Hevonen liikenteessä

1 autoilija

Hevonen on vaarallinen ja arvaamaton liikenteessä, hevostelu pitäisi sallia ainoastaan muulta liikenteeltä suljetulla alueella, tai saattaa liikennevakuutuksen alaiseksi.

67

3602

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevosen liikenteessä.

      Pitääkö pysähtyä?

      • pois päästä

        sillä hevosella ajaa ainoastaan aivokuollut


      • Nimetön

        niitä hommia teki ennen kuin oli traktoreita ja muita, eiköhän ne olleet hevoset, jotka auttoivat?
        Ja ei todellakaan tarvitse pysähtyä jos hevonen tulee vastaan, se voi olla jopaa vaarallisempaa. Vauhtia saa ja täytyykin hiljentää, mutta jos haluat olla säikyttämättä hevosta niin älä nyt niin tyhmä ole, että pysähdyt sen viereen.
        Liikenteessä on myös paljon liikenne varmoja hevosia, joten harvemmin niistä varmaan mitään haittaa teille on.
        Teillä on nyt vaan joku asenne ongelma tähän asiaan, ei taida olla kamalasti omaa kokemusta näistä jutuista.


      • 1 autoilija
        Nimetön kirjoitti:

        niitä hommia teki ennen kuin oli traktoreita ja muita, eiköhän ne olleet hevoset, jotka auttoivat?
        Ja ei todellakaan tarvitse pysähtyä jos hevonen tulee vastaan, se voi olla jopaa vaarallisempaa. Vauhtia saa ja täytyykin hiljentää, mutta jos haluat olla säikyttämättä hevosta niin älä nyt niin tyhmä ole, että pysähdyt sen viereen.
        Liikenteessä on myös paljon liikenne varmoja hevosia, joten harvemmin niistä varmaan mitään haittaa teille on.
        Teillä on nyt vaan joku asenne ongelma tähän asiaan, ei taida olla kamalasti omaa kokemusta näistä jutuista.

        hevosia oli ennen paljon ja autoja vähän, nykyään on autoja paljon ja hevosia todella paljon. Hevos pois yleisiltä teiltä tai vakuutetuiksi ja verolle.


      • sweety-birdie
        1 autoilija kirjoitti:

        hevosia oli ennen paljon ja autoja vähän, nykyään on autoja paljon ja hevosia todella paljon. Hevos pois yleisiltä teiltä tai vakuutetuiksi ja verolle.

        saastuttaa vähemmän... Sama pitäisi sitten koskea esim. fillareita.
        Sä olet kyllä joku ihan urpo tyyppi!!!


      • urpo-tyyppi
        sweety-birdie kirjoitti:

        saastuttaa vähemmän... Sama pitäisi sitten koskea esim. fillareita.
        Sä olet kyllä joku ihan urpo tyyppi!!!

        ikävä kyllä olet täysin väärässä. Hevosen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat monisatakertaiset autoon verrattuna. Hevonen aiheuttaa päästöjä vuorokauden ympäri, auto vain ajettaessa. Suurin osa hevosen hiilidioksidipäästöistä syntyy jo rehun kasvatukseen käytettävien lannoiteiden valmistuksessa. Hevosella kuljetttava matka on hyvin vaatimaton ja siihen suhtetuttuna rehualalta vapautuva hiilidioksidimäärä on valtava. Lisäksi tielle ulostavat hevoset lannoittavat vesistöjä ulostaessaan tielle ja rehualan kautta ravinnepäästöt ovat sietämättömiä. Autot eivät aiheuta ravinnepäästöjä lainkaan.


      • joku
        sweety-birdie kirjoitti:

        saastuttaa vähemmän... Sama pitäisi sitten koskea esim. fillareita.
        Sä olet kyllä joku ihan urpo tyyppi!!!

        Sää vaikutat kaupunkilaiselta.


    • Mato-onkijat ry.

      Hevonen on hirven kokoinen, 50km/h kulkeva, arvaamaton eläin jolla saa kulkea muun liikenteen seassa vapaasti ilman vakuutuksia ja veroja.

      Hevosharrastajille myönnetään myös erilaisia maataloustukia.
      200-500 euron tuki/ hevonen,

      rehuntuottamiseen hevoselle 1000 euroa/ hevonen,

      tallien rakentamista avustetaan 50% kustannusarviosta. Lisäksi tarvittaessa rakentamiseen saa lainaa josta valtio maksaa koron ja antaa takauksen.

      Yhteiskunnan kustantama lomittaja hoitaa hevosia päätoimisilla hevostiloilla 26 pv/vuodessa.

      Lisäksi hevostila saa normaalin maatilan kaltaiset aloitustuet, 55000 puhtaana käteen.

      Lisäksi yhteiskunta kustantaa harrastukseen, kilpailutoimintaan ja järjestöille erilaisia tukia, avustuksia ja vapauksia. Palkintotuet, dopingtutkimukset, kilpailutoimintaa tuetaan, kasvattajapalkinnot, ratojen rakentamista ja kunnostamista tuetaan. Järjestöjen toimintaa tuetaan. Hippoksella on käsittämätön etuoikeus järjestää rahapelejä tiukasta rahapelipolitiikasta riippumatta.

      Näiden etuisuuksin suojassa hevoskanta on räjähtänyt Hippos-Hemilän ministerikaudesta alkaen ja on nyt jo 100000 hevoseläintä.

      Mikään muu hyödytön harrastustoiminta ei saa vastaavia tukiaisia ja vapauksia.

      • että..

        Nyt heti hevosia laittamaan, kun se kerroin noin kannattaa. Laita hei sinäkin, kun tunnut olevan noin tietoinen ja ilmeisen kateellinenkin? Heh...!!!


      • polle1

        No kyllä on taas oikein asiantuntijat liikkeellä kirjoittamassa patoutuneita kaunojaan hevosihmisiä kohtaan!?! Järjen köyhyyttä tällainen.

        Näistä tukiasioista suurin osa oli täyttä bullshittiä. Ei niitä todellakaan noin paljon saa, JA toiseksi: niitä saa, kun kyseessä on elinkeino! Elikäs silloin se ei enää ole pelkästään harrastustoimintaa. Kaupunkilaisten kateutta kaikki puheet maatalouden saamien tukien suuruudesta.

        Kysymyksenä vielä mato-onkijalle, että mikä sinä olet arvioimaan hevostelun hyödyttömäksi harrastustoiminnaksi?? Kyllä sitä kuule rakennetaan yht.kunnan varoilla esim. jäähalleja joka kylään, eikä jääkiekko ym. ole yhtään sen hyödyllisempiä.

        Sitten vastaus/kommentti aloitusaiheeseen. Hevonen ei ole yhtään sen vaarallisempi liikenteessä kuin esim. yksin pyöräilevä lapsikaan (joka ei osaa liikennesääntöjä, ja hyvä kun pyörällä pystyssä pysyy). Totta kai onnettomuuksia voi sattua, mutta niitä sattuu ihan ilman hevosiakin. Hevosen omistajan pitäisi olla sen verran järkevä, ettei lähde sinne autojen sekaan hevosella, joka niitä pelkää. Liikennevarma polle ei korvaansa lotkauta autoille, joten ei niistä vaaraa ole.

        Tiedoksi kaikille miten käyttäytyä auton ratissa, jos hevonen vastaan tulee:
        - Hiljennä vauhtia vähän: pysähtyä EI tarvitse, mutta ei sekään kiellettyä ole. Pääasia, ettet mene ohi tuhatta ja sataa.
        - Aja tien reunassa, eli väistä mahdollisuuksien mukaan.
        - Ohituksen jälkeen EI SAA HETI painaa kaasua, koska se saattaa säikäyttää hevosen. Kun on hetken vielä mennyt hiljempaa ohituksen jälkeen, nosta vauhti tasaisesti normaaliin.
        - Mikäli autossasi on peräkärryt, muista pidempi ohitus ja se, että kärryt pomppivat ja rämisevät helposti varsinkin hiekkateillä: eli vauhtia vielä vähemmän.
        - Ja kaikkein tärkeintä on seurata mitä hevonen ja ratsastaja/ajaja tekee: jos näyttää siltä, että polle vikuroi tai pelkää ja on keskellä tietä tms., on syytä hiljentää reilusti, jopa pysähtyä. Myös ihmisen antamista merkeistä voi huomata, jos ongelmia on tilanteessa.


      • teiden ritari
        polle1 kirjoitti:

        No kyllä on taas oikein asiantuntijat liikkeellä kirjoittamassa patoutuneita kaunojaan hevosihmisiä kohtaan!?! Järjen köyhyyttä tällainen.

        Näistä tukiasioista suurin osa oli täyttä bullshittiä. Ei niitä todellakaan noin paljon saa, JA toiseksi: niitä saa, kun kyseessä on elinkeino! Elikäs silloin se ei enää ole pelkästään harrastustoimintaa. Kaupunkilaisten kateutta kaikki puheet maatalouden saamien tukien suuruudesta.

        Kysymyksenä vielä mato-onkijalle, että mikä sinä olet arvioimaan hevostelun hyödyttömäksi harrastustoiminnaksi?? Kyllä sitä kuule rakennetaan yht.kunnan varoilla esim. jäähalleja joka kylään, eikä jääkiekko ym. ole yhtään sen hyödyllisempiä.

        Sitten vastaus/kommentti aloitusaiheeseen. Hevonen ei ole yhtään sen vaarallisempi liikenteessä kuin esim. yksin pyöräilevä lapsikaan (joka ei osaa liikennesääntöjä, ja hyvä kun pyörällä pystyssä pysyy). Totta kai onnettomuuksia voi sattua, mutta niitä sattuu ihan ilman hevosiakin. Hevosen omistajan pitäisi olla sen verran järkevä, ettei lähde sinne autojen sekaan hevosella, joka niitä pelkää. Liikennevarma polle ei korvaansa lotkauta autoille, joten ei niistä vaaraa ole.

        Tiedoksi kaikille miten käyttäytyä auton ratissa, jos hevonen vastaan tulee:
        - Hiljennä vauhtia vähän: pysähtyä EI tarvitse, mutta ei sekään kiellettyä ole. Pääasia, ettet mene ohi tuhatta ja sataa.
        - Aja tien reunassa, eli väistä mahdollisuuksien mukaan.
        - Ohituksen jälkeen EI SAA HETI painaa kaasua, koska se saattaa säikäyttää hevosen. Kun on hetken vielä mennyt hiljempaa ohituksen jälkeen, nosta vauhti tasaisesti normaaliin.
        - Mikäli autossasi on peräkärryt, muista pidempi ohitus ja se, että kärryt pomppivat ja rämisevät helposti varsinkin hiekkateillä: eli vauhtia vielä vähemmän.
        - Ja kaikkein tärkeintä on seurata mitä hevonen ja ratsastaja/ajaja tekee: jos näyttää siltä, että polle vikuroi tai pelkää ja on keskellä tietä tms., on syytä hiljentää reilusti, jopa pysähtyä. Myös ihmisen antamista merkeistä voi huomata, jos ongelmia on tilanteessa.

        mitä ihmeen elinkeinoa mukamasta hevosella ajelu on?? enpä ole hullumpaa väitettä kuullut.

        Miksi hevosharrastaja saa MAATALOUSTUKEA eläimestään, rehuntuottamisesta harrastukseensa ja tallin rakentamiseen. Yhteiskunta tukee hevosharrastajia veronmaksajien kustannuksella 200 miljoonalla eurolla. Me Mato-onkijat emme saa mitään tukiaisia, emmekä saa järjestää rahapelejä onkikilpailuissamme, vaikka harrastuksemme on vähintään yhtä hyödyllistä kuin hevosella ajelu.


      • Oikea maajussi
        polle1 kirjoitti:

        No kyllä on taas oikein asiantuntijat liikkeellä kirjoittamassa patoutuneita kaunojaan hevosihmisiä kohtaan!?! Järjen köyhyyttä tällainen.

        Näistä tukiasioista suurin osa oli täyttä bullshittiä. Ei niitä todellakaan noin paljon saa, JA toiseksi: niitä saa, kun kyseessä on elinkeino! Elikäs silloin se ei enää ole pelkästään harrastustoimintaa. Kaupunkilaisten kateutta kaikki puheet maatalouden saamien tukien suuruudesta.

        Kysymyksenä vielä mato-onkijalle, että mikä sinä olet arvioimaan hevostelun hyödyttömäksi harrastustoiminnaksi?? Kyllä sitä kuule rakennetaan yht.kunnan varoilla esim. jäähalleja joka kylään, eikä jääkiekko ym. ole yhtään sen hyödyllisempiä.

        Sitten vastaus/kommentti aloitusaiheeseen. Hevonen ei ole yhtään sen vaarallisempi liikenteessä kuin esim. yksin pyöräilevä lapsikaan (joka ei osaa liikennesääntöjä, ja hyvä kun pyörällä pystyssä pysyy). Totta kai onnettomuuksia voi sattua, mutta niitä sattuu ihan ilman hevosiakin. Hevosen omistajan pitäisi olla sen verran järkevä, ettei lähde sinne autojen sekaan hevosella, joka niitä pelkää. Liikennevarma polle ei korvaansa lotkauta autoille, joten ei niistä vaaraa ole.

        Tiedoksi kaikille miten käyttäytyä auton ratissa, jos hevonen vastaan tulee:
        - Hiljennä vauhtia vähän: pysähtyä EI tarvitse, mutta ei sekään kiellettyä ole. Pääasia, ettet mene ohi tuhatta ja sataa.
        - Aja tien reunassa, eli väistä mahdollisuuksien mukaan.
        - Ohituksen jälkeen EI SAA HETI painaa kaasua, koska se saattaa säikäyttää hevosen. Kun on hetken vielä mennyt hiljempaa ohituksen jälkeen, nosta vauhti tasaisesti normaaliin.
        - Mikäli autossasi on peräkärryt, muista pidempi ohitus ja se, että kärryt pomppivat ja rämisevät helposti varsinkin hiekkateillä: eli vauhtia vielä vähemmän.
        - Ja kaikkein tärkeintä on seurata mitä hevonen ja ratsastaja/ajaja tekee: jos näyttää siltä, että polle vikuroi tai pelkää ja on keskellä tietä tms., on syytä hiljentää reilusti, jopa pysähtyä. Myös ihmisen antamista merkeistä voi huomata, jos ongelmia on tilanteessa.

        Hevostaluden tuet ovat perusteettomia ja edellä esitetyt lukvut tukien suuruudesta pitävät paikkansa. Jos sinulla on jotain tarkempaa tietoa tukiaisten suuruudesta niin linkitä ihmeessä että saadaan väärä tieto oikaistua.

        Maataloudelle maksetaan tukia koska maataloustuotteiden hinta romahti unioniin liityttäessä. Miten hevosista saatava tulo romahti? Miksi hippos saa järjestää rahapelejä, mutta Mato-onkijat ei? Miksi hevosharrastukseen saa tukea mutta koiraharrastukseen ei. Miksi ravihevonen saa MAATALOUSTUKEA, mutta metsästyskoira ei saa??


      • polle1
        Oikea maajussi kirjoitti:

        Hevostaluden tuet ovat perusteettomia ja edellä esitetyt lukvut tukien suuruudesta pitävät paikkansa. Jos sinulla on jotain tarkempaa tietoa tukiaisten suuruudesta niin linkitä ihmeessä että saadaan väärä tieto oikaistua.

        Maataloudelle maksetaan tukia koska maataloustuotteiden hinta romahti unioniin liityttäessä. Miten hevosista saatava tulo romahti? Miksi hippos saa järjestää rahapelejä, mutta Mato-onkijat ei? Miksi hevosharrastukseen saa tukea mutta koiraharrastukseen ei. Miksi ravihevonen saa MAATALOUSTUKEA, mutta metsästyskoira ei saa??

        Jaahas, olisi se pitänyt arvata, että provoja täällä kirjoitellaan. Menin kuitenkin avaamaan suuni, joten vastataan vielä tähänkin.

        Mikset sinä oikea maajussi laita linkkiä, josta nämä tiedot tuista voi puolestaan todistaa oikeiksi?? En väitä, etteikö hevosiin tukia myönnetä, ja osa summista saattoi pitää paikaansa, mutta henk.koht. kokemuksella voin sanoa, että suurin osa oli liioittelua. HARRASTUKSEEN (josta minulla on tietoa) ei tukea saa. Se, että rehun kasvattamiseen tarkoitetuista pelloista maksetaan tukea, ei liity sinäänsä mitenkään hevosiin. Niistä pelloista saa tukea joka tapauksessa, vaikka viljelisi mitä.

        En tiedä, onko teillä todellakin aukko järjessä tässä kohtaa vai haluatteko vain piruilla, mutta miksi on niin vaikea ymmärtää ERO harrastuksen ja elinkeinon välillä? Kyllä sitä varmaan nykypäivänä saa mihin tahansa tukea, jos anoo ja tekee siitä elinkeinon itselleen (järkevästi perustellen). Mutta harvalla koiraharrastus leivässä pitää. Eikä sen puoleen kyllä hevosHARRASTUSKAAN, kuten olen yrittänyt kertoa, mutta esim. ravihevosten kasvatus ja valmennus on täyttä työtä, josta myös tuloja on. Se on hieman erilaista kuin metsästyskoiran pitäminen... tarkoitan, että miten metsästyskoirasta voisikaan saada MAATALOUSTUKEA, kun se ei millään muotoa liity asiaan!? Koirienkin kasvattamiseen voi tukea varmasti saada, mutta ei maatalouden puolelta. Yritä ymmärtää.

        Hippoksen oikeuksista rahapeleihin en sano mitään, koska en todellakaan niistä tiedä eikä kiinnostakaan. Mutta hyvä on, että valtio edes jotenkin kontrolloi typerimmät ideat (vrt. mato-onginta) ;)

        Eikä tästä asiasta kannata kiistellä, koska kuten sanoin, kateellisia löytyy aina (kaikkia asioita kohtaan), joiden mielestä toisilla on asiat paremmin ja siitä valitetaan. Pitäkää huolta vain itsestänne (ja ruvetkaa vaikka hevosharrastajiksi, kun siitä saa niin pirusti tukia...). Sen sijaan alkuperäiseen aiheeseen voisi kommentoida.


      • Oikea maajussi
        polle1 kirjoitti:

        Jaahas, olisi se pitänyt arvata, että provoja täällä kirjoitellaan. Menin kuitenkin avaamaan suuni, joten vastataan vielä tähänkin.

        Mikset sinä oikea maajussi laita linkkiä, josta nämä tiedot tuista voi puolestaan todistaa oikeiksi?? En väitä, etteikö hevosiin tukia myönnetä, ja osa summista saattoi pitää paikaansa, mutta henk.koht. kokemuksella voin sanoa, että suurin osa oli liioittelua. HARRASTUKSEEN (josta minulla on tietoa) ei tukea saa. Se, että rehun kasvattamiseen tarkoitetuista pelloista maksetaan tukea, ei liity sinäänsä mitenkään hevosiin. Niistä pelloista saa tukea joka tapauksessa, vaikka viljelisi mitä.

        En tiedä, onko teillä todellakin aukko järjessä tässä kohtaa vai haluatteko vain piruilla, mutta miksi on niin vaikea ymmärtää ERO harrastuksen ja elinkeinon välillä? Kyllä sitä varmaan nykypäivänä saa mihin tahansa tukea, jos anoo ja tekee siitä elinkeinon itselleen (järkevästi perustellen). Mutta harvalla koiraharrastus leivässä pitää. Eikä sen puoleen kyllä hevosHARRASTUSKAAN, kuten olen yrittänyt kertoa, mutta esim. ravihevosten kasvatus ja valmennus on täyttä työtä, josta myös tuloja on. Se on hieman erilaista kuin metsästyskoiran pitäminen... tarkoitan, että miten metsästyskoirasta voisikaan saada MAATALOUSTUKEA, kun se ei millään muotoa liity asiaan!? Koirienkin kasvattamiseen voi tukea varmasti saada, mutta ei maatalouden puolelta. Yritä ymmärtää.

        Hippoksen oikeuksista rahapeleihin en sano mitään, koska en todellakaan niistä tiedä eikä kiinnostakaan. Mutta hyvä on, että valtio edes jotenkin kontrolloi typerimmät ideat (vrt. mato-onginta) ;)

        Eikä tästä asiasta kannata kiistellä, koska kuten sanoin, kateellisia löytyy aina (kaikkia asioita kohtaan), joiden mielestä toisilla on asiat paremmin ja siitä valitetaan. Pitäkää huolta vain itsestänne (ja ruvetkaa vaikka hevosharrastajiksi, kun siitä saa niin pirusti tukia...). Sen sijaan alkuperäiseen aiheeseen voisi kommentoida.

        Tottahan hevostoiminnasta on tullut monelle elinkeino, mutta se on ainoastaan massiivisten tukiaisten ja erityisoikeuksien ansiota. Samoilla eduilla niin mato-onginta kuin tikanheittokin olisi merkittävä "elinkeino".

        Ainoa selitys siihen miksi ravihevonen saa MAATALOUSTUKEA on se että hemilä on hippoksen johdossa. Ei ravaamisella ole maataloustuotannon kanssa mitään tekemistä.

        Hevostilat eivät tuota mitään, ainoastaan lantaa. Koko toiminta perustuu hevosille maksettaviin tukiin ja niiden rehuntuottamisesta saatavaan tukeen.

        Yhteiskunta maksaa hippokselle lukuisia erilaisia tukia ja lisäksi myöntää käsittämättömän rahapelien järjestämisoikeuden.

        Epäoikeudenmukaisten etujen turvin hevostilojen määrä on jo ohittanut nautatilojen määrän suomessa. Pitäisi varmaan järjestää lehmillekkin juoksukilpailuja vermossa.


      • tukitarkastaja
        polle1 kirjoitti:

        Jaahas, olisi se pitänyt arvata, että provoja täällä kirjoitellaan. Menin kuitenkin avaamaan suuni, joten vastataan vielä tähänkin.

        Mikset sinä oikea maajussi laita linkkiä, josta nämä tiedot tuista voi puolestaan todistaa oikeiksi?? En väitä, etteikö hevosiin tukia myönnetä, ja osa summista saattoi pitää paikaansa, mutta henk.koht. kokemuksella voin sanoa, että suurin osa oli liioittelua. HARRASTUKSEEN (josta minulla on tietoa) ei tukea saa. Se, että rehun kasvattamiseen tarkoitetuista pelloista maksetaan tukea, ei liity sinäänsä mitenkään hevosiin. Niistä pelloista saa tukea joka tapauksessa, vaikka viljelisi mitä.

        En tiedä, onko teillä todellakin aukko järjessä tässä kohtaa vai haluatteko vain piruilla, mutta miksi on niin vaikea ymmärtää ERO harrastuksen ja elinkeinon välillä? Kyllä sitä varmaan nykypäivänä saa mihin tahansa tukea, jos anoo ja tekee siitä elinkeinon itselleen (järkevästi perustellen). Mutta harvalla koiraharrastus leivässä pitää. Eikä sen puoleen kyllä hevosHARRASTUSKAAN, kuten olen yrittänyt kertoa, mutta esim. ravihevosten kasvatus ja valmennus on täyttä työtä, josta myös tuloja on. Se on hieman erilaista kuin metsästyskoiran pitäminen... tarkoitan, että miten metsästyskoirasta voisikaan saada MAATALOUSTUKEA, kun se ei millään muotoa liity asiaan!? Koirienkin kasvattamiseen voi tukea varmasti saada, mutta ei maatalouden puolelta. Yritä ymmärtää.

        Hippoksen oikeuksista rahapeleihin en sano mitään, koska en todellakaan niistä tiedä eikä kiinnostakaan. Mutta hyvä on, että valtio edes jotenkin kontrolloi typerimmät ideat (vrt. mato-onginta) ;)

        Eikä tästä asiasta kannata kiistellä, koska kuten sanoin, kateellisia löytyy aina (kaikkia asioita kohtaan), joiden mielestä toisilla on asiat paremmin ja siitä valitetaan. Pitäkää huolta vain itsestänne (ja ruvetkaa vaikka hevosharrastajiksi, kun siitä saa niin pirusti tukia...). Sen sijaan alkuperäiseen aiheeseen voisi kommentoida.

        http://www.lande2000.fi/
        http://www.mmm.fi/

        Millä perusteella omille hevosilleen heinää viljelevä hevosharrastelija saa tuotantoonsa maataloustukea. Maataloustuella kompensoitiin maataloustuotteiden alempia hintoja. Miten tämä koskettaa hevostoimintaa. Ehdoton edellytys peltotukeen pitäisi olla todistus maataloustuottajalle tai teollisuuteen myydyistä maataloustuotteista.

        Millätapaa hevostouhu on maataloustuotantoa?


      • Mato-onkijat ry.
        polle1 kirjoitti:

        No kyllä on taas oikein asiantuntijat liikkeellä kirjoittamassa patoutuneita kaunojaan hevosihmisiä kohtaan!?! Järjen köyhyyttä tällainen.

        Näistä tukiasioista suurin osa oli täyttä bullshittiä. Ei niitä todellakaan noin paljon saa, JA toiseksi: niitä saa, kun kyseessä on elinkeino! Elikäs silloin se ei enää ole pelkästään harrastustoimintaa. Kaupunkilaisten kateutta kaikki puheet maatalouden saamien tukien suuruudesta.

        Kysymyksenä vielä mato-onkijalle, että mikä sinä olet arvioimaan hevostelun hyödyttömäksi harrastustoiminnaksi?? Kyllä sitä kuule rakennetaan yht.kunnan varoilla esim. jäähalleja joka kylään, eikä jääkiekko ym. ole yhtään sen hyödyllisempiä.

        Sitten vastaus/kommentti aloitusaiheeseen. Hevonen ei ole yhtään sen vaarallisempi liikenteessä kuin esim. yksin pyöräilevä lapsikaan (joka ei osaa liikennesääntöjä, ja hyvä kun pyörällä pystyssä pysyy). Totta kai onnettomuuksia voi sattua, mutta niitä sattuu ihan ilman hevosiakin. Hevosen omistajan pitäisi olla sen verran järkevä, ettei lähde sinne autojen sekaan hevosella, joka niitä pelkää. Liikennevarma polle ei korvaansa lotkauta autoille, joten ei niistä vaaraa ole.

        Tiedoksi kaikille miten käyttäytyä auton ratissa, jos hevonen vastaan tulee:
        - Hiljennä vauhtia vähän: pysähtyä EI tarvitse, mutta ei sekään kiellettyä ole. Pääasia, ettet mene ohi tuhatta ja sataa.
        - Aja tien reunassa, eli väistä mahdollisuuksien mukaan.
        - Ohituksen jälkeen EI SAA HETI painaa kaasua, koska se saattaa säikäyttää hevosen. Kun on hetken vielä mennyt hiljempaa ohituksen jälkeen, nosta vauhti tasaisesti normaaliin.
        - Mikäli autossasi on peräkärryt, muista pidempi ohitus ja se, että kärryt pomppivat ja rämisevät helposti varsinkin hiekkateillä: eli vauhtia vielä vähemmän.
        - Ja kaikkein tärkeintä on seurata mitä hevonen ja ratsastaja/ajaja tekee: jos näyttää siltä, että polle vikuroi tai pelkää ja on keskellä tietä tms., on syytä hiljentää reilusti, jopa pysähtyä. Myös ihmisen antamista merkeistä voi huomata, jos ongelmia on tilanteessa.

        Jäähalleja ja raviratoja, hevoskouluja ja onginta laitureita sekä tikanheitto paikkoja rakennetaan todellakin yhteisillä varoilla. Kuitenkin ainostaan hevosharrastus saa maataloustukiaisia (n 200000000 euroa vuosittain) ja lisäksi oikeuden järjestää rahapelejä. Mikä tekee hevosella ajelun muita hyödyllisemmäksi harrastukseksi? Äläkä nyt vaan sano että se kun sulla on heppa...


      • Maalla kasvanut
        Mato-onkijat ry. kirjoitti:

        Jäähalleja ja raviratoja, hevoskouluja ja onginta laitureita sekä tikanheitto paikkoja rakennetaan todellakin yhteisillä varoilla. Kuitenkin ainostaan hevosharrastus saa maataloustukiaisia (n 200000000 euroa vuosittain) ja lisäksi oikeuden järjestää rahapelejä. Mikä tekee hevosella ajelun muita hyödyllisemmäksi harrastukseksi? Äläkä nyt vaan sano että se kun sulla on heppa...

        Hevosharrastuksen työllistävä vaikutus.


      • Mato-onkijat ry.
        Maalla kasvanut kirjoitti:

        Hevosharrastuksen työllistävä vaikutus.

        Kyllä muutkin harrastustoiminnat työllistäisivät ja muutuisivat siten "elinkeinoiksi" jos saisivat vastaavat tuet.

        Hevosharrastuksen tukeminen maataloustuin ei ole oikeutettua, se on perverssiä


      • Oikea ravuri
        Oikea maajussi kirjoitti:

        Tottahan hevostoiminnasta on tullut monelle elinkeino, mutta se on ainoastaan massiivisten tukiaisten ja erityisoikeuksien ansiota. Samoilla eduilla niin mato-onginta kuin tikanheittokin olisi merkittävä "elinkeino".

        Ainoa selitys siihen miksi ravihevonen saa MAATALOUSTUKEA on se että hemilä on hippoksen johdossa. Ei ravaamisella ole maataloustuotannon kanssa mitään tekemistä.

        Hevostilat eivät tuota mitään, ainoastaan lantaa. Koko toiminta perustuu hevosille maksettaviin tukiin ja niiden rehuntuottamisesta saatavaan tukeen.

        Yhteiskunta maksaa hippokselle lukuisia erilaisia tukia ja lisäksi myöntää käsittämättömän rahapelien järjestämisoikeuden.

        Epäoikeudenmukaisten etujen turvin hevostilojen määrä on jo ohittanut nautatilojen määrän suomessa. Pitäisi varmaan järjestää lehmillekkin juoksukilpailuja vermossa.

        tyhjilleen jäävissä navetoissa seisoskelevat tukihevoset ovat vahingollisisa hevoskannalle. Hevoskanta on lisääntynyt viimevuosina liian nopeasti, karsintaa olisi pitänyt toteutta enemän. Nykyinen tukihevoskanta on sairasta ja rakennevikaista, suurimalla osalla ei ajeta koskaan kilpaa eikä ratsasteta. Typillinen talli on 12-15 hevosen talli joista yksi juoksee ja loput keräävät tukea ja popsivat tukiappeet tukitallissa.

        Tuki hevostoiminnalle tulee kyllä hippoksen palkintotuen yms. muodossa terveellä tavalla, maataloustuen kautta tukeminen ei ole viisasta.


      • Luonnonystävä
        Oikea ravuri kirjoitti:

        tyhjilleen jäävissä navetoissa seisoskelevat tukihevoset ovat vahingollisisa hevoskannalle. Hevoskanta on lisääntynyt viimevuosina liian nopeasti, karsintaa olisi pitänyt toteutta enemän. Nykyinen tukihevoskanta on sairasta ja rakennevikaista, suurimalla osalla ei ajeta koskaan kilpaa eikä ratsasteta. Typillinen talli on 12-15 hevosen talli joista yksi juoksee ja loput keräävät tukea ja popsivat tukiappeet tukitallissa.

        Tuki hevostoiminnalle tulee kyllä hippoksen palkintotuen yms. muodossa terveellä tavalla, maataloustuen kautta tukeminen ei ole viisasta.

        Kuules, hevonen ei saastuta ja on luonnonmukainen kulkuväline. Ainoa joka on tukeneen oikeutettu on hevonen.


      • Luonnoystävä
        Mato-onkijat ry. kirjoitti:

        Jäähalleja ja raviratoja, hevoskouluja ja onginta laitureita sekä tikanheitto paikkoja rakennetaan todellakin yhteisillä varoilla. Kuitenkin ainostaan hevosharrastus saa maataloustukiaisia (n 200000000 euroa vuosittain) ja lisäksi oikeuden järjestää rahapelejä. Mikä tekee hevosella ajelun muita hyödyllisemmäksi harrastukseksi? Äläkä nyt vaan sano että se kun sulla on heppa...

        et kyllä tajua hevosista mitään, tollo!


      • mulle että
        polle1 kirjoitti:

        No kyllä on taas oikein asiantuntijat liikkeellä kirjoittamassa patoutuneita kaunojaan hevosihmisiä kohtaan!?! Järjen köyhyyttä tällainen.

        Näistä tukiasioista suurin osa oli täyttä bullshittiä. Ei niitä todellakaan noin paljon saa, JA toiseksi: niitä saa, kun kyseessä on elinkeino! Elikäs silloin se ei enää ole pelkästään harrastustoimintaa. Kaupunkilaisten kateutta kaikki puheet maatalouden saamien tukien suuruudesta.

        Kysymyksenä vielä mato-onkijalle, että mikä sinä olet arvioimaan hevostelun hyödyttömäksi harrastustoiminnaksi?? Kyllä sitä kuule rakennetaan yht.kunnan varoilla esim. jäähalleja joka kylään, eikä jääkiekko ym. ole yhtään sen hyödyllisempiä.

        Sitten vastaus/kommentti aloitusaiheeseen. Hevonen ei ole yhtään sen vaarallisempi liikenteessä kuin esim. yksin pyöräilevä lapsikaan (joka ei osaa liikennesääntöjä, ja hyvä kun pyörällä pystyssä pysyy). Totta kai onnettomuuksia voi sattua, mutta niitä sattuu ihan ilman hevosiakin. Hevosen omistajan pitäisi olla sen verran järkevä, ettei lähde sinne autojen sekaan hevosella, joka niitä pelkää. Liikennevarma polle ei korvaansa lotkauta autoille, joten ei niistä vaaraa ole.

        Tiedoksi kaikille miten käyttäytyä auton ratissa, jos hevonen vastaan tulee:
        - Hiljennä vauhtia vähän: pysähtyä EI tarvitse, mutta ei sekään kiellettyä ole. Pääasia, ettet mene ohi tuhatta ja sataa.
        - Aja tien reunassa, eli väistä mahdollisuuksien mukaan.
        - Ohituksen jälkeen EI SAA HETI painaa kaasua, koska se saattaa säikäyttää hevosen. Kun on hetken vielä mennyt hiljempaa ohituksen jälkeen, nosta vauhti tasaisesti normaaliin.
        - Mikäli autossasi on peräkärryt, muista pidempi ohitus ja se, että kärryt pomppivat ja rämisevät helposti varsinkin hiekkateillä: eli vauhtia vielä vähemmän.
        - Ja kaikkein tärkeintä on seurata mitä hevonen ja ratsastaja/ajaja tekee: jos näyttää siltä, että polle vikuroi tai pelkää ja on keskellä tietä tms., on syytä hiljentää reilusti, jopa pysähtyä. Myös ihmisen antamista merkeistä voi huomata, jos ongelmia on tilanteessa.

        menettelen.

        On nimittäin ajamani reitin varrella hillitön mäki josta vedän 28 tonnista perävaunua isolla ameriikan natikalla. Samaa tietä käyttää eräs ratsutalli. Ja niinkui muuta ratsastusreittiä/ maastoa ei olisi meneevät tietäpitkin.

        No varsinainen ongelma:

        Kun natikka vetää em vaunua urku auki mäkeä ylös niin jostain tulee joku idiootti juuri hevosella. Et voi löysätä kierroksia, koska koko teho tarvitaan. Ja jos siis EI SAA EDES PYSÄHTYÄKÄÄN niin mitä vittua siinä pitäis tehdä?????

        Mielipide:

        Jos hevonen ei ole kykeneväinen liikkumaan normaalin (siis raskaan ja nopeankin) liikenteen seassa, niin pois tieltä!!! Laki sanoo: ajoneuvo tulee pystyä hallita kaikissa olosuhteissa!!!!

        Kommentoikaa Please!!


      • ammatti autoilija
        mulle että kirjoitti:

        menettelen.

        On nimittäin ajamani reitin varrella hillitön mäki josta vedän 28 tonnista perävaunua isolla ameriikan natikalla. Samaa tietä käyttää eräs ratsutalli. Ja niinkui muuta ratsastusreittiä/ maastoa ei olisi meneevät tietäpitkin.

        No varsinainen ongelma:

        Kun natikka vetää em vaunua urku auki mäkeä ylös niin jostain tulee joku idiootti juuri hevosella. Et voi löysätä kierroksia, koska koko teho tarvitaan. Ja jos siis EI SAA EDES PYSÄHTYÄKÄÄN niin mitä vittua siinä pitäis tehdä?????

        Mielipide:

        Jos hevonen ei ole kykeneväinen liikkumaan normaalin (siis raskaan ja nopeankin) liikenteen seassa, niin pois tieltä!!! Laki sanoo: ajoneuvo tulee pystyä hallita kaikissa olosuhteissa!!!!

        Kommentoikaa Please!!

        Tiet ja liikenne ylläpidetään ihmisten tarpeita ja elinkeinoja varten. Harrastuksille omat alueensa!! Naurettavaa että keskutelua käydään "miten hevonen pitää kohdata-tyyliin", miettiköön hevosporukka keskenään miten HEVOSTEN ON KÄYTTÄYDYTTÄVÄ LIIKENTEESSÄ JA KOHDATTAVA MUU VÄLTTÄMÄTÖN JA TARPEELLINEN LIIKENNE ja pärjätä muun liikenteen seassa jos sinne tunkevat.


      • hevoskunnar

        Miten luulet että hevosen pito kannattais ilman tukee, mitää? Pitää saada tukee katoo. Tallipaikat olis muuten liian kalliitaa. Hai kyllä joka miehellä pitää hevoneen ollaaa, eikö piäkkii.

        Ja peleistä vähän lisäksii asiaa katos. Johonkihan se raha pitää laittaa toto on hyvä juttu. Sieltä saa takasinkii rahaaa katoo.


      • sulle urpo
        ammatti autoilija kirjoitti:

        Tiet ja liikenne ylläpidetään ihmisten tarpeita ja elinkeinoja varten. Harrastuksille omat alueensa!! Naurettavaa että keskutelua käydään "miten hevonen pitää kohdata-tyyliin", miettiköön hevosporukka keskenään miten HEVOSTEN ON KÄYTTÄYDYTTÄVÄ LIIKENTEESSÄ JA KOHDATTAVA MUU VÄLTTÄMÄTÖN JA TARPEELLINEN LIIKENNE ja pärjätä muun liikenteen seassa jos sinne tunkevat.

        Kumma miten hevosharrastusta näin piestään. Miksi ihmeessä esim. ratsastaen ei olisi sama oikeus kulkea teillä kuin kävellekin?? Jokamiehenoikeudethan ratsukolla on.

        Tiedoksi sinullekin "ammatti autoilija" (opettele muuten kielioppia), että laissa sanotaan myös miten tulee käyttäytyä kohdatessa lapsi liikenteessä. Eli varuillaan on oltava AINA, kun mukuloita tiellä toikkaroi, ja syy on vain ja ainoastaan autoilijan, jos lapsi alle jää. Siispä sinun logiikan mukaan eivät lapsetkaan saisi tiellä kulkea, elleivät osaa mukautua muuhun liikenteeseen!? Että näin...


      • hevon
        sulle urpo kirjoitti:

        Kumma miten hevosharrastusta näin piestään. Miksi ihmeessä esim. ratsastaen ei olisi sama oikeus kulkea teillä kuin kävellekin?? Jokamiehenoikeudethan ratsukolla on.

        Tiedoksi sinullekin "ammatti autoilija" (opettele muuten kielioppia), että laissa sanotaan myös miten tulee käyttäytyä kohdatessa lapsi liikenteessä. Eli varuillaan on oltava AINA, kun mukuloita tiellä toikkaroi, ja syy on vain ja ainoastaan autoilijan, jos lapsi alle jää. Siispä sinun logiikan mukaan eivät lapsetkaan saisi tiellä kulkea, elleivät osaa mukautua muuhun liikenteeseen!? Että näin...

        miksi ylensäkään joku kokee pakottavaa tarvetta istua hevon selässä tai istuskella hevon vetämissä rattaissa? Ja miksi sitä istuskelua hevon selässä tai rattaissa pitää harjoittaa liikenteen seassa? Mikä on koko touhun IDEA?
        Ja miksi siihen myönnetään erilaisia maataloustukiaisia? Onko hevoisin suunnattu tuki todellakin vain häiriintyneiden terapian rahoittamista?


      • sirkushevonen
        Oikea ravuri kirjoitti:

        tyhjilleen jäävissä navetoissa seisoskelevat tukihevoset ovat vahingollisisa hevoskannalle. Hevoskanta on lisääntynyt viimevuosina liian nopeasti, karsintaa olisi pitänyt toteutta enemän. Nykyinen tukihevoskanta on sairasta ja rakennevikaista, suurimalla osalla ei ajeta koskaan kilpaa eikä ratsasteta. Typillinen talli on 12-15 hevosen talli joista yksi juoksee ja loput keräävät tukea ja popsivat tukiappeet tukitallissa.

        Tuki hevostoiminnalle tulee kyllä hippoksen palkintotuen yms. muodossa terveellä tavalla, maataloustuen kautta tukeminen ei ole viisasta.

        Hevonen oli ennen työväline jolla tehtiin TÖITÄ. Se oli iso investointi aikanaan. Nykyään hevosia käytetään työhön kovin vähän enään. Sirkuksissa ja raveissa niillä ajellaan ja jotkut ajelevat huvikseenkin. Mukava että hevosia taas on. Hevosia saa ilmankin nykyään talleilta, satasella ja kahdella saa jo valita. Juoksuhevoset maksaa siitä ylöspäin. Viittaa vähän ylituotantoon ja toiminnan tarpeettomuuteen. Monet hyödyllisemmät alat jäävät ilman tukia. Nololta tuntuu tämä nykynen systeemi, että huvituksia tuetaan.


      • gunnari
        Mato-onkijat ry. kirjoitti:

        Kyllä muutkin harrastustoiminnat työllistäisivät ja muutuisivat siten "elinkeinoiksi" jos saisivat vastaavat tuet.

        Hevosharrastuksen tukeminen maataloustuin ei ole oikeutettua, se on perverssiä

        sille nyt ei vaan mitään voi että tukee tulee. Hevonen on hieno eläin, ainaki minu hevonee on komiaa.


      • Luonnonystävä
        mulle että kirjoitti:

        menettelen.

        On nimittäin ajamani reitin varrella hillitön mäki josta vedän 28 tonnista perävaunua isolla ameriikan natikalla. Samaa tietä käyttää eräs ratsutalli. Ja niinkui muuta ratsastusreittiä/ maastoa ei olisi meneevät tietäpitkin.

        No varsinainen ongelma:

        Kun natikka vetää em vaunua urku auki mäkeä ylös niin jostain tulee joku idiootti juuri hevosella. Et voi löysätä kierroksia, koska koko teho tarvitaan. Ja jos siis EI SAA EDES PYSÄHTYÄKÄÄN niin mitä vittua siinä pitäis tehdä?????

        Mielipide:

        Jos hevonen ei ole kykeneväinen liikkumaan normaalin (siis raskaan ja nopeankin) liikenteen seassa, niin pois tieltä!!! Laki sanoo: ajoneuvo tulee pystyä hallita kaikissa olosuhteissa!!!!

        Kommentoikaa Please!!

        Vähennä kuormaa, tai siirry raskaampaan kalustoon siten että kykenet hallitsemaan yhdistelmäsi kaikissa tilanteissa.


      • Paalinpyörittäjä
        Luonnonystävä kirjoitti:

        Vähennä kuormaa, tai siirry raskaampaan kalustoon siten että kykenet hallitsemaan yhdistelmäsi kaikissa tilanteissa.

        Sinä saarnaat joka osastossa maatalouden tehottomuudesta sekä saasteista ja kuitenkin neuvot vähentämään kuormaa tai jopa siirtymään raskaampaan kalustoon???????


      • Paalinpyörittäjä
        sulle urpo kirjoitti:

        Kumma miten hevosharrastusta näin piestään. Miksi ihmeessä esim. ratsastaen ei olisi sama oikeus kulkea teillä kuin kävellekin?? Jokamiehenoikeudethan ratsukolla on.

        Tiedoksi sinullekin "ammatti autoilija" (opettele muuten kielioppia), että laissa sanotaan myös miten tulee käyttäytyä kohdatessa lapsi liikenteessä. Eli varuillaan on oltava AINA, kun mukuloita tiellä toikkaroi, ja syy on vain ja ainoastaan autoilijan, jos lapsi alle jää. Siispä sinun logiikan mukaan eivät lapsetkaan saisi tiellä kulkea, elleivät osaa mukautua muuhun liikenteeseen!? Että näin...

        Itsellänikin on pieniä lapsia, enkä missään oloissa luota heitä vain toisten tielläliikkujien taitojen ja asenteiden varaan. Kyllä lapsen tielläliikkuminen on aina häntä huoltavan aikuisen vastuulla!!!
        Ps. Jos lapsi jää liikenteessä jalkoihin, niin syyttömyys ei lohduta hitusenkaan vertaa!!!!


      • Luonnonystävä
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Sinä saarnaat joka osastossa maatalouden tehottomuudesta sekä saasteista ja kuitenkin neuvot vähentämään kuormaa tai jopa siirtymään raskaampaan kalustoon???????

        28 tonnin kuormat eivät ole tarkoitettu traktorilla siirrettäväksi. Noin isot kuormat on ehdottomasti siirrettävä katsastetulla ja vakuutetulla kalustolla ammattitaitoisen kuljettajan toimesta. Ei ole mitään järkeä että 15 vuotias nulikka, kirjallisen kokeen läpäistyään saa sompailla 40 tonnin yhdistelmällä muun liikenteen seassa, vieläpä kalustolla jolla on ajettava ylämäet "kaasu pohjassa". Ja kaiken huipuksi lämitysöljyllä, josta siitäkin saa polttoaineveron palautusta. Kuormat ja kalusto on pidettävä siinä suhteessa toisiinsa jotta hiljentaminen on mahdollista jos hevonen tulee vastaan. JA NE ÄÄNENVAIMENTIMET MYÖS TRAKTOREIDEN PAKOSARJAAN!!


      • -.-
        hevon kirjoitti:

        miksi ylensäkään joku kokee pakottavaa tarvetta istua hevon selässä tai istuskella hevon vetämissä rattaissa? Ja miksi sitä istuskelua hevon selässä tai rattaissa pitää harjoittaa liikenteen seassa? Mikä on koko touhun IDEA?
        Ja miksi siihen myönnetään erilaisia maataloustukiaisia? Onko hevoisin suunnattu tuki todellakin vain häiriintyneiden terapian rahoittamista?

        "miksi ylensäkään joku kokee pakottavaa tarvetta istua hevon selässä tai istuskella hevon vetämissä rattaissa?"


        Miksi sit jotkut kokee pakottavaa tarvetta istuu mopon tai auton kyydissä ?


      • eipä sulla ole paljoakaa
        Luonnonystävä kirjoitti:

        28 tonnin kuormat eivät ole tarkoitettu traktorilla siirrettäväksi. Noin isot kuormat on ehdottomasti siirrettävä katsastetulla ja vakuutetulla kalustolla ammattitaitoisen kuljettajan toimesta. Ei ole mitään järkeä että 15 vuotias nulikka, kirjallisen kokeen läpäistyään saa sompailla 40 tonnin yhdistelmällä muun liikenteen seassa, vieläpä kalustolla jolla on ajettava ylämäet "kaasu pohjassa". Ja kaiken huipuksi lämitysöljyllä, josta siitäkin saa polttoaineveron palautusta. Kuormat ja kalusto on pidettävä siinä suhteessa toisiinsa jotta hiljentaminen on mahdollista jos hevonen tulee vastaan. JA NE ÄÄNENVAIMENTIMET MYÖS TRAKTOREIDEN PAKOSARJAAN!!

        tietoa tekniikasta. 40 tonnin yhdistelmänä traktoriyhdistelmä on huomattavasti kuorma-autoa turvallisempi. Nimittäin se pysähtyy huomattavasti ABS llista autoa nopeammin, sen eteneminen on varmempaa ja lisäksi sen vetämän kuorman hyötysuhde huomattavasti suurempi (nopeus syö tehoa ja samalla polttoainetta)

        Kun polttoaineet ja energia todella joskus loppuu, viimeiset kuljetukset tullaan tekemään junalla ja sinne mihin kiskot eivät vie, tavarat siirretään traktoriyhdistelmillä, jotka vetävät useampia perävaunuja. Samaan hyötysuhteeseen kun ei pääse millään muulla.

        Muuten, se äänenvaimennin pakosarjassa (joka myös traktoreista löytyy, useimmiten konekopan alla piilossa) lisää polttoaineen kulutusta saman kuin visko tuuletin. Eli siis erittäin epäympäristöystävällinen keksintö dieselmoottoreissa!!


    • yleiselle tielle

      Ehän moottorikelkallakaan saa ajaa tiellä, miksi hevosella saisi. Vakkutus-korvamerkki ja asianmukaiset valot ovat vähimmäisvaatimus noin isolle ja arvaamattomalle eläimelle, jonka muu liikenne joutuu kohtaamaan poikkeavalla tavalla.

    • on jäänne

      ajalta jolloin hevonen oli tarpeelinen "työkone" ja muuta liikennettä oli vähemmän. Nykyään hevonen on harrastuseläin jolla ratsastaminen ja ajaminen tulisis rajata suljetulle alueelle.

    • muuten naurata

      kun pers'aukinen hevosharrastaja ajaa hiittikärrillään hevosella kylätiellä mutkantakaa autonkonepellille....ja vasenta laitaa.....

      • vähempi

        naurussa pitelemistä kun sieltä tulee 3 promillen hjumalassa koko kaara siihen konepelille.....


      • oletan kuvittelen
        vähempi kirjoitti:

        naurussa pitelemistä kun sieltä tulee 3 promillen hjumalassa koko kaara siihen konepelille.....

        että siinä autossa, jota humalainen kuljettaa on liikennevakuutus edes voimassa......

        muuten yhtävähän se naurattaa kun kolahtaa....


      • kaikenvaranvakuutuskin
        oletan kuvittelen kirjoitti:

        että siinä autossa, jota humalainen kuljettaa on liikennevakuutus edes voimassa......

        muuten yhtävähän se naurattaa kun kolahtaa....

        on keksitty....


    • lumililja

      Olen ammattiautoilija,mutta myös harrastan ratsastusta.Enää ei ole omaa hevosta vaan käyn vieraalla.Tämä on harraste polle omistaja ajaa talvella kylläkin savottaakin.Ei ole kenttää joten menen maastossa ja osittain joudun kulkemaan teillä.Autoilijat hiljentävät kiitettävästi eikä ongelmia ole,kuin esim.peräkärryn pressut.Näiltä toivon todellakin hiljentämistä jopa seisattamista.Muutoin ei korvaansa lotkauta autoille.Oma hevoseni aikoinaan oli myös samanlainen ei edes rekat säikäyttäneet.Olikin entinen ravuri ja tottunut kaikkeen.Asuin maalla ja tämä nykyinen paikka on myös.Ei kaikkia huvita mennä kentällä koulukuvioita tai esteitä varsinkaan,kun heppakaan ei osaa.Maastossa käydessä ei vaan ole aina muuta mahdollisuutta,kuin mennä myös tietä.Todellakin myös lapsi on arvaamaton liikenteessä.Hevosen tekee vaaralliseksi usein juuri autoilija käytöksellään.Aikoinaan jopa minulle tuttu isäntä tyhmyyksissään tyyttäsi!Onneksi heppa ei pelästynyt minä vain.Sopusijaa antaa!

    • Oikea hevosmies

      Autoilu pitäisi kieltää jotta hevosia sais treenata rauhassa, samaten kelkkailu.

      Ja tukiaisista sen verran että hevostoiminta on ainoaa rehellistä työtä!

    • asiasta kysymyksen

      liikenneministeri vehviläiselle(kesk). Luultavasti hevosten tiellä liikkuminen tullaan kieltämään lailla.

    • kuin

      pikkulapset,vanhukset ja humalaiset... Noiltakin vois kieltää sen liikkumisen autojen seassa.... Niin ja ratti/sarvijuopoista puhumattakaan....
      V***u että oot hijasälynen, työnnä se "Saabinraatosi" saunan taa,siellon vielä tilaa,kuin myöskin sullekin.... 8)

      • kulkurilla

        eikös rattijuopoilta olekin ajaminen kiellettyä.

        Autot pitää katsastaa ja siten ososittaa niiden "liikenne varmuus". Hevosille ehdottaisin samanlaista menettelyä liikennekelpoisuuden osoittamiseen.


      • sweety-birdie
        kulkurilla kirjoitti:

        eikös rattijuopoilta olekin ajaminen kiellettyä.

        Autot pitää katsastaa ja siten ososittaa niiden "liikenne varmuus". Hevosille ehdottaisin samanlaista menettelyä liikennekelpoisuuden osoittamiseen.

        se nyt on vaan niin, että jokaisen ratsastajan täytyy tuntea hevosensa niin, että tietää voiko sen kanssa mennä liikenteen sekaan aiheuttamatta vaaraa muille tai itselleen.
        Eihän se nyt sen hevosen vika ole jos ratsastaja on ajattelematon.
        Ymmärrän, että vahinkoja voi sattua ihan kenelle tahansa... jopa jokaiselle tähän keskusteluun yhtyneelle. Ei onnettomuuksia aina aiheuta lapsi, vanhus tai hevonen. Voihan se olla aivan selväpäinen keski-ikäinen nais- tai mieshenkilökin.
        Turhaa sitä oikeasti on alkaa hevosia vihaamaan.
        Vai onko sekin niin, että jos juoppo ajaa jonkun yli niin se oli sen auton vika vai?
        Järjen käyttö on sallittua!!!


      • sviitipöödi
        sweety-birdie kirjoitti:

        se nyt on vaan niin, että jokaisen ratsastajan täytyy tuntea hevosensa niin, että tietää voiko sen kanssa mennä liikenteen sekaan aiheuttamatta vaaraa muille tai itselleen.
        Eihän se nyt sen hevosen vika ole jos ratsastaja on ajattelematon.
        Ymmärrän, että vahinkoja voi sattua ihan kenelle tahansa... jopa jokaiselle tähän keskusteluun yhtyneelle. Ei onnettomuuksia aina aiheuta lapsi, vanhus tai hevonen. Voihan se olla aivan selväpäinen keski-ikäinen nais- tai mieshenkilökin.
        Turhaa sitä oikeasti on alkaa hevosia vihaamaan.
        Vai onko sekin niin, että jos juoppo ajaa jonkun yli niin se oli sen auton vika vai?
        Järjen käyttö on sallittua!!!

        se nyt on vaan niin, että jokaisen kuljettajan täytyy tuntea autonsa niin, että tietää voiko sen kanssa mennä liikenteen sekaan aiheuttamatta vaaraa muille tai itselleen.
        Eihän se nyt sen auton vika ole jos kuljettaja on ajattelematon.
        Turha on alkaa autoja katsastelemaan.


      • argh!
        sviitipöödi kirjoitti:

        se nyt on vaan niin, että jokaisen kuljettajan täytyy tuntea autonsa niin, että tietää voiko sen kanssa mennä liikenteen sekaan aiheuttamatta vaaraa muille tai itselleen.
        Eihän se nyt sen auton vika ole jos kuljettaja on ajattelematon.
        Turha on alkaa autoja katsastelemaan.

        hittoa sä sössötät.
        Ai että autoja ei tarvitse katsastaa
        ja että ratsastajien ei tarvitse kantaa mitään vastuuta mistään?
        Aika sekava tuo sinunu kannanottosi


      • sviitipöödi
        argh! kirjoitti:

        hittoa sä sössötät.
        Ai että autoja ei tarvitse katsastaa
        ja että ratsastajien ei tarvitse kantaa mitään vastuuta mistään?
        Aika sekava tuo sinunu kannanottosi

        liikenteessä liikkuvat hevoset on todettava liikennekelpoiseksi ulkopuolisen konsultin toimesta, aivan kuten autotkin katsastetaan.

        Hevosille on asetettava vero kuten autoillakin on sekä liikennevakuutus niile hevosille jotka saavat luvan liikkua yleisillä teillä.

        Lisäksi autoille on myönnettävä yhtäläiset maataloustuet kuin hevosillakin.

        Autoliitolle on myönnettävä vastaavat avustukset kuin hippokselle ja lisäksi rahapelien järjestämisoikeus.


      • onnistumaan,
        sviitipöödi kirjoitti:

        liikenteessä liikkuvat hevoset on todettava liikennekelpoiseksi ulkopuolisen konsultin toimesta, aivan kuten autotkin katsastetaan.

        Hevosille on asetettava vero kuten autoillakin on sekä liikennevakuutus niile hevosille jotka saavat luvan liikkua yleisillä teillä.

        Lisäksi autoille on myönnettävä yhtäläiset maataloustuet kuin hevosillakin.

        Autoliitolle on myönnettävä vastaavat avustukset kuin hippokselle ja lisäksi rahapelien järjestämisoikeus.

        mutta hevosharrastajien talous on turvattu.
        Kaikkien hevosalan liittojen ja järjestöjen johdossa on kansanedustajia ja muita valtion rahojen jaosta päättäviä....Hemilää, Kallia, Lintilää, Pohjamoa, Leppää.......

        http://www.hippos.fi/hippos/suomen_hippos/hallitus.php

        http://www.shkl.net/hallitus.php


      • Hyvä Veli
        onnistumaan, kirjoitti:

        mutta hevosharrastajien talous on turvattu.
        Kaikkien hevosalan liittojen ja järjestöjen johdossa on kansanedustajia ja muita valtion rahojen jaosta päättäviä....Hemilää, Kallia, Lintilää, Pohjamoa, Leppää.......

        http://www.hippos.fi/hippos/suomen_hippos/hallitus.php

        http://www.shkl.net/hallitus.php

        Valtiojohtoinen hevosjärjestö perustettiin 1800 luvun lopulla jalostuksellisista syistä. Tarkoitus oli hyvä sillä työt tehtiin hevosilla siihen aikaan. Koneellistumisen myötä 1950 luvulla ravitoiminta alkoi viriämään ja pääsi kunnolla vauhtiin kun UKK sai Neuvostoliitosta lahjaksi lämminverisiä. Hippos ja sen edeltäjäsalaseurat ovat olleet valtiojohdon lempilapsia ja avokätisen tuen kohteita koko historian ajan. Nykyään hevostoimintaa tuetaan suorilla tukiaisilla yli 200 miljoonalla eurolla vuosittain ja lisäksi lukuisia etuoikeuksia ja vapauksia liikenteessä, rahapeleissä etc.

        On todella hienoa että pitkistä leikkausjonoista huolimatta olemme maailman johtava raviurheilumaa.


    • sweety-birdie

      ratsastettaessa on joka miehen oikeudet, eli samat oikeudet kun ihmisellä joka liikkuu jaloilla, eli kävelee!
      Olisihan se hassua jos käveleminen olisi kiellettyä =)

      • kerran voit

        ratsastaa meidän yksityistiellä,toisen kerran jos tapaan sinut, se ei olekkaan enää tilapäistä tien käyttöä.
        Siitä toisesta kerrasta laitan sinulle tai tallille räväkän tienkäyttömaksun.
        Ja jos sinulla on eka kerrallakin kärrit hevosen perässä ,tienkäyttömaksu tulee heti.....


      • sweety-birdie
        kerran voit kirjoitti:

        ratsastaa meidän yksityistiellä,toisen kerran jos tapaan sinut, se ei olekkaan enää tilapäistä tien käyttöä.
        Siitä toisesta kerrasta laitan sinulle tai tallille räväkän tienkäyttömaksun.
        Ja jos sinulla on eka kerrallakin kärrit hevosen perässä ,tienkäyttömaksu tulee heti.....

        sääntöjä minä olen tähänkin asti käyttänyt ja olen maksanut tienkäyttömaksuni niin kuin kuuluukin,
        mutta jos mä olen nyt sun teitäsi käyttänyt tietämättäni, niin pistäpä laskua tulemaan.
        Tässä ne säännöt.

        Ratsastustaitoihin kuuluvat myös liikennesäännöt

        Moni ratsastaja on epätietoinen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan liikenteessä. Liikenne- ja viestintäministeriöltä on viime aikoina kyselty ohjeita siitä, miten ratsastajan tulisi toimia tieliikenteessä ja toisaalta maastossa.

        Ratsastajan ja hevosajoneuvon (vaunu, kärryt, reki) liikennesäännöt ovat pääosin samat kuin moottoriajoneuvoilla. Tiellä ratsastetaan oikeassa reunassa, tien pientareella jos mahdollista. Risteystä ylitettäessä ratsastajan on noudatettava yleisiä ajoneuvoliikenteen liikennesääntöjä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi pihatieltä tai pikkutieltä tuleva väistää aina muuta liikennettä.

        Myös autoilijalla on velvollisuuksia. Lain mukaan ohittavan ajoneuvon kuljettajan on varmistettava, ettei ohitus aiheuta vaaraa. Hevosen ohittavan tai sivuuttavan autoilijan olisi pidettävä turvallinen väli ratsukkoon tai hevosajoneuvoon. Ratsastajan tulee väistää tienpientareelle jos mahdollista. Hevoset pelkäävät kovia ääniä. Huomaavainen autoilija ja mopoilija hiljentää vauhtia hevosen kohdalla.

        Ratsastaja ei voi käyttää pyörätietä tai jalkakäytävää. Ratsastajalle voi olla varattu oma kulkuväylä ratsastustie-liikennemerkillä. Tällöin eivät muut kuin ratsastajat saa käyttää sitä. Ratsastustie voi olla myös yhteinen kevyen liikenteen väylän kanssa. Tämä osoitetaan allekkain asetetuilla merkeillä. Yksityistiellä (yleensä hiekkateitä ja metsäteitä) saa ratsastaa. Sen sijaan toisen pihatietä ja pihamaata ei saa käyttää kulkutienä.

        Hämäränaikaan tai pimeällä ratsastettaessa tulisi aina käyttää heijastimia. Heijastimia tulisi kiinnittää myös hevosen varusteisiin siltä varalta, että ratsastaja putoaa ja hevonen karkaa. Hevosajoneuvossa pitää olla heijastimet, edessä valkoinen ja takana punainen. Lisäksi pimeällä tai hämärässä ajettaessa on oltava eteenpäin valkoista ja taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

        Jokamiehen oikeuksien perusteella maastossa ratsastaminen on yleensä sallittua. Ratsain voi liikkua luonnontilaisilla tai siihen verrattavilla alueilla, jos siitä ei aiheudu vahinkoa. Puiden oksia ei saa katkoa.

        Ratsastajan liikkumisoikeutta on rajoitettu pihamailla, pelloilla ja istutuksilla. Pellot on ylitettävä teitä tai ojanpientareita pitkin. Peltoa, niittyä tai istutusta ei saa käyttää kulkutienä, jos siitä aiheutuu vahinkoa. Painavana eläimenä hevosen kaviot rikkovat helposti pehmeän maaperän. Porteista kuljettaessa ne on muistettava sulkea.

        Kulkua eri alueilla voidaan rajoittaa kieltotaululla vain viranomaisten päätöksellä. Kieltotaulussa mainitaan usein tämä viranomainen, joka useimmiten on lääninhallitus, alueellinen ympäristökeskus tai puolustusvoimat.


        Enkä mä ainakaan ole ketään häirinnyt tuolla liikenteessä kun olen ratsastanut... sitä paitsi menen isoille teille ainakin itse vain pakosta!


      • kiitos tästä
        sweety-birdie kirjoitti:

        sääntöjä minä olen tähänkin asti käyttänyt ja olen maksanut tienkäyttömaksuni niin kuin kuuluukin,
        mutta jos mä olen nyt sun teitäsi käyttänyt tietämättäni, niin pistäpä laskua tulemaan.
        Tässä ne säännöt.

        Ratsastustaitoihin kuuluvat myös liikennesäännöt

        Moni ratsastaja on epätietoinen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan liikenteessä. Liikenne- ja viestintäministeriöltä on viime aikoina kyselty ohjeita siitä, miten ratsastajan tulisi toimia tieliikenteessä ja toisaalta maastossa.

        Ratsastajan ja hevosajoneuvon (vaunu, kärryt, reki) liikennesäännöt ovat pääosin samat kuin moottoriajoneuvoilla. Tiellä ratsastetaan oikeassa reunassa, tien pientareella jos mahdollista. Risteystä ylitettäessä ratsastajan on noudatettava yleisiä ajoneuvoliikenteen liikennesääntöjä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi pihatieltä tai pikkutieltä tuleva väistää aina muuta liikennettä.

        Myös autoilijalla on velvollisuuksia. Lain mukaan ohittavan ajoneuvon kuljettajan on varmistettava, ettei ohitus aiheuta vaaraa. Hevosen ohittavan tai sivuuttavan autoilijan olisi pidettävä turvallinen väli ratsukkoon tai hevosajoneuvoon. Ratsastajan tulee väistää tienpientareelle jos mahdollista. Hevoset pelkäävät kovia ääniä. Huomaavainen autoilija ja mopoilija hiljentää vauhtia hevosen kohdalla.

        Ratsastaja ei voi käyttää pyörätietä tai jalkakäytävää. Ratsastajalle voi olla varattu oma kulkuväylä ratsastustie-liikennemerkillä. Tällöin eivät muut kuin ratsastajat saa käyttää sitä. Ratsastustie voi olla myös yhteinen kevyen liikenteen väylän kanssa. Tämä osoitetaan allekkain asetetuilla merkeillä. Yksityistiellä (yleensä hiekkateitä ja metsäteitä) saa ratsastaa. Sen sijaan toisen pihatietä ja pihamaata ei saa käyttää kulkutienä.

        Hämäränaikaan tai pimeällä ratsastettaessa tulisi aina käyttää heijastimia. Heijastimia tulisi kiinnittää myös hevosen varusteisiin siltä varalta, että ratsastaja putoaa ja hevonen karkaa. Hevosajoneuvossa pitää olla heijastimet, edessä valkoinen ja takana punainen. Lisäksi pimeällä tai hämärässä ajettaessa on oltava eteenpäin valkoista ja taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

        Jokamiehen oikeuksien perusteella maastossa ratsastaminen on yleensä sallittua. Ratsain voi liikkua luonnontilaisilla tai siihen verrattavilla alueilla, jos siitä ei aiheudu vahinkoa. Puiden oksia ei saa katkoa.

        Ratsastajan liikkumisoikeutta on rajoitettu pihamailla, pelloilla ja istutuksilla. Pellot on ylitettävä teitä tai ojanpientareita pitkin. Peltoa, niittyä tai istutusta ei saa käyttää kulkutienä, jos siitä aiheutuu vahinkoa. Painavana eläimenä hevosen kaviot rikkovat helposti pehmeän maaperän. Porteista kuljettaessa ne on muistettava sulkea.

        Kulkua eri alueilla voidaan rajoittaa kieltotaululla vain viranomaisten päätöksellä. Kieltotaulussa mainitaan usein tämä viranomainen, joka useimmiten on lääninhallitus, alueellinen ympäristökeskus tai puolustusvoimat.


        Enkä mä ainakaan ole ketään häirinnyt tuolla liikenteessä kun olen ratsastanut... sitä paitsi menen isoille teille ainakin itse vain pakosta!

        Tässä puhuttiin asiaa! Ja kuten sweety aikaisemminkin vissiin totesi, ratsastajalla on jokamiehenoikeudet. Eli yksityistielläkin saa ratsastaa useammin kuin kerran, ilman maksuja siis. Ei kukaan varmaankaan lähetä tienkäyttömaksua kävellen kuntoileville ihmisille?!

        Eri asia on kärryillä liikuttaessa.


      • lenkkareista
        kiitos tästä kirjoitti:

        Tässä puhuttiin asiaa! Ja kuten sweety aikaisemminkin vissiin totesi, ratsastajalla on jokamiehenoikeudet. Eli yksityistielläkin saa ratsastaa useammin kuin kerran, ilman maksuja siis. Ei kukaan varmaankaan lähetä tienkäyttömaksua kävellen kuntoileville ihmisille?!

        Eri asia on kärryillä liikuttaessa.

        paljon pienemmät kuopat pehmeään hiekkatiehen kuin ratsun kavioista.....

        Tienkäyttömaksun laitan, jos useamman kerran tavoitan...

        Lanaustarve lisääntyy huomattavasti, jos hiekkatiellä ratsastetaan....


      • Isäntä
        kiitos tästä kirjoitti:

        Tässä puhuttiin asiaa! Ja kuten sweety aikaisemminkin vissiin totesi, ratsastajalla on jokamiehenoikeudet. Eli yksityistielläkin saa ratsastaa useammin kuin kerran, ilman maksuja siis. Ei kukaan varmaankaan lähetä tienkäyttömaksua kävellen kuntoileville ihmisille?!

        Eri asia on kärryillä liikuttaessa.

        Tulee ajankohtaiseksi silloin kun ratsastustalli toiminta on ammattimaista, oli sitten kyse tallipaikanvuokrauksesta tai retkiratsastuksesta. Silloin tällöin ratsastelu menee jokamiehenoikeudella. Kärryjen kanssa ajelu on sitten eri asia. Siinäkin kannattaa hevostelijoiden ottaa ensin yhteyttä tiekuntaan luvan saamiseksi. Jälkeenpäin sopiminen on aina hankalampaa...


      • sweety-birdie
        Isäntä kirjoitti:

        Tulee ajankohtaiseksi silloin kun ratsastustalli toiminta on ammattimaista, oli sitten kyse tallipaikanvuokrauksesta tai retkiratsastuksesta. Silloin tällöin ratsastelu menee jokamiehenoikeudella. Kärryjen kanssa ajelu on sitten eri asia. Siinäkin kannattaa hevostelijoiden ottaa ensin yhteyttä tiekuntaan luvan saamiseksi. Jälkeenpäin sopiminen on aina hankalampaa...

        missä minä ratsastan, niin maksetaan kimpassa kaikkien tallilla käyvien kanssa yhdestä tiestä maksua ja se maksu tuli siksi kun yksi mies halusi kieltää tien käytön kokonaan, mutta kun tiellä oli muitakin omistajia se päätettiin äänestyksellä.
        Nyt on lupa mennä niin paljon kun lystää, olisiko se maksu ollu joku 24€/vuosi... kyllähän niin hyvästä tiestä jo sen verran maksaakin =)
        Ei mulla ainakaan ole mitään niitä maksuja vastaan, eihän nykyään mitään saa ilmaiseksi.
        Ja jos se raha oikeasti menee sen tien kunnossapitoon, niin miksikäs ei...

        En tiedä onko teillä sitten oikeasti ollut jotain ongelmia ratsukkojen kanssa kun on niin negatiiviset asenteet näihin juttuihin.
        Ei silti pitäisi yleistää, on sitä fiksujakin ratsastajia olemassa =)


      • Isäntä
        sweety-birdie kirjoitti:

        missä minä ratsastan, niin maksetaan kimpassa kaikkien tallilla käyvien kanssa yhdestä tiestä maksua ja se maksu tuli siksi kun yksi mies halusi kieltää tien käytön kokonaan, mutta kun tiellä oli muitakin omistajia se päätettiin äänestyksellä.
        Nyt on lupa mennä niin paljon kun lystää, olisiko se maksu ollu joku 24€/vuosi... kyllähän niin hyvästä tiestä jo sen verran maksaakin =)
        Ei mulla ainakaan ole mitään niitä maksuja vastaan, eihän nykyään mitään saa ilmaiseksi.
        Ja jos se raha oikeasti menee sen tien kunnossapitoon, niin miksikäs ei...

        En tiedä onko teillä sitten oikeasti ollut jotain ongelmia ratsukkojen kanssa kun on niin negatiiviset asenteet näihin juttuihin.
        Ei silti pitäisi yleistää, on sitä fiksujakin ratsastajia olemassa =)

        Kateus olla suurin ongelma näissä asioissa.
        Huomasin juuri kun oli käsittelyssä vuosikokouksessa yhden ravitallin käyttölupa että pääsevät metsätielle harjoittelemaan. No lupa kumminkin myönnettiin tosin kahdeksi vuodeksi. Eli sitten uusi hakemus.


      • hevostelu
        Isäntä kirjoitti:

        Kateus olla suurin ongelma näissä asioissa.
        Huomasin juuri kun oli käsittelyssä vuosikokouksessa yhden ravitallin käyttölupa että pääsevät metsätielle harjoittelemaan. No lupa kumminkin myönnettiin tosin kahdeksi vuodeksi. Eli sitten uusi hakemus.

        yksityistiellä ulkopuolisilta, kun tuli niin paljon vaaratilanteita niiden harjoituskärryjen kanssa. Tehtiin päätös tiekokouksessa ja kunnan tielautakunta siunasi päätöksen, koska vedottiin liikenneturvallisuuteen.
        Hevonen EI sovi tänä päivänä kaikille teille, johtuen vilkkaasta liikenteestä.
        Aikamme perimme käyttömaksuja, mutta hevossakki on niin tarkkaa rahoistaan, että oli aika vaikea saada perityksi...


    • The end

      maalta tai kaupungista, nuoria tai vanhoja.
      Nyt tänne lähinnä kirjoitetaan vaan ärsyttääksemme muita.
      Kaikilla on omat mielipiteet asioihin ja niitä tuskin pystyy tällä keskustelulla muuttamaan.
      Olemme varmasti kaikki omalla tavalla oikeassa ja väärässä.
      Olemme myös erittäin ennakkoluuloista kansaa.
      Tämä kuitenkin on vain keskustelupalsta, ei täällä maailmaa muuteta.
      Jos joku tosissaan muutoksia johonkin asioihin haluaa, niin kyllä he sitten ottavat yhteyttä johonkin muuhun paikkaan kuin suomi24:sen keskustelupalstalle.
      Rauhallista kesän alkua kaikille!

      • Nimetön.

        Hevosten, hevosharrastuksen ja hevosharrastajien saamat tuet ja avustukset sekä vapautukset ja etuoikeudet eivät ole oikeudenmukaisia. Tästä kieroutuneesta tilanteesta on syytä ylläpitää keskustelua kaikella tasolla, jotta vääryydet tulevat kaikkien tietoisuuteen ja ne saadaan korjattua mahdollisimman pian.


      • yfjvjvjvjbhj
        Nimetön. kirjoitti:

        Hevosten, hevosharrastuksen ja hevosharrastajien saamat tuet ja avustukset sekä vapautukset ja etuoikeudet eivät ole oikeudenmukaisia. Tästä kieroutuneesta tilanteesta on syytä ylläpitää keskustelua kaikella tasolla, jotta vääryydet tulevat kaikkien tietoisuuteen ja ne saadaan korjattua mahdollisimman pian.

        Eipäs kantsi puhua tuista ja avustuksista maajussien topikissa..On meinaan tuet kyseenalaisia ja vinksallaan maajusseillakin.
        Vai mites se meni 3€/tuntipalkka ja useimilla alla kaupunkimaasturi ja traktoreita ostellaan harva se päivä..Juu ei mulla ainaskaan ois varaa 3€ tuntiliksalla moisiin hankintoihin...


    • ... ... ...

      no niin. jos hevonen tulee vastaan liikenteessä kannattaa hidastaa, molempien etu että elukka ei rupea säätämään. se 600kg konepellillä ei tee nättiä jälkeä kuskiin osuessa. MUTTA on täysin vastuutonta viedä liikenteeseen hevosta joka ei ole rauhallinen ja liikenne varma, pelästyä voi jokainen mutta perus varmuu soltava. siinä vaan vaarantaa itsensä ja muut. Myöskin hevonen joka on yleisillä paikoilla yms. tulisi mielestäni vakuuttaa ainakin vastuu vakuutuksella, ei ole niin kallis kuin sen uuden auton kylki jota se potkaisi. Jos sekä autoilijat että hevostelijat osaavat ottaa toisensa liikenteessä huomioon ei hevosista ole autoille haittaa eikä autoista hevosille.

      itsellänikin hevonen, rauhallinen ja liikenne varma. hää ajeluita tehty yms.

      • yleiselle

        tielle. Hevohomma on syytä rajata suljetulle ja aidatulle alueelle.


      • hevostelu
        yleiselle kirjoitti:

        tielle. Hevohomma on syytä rajata suljetulle ja aidatulle alueelle.

        suljetulle alueelle! Tulee vaaratilanteita niin paljon, kun hevosia on tienpäällä ja siinä on aina niin monenlaista juttua, kun niitä tilanteita tulee.
        Oikein hirvittää, kun tyttöset yrittää hillitä hurjistunutta hevosta ja kärryjen kanssa mennään isoista ojista ylitse päättömästi. Yksikin ratsukko oli tulla auton konepellille takaperin, kun hevonen villiintyi ja meinasi pudottaa tytön pois satulasta.
        Kyllä hevostelussa pitäisi ottaa huomioon muutkin tienkäyttäjät, kavioilla saadaan niin hurjat kuopat tiehen, että monen sadan auton kuitatessa ne jäljet, on todella hurjat kuopat tiessä. Meillä yksi ratsukko pilasi koko tien, kun suolauslanauksen jälkeen oli kavion jälkiä täyteen tie ja 500 autoa meni illan aikana siitä ylitse. Ei tyttö ajatellut ratsastaessaan aiheuttavansa tiekunnalle monen sadan euron vahingon.


    • hevosella tiellä!

      Lainlaatija on pahasti jäljessä, kun sallitaan hevosilla yleisillä teillä liikkuminen. Ja taitaa olla muillakin eläimillä liikkuminen vielä sallittua, eli ei kait kukaan estä, jos todella arvaamattomilla härillä lähtee käryillä tielle toljailemaan.
      Kyllähän hevosella voidaan vielä ajatella jollakin peltotiellä ajeltavan, muttei enään tänä päivänä missään moottoriajoneuvoliikenteen seassa. Mitä meikäläisen kohdalle on osunut hevosajoneuvoja liikenteessä, niin poikkeuksetta on tilanne ollut jotenkin vaarallisen oloinen, jollei hevonen ole ollut kahdella jalalla, niin ainakin muuten rauhaton.
      Monissa tapauksissa ovat vielä näiden hevosten omistussuhteet niin moni mutkaisia, että korvauksien saaminen onnettomuus tilanteista on erittäin vaikeaa. En ainakaan usko, että hevosella, joka on alaikäisen lapsen omistuksessa sen vuoksi, että vanhemmat eivät voi sitä omistaa, että semmoisella hevosella olisi vakuutusta, jos perhe koluaa ruokaakin ostaakseen kaikki lähiseudun kaupat "piikkiin". Tätä ei pidä tietenkään yleistää, että kaikilla hevosen omistajilla olisi talous aivan kuralla, mutta yllättävän monella on autot katsastamatta, käyttömaksut maksamatta, heinät jotka ostivat viime vuonna vielä maksamatta, tiemaksut maksamatta jne. jne. Lista on joidenkin kohdalla loputon.
      Joku fanaattisesti hevosia puolustava voi väittää, että autoilijan pitää olla varovainen nähdessään hevosen tiellä, mutta miten voit olla varovainen, kun olet jotien sivussa pysähtyneenä autollasi ja hevonen on vauhkoontunut jo kaukaa auton nähdessään, vikuroi ja istuu lopulta autosi konepellille?? Seurasin kerrankin yhtä sirkusta sivutiellä, menimme perheemme kanssa kauppaan ostoksille, jo kaukaa peltoaukella näimme hevosajokin kärryt ojassa, hevonen tiellä poikittain ja kaksi nuorta tyttöä repimässä tuota hevospoloista siitä. Menimme ohitse todella varovaisesti, ettemme lisää vahkoonnuttaisi hevosta. Palasimme kaupasta n. tunnin kuluttua, tilanne oli edistynyt sen verran, että hevonen, kärryt ja tytöt olivat siirtyneet sadan metrin matkan pohjoisemmaksi, muuten asetelma oli samanlainen, kärryt ojassa, hevonen tiellä poikittain ja tytöillä posket punaisina ähellyksestä. Hevosen omistaja käveli vastaamme kahden kilometrin päästä tapahtumapaikalta.
      Olen monasti miettinyt miten kohdata oikein hevosajoneuvo ja olen tullut siihen lopputulokseen, että raviradalla ja muualla suljetulla alueella. Maastossa maanomistajan kanssa sovituilla reiteillä. Jokamiehen oikeuksiin on turha vedota, jos homma on ammattimaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      212
      3916
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2485
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      392
      2326
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2243
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe