simasta vielä

simahöpö

Moi

Olen tehnyt monena vuonna simaa ja aina on epäonnistunut, ohjeen olen ottanut fariinisokeri-pussin kyljestä. Simastani puuttuvat aina poreet. Mistähän se johtuu, osaako kukaan neuvoa, mitä teen väärin???

10

6106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      olla kenties liian kuuma vesi. Hiiva kuolee, jos se joutuu liian kuumaan. Toinen vaihtoehto on taas päinvastainen, eli liian kylmä vesi, jolloin käyminen ei edes ala. Kolmas vaihtoehto, joka tosin on harvinaisempi,koska sinulle on käynyt näin toistuvasti, on kuollut hiiva. Enpä oikein muita syitä äkkiseltään keksi. Koetahan seuraavaksi valmistaa sima 27-30 asteiseen veteen, uskon että onnistut.

    • myös..

      ton fariinisokeripussin ohjeen mukaan ja on joka kerta onnistunut. Puolet vedestä kiehautetaan ja kaadetaan sokerien päälle,sitruunamehu ja -viipaleet mukaan ja loput vedestä kylmänä mukaan. Näin seos on kädenlämpöistä. Hiivan olen aina liottanut tilkkaan kädenlämpöistä vettä ennenkuin lisään sen simaan. Tämä varmistaa sen että hiivä alkaa heti toimia ja liukenee tasaisesti siman sekaan. Kun kaataa hiivavesiseoksen simaan niin kannattaa sekoittaa samalla suht voimakkaasti,tämä edesauttaa käymisen alkamista.Sitten vaan antaa siman olla huoneenlämmössä seuraavaan päivään asti. Välillä olen käynyt sekoittamassa ja kuunnellut samalla onko se alkanut käydä. Näin on onnistunut joka kerta kun olen simaa tehnyt :D

    • Muistathan panna pullotusvaiheessa pullon pohjalle teelusikallisen sokeria puolta litraa kohti. Tällöin jälkikäymisen pitäisi tuottaa ne hiilidioksidiporeet.
      Korkki kannattaa sulkea todella tiiviisti. Jos hiilidioksidi karkaa pullosta ei tule poreitakaan.

      • simahöpö

        Kiitti vaan. Kun tein viimeviikolla siman laitoin rusinat ja sokerin vasta kun olin pullottanut siman, poreia ei tullut. Tein uuden siman ja laitoin sokerin ja rusinat tyhjän pullon pojalle ennen kuin pullotin siman, se onnistui, poreita tuli, siinä se on se taika.
        Onnistuin eka kerran siman teossa.

        t. simahöpö


      • lisätä
        simahöpö kirjoitti:

        Kiitti vaan. Kun tein viimeviikolla siman laitoin rusinat ja sokerin vasta kun olin pullottanut siman, poreia ei tullut. Tein uuden siman ja laitoin sokerin ja rusinat tyhjän pullon pojalle ennen kuin pullotin siman, se onnistui, poreita tuli, siinä se on se taika.
        Onnistuin eka kerran siman teossa.

        t. simahöpö

        vielä mustaherukanlehdenalkuja, niin jo on maukasta juomaa.


    • 1.kertalainen

      Haluan tehdä myös simaa:
      huomenna pienen erän, noin 4-5 litraa,

      Mutta paljonko kuivahiivaa? Milloin hiiva.. joukkoon? Vai onnistuuko sima vain normaalilla hiivalla?

      Entä sitruunat? Minulla on vain tavallisia sitruunoita (kuorissa myrkyt), vain mehu? Vai kuorinko sitruunan, kuoret pois, ja leikkaan sitruunan paloiksi ja veteen?

      Iso kiitos vastauksista!

      • janosuu

        EI IKINÄ kuivaa hiivaa! aina tuoretta!
        Ja muuten siman kanssa on liian myöhästä.


      • pese sitruunat juuresharjalla

        Itse laitan 8 litraan nestettä kahden ison sitruunan mehun puristettuna ja kolmannen sitruunan pesen hyvin ja leikkaan viipaleet kellumaan pinnalle. Joskus aiemmin laitoin kaikki 3 sitruunaa hyvin pestyinä ja viipaleiksi leikattuina siihen pinnalle kellumaan, hyvää tuli siitäkin, mutta aikamoinen siivilöiminen oli aina ensin tehtävä, kun muksut ei tykkää hedelmälihasta eikä siemenistä. Nyt sit vaan painelen viipaleista mehut talteen ennen pullotusta.
        Hiivaa tarvitaan todella vähän noin pieneen erään, hiiva lisätään nesteeseen viimeisenä, ja tarkista lämpötila, norm. hiiva n. 37-38 astetta eli kädenlämpö, kuivahiiva jopa 42 astetta. Itse käytän kinkkulämpömittaria, sekoittelen nestettä hyvin ja sitten äkkiä mittaamaan ennen hiivan lisäystä.
        Äitini on aina pessyt sitruunat, kuorinut, ja kaatanut kuuman veden kuorien päälle. Sitten sitruunoista on poistettu ne valkoiset kalvot ja muu osa hedelmälihaosasta on lisätty palasina "seokseen". Muistini mukaan sekin oli hyvää simaa.

        JOKAISELLA TUNTUU OLEVAN SE OMA SUOSIKKIOHJE.


      • 1. kertalainen
        pese sitruunat juuresharjalla kirjoitti:

        Itse laitan 8 litraan nestettä kahden ison sitruunan mehun puristettuna ja kolmannen sitruunan pesen hyvin ja leikkaan viipaleet kellumaan pinnalle. Joskus aiemmin laitoin kaikki 3 sitruunaa hyvin pestyinä ja viipaleiksi leikattuina siihen pinnalle kellumaan, hyvää tuli siitäkin, mutta aikamoinen siivilöiminen oli aina ensin tehtävä, kun muksut ei tykkää hedelmälihasta eikä siemenistä. Nyt sit vaan painelen viipaleista mehut talteen ennen pullotusta.
        Hiivaa tarvitaan todella vähän noin pieneen erään, hiiva lisätään nesteeseen viimeisenä, ja tarkista lämpötila, norm. hiiva n. 37-38 astetta eli kädenlämpö, kuivahiiva jopa 42 astetta. Itse käytän kinkkulämpömittaria, sekoittelen nestettä hyvin ja sitten äkkiä mittaamaan ennen hiivan lisäystä.
        Äitini on aina pessyt sitruunat, kuorinut, ja kaatanut kuuman veden kuorien päälle. Sitten sitruunoista on poistettu ne valkoiset kalvot ja muu osa hedelmälihaosasta on lisätty palasina "seokseen". Muistini mukaan sekin oli hyvää simaa.

        JOKAISELLA TUNTUU OLEVAN SE OMA SUOSIKKIOHJE.

        ISO KIITOS tästä ohjeesta ja neuvoista.


        Teen siman vasta tänään, viikonloppuna "juhlimme" koko perheen kanssa.
        Huomiseksi olen saanut 2 lahjapulloa, joten vappusimaa on onneksi laseissa.

        Hyvää vappua sinulle, teille!


      • Anonyymi
        janosuu kirjoitti:

        EI IKINÄ kuivaa hiivaa! aina tuoretta!
        Ja muuten siman kanssa on liian myöhästä.

        Kyllä se kuivahiivallakin onnistuu, nesteen pitää olla vaan hieman lämpimämpää kuin tuoreella hiivalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe