Kultaa

Metallimies

Miten on kannataako ostaa sijoituskultaa, näin yhden lehtikirjoituksen jossa sanotiin kullan arvon nousevan viiden(5)vuoden kuluessa usean sadan prosentin verran, olikohan kullan myyjän mainos, vai voiko tuo pitää paikkansa?

5

1270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouse noin paljoa

      En usko, että nousee noin paljoa noin lyhyessä ajassa. Tarvittaisiin Bond mainen tarina (Gold Finger) jotta näin kävisi. Kannattaa kyllä haistella tiettjä muita raaka-aineita, joiden kysyntä saattaa muuttua, kun esim. haetaan ympäristöystävällisimpiä ratkaisuja. Sijoituskohteena raaka-aineet ovat siitä huonoja, että ne eivät tuota kassavirtaa (kai?) jos niiden arvo ei muutu, toisin kuin osakkeet ja kiinteistöt jne...

      • diku

        Vain välittäjät, kuten Tavex tienaavat noista
        kultakaupoista. Suomessa kun muuta välittäjää
        ei olekaan, niin hinnat ovat sen mukaiset.
        Kullan hinta heittelee nykyisin päivittäin,
        kuten muidenkin osakkeiden, raaka-aineiden jne.
        Se voi muuttua ihan sen mukaan, mitä joku
        silmäätekevä sanoo. Tälläkin hetkellä se on jo
        liiankin yliarvostettua ja moiset arviot vetävät
        sitä yhä enemmän ylöspäin. Jossain vaiheessa
        sieltä kuitenkin aina tullaan alas.

        Kulta sijoituksena on huono sijoitus. Se ei
        käytännössä tuota mitään. Sen tarkoituksena
        on vain turvata omaisuutta esim. inflaatiota
        vastaan. Sinä itse siitä tuskin tulet mitään
        hyötymään, mutta jälkipolvien jälkikasvulle
        siitä voi olla iloakin. Varsinkin jos ostaa
        jotain kultakolikoita. Ne on aika kivoja,
        tosin hiukan kalliimpia kuin varsinainen kulta,
        mutta onhan niitä mukava katsella
        ja "hypistellä".

        Varoitan kuitenkin, jos kultaa tai kultakolikoita
        ostat, niin siihen jää kiinni, eli iskee
        kultakuume. Niin, uskomattomalta kuin se
        tuntuukin, niin kun saat sen ensimmäisen kolikon
        tai kultalaatan kouraasi, niin se voi olla menoa
        ja sitä tahtoo vaan lisää, lisää.... :)

        T.S.


      • diku kirjoitti:

        Vain välittäjät, kuten Tavex tienaavat noista
        kultakaupoista. Suomessa kun muuta välittäjää
        ei olekaan, niin hinnat ovat sen mukaiset.
        Kullan hinta heittelee nykyisin päivittäin,
        kuten muidenkin osakkeiden, raaka-aineiden jne.
        Se voi muuttua ihan sen mukaan, mitä joku
        silmäätekevä sanoo. Tälläkin hetkellä se on jo
        liiankin yliarvostettua ja moiset arviot vetävät
        sitä yhä enemmän ylöspäin. Jossain vaiheessa
        sieltä kuitenkin aina tullaan alas.

        Kulta sijoituksena on huono sijoitus. Se ei
        käytännössä tuota mitään. Sen tarkoituksena
        on vain turvata omaisuutta esim. inflaatiota
        vastaan. Sinä itse siitä tuskin tulet mitään
        hyötymään, mutta jälkipolvien jälkikasvulle
        siitä voi olla iloakin. Varsinkin jos ostaa
        jotain kultakolikoita. Ne on aika kivoja,
        tosin hiukan kalliimpia kuin varsinainen kulta,
        mutta onhan niitä mukava katsella
        ja "hypistellä".

        Varoitan kuitenkin, jos kultaa tai kultakolikoita
        ostat, niin siihen jää kiinni, eli iskee
        kultakuume. Niin, uskomattomalta kuin se
        tuntuukin, niin kun saat sen ensimmäisen kolikon
        tai kultalaatan kouraasi, niin se voi olla menoa
        ja sitä tahtoo vaan lisää, lisää.... :)

        T.S.

        Tuo kultakuumeen vaara tuntuu ehkä uskomattomalta, mutta kyllä se edelleen leviää:
        http://www.ahjos.net/kulta/


    • valtiopankkien holveissa

      Myyntipäätöksiä tehty, mutta voi myydä vain vähän kerrallaan, jottei hinta romahda.

      Selvitä paljonko kultaa on erilaisissa varastoissa (paljon) ja mikä on vuosikulutus (vähäistä) ja vuosituotanto ja kuinka paljon suurempi vuosituotanto olisi, jos hinta nousisi merkittävästi. Matematiikalla laskien ei voi nousta kovin paljoa.

    • kovat provikat

      Fyysistä kultaa aika vaikea saada rahoiksi jälkikäteen. Jos todella haluat sijoittaa kultaan osta ETF:ää nimeltä IAU.

      Mitään takeita tulevaisuuden arvonnoususta ei ole. Hinta tuplaantui jo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe