Lapsilisät

Hallitus on kirjannut ohjelmaansa, että lapsilisiä korotetaan kolmannesta lapsesta ylöspäin. Tavanomaisemmat suomalaiset perheet, joissa on yksi tai kaksi lasta, jäävät siten korotuksia vaille.

Tämä on melko omituinen perhepoliitinen linjaus. Suositaan siis suurperheitä, mutta enintään kaksilapsiset perheet asetetaan ikään kuin lapsettomien asemaan. Tällaisen politiikan on vaikea nähdä suosivan lasten hankintaa. Yleensähän tiedetään, että valtaosa tyytyy enintään kahteen lapseen. Nyt ikään kuin kannustetaan lapsettomuutta ja sen vaihtoehtona suurperheellisyyttä. Tämä on kaikkea muuta kuin modernin yhteiskunnan ilmiö. Hieman tässä haiskahtaa kepulaisen uskonryhmän suuri vaikutusvalta. Kumma kyllä edistykselliseksi itseään mainostama Kokoomuskin on mukana tällaisessa perhepolitiikassa.

31

1506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskinpa

      Mogadishu Avenuella ja Monacossa ei makseta veroja.

    • niin katkeraa...

      Mielipidepankilla ei demarien vaalitappion aiheuttama katkeruus ota helpottaakseen, ei millään. Tälläisiä vuodatuksia päivästä päivään.

      Kuinka fiksu mies voi mennä näin sekaisin yhden puolueen vuoksi. No onhan meillä muitakin esimerkkejä, mutta ne onkin Oivasti City-kepusta

    • Sandra.s

      on että peestä on lapsilisäjärjestelmä. Ensimmäisestä pitäisi maksaa suurin lisä, ensimmäisestä tulee suurimmat kulut.

      Muistaakseni kun olin aviossa vielä, meidänkin perheen lukumäärä laskettiin kolmeksi. Todellisuudessa 2 aikuista ja 2 lasta. Tämä hulluus taisi koskea asumistukea, mutta ei se oikein kopsahtanut kaaliin että "laskujen mukaan" meitä olikin 3.
      =)

      Ihmeellinen Suomi.

      • vai mitä ?

        Kyllä lapsilisäjärjestelmästä on tehty, "teollisen" lapsentuotto tyylin suosija.

        Mutta niin kai se on kaikéssa muussakin, porvarillinen (lue myös keskustalainen) yhteiskunta tukee ainoastaan isoja ja tuottavia tuotantoyksiköitä.


    • Eikö niin?

      jonka kokoomus nielaisi herkulliselta vaikuttavan "madon" kanssa.
      Vaikuttaahan suurten perheiden suosiminen pelkästään sosiaaliselta teolta, -joita tekoja kokoomus tarvitsee imagonsa korjaamiseksi

      Kuitenkin kysymyksessä on lähinnä kepun kumarrus vaasan ja oulun vaalipiirin L-positiivisten suuntaan.
      Olihan kepun vaalitulos noilla L-positiivisten ja kepun vahvoilla alueillaan luvattoman heikko.

    • Kolmannesta

      Kuluu jo muutaman kilometrin jälkeen suviseuroille ajellessa asuntovaunu perässä.
      Lesdatius pyörii haudassaan..

      • Uusi-Ukki

        Kun lapsilisälakia alettiin valmistella oli tarkoitus maksaa lisää suuriperheisille pienituloisille perheille. Muistan selvästi kun Kommunistit löivät rintoihinsa, saimme lapsilisät Maamme köyhille. He eivät puhuneet mitään siitä, että suurituloiset, Ökyrikkaat vuorineuvosperheet saivat myöskin tätä köyhäinapua.

        Minua ainakin risoo koko lapsilisä laki vaikka itse kin olen saanut nauttia lapsilisistä, olenhan viiden lapsen isä(muuten kun Lestat kuulivat montako lasta minulla on, he tervehtivät Jumalanterveellä pitäen minua ehdottomasti heikäläisinä juri lapsiluvun perusteella) mutta minä olen täysin varma, että olisin elättänyt pesueeni ilman lapsilisiäkin.

        No oli miten oli Kuinka se olisi helppoa nykypäivänä valvoa kuka on todella lapsilisien tarpeessa. Se on melkoinen rehamäärä jonka yhteikunta maksaa suurituloisten pankkitileille. Onhan se mähtavaa kun poika saa ajokortin tultuaan täysikään, hän voi ostaa yhteiskunnanan hänelle kustantaman urheilumallin Kootan, kuten täällä Oulussa kävi tuolloin Koota aikaan. Olen siitä jo tällä palstalla kertonutkin.

        Ne lisät on tarkoitettu lapsen kasvatukseen ,ei hänen säästojensä kartuttamiseen, eiköstö vain.???


    • Jaba_43

      On aivan oikein, että yhteiskunta palkitsee lasten tekemisestä, ettemme joudu tulevaisuudessa ihan kokonaan vierastyövoiman varaan.

      Suurten ikäluokkien kohdalla tilannetta ei enää valitettavasti voi juurikaan auttaa, mutta suurten ikäluokkien lapset, nyt n. 30-40 vuotiaat ansaitsisivat kyllä sen, että heidän hoitajansa ovat suomalaisia sitten kun heille vanhuus koettaa.

      Minun mielestäni lasten teosta ja kasvattamisesta pitää maksaa perheille. Jo ensimmäisen lapsen lapsilisän tuisi olla houkutteleva. Toisesta lapsesta voisi maksaa jonkin verran enemmän (tässä kritisoin hallitusta, jos lapsilisä on sama kuin 1. lapsesta), mutta kolmannesta, neljännestä ja viidennestä lapsesta saisi tulla oikein reilut palkkiot lapsilisien muodossa.

      Suomen väliluku pitäisi saada kasvuun suomalaisten eikä siirtolaisten kautta, vaikken mikään maahanmuuton vastustaja olekaan.

      Monilapsiset perhet ovat tervetttä perhepolitiikkaa, modernia edistyksellisyyttä, josta itsekkyys on kaukana, ja yhteisöllisyys ja tulevasta hyvinvoinnista huolehtiminen päällimmäisinä.

      • turhia

        Lapsilisien maksupolitiikka on ollut samanlaista, silloinkin kun työvoiman vajauksesta ei ollut tietoa edes tulevaisuudessa.

        Sinustakin on tullut tämän systeemin tukia vain sen vuoksi, että nyt sitä noudattaa kokoomuskin.


      • Yli kahden lapsen suosimisen politiikka painottaa naisten syrjäyttämistä työelämästä. Suomessa lapsiperheistä valtaosa, yli 80 % on entään kahden alle 18-vuotiaan lapsen perheitä.

        Yli kahden lapsen hankinta ei ole Suomessa rahakysymys, vaan yhä useammin arvovalinta. Siihen ei tarvita taloudellista kannustusta, lapsia hankitaan ilman sitäkin. Sen sijaan suomalainen ongelma, on siinä naiset päättävät yhä useammin olla hankkimatta lapsia tai hankkivat sitten korkeintaan kaksi lasta. Tämä on suunnitelmallinen päätös eikä siihen vaikuta mitään se, että kolmannesta saisi vähän suuremmat lapsilisät. Työelämän elinikäistä kotiäitiyttä houkuttelevammaksi näkevät pysyvät pienessä lapsimääeässä, oli lapsilisä mikä hyvänsä.

        Sen sijaan hyvä lapsilisä ensimmäisestä lapsesta voisi olla kimmoke ylipäätään lasten hankintaan. usein ensimmäinen lapsi tulee suhteessa myös kalliimmaksi kuin seuraavat. Useamman lapsen hoitaminen alkaa mennä jo liukuhuhnatyönä. Minusta olisi länsimaisissa yhteiskunnissa realismia suosia ensimmäisen ja toisen lapsen hankintaa kuin suosia kolmen tai sitä useamman lapsen hankintaa. Kotimainen työvoima tulee sitä kautta paremmin turvatuksi, koska enintään kahden lapsen perheissä myös äiti osallistuu työelämään ja lasten hoito työllistää perhehoitajia. Useampilapsissa perheissä äiti on usean vuoden ajan pois työelämästä ja vaarana on, ettei hän enää ammatillisten haasteiden muuttuessa kykene samaan työhön mitä on ennen ehkä tehnyt sitten nelikymppisenä. jolloin hän ehkä palaisi työelämään.

        Pakosta tässä jää vaikutelmaksi se, että Kepun lestadiolaisryhmän paine on näkynyt lapsilisäratkaisussa ja tämän Kokoomus on ruuan alvin lisäksi joutunut nielemään. Yllättävää oli, että Jaba kehui tätä politiikkaa. Nyt odottelenkin innolla, kun hän alkaa kehua myös ruuan alvin laskemista.


      • yksi kylähullu
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Yli kahden lapsen suosimisen politiikka painottaa naisten syrjäyttämistä työelämästä. Suomessa lapsiperheistä valtaosa, yli 80 % on entään kahden alle 18-vuotiaan lapsen perheitä.

        Yli kahden lapsen hankinta ei ole Suomessa rahakysymys, vaan yhä useammin arvovalinta. Siihen ei tarvita taloudellista kannustusta, lapsia hankitaan ilman sitäkin. Sen sijaan suomalainen ongelma, on siinä naiset päättävät yhä useammin olla hankkimatta lapsia tai hankkivat sitten korkeintaan kaksi lasta. Tämä on suunnitelmallinen päätös eikä siihen vaikuta mitään se, että kolmannesta saisi vähän suuremmat lapsilisät. Työelämän elinikäistä kotiäitiyttä houkuttelevammaksi näkevät pysyvät pienessä lapsimääeässä, oli lapsilisä mikä hyvänsä.

        Sen sijaan hyvä lapsilisä ensimmäisestä lapsesta voisi olla kimmoke ylipäätään lasten hankintaan. usein ensimmäinen lapsi tulee suhteessa myös kalliimmaksi kuin seuraavat. Useamman lapsen hoitaminen alkaa mennä jo liukuhuhnatyönä. Minusta olisi länsimaisissa yhteiskunnissa realismia suosia ensimmäisen ja toisen lapsen hankintaa kuin suosia kolmen tai sitä useamman lapsen hankintaa. Kotimainen työvoima tulee sitä kautta paremmin turvatuksi, koska enintään kahden lapsen perheissä myös äiti osallistuu työelämään ja lasten hoito työllistää perhehoitajia. Useampilapsissa perheissä äiti on usean vuoden ajan pois työelämästä ja vaarana on, ettei hän enää ammatillisten haasteiden muuttuessa kykene samaan työhön mitä on ennen ehkä tehnyt sitten nelikymppisenä. jolloin hän ehkä palaisi työelämään.

        Pakosta tässä jää vaikutelmaksi se, että Kepun lestadiolaisryhmän paine on näkynyt lapsilisäratkaisussa ja tämän Kokoomus on ruuan alvin lisäksi joutunut nielemään. Yllättävää oli, että Jaba kehui tätä politiikkaa. Nyt odottelenkin innolla, kun hän alkaa kehua myös ruuan alvin laskemista.

        En usko lapsilisillä olevan minkäänlaista vaikutusta perhekokoon tai lastenhankintaan ylipäätään. Perheet tekevät lapsenhankkimispäätöksensä muiden asioiden, kuten asumisen, työmahdollisuuksien, yleisen taloudellisen tilanteensa ja joissakin tapauksissa jopa uskonnollisten seikkojen perusteella.

        Jos halutaan lapsia lisää tulee asumisen ongelmat kasvukeskuksissa ja eritoten Uudellamaalla ratkaista. Nyt nuoret perheet ottavat jättilainoja ylikalliisiin asuntoihin, lapsia hankitaan paremminkin asunnon huoneluvun sanelemana kuin yhteiskunnan tukien ohjaamana.

        Työelämän haasteet on toinen lapsentekoa ohjaava seikka, aivan kuten kuvaat.

        Perhetukien kohdalla kepu on perinteisesti painottanut kodinhoidontukea ja demarit taas päivähoitojärjestelmää. Syynä on se, että kepulainen maatalon emäntä tekee työtä kotonaan ja kuittaa siinä sivussa kotihoidon tuet lapsistaan. Oivaa tulonlisäystä.


      • isäntä
        yksi kylähullu kirjoitti:

        En usko lapsilisillä olevan minkäänlaista vaikutusta perhekokoon tai lastenhankintaan ylipäätään. Perheet tekevät lapsenhankkimispäätöksensä muiden asioiden, kuten asumisen, työmahdollisuuksien, yleisen taloudellisen tilanteensa ja joissakin tapauksissa jopa uskonnollisten seikkojen perusteella.

        Jos halutaan lapsia lisää tulee asumisen ongelmat kasvukeskuksissa ja eritoten Uudellamaalla ratkaista. Nyt nuoret perheet ottavat jättilainoja ylikalliisiin asuntoihin, lapsia hankitaan paremminkin asunnon huoneluvun sanelemana kuin yhteiskunnan tukien ohjaamana.

        Työelämän haasteet on toinen lapsentekoa ohjaava seikka, aivan kuten kuvaat.

        Perhetukien kohdalla kepu on perinteisesti painottanut kodinhoidontukea ja demarit taas päivähoitojärjestelmää. Syynä on se, että kepulainen maatalon emäntä tekee työtä kotonaan ja kuittaa siinä sivussa kotihoidon tuet lapsistaan. Oivaa tulonlisäystä.

        Ei meitin emäntä saa kodinhoitotukea, kun se käy lehmiälypsämässä. Hänhän on silloin töissä ja eihän kodinhoitotukea makseta työssä käyvälle, vaan sellaiselle, joka hoitaa kotona lastaan.


      • kanssasi.
        yksi kylähullu kirjoitti:

        En usko lapsilisillä olevan minkäänlaista vaikutusta perhekokoon tai lastenhankintaan ylipäätään. Perheet tekevät lapsenhankkimispäätöksensä muiden asioiden, kuten asumisen, työmahdollisuuksien, yleisen taloudellisen tilanteensa ja joissakin tapauksissa jopa uskonnollisten seikkojen perusteella.

        Jos halutaan lapsia lisää tulee asumisen ongelmat kasvukeskuksissa ja eritoten Uudellamaalla ratkaista. Nyt nuoret perheet ottavat jättilainoja ylikalliisiin asuntoihin, lapsia hankitaan paremminkin asunnon huoneluvun sanelemana kuin yhteiskunnan tukien ohjaamana.

        Työelämän haasteet on toinen lapsentekoa ohjaava seikka, aivan kuten kuvaat.

        Perhetukien kohdalla kepu on perinteisesti painottanut kodinhoidontukea ja demarit taas päivähoitojärjestelmää. Syynä on se, että kepulainen maatalon emäntä tekee työtä kotonaan ja kuittaa siinä sivussa kotihoidon tuet lapsistaan. Oivaa tulonlisäystä.

        Ei lapsilisät monastikaan, -ehkei juuri koskaan- ratkaise perhekoon suuruutta.

        Mutta Keskusta nyt vain haluaa "nuoleskella" oulun ja vaasan vaalipiirien L-positiivia kannattajiaan, etteivät vain luule että keskusta on heidät unohtanut (josta oli kepun kannalta hiukan huolestuttavia merkkejä viimevaaleissa)

        Mikäpäs olisikaan oivempi tapa kuin "nuolla" potenttiaalista kannattajakuntaa,-kepulaiseen tapaan- yhteiskunnan varoin.


      • uskottavasti.
        isäntä kirjoitti:

        Ei meitin emäntä saa kodinhoitotukea, kun se käy lehmiälypsämässä. Hänhän on silloin töissä ja eihän kodinhoitotukea makseta työssä käyvälle, vaan sellaiselle, joka hoitaa kotona lastaan.

        ----------------------------


      • isoisäntä
        isäntä kirjoitti:

        Ei meitin emäntä saa kodinhoitotukea, kun se käy lehmiälypsämässä. Hänhän on silloin töissä ja eihän kodinhoitotukea makseta työssä käyvälle, vaan sellaiselle, joka hoitaa kotona lastaan.

        Oottepas te tyhmiä kun ette ota tukea kun se on tarjolla. Emäntä ilmoitetaan virallisesti hoitovapaalle ja saadaan kaikki tuet.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Yli kahden lapsen suosimisen politiikka painottaa naisten syrjäyttämistä työelämästä. Suomessa lapsiperheistä valtaosa, yli 80 % on entään kahden alle 18-vuotiaan lapsen perheitä.

        Yli kahden lapsen hankinta ei ole Suomessa rahakysymys, vaan yhä useammin arvovalinta. Siihen ei tarvita taloudellista kannustusta, lapsia hankitaan ilman sitäkin. Sen sijaan suomalainen ongelma, on siinä naiset päättävät yhä useammin olla hankkimatta lapsia tai hankkivat sitten korkeintaan kaksi lasta. Tämä on suunnitelmallinen päätös eikä siihen vaikuta mitään se, että kolmannesta saisi vähän suuremmat lapsilisät. Työelämän elinikäistä kotiäitiyttä houkuttelevammaksi näkevät pysyvät pienessä lapsimääeässä, oli lapsilisä mikä hyvänsä.

        Sen sijaan hyvä lapsilisä ensimmäisestä lapsesta voisi olla kimmoke ylipäätään lasten hankintaan. usein ensimmäinen lapsi tulee suhteessa myös kalliimmaksi kuin seuraavat. Useamman lapsen hoitaminen alkaa mennä jo liukuhuhnatyönä. Minusta olisi länsimaisissa yhteiskunnissa realismia suosia ensimmäisen ja toisen lapsen hankintaa kuin suosia kolmen tai sitä useamman lapsen hankintaa. Kotimainen työvoima tulee sitä kautta paremmin turvatuksi, koska enintään kahden lapsen perheissä myös äiti osallistuu työelämään ja lasten hoito työllistää perhehoitajia. Useampilapsissa perheissä äiti on usean vuoden ajan pois työelämästä ja vaarana on, ettei hän enää ammatillisten haasteiden muuttuessa kykene samaan työhön mitä on ennen ehkä tehnyt sitten nelikymppisenä. jolloin hän ehkä palaisi työelämään.

        Pakosta tässä jää vaikutelmaksi se, että Kepun lestadiolaisryhmän paine on näkynyt lapsilisäratkaisussa ja tämän Kokoomus on ruuan alvin lisäksi joutunut nielemään. Yllättävää oli, että Jaba kehui tätä politiikkaa. Nyt odottelenkin innolla, kun hän alkaa kehua myös ruuan alvin laskemista.

        Meillä on onneksi sen verran hyvä päiväkotisysteemi, että 2-3 lapsisten perheiden äidit voivat hyvin olla kotona siihen saakka, kun lapset menevät kouluun.

        Näin teki vaimoni ja myös tyttäreni. kummassakin perheessä on kolme lasta melko kapeassa ikähaarukassa.

        Lasten tasapainoisen kehityksen kannalta on erinomaista, jos äiti voi olla kotona siitä huolimatta, että lapset ovat 3-vuotiaasta esikouluun päiväkodissa joko osan päivää tai osan viikkoa oppimassa ryhmässä toimimista ja ikäistensa kanssa yhdessäoloa.

        Kotonaoloa helpottaisi paljon, jos lapsilisä olisi tarpeeksi iso, sillä ainakin oman ja tyttäreni perheen talous meni aika tiukoille, kun laitoimme lasten edun vaimojen työuran edelle.


      • Jaba_43 kirjoitti:

        Meillä on onneksi sen verran hyvä päiväkotisysteemi, että 2-3 lapsisten perheiden äidit voivat hyvin olla kotona siihen saakka, kun lapset menevät kouluun.

        Näin teki vaimoni ja myös tyttäreni. kummassakin perheessä on kolme lasta melko kapeassa ikähaarukassa.

        Lasten tasapainoisen kehityksen kannalta on erinomaista, jos äiti voi olla kotona siitä huolimatta, että lapset ovat 3-vuotiaasta esikouluun päiväkodissa joko osan päivää tai osan viikkoa oppimassa ryhmässä toimimista ja ikäistensa kanssa yhdessäoloa.

        Kotonaoloa helpottaisi paljon, jos lapsilisä olisi tarpeeksi iso, sillä ainakin oman ja tyttäreni perheen talous meni aika tiukoille, kun laitoimme lasten edun vaimojen työuran edelle.

        En ole tuosta eri mieltä. Minun sanomani oli se, että kolmannen lapsen hankinta alkaa olla aika epätyypillistä. Sen vuoksi yhteiskunnan tulisi kannustaa hankkimaan edes yhden ja sitten toisen lapsen. Myös kolmannen lapsen hankintaan voi toki kannustaa, mutta tässä hallituksen mallissa on tarkoitus vain jakaa rahaa monilapsisille perheille. Sellaisen vaatimuksen alkulähde on aika helppo paikallistaa.


      • Parempi olisi miettiä sitä, mikä saa naisen päättämään sen, että hän hankkii lapsia. Viime kädessa sanoisin, että modernissa yhteiskunnassa päätös on naisen.

        Naiset ovat vahvasti mukana työelämässä. He uhraavat ison osan elämästään koulutukseen ja silloin on täysin oikeutettua, että heillä on odotuksia mysö työelämän suhteen. Silloin joudutaan asettamaan lasten hankinta myös jonkinlaisiin raameihin oman elämäntavan kanssa. Jo koulutus lykkää lasten hankkimista. Sen jälkeen olennainen asia alkaa olla esim. työnantajien suhtautuminen naisten raskausriskiin. Aina tuo suhtautuminen ei ole kovin lapsentekomyönteinen.

        Toinen asiaan vaikuttava seikka on yhteiskunnan kokonaistuki lapsiperheille. Päiväthoitojärjestelmä mahdollistaa sen, että äiti voi palata työhön melko nopeasti. En ota tässä kantaa siihen, mikä systeemi on lapsen kannalta paras.

        Edellä mainituilla asioilla voidaan vaikuttaa marginaalisesti siihen, hankitaanko lapsia ja kuinka monta. Tämän marginaalin osuus on kyllä kasvanut. Päätöksen muu osa on sitten sosiaalibiologiaa. Ihmisille on yleinen halu hankkia jälkeläinen tai jälkeläisiä. Taloudellisesti kehittyneissä yhteiskunnissa, missä uskonnon vaikutus on vähäinen, lasten hankinta on varsin rationaalista, suunniteltua.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole tuosta eri mieltä. Minun sanomani oli se, että kolmannen lapsen hankinta alkaa olla aika epätyypillistä. Sen vuoksi yhteiskunnan tulisi kannustaa hankkimaan edes yhden ja sitten toisen lapsen. Myös kolmannen lapsen hankintaan voi toki kannustaa, mutta tässä hallituksen mallissa on tarkoitus vain jakaa rahaa monilapsisille perheille. Sellaisen vaatimuksen alkulähde on aika helppo paikallistaa.

        Näet tuen lähinnä jo olemassa oleville monilapsisille perheille ja minä enemmän kannustuksena perhekoon kasvattamiseen.

        Monilapsisilla perheillä ei ole koskaan ollut taloudellisesti helppoa, joten ei lapsilisien korottaminen koskaan hukkaan mene. Se raha, jos mikä palautuu takuuvarmasti takaisin kulutuskysyntään työllisyyttä parantamaan.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Parempi olisi miettiä sitä, mikä saa naisen päättämään sen, että hän hankkii lapsia. Viime kädessa sanoisin, että modernissa yhteiskunnassa päätös on naisen.

        Naiset ovat vahvasti mukana työelämässä. He uhraavat ison osan elämästään koulutukseen ja silloin on täysin oikeutettua, että heillä on odotuksia mysö työelämän suhteen. Silloin joudutaan asettamaan lasten hankinta myös jonkinlaisiin raameihin oman elämäntavan kanssa. Jo koulutus lykkää lasten hankkimista. Sen jälkeen olennainen asia alkaa olla esim. työnantajien suhtautuminen naisten raskausriskiin. Aina tuo suhtautuminen ei ole kovin lapsentekomyönteinen.

        Toinen asiaan vaikuttava seikka on yhteiskunnan kokonaistuki lapsiperheille. Päiväthoitojärjestelmä mahdollistaa sen, että äiti voi palata työhön melko nopeasti. En ota tässä kantaa siihen, mikä systeemi on lapsen kannalta paras.

        Edellä mainituilla asioilla voidaan vaikuttaa marginaalisesti siihen, hankitaanko lapsia ja kuinka monta. Tämän marginaalin osuus on kyllä kasvanut. Päätöksen muu osa on sitten sosiaalibiologiaa. Ihmisille on yleinen halu hankkia jälkeläinen tai jälkeläisiä. Taloudellisesti kehittyneissä yhteiskunnissa, missä uskonnon vaikutus on vähäinen, lasten hankinta on varsin rationaalista, suunniteltua.

        Siinä se olennaisuus minusta on.


      • Jaba_43 kirjoitti:

        Siinä se olennaisuus minusta on.

        Minun mallini on vaan se, että kannustetaan jokaista vähänkin halukasta lapsentekoon. Sinun mallisi taas suosii lapsentekokoneita. Omasta mielestäni minun mallini sopii paremmin moderniin yhteiskunataan, missä naisista valtaenemmistö ei suostu pelkän lapsentekoneen rooliin. Yhteiskunnankaan kannalta ei ole kovin hyvä, jos esim. 10 lasta jää samalla kertaa yksinhuoltajuuden varaan tai orvoiksi.


      • hallitus ei kannusta

        sillä pienituloisten perheiden, jotka saavat toimeentulotukea saama tuki pienenee vastaavan määrän.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Minun mallini on vaan se, että kannustetaan jokaista vähänkin halukasta lapsentekoon. Sinun mallisi taas suosii lapsentekokoneita. Omasta mielestäni minun mallini sopii paremmin moderniin yhteiskunataan, missä naisista valtaenemmistö ei suostu pelkän lapsentekoneen rooliin. Yhteiskunnankaan kannalta ei ole kovin hyvä, jos esim. 10 lasta jää samalla kertaa yksinhuoltajuuden varaan tai orvoiksi.

        Minusta ikäpyramidia kannattaa koettaa kääntää siihen malliin, että kanta on leveämi kuin yläosa, mikä ei estä naisia tekemästä valintojaan työuran puolesta, vaikka kannustaakin niitä, jotka mieluummin tekevät, hoitavat ja kasvattavat lapsia, ettei Suomen väkiluku käänny liian jyrkkään laskuun.


      • Jaba_43
        hallitus ei kannusta kirjoitti:

        sillä pienituloisten perheiden, jotka saavat toimeentulotukea saama tuki pienenee vastaavan määrän.

        Tavoite pitää olla, ettei kukaan tulevaisuudessa tarvitse toimeentulotukea, kun tilapäisenkin työn tekeminen pitää tehdä tekijälleen kannattavaksi.

        Joutenolosta maksaminen pitää muuttaa työnteosta palkitsevaksi.


      • isänänt'
        isoisäntä kirjoitti:

        Oottepas te tyhmiä kun ette ota tukea kun se on tarjolla. Emäntä ilmoitetaan virallisesti hoitovapaalle ja saadaan kaikki tuet.

        Jos kärähdät, niin maksat kaikki takaisin ja korkojen kanssa


      • ...
        Jaba_43 kirjoitti:

        Tavoite pitää olla, ettei kukaan tulevaisuudessa tarvitse toimeentulotukea, kun tilapäisenkin työn tekeminen pitää tehdä tekijälleen kannattavaksi.

        Joutenolosta maksaminen pitää muuttaa työnteosta palkitsevaksi.

        vanhemmat ovat syyttään joutuneet työttömiksi, niin sinä rankaiset siitä lapsia, missä logiikka?


    • MattiLehtonen

      toimeentulotukea

      • ansiotuloko?

        Onko toimeentulotuki nykyisin asiotulo, koska jojka paikassa puhutaan siitä, etä jos jotakin lisää kuten nyt lapsilisää nostetaan se vähentää toimeentulotukea. Ehkäpä tässä onkin täkin tarkoitus.


    • neutraalitarkkailija

      Kaikkein heikoimmassa olevat lapsiperheet eivät hyödy uudistuksesta, sillä lapsilisä ei lisää toimeentulotukea saavien perheiden tuloja, sillä se vähennetään toimeentulotuesta.

      Tässä rangaistaan lapsia ei vanhempia.

    • mieroi

      Kyllä lapsilisiä pitäs korottaa kaikille. Joku kirjoitti jossain että 1 lapsi vie eniten joten 1 lapsesta kans ja kaikista yleensä. Lapsi ei ole tienestiä varten vaan vaatteet maksavat tosi paljon. Olen keskustalainen ja pettynyt siihen miten tää asia hoidettiin.

    • individi

      Lapsilisien suuruus pitäisi olla juuri niin päin, että ensimmäisestä maksettaisiin eniten, seuraavista vähenevästi. Suurin lapsilisä ensimmäisestä innostaa lapsentekoon. Useimmat tekevät yhden tai kaksi ensimmäiselle kaveriksi, vaikka rahaa ei tulisikaan enää niin "massiivisesti".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe