Terve, haluaisin vain imuroida netistä ohjelman kartat kotona tapahtuvaa matkasuunnittelua varten eli ei ole tarkoituskaan alkaa käyttää niitä veneessä. Eli löytyykö noita (siis ilmaiseen kokeiluun karttoineen) ?
Merikarttaohjelma
16
6899
Vastaukset
- heh
Ilmaisohjelma on esim. Seaclear. Se osaa käyttää mitä tahansa jpg-kuvaa karttana kalibroinnin jälkeen. Voit siis skannata jonkin kartan ja ottaa sen Seaclearin kanssa käyttöön.
- mutta...
Haluaisin nimenomaan ne MERIkartat myös sähköisessä muodossa, eipä taida löytyä....
- heh
mutta... kirjoitti:
Haluaisin nimenomaan ne MERIkartat myös sähköisessä muodossa, eipä taida löytyä....
Merikarttoja löytyy täältä http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?frontpage=true&theme=7 eikä maksa paljon. Muu kuin ostamalla hankkiminen on varastamista.
- löytyy
heh kirjoitti:
Merikarttoja löytyy täältä http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?frontpage=true&theme=7 eikä maksa paljon. Muu kuin ostamalla hankkiminen on varastamista.
MeriCD:t voi lainata kirjastosta ilman varastamista.
- heh
löytyy kirjoitti:
MeriCD:t voi lainata kirjastosta ilman varastamista.
Kunhan ei "unohdu" omalle koneelle.
- Kartasta maksava
löytyy kirjoitti:
MeriCD:t voi lainata kirjastosta ilman varastamista.
Tuoreimmat karttaCD:t on ainakin kotikaupungissani siirretty käsikirjastoon, sanoisinko "Yleisön pyynnöstä" ... kiitos vaan, typerykset.
- löytyy
Kartasta maksava kirjoitti:
Tuoreimmat karttaCD:t on ainakin kotikaupungissani siirretty käsikirjastoon, sanoisinko "Yleisön pyynnöstä" ... kiitos vaan, typerykset.
Jos ne kartat ovat nyt käsikirjastossa, niin ei muuta kuin kannettava tietokone mukaan ja cd:n kopiointi kannettavan kovalevylle.
Varsinainen ongelma tuskin kellään on MeriCD:n hinta, vaan se, ettei sitä enää uutena mistään saa. Sekä vanhan että uuden MeriCD:n (vai mikä Veneily-CD se uusi versio on) ongelma on se, että niihin on välttämättä haluttu rakentaa puolivillainen navigointisofta mukaan. Vanhan MeriCD:n osalta karttamateriaalin käyttö muissa karttaohjelmissa oli vielä kohtuullisen helppoa gmp2bmp-muunnosohjelman ansiosta, lisäksi erinomainen SeaClear-navigointiohjelma osasi käyttää MeriCD:n karttoja ilman muunnosta.
Uuden Veneily-CD:n karttamateriaali on sellaisessa muodossa, ettei mikään kunnollinen navigointiohjelmisto osaa sitä käyttää eikä tällä hetkellä taida olla saatavilla vielä muunnosohjelmaakaan, jolla karttamateriaalista saisi käyttökelpoista. - heh
löytyy kirjoitti:
Jos ne kartat ovat nyt käsikirjastossa, niin ei muuta kuin kannettava tietokone mukaan ja cd:n kopiointi kannettavan kovalevylle.
Varsinainen ongelma tuskin kellään on MeriCD:n hinta, vaan se, ettei sitä enää uutena mistään saa. Sekä vanhan että uuden MeriCD:n (vai mikä Veneily-CD se uusi versio on) ongelma on se, että niihin on välttämättä haluttu rakentaa puolivillainen navigointisofta mukaan. Vanhan MeriCD:n osalta karttamateriaalin käyttö muissa karttaohjelmissa oli vielä kohtuullisen helppoa gmp2bmp-muunnosohjelman ansiosta, lisäksi erinomainen SeaClear-navigointiohjelma osasi käyttää MeriCD:n karttoja ilman muunnosta.
Uuden Veneily-CD:n karttamateriaali on sellaisessa muodossa, ettei mikään kunnollinen navigointiohjelmisto osaa sitä käyttää eikä tällä hetkellä taida olla saatavilla vielä muunnosohjelmaakaan, jolla karttamateriaalista saisi käyttökelpoista.Siis toistuvasti neuvot ja yllytät porukoita varkaisiin.
- löytyy
heh kirjoitti:
Siis toistuvasti neuvot ja yllytät porukoita varkaisiin.
Ei liene kovin suuri synti kopioida karttamateriaalia, etenkin kun huomioi, että se on tuotettu valtion varoin ja lisäksi jokaisella veneilijällä on lisäksi ostetut paperikartat. Mutta jos asia häiritsee sinua ja haluat käyttää surkeaa Veneily-CD:tä navigointiin niin ole hyvä vaan.
- heh
löytyy kirjoitti:
Ei liene kovin suuri synti kopioida karttamateriaalia, etenkin kun huomioi, että se on tuotettu valtion varoin ja lisäksi jokaisella veneilijällä on lisäksi ostetut paperikartat. Mutta jos asia häiritsee sinua ja haluat käyttää surkeaa Veneily-CD:tä navigointiin niin ole hyvä vaan.
En tiedä syntiasioista mitään, mutta tekijänoikeusrikkomuksesta saa rangaistuksen kiinni jäädessään. Samoin kuin muustakin varastamisesta.
Enkä käytä VeneilyCD:tä koska olen ostanut tarpeelliset MeriCD:t.
Nimimerkillä "Verot valtion maksettavaksi" - löytyy
heh kirjoitti:
En tiedä syntiasioista mitään, mutta tekijänoikeusrikkomuksesta saa rangaistuksen kiinni jäädessään. Samoin kuin muustakin varastamisesta.
Enkä käytä VeneilyCD:tä koska olen ostanut tarpeelliset MeriCD:t.
Nimimerkillä "Verot valtion maksettavaksi"viisastella, vaan sano, mistä niitä MeriCD:tä voi ostaa? Kysehän ei ole nyt siitä Veneily-CD:stä.
Kuten sanottua, hinta tuskin on kenellekään ongelma (67 €) vaan ohjelman toimimattomuus. Tämän takia onkin näppärää mennä kirjastoon, ja kopioida kartat sieltä. Omatuntoaan voi sitten vielä rauhoitella ostamalla toimimattoman ohjelman. - heh
löytyy kirjoitti:
viisastella, vaan sano, mistä niitä MeriCD:tä voi ostaa? Kysehän ei ole nyt siitä Veneily-CD:stä.
Kuten sanottua, hinta tuskin on kenellekään ongelma (67 €) vaan ohjelman toimimattomuus. Tämän takia onkin näppärää mennä kirjastoon, ja kopioida kartat sieltä. Omatuntoaan voi sitten vielä rauhoitella ostamalla toimimattoman ohjelman.Osaatko arvata miksi MeriCD:stä on menty VeneilyCD:hen. Ei kai vaan olisi "lainattu" liikaa.
Karttaohjelmia on maailmassa muitakin.Useimmat ovat paljon kalliimpia ja parempia ja vieläkin paremmin suojattuja.
Minusta on turha kiukutella siitä, että valtio ei jaa ilmaiseksi karttoja. Kai äänestit eduskuntaan sellaista henkilöä joka kannattaa ajatuksiasi. - löytyy
heh kirjoitti:
Osaatko arvata miksi MeriCD:stä on menty VeneilyCD:hen. Ei kai vaan olisi "lainattu" liikaa.
Karttaohjelmia on maailmassa muitakin.Useimmat ovat paljon kalliimpia ja parempia ja vieläkin paremmin suojattuja.
Minusta on turha kiukutella siitä, että valtio ei jaa ilmaiseksi karttoja. Kai äänestit eduskuntaan sellaista henkilöä joka kannattaa ajatuksiasi.Katoppaku sen Veneily-CD:n voi kopioida ihan yhtä helposti kuin vanhan MeriCD:nkin...
- käsitteeseen
löytyy kirjoitti:
Ei liene kovin suuri synti kopioida karttamateriaalia, etenkin kun huomioi, että se on tuotettu valtion varoin ja lisäksi jokaisella veneilijällä on lisäksi ostetut paperikartat. Mutta jos asia häiritsee sinua ja haluat käyttää surkeaa Veneily-CD:tä navigointiin niin ole hyvä vaan.
valtion varoin. Painetuilla kartoilla ja poistuneella meri-CD:llä on myyntihinta. Myyntihintaan ei ole missään muodossa lisätty tietojen keruukustannuksia, eli sitä miten valtion rahaa on käytetty syvyyksien mittaamiseen ja väylien rakentamiseen. Jos lisättäisiin, niin kartan hinta pomppaisi pilviin. Myyntihinta sisältää vain karttatuotteen valmistus ja jakelukustannukset. Valmistuskustannuksiin sisältyy vain osa siitä työstä, kun aineistot yleensä muokataan helppolukuisen kartan muotoon. Eli kyllä se veromarkoilla ja muilla kerätyillä maksuilla valmistettu tuote merikartta on, ilmainen veneilijöille, sanoisin.
Valtion virasto ei enää valmista meri-CD:tä, koska sen suuntainen on omistajan, eli ministeriön tahto. Valtio ei tee sitä, minkä yksityiset markkinat pystyvät tuottamaan. - Oletko tietämätön
heh kirjoitti:
En tiedä syntiasioista mitään, mutta tekijänoikeusrikkomuksesta saa rangaistuksen kiinni jäädessään. Samoin kuin muustakin varastamisesta.
Enkä käytä VeneilyCD:tä koska olen ostanut tarpeelliset MeriCD:t.
Nimimerkillä "Verot valtion maksettavaksi"Etkös "heh" tiedä että omaan käyttöön kopiointi jossain määrin on sallittua?
- tarulla
Ainakin suomen ja ruotsin virallliset merikartat (ainakin saimaa myös mukana) löytyy suomalaisesta sailmatesta, täöytyy vain rekisteröityä niin avot
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001003
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25917Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat298798- 95758
- 34658
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140599