Vetokoukun ruostuminen!!!!

Muuli1400

Mikä merkki ei olisi niin herkkä ruosteelle kuin KOVIL?Yhden Kovil-koukun joutunut katsastuksessa poistamaan.Kovil:in edustaja jokin aika sitten asiaa kysyttäessä kertoi:etteivät he aio muuttaa koukun käsittelyä/maalaamista niin kauan kun asiakkaat eivät valita ja kauppa käy!!??Ja KOVIL ruostuu.Mielenkiintoinen kannanotto.Herkästi ruostuva koukku voi jopa katkaista uuden auton takuun!!!!

17

13681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Minulla on -01 Primerassani sellainen. En ole huomannut mitään ruostumisongelmaa. Viime kesänä auto katsastettiin ja ruostesuojattiin. Suojaaja otti digikuvat pahimmista paikoista, mutta ei niissä eikä puheissaankaan vetokoukkua otettu esille.

      Tuossa suojauspuuhassahan alusta pestiin perusteellisesti, joten kaikki tuli näkyviin.

      • sitroen.

        on pulverimaalaus koukussa. Pulverimaalaus on paksu ja hienon näköinen uutena, mutta itse maali on huokoista. Huokosista pääsee vesi, suola ja ilma vapaasti raudan kimppuun. Ei ihme, että syöpyy!

        Tarkastin omastani. Kovil ainakin on tällainen.


      • Muuli1400
        sitroen. kirjoitti:

        on pulverimaalaus koukussa. Pulverimaalaus on paksu ja hienon näköinen uutena, mutta itse maali on huokoista. Huokosista pääsee vesi, suola ja ilma vapaasti raudan kimppuun. Ei ihme, että syöpyy!

        Tarkastin omastani. Kovil ainakin on tällainen.

        Kovilin edustaja sanoi asian olevan ja myönsi tosiasian medialle:Pulverimaalaus ei ole hyvä/heidän pintakäsittely huono tähän kohteeseen.Voihan sen koukun tervata että kestäis hyvänä,tai ostaa toisen merkkinen,kuten eräs valmistaja mainostaa:SE ruostumaton!!!!


      • Esitetty on
        Muuli1400 kirjoitti:

        Kovilin edustaja sanoi asian olevan ja myönsi tosiasian medialle:Pulverimaalaus ei ole hyvä/heidän pintakäsittely huono tähän kohteeseen.Voihan sen koukun tervata että kestäis hyvänä,tai ostaa toisen merkkinen,kuten eräs valmistaja mainostaa:SE ruostumaton!!!!

        Kovilille on monta kertaa ehdotettu koukun
        kuumasinkitystä. Jääräpäille ei hyvät
        ehdotukset kelpaa.
        Pohjanmaalla on eräs yritys, joka kuumasinkitsee koukkuja.


      • näin...
        Esitetty on kirjoitti:

        Kovilille on monta kertaa ehdotettu koukun
        kuumasinkitystä. Jääräpäille ei hyvät
        ehdotukset kelpaa.
        Pohjanmaalla on eräs yritys, joka kuumasinkitsee koukkuja.

        Asiakas menee autotarvikeliikeeseen ostamaan vetokoukkua. Kauppiaan varasto on täynnä ei oooota.
        Koukku tilataan pikajuttuna valmistajalta.

        Valmistaja kaivaa kätköistään ao. koukun jigit ja piirustukset, valmistaa koukun.
        Nyt, jos tuo pitäisi lähettää sinkitääväksi, niin näissä laitoksissa on kuukauden jonot... ollut jo pitkään.

        Olettaisin , että asiakas haluaa koukkunsa alta viikon toimitusajalla ja silloin se joko pulverimaatataan, tai vain maalataan.

        Jos asiakas välttämättä haluaa koukkunsa sinkittynä, uskoisin valmistajien tuossa joustavan, mutta tuntuvasti korkeampaan hintaan ja pitkään toimitusaikaan on varauduttava.


      • HOT DIP GALV.
        Esitetty on kirjoitti:

        Kovilille on monta kertaa ehdotettu koukun
        kuumasinkitystä. Jääräpäille ei hyvät
        ehdotukset kelpaa.
        Pohjanmaalla on eräs yritys, joka kuumasinkitsee koukkuja.

        Ostin taannoin kiinteämallisen EUROX koukun kuumasinkittynä. Sitä valmistaa Insinööritoimisto V-P. Takala Ylihärmästä, sekä normaalisti maalattuana, että kuumasinkittynä. Hintaero maalattuun oli olematon, joten kestävyyden perusteella valinta oli ainakin minulle helppo.


      • helvettiä!
        näin... kirjoitti:

        Asiakas menee autotarvikeliikeeseen ostamaan vetokoukkua. Kauppiaan varasto on täynnä ei oooota.
        Koukku tilataan pikajuttuna valmistajalta.

        Valmistaja kaivaa kätköistään ao. koukun jigit ja piirustukset, valmistaa koukun.
        Nyt, jos tuo pitäisi lähettää sinkitääväksi, niin näissä laitoksissa on kuukauden jonot... ollut jo pitkään.

        Olettaisin , että asiakas haluaa koukkunsa alta viikon toimitusajalla ja silloin se joko pulverimaatataan, tai vain maalataan.

        Jos asiakas välttämättä haluaa koukkunsa sinkittynä, uskoisin valmistajien tuossa joustavan, mutta tuntuvasti korkeampaan hintaan ja pitkään toimitusaikaan on varauduttava.

        Siis meinaatko että koukkuja valmistetaan sitä mukaa kun niitä tilataan? Mitään varastoa ei siis ole?

        Nakkikioskilla tuote valmistetaan kun tilaus tulee eli nakki sujautetaan lihapiirakan sisälle ja mausteet perään. Mutta että vetokoukutkin???


    • Nää jutut kokonaan!

      Siis puhutaanko nyt vetokoukusta, vai jostain mulle ihan tuntemattomasta asiasta?

      Mulla on alkuperäinen vetokoukku vuodelta 1984, ja 1989, ja 2005, ja maailman pienin ja vähäisin ongelma on ollut vetokoukun ruostuminen. Auto kyllä ruostuu, mutta koukku ei.

      Ihan ufoja juttuja, mutta ehkä jotenkin olen junasta pudonnut. Kuten se kaveri, jonka koukku kaikkine kiinnikkeineen kesti mitä vaan, mutta kun auto lahosi niin koko systeemi irtosi.

      Kuumasinkitty koukku?

      Työkseni vedän kärryjä, isoja jarrullisia, enkä ole koskaan rasvannut koukkua, eikä koukku ole koskaan kulunut.

      Selittäkääs mulle mitä mä tässä en ymmärrä?

      • Ruostuu

        Puhutaan rakenteista joilla koukku kiinnitetään autoon.

        En tiedä omien koukkujesi tilaa, mutta jos katson parkkipaikoilla niin kaikki maalatut koukut ovat ruosteesta rupisia. Tämä ei ole tekninen ongelma monessakaan tapauksessa, koska myös auto loppuu ennen pitkää. Mutta paha on kiistää, että eikö maalatun koukun ruostuminen näkyisi aiemmin kuin auton ruostuminen.

        Ruostumattoman näköisiä koukkuja löytää autoliikeiden myyntirivistä - nämä kaikki koukut ovat mustalla- spray maalilla ruosteen päälle ehostetut!

        Rasvaa käytetään kitkan ja myös kulumisen vähentämisesksi kahden metallipinnan liukuessa toisiaan vasten.


      • kun en oikein käsittänyt
        Ruostuu kirjoitti:

        Puhutaan rakenteista joilla koukku kiinnitetään autoon.

        En tiedä omien koukkujesi tilaa, mutta jos katson parkkipaikoilla niin kaikki maalatut koukut ovat ruosteesta rupisia. Tämä ei ole tekninen ongelma monessakaan tapauksessa, koska myös auto loppuu ennen pitkää. Mutta paha on kiistää, että eikö maalatun koukun ruostuminen näkyisi aiemmin kuin auton ruostuminen.

        Ruostumattoman näköisiä koukkuja löytää autoliikeiden myyntirivistä - nämä kaikki koukut ovat mustalla- spray maalilla ruosteen päälle ehostetut!

        Rasvaa käytetään kitkan ja myös kulumisen vähentämisesksi kahden metallipinnan liukuessa toisiaan vasten.

        Hyvä että tota oppia tulee. Mä kun oon vedelly 3,5 tonnista kärriä aamusta iltaan kohta kakskytäviisvuotta, enkä oo kertaakaan sitä kuulaa rasvannut ,niin voi pahus sentää. Ois ollu kitkatonta toi meno kun oisin tajunnu.
        Muuton oon kyllä sitä mieltä et noi tukirakenteet kestää. Melki järestään kaikissa tapauksissa mitä mä tiedän joissa koukku on irronnu ni se on johtunnu siitä että auto on ollu mätä, elikkä mettästä on löytynny ehjä koukku ja ehjät tukirakenteet ja pikkuset palat sitä mätää autoo, ja kärri tiätysti.
        Mutta mä ny näistä niin paljoo tiädä viällä näillä kokemuksilla.


    • Happea

      Kovilin maalaus oli aivan lapsellisen näköinen. Alle vuodessa maali irtosi levyinä ja sitten pinta tietysti ruostui kauniin ruskeaksi. Paksu rakenne kesti kuitenkin miltei kymmenen vuotta ennenkuin pistin koukun vetokieltoon.

      Seuraavaan autoon tuli sitten Bosal. Maalaus täsmälleen yhtä surkea. Valmistaja antaa elinikäisen ruostumattomuustakuun, mutta se koskee vain puhkiruostumista... Eiköhän se käyttöä kestä vaikkei niin katseenkestävä olekaan.

      Seuraavaan autoon tulee koukku jostakin aivan muualta, vaikkapa Westfalia. Ruostumattomuus on vaatimuksena.

    • pääasiassa

      Niin kauan kuin auto on päällisin puolin ruosteeton, ei siihen kokonaisuuteen ruostekoukku sovi. Sen jälkeen aivan miltä se näyttää, mutta missä menee raja siihen että koukun kestävyys heikkenee? Viime vuonna myimme pois vuoden -82 auton joka oli talossa 18 vuotta ja koko ajan sama Kovilin koukku perässä, viimeiset 10 vuotta kokoruskeana. En ole varma oliko koukku asennettu autoon uutena mutta kuitenkin ennen kesää -88. Ei kukaan katsastaja maininnut koukusta sanallakaan koko aikana..

      • kosmeettinen ongelma

        Olin lähdössä eilen vetämään venettä trailerilla. Mulla on 124 -mersussa Kovilin koukku. Ilmeisesti asennettu v. 1991. Auton hommasin muutama kuukausi sitten ja ensimmäistä kertaa löin vedettävää koukkuun kiinni. Hetken mielijohteesta kokeilin puukolla ruosteista kohtaa joka lähti kuoriutumaan viipaleina pois kuin lehtitaikina. Puskuria vasten oleva puoli oli aivan pehmeä ja muutamalla puukon vedolla palkista oli kuoriutunut noin puolet pois. Ja alapuolikin oli aika mätä. Auton katsastin edellisellä viikolla Herttoniemen katsastusasemalla ja tuli suoraan leima. Tällaiset koukut ovat hengenvaarallisia. Löysin netistä katsastusviranomaisille Kovililta annetun ohjeen jossa pyydetään erityisesti tutkimaan ja poistattamaan tällaiset koukut. Mikä on katsastajan vastuu? Jos koukku olisi katkennut liikenteessä ja vastaantulija olisi saanut veneen ja trailerin päällensä olisi voinut tullut ihmisuhreja. Mihin vastuuseen minä kenties olisin joutunut? Tuotekehityksessään Kovilin on täysin vastuutonta jatkaa tällaisen paskan tekemistä. Kuinka voidaan tällaista roskaa alun alkaen tyyppihyväksyä? Edellinen kirjoittaja on maininnut Kovilin asenteesta että jos kuluttujat ostavat niin eivät paranna laatuaaan ruostumista vastaan. Jos asia on näin, niin älkää hyvät ihmiset ottako riskiä liikenteesssä ja asentako tällaisia tappolaitteita autoihinne.


      • nuppi23
        kosmeettinen ongelma kirjoitti:

        Olin lähdössä eilen vetämään venettä trailerilla. Mulla on 124 -mersussa Kovilin koukku. Ilmeisesti asennettu v. 1991. Auton hommasin muutama kuukausi sitten ja ensimmäistä kertaa löin vedettävää koukkuun kiinni. Hetken mielijohteesta kokeilin puukolla ruosteista kohtaa joka lähti kuoriutumaan viipaleina pois kuin lehtitaikina. Puskuria vasten oleva puoli oli aivan pehmeä ja muutamalla puukon vedolla palkista oli kuoriutunut noin puolet pois. Ja alapuolikin oli aika mätä. Auton katsastin edellisellä viikolla Herttoniemen katsastusasemalla ja tuli suoraan leima. Tällaiset koukut ovat hengenvaarallisia. Löysin netistä katsastusviranomaisille Kovililta annetun ohjeen jossa pyydetään erityisesti tutkimaan ja poistattamaan tällaiset koukut. Mikä on katsastajan vastuu? Jos koukku olisi katkennut liikenteessä ja vastaantulija olisi saanut veneen ja trailerin päällensä olisi voinut tullut ihmisuhreja. Mihin vastuuseen minä kenties olisin joutunut? Tuotekehityksessään Kovilin on täysin vastuutonta jatkaa tällaisen paskan tekemistä. Kuinka voidaan tällaista roskaa alun alkaen tyyppihyväksyä? Edellinen kirjoittaja on maininnut Kovilin asenteesta että jos kuluttujat ostavat niin eivät paranna laatuaaan ruostumista vastaan. Jos asia on näin, niin älkää hyvät ihmiset ottako riskiä liikenteesssä ja asentako tällaisia tappolaitteita autoihinne.

        Joo nuo ei ruostu!
        Suosittelen http://www.instotakala.com/


      • koukku ruosteessa
        kosmeettinen ongelma kirjoitti:

        Olin lähdössä eilen vetämään venettä trailerilla. Mulla on 124 -mersussa Kovilin koukku. Ilmeisesti asennettu v. 1991. Auton hommasin muutama kuukausi sitten ja ensimmäistä kertaa löin vedettävää koukkuun kiinni. Hetken mielijohteesta kokeilin puukolla ruosteista kohtaa joka lähti kuoriutumaan viipaleina pois kuin lehtitaikina. Puskuria vasten oleva puoli oli aivan pehmeä ja muutamalla puukon vedolla palkista oli kuoriutunut noin puolet pois. Ja alapuolikin oli aika mätä. Auton katsastin edellisellä viikolla Herttoniemen katsastusasemalla ja tuli suoraan leima. Tällaiset koukut ovat hengenvaarallisia. Löysin netistä katsastusviranomaisille Kovililta annetun ohjeen jossa pyydetään erityisesti tutkimaan ja poistattamaan tällaiset koukut. Mikä on katsastajan vastuu? Jos koukku olisi katkennut liikenteessä ja vastaantulija olisi saanut veneen ja trailerin päällensä olisi voinut tullut ihmisuhreja. Mihin vastuuseen minä kenties olisin joutunut? Tuotekehityksessään Kovilin on täysin vastuutonta jatkaa tällaisen paskan tekemistä. Kuinka voidaan tällaista roskaa alun alkaen tyyppihyväksyä? Edellinen kirjoittaja on maininnut Kovilin asenteesta että jos kuluttujat ostavat niin eivät paranna laatuaaan ruostumista vastaan. Jos asia on näin, niin älkää hyvät ihmiset ottako riskiä liikenteesssä ja asentako tällaisia tappolaitteita autoihinne.

        ittelläni luulin kans olevan Kovil koukku koko ajan, mut sit kerran rupesin tutkimaan ja huomasin et ei se oo Kovil vaa joku muu valmistaja. Ei siit löytyny mistää mitään valmistaja merkkii!! Kaveri tuli käymää ja sillä oli Kovil ja oli paljon siistimpi ku meidän autossa. Siinä lätkässä luki ihan selkeest Kovil. Parkiksella ku kattoo välillä noita koukkuja niin on aika ruosteisia, en tiedä sit onks ne Kovilin valmistamii. Eri valmistajii on muuten aika paljon!!!!


    • Eioota myy Takala minun autooni... Ja muillekin vain maalattuna.

    • Kestää aikansa

      Oiskohan tuo koukku nyt niin paljoa kalliimpi kun tekis kunnon materiaalista ettei tarvi maalata eikä sinkitä?
      Itsellä on yhdessä autossa 18v koukku. Ainakin reilusti pintaruosteessa. Kovilin lappukin tippu joku vuosi sitten viimeisten maalien mukana.
      Uudemmassa vasta 3 vuotta vanha maalamaton koukku ilman sinkitystä ja ei ainakaan vielää ruostetta havaittavissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      130
      4579
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      156
      3796
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      106
      3534
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      42
      2877
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      136
      1816
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1628
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1269
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1241
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1183
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1175
    Aihe