Coupe kokemuksia

325i E92

Eli kokemuksia 325 Coupesta muutaman tuhannen kilometrin pohjalta.

Ajettavuus on loistava ja vähemmän loistava. Tasaisella alustalla ja varsinkin mutkaisella tiellä todella upea ajettavuus. Vastapainoksi uraisella tiellä hakee todella voimakkaasti uria ja on melkoisen rasittava ohjattava (17 tuuman 225/45 run-flat renkaat voivat olla osasyynä). Ohjaus on todella tunnokas ja melkoisen raskas. Ajonhallinta toimii tehokkaasti ja sivistyneesti (ei äkkinäistä leikkausefektiä kuten joissain autoissa olen havainnut).

Sport-penkit ovat todella loistavat. Tukea on joka suuntaan ja säädettävä istuinosan etureuna varmistaa myös riittävän reisituen. Takapenkki on myös yllättävän tilava (tosin vaan kahdelle) eli neljä aikuista matkustaa mukavasti. Tosin takapenkille meno vaatii jonkin verran notkeutta. Myös tavaratila on korimalli huomioiden riittävä.

Autossani on kohtuullisesti varusteita, mutta positiivinen yllätys oli eräänlainen piilovarustelu. Esimerkiksi ylämäkilähdöissä jarrut pitävät vielä kaksi sekuntia polkimen vapauttamisen jälkeen (auto on manuaalivaihteinen). Ajovaloautomatiikka säästää xenon-valoja (kirkkaassa päivänvalossa palavat vain huomiovalot). Talven kylmillä saa lämmittimen puhaltamaan muutaman minuutin lämmintä moottorin sammuttamisen jälkeen. Käytännöllinen yksityiskohta on tuuletuksen keskisuuttimien lämmönsäätö. Niiden lämpötilaa voi nimittäin säätää automatiikalla valitusta arvosta /- pari astetta. Eli esim. kesähelteellä kun ilmastointi on viileällä, voi keskisuuttimet säätää hieman lämpimämmälle, jolloin päin puhaltava ilma ei tunnu liian kylmältä.

Lopuksi sokerina pohjalla moottori. Vääntää vahvasti jo 1000 kierroksen jälkeen ja varsinkin ylärekisterissä (5000-7000 kierrosta) tehoa löytyy ja äänimaailma on todella hieno (kuuluisa rivikutosen saundi). Kulutus jää normaalissa matka-ajossa alle 7 litran ja kaupunkipyörityksessäkin pääsee noin 8 litran lukemiin.

Huollosta ei ole vielä kokemuksia, mutta ennakkotietojen perusteella auton pitäisi olla kohtuullisen edullinen huollettava.

11

5882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivät ole...

...osasyynä. Ne on pääsyylliset kuvailemaasi käytökseen. Renkaiden vaihto muuttaa tilanteen täysin. En tiedä mitä ykkössarjalaiselle on tehty faceliftin yhteydessä mutta se ei enää vetele urissa lainkaan. Totesin asian kun oli laina-auto alla kun oma E90 oli huollossa. Runflateissa on se hyvä puoli että niillä pääsee vetämään mutkat todella kovaa. Rengas on erittäin jäykkä eikä taitu alle missään tilanteessa.

Omasta mielestäni raskas ohajus on pelkkää plussaa. Sitä ei ole typerästi ylitehostettu kuten lähes kaikki muut merkit tekevät. Ohjaustuntuma on paras mitä olen itse kokeillut.

Tuo mäkilähtöavustin on yllättävän käyttökelpoinen varuste. Eipä osannut sitäkään kaivata ennen kuin se tuli auton mukana. Se toimii muuten myös pakilla mutta niin että auto ei lähde valumaan eteenpäin.

Tulikohan vähän liioiteltua tuota taloudellisuutta? Matka-ajon uskon mutta että kaupungissa pääsisi kahdeksan litran lukemiin. Mulla ainakin menee kaupungissa kolme-neljä litraa enemmän.

• 325i E92

No kieltämättä tuo mainitsemani kulutuslukema ei ole puhdas kaupunkiajon lukema, vaan lukema johon keskikulutus nousee, kun tulee ajeltua myös kaupungissa (noin 80% ajoistani on ns. valtatieajoa). Eli varmaankin pelkkä kaupunkiajo nostaa kulutuksen yli 10 litran.

Tuosta ohjauksen raskaudesta olen samaa mieltä, se on todella tunnokas olematta kuitenkaan yliraskas. Ainoa huono puoli on tuo urissa soutaminen, siinä tuo suunnan korjailu käy hieman raskaaksi.

• paikkansa
        325i E92 kirjoitti:

No kieltämättä tuo mainitsemani kulutuslukema ei ole puhdas kaupunkiajon lukema, vaan lukema johon keskikulutus nousee, kun tulee ajeltua myös kaupungissa (noin 80% ajoistani on ns. valtatieajoa). Eli varmaankin pelkkä kaupunkiajo nostaa kulutuksen yli 10 litran.

Tuosta ohjauksen raskaudesta olen samaa mieltä, se on todella tunnokas olematta kuitenkaan yliraskas. Ainoa huono puoli on tuo urissa soutaminen, siinä tuo suunnan korjailu käy hieman raskaaksi.

Itse pääsin kokeilemaan autoa missä oli tavalliset Nokian kesärenkaat 225/45/17. Urissa soutamista ei ollut havaittavissa juuri lainkaan. Eiköhän noin leveillä renkailla urat tunnu hiukan melkein kaikissa autoissa.

Ohjaus on todella hyvä pesee jopa monet ns. täysiveriset urheiluautot.

• meikämie

Joo aika samankaltaisia kokemuksia myös itsellä. Ainoastaan tuosta moottorin väännöstä olen hieman eri mieltä. Tuo 325i:n pannu tuntuu aika laiskalta ja hengettömältä turboauton jälkeen. No kyllähän tälläkin pärjää.

• ole se...

...vaihdekeppi? BMW on ajajan auto. Ajamisen iloa jne. Sillä tarkoitetaan juuri sitä että autoa pitää ajaa eikä ajella eläkeläistyyliin moottorin vääntöön turvautuen. Mikäs turboauto sulla aikaisemmin oli? Itsellänikin oli aikaisemmin Audi turbokoneella mutta kyllä 325i:ssä silti enemmän vääntöä on ja kiihtyvyys on aivan toista luokkaa. Etenkin kun käyttää kierroksia. Eipä taida yleensäkään tuosta hintaluokasta löytyä toista yhtä mukavan ja laadukkaan kyydin antavaa autoa mikä kiihtyy sataseen alle 7s ja pystyy varttimaililla 14 sekunnin puolella oleviin aikoihin. Kyllähän nuo evot ja subarut kiihtyvät mutta kyydin laatu on "hiukan" toista kuin kolmossarjalaisessa. Sitäpaitsi sellaisella japsilla lintulautoineen tuskin kukaan täysjärkinen aikuinen mies kehtaa ajella.

• Ricracing

Kävin tuossa pari viikkoa sitten koeajamassa E92 335i:n.

Autossa oli vakio (335i) sport alusta ja 18" RF sekarengastus, merkkiä Bridgestone Potenza.
      Autolla oli ajettu n. 800 km!

Itse ajelen E60:llä jossa on ja oli silloin vanhat Dunlop 245/40 18" RF kumit alla. Ajelin kaikki samat tiet, ja paikat läpi, missä minun auto ottaa uriin tosi pahasti.
      Tämä 335i ei edes huomannut uria!?

Onko sinulla sportti alustaa? Mitkä renkaat sinulla on alla?

Juttelin myyjän kanssa tästä rengas asiasta ja hän myönsi että ongelmia on.

Johtuneeko se sitten alustasta vaiko renkaista tai niiden yhdistelmästä, siinäpä hyvä kysymys!

PS. Koeajamassani autossa oli myös (335i vakio) sportti penkit nahkaisina ja paketti missä on automaatti ilmastointi yms.
      Tämä auto oli väkisinvaihdettava jota en itse ottaisi 335i:hin.
      Tehoa ja vääntöä oli enemmän kuin mitä Suomessa tarvitaan mutta rauhallinen ajo oli myös helppoa.

...tu mikä moottori! Täydellinen!

• In-nostunut

"Autolla oli ajettu n. 800 km!"

No ei kai! No voi kamalaa, hurja juttu!

• tapahtunut

Ykkössarjalainenkaan ei enää vetele urissa. Itse veikkaan että renkaissa on tapahtunut kehitystä.

• [325]

Mikä Rogman CHIP oli kyseessä? 27.5 vai 27.6 ?

• Hoiturisi

Koodi. Oikea on Taffel Chips, puolen kilon tai kilon pussi. Nyt iltalääkkeelle ja tuutimaan!

• tulossa pian...

Mukava kuulla että olet tyytyväinen autoon.. itselleni siis tulossa 330Cxi parin kk kuluttua. En ole ko autolla koskaan ajanut, E46:sta viimeiset bmw kokemukset. Mutta uskon kyllä auton olevan erinomainen. Tehokas moottori ja ne äänet.. Ja neliveto sitten talvea varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      95
      1660
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1531
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      136
      1422
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1326
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      265
      1075
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe