Olemme voitajia.

ALH

Meidän uskomme saa olla (päästä) sillä tasolla että voimme levätä Jeesuksen voitossa.
1.Joh.5: 4. sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. 5. Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Joskus meille saattaa tulla sellaisia epäilyksiä kuin opetuslapsille tuli. Kun Jeesus oli ristiinnaulittu ja ylösnoussut mutta ei ollut vielä ilmestynyt opetuslapsille. He sanoivat seuraavasti.
Joh.21:3. Simon Pietari sanoi heille: "Minä menen kalaan." He sanoivat hänelle: "Me lähdemme myös sinun kanssasi."
Meillekin voi tulla ajatus että olis hyvä palata entiseen elämään, mutta se on kiusaus tai epäusko joka niin sanoo.
Kun Jeesus sitten jälleen ilmestyy meille tavalla tai toisella niin voimme sanoa opetuslasten tavoin.
Joh.21:7. "Se on Herra."

13

333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RitariOlevainen

olenkin kokoajan kaivannut tälle palstalle.
      -Koska Sanan sisältää niin monia eri uskoon liittyviä huomioita, ne on siellä Sanan sisällä ja yhteydessä sanojen keskinäisessä yhteydessä, Sanan rikkautta.
      Avauksesi on parhaasta päästä pitkiin aikoihin, koska tuo ajatus löytyi Sanan piiristä, eikä ollut oman ajatusmaailman tuottamaa, vaan PH kautta oivallettua hengellistä viisautta. Hyä, oikein hyvä!

• aloitus..

... tai sinun kaunopuheinen ja ylistävä vastauksesi sopii netti- ym keskusteluista annettuun yleisohjeeseen ?

** ..olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **

• RitariOlevainen
        aloitus.. kirjoitti:

... tai sinun kaunopuheinen ja ylistävä vastauksesi sopii netti- ym keskusteluista annettuun yleisohjeeseen ?

** ..olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **

Jumalan sana ei voi koskaan olla pahasta!

-On on ja ei ei -keskutelu menee sitten rataa eipäs juupas, juupas eipäs ;D
        -Sitäkö tarkoitit?

• mitään..
        RitariOlevainen kirjoitti:

Jumalan sana ei voi koskaan olla pahasta!

-On on ja ei ei -keskutelu menee sitten rataa eipäs juupas, juupas eipäs ;D
        -Sitäkö tarkoitit?

>> -On on ja ei ei -keskutelu menee sitten rataa eipäs juupas, juupas eipäs ;D
        -Sitäkö tarkoitit? >>

... erityistä tarkoittanut, ihmettelin vain miten ajattelevat ne jotka pyrkivät Raamattua monisanaisesti, ja oman tulkintansa erinomaisuutta korostaen, selittämään ?

Mitä tarkoittaa ohje ?
        ** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **

• Luin juuri aamulla ko. Raamatun kohtaa (Joh. 21. lukua).

Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.
      Sitten Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä. Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.

Jeesus kysyi kolme kertaa (Pietari oli aikaisemmin kolme kertaa kieltänyt Jeesuksen)Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
      Jeesus antaa Pietarille tehtävän: ”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).
      Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten toisaalla kerrotuista lammaspaimen- ja kukkovertauksista olemme lukeneet (Joh. 10:1-16).

Niin kuin paimen ja kukko huolehtivat siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”.
      Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille.
      Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.
      Vaikka Pietari oli omilla teillään kalassa, Jeesus ei jättänyt häntä vaan rakasti loppuun asti.
      Samoin Hän rakastaa meitäkin, vaikka usein olemme eksyksissä.
      --
      1. Kaitse, Jeesus, paimen hyvä, laumassasi minua.
      Eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua.
      Luonasi saan turvan parhaan, auta, etten koskaan harhaan
      läheltäsi joutuisi, laumastasi luopuisi.

2. Hyvä paimen lampaitansa sydämestään rakastaa.
      Paimen myöskin omiltansa rakkautta saa.
      Hoida, Herra, laumassasi minuakin omanasi.
      Minä tahdon sinua rakastaa ja kuunnella.

3. Lammas seuraa paimentansa, paimen kaitsee lammastaan.
      Jeesus läsnäolollansa turvan antaa laumassaan.
      Milloin peto uhkaa niellä, apuasi älä kiellä.
      Paimensauva kohota vaara kauas karkota.

• sinultakin..

... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.

Mitä tarkoittaa ohje ?
        ** olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. **

• sinultakin.. kirjoitti:

... samaa asiaa kuin Ritarilta, teillä kun molemmilla on taipumusta olla varsin monisanaisia Raamatun tulkinnoissannne.

Mitä tarkoittaa ohje ?

1Tim. 1:15 "Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin".

Lue Ilm. 22:18,19!

• siksi..
        Tapio522 kirjoitti:

1Tim. 1:15 "Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin".

Lue Ilm. 22:18,19!

>> Varma on se sana.. >>

... onkin annettu neuvo niille, jotka haluavat sanaa selittää ?

• sinultakin.. kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ohje ?

---
        Aiheellinen toteamus.

Raamattua tutkiessamme monet käsitteet ja tavat ovat meille outoja.
        Esim. miten sinä selittäisit Jeesuksen puheen hyvästä paimenesta ja lammaslaumasta (Joh. 10:1-18).
        Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille.

Jos Jeesus eläisi tänään maan päällä, tässä ajassa, hän käyttäisi vertauksissaan tähän aikaan sopivia esimerkkejä.

• vertaukset..
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Aiheellinen toteamus.

Raamattua tutkiessamme monet käsitteet ja tavat ovat meille outoja.
        Esim. miten sinä selittäisit Jeesuksen puheen hyvästä paimenesta ja lammaslaumasta (Joh. 10:1-18).
        Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille.

Jos Jeesus eläisi tänään maan päällä, tässä ajassa, hän käyttäisi vertauksissaan tähän aikaan sopivia esimerkkejä.

>> Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille. >>

... on tarkoitettu jokaisen lukijan tai kuulijan itsensä ymmärrettäviksi, omien kokemuksiensa, tietojensa ja taitojensa pohjalta ?
        Ehkä ei kaavamaisesti, kaikki samalla, jonkun sulavakielisen sananselittäjän oikeaksi julistamalla tai uskonsodan voittajaosapuolen määräämällä tavalla ?

• vertaukset.. kirjoitti:

>> Eikö siinä tarvita sen ajan paimenen työn tuntemusta, ennen kuin vertaus avautuu meille. >>

... on tarkoitettu jokaisen lukijan tai kuulijan itsensä ymmärrettäviksi, omien kokemuksiensa, tietojensa ja taitojensa pohjalta ?
        Ehkä ei kaavamaisesti, kaikki samalla, jonkun sulavakielisen sananselittäjän oikeaksi julistamalla tai uskonsodan voittajaosapuolen määräämällä tavalla ?

---
        Kannattaa ottaa asiayhteys (konteksti) huomioon.
        Tämä jae on katkelma Jeesuksen Vuorisaarnasta (Matt. 5-7. luvut).

Kyse on vannomisesta (Matt. 5:33-37.

Jeesus kieltää vannomisen (5:34).
        Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta.
        Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
        Valan vannominen ei itsessään ole väärin.

Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
        Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
        ...
        Jeesus ei mainitse vannomista Jumalan kautta.
        Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).

Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys?

• on hyvä..
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Kannattaa ottaa asiayhteys (konteksti) huomioon.
        Tämä jae on katkelma Jeesuksen Vuorisaarnasta (Matt. 5-7. luvut).

Kyse on vannomisesta (Matt. 5:33-37.

Jeesus kieltää vannomisen (5:34).
        Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta.
        Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
        Valan vannominen ei itsessään ole väärin.

Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
        Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
        ...
        Jeesus ei mainitse vannomista Jumalan kautta.
        Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).

Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys?

>> Kyse on vannomisesta >>
        >> Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys? >>

... huomautus sinulta.
        Mikä sitten lienee 'vannomista' Mat.5'n hengessä ?
        AinoaOikeaUsko, oman pelastusvarmuuden esiintuominen ja käyttäminen argumenttina ihmisiä eroteltaessa ja tuomitessa (tietenkin aina 'en minä tuomitse vaan Jumala' lisäyksellä) ?

• on hyvä.. kirjoitti:

>> Kyse on vannomisesta >>
        >> Vai miten sinä selittäisit ko. jakeen ottamalla huomioon asiayhteys? >>

... huomautus sinulta.
        Mikä sitten lienee 'vannomista' Mat.5'n hengessä ?
        AinoaOikeaUsko, oman pelastusvarmuuden esiintuominen ja käyttäminen argumenttina ihmisiä eroteltaessa ja tuomitessa (tietenkin aina 'en minä tuomitse vaan Jumala' lisäyksellä) ?

(tietenkin aina 'en minä tuomitse vaan Jumala' lisäyksellä)
        ---
        Olet oivaltanut jotain oleellista....

Jeesuksen Vuorisaarnan opetukset olivat suunnattu paljossa farisealaisten ulkokultaisuutta vastaan.
        Tämän päivän "tosiuskovaisuudessa" on samoja piirteitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2456
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2086
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1739
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1567
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1044
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe