HIV:sta kysymyksiä

NuoriNainenVain

Siis minkälaisia oireita HIV aiheuttaa kantajalleen? Olen ymmärtänyt, että tartunnan jälkeen voi ilmetä kuumeilua yms. mononukleoosin tapaan. Mutta entä, jos tällaista ei ole ilmennyt? Voiko ihminen olla TÄYSIN oireeton?

Miten sitten, jos mahdollisesta tartunnasta olisi vuosia? Olisiko ihmisellä jo jotain oireita?

Entä, jos perusverikokeet ovat olleet ok, vaikkei niistä varsinaisesti olisi HIV:iä testattu? Olisiko ihmisellä näkynyt verenkuvassa edes jotain omituista, jos olisi HIV? Tai olisiko vuosien aikana ilmennyt JOTAIN, mikä saisi hakeutumaan lääkäriin? Mikä voisi olla sellaista?

Mikä on "todennäköisyys", että muutaman minuutin kestävästä suomalaisten nuorten välisestä heteroseksistä tarttuisi HIV? Ei tiettävästi haavoja kummallakaan eikä siemensyöksyä. Miehen tausta kuitenkin "seksuaalisesti aktiivinen", tarkempaa tietoa ei.

Täällä ei testata kovin helposti HIV:iä, jos kumppani on suomalainen, eikä ole käynyt ulkomailla seksimatkalla. Lääkärit eivät pidä em. kuvailemaani tilannetta todennäköisenä HIV-tilanteena.

Voinkohan nukkua edelleen yöni rauhassa.. :S

16

3950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heeeebo

Mitään ensioiretta ei olisi pitänyt milloinkan edes julkaista, koska se aiheuttaa turhaa paniikkia. Vain joka kolmas saa oireita ja nekin kun on flunssaan verrattavissa, niin johtuuko se edes viruksesta. ja kun se laskee melko nopeestikkin. Eli ihminen voi olla täysin oireeton. Vaikka kroppa laittaa vastaan virukselle vuosia, niin ei se näy päälleppäinvälttämättä. Tartunnan jälkeen voi mennä vuosia (5-10) tätä oireetonta vaihetta.

Perusverikokeissa ei testata HIV:tä, vaan se pitää erikseen pyytää. Eli koska verestä etsitään vasta-aineita ja se ei ole perus juttu, niin verikoe on valmisteltava sitä varten erikseen.

Miehen peniksestä valuu touhutippoja jatkuvasti, jotka sisältävä virusta. Ehjäkään limakalvo ei suojaa tartunnalta. Jos tartunta on tuore, niin virusten määrä veressä on suuri, joka edesauttaa tartuntaa. Eli jos kaikki huonot palaset loksahtaisivat paikalleen, niin todennäköisyys vaikka 0.0004% :-) PIdetään mielessä, että on vaikeasti tarttuva ja esim hepatiitti tarttuu paljon helpommin.

Lääkäri ei ehkä pidä, mutta mielenterveydellisistä syistä käy testissä, jos vähänkään siltä tuntuu. Muista 3 kk:n testi on vasta varma, mutta artikkeleita lueskenneena esim ulkomailla jo 6 viikon testiä pidetään luotettavana. Koska Suomessa ei oteta riskejä, niin se on 3 kk.

• NuoriNainenVain

Tosiaan, mahdollisesta tartunnastani olisi vuosia, vaikka nuori olenkin. Mulla on ollut vain pari kumppania, ja nykyään elän vakituisessa, muutaman vuoden "ikäisessä" parisuhteessa.

Heräsin vain miettimään tässä että MITÄ JOS.. Pyörittelen päässäni pahinta mahdollista ja hermoilen. Minulla ei ole mitään muuta sukupuolitautia, koska ei oireita. Klamy testattu juuri kuukausi sitten, varmuuden vuoksi sekin.

Olen ollut tyhmä ja idiootti, ja nyt vasta alan tajuamaan monia asioita..

Mutta on varmaan hyvä pitää mielessä se, että tartuntani on ehkä hyvin epätodennäköinen.. Jos kuitenkin tästä muodostuu mulle yöunet vievä tekijä, yritän päästä testeihin..

• Heeeebo
        NuoriNainenVain kirjoitti:

Tosiaan, mahdollisesta tartunnastani olisi vuosia, vaikka nuori olenkin. Mulla on ollut vain pari kumppania, ja nykyään elän vakituisessa, muutaman vuoden "ikäisessä" parisuhteessa.

Heräsin vain miettimään tässä että MITÄ JOS.. Pyörittelen päässäni pahinta mahdollista ja hermoilen. Minulla ei ole mitään muuta sukupuolitautia, koska ei oireita. Klamy testattu juuri kuukausi sitten, varmuuden vuoksi sekin.

Olen ollut tyhmä ja idiootti, ja nyt vasta alan tajuamaan monia asioita..

Mutta on varmaan hyvä pitää mielessä se, että tartuntani on ehkä hyvin epätodennäköinen.. Jos kuitenkin tästä muodostuu mulle yöunet vievä tekijä, yritän päästä testeihin..

"Minulla ei ole mitään muuta sukupuolitautia, koska ei oireita". Ei näin voi sanoa. Kondylooma-rakkulakin voi puhjeta vuoden päästä tartunnasta.

• NuoriNainenVain
        Heeeebo kirjoitti:

"Minulla ei ole mitään muuta sukupuolitautia, koska ei oireita". Ei näin voi sanoa. Kondylooma-rakkulakin voi puhjeta vuoden päästä tartunnasta.

No tosiaan, vähän huonosti ilmaisin asian. Eli mahdollisesta tartunnasta on vuosia, ja tällä välillä ei ole tullut mitään oireita, mitkä viittaisivat oireileviin tai oireettomana pysyviin sukupuolitautiin. Täysin satavarmahan en siis voi olla, koska oireeton ei pahemmin ilmoittele itsestään. Irtosolukoe on gynellä ollut ok, eikä tosiaan mitään näkyviä muutoksia tai oireiluja ole ollut.

Vakikumppani on myös ollut oireeton tämän seurusteluaikamme.

Mutta siis huonosti kommentoin. Eli en ole satavarma.

• -----

No tosiaan, vähän huonosti ilmaisin asian. Eli mahdollisesta tartunnasta on vuosia, ja tällä välillä ei ole tullut mitään oireita, mitkä viittaisivat oireileviin tai oireettomana pysyviin sukupuolitautiin. Täysin satavarmahan en siis voi olla, koska oireeton ei pahemmin ilmoittele itsestään. Irtosolukoe on gynellä ollut ok, eikä tosiaan mitään näkyviä muutoksia tai oireiluja ole ollut.

Vakikumppani on myös ollut oireeton tämän seurusteluaikamme.

Mutta siis huonosti kommentoin. Eli en ole satavarma.

mulla sama juttu. olen vuonna 1999 ollut usean miehen kanssa, ja sen vuoden lopulla olin myös kunnon kuumetaudissa, sairaalassa asti. nousi pelkkä kova kuume, mutta ei muita oireita. Hiviä ei tuolloinkaan kuitenkaan testattu, ja NYT, ensimmäistä kertaa elämässäni olen käynyt testeissä.. eilen. Pelottaa ihan helvetisti nuoruuden sekoilut, on ollut sitten jos jonkinlaista kumppania ja ilman kumia tietenkin.. perhana!

viikon päästä saan tulokset.. ja ne pelottaa niin paljon, mutta koitan tässä lohdutella sillä, että kai mulla olisi joku klamydia/tippurikin aikanaan tullut jos HIV:kin. ei ole ikinä ollut mitään tautia, muita on kyllä testailtu useampaankin kertaan, mutta ei hiviä ikinä, en ole uskaltanut, mutta kohta sekin saadaan selville.. yhdellä kaverillani on Hiv, mutta se johtunee siitä että hän löysi afrikasta vaimon, jolta sen sai... kun itse taas olen aina ollut kuitenkin vain suomalaisten kanssa, mutta mistäs sen tiedän kenen kanssa ne on olleet..

kyllä tää yöunet saa pois...

• epätoivoinen...
        ----- kirjoitti:

mulla sama juttu. olen vuonna 1999 ollut usean miehen kanssa, ja sen vuoden lopulla olin myös kunnon kuumetaudissa, sairaalassa asti. nousi pelkkä kova kuume, mutta ei muita oireita. Hiviä ei tuolloinkaan kuitenkaan testattu, ja NYT, ensimmäistä kertaa elämässäni olen käynyt testeissä.. eilen. Pelottaa ihan helvetisti nuoruuden sekoilut, on ollut sitten jos jonkinlaista kumppania ja ilman kumia tietenkin.. perhana!

viikon päästä saan tulokset.. ja ne pelottaa niin paljon, mutta koitan tässä lohdutella sillä, että kai mulla olisi joku klamydia/tippurikin aikanaan tullut jos HIV:kin. ei ole ikinä ollut mitään tautia, muita on kyllä testailtu useampaankin kertaan, mutta ei hiviä ikinä, en ole uskaltanut, mutta kohta sekin saadaan selville.. yhdellä kaverillani on Hiv, mutta se johtunee siitä että hän löysi afrikasta vaimon, jolta sen sai... kun itse taas olen aina ollut kuitenkin vain suomalaisten kanssa, mutta mistäs sen tiedän kenen kanssa ne on olleet..

kyllä tää yöunet saa pois...

itse oon 28 vuotta ja menetin neitsyyteni 25 vuotiaana, sitä ennen en ollut pussannutkaan ketään, ja itseasiassa tämä yksi kumppani jäi ainoaksi. kumppanini oli "tietysti" sellainen joka oli ollut varmaan satojen eri tyyppien kanssa. nyt oon ihan 100% varma että mulla on HIV koska imusolmukkeet on alkaneet turpoilemaan täysin mystisesti, iltaisin on aina kuumetta ja mielialakin on romahtanut täysin. kokeisiin en kehtaa mennä. miten kellään voi olla näin PASKA tuuri?????!?!?!?

• mies37wee

Itselläni oli 90-luvulla touhukas menneisyys eli naissuhteita pilvin pimein, useimmat ravintolaillan jälkeisiä yhden yön juttuja, osa tehty aika kännissä ja aamulla vaan mietti että minkä ihmeen naikkosen kanssa sitä tulikaan yhdessä hommailtua. Eli siis joukossa potentiaalisia satunnaissuhteiden käyttäjiä ja ehkäpä jopa suonensisäisten huumeidenkin käyttäjänaisia -mene ja tiedä.

Nyt jo lähes 5 v ollut vakisuhde plus muutama kännissä tehty satunnaishyppy. Jatkuvia kovia herpesinfektioita, jatkuva estolääkitys. Nyt alkanut tulla suun sisälle usein kipeitä aftoja (rakkuloita), suupielet halkeilee ja iholla karvatupentulehduksia (karvoituksessa karvan juuressa punertava tulehdus mm.rintakehän alueella), silmätulehduksia jne. Verikokeissa todettu jo vuosia sitten alhainen valkosolujen määrä, mutta crp-arvo (tulehdusarvo) normaalissa rajassa. Muutoin yleiskunto hyvä, paitsi raajoissa tuntopuutoksia ja käsien vapinaa.

Voiko tämä olla HIV:iä? Koska ollut jo vuosia vakisuhteessa eikä käytetä ehkäisyä, en uskalla oikein mennä kokeisiinkaan. Jos tuo tauti sitten olisi, menisi varmaan hyvä parisuhde karille. Kyllä suoraan sanoen hirvittää!

• Toinen nuori nainen

Minulla on samanlainen tilanne kuin sinulla, mahdollisen tartunnan olen voinut saada 3 vuotta sitten peräti kolmelta eri ihmiseltä ja sitä aiemmin teoreettisesti (tietenkin hyvin pieni mahdollisuus) suuseksistä. Kaikki siis suomalaisia, mutta en tunne heidän seksuaalista menneisyyttään.

HIV:n ominaispiirre on juuri se, että se ON oireeton lähes aina sen 5 vuotta tai enemmän. Ainut oire voi olla imusolmukkeitten turpoaminen.

Minä olen ollut muuten oireeton nämä vuodet, mutta nyt olen huomannut turvonneita imusolmukkeita kaulassa ja nivusissa. Ne ovat olleet muuttumattomina jo pian kolme kuukautta. Näytin niitä lääkärissä, mutta en kertonut mitään HIV epäilyistä. Lääkärin mukaan vaarattomia.

Minullakaan ei verikokeessa näkynyt mitään, valkosolut täysin normaalit jne. Siitä en tiedä, pitäisikö näkyö jo tässä vaiheessa jotain.

HIV-testiin en voi mennä, sillä olen ollut vakituisessa suhteessa 3 vuotta. HIV olisi siis poikaystävällänikin, jos se olisi minulla. Itseäni en murehdi, mutta joku laki tms. varmaan velvoittaisi kertomaan poikaystävälleni, että hänellä on HIV, jonka hän on ehkä saanut minulta (ellen itse ole saanut sitä häneltä). Siihen en pysty, joten parempi olla tietämättä mahdollisesta tartunnasta.

• -----

On tää oikeasti aivan kamala tilanne. Musta tuntuu koko ajan enemmän siltä että ihmisillä on tätä HIViäkin varmasti paljon luultua enemmän, ne eivät vain käy testauttamassa sitä.

Mulla on vatsa aivan kipeä ja pelottaa helvetisti jos se "kuolemantuomio" nyt sitten viikon kuluttua lävähtää vasten kasvoja..

En oikein tiedä mikä tähän auttaisi tähän oloon, en saa nukuttuakaan enää, ja kaduttaa jo sekin että menin testauttamaan itseni, ..

sanokaa rakkaat ihmiset että se ei kovin helpolla tartu, sanokaa.. ja sit se että olis edes jotain oireita ollut jo.. kamalaa.

• Toinen nuori nainen
        ----- kirjoitti:

On tää oikeasti aivan kamala tilanne. Musta tuntuu koko ajan enemmän siltä että ihmisillä on tätä HIViäkin varmasti paljon luultua enemmän, ne eivät vain käy testauttamassa sitä.

Mulla on vatsa aivan kipeä ja pelottaa helvetisti jos se "kuolemantuomio" nyt sitten viikon kuluttua lävähtää vasten kasvoja..

En oikein tiedä mikä tähän auttaisi tähän oloon, en saa nukuttuakaan enää, ja kaduttaa jo sekin että menin testauttamaan itseni, ..

sanokaa rakkaat ihmiset että se ei kovin helpolla tartu, sanokaa.. ja sit se että olis edes jotain oireita ollut jo.. kamalaa.

No tutkimusten mukaan arviolta joka kolmas HIV:tä kantava Suomessa ei tiedä tartunnastaan. En tiedä miten tuo on sitten laskettu...

HIV ei aina tartu yhdynnässä, vaikka toinen olisikin positiivinen. Jos olet todellakin ollut vain KERRAN mahdollisen HIV positiivisen kanssa, niin todennäköisyys saada HIV, vaikka seksikumppani olisikin positiivinen, on käsittääkseni melko pieni.

Lisäksi tulee ottaa huomioon, että lähes puolet suomen HIV-positiivisista on ulkomaalaisia. Muistaakseni yli puolet on homoja tai bi-seksuaaleja. Suuri osa on myös huumeiden käyttäjiä.

Itselläni on ollut 3 seksikumppania, joilta olen mahdollisesti voinut saada tartunnan, ja joiden kanssa minulla on ollut pidempi suhde, eli siis USEITA yhdyntäkertoja. Lisäksi on yksi yhden illan juttu.

Laskin, että minulla on karkeasti laskettuna noin 0,04 prosentin mahdollisuus olla HIV-positiivinen, eli siis todella pieni. Todennäköisempää olisi esim. saada syöpä.

HIV ei ole nykyään enää kuolemantuomio, koska siihen on lääkkeitä. HIV-positiivinen voi nykyään elää jopa 30 vuotta! Jä täytyy ottaa huomioon, että tuona aikana lääkkeet varmasti vielä kehittyvät, ja ehkä parannuskin voi löytyä...

Oletko voinut tartuttaa HIV:n eteenpäin? Jos et ole, niin olet ihan hyvässä asemassa, vaikka olisitkin positiivinen (vaikka tuskin olet). Voit rauhassa aloittaa lääkityksen ja jatkaa muuten normaalia elämää.

• NuoriNainenVain
        Toinen nuori nainen kirjoitti:

No tutkimusten mukaan arviolta joka kolmas HIV:tä kantava Suomessa ei tiedä tartunnastaan. En tiedä miten tuo on sitten laskettu...

HIV ei aina tartu yhdynnässä, vaikka toinen olisikin positiivinen. Jos olet todellakin ollut vain KERRAN mahdollisen HIV positiivisen kanssa, niin todennäköisyys saada HIV, vaikka seksikumppani olisikin positiivinen, on käsittääkseni melko pieni.

Lisäksi tulee ottaa huomioon, että lähes puolet suomen HIV-positiivisista on ulkomaalaisia. Muistaakseni yli puolet on homoja tai bi-seksuaaleja. Suuri osa on myös huumeiden käyttäjiä.

Itselläni on ollut 3 seksikumppania, joilta olen mahdollisesti voinut saada tartunnan, ja joiden kanssa minulla on ollut pidempi suhde, eli siis USEITA yhdyntäkertoja. Lisäksi on yksi yhden illan juttu.

Laskin, että minulla on karkeasti laskettuna noin 0,04 prosentin mahdollisuus olla HIV-positiivinen, eli siis todella pieni. Todennäköisempää olisi esim. saada syöpä.

HIV ei ole nykyään enää kuolemantuomio, koska siihen on lääkkeitä. HIV-positiivinen voi nykyään elää jopa 30 vuotta! Jä täytyy ottaa huomioon, että tuona aikana lääkkeet varmasti vielä kehittyvät, ja ehkä parannuskin voi löytyä...

Oletko voinut tartuttaa HIV:n eteenpäin? Jos et ole, niin olet ihan hyvässä asemassa, vaikka olisitkin positiivinen (vaikka tuskin olet). Voit rauhassa aloittaa lääkityksen ja jatkaa muuten normaalia elämää.

Hmm, minua vähän helpotti tuo kirjoituksesi.

Aina sitä pelkää HIV:iä, mutta tosiaan se totuus voi ollakin ihan muuta. Siis minunkin em. kuvailemani tilanteen varjolla voisin luottaa enemmänkin siihen, ettei minullakaan mitään ole.. Tai siis äh, en tiedä toki varmaksi, mutta todennäköisyyksiä laskiessa mahdollisuus on olemassa, mutta häviävän pieni.

Hemmetti, viimeistään raskaana ollessani mahdollinen HIV saa tulla esille. Minulla on vakituinen parisuhde, ja olemme pian "virallistamassa" suhdettamme, eikä kumpikaan koskaan ole epäillyt HIV:iä, vaikka muitakin kumppaneita on ollut. Minä taas aina tosiaan yön pimeinä tunteina alan miettimään sitä että MITÄ JOS.. Niin kuin sanoinkin tuolla jo..

Mutta yritetään rauhoittua ja aina jos haluaa, niin voi yrittää päästä testeihin. Testitulosten odottaminen ja kuuleminen olisikin sitten toinen juttu.. :S

• Ikuisesti yhdessä?

Minä en moiseen pystyisi. AINA on mahdollista, että teille tulee ero. Sitten miehesi löytää uuden naisen, tekee tämän kanssa ehkä lapsiakin ja perustaa perheen. Mutta sitten saakin jotakin oireita ja menee testeihin. SINÄ olet silloin SYYLLINEN viattomienkin lasten tartuttamiseen, koska et kertonut ajoissa. Jos ihminen pystyy seksiin, hän pystyy myös keskustelemaan. Tämä on seikka, mikä erottaa vastuullisen aikuisen vastuuttomasta teinistä.

Jos todella rakastat miestäsi, et halua asettaa häntä mahdolliseen kuolemanvaaraan!!! Sellainen ei ole rakkautta, eikä siten toimiva ihminen ansaitse rakkautta! Rakkaus on luottamusta ja epäitsekkyyttä, ei pimittämistä ja pelkuruutta.

Kuinka kukaan voi tehdä omalle RAKKAALLEEN tuolla tavoin? Kuinka julma ihminen voikaan olla??? :,( Mitä jos miehesi tekisi sinulle samoin? Olisiko se todellista rakkautta?

• sivuoireet

Hmm, minua vähän helpotti tuo kirjoituksesi.

Aina sitä pelkää HIV:iä, mutta tosiaan se totuus voi ollakin ihan muuta. Siis minunkin em. kuvailemani tilanteen varjolla voisin luottaa enemmänkin siihen, ettei minullakaan mitään ole.. Tai siis äh, en tiedä toki varmaksi, mutta todennäköisyyksiä laskiessa mahdollisuus on olemassa, mutta häviävän pieni.

Hemmetti, viimeistään raskaana ollessani mahdollinen HIV saa tulla esille. Minulla on vakituinen parisuhde, ja olemme pian "virallistamassa" suhdettamme, eikä kumpikaan koskaan ole epäillyt HIV:iä, vaikka muitakin kumppaneita on ollut. Minä taas aina tosiaan yön pimeinä tunteina alan miettimään sitä että MITÄ JOS.. Niin kuin sanoinkin tuolla jo..

Mutta yritetään rauhoittua ja aina jos haluaa, niin voi yrittää päästä testeihin. Testitulosten odottaminen ja kuuleminen olisikin sitten toinen juttu.. :S

"Joo, huoli pois vain. Lääkkeillä voi elää normaalia elämää jne". Uskallan olla HIEMAN eri mieltä. Lääkitys voi aiheuttaa hyvin rankkoja sivuoireita,mieletöntä väsymystä, hiustenlähtöä, haluttomuutta ja masennusta. Jos sellainen elämä on jonkun mielestä normaalia, niin siitä vain hankkimaan hiv ja lääkkeet. Kokeilkaa ihmeessä, jos ette minua usko! Täysin naurettavaa tuudittautua siihen, että lääkkeet auttavat ja kyllä se elämä siitä lähtee rullaamaan. Tuttavani, joka sairastui hiviin (tarttui aviomieheltä), kärsii nyt niin pahasta masennuksesta, että itsemurhakin pyörii mielessä.
        Lisäksi ennen kauniin naisen ulkomuoto on kalpea ja väsynyt, hiuksia lähtenyt tukkoina päälaelta.
        Hiv-lääkitys oli pakko aloittaa pari vuotta sitten, kun ko. nainen alkoi olla siinä pisteessä, että hiv oli muuttumassa aidsiksi.

Hän on kokeillut useita muitakin lääkemerkkejä, mutta sitä "normaalia elämää" hän ei kyllä voi millään muotoa viettää. Jos hän näkisi nämä palstalaisten "voit jatkaa normaalia elämää"-lässytykset hän varmaan purskahtaisi itkuun tai sanoisi, "hankkikaa ihmiset hiv, ja tulkaa sitten valistamaan kuinka viettää täysin seksuaalisesti haluttomana, vähähiuksisena ja masentuneena sitä normaalia elämäänne, jota minun nyt kuuluisi viettää". Go for it!

• vain

Jos hän sinua rakastaa, niin ei hän sinua jätä hiv infektion vuoksi, vaikka olisi negatiivinen. Käy vain testissä, parempi se on tietää. Voit sitten hoitaa sitä hivenainein, kunnosta huolta pitämällä, immuniteettia nostavalla ruokavaliolla ja lopuksi tietty lääkkeillä, jos tarvis. Itse en jättäisi hiv:n takia. Se olisi raukkamaista. Ole vain rohkea. Jos et tiedä, et voi hoitaa ja ennusteesi heikkenee. Muuten ennuste on nykyaikana hyvä. Jos oletkin negatiivinen, niin voit elää ilman tunnontuskia!

• SSandy

Suosittelen ehdottomasti kaikkia hiv-tartuntaa epäileviä hakeutumaan testiin mahd. nopeasti! Aids-tukikeskus tekee näitä testejä ilmaiseksi, nimeä ei tarvitse ilmoittaa ja tuloksen saa 15min kuluttua testin tekemisestä.
      Itse uhrasin elämästäni 8kk hiv pelolle. Onneksi vihdoin uskalsin testiin ja tulos oli negatiivinen.
      Pelko sekoittaa mielenne! Miettikää myös mahd. kumppanianne; vaikka sinut todettaisiinkin hiv positiiviseksi, et välttämättä ole vielä tartuttanut kumppaniasi. Jos et siis uskalla itsesi takia, tee se kumppanisi vuoksi! Nykyään ei enää edes anneta elinaika ennustetta, koska lääkkeet kehittyvät koko ajan parempaan suuntaan. Hiv positiiviset voivat viettää normaalia elämää, käydä töissä, saada lapsia jne. Ota vastuu itsestäsi ja mene testiin!

• NuoriNainenVain

Kyllä, minä varasin ajan testiin. Menen sinne tänään.

Voiko HIV-positiivinen tehdä lapsiakin? Eikö virus kuitenkin tartu heihin sitten?

Ja jos minulla olisi HIV, olisi se kumppanillakin varmasti. Monta vuotta yhdessäoloa ja pelkkä pilleriehkäisy. En tiedä, miksei se olisi tarttunut kumppaniinikin.

Mutta katsotaan mitä testi sanoo. Voihan sieltä hyvinkin tulla nega.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe