Yliherkkä ymparistön ärsykkille

mistä apua?

14-v tyttäremme on ollut yliherkkä ympäristön ärsykkeille pienestä saakka. Hän on erittäin älykäs, taiteellinen nuori ja menestyy hyvin koulussa, mutta on ahdistunut siitä että kuulee ja huomaa kaiken ympäristöstään erittäin herkästi. Ikäänkuin hänen aistinsa olisivat ylivireessä koko ajan. Meluisat, suuret tilat ovat tuskallisia hänelle ja aiheuttavat ahdistusta. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Tiedän että USAssa on yhdistys yliherkille ihmisille, mutta onko Suomessa kohtalotovereita, ja jos, mistä apua???

4

1026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mandariininen

      yksi aistien yliherkkyydestä kärsivä aikuinen, jonka 15 vuotiaalla tytöllä sama ongelma.
      Helpotusta käytännön elämään tuo mm se,kun sanoo tutuille ihmisille etteivät vaikkapa halaisi, korvatulpat meluisissa tiloissa, vaatteet sellaisia jotka tuntuvat vähemmän ahdistavilta ihoa vasten jne.
      Minulla on diagnosisoitu asperger ja tytöllä asperger suuntaisia oireita, joten liittyy siihen meillä, ja siihen löytyy yhdistyksiä kyllä, pelkästään aistiyliherkille en ole kuullut olevan, mutta kysypä vaikka lähimmästä mielenterveystoimistosta, heillä saattaa olla lista "kaikenmaailman" yhdistyksistä ja yhteystiedot.
      Ja varmasti kaikki ovat yksilöitä tässäkin, mutta ainakin itselläni oli vaiva kaikista suurin juuri tuossa iässä, kuten nyt tuntuu olevan tyttärellänikin, aikuisena oireet ovat itsellään lievenneet ja ärsytyskynnys mm kosketuksen suhteen on helpottunut todella paljon.

      • omat edellytykset

        Kiva kuulla, että muillakin on näitä mietteitä. Uskon, että useampi suomalainen kärsii tästä mieluummin kuin on valmis tunnustamaan "vammansa".Enpä ihmettelisi, jos joku tutkimus piankin osoittaisi suomalaisten masentuneisuus- ja alkoholiongelmien johtuvan siitä, että nykytyöelämässä kaikki pinnistelevät pitääkseen sen sisäisen suomalaisen (metsäsuomlainen, luonnonrytmissä elävä, tuijottelija, havukka-ahon ajattelija tai miksi sitä sanoisikaan) piilossa. Tämä sisäinen pentele kun ei osaa smalltalkia, eikä tykkää jatkuvasti hymyillä, vastailla posteihin, puhelimiin ja viesteihin jne.

        Voidaanhan kysyä myös, että miksi kaikkien pitäisi tykätä halaamisesta, ihmisjoukoista yms. Mielestäni me suomamlaiset olemme joukkona unohtaneet hyväksyä itsemme sellaisina kuin me oikeasti olemme.

        Itse kärsin myös samanlaisista asioista kuin tyttäresi, mutta sen pitäminen vammana on minusta kyseenalaista. Väittäisin, että suurempi osa suomalaisista sisimissään olisi onnellisimpia juuri vähäisten virikkeiden parissa.

        Siinä mielessä jonkinlaisen yhdistyksen perustaminen Suomeenkin olisi hieno asia, että tämä asia tulisi julkisuuteen ja moni elämässään eksynyt saisi sitä kautta apua ja uskoa omaan itseensä. Itselleni asia ei ole muuten ongelma,mutta ihmissuhdetyö käy välillä aika raskaaksi niin, että iltaisin en halua tavata ihmisiä ollenkaan, enkä kutsu koskaan työkavereita kotiin ja erilaiset ilta- ja viikonloppuseminaarit ovat vihoviimeisiä riesoja omasta vinkkelistäni.

        Pitäisikö meidän nyt alkaa pitämään tällaista ajatusta kehitteillä? Jospa vaikka saataisiin tänne oma keskustelupalsta herkille ihmisille, niin sieltähän polkaistaisiin käyntiin uusi yhdistys (jonka kokouksissa sitten ei halattaisi, jos nyt edes millään haluttaisiin vuosikokouksiin osallistua ;-)


    • onnekas

      Googleta vaikka sensomotorinen (terapia tms).
      Eri puolella Suomea on sensomotoriseen puoleen keskittyneitä paikkoja, joilla on oikeasti apua saatavilla. Oireet lievittyy. Nm. itse kokeillut

    • apua on

      Aistiyliherkkyys on aistiedon käsittelyn ongelma, joka nykyisin tiedostetaan aikaisempaa paremmin. Yliherkkyys erilaisille aisteille (kuulo, tunto, näkö, liike ) voivat haitata elämää huomattavasti. Mikäli yliherkkyydet aiheuttavat harmia elämässä, on syytä kääntyä lastenneurologin puoleen, joka osaa ohjata tarvittaviin jatkotoimiin. Säätelyhäiriöitä hoitavat asiaan perehtyneet toimintaterapeutit, lisätietoa heistä ja hoidosta saat sensorisen integraation yhdistyksestä www.sity.fi sekä kotipaikkakuntanne terveyskeskuksen toimintaterapeutilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      446
      9984
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      265
      6984
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      18
      3140
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2363
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1737
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1653
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      191
      1359
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1293
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      1009
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      985
    Aihe