Mitä on ILMASTOINTIHUOLTO

huuhaatako

Kertokaa joku mitä tehdään auton ilmastointihuollossa. Minulla on yhdeksäs ilmastoitu auto ja koskaan ei niihin ole tietääkseni tehty mitään "ilmastointihuoltoa". Yhteen takuuaikana uusittiin komressori, muita murheita ei ole ollut. Laitteiton kaasu karkaa, näin varmaan on, autoissani en ainakaan 3 vuoden käyttöaikanaaikana ole huomannut. Kauppakassi rellussa 4 vuoden jälkeen lasermittari osoitti 7c kesäkuumalla ohjaamon ritilän lämmöksi ja ihan ilman HUOLTOA. Tämä lukema mahtui ohjearvoon.

108

47606

    Vastaukset

    • Ns. ILMASTOINTIHUOLTO, jota lähes jokainen rengasliike ja huoltoasema nykyisin kauppaa automaattisten huoltolaitteiden myötä, hintaan 80 - 140 euroa on TÄYSIN TARPEETON TOIMENPIDE.
      Siinä imetään kaasut pois ilmastointijärjestelmästä ja pumpataan takaisin.

      Näillä liikkeillä ei useimmiten ole edes turvatekniikan laitoksen lupaa tehdä ilmastointi töitä.

      Uuden auton ilmastointi kestää useimmiten 3-4 vuotta ilman mitään toimenpiteitä. Tämän jälkeen on tarpellista noin 2 vuodein välein lisätä kaasua tai heti kun huomaa tehon heikkenevän.
      KANNATTAA TEHDÄ LIIKKEESSÄ, JOLLA ON TYÖKALUJA JA AMMATTITAITOA MYÖS KORJATA VIAT, EIKÄ VAIN PUMPATA R 134A EDESTAKAISIN..
      Tarkista liikkeet www.tukes.fi internet sivulta.

      • ko. liikket?


      • lähes jokainen rengasliike ja huoltoasena. hyvä paisti ! se 18 v. tyttökö sieltä UNIONIN kassalta lähtee tankkaamaan sun kylmäkonettasi ??? tiedätkö miksi 134:ta pumpataan edestakaisin ? siksi koska se puhdistetaan ennen tankkausta , eikä kone voi tankata tilalle oikeaa määrää 134:ta jos järjestelmää ei ensin tyhjennetä. kuuluu siihen huoltoon vielä muutakin , mutta sehän on jo muutenkin TÄYSIN TARPEETON TOIMENPIDE !!!



      • ilmastointiteknikon kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin kirjoittelee.


    • 10 vuotta vanhoihin autoihin alkaa tulla varsinaisia vikoja, joita ei voi ns. ilmastointihuollossa korjata vaan vaativat oikeaa korjausta erikoistuneessa ilmastointikorjaamossa.
      Esim mersuiss melkein järestään lauhdutin, eli syylärin edessä oleva kenno vuotaa ( maksaa noin 200 euroa plus kuivain ja työt, eli yhteensä noin 400 euroa). Putkissa vuotoja ja venttiillitkin vuotaa. Jos ei täyttöä tehdä ajoissa lisää polttoaineen kulutusta.
      Höyrystimeen pesiintyy hometta, eli jos ilmastointi tai lämmityslaitteesta tulee tunkkaista hajua, kannatta höyrystin desinfioida.

      • Ilmastointi huolto on juuri niin kuin nimi kertoo huolto tapahtuma laitteiden kunnon ylläpidon vuoksi. Pitää ymmärtää ennakoivan huollon ja vian korjaamisen ero mikä ei tunnu olevan kaikille selvää. Huollossa tyhjennetään järjestelmä, puhdistetaan kylmäaine, tarkastetaan järjestelmän tiiviys ja poistetaan se kosteus kylmäaineesta joka ei ole imeytynyt kuivaajaan. Kuivaajakin pitäisi vaihtaa säännöllisesti, sen tilavuus on rajattu ja siihen imetty kosteus ei poistu kuivaajasta.Yleisin ongelma huollon laiminlyönnistä tulee järjestelmän kylmäaineen vajauksesta ja ruosteen muodostumisesta, kompressorin laakerit ruostuvat ja rikkoutuvat jonka jälkeen onkin sitten jo isompi korjaus edessä. Jos ilmastointi ei toimi se on silloin rikki ja vika pitää paikallistaa ja korjata, siihen ei huolto auta yhtään mitään


      • asiaa kylmälaitteista kirjoitti:

        Ilmastointi huolto on juuri niin kuin nimi kertoo huolto tapahtuma laitteiden kunnon ylläpidon vuoksi. Pitää ymmärtää ennakoivan huollon ja vian korjaamisen ero mikä ei tunnu olevan kaikille selvää. Huollossa tyhjennetään järjestelmä, puhdistetaan kylmäaine, tarkastetaan järjestelmän tiiviys ja poistetaan se kosteus kylmäaineesta joka ei ole imeytynyt kuivaajaan. Kuivaajakin pitäisi vaihtaa säännöllisesti, sen tilavuus on rajattu ja siihen imetty kosteus ei poistu kuivaajasta.Yleisin ongelma huollon laiminlyönnistä tulee järjestelmän kylmäaineen vajauksesta ja ruosteen muodostumisesta, kompressorin laakerit ruostuvat ja rikkoutuvat jonka jälkeen onkin sitten jo isompi korjaus edessä. Jos ilmastointi ei toimi se on silloin rikki ja vika pitää paikallistaa ja korjata, siihen ei huolto auta yhtään mitään

        Perustuu siihen että kylmäineen seassa on myös kompressorin voiteleva öljy ja eka huollossa laitetaan myös vuodonilmaisinväri ,(ei ole uusissa)jos öljymäärä on vajaa, niin kalliita seuraamuksia on tiedossa. Sitä öljymäärää et pysty mitenkään itse tarkistamaan autostasi. Autoon ei suinkaan pumpata "samaa kaasua" takaisin, vaan siitä on poistettu epäpuhtaudet ja vesi. Lisätty öljy. Jos painetta on järjestelmässä liian vähän, niin öljy jää putkien alimpiin kohtiin, eikä kierrä voitelemassa kompressoria kuten olisi tarkoitus. Jos kompresssori jää ilman voitelua niin ilmastoinnin huolto maksaa äkkiä itsensä takaisin. eikä tartte tuskailla helteellä ku se ei toimi.


      • kzdsfzxchgjklö-. kirjoitti:

        Perustuu siihen että kylmäineen seassa on myös kompressorin voiteleva öljy ja eka huollossa laitetaan myös vuodonilmaisinväri ,(ei ole uusissa)jos öljymäärä on vajaa, niin kalliita seuraamuksia on tiedossa. Sitä öljymäärää et pysty mitenkään itse tarkistamaan autostasi. Autoon ei suinkaan pumpata "samaa kaasua" takaisin, vaan siitä on poistettu epäpuhtaudet ja vesi. Lisätty öljy. Jos painetta on järjestelmässä liian vähän, niin öljy jää putkien alimpiin kohtiin, eikä kierrä voitelemassa kompressoria kuten olisi tarkoitus. Jos kompresssori jää ilman voitelua niin ilmastoinnin huolto maksaa äkkiä itsensä takaisin. eikä tartte tuskailla helteellä ku se ei toimi.

        Kun kyseessä on painejärjestelmä, niin kertoisitko mistä sinne vettä menee?


      • Ei pysty tajuun.. kirjoitti:

        Kun kyseessä on painejärjestelmä, niin kertoisitko mistä sinne vettä menee?

        Vanha ketju mutta hajosin niin että pakko kirjoittaa. Kannattaa perehtyä hieman lämpöoppiin.


    • Se on vähän kuin moottorin huolto. Kestää se uusi kone alkuperäisöljyilläkin 4 vuotta (60tkm.) ihan varmasti. Mitä niitä öljyjä suotta vaihtelemaan. Jos nyt kuitenkin vaihtaa ei missään nimessä kannata vaihtaa öljynsuodatinta ( ilmastointihuollossa kuivainta). Itse teetin tänään huollon 7 vuotta vanhaan VAG:n tuotteeseen. Huoltomies kertoi ennen huollon alkua, että ainetta häviää 50-70g/vuosi. Omassani määrän pitäisi olla 750g ja sitä oli 300g. Aika hyvin osui haarukkaan. 300g:lla puhalsi vielä haaleaa ja nyt huollon jälkeen kylmää. Kuivain vaihdettiin myös. Heikkotehoinen kuivain on kuulemma suurin syy kompressorien rikkoontumisiin. Hinta koko huoltopaketille kuivaimineen oli 200e. Oliko järkeä vai ei, kas siinä pulma?

      • Olisi riittänyt kylmäaineenlisäys 450 g, hinta noin 50 euroa.
        Öljyä ei muuten tuossa huollossa vaihdettu, ehkä lisättiin 30 g, joka määrä poistui vanhan kuivaimen mukana.
        Kylmälaitteen kuivainta ei tarvitse vaihtaa, jos ei järjestelmää aukaista tai muita komponentteja vaihdeta.
        Öljy ei likaannu kuten moottorissa, sillä kylmäalitteessa ei polteta mitään sisällä.
        Ei jääkaapin kuivaintakaan vaihdeta ja toimii 40 vuotta.
        Sinua on uunotettu ja myyty kuivain turhaan.


      • ilmastointimies kirjoitti:

        Olisi riittänyt kylmäaineenlisäys 450 g, hinta noin 50 euroa.
        Öljyä ei muuten tuossa huollossa vaihdettu, ehkä lisättiin 30 g, joka määrä poistui vanhan kuivaimen mukana.
        Kylmälaitteen kuivainta ei tarvitse vaihtaa, jos ei järjestelmää aukaista tai muita komponentteja vaihdeta.
        Öljy ei likaannu kuten moottorissa, sillä kylmäalitteessa ei polteta mitään sisällä.
        Ei jääkaapin kuivaintakaan vaihdeta ja toimii 40 vuotta.
        Sinua on uunotettu ja myyty kuivain turhaan.

        kerroppas sinä sitten viisaampana miksi tavallinen upon jääkaappi kestää meijän mummon elinijän eli noin 80-90 vuotta mutta toyotassa ei kestä ilmastointi laita 10 vuotta ilman huoltoa?
        humpuukia tai ei! jos ei ole rahaa huoltaa ilmastointilaitetta kunnolla niin ei ole varaa ajella autolla missä on ilmastointi vaan siirry esim kattoluukulliseen sitä ei tarvi huoltaa!!

        kyllä ilmastointi huolto on ihan yhtä tarpeellinen homma kun koneen öljyjen vaihto vaikkakin ero aika erolla koska ilmastoinnin kompurakin sisältää erittäin monta kuluuvaa osaa!

        jos haluatte että ilmastointinne pelaa varmasti eikä vaan *ehkä* niin käyttäkää huolloissa ja tehkää semmonen remontti mikä on kukkarollenne parasta ja jos ei tosiaan ole vara huoltaa sitä niin sitten ilmastointi laitekkin on turha kamme ja katto ikkuna tilalle!

        muistakaa että jo muutaman vuoden ilmastointi laitteen käyttämättömyys hajottaa ilmastointi laitteen nopeammin kun sen käytössä ollessa
        eli jos teillä on autossa ilmastointi mutta koette sen turhaksi niin käyttäkää sitä silti silloin tällöin että se ei mene rikki *käyttämättömyyttään*


      • ilmastointimies kirjoitti:

        Olisi riittänyt kylmäaineenlisäys 450 g, hinta noin 50 euroa.
        Öljyä ei muuten tuossa huollossa vaihdettu, ehkä lisättiin 30 g, joka määrä poistui vanhan kuivaimen mukana.
        Kylmälaitteen kuivainta ei tarvitse vaihtaa, jos ei järjestelmää aukaista tai muita komponentteja vaihdeta.
        Öljy ei likaannu kuten moottorissa, sillä kylmäalitteessa ei polteta mitään sisällä.
        Ei jääkaapin kuivaintakaan vaihdeta ja toimii 40 vuotta.
        Sinua on uunotettu ja myyty kuivain turhaan.

        tuliko mieleen että se sun jääkaappis ei käy ulkona -25c ja/tai 25c asteessa, tai seiso vesisateessa tai lumisateessa.
        aikamoinen lämmön vaihtelu.

        en tiedä kuinka teillä pidetään jääkaapia?

        eikä öljy likaannu vaan kun kylmäainetta otetaan pois sieltä saatta tulla öljyä/väriainetta...


      • ilmastointimies kirjoitti:

        Olisi riittänyt kylmäaineenlisäys 450 g, hinta noin 50 euroa.
        Öljyä ei muuten tuossa huollossa vaihdettu, ehkä lisättiin 30 g, joka määrä poistui vanhan kuivaimen mukana.
        Kylmälaitteen kuivainta ei tarvitse vaihtaa, jos ei järjestelmää aukaista tai muita komponentteja vaihdeta.
        Öljy ei likaannu kuten moottorissa, sillä kylmäalitteessa ei polteta mitään sisällä.
        Ei jääkaapin kuivaintakaan vaihdeta ja toimii 40 vuotta.
        Sinua on uunotettu ja myyty kuivain turhaan.

        Mites sinun jääkaappis liikkuu ympäri vuoden? Vesisateessa, lumi,räntä,ym. muussa paskakelissä? Sisällä istuvien Ihmisten hengitysilmahan on samaa kuin jääkaapissa? Viijen hengen farkku, neljä ihmistä, koira, autolla ajetaan 60tkm vuodessa. Ookko vähä himmee ku jääkaappiin vertaat?


      • viisaampana! kirjoitti:

        kerroppas sinä sitten viisaampana miksi tavallinen upon jääkaappi kestää meijän mummon elinijän eli noin 80-90 vuotta mutta toyotassa ei kestä ilmastointi laita 10 vuotta ilman huoltoa?
        humpuukia tai ei! jos ei ole rahaa huoltaa ilmastointilaitetta kunnolla niin ei ole varaa ajella autolla missä on ilmastointi vaan siirry esim kattoluukulliseen sitä ei tarvi huoltaa!!

        kyllä ilmastointi huolto on ihan yhtä tarpeellinen homma kun koneen öljyjen vaihto vaikkakin ero aika erolla koska ilmastoinnin kompurakin sisältää erittäin monta kuluuvaa osaa!

        jos haluatte että ilmastointinne pelaa varmasti eikä vaan *ehkä* niin käyttäkää huolloissa ja tehkää semmonen remontti mikä on kukkarollenne parasta ja jos ei tosiaan ole vara huoltaa sitä niin sitten ilmastointi laitekkin on turha kamme ja katto ikkuna tilalle!

        muistakaa että jo muutaman vuoden ilmastointi laitteen käyttämättömyys hajottaa ilmastointi laitteen nopeammin kun sen käytössä ollessa
        eli jos teillä on autossa ilmastointi mutta koette sen turhaksi niin käyttäkää sitä silti silloin tällöin että se ei mene rikki *käyttämättömyyttään*

        Sen takia että siinä teijän upossa ei ole letkuja joista ainetta vuotaisi pikkuhiljaa pois...


      • ilmastointimies kirjoitti:

        Olisi riittänyt kylmäaineenlisäys 450 g, hinta noin 50 euroa.
        Öljyä ei muuten tuossa huollossa vaihdettu, ehkä lisättiin 30 g, joka määrä poistui vanhan kuivaimen mukana.
        Kylmälaitteen kuivainta ei tarvitse vaihtaa, jos ei järjestelmää aukaista tai muita komponentteja vaihdeta.
        Öljy ei likaannu kuten moottorissa, sillä kylmäalitteessa ei polteta mitään sisällä.
        Ei jääkaapin kuivaintakaan vaihdeta ja toimii 40 vuotta.
        Sinua on uunotettu ja myyty kuivain turhaan.

        Jääkaapin toiminta ympäristö on stabiil, toisin kuin auton


      • viisaampana! kirjoitti:

        kerroppas sinä sitten viisaampana miksi tavallinen upon jääkaappi kestää meijän mummon elinijän eli noin 80-90 vuotta mutta toyotassa ei kestä ilmastointi laita 10 vuotta ilman huoltoa?
        humpuukia tai ei! jos ei ole rahaa huoltaa ilmastointilaitetta kunnolla niin ei ole varaa ajella autolla missä on ilmastointi vaan siirry esim kattoluukulliseen sitä ei tarvi huoltaa!!

        kyllä ilmastointi huolto on ihan yhtä tarpeellinen homma kun koneen öljyjen vaihto vaikkakin ero aika erolla koska ilmastoinnin kompurakin sisältää erittäin monta kuluuvaa osaa!

        jos haluatte että ilmastointinne pelaa varmasti eikä vaan *ehkä* niin käyttäkää huolloissa ja tehkää semmonen remontti mikä on kukkarollenne parasta ja jos ei tosiaan ole vara huoltaa sitä niin sitten ilmastointi laitekkin on turha kamme ja katto ikkuna tilalle!

        muistakaa että jo muutaman vuoden ilmastointi laitteen käyttämättömyys hajottaa ilmastointi laitteen nopeammin kun sen käytössä ollessa
        eli jos teillä on autossa ilmastointi mutta koette sen turhaksi niin käyttäkää sitä silti silloin tällöin että se ei mene rikki *käyttämättömyyttään*

        Itselläni on -04 Opel Corsa C GSI, ilmastointihuoltoa ei ole koskaan tehty ja ilmastointi pelittää normaalisti. Kyseenalaistan kyseisen huollon tarpeellisuuden. Ilmastointiin ei tarvitse lisätä mitään, jossei ilmastointi vuoda eli ole rikki. Kyse on enemmänkin huijauksesta, kuin normaalista huollosta, toisaalta huolto voi pidentää kyllä varmasti ilmastointilaitteen elinikää.


    • kyllähän sitä kylmää tulee,vaikka aine on vähissä,mutta kompura tekee enemmän töitä.ilman takuuta olis ollu parin tonnin remppa varmaan,eli kannattaa täyttää välillä.

      • "mutta kompura tekee enemmän töitä"

        Ja höpö höpö! Jos aine on vähissä, kompressori joko ei lähde käyntiin lainkaan tai käy vähemmän aikaa kerrallaan. Se siis ei tee enempää töitä!

        "ilman takuuta olis ollu parin tonnin remppa varmaan,eli kannattaa täyttää välillä. "

        Siis mitä? Miten turhat täytöt ja sitä myötä turha rahanhaaskaus olisi kompressorin ikää pidentänyt?
        Ylimääräisestä täytöstä ei ole kuin haittaa! Joka saakelin tunarointikerta lyhentää laitteiston elinikää!


      • 871.009 kirjoitti:

        "mutta kompura tekee enemmän töitä"

        Ja höpö höpö! Jos aine on vähissä, kompressori joko ei lähde käyntiin lainkaan tai käy vähemmän aikaa kerrallaan. Se siis ei tee enempää töitä!

        "ilman takuuta olis ollu parin tonnin remppa varmaan,eli kannattaa täyttää välillä. "

        Siis mitä? Miten turhat täytöt ja sitä myötä turha rahanhaaskaus olisi kompressorin ikää pidentänyt?
        Ylimääräisestä täytöstä ei ole kuin haittaa! Joka saakelin tunarointikerta lyhentää laitteiston elinikää!

        no kertokaapas viisaammat miksi ilmastointi kompressorin liukulaakerit ovat lämpöleikanneetakseliin kiinni jos ilmastointi ei tarvitse huoltoa?


      • nippon denso kirjoitti:

        no kertokaapas viisaammat miksi ilmastointi kompressorin liukulaakerit ovat lämpöleikanneetakseliin kiinni jos ilmastointi ei tarvitse huoltoa?

        Kerron tuas yhen kerran. Kun kaasua vuotaa pois, sen mukana menee myös kompressoria voiteleva öljy. Josta ovat suurimmaksi osaksi nämä ongelmat saaneet alkunsa. Älkää verratko sitä kodinkoneisiin, koska toiminta olosuhteet ovat aivan muuta. Ammattitaitoinen huolto imee vanhan kaasun pois ja lisää uuden jossa on oikea määrä öljyä seassa.


    • Joo'o.. On se mielenkiintoista lukea täältä kaiken maailman tietäjiltä kommentteja..

      Lukekaa seuraavasta linkistä, ja kysykää sen jälkeen, kannattaako vai eikö?
      http://www.hella.com/hella-fi-fi/296.html

      • 12-vuotiaassa ja 550 tkm ajetussa autossani "ilmastointihuoltoa" ei ole tehty koskaan. Miksi se olisi pitänyt tehdä? Hellan mainoshöpinät ovat MAINOSTA! Siis rahan keräyksen lisäysyritystä. Autoni on käytännössä arvoton, miksi siinä pitäisi olla uudenveroinen ilmastointi tai miksi sille olisi pitänyt teettää 6 * 120 € = 720 € edestä turhanpäiväistä "huoltoa"?
        Ps. Ilmastointi toimii edelleen, aivan kuten uutena aikoinaan. Raitisilmasuotimen osaan vaihtaa itsekin, 50 tkm välein, ja kun kompressoria ei pyöritä, kuin vain silloin, kun on jäähdytystarve, ei mitään haju/bakteerihaittaakaan ole eikä tule.


      • V70 dieseli kirjoitti:

        12-vuotiaassa ja 550 tkm ajetussa autossani "ilmastointihuoltoa" ei ole tehty koskaan. Miksi se olisi pitänyt tehdä? Hellan mainoshöpinät ovat MAINOSTA! Siis rahan keräyksen lisäysyritystä. Autoni on käytännössä arvoton, miksi siinä pitäisi olla uudenveroinen ilmastointi tai miksi sille olisi pitänyt teettää 6 * 120 € = 720 € edestä turhanpäiväistä "huoltoa"?
        Ps. Ilmastointi toimii edelleen, aivan kuten uutena aikoinaan. Raitisilmasuotimen osaan vaihtaa itsekin, 50 tkm välein, ja kun kompressoria ei pyöritä, kuin vain silloin, kun on jäähdytystarve, ei mitään haju/bakteerihaittaakaan ole eikä tule.

        Itselläni on V70 vuosimallia -02 ja huollatin laitteen ekan kerran viime vuonna (2009) Ainetta oli kadonnut 1000 grammasta ainoastaan 100 g, eli 900 g oli jäljellä. Asentaja sanoi vielä, ettei niistä paljoa sitä häviä.


      • tottahan huoltoja ja osia myyvä firma suosittelee hieman ylimitoitettuja palvelujaan.
        Vai pitäsi raitisilmasudatin vaihtaa 15tkm välein, eipä taida minkään automerkin huolto-ohjelma "myydä" tuota noin tiuhaan.


      • V70 dieseli kirjoitti:

        12-vuotiaassa ja 550 tkm ajetussa autossani "ilmastointihuoltoa" ei ole tehty koskaan. Miksi se olisi pitänyt tehdä? Hellan mainoshöpinät ovat MAINOSTA! Siis rahan keräyksen lisäysyritystä. Autoni on käytännössä arvoton, miksi siinä pitäisi olla uudenveroinen ilmastointi tai miksi sille olisi pitänyt teettää 6 * 120 € = 720 € edestä turhanpäiväistä "huoltoa"?
        Ps. Ilmastointi toimii edelleen, aivan kuten uutena aikoinaan. Raitisilmasuotimen osaan vaihtaa itsekin, 50 tkm välein, ja kun kompressoria ei pyöritä, kuin vain silloin, kun on jäähdytystarve, ei mitään haju/bakteerihaittaakaan ole eikä tule.

        Jotkut ei vaihda kalsareitaankaan, täysin turhaa,, mitään haju/bakteerihaittoja ei
        ole, eikä tule.


    • Olen täyttänyt 10 vuoden aikana itse silloin kun on ollut tarvetta,Englannista,Saksasta saa täyttöpulloja
      vaihdoin auton ja täytin juuri 2004 a4

      olen ostanut Englannista muistaakseni 30 eurolla täyttöpullon,ja aina on toiminut,siinä ei edes imetä jäljellä olevia kaasuja takaisin vaan täytetään.Aina tulee kylmää,ebayssa on samalla liikeellä myyntiä

      Imeminen on täysin tarpeeton toimenpide joka tehdään ns liikkeissä

      muutenkin 80-100 euron maksu on sellainen että en tule koskaan sitä maksamaan

      • Laitoin vanhaan Toyota Terceliini vanhan pakastimemme takapenkille ja akun sille takaluukkuun. Kyllä on perkele kylmä!!! Pulttasin lattiaan kiinni ja hyvin toimii


      • Taavixxx kirjoitti:

        Laitoin vanhaan Toyota Terceliini vanhan pakastimemme takapenkille ja akun sille takaluukkuun. Kyllä on perkele kylmä!!! Pulttasin lattiaan kiinni ja hyvin toimii

        on kotona jääkarhu joka syä Vicks Blue pastilleja... yhdessä höngitään ajellessamme... ikkunat jäässä kesälläkin


    • Ilmastointi kannattaa huollattaa vasta sitten kun lakkaa kylmää ilmaa tulemasta.

      • mitähän turhapuroja täällä höpisee....kannattas ottaa selvää siitä huollosta se on edullista(paitsi pers aukisille)ja pitää laitteet kunnossa....niin ja vähäinen aine aiheuttaa sen että se kompura joutuu kovemmalle....terveisin komressori kunnostaja.


      • x-38 kirjoitti:

        mitähän turhapuroja täällä höpisee....kannattas ottaa selvää siitä huollosta se on edullista(paitsi pers aukisille)ja pitää laitteet kunnossa....niin ja vähäinen aine aiheuttaa sen että se kompura joutuu kovemmalle....terveisin komressori kunnostaja.

        Tuossa linkissä tietoa ilmastoinnin huollosta.
        http://www.hollenautosahko.fi/ilmastointi.htm


      • x-38 kirjoitti:

        mitähän turhapuroja täällä höpisee....kannattas ottaa selvää siitä huollosta se on edullista(paitsi pers aukisille)ja pitää laitteet kunnossa....niin ja vähäinen aine aiheuttaa sen että se kompura joutuu kovemmalle....terveisin komressori kunnostaja.

        Joten mainostat omaa työtäsi


    • Onko enää uusia autoja ilman ilmastointilaitetta olemassakaan, se on mukana halusipa tai ei. Olen ajellut käytetyillä joissa ei ole ilmastointilaitetta, en ole tuntenut sellaista tarvitsevani.
      Muuten, onko avoautoissakin ilmastointilaite :D

      • Lähes kaikissa avoautoissa on ilmastointilaite. Etelänmaissa autoissa ei kyllä ole läheskään aina lämmityslaitetta.


      • etelänhetelmä kirjoitti:

        Lähes kaikissa avoautoissa on ilmastointilaite. Etelänmaissa autoissa ei kyllä ole läheskään aina lämmityslaitetta.

        mut sittenkun auton järjestelmä vuotaa sitä kylmäainetta,niin 69 täyttö on halpaa.Meinaan kysyin rellu merkkihuollosta hinta-arviota lmastoinnin vuodon etsimiseen ja perus kuivain/täyttöön(90tuntihintaan).Halpaa olis ollu,sen seitsemän kertaa olis siihen hintaan saanu täyttää 69(tb huollon)ilmastointi huollos.Auto hävitti n vuodes kylmäainetta niin etttei kompura käynnistyny


    • 2 vuoden välein jos ilmastoiniin täyttää ja jos menee 2 vuodessa 100 e nii voi voi ei se ihan turhaa ole se ilmastointihuolto. Köyhälle kallis ja muille saman hintanen ! :D

      • Nykyään saa piltemasta ostettua tätä ilmastointiainetta hintaan 29,90 e kun vaan jengat sopii yhteen. Laitin tytön autoon kesällä ja en ole valituksia kuullut.


      • Voi herranjestas M-1958 sinä paholaisen perseen perikuva! Nyt on kulunut jo neljä vuotta, vieläkö tyttörukka on siellä autossa? Ilmeisesti hankkimasi ilmastointiaine ei ole toiminut riittävän hyvin, mikäli valituksia ei ole kuulunut lainkaan ennen lämpöhalvauksen iskemistä!


    • Ostin tuota kylmäainetta viime kesänä. Silloin se oli päälle 25 ekee. Vähän sottaista ja käyttöohje ruottiksi, mutta se toimii todella taas.

      • On se reilua...
        Ihmiset jotka työkseen noita tekevät joutuvat käydä kaiken laisia koulutuksia jne. jotta kyseistä ainetta ei pääsisi ilmakehään ja samaan aikaan samaa ainetta myydään normi ihmisille jotka kuvailevat homman olevan sottaista.


      • as2 kirjoitti:

        On se reilua...
        Ihmiset jotka työkseen noita tekevät joutuvat käydä kaiken laisia koulutuksia jne. jotta kyseistä ainetta ei pääsisi ilmakehään ja samaan aikaan samaa ainetta myydään normi ihmisille jotka kuvailevat homman olevan sottaista.

        Motonetissä samankokoinen tuupi oli 34 E.


      • Fiat fani kirjoitti:

        Motonetissä samankokoinen tuupi oli 34 E.

        Hain Biltemasta tällaisen. Voitteko kertoa minulle minne sitä punaista ohutta muoviletkua tarvitaan. Ainakin oli edullinen. Käyttöohje suomeksi puuttuu. Löytyykö tietokoneelta joku ruotsi-suomi kääntäjä ohjelma ?


      • G.H. Pori kirjoitti:

        Hain Biltemasta tällaisen. Voitteko kertoa minulle minne sitä punaista ohutta muoviletkua tarvitaan. Ainakin oli edullinen. Käyttöohje suomeksi puuttuu. Löytyykö tietokoneelta joku ruotsi-suomi kääntäjä ohjelma ?

        Se bilskasta aine käy vaan vanhempiin autoihin kun 2005. Kas kummaa, aine toimii vaikka edullinen.


      • dgdfg kirjoitti:

        Se bilskasta aine käy vaan vanhempiin autoihin kun 2005. Kas kummaa, aine toimii vaikka edullinen.

        Kyllä politikoilla olisi tehtävää kun tällaista saa myydä suomessa. Onkohan ihan laillista ? Kiinatuoteko ? Varmaan luontoystävällinen. Höh.


      • Yksityispoliitikko kirjoitti:

        Kyllä politikoilla olisi tehtävää kun tällaista saa myydä suomessa. Onkohan ihan laillista ? Kiinatuoteko ? Varmaan luontoystävällinen. Höh.

        Ei oo luontoystävällistä ei ja hauskaahan tosta hommasta tekee sen että yksityinen ihminen saa "tankata" autonsa ilmastointijärjestelmää mutta työkseen noita huoltava ammattilainen ei


      • as2 kirjoitti:

        Ei oo luontoystävällistä ei ja hauskaahan tosta hommasta tekee sen että yksityinen ihminen saa "tankata" autonsa ilmastointijärjestelmää mutta työkseen noita huoltava ammattilainen ei

        Itse olen ollut huoltotöissä melko kauan. Ei tää mikään uutuustuote ole. Aikoinaan trukkihuoltajana me käytettiin tätä ainetta. Miten muuten luulette huollon tapahtuvan esim satamanosturissa jossa hytti on 15-40 m korkeudessa. Näitä tuubeja käytin jo 90 luvulla huoltotöissä. Teollisuustrukit käyttävät tätä menetelmää. Tuubi riittää esim kahteen golfiin kunhan tekee sen heti peräkkäin. Huoltamoille ainekustannus ehkä autoakohden 10-20 e. Tätä eivät pienet huoltamot kerro. Huollosta otetaan 90-110 e. Eli jää voittoa. Tätä ehkä en olisi saanut kertoa, mutta mitä sillä väliä kun on eläkkeellä alalta.


      • emeritushuoltaja kirjoitti:

        Itse olen ollut huoltotöissä melko kauan. Ei tää mikään uutuustuote ole. Aikoinaan trukkihuoltajana me käytettiin tätä ainetta. Miten muuten luulette huollon tapahtuvan esim satamanosturissa jossa hytti on 15-40 m korkeudessa. Näitä tuubeja käytin jo 90 luvulla huoltotöissä. Teollisuustrukit käyttävät tätä menetelmää. Tuubi riittää esim kahteen golfiin kunhan tekee sen heti peräkkäin. Huoltamoille ainekustannus ehkä autoakohden 10-20 e. Tätä eivät pienet huoltamot kerro. Huollosta otetaan 90-110 e. Eli jää voittoa. Tätä ehkä en olisi saanut kertoa, mutta mitä sillä väliä kun on eläkkeellä alalta.

        Meillä jotka ekevät noita huoltoja työkseen on ihan ilmastoinnin huolto koneet millä se tehdään eikä suinkaan tuubeja millä täytetään (nykyäänhän ei tyhjää ilmastointilaitetta saa täyttää ennen kuin on vuodot korjattu).
        Se että nimenomaan pienet mistään piittaamattomat ihmiset sekä korjaamot saattavat moisia tuubeja käyttää mutta jos sattuu oma korjaamo olemaan tukesin listalla homma hoidetaan kyllä ihan koneella.
        Totta että ainekustannukset pyörivät per huolto noin 10-20e korvilla mutta se ei suinkaan tarkoita sitä että voittoa jää 80-90e.


    • www.ilmastointihuolto.info

      • Pena654 toimii rengaskauppaketjun asiamiehenä. Siis myynnin ja voiton lisäämismielessä. Mainoksessa on pari petoksen poikasta, mutta sehän sopii alan toimintaperiaatteisiin:

        1 .Ilmastointilaite tulee huoltaa säännöllisesti!
        2. Huoltolaitevalmistajat ja huoltoliikkeet suosittavat toimenpidettä kerran vuodessa, esimerkiksi Fordin suositus on kolmen vuoden välein.

        Siis autovalmistaja ehdottelee korjaamonsa voiton lisäystä 3 vuoden välein tehtävällä rahastuksella, mutta rengaskauppias ja kylmäainen vaihtokonekauppias panevat paremmaksi: kolminkertaistetaanpa voitto: vuoden välein rahastus! Tosi luotettavan kuuloista liiketoimintaa.

        Sitten on oikein jokin "tutkimustulos": "järjestelmästä vuotaa noin 57–72 g vuodessa."
        Kun minun yli puoli miljoonaa km ajetussa käyttöautossa ikää on 14 v, kylmäainemäärä 750 g, on sen pakko toimia ilman kylmäainetta, jos edellinen valhe on totta, koska koskaan ei siihen ole tehty "huoltoa". Toimii aina vain.

        3. "Ilmastointilaitteen tyhjennys(kylmäaine ja öljy)"
        Osavalhe. Öljyä ei tyhjennetä "huollossa". Hyvin pieni määrä kokonaisöljymäärästä tulee kylmäaineen mukana pois ja sen verran sitä sitten lisätään, jos lisätään.


    • Vurtti myy teeseitse tuubeja. Laadukkaita.

    • auton täydellinen ilmastoinninhuolto alk.60 huom: sisältää väriaineen, nopeasti iltaisin ja viikoloppusin myös. Lahdesta 10km helsinkiin päin, tukesin valtuuttama.
      www.vmautojakone.fi p.0405652959 myös tekee raskaankaluston traktorit rekat...ym
      suosittelen pääsin heti kun soitin.

    • TYÖVAIHEET:

      Ilmastointilaitteen tyhjennys(kylmäaine ja öljy)
      Ilmastoinitilaitteen alipainetesti
      Ilmastointilaitteen kylmäaineen Lisäys
      Ilmastointilaitteen UV aineen ja öljyn lisäys.

      Lähde: http://www.ilmastointihuolto.info/

    • Olisi tärkeää käyttää ilmastointia toisinaan myös talvella, sillä kompressoriöljy turvottaa tiivisteitä ja tällöin vuodot vähenevät. Ilmastointi ei käynnisty alle 5°C lämpötilassa joten käyttö on mahdollista talvella ainoastaan sisätiloissa.

    • ihan näin ilmoituksena tosta ilmastointi huollosta. meillä noita tehdään ja joka kerta on vaihdettu kuivain, kuivaimen tiivisteet, sun muut normihuoltoon kuuluvat. hinta on silti vain 69e kuivain. eikä oo kallis kun tuommoinen kompura voi maksaa 2000e ilman töitä. ja korjaamolle tuommoinen huolto maksaa sen 45e per johon kuuluu asentajan palkka, koneen maksu, kylmäaine r134a ostohinta. ei tee korjaamot noilla hirmuisia voittoja

      • Miten tuollaista harhaanjohtamista voi sanoa asialliseksi sivustoksi?
        Aluksi hinta 70 €. Sitten uhkaus: tämä estää kompressorin rikkoontumisen!!??
        Ei kompressori rikki mene kylmäaineen vähentymisen tai loppumisen takia. Paineanturi estää kompressorin käynnin!

        Sitten kehotetaan välttämään liikettä, joka vain täyttää kylmäaineen. Eihän tuohon 70 € hintaankaan mitään muuta sisälly, vaikka sitten "laadukkaan ilmastoinnin huollon" sanotaan sisältävän mm. kuivaimen vaihdon, paisuntasuuttimen vaihdon yms., ikäänkuin Holle ne tekisi, vaikka ei teekään.

        Täyttä kusetusta, juksausta ja höplästä vetämistä.


      • Huijarit liikkeellä kirjoitti:

        Miten tuollaista harhaanjohtamista voi sanoa asialliseksi sivustoksi?
        Aluksi hinta 70 €. Sitten uhkaus: tämä estää kompressorin rikkoontumisen!!??
        Ei kompressori rikki mene kylmäaineen vähentymisen tai loppumisen takia. Paineanturi estää kompressorin käynnin!

        Sitten kehotetaan välttämään liikettä, joka vain täyttää kylmäaineen. Eihän tuohon 70 € hintaankaan mitään muuta sisälly, vaikka sitten "laadukkaan ilmastoinnin huollon" sanotaan sisältävän mm. kuivaimen vaihdon, paisuntasuuttimen vaihdon yms., ikäänkuin Holle ne tekisi, vaikka ei teekään.

        Täyttä kusetusta, juksausta ja höplästä vetämistä.

        Et oikeen taida ymmärtää tuon järjestelmän toimintaa jos mielipide on tuo.
        Se että sen järjestelmän alipaineistaa niin sieltä poistuu aikatavalla kosteutta.
        Ainakin noissa muuttuva tilavuuksisissa kompuroissa tuo voitelu ja se puuttuminen aiheuttaa ihan kohtuu mukavia kustannuksia kompuran hajotessa.
        Tosin kyllähän varmasti jokainen joka noita ilmastointihuoltoja tekee vaihtelisi mielummin kompuroita kuin pelkkiä ilmastointihuoltoja.


      • 18 kirjoitti:

        Et oikeen taida ymmärtää tuon järjestelmän toimintaa jos mielipide on tuo.
        Se että sen järjestelmän alipaineistaa niin sieltä poistuu aikatavalla kosteutta.
        Ainakin noissa muuttuva tilavuuksisissa kompuroissa tuo voitelu ja se puuttuminen aiheuttaa ihan kohtuu mukavia kustannuksia kompuran hajotessa.
        Tosin kyllähän varmasti jokainen joka noita ilmastointihuoltoja tekee vaihtelisi mielummin kompuroita kuin pelkkiä ilmastointihuoltoja.

        Vai poistuu sieltä aika tavalla kosteutta? Miksi et kerro, miten paljon ja mistä se poistuu? Et taida tietääkään, että putkistossa on säiliö, jota jotkut sanovat kuivaimeksi. Se sisältää ainetta, joka imee itseensä kylmäaineen joukossa olevan veden, jos sitä jostakin kumman syystä siellä hivenen verran olisi. Vesi on siis imeytyneenä siihen kuivainaineeseen. Vesi EI IRTOA SIITÄ AINEESTA EDES TYHJIÖSSÄ, joten miten se "aika tavalla kosteus" mahtaa sieltä irrota? Veden saa pois kyseisestä aineesta ainoastaan kuumentamalla aine muutamaan sataan asteeseen, mutta sitä ei sinun huoltosi tietenkään tee.

        Kun kylmäaineputkisto on ollut avattuna korjaustöiden takia (lauhdutin vaihdettu tms.), avonaiseen putkistoon päässyt ilma ja ilman kosteus kyllä tyhjiöksi imussa kyllä poistuu.Kun sitten laitteisto on kasassa ja käytössä, kaikki putkistoon jäänyt tai päässyt vesihöyry kyllä tarttuu kuivainaineeseen ja pysyy siellä. Tyhjiöinnillä se ei sieltä lähde, vaikka huoltoliikkeet tätä kovasti yrittävät käyttää markkinointikikkanaan. Petosta! Ammattitaidottomuutta! Ymmärtämättömyyttä! Kannattaa karttaa yrityksiä, joiden tietotaso ei edes tähän perusasiaan riitä.

        Sinäkin voisit ehkä alkaa ymmärtämään ilmastoinnin perusasioita, jos viitsisit hivenen etsiä tietoa, etkä vain uskoisi sokeasti mainostarinoihin.


      • Huijarit liikkeellä! kirjoitti:

        Vai poistuu sieltä aika tavalla kosteutta? Miksi et kerro, miten paljon ja mistä se poistuu? Et taida tietääkään, että putkistossa on säiliö, jota jotkut sanovat kuivaimeksi. Se sisältää ainetta, joka imee itseensä kylmäaineen joukossa olevan veden, jos sitä jostakin kumman syystä siellä hivenen verran olisi. Vesi on siis imeytyneenä siihen kuivainaineeseen. Vesi EI IRTOA SIITÄ AINEESTA EDES TYHJIÖSSÄ, joten miten se "aika tavalla kosteus" mahtaa sieltä irrota? Veden saa pois kyseisestä aineesta ainoastaan kuumentamalla aine muutamaan sataan asteeseen, mutta sitä ei sinun huoltosi tietenkään tee.

        Kun kylmäaineputkisto on ollut avattuna korjaustöiden takia (lauhdutin vaihdettu tms.), avonaiseen putkistoon päässyt ilma ja ilman kosteus kyllä tyhjiöksi imussa kyllä poistuu.Kun sitten laitteisto on kasassa ja käytössä, kaikki putkistoon jäänyt tai päässyt vesihöyry kyllä tarttuu kuivainaineeseen ja pysyy siellä. Tyhjiöinnillä se ei sieltä lähde, vaikka huoltoliikkeet tätä kovasti yrittävät käyttää markkinointikikkanaan. Petosta! Ammattitaidottomuutta! Ymmärtämättömyyttä! Kannattaa karttaa yrityksiä, joiden tietotaso ei edes tähän perusasiaan riitä.

        Sinäkin voisit ehkä alkaa ymmärtämään ilmastoinnin perusasioita, jos viitsisit hivenen etsiä tietoa, etkä vain uskoisi sokeasti mainostarinoihin.

        Ei se kaikki kosteus sinne kuivaimeen mene.
        Ja mitenkäs sitten kun se kuivain ei enää pysty sitä kosteutta itseensä imemään jos vaikka jokunen huolto on jäänyt tekemättä?
        Jos haluaa tietää kuinka paljon sitä sieltä poistuu pitäisi ensin tietää kuinka paljon sitä siellä on ja se kun taas on aika lailla järjestelmästä kiinni ja siitä milloin se on viimeksi huollettu.
        Ja näissä ilmastointi hommissa on ollut tapana puhua kosteudesta ei suinkaan järjestelmässä olevasta vedestä, lähinnä ehkä sen määrän vuoksi.
        Itte en jaksa kirjotella petosta yms yms höpölöpö hommia tähän perään, mutta näin se vaan on.


      • 18 kirjoitti:

        Et oikeen taida ymmärtää tuon järjestelmän toimintaa jos mielipide on tuo.
        Se että sen järjestelmän alipaineistaa niin sieltä poistuu aikatavalla kosteutta.
        Ainakin noissa muuttuva tilavuuksisissa kompuroissa tuo voitelu ja se puuttuminen aiheuttaa ihan kohtuu mukavia kustannuksia kompuran hajotessa.
        Tosin kyllähän varmasti jokainen joka noita ilmastointihuoltoja tekee vaihtelisi mielummin kompuroita kuin pelkkiä ilmastointihuoltoja.

        Kerrohan, mistä se kosteus sinne sisälle järjestelmään menee. Järjestelmässä on ylipainetta ulkoiseen paineeseen verrattuna myös alemman paineen puolella, joten mistä kosteus ??

        Tuosta kymäaineen vähyydestä aiheutuu kompressorin jatkuva käynti, eli siten sen elinikä vähenee - ei se mitään isompaa (kuormittavampaa) työtä suorita.

        "Kuivain" taitaa olla vain öljyn erottamiseksi kylmäaineesta ennen höyrystimeen menoa - höyrystimessä öljystä on vain haittaa.


      • 22 kirjoitti:

        Ei se kaikki kosteus sinne kuivaimeen mene.
        Ja mitenkäs sitten kun se kuivain ei enää pysty sitä kosteutta itseensä imemään jos vaikka jokunen huolto on jäänyt tekemättä?
        Jos haluaa tietää kuinka paljon sitä sieltä poistuu pitäisi ensin tietää kuinka paljon sitä siellä on ja se kun taas on aika lailla järjestelmästä kiinni ja siitä milloin se on viimeksi huollettu.
        Ja näissä ilmastointi hommissa on ollut tapana puhua kosteudesta ei suinkaan järjestelmässä olevasta vedestä, lähinnä ehkä sen määrän vuoksi.
        Itte en jaksa kirjotella petosta yms yms höpölöpö hommia tähän perään, mutta näin se vaan on.

        Kyllä se kaikki vesi tai sinun kosteutesi menee sinne kuivaimeen. Jos ei menisi, kompressori, putkisto ja kennot syöpyisivät puhki alta aikayksikön, kun sisällä olevat aineet yhdessä veden kanssa muodostavat syövyttävän yhdisteen. Vettä/kosteutta ei sinne systeemiin juuri mene muuten kuin osien vaihdon yhteydessä, jolloin putkisto on auki. Kuivain on vaihdettava aina, kun putkisto muun syyn takia avataan. Ihan kummallisia ovat nuo sinun tarinasi "kuinka paljon sitä sieltä poistuu pitäisi ensin tietää kuinka paljon sitä siellä on ja se kun taas on aika lailla järjestelmästä kiinni ja siitä milloin se on viimeksi huollettu." Viimeksi huoltamisilla ei ole mitään merkitystä! Ns. huollossa, jossa vain vekslataan kylmäainetta ja rahastetaan, EI KOSTEUTTA POISTU TIPPAAKAAN. Se kosteus, mikä kuivaimeen on tarttunut ei sieltä poistu tyhjiöinnissä, usko nyt vain. Jos et usko, netistäkin löytyy kuivainfirmojen teoriatekstejä, joissa asian syvin olemus selitetään.


      • Eenokki_ kirjoitti:

        Kyllä se kaikki vesi tai sinun kosteutesi menee sinne kuivaimeen. Jos ei menisi, kompressori, putkisto ja kennot syöpyisivät puhki alta aikayksikön, kun sisällä olevat aineet yhdessä veden kanssa muodostavat syövyttävän yhdisteen. Vettä/kosteutta ei sinne systeemiin juuri mene muuten kuin osien vaihdon yhteydessä, jolloin putkisto on auki. Kuivain on vaihdettava aina, kun putkisto muun syyn takia avataan. Ihan kummallisia ovat nuo sinun tarinasi "kuinka paljon sitä sieltä poistuu pitäisi ensin tietää kuinka paljon sitä siellä on ja se kun taas on aika lailla järjestelmästä kiinni ja siitä milloin se on viimeksi huollettu." Viimeksi huoltamisilla ei ole mitään merkitystä! Ns. huollossa, jossa vain vekslataan kylmäainetta ja rahastetaan, EI KOSTEUTTA POISTU TIPPAAKAAN. Se kosteus, mikä kuivaimeen on tarttunut ei sieltä poistu tyhjiöinnissä, usko nyt vain. Jos et usko, netistäkin löytyy kuivainfirmojen teoriatekstejä, joissa asian syvin olemus selitetään.

        "Vettä/kosteutta ei sinne systeemiin juuri mene muuten kuin osien vaihdon yhteydessä, jolloin putkisto on auki".
        Ihan niin kuin sivusta lukien ja ihmetellen tulee vaan mieleen että minkä takia siellä se kuivain sitten on?


      • as2 kirjoitti:

        "Vettä/kosteutta ei sinne systeemiin juuri mene muuten kuin osien vaihdon yhteydessä, jolloin putkisto on auki".
        Ihan niin kuin sivusta lukien ja ihmetellen tulee vaan mieleen että minkä takia siellä se kuivain sitten on?

        No juuri sen takia. Ja se "ei juuri mene" on se vähäinen määrä, mikä menee kumi/muoviosien läpi ilmasta kylmäaineeseen, siis kompressorin letkut, kompressorin akselitiiviste ja putkien o-renkaat. Niiden läpi menee sanottu "vähäinen määrä" jatkuvasti ilman kosteutta kylmäaineen joukkoon. Kuivaimessa olevaa vettä itseensä imevää ainetta on sen verran paljon, että se pystyy itseensä imemään kaiken sen vesimäärän (noin yksi tippa), mikä noin 20 vuodessa sinne vettä menee. (Tai vesihöyryä, jos se kuulostaa paremmalta.) Ennen sitä kuivain pitäisi vaihtaa uuteen. No paalissahan se auto on silloin jo. Kuivain kuuluu vaihtaa aina silloin, kun kylmäaineputkisto avataan jonkin osan vaihtamisen takia.


      • V70 TDi kirjoitti:

        Kerrohan, mistä se kosteus sinne sisälle järjestelmään menee. Järjestelmässä on ylipainetta ulkoiseen paineeseen verrattuna myös alemman paineen puolella, joten mistä kosteus ??

        Tuosta kymäaineen vähyydestä aiheutuu kompressorin jatkuva käynti, eli siten sen elinikä vähenee - ei se mitään isompaa (kuormittavampaa) työtä suorita.

        "Kuivain" taitaa olla vain öljyn erottamiseksi kylmäaineesta ennen höyrystimeen menoa - höyrystimessä öljystä on vain haittaa.

        Kompressorin letkut, kompressorin akselitiiviste, putkiston O-renkaat, niiden läpi pääsee hitusen verran ilmasta vesihöyryä, siis vettä putkistoon. Hyvin vähän, mutta kuitenkin. Veden osapaine on ilmassa isompi kuin kylmäainehöyryn joukossa, siksi se menee.

        Kompressorin jatkuva käynti johtuu jostakin muusta viasta, ei kylmäaineen vähyydestä. Kompressorin käynti katkeaa kylmäaineen määrästä riippumatta, kun kompressorin imupuolen paine on alentunut noin -2 astetta vastaavalle kylmäaineen höyrynpaineen tasolle, noin 1,6 bar ylipainetta.. Jos kylmäaine on vähissä, katkeaminen tapahtuu nopeammin, kuin jos ainetta on paljon. Käyntijakso siis lyhenee, ei pitene. Voihan se sitten muustakin syystä joko lyhentyä tai pidentyä...

        Kuivain ei ole öljyn erottamiseksi. Päinvastoin: Öljyn on päästävä sujuvasti kuivaimen läpi kompressoriin, sehän on kompressoriöljyä!! Kuivaimeksi usein sanottu pönttö toimii paitsi veden imijänä, niin myös kylmäaineen keräimenä, joka erottaa kylmäainenesteen kylmäainehöyrystä tai päinvastoin riippuen siitä, onko pönttö ennen vai jälkeen kompressorin.

        Kompressoriöljystä ei ole mitään haittaa höyrystimessä.


    • jälki rakennettu ilmaistointissa on komperosseri ya kiristus rulla on ääntä kuka tiedä missa saa osataa korjaa ja mista saa ostaa osia

      • Onko helppoa tehdä tällainen ilmastointihuolto itse niillä huoltotuubeilla mikä ne nykyään käyttää. Auto on renu laguna 2003. Onnistuuko itse vai menenkö huoltoon. Huollossa 2 viikon jono ja lomamatka edessä.


      • tietämätön. kirjoitti:

        Onko helppoa tehdä tällainen ilmastointihuolto itse niillä huoltotuubeilla mikä ne nykyään käyttää. Auto on renu laguna 2003. Onnistuuko itse vai menenkö huoltoon. Huollossa 2 viikon jono ja lomamatka edessä.

        Mistähän niitä huoltotuubeja saa?


      • tietämätön. kirjoitti:

        Onko helppoa tehdä tällainen ilmastointihuolto itse niillä huoltotuubeilla mikä ne nykyään käyttää. Auto on renu laguna 2003. Onnistuuko itse vai menenkö huoltoon. Huollossa 2 viikon jono ja lomamatka edessä.

        Renu Laguna kunnossa. Itsetehtynä alta 40 euroa. Toimii.


      • Tietämätön. kirjoitti:

        Renu Laguna kunnossa. Itsetehtynä alta 40 euroa. Toimii.

        Itte tehtynä ei maksanut mitään...ja toimii.
        Joten kysymys kuuluu: mihin sait menemään sen 40e?


      • 25 kirjoitti:

        Itte tehtynä ei maksanut mitään...ja toimii.
        Joten kysymys kuuluu: mihin sait menemään sen 40e?

        Tilasin huoltotuubit varaosaliikkeestä ja asensin ne kiinni.Mielestäni säästin 30-40 e.


      • Tietämätön kirjoitti:

        Tilasin huoltotuubit varaosaliikkeestä ja asensin ne kiinni.Mielestäni säästin 30-40 e.

        Mistähän varaosaliikkeestä niitä saa ja millä nimellä?


    • Rehti mesta :)
      www.rengaskeskus.com/ilmastointihuolto

    • Auton ilmastoinnin huollo ei ole minusta sitä että vain aine kylmäaine lisätään.Ja siksi yli 50euron maksut on ylihintaisia.Tämä on minun mielipide. Saksassa tämä täyttö on 30-40 eur ympäri vuoden.
      .

      Lisätään vielä että kaikkien autojen ilmastoinneista kun teho on hiipunut niin se aine lähtee ILMAAN eikä sitä saada koskaan takaisin.

      Tähän kuuluu myös kaikki muut ilmastoinit.

      Siksi tekes ja muut byrokratiat on turhia tässä asiassa kun 99.9% karkaa pois.
      Amerikassa järkevämpi linja.

      • Ostin tällaisen tuubin, mutta miten tätä käytetään ?


    • Ruuvaat kiinni vaan ja asennat tasaisen paineen tuubin toiseen päähään. Tavallinen kompura jossa mittari. Laitat joku 0.5-1 baaria. Kyllä se minulta onnistu ekalla kerralla. Tuubeja varmaan löytynee monta erilaista.

      • Voit ihan hyvin pistää vaikka 2 baaria niin aine ei kupli.


    • Ei korjautunut takuukorjauksessa tämä.
      Mini Cooper 1,6 litr. 2011
      Kytkettäessä ilmastointi toimimaan tuntuu nytkähdys liikkuvassa autossa. Alkaa ikävä melu, ei uskalla pitää ilmastointia päällä. Moottoritehoja häviää ilmastoinnin ollessa päällä johonkin, mutta mihin?

      Auto ollut merkkikorjaamolla Jyväskylässä "korjattavana" ilman tulosta. Eivät ensin meinaneet edes otta koska tuollainen vika ei voi muka olla olemassakaan. Mitä neuvotte?

      • Eipähän siinä taida olla muita vaihtoehtoja kuin ilmastoinnin kompressori jumissa tai moottorin tehot ei riitä :)


    • Vein autoni (Toyota Corolla vm 2006) rengas/korjaamoliikkeeseen ilmastointihuoltoon kesäkuussa. Ilmastointilaite puhalsi viileää ilmaa peräti yhden päivän, mutta siihen se loppui. Minkä luulette olevan vikana. Kuitissa mainittu ilmastointilaitteen täyttö. Hinta oli täytöllä 90 euroo.

    • Vähän myöhäinen vastaus, mutta sulla on luultavasti vuoto ilmastointijärjestelmässä, jos kylmää tuli vaan päivän huollon jälkeen. Pyydä huoltoa laittamaan väriaine sinne, jotta näkyy uv-valolla katsoen mistä vuotaa. Voihan olla että sellainen on automaattisesti täytössä lisättykin. Sitten pitää vaan paikallistaa se vuotokohta.

    • Tänään käytin ilmastoinnin huollossa Refrigo Oy:ssa ja tästä lähtien menen sinne aina kun tarvetta on. Todella mahtava palvelu!
      Auto iskettiin kiinni laitteeseenjoka tyhjensi nesteet ja teki painemittauksen(joka kertoo onko vuotoa jossain) sitten vaan nesteet takaisin ja matka jatkui. Hinta oli 60e paikkeilla ja lisäksi neuvoivat muutenkin autoni kanssa.
      Kerrankin sai hyvää palvelua!

    • saako biilteemasta yai motonetista vielä painepakkauksia, vai mistähän?

      • Oikeestihan on niin, että erimallisissa ja -merkkisissä autoissa on aivan eri määrät kylmäainetta, joten saadaksesi oikean määrän asennettua, niin sinun pitää tyhjentää vanhat pois (laitonta laskea taivaalle) ja huomioida kuinka paljon mukana tuli kompressori öljyä (PAG eri viskositeettejä eri autoille). Sitten lisäät kylmäaineet useimmiten jotakin 400g ja 1000g väliltä henkilöautoissa (liika estää laitteistoa toimimasta asianmukaisesti ja vajaa täyttö pitää kompressoria kauemmin päällä lisäten polttoaine kuluja sekä lyhentäen kompressorin kestoikää), sitten lisäät öljyn (PAG), joka muuten kovin arvokasta (jos et lisää, aiheutuu kompressori rikkoja, koska myös öljymäärä laitteistossa on määritelty), kuitenkin sinulta jäi alipaineistus tekemättä noin 15-20 min (järjestelmän oltua jonkin syyn takia avoin minimi aika 30 min. Alipaineistus poistaa ilman ja kondensoitumattomat kaasut, poistaa kosteuden, tehostaa kylmäaine täyttöä. Järjestelmään ilmaantuu kosteutta liitosten, o-renkaiden ja osien vaihdon yhteydessä ja PAG-öljy on hyvin itseensä kosteutta imevää (hygroskooppista), joka menettää kyllästyttyään vedellä menettää voitelu ominaisuutensa. Kylmäaineen, öljyn ja kosteuden sekoittuminen aiheuttaa syövyttäviä happamia seoksia, jotka vaurioittavat laitteiston komponentteja.


    • Tiesittekö missä on halvin ajoneuvojen myös raskaan kaluston ilmastoinninhuolto. Pääsee yleensä heti ilman jonottamisia, puhelimella on sovittava aika.
      No sehän on vmautojakone.fi lahdesta jokimaan ristreyksestä 11km helsinkiin päin vanhaa Helsingin tietä 140 luhtikylä. Onkijärventie 88 henkilö autot alk. 50-60€ sisältää täydellisen huollon, väriaineet, typpikoe ponnistuksen tarvittaessa sekä vikakoodin luku hoituu jos ei ala huollon jälkeen toimimaan. ym työt 40€ /h tai sopimuksen mukaan. rengastyöt sopimuksen mukaan.

      • Kuuluuko tuohon täydelliseen huoltoon myös tohon hintaan kuivaimen vaihto vai onko tuo mainostamasi täydelinen huolto yhtä vajaa kun kaikkilla muillakin?


      • Jopas on kirjoitti:

        Kuuluuko tuohon täydelliseen huoltoon myös tohon hintaan kuivaimen vaihto vai onko tuo mainostamasi täydelinen huolto yhtä vajaa kun kaikkilla muillakin?

        Hei JOPAS ON nimimerkillä oleva älykääpiö oletko oikeasti sitä mieltä että huoltajan pitäisi ostaa sinulle kuivain. Maksaa jopa enempi kuin itse huolto. Ei kuivainta vaihdeta joka huollossa edes. Tuollaisia puheita kuulee vain perseaukisilta ja asioista ei tietävien suusta. Ihme kun et vielä pyytänyt että vaihtaa sinun raitis ilmasuodattimetkin vielä jotka eivät kuulu ilmastointi huoltoon ovat lisätöitä samoin kuivaimen / kompressorien vaihdot.


      • ammattilainen10 kirjoitti:

        Hei JOPAS ON nimimerkillä oleva älykääpiö oletko oikeasti sitä mieltä että huoltajan pitäisi ostaa sinulle kuivain. Maksaa jopa enempi kuin itse huolto. Ei kuivainta vaihdeta joka huollossa edes. Tuollaisia puheita kuulee vain perseaukisilta ja asioista ei tietävien suusta. Ihme kun et vielä pyytänyt että vaihtaa sinun raitis ilmasuodattimetkin vielä jotka eivät kuulu ilmastointi huoltoon ovat lisätöitä samoin kuivaimen / kompressorien vaihdot.

        Jos mainostetaan täydellistä ilmastoinnin huoltoa niin kyllähän tuo kuivaimen vaihto siihen taitaisi kuulua.
        Ehkäpä juuri siitä syystä suurin osa ilmastointihuoltoja tekvät yritykset mainostavat ilmastoinni täyttöhuoltoa.


      • as2 kirjoitti:

        Jos mainostetaan täydellistä ilmastoinnin huoltoa niin kyllähän tuo kuivaimen vaihto siihen taitaisi kuulua.
        Ehkäpä juuri siitä syystä suurin osa ilmastointihuoltoja tekvät yritykset mainostavat ilmastoinni täyttöhuoltoa.

        No ei varmasti kuulu täydelliseen ilmastointi huoltoon mitään ylimääräistä jossa kuuluu käyttää työkaluja, eli irti ottamaan osia. Mietipä montako mallia on kuivaimia ei kukaan voi sellaista määrää pitää varastossa. Jo se että kuivain voi maksaa huollon verran tai enempi kertoo että ei kukaan voi ruveta hyväntekeväisyyttä harjoittamaan ja asiakas voi käyttää maalais järkeä jos sitä on. Vuosia ilmastoinnin huoltoja tehneenä monesta autosta esim Volvo v70 / 850, kuivainten letkun ovat niin hapettuneet kiinni että ei useinkaan aina lähde irti rikkomatta kierteitä. Pelkän kuivaimen vaihtoon voi mennä nosturilla vaikeimmissa tapauksissa1 - 2 tuntia. Lisäksi jos joutuu uusimaan kierteitä / letkuja hapettumisen takia työ voi keskeytyä kokonaan kunnes on saatu uudet osat tilalle. Kaikki ei käy aina niin kuin elokuvissa.


    • Lahden halvin ja nopein ilmastoinnin huolto alk 50€. Kaikkiin ajoneuvoihin on vmautojakone.fi
      Vanha Helsingin tie 140 lahdesta jokimaan risteyksestä 11km helsinkiin päin.
      Auki sopimuksen mukaan, iltaisin ja viikonloppusin myös sunnuntait. pitää soittaa ensin ja sopia aika yleensä pääsen heti jos on paikalla. muut korjaus työt 40€ h tai sopimuksen mukaan esim: rikkinäisen kompressorin vaihto jopa 100€ kun muualla pyytävät useamman satasen, kennon vaihto alk.50€. Vikakoodien luvut ja huoltovalojen nollaukset 20€ jos ilmastointi ei huoltotäytön jälkeen toimi ja samasta ajoneuvosta voi lukea ilmastoinnin vikakoodit lukee samaan hintaa ja kertoo mikä on vialla, se on todella hyvä asiakkaalle, typpikoe ponnistuksen tekee tarvittaessa.

    • Toyota Avensiksessa tein huollon kun sain auton, sen jälkeen autolla ajettiin 7v ilman mitään huoltoa ja ilmastoinnin teho pystyi täsmälleen samana. Lisäksi teho oli myös sama ennen huoltoa ja huollon jälkeen. Harmitti kun tein, olisi sille 100e ollut parempaakn käyttöä.

    • VM auto vanhan Helsingin tien varessa tosiaan mainostaa halpaa huoltoa. Kävin viime kesänä ilmastointihuollossa. Kun maksun aika tuli, oli 50€ huolto noussut 80 euroon. Perusteli että järjestelmä oli tyhjä ym.. lässyä. Se siitä halpuudesta.

    • Täysin tarpeeton huolto. En ole ikinä mihinkään autooni ilmastointihuoltoa tehnyt paitsi tähän viimeiseen. Aiemmat autoni on aina pelannut ilmastoinnin suhteen. Nyt erehdyin huollattamaan 2 vuotta sitten ja tasan tämän seurauksena ei 4 vuotta vanha volvo enään pelitä ilmastoinnin suhteen. Fiksu neuvoni on, huollata se kun ei toimi, ennaltaehkäivevä huolto saa ongelman aikaseksi. Huoltoliike näprännyt lauhdutinta siten että lakkasi sopivasti toimimasta. Nainen kuin ei tiedä autoista, on helppo huijattavaksi.

      • Miten ihmeessä lauhdutinta voi näprätä niin että se ei toimi?
        Eiköhän tilanne kuitenkin ole että se joko toimii tai vuotaa.
        Millähän lailla ne asentajat on siellä huoltoliikkeessä sitä lauhdutinta sitten näprännyt että on kuitenkin tuon 2 vuotta kestänyt ennen kuin vuotanut tyhjäksi?


    • Moni korjaamo on luopunut ilmastoinninhuoltokoneesta. Mitä ideaa on pitää sellaista jos parikolme huoltoa tekee kesässä.

    • Oma kokemus: 15 vuotiaseen harrasteautoon teetin täyttöhuollon ensimmäsitä kertaa, aineista oli hävinnyt 60 prosenttia (ilmastointi toimi vielä). 6-vuotta vanhaan Audi-merkkiseen käyttöautoon myös, siitä oli hävinnyt 14 prosenttia. Kumpikaan ei vuotanut alipainetestissä...

    • Ne tuubit on kyllä hyviä ja halpoja, kaksi meni harakoille jonnekin taivaalle tämmöiseltä tee-se-itse mieheltä, mutta kävin hakemassa lisää ja ilmastointi pelaa taas.

    • Yllättäen keväällä 2016 kahdesta autostani lakkasi ilmastointi toimimasta; 1999 Honda Civic, ja 2003 Citroen Berlingo.
      Vein Berlingon ilmastointihuoltoon. Täytettyään järjestelmän "huoltaja" totesi että ilmastoinnin kompressori oli rikki. Ei siis jäähdyttänyt. Vaihdon arvio oli noin 580e töineen. Hän mainitsi, että ilmastointijärjestelmästä vuotaa 10-15% vuosittain ja kun nesteen määrä laskee liian alhaiseksi, kompressori vioittuu (voitelun vähäisyyden takia). Tämä oli hieman yllättävä tieto, koska asiasta ei muistaakseni ollut koskaan kukaan maininnut mitään ennen vuotta 2016. Oletin, että tulee viileä kesä ja jätin tekemättä. Muutaman viikon kuluttua satuin kurkistamaan ohjaamossa matkustajan jalkatilaan ja huomasin siellä roikkuvan anturin. Ainoa reikä mihin se mahtui näytti olevan ilmastointilaitteen kyljessä. Mahtaisiko tällä olla vaikutusta ilmastoinnin toimintaan? Ja olihan sillä. Ilmeisesti kyseessä oli virtausanturi, joka estää ilmastoinnin käynnistymisen, mikäli kanavistossa ei ole riittävää ilmavirtausta. Eli nyt ilmastointi toimii ihan kuin ennenkin. Ja toimisi varmaan ilman kylmäaineen lisäystäkin.
      Tästä toiseen esimerkkiin: Honda Civic 1999. Ilmastointi oli tehoton keväällä 2016. Joten kylmäaineen vaihtoon. Se myös tehosi. Mutta: 17 vuoden jälkeen, ensimmäinen ilmastointihuolto. Ei siis todellakaan joka toinen vuosi.
      Sanoisin, että tässä ilmastointiasiassa on aika kova rahastus käynnissä. Nämä laitteet toimivat 15 vuotta ihan ok, ehkä sitten voi harkita jotain...Eikä välttämättä kannata rynnätä vaihtamaan kompressoria, testaa myös anturit.

      • Jos kompura ei lähde päälle, magneettikytkin saattaa olla kulunut, voi lähteä päälle esim. nopeasti kopauttamalla jollain työkalulla kompuraa hihnapyörän päästä. Tämä on tietysti hieman vaarallinen vinkki koska kun kompura lähtee pyörimään, se voi singota työkalun ties minne aiheuttaen vammoja tai vahinkoja. Omalla vastuulla...
        https://youtu.be/DNx0X4INfiw?t=16m41s


    • Huollatin auton ilmastoinnin pari päivää sitten huoltamossa, jossa tuskin on varsinaista ilmastointiosaamista. Aineiden vaihto, laitteiston alipaineistus jne... tehtiin automaattilaitteistolla eikä autoa käytetty missään vaiheessa huoltoa käynnissä (kuten edellisessä ilmastointihuollossa toisessa liikkeessä toiselle automerkille).

      Loppukoosteesta näki että kylmäainetta oli jäljellä 730g ja sitä meni 1000g. Öljyn määrä oli päin vastainen, sitä poistettiin 34g ja tilalle laitettiin 15g.
      Ja nyt kun autolla ajaa ei ilmastointi toimi käytännössä lainkaan, ennen huolto se toimi vaikkakin heikosti. Ilmastointi ei rohise eikä pidä ylimääräisiä ääniä.

      Missä vika voisi olla vai onko tyhjennys- ja täyttörutiini tehty kuvauksen perusteella väärin?

    • Kun ennen auto seisoi huollossa valohoidossa niin tänään sitä seisotetaan ilmastoidussa huoltohallissa.

    • Tää kiihdyttää ilmastonmuutosta...

      • Uskotko ilmastohuijaukseen?


    • Suositus on, että jos öljyä tulee esim. 24g lisätään siihen 10g lisää öljyä eli yhteensä nyt olisi öljyä 34g.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sohvi takaisin Eirassa

      Riita tullut,yöllä lähti koiran kanssa,aamupäivitys eirasta,lakanoista tunnistin,samat mitkä vaihtoi silloin toukokuussa😅
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      4596
    2. Niko ja Katrie hop lopissa

      Suloinen video, Niko ja Katrien tyttö😍
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      2834
    3. Johanna Tukiainen ryyppää raskaudesta huolimatta

      Päihdeäidin putki jatkuu, nyt vain salaa. Siirtyessään laivalla Ruotsin ja Suomen väliä juo salaa halpaa viiniä. Neuvolassa ei ole käynyt lainkaan, ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1771
    4. Sofia ja Stefu tarjoilijoina.

      Näkyy Sofian instastoryssa olevan video jossa Sofia ja Stepu tarjoilevat pöytiin Fyllaksessa. Stufun sisko antanut töitä?
      80
      1403
    5. Johanna Tukiainen känässä laivalla

      Hänet siis nähty ympäripäissään Siljalla. Samaten juhannuksena Suomessa dokannu 3 päivän putken... Että sellanen uskovainen äityli..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      897