Sain tuolla diagnoosilla eläkkeen 31-vuotiaana rankan vankilakierteen jälkeen. Minä en kuulemma koskaan tule saavuttamaan sellaista sosiaalista tasoa jota normaali työelämä vaatii.
Viimeisessä työpaikassa meinasin pamauttaa 2-3 kolmea lurttia turpaan ja sen olisin kanssa tehnyt perusteellisesti. Tyypit aistivat kai kiukkuni ja alkoivat perääntyä. Yksikään ei soittanut suutaan sen jälkeen eikä tehnyt vilunkia.
Olin pidetty työntekijä.
Lausonnon mukaan täytän epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön kriterit.
Eläke on paras ratkaisu kohdallani, koska en jaksa painaa duunia. Loppu!
Epävaka persoonallisuushäiriö
21
1753
Vastaukset
- Psykopatologia
Tekstissä on "epäsosiaalinen".
- Hulianteri
Epävakaalla tuli eläke mutta lausunnossa oli lisäksi; täyttää epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön kriteerit.
Eikös se ole mahdollista olla kaksi taikka useampia diagnooseja? - Psykopatologia
Hulianteri kirjoitti:
Epävakaalla tuli eläke mutta lausunnossa oli lisäksi; täyttää epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön kriteerit.
Eikös se ole mahdollista olla kaksi taikka useampia diagnooseja?"Eikös se ole mahdollista olla kaksi taikka useampia diagnooseja?"
Totta kai, mutta jos on näin lähekkäiset, valitaan vain toinen. Jos on epäsosiaalinen, on tavallisesti myös epävakaa, joka ei välttämättä ole antisosiaalinen. - Hulianteri
Psykopatologia kirjoitti:
"Eikös se ole mahdollista olla kaksi taikka useampia diagnooseja?"
Totta kai, mutta jos on näin lähekkäiset, valitaan vain toinen. Jos on epäsosiaalinen, on tavallisesti myös epävakaa, joka ei välttämättä ole antisosiaalinen.Kuten sanoin, eläke tuli tuolla impulsiivisellä tyypillä ja siinä täyttyi asosiaalisen kriteerit myös. Noin olen lukenut psykiatrian poliklinikan papereista, joita en saa lukea kuin psykiatrin valvonnassa. Hän myös kertoo mahdolliset epäselvyydet.
Sikäli huvittavaa kun klinikkatutkimuksissa sanottiin luonteen räjähteleväisyysaltiutta, vaikka käydä toisen kimppuun asti. Minulla on myös väkivaltarikoksia. Mutta nuo on taaksejäänyttä elämää ja minulla on siihen täsmälääke: Seronil. Impulssikontrollin puutteeseen. - Psykopatologia
Hulianteri kirjoitti:
Kuten sanoin, eläke tuli tuolla impulsiivisellä tyypillä ja siinä täyttyi asosiaalisen kriteerit myös. Noin olen lukenut psykiatrian poliklinikan papereista, joita en saa lukea kuin psykiatrin valvonnassa. Hän myös kertoo mahdolliset epäselvyydet.
Sikäli huvittavaa kun klinikkatutkimuksissa sanottiin luonteen räjähteleväisyysaltiutta, vaikka käydä toisen kimppuun asti. Minulla on myös väkivaltarikoksia. Mutta nuo on taaksejäänyttä elämää ja minulla on siihen täsmälääke: Seronil. Impulssikontrollin puutteeseen."Kuten sanoin, eläke tuli tuolla impulsiivisellä tyypillä ja siinä täyttyi asosiaalisen kriteerit myös."
Psykologiassa on ketju rajatilasta. Nykyisessä tautiluokituksessa (ICD-10) epävakaassa persoonallisuudessa on (1) impulsiivinen tyyppi ja (2) rajatilatyyppi, joka on laajennusta impulsiivisesta ja siis giagnoosina graavimpi. - Hulianteri
"Kuten sanoin, eläke tuli tuolla impulsiivisellä tyypillä ja siinä täyttyi asosiaalisen kriteerit myös."
Psykologiassa on ketju rajatilasta. Nykyisessä tautiluokituksessa (ICD-10) epävakaassa persoonallisuudessa on (1) impulsiivinen tyyppi ja (2) rajatilatyyppi, joka on laajennusta impulsiivisesta ja siis giagnoosina graavimpi.Sinäkö koitat väkisin tehdä minusta valehtelijaa?
Ei onnistu. Nuo diagnoosit annettiin 80-luvun lopulla.
Käy silloin tällöin juttelemassa koska minuun ei kuulemma terapia auta. Juttelu kyllä. Sitäpaitsi en koe olevani sairas mitenkään enkä minkää terapian tarpeessa.
Reseptit uusitaan ja siinä jutellaan niitä näitä.
Uutena löydöksenä on narsistinen ollut pari vuotta. Nuo kaikki kolme on lähes päällekkäisiä paitsi ei rikollisuutta. - Psykopatologia
"Kuten sanoin, eläke tuli tuolla impulsiivisellä tyypillä ja siinä täyttyi asosiaalisen kriteerit myös."
Psykologiassa on ketju rajatilasta. Nykyisessä tautiluokituksessa (ICD-10) epävakaassa persoonallisuudessa on (1) impulsiivinen tyyppi ja (2) rajatilatyyppi, joka on laajennusta impulsiivisesta ja siis giagnoosina graavimpi.p s y k o-p a t i a (kr. psykhe, sielu, mieli, pathos kärsimys),
sosio-patia, (*ICD-10) epä-sosiaalinen persoonallisuus (dis-social *PD), (*DSM-IV-TR) epä-sosiaalinen persoonallisuushäiriö (antisocial PD, ASPD), on *persoonallisuus-häiriö par excellence, sillä siinä *alloplastinen adaptaatio on suurimmillaan. Em. olevat nimitykset merkitsevät suunnilleen samaa tai *häiriön eri puolia.
1891 saks. J. L. Koch korvasi siihen asti käytetyn ilmauksen "moral insanity" termillä "psykopaattinen inferioriteetti". 1915 *Kraepelin jakoi psykopaatit kahtia. Toinen ryhmä käsitti mm. *obsessionaalisia ja *seksuaalisia *poikkeavuuksia, toinen ryhmä seitsemän kategoriaa, joista kolme oli sellaista jotka tulevat lähelle nykyistä käsitystä: 1) valehtelijat ja huijarit (Luegner und Schwindler), 2) antisosiaaliset (Gesellschafts-feinde), 3) riidanhaluiset (Streit-suechtige). Antisosiaaliset on nykyisen *tautiluokitus-käytännön edelläkulkija. 1909 saks. K. Birnbaum esitti termin sosiopaatti, joka kattoi psykopatia-ryhmän enemmistön.
*Psykoanalyysissa *Reich’illa (1925) psykopaattiset ovat "triebhafte Charakter" (”instct-ridden”), *Fenichel’illä (1945) he ovat *impulssi-neuroottisia. *Kerberg’illä (1970) psykopatia edustaa *narsistisuuden ääripäätä. Psykopatian kruks on *superegon *isolaatio tai ”puuttuminen”. *narsistinen vrt. psykopaattinen. - Psykopatologia
Hulianteri kirjoitti:
Sinäkö koitat väkisin tehdä minusta valehtelijaa?
Käy silloin tällöin juttelemassa koska minuun ei kuulemma terapia auta. Juttelu kyllä. Sitäpaitsi en koe olevani sairas mitenkään enkä minkää terapian tarpeessa.
Uutena löydöksenä on narsistinen ollut pari vuotta. Nuo kaikki kolme on lähes päällekkäisiä paitsi ei rikollisuutta.vain, hyvä veli! - Nykyajan dg-käytäntö saattaa myös olla hieman erilainen kuin 20 vuotta sitten.
- hoijaa
Hulianteri kirjoitti:
Sinäkö koitat väkisin tehdä minusta valehtelijaa?
Uutena löydöksenä on narsistinen ollut pari vuotta. Nuo kaikki kolme on lähes päällekkäisiä paitsi ei rikollisuutta.hulianteri taitaa olla vaan temperamenttinen luonne :)
- käyttämäsi
p s y k o-p a t i a (kr. psykhe, sielu, mieli, pathos kärsimys),
sosio-patia, (*ICD-10) epä-sosiaalinen persoonallisuus (dis-social *PD), (*DSM-IV-TR) epä-sosiaalinen persoonallisuushäiriö (antisocial PD, ASPD), on *persoonallisuus-häiriö par excellence, sillä siinä *alloplastinen adaptaatio on suurimmillaan. Em. olevat nimitykset merkitsevät suunnilleen samaa tai *häiriön eri puolia.
1891 saks. J. L. Koch korvasi siihen asti käytetyn ilmauksen "moral insanity" termillä "psykopaattinen inferioriteetti". 1915 *Kraepelin jakoi psykopaatit kahtia. Toinen ryhmä käsitti mm. *obsessionaalisia ja *seksuaalisia *poikkeavuuksia, toinen ryhmä seitsemän kategoriaa, joista kolme oli sellaista jotka tulevat lähelle nykyistä käsitystä: 1) valehtelijat ja huijarit (Luegner und Schwindler), 2) antisosiaaliset (Gesellschafts-feinde), 3) riidanhaluiset (Streit-suechtige). Antisosiaaliset on nykyisen *tautiluokitus-käytännön edelläkulkija. 1909 saks. K. Birnbaum esitti termin sosiopaatti, joka kattoi psykopatia-ryhmän enemmistön.
*Psykoanalyysissa *Reich’illa (1925) psykopaattiset ovat "triebhafte Charakter" (”instct-ridden”), *Fenichel’illä (1945) he ovat *impulssi-neuroottisia. *Kerberg’illä (1970) psykopatia edustaa *narsistisuuden ääripäätä. Psykopatian kruks on *superegon *isolaatio tai ”puuttuminen”. *narsistinen vrt. psykopaattinen.sana : isolaatio?
- Psykopatologia
käyttämäsi kirjoitti:
sana : isolaatio?
i s o l a a t i o, eristäminen, yksi pää-defenssejä (minän suojautumis-keinoja) mm. neurooreissa (varsinkin pakkoneuroosissa).
Tästä on selvitys (ks.) Psykologiassa.
- Hulijanteri
Koko Freudin luoma yliminä-käsite joutaa roskakoppaan. Ei se ole sama kuin omatunto. Yliminä on kasvattajan 'ääni' sismmässä. Esimerkki.
Koirallani ei ole omatuntoa. Minä olen sen yliminä, ja joko kehun tai moitin sitä. Etupäässä omaa kehun.- Psykopatologia
Onko tuossa implikaationa, että yliminä on muiden ääni meissä, kun taas omatunnossa moraalinen koodi tulee kokonaan itsestä?
- Hulianteri
Onko tuossa implikaationa, että yliminä on muiden ääni meissä, kun taas omatunnossa moraalinen koodi tulee kokonaan itsestä?
Juuri noin kuten sanoit!
- Hulijanteri
Vankilan psykiatri sanoi minulle kun olin ollut n.4 vuotta vankilassa ja vielä oli tuomiota jäljellä:
olen kuulemma psykopaatti ja häiriintynyt.
Persona pathologica et asosialis!
C-luokka ja vapautus.
Myöhemmin rakenteellinen sosiopaatti ja lopuksi epävakaa persoonallisuushäiriö impulsiivinen ja räjähdysaltistyyppi.- Psykopatologia
Eihän tuossa ole kysymystä ollenkaan!
- Hulijanteri
Eihän tuossa ole kysymystä ollenkaan!
Miten tuossa kokoajan muuttuu mun diagnoosi?
- Hulijanteri
Hulijanteri kirjoitti:
Miten tuossa kokoajan muuttuu mun diagnoosi?
Psykopaatti ja häiriintynyt?
Mitä tuo tarkoittaa koska en ole häiriintynyt? - Psykopatologia
Hulijanteri kirjoitti:
Psykopaatti ja häiriintynyt?
Mitä tuo tarkoittaa koska en ole häiriintynyt?Diagnoosi ei itse asiassa muutu olennaisesti, mutta diagnostiset nimikkeet muuttuvat hieman ajan saatossa eri nimisiksi, vaikka tarkoittavat suunnilleen samaa (ehkä hieman eri painotuksin). Esim. vuoteen 1995 Suomessa käytettiin ICD-9:ää; vuodesta 1996 ICD-10:ä.
Psykopaattisessa ajatellaan olevan olennaista se, että henkilö ei itse välttämättä kärsi mutta muut kärsivät.
- paatos
persoonallisuushäiriö,oppimisvaikeudet,masennus.Siinä meikän lista.
- oikein nyt?
Terve mies. Ole ja nauti eläkkeestä!
Hyvää kesää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1882431
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722110Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I442083Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia761811- 1281730
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1971590Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771311Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821239Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321184- 711143