kylässä laktoosi-intoleranssin huomioiminen

Liina

Nyt täytyy vuodattaa, kun ottaa päähän. Aihe sopii kai ruoka-aineallergioiden alle parhaiten, vaikka laktoosi-intoleranssi ei ruoka-aineallergia olekaan.

Olin viettämässä viikonloppua sukulaisissa ja ystävissä toiselle paikkakunnlla. Jokaisessa kyläpaikassa tehtiin suuri numero laktoosi-intoleranssistani tai siitä ettei sitä oltu tavalla tai toisella muistettu. Pahoiteltu ei.

Minua harmittaa, kun olin sen verran hienotunteinen, että en tehnyt asiasta numeroa. Yhdessäkin paikassa oli kahvipöydässä (vain) yhtä lajia tarjolla. Kun "emäntä" toi viineripitkon pöytään ja sanoi jo matkalla keittiöstä olohuoneen puolelle kahvittelemaan: "Ai niin hän ei kaupassa muistanut, että sulla on laktoosi-intoleranssi". Häh??? Kuinka muistit sen sitten nyt?? Vai halusitko tehdä asiasta numeron?

Mielestäni ei myöskään ollut mukavaa eikä hienotunteista, kun saavuimme isoihin kekkereihin ja heti aluksi "sankari" otti puheeksi, että "en muistanut sanoa äidilleni, että tekee hyla-tuotteita.. Tämä kakku (sentään) on tehty laktoosittomista tuotteista." Logiikka???

Näin jälkeenpäin ajatellen olisin siis hyvin voinut häneltäkin kysyä, että kuinkas sun selkä ja niska jaksavat. Ootko taas monta viikko sairaslomalla jne. Mielestäni sekään ei vain ole hienotunteista ainakaan suuren joukon edessä sen lisäksi, että ottaa päähän, kun toinen ei huomioi monen vuoden tuttavuuden jälkeen.

Oma äitinikin tekee joka kerta niin, että jonkun ruoan kohdalla hän ei ole muistanut, että hänen lapsellaan on laktoosi-intoleranssi. Kastikkeesta tai mistä milloin tulee siten ihan mieheni oma annos...

Ratkaisujahan voisi olla monia... Järjestetään tapaamiset kahvilassa tai ravintolassa. Muistutan laktoosi-intoleranssista jokaikinen kerta kun tapaaminen sovitaan. Sanon pöydässä, että voi voi, joudutte syömään kaasu-uhan alla. Eiköhän rupea muistumaan seuraavalla kerralla mieleen!!! Muita konsteja?

Olen niin tottunut jo siihen, kun ne ystävät ja perheet, joiden luona vierailemme kotikaupungissamme, ottavat asian aina huomioon. Senkin voisi tietysti näille mainita.

7

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poitsulla

      todettu laktoosi-intoleranssi kolme vuotta sitten ja on muuten ollut joskus vaikeaa saada kahvilassakaan laktoositonta.Olemme eläneet välillä hurjassa "kaasukammiossa".Kunnes oma hermoratahierojani väitti että hermorata hieronnalla voi parantaa laktoosi vaivan.Tietenkin heti tilasin pojalle viisi hermoratahieronta aikaa ja kuinka ollakaan,poika on nyt syönyt ihan tavallista jäätelöä,suklaata ym..eikä enää olla hajuhaitoissa.Eli jotaikin apua siitä hieronnasta oli varmasti.Nyt menemme vielä käymään verikokeissa josta selviää onko todellakin hävinnyt laktoosi-intoleranssi kokonaan.Toivomme sitä:)

      • allerginen76

        itse olen vilja-allerginen ja en todellakaan odota että kylpaikassa on varattu syötävää minullekkin.
        Otan AINA omat syötävät mukaan, niin pääsen helpommalla ja muutkin pääsevät helpommalla. Eipähän tule sitten edes niitä voivotteluja että "voi kun en muistanut sua että sulla on allergiaa", "voi kun sulle ei nyt ole mitään"
        Suosittelen sitä sinullekkin.


    • horjuvainen

      Tänään oli itselläni tuo vittumainen tilanne myös..
      Mutta en hauku siitä anoppiani kun hän sai juuri tänään tietää että minulla todettiin laktoosi-intoleranssi.
      Pisteet siitä kyllä hänelle että rupesi hesi väsäämään esim. voileipää minulle josta oli jätetty pois juusto ja voi kun ei laktoositonta vaihtoehtoa ollut.
      Pienen hyla tripin olen nyt ottanut mukaan mennessämme kyläilemään koska en oleta ihmisillä olevan minulle aina erillistä tee maitoa kaapissa mutta jos meidät kutsutaan kahville niin että tarjottavaakin on niin todella odotan (nyt kun kaikki tästä ongelmastani ovat tietoisia) että minullekkin varataan jotain..Varsinkin kun katselee kauppojen hyllyjä niin tajuaa ettei hyla tuotteiden löytäminen sieltä ole lainkaan niin vaikeaa etteikö apinakin joskus onnistuisi :)
      En aio alkaa kantamaan omia eväitä mukanani jos ei minua muuten muisteta..

      Se riittäköön että tuon omat maidot..
      Nyt vaan tilanne vaikeutuu edelleen kun tuntuu ettei elimistöni kestä edes hyla tuotteita tällä hetkellä. Joudun siis tekemään erillisen selvityksen kaikille tutuilleni vielä siitäkin että jos ei täysin laktoositonta ole niin älkää vaan minun takia hassatko hylaa kun en pysty sitäkään syömään.. :(

      Ps:Normaaleista maitotuotteista kauheat kivut (vuoden sairastelu ja ambulanssilla sairaalaan)
      ja hyla tuotteista tyypilliset laktoosi-intoleranssin oireet..
      Voisko enää paremmin mennä..

      • mitä?

        Lainaus edellisestä:Pisteet siitä kyllä hänelle että rupesi hesi väsäämään esim. voileipää minulle josta oli jätetty pois juusto ja voi kun ei laktoositonta vaihtoehtoa ollut.

        Kovat juustot edamit yms. on laktoosittomia.


      • horjuvainen
        mitä? kirjoitti:

        Lainaus edellisestä:Pisteet siitä kyllä hänelle että rupesi hesi väsäämään esim. voileipää minulle josta oli jätetty pois juusto ja voi kun ei laktoositonta vaihtoehtoa ollut.

        Kovat juustot edamit yms. on laktoosittomia.

        Itse ostan juustoa jossa kyljessä maininta LAKTOOSITON kun ei vatsa kerran kestä kivutta samaa juustoa mitä mies syö...
        Kovaa se ainakin on, ei ol tarvinnu voidella leivälle xDD


      • horjuvainen
        horjuvainen kirjoitti:

        Itse ostan juustoa jossa kyljessä maininta LAKTOOSITON kun ei vatsa kerran kestä kivutta samaa juustoa mitä mies syö...
        Kovaa se ainakin on, ei ol tarvinnu voidella leivälle xDD

        Maitoa muuten juustossa ja miksi sitten olisi erikseen laktoositonta juustoa jos kaikki olisvat jo valmiiksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      225
      1963
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      68
      1711
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe