-aikainen. *Hippokrates jakoi *sairaudet kroonisiin ja *akuutteihin.


      k r o o n i n e n .v ä s y m y s-oireyhtymä, chronic fatigue syndrome (CFS),

      ongelma on tuttu jo ainakin vuodelta 1869, jolloin *Beard ym. kuvasivat *neurastenian. Oireisto on sen jälkeen kummitellut erilaisilla nimillä, kuten Islannin sairaus, Royal-Free -sairaus, epideminen neuro-myastenia, myalginen enkefalo-myeliitti (ME), post-viraalinen väsymys-syndrooma, krooninen brukelloosi, krooninen Ebstein-Barr virus-infektio ja Lake Tahoen sairaus. Viimeisimpänä, *operationaalisesti määriteltynä 1988, on tullut CFS. Ilmeisesti joskus on kyseessä selvä infektion jälkitila, joskus akuutin ekshaustion seurannainen, ja joskus väsymys vain tulee ikään kuin omia aikojaan ja jää päälle. Väsymys on ymmärrettävämpää, jos joku muu(kin) häiriö, esim. *depressio, on kylkiäisenä. On myös tuotu esiin, että kyseessä olisi nykyajan *epidemiologinen *hysteria. Yksi selitys voisi olla, että energia menee sisäisten ristiriitojen käsittelyyn, eikä päälle päin näy mitään. Analogia: Kaksi veturia nokat vastakkain täydellä höyryllä. Energiaa kuluu valtavasti ilman liikettä kumpaankaan suuntaan.

      • Psykopatologia

        n e u r-a-s t e n i a (kr. neuron hermo, a-stenia heikkous),

        ”heikko-hermoisuus”, *Beard’in termi 1869. (Samana vuonna yhdysv. sisätautilääkäri E. Van Deusen esitti termin "nervous prostation".) Beard katsoi ko. ”hermo-ekshaustion” vaivaavan varsinkin comfortable-luokan miehiä ja ”aivotyöläisiä”. Kyseessä oli moderniin elämänmenoon liittyvä *stressi-*sairaus – syinä mm. ilmaston sähköisyys ja uskonnollinen vapaus liittyneenä kiireeseen (rautatiet, lennätin) ym. – joka yltäisi Eurooppaankin, kunhan se ”amerikkalaistuu”. Varhaisella *Freudilla neurastenia oli yksi *aktuaali-neuroosi. – Suunnilleen vastaava termi ilman hermo-painotusta on *psykastenia (7 Pt), joka on yksi *MMPI:n kliinisistä asteikoista. – ”Heikkohermoisuus” on saanut vahvistusta *depression osalta.


    • M.H.

      En valitettavasti tiedä ketään CFS:ää tuntevia lääkäreitä Jyväskylän läheltä, mutta jos et ole vielä törmännyt CFS-verkkoon, liity ihmeessä foorumille. http://cfs.gehennom.org/ Ehkä joku osaa sinulle neuvoa jotakin. Foorumilla on muitakin ihmisiä, jotka ovat lähes liikuntakyvyttömiä CFS:n takia, joten ainakin voit saada vertaistukea.

      Julkaisen lähiaikoina myös kirjan CFS:n hoidoista, joten toivottavasti jatkossa yhä useampi lääkäri osaa hoitaa sairautta.

      Joku täällä oli postannut viestiisi vastaukseksi Pertti Luukkosen käsittämättömiä ja harhaluuloisia näkemyksiä väsymysoireyhtymästä. Älä ota sitä turhan henkilökohtaisesti.

    • Mulla ja!

      Itse sain diagnoosin vihdoinkin vuosien jälkeen hakeutumalla yksityisille lääkärille. Sieltä pääsin sen jälkeen lisätutkimuksiinkin sairaalaan.

    • väsynyt -81

      mulla on kans tuo c.f.s ja sain siihen diagnoosin ihan tuossa terveyskeskuslääkärillä. Mä menin tutkimuksiin väsymyksen takia. ja se nuori mieslääkäri ehdotti heti että jos ei ole masennusta ja verikokeista ei löydy mitään niin se ehkä on just tuo väsymysoireyhtymä. Olen 26 vuotias ja kun tuo sairaus todettiin olin 22. Nyt olen osa-aikasessa työssä työkokeilun kautta. Teen 6 tuntia päivässä suht kevyttä hyllytystyötä kaupassa ja jaksan aluksi oli rankkaa, mutta vuoden aikana vointi on parantunut.

    • kerran loppu

      Sama vika. Hivenainetestin jälkeen jättimäärät erilaisia hiven ja vitamiineja. Nyt riittää virtaa vaikka muille jakaa.

      • mimpulainen

        Ei auttanut hivenaineet mulla. Rahat meni, mutta eroa en huomannut vuosienkaan käytön jälkeen. En silti sano ettei kellään auttaisi. Paree kai kokeilla kaikki, paitti muurahaispesässä paljain pepuin istuminen (huokaus)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe