Kärsin hormonaalisesta migreenistä kuukautisten aikana ja särky kestää kolmisen päivää. Lääkkeet eivät oikein auta. Olen kuitenkin huomannut, että jos otan triptaanin ja käsikauppatulehduskipulääkkeen yhtäaikaa kunnon aterian kanssa, kipu lievittyy selkeästi parhaimmillaan kuudeksikin tunniksi.
Lisäksi hormonaalisen migreenin lievittäjinä minulla toimivat rauhallinen kävely raittiissa ilmassa, venyttely ja yleensäkin liikkeessä pysyminen. Nukkuminen yleensä pahentaa oloa. Tavanomaisiin migreenikohtauksiin verrattuna tilanne on siis monella tavoin päinvastainen. Lääkkeitä lievitys minulla tosin edellyttää, mutta niitä tehostaa jokin edellä luetelluista. Etenkin tuon syömisen, verensokerin nopean nostamisen, olen huomannut tosissaan auttavan!
Vinkki horm. migreeniin
5
7415
Vastaukset
- täälläkin
Itse kärsin samasta ongelmasta. Estolääkitys auttaa migreeniin yleensä muulloin, mutta kuukautisten aikana pää on ihan tajuttoman kipeä. Tosin mulla siihen ei ole viime aikoina auttanut mikään; ei kipulääkitys eikä täsmälääke.
Itse olen miettinyt sitä, että hakisin e-pillerit pelkästään tätä asiaa varten, koska kuten sanottu muutoin estolääkitys tuntuu tepsivän. Söisin muutaman kuukauden putkeen ennen kuin antaisin kuukautisten (ja migreenin) tulla, ja sitten sama uudelleen, koska muutaman päivän migreeni haittaa työssä käyntiä ja muutenkin koko elämää kun ei voi koiran kanssa lähteä lenkille, (rasitus pahentaa) ja muutenkin kipu on aivan sietämätön.- Kaikki kokeiltu
Minulla hormonaalinen migreeni on päällä monta päivää sekä kuukautisia ennen tai niiden alkaessa ja myös ovulaation aikaan, joten normaalia elämää on ainoastaan näiden välissä. Migreeni kestää 2 - 7 päivää. Kaikkea on vuosien varrella kokeiltu: akupunktiota (sen jälkeen pää "räjähti"), e-pillereitä putkeen, sterisaatio, beetasalpaajia, markkinoiden kaikki uudet migreenilääkkeet, jopa epilepsialääke, mutta mikään ei tepsi. Vain totaalinen riittävä lepo, verensokerin tasaisena pito ja aika tuovat vähän helpotusta. Ns. uudenpolven migreenilääkkeet helpottavat ainoastaan 3 tunniksi kerrallaan. Välttäkää kahvin juontia, mulla ainakin pahentaa särkyä! Tähän kuukautismigreeniin liittyy minulla kaiken lisäksi alakuloisuutta, joten nämä päivät kuusta eivät ole lainkaan mukavia. "Toivottavasti" mummotauti alkaa pian, sitten varmasti helpottaa:)
- SiiliII
Kaikki kokeiltu kirjoitti:
Minulla hormonaalinen migreeni on päällä monta päivää sekä kuukautisia ennen tai niiden alkaessa ja myös ovulaation aikaan, joten normaalia elämää on ainoastaan näiden välissä. Migreeni kestää 2 - 7 päivää. Kaikkea on vuosien varrella kokeiltu: akupunktiota (sen jälkeen pää "räjähti"), e-pillereitä putkeen, sterisaatio, beetasalpaajia, markkinoiden kaikki uudet migreenilääkkeet, jopa epilepsialääke, mutta mikään ei tepsi. Vain totaalinen riittävä lepo, verensokerin tasaisena pito ja aika tuovat vähän helpotusta. Ns. uudenpolven migreenilääkkeet helpottavat ainoastaan 3 tunniksi kerrallaan. Välttäkää kahvin juontia, mulla ainakin pahentaa särkyä! Tähän kuukautismigreeniin liittyy minulla kaiken lisäksi alakuloisuutta, joten nämä päivät kuusta eivät ole lainkaan mukavia. "Toivottavasti" mummotauti alkaa pian, sitten varmasti helpottaa:)
Kuulostaa ahdistavan tutulta.. Toteat: "Välttäkää kahvin juontia, mulla ainakin pahentaa särkyä!" Olen huomannut, että hormonaalisen migreenin aikana ajatus kahvista kuvottaa ja jos sitä juo siinä toivossa, että se muka auttaisi (toimii joskus alkavaan "perusmigreeniin"), se maistuu pirun kitkerälle. Vaikka muuten ruokahaluni on horm. migreenin aikana jopa suurempi kuin normaalisti. Ja niin - kahvi myös minulla pahentaa päänsärkyä hormonaalisen migreenin aikana.
- kannattaisi
mitata verenpaine nimenomaan kuukautisten aikana tulevan päänsärkykohtauksen aikana.
Itselläni verenpaine oli muina aikoina normaalin rajamailla, kun kävin mittauttamassa, mutta vasta hankittuani kotiin verenpainemittarin huomasin, että kuukautisten aikana se nousi niin, että alkoi huimata. Lopulta jouduin jatkuvalle verenpainelääkitykselle.- SiiliII
Syön tällä hetkellä Yasminia aina niin kauan putkeen, että vuoto lyö itsekseen läpi. Silloin pidän normaalisti tauon. Ongelmana on, että omat hormonit toimivat sen verran taustalla, että samassa kuun vaiheessa saan yleensä silti hormonaalisen migreenin.
Sain yhdeltä lääkäriltä Kinzalmono-verenpainelääkettä kuukautisten aikaiseksi estolääkkeeksi. Se sai aikaan sen, että minulla oli pientä päänsärkyä koko taukoviikon eli koko lääkkeensyönnin ajan, muttei kovaa ollenkaan. Se oli selvästi parempi vaihtoehto. Nuo "puun takaa" tulevat horm. migreenikohtaukset kuitenkin ovat aika turhauttavia, kun niihin on vaikea ennalta valmistautua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465821Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573165- 1832685
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t112482mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132189- 292141
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151856- 151518
- 1481369
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2631215