Kävin taas Saksassa. Vaikka tuntuu että kaikki Kölnin alueen saunat ja kylpylät on jo katsottu, aina löytyy uusia. Tällä kertaa tutustuin Sauna Hof Hahn –nimiseen saunaan/hotelliin, joka sijaitsee Kerpenissä, Kölnin ulkopuolella.
Kuvista päätellen arvelin että kyseessä on puolitekstiililaitos, jossa siis on erikseen tekstiilipuoli ja erikseen saunapuoli. Näin ei kuitenkaan ole. Koko alue, myös kaikki sisä- ja ulkoaltaat ovat tekstiilivapaata aluetta. En tiedä syytä miksi esittelykuvissa käytetään uimapukua, mutta olen joskus nähnyt saman ilmiön muillakin esittelysivuilla. Sana sauna kuitenkin ilmoittaa saksalaisille että siellä ollaan alasti, erlebnisbad tms taas yleensä tarkoittaa viihdeuimalaa jossa käytetään uimapukua.
Rakennus on vanhan tyylinen ja varsin sokkeloinen. Ensin mennään toiseen kerrokseen vaihtamaan vaatteita (tai siis riisumaan), sitten siirrytään alakertaan jossa on suihkut, sisäaltaat ja ensimmäiset saunat. Kaikki tilat ovat yhteiset miehille ja naisille. Sisä-allas on n. 15 metrinen. Sen lisäksi on melkein yhtä iso lämmin suolavesiallas jossa lähinnä oleskellaan, ei niinkään uida. Vielä löytyy kaksi isoa 10 hengen poreallasta sekä kylmävesiallas. Ulkona on kaksi isohkoa lämmitettyä uima-allasta (isompi on n 25 metrinen) ja lisää porealtaita. Sokkeloisen puutarhan taaimmaisessa päässä on lisää erityyppisiä saunoja. Ihmisiä oli paljon, arviolta yli 150, mutta koska ulkoalue on laaja ja sisätilatkin monessa kerroksessa, koskaan ei ollut ahdasta.
Pidin erityisesti lämpimistä suolevesialtaista joissa oli todella mukava rentoutua työpäivän päätteeksi. Saunan yhteydessä on myös hotelli, joka olisi ollut mukava vaihtoehto jos olisin tajunnut sen etukäteen, hinta 79 euroa yö johon sisältyy vapaa pääsy kylpylään. Ei olisi tarvinnut pukeutua ja ajaa erikseen sitten illalla enää minnekkään.
Asiakaskunta oli tiistai-iltana sukupuolijakautumaltaan tasaista. Ikäjakautuma oli varsin selvästi 40 , lapsia ja teinejä ei ollut ollenkaan, tällainen lafka ei oikein innosta nuorisoa. Parikymmppisiäkin oli yllättävän vähän, muutama nuoripari ja kolme tai neljä tyttöporukkaa. Saksassa nuoriso näyttävät pitävän enemmän moderneista kylpylöistä kuin tällaisista perinteisistä.
Mukava paikka ja tutustumisen arvoinen jos sielläpäin liikkuu.
http://www.sauna-hof-hahn.de/
Sauna Hof Hahn
12
4423
Vastaukset
- tästä
vaikuttaa oikeen mielyttävältä paikalta,miten on kun itse emme ole koskaan käyneet saksan kylpylöissä. onko parille joka hakee muutakin muin pelkkää kylpemistä nämä kylpylät suotuisia paikkoja.oletko koskaan törmännyt vaikkapa naku-kylpylän porealtaassa pareihin jotka nautiskelevat muutenkin kuin vain poreista.
- Jarkko
Joskus parit innostuvat halailemaan kiihkeämmin varsinkin iltamyöhään jossain kylpylän suojaisessa paikassa. Joissakin kylpylöissä on nollatoleranssi ja selvät tapaukset lentävät saman tien ulos. Toisissa kaikki on sallittua mikä ei häiritse muita. Jos joku pari lepäilee lämminvesialtaassa sylikkäin, niin harva sitä paheksuu. Kerran näin Mediteranassa että nuoripari taisi unohtaa missä olivat ja joku kutsui bademeisterin paikalle. Tyttö poistettiin altaasta saman tien ja poikakin hetken päästä kun oli ehtinyt hieman palautua. Mutta ei tuollaista tapahdu sen enempää kuin millä tahansa uimarannalla tai suomalaisessakaan kylpylässä. Kun hormoonit hyrrää ja ollaan lähekkäin ja vähissä vaatteissa niin kai ylilyöntjä voi tapahtua.
- Erotiikkaa on sallittua?
Jarkko kirjoitti:
Joskus parit innostuvat halailemaan kiihkeämmin varsinkin iltamyöhään jossain kylpylän suojaisessa paikassa. Joissakin kylpylöissä on nollatoleranssi ja selvät tapaukset lentävät saman tien ulos. Toisissa kaikki on sallittua mikä ei häiritse muita. Jos joku pari lepäilee lämminvesialtaassa sylikkäin, niin harva sitä paheksuu. Kerran näin Mediteranassa että nuoripari taisi unohtaa missä olivat ja joku kutsui bademeisterin paikalle. Tyttö poistettiin altaasta saman tien ja poikakin hetken päästä kun oli ehtinyt hieman palautua. Mutta ei tuollaista tapahdu sen enempää kuin millä tahansa uimarannalla tai suomalaisessakaan kylpylässä. Kun hormoonit hyrrää ja ollaan lähekkäin ja vähissä vaatteissa niin kai ylilyöntjä voi tapahtua.
Puutteessa olevat kateelliset nuista valittelee.
Kyllä kai siisti erotiikkaa on sallittua aikuisten kesken?
- strabe
Minäkin vanhana Saksan reissaajana (kerran käynyt Berliinissä, heh) luen mielelläni näitä Jarkon juttuja, joten kiitokset vaan tästä infosta.
Vaikuttaa hyvältä paikalta ja porukkaa on ollut paljon enemmän kuin oli niissä kahdessa Berliinin kylpylässä.- Jarkko
Porukan määrä riippu joskus hyvinkin paljon päivästä ja kellonajasta. Kuukausi sitten kävin Algarve Bad -nimisessä paikassa jossa oli keskellä päivää ehkä 10 asiakasta. Paikka on isohko joten oli TODELLA rauhallista. En oikein viihtynyt. Panorama-saunassa taas käy päivittäin keskimäärin 1000 asiakasta ja sinne kun eksyy lauantaina niin 500 auton parkkipaikka voi olla täynnä. Itse en pidä 'pienistä ja kodikkaista' paikoista koska niissä on tietty vakioporukka joka heti huomaa ulkopuolisen ja katsoo hieman pitkin nenänvartta. Isoissa paikossa saa olla anonyymina.
- käytyä
Jarkko kirjoitti:
Porukan määrä riippu joskus hyvinkin paljon päivästä ja kellonajasta. Kuukausi sitten kävin Algarve Bad -nimisessä paikassa jossa oli keskellä päivää ehkä 10 asiakasta. Paikka on isohko joten oli TODELLA rauhallista. En oikein viihtynyt. Panorama-saunassa taas käy päivittäin keskimäärin 1000 asiakasta ja sinne kun eksyy lauantaina niin 500 auton parkkipaikka voi olla täynnä. Itse en pidä 'pienistä ja kodikkaista' paikoista koska niissä on tietty vakioporukka joka heti huomaa ulkopuolisen ja katsoo hieman pitkin nenänvartta. Isoissa paikossa saa olla anonyymina.
Kävimme vaimon kanssa Roetgen Thermessä ja Lüdenscheidin Saunadorfissa. Molemmissa paikoissa oli mukavasti väkeä ja kaikenikäisiä aikuisia. Lüdenscheidin löylymestari oli kipakkana kun myöhästyin löylystä. Pitää olla täsmällinen intti kaveri. Muuten molemmat paikat olivat mukavia.
- lää
käytyä kirjoitti:
Kävimme vaimon kanssa Roetgen Thermessä ja Lüdenscheidin Saunadorfissa. Molemmissa paikoissa oli mukavasti väkeä ja kaikenikäisiä aikuisia. Lüdenscheidin löylymestari oli kipakkana kun myöhästyin löylystä. Pitää olla täsmällinen intti kaveri. Muuten molemmat paikat olivat mukavia.
minulle jotain kylpylää kölnistä päin,kun kohta olen menossa sinne.Ikä jakautumasta sen verran,että olisi kiva,että siellä olisi muitakin nuoria ettei itse erotu joukosta ja saako muka oikeesti lapsetkin käydä noissa paikoissa.Itse olen käynyt munchenissa therme-erdingissä eikä siellä ainakaan nudisti puolella ollut yhtään alaikäisiä.
- naturisti
lää kirjoitti:
minulle jotain kylpylää kölnistä päin,kun kohta olen menossa sinne.Ikä jakautumasta sen verran,että olisi kiva,että siellä olisi muitakin nuoria ettei itse erotu joukosta ja saako muka oikeesti lapsetkin käydä noissa paikoissa.Itse olen käynyt munchenissa therme-erdingissä eikä siellä ainakaan nudisti puolella ollut yhtään alaikäisiä.
Voitko kertoa Jarkko kuljetaanko siellä
ns.välimatkat pyyhkeen kanssa vai ollaanko
yleisesti alasti.Siis saako jättää pyyhkeen
kaappiin,ja kulkevatko ihmiset alasti vai
pyyhkeen kanssa.Samaten istuvatko ihmiset
pyyhkeen kanssa löylyssä.Näyttää olevan
välimatkaa muihin tiloihin esim.sauna hof-
Hahnissa. - Jarkko
lää kirjoitti:
Kuka on nuori? Esim Neptunbadissa on lähinnä 25-30 vuotiaita kauniita ihmisiä jotka ensin käyvät kylpylän yhteydessä olevalla kuntosalilla. Mediterana (hieman Kölnin ulkouolella) taas on kaikenikäisille, vauvasta vaariin. Claudius-Thermessä käy myös nuorempaa porukkaa, samoin Heveneyssä (Witten, 50 km Kölnistä).
Therme Erdingissa on 16 v ikäraja, ja niin on monessa muussakin lähinnä kai koska halutaan että sauna on rauhallinen paikka. Joihinkin paikkoihin pääsee nuoremmat vanhemman seurassa. Toisissa paikoissa (esim Park Sauna Kölnin ulkopuolella) on 4v ikäraja että pitää osata uida. Eri asia on sitten että harvempi nuori (12-18v) on kiinnostunut saunoista, nuoremmat tulevat vanhempien kanssa ja yli 18 v tulevat porukoissa tai pareittain.
Jos nyt vaikka oletan että olet parikymppinen, niin luultavasti viihtyisit parhaiten Mediteranassa lauantai-iltapäivänä. Aqualand on toinen mahdollisuus, siinä on iso viihdekylpylä (tekstiili) josta sitten pääsee saunapuolelle. Itse en pidä Aqualandista, siellä ei esim ole kunnon uintimahdollisuutta nakupuolella, mutta nuoria se kyllä veti sen ainoan kerran kun olin. - Jarkko
naturisti kirjoitti:
Voitko kertoa Jarkko kuljetaanko siellä
ns.välimatkat pyyhkeen kanssa vai ollaanko
yleisesti alasti.Siis saako jättää pyyhkeen
kaappiin,ja kulkevatko ihmiset alasti vai
pyyhkeen kanssa.Samaten istuvatko ihmiset
pyyhkeen kanssa löylyssä.Näyttää olevan
välimatkaa muihin tiloihin esim.sauna hof-
Hahnissa.Löylyssä on AINA pyyhe mukana, mutta ei päällä vaan alla. Pyyhe laitetaan myös jalkojen alle.
Miten sitten liikutaan, se taas vaihtelee vähän paikan mukaan. Jos on lyhyt matka saunasta suihkuun ja sieltä altaaseen niin ei kukaan pyyhettä silloin käytä, toisaalta ravintolassa on pyyhe tai kylpytakki pakollinen. Paikoissa joissa ei ole uima-altaita on aika yleistä että verhoudutaan pyyhkeeseen kun liikutaan eri osastojen välillä.
- kesästä
Tietääkö Jarkko onko kylpylöissä porukkaa kesäisin. Olen itse käynyt yleensä maalis/huhtikuussa Bremen/Bochum/Munchen/berliini paikoissa ja silloin on ollut ihan kiva meininki. Nyt olen menossa kesäkuun alkupuolella. Kiinnostaisi onko porukka jo rannoilla köllöttelemässä vai käykö kylpylöissä ihmisiä tasaisesti ympäri vuoden ?
- Jarkko
Kyllä niissä käydään kesäisinkin. Erityisesti sellaisia paikkoja joissa on isot ulkoalueet ja ulkoaltaat käytetään rantojen korvikkeena, luonnollisia ja puhtaita rantoja kun on aika vähän esim Saksan teollisuusytimessä. Esim Park-Sauna ja Panorama-sauna ovat ikään kuin maauimalakäytössä. Monet uivat ja ottavat alasti aurinkoa menemättä saunaan ollenkaan. Mutta joissakin kylpylöissä ei ole kunnon ulkoallasta ja vain pieni ulkoalue ja silloin on varmaan päivisin selvästi vähemmän porukkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078