Muisti pätkii!

Mettäläinen

En tiedä, mutta välillä ottaa aivoon, kun aivan tutut nimet häviää muistista yks kaks yllättäen.

Onko tämä lähimuistin heikkeneminen kovin yleistä 50 ikäisillä, vai oletko yhtä terävänä, kuin ennenkin?

29

5225

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa täälläkin

      Ei riitä, että unohtaa nimet, mutta toisinaan on jopa sanat hukassa.Onneksi nimet sitten putkatkaa mielee, mutta siihen saattaa mennä tunteja. Avaimet ovat hukassa silmälaseita puhumattakaan, joka päiväinen riesa.

      • ja siinähän se päivä vierähtää, kun etsii silmälaseja ym;))


      • Kutv M

        Kolmen askeleen muisti ryhmään niin kuin minäkin.
        Muistikin unohtuu lähtöpaikalle,palaaminen
        lähtökuoppan auttaa asiaan ja muisti palailee pätkittäin.
        Nimimuisti tökkii joskus jokaisella eikä varsinaisesti ole kuulemma vaarallista.

        Kerran olin kuuntelemassa luentoa muistista,siellä
        sanottiin että jos ei tule esim.vaikka nimi mieleen,
        niin vika ei ole muistissa vaan lokerikossa jossa tieto on,
        se peijooni vaan pihtaa tiedon ulos jakamista ja luovuttaa sitten kun luovuttaa.
        Siksi meille yks kaks pasahtaa päähän joskus miettimämme asia kuten nimi vaikka.
        Vaikkemme olekkaan sillä hetkellä asiaa mitenkään erikoisesti ajatelleet.


      • Angel of The Morning
        Kutv M kirjoitti:

        Kolmen askeleen muisti ryhmään niin kuin minäkin.
        Muistikin unohtuu lähtöpaikalle,palaaminen
        lähtökuoppan auttaa asiaan ja muisti palailee pätkittäin.
        Nimimuisti tökkii joskus jokaisella eikä varsinaisesti ole kuulemma vaarallista.

        Kerran olin kuuntelemassa luentoa muistista,siellä
        sanottiin että jos ei tule esim.vaikka nimi mieleen,
        niin vika ei ole muistissa vaan lokerikossa jossa tieto on,
        se peijooni vaan pihtaa tiedon ulos jakamista ja luovuttaa sitten kun luovuttaa.
        Siksi meille yks kaks pasahtaa päähän joskus miettimämme asia kuten nimi vaikka.
        Vaikkemme olekkaan sillä hetkellä asiaa mitenkään erikoisesti ajatelleet.

        Meidän tietsikallakin on sama vika.


    • kysyin tätä

      asiaa ihan piruuttani lääkäriltäni viimeviikolla,
      ja hän sanoi että se on aivan yleistä meidän ikäisillä. Mutta jatkoi että, on liian monta asiaa ajateltavana yht aikaa, voi reagointi olla tälläinen, että on kaikki hukassa ja nimet ihan korvan takana.
      Ei ollut hänen mielestä vielä huolestuttavaa piirre, että hukataan vaan jatkossakin tavaroita ja nimiä.
      Minäkin saatan kiivetä yläkertaan hakeen jotain,
      kun sinne pääsen,,,,,,,ei mulla ole mitä hakea.

      • Enpä taida sitten enempää huolestua, mutta ärsyttäähän se, kun kielen päällä asia roikkuu, mutta ei tule mieleen.


      • maamma

        saattaa unohtua jo silloin kun nousen kotonani tuolista ylös, että minnehän olinkaan menossa? Huolestuttavaa, eikö vain?


      • Eukolla aina
        Mettäläinen kirjoitti:

        Enpä taida sitten enempää huolestua, mutta ärsyttäähän se, kun kielen päällä asia roikkuu, mutta ei tule mieleen.

        Jokin häveyksissä.
        Unohteli jo jatkuvasti kaikkee kolmekymppisenä.. Töissä ei kuitenkaan mitään ja asiat luistivat.Minuutin päästä kysy mitä oli sanomassa. Mistäpä minä tiesin, kun itekseen ajatteli. Noi telepatiakyvyt joutu koetukselle.
        Lopulta kaikki vaivat loppui, kun otettiin ero.
        Nyt avannossa ui päivittäin talvella ja muistaa nousta sieltä vielä poiskin. Bailatinoo tanssii,
        eikä muistikatkoksia.


      • kokemuksia eukosta
        Mettäläinen kirjoitti:

        Enpä taida sitten enempää huolestua, mutta ärsyttäähän se, kun kielen päällä asia roikkuu, mutta ei tule mieleen.

        Jokin häveyksissä.
        Unohteli jo jatkuvasti kaikkee kolmekymppisenä.. Töissä ei kuitenkaan mitään ja asiat luistivat.Minuutin päästä kysy mitä oli sanomassa. Mistäpä minä tiesin, kun itekseen ajatteli. Noi telepatiakyvyt joutu koetukselle.
        Lopulta kaikki vaivat loppui, kun otettiin ero.
        Nyt avannossa ui päivittäin talvella ja muistaa nousta sieltä vielä poiskin. Bailatinoo tanssii,
        eikä muistikatkoksia.


      • tietoa näistä
        Mettäläinen kirjoitti:

        Enpä taida sitten enempää huolestua, mutta ärsyttäähän se, kun kielen päällä asia roikkuu, mutta ei tule mieleen.

        Jokin häveyksissä.
        Unohteli jo jatkuvasti kaikkee kolmekymppisenä.. Töissä ei kuitenkaan mitään ja asiat luistivat.Minuutin päästä kysy mitä oli sanomassa. Mistäpä minä tiesin, kun itekseen ajatteli. Noi telepatiakyvyt joutu koetukselle.
        Lopulta kaikki vaivat loppui, kun otettiin ero.
        Nyt avannossa ui päivittäin talvella ja muistaa nousta sieltä vielä poiskin. Bailatinoo tanssii,
        eikä muistikatkoksia.


      • Osas laittaa saman viestin
        tietoa näistä kirjoitti:

        Jokin häveyksissä.
        Unohteli jo jatkuvasti kaikkee kolmekymppisenä.. Töissä ei kuitenkaan mitään ja asiat luistivat.Minuutin päästä kysy mitä oli sanomassa. Mistäpä minä tiesin, kun itekseen ajatteli. Noi telepatiakyvyt joutu koetukselle.
        Lopulta kaikki vaivat loppui, kun otettiin ero.
        Nyt avannossa ui päivittäin talvella ja muistaa nousta sieltä vielä poiskin. Bailatinoo tanssii,
        eikä muistikatkoksia.

        Kolmeen kertaan.


    • 7 kertaa

      viikossa, kun aina on joku hukassa.
      Lohtu on kuitenki että, on osannut vielä kyliltä kotiin, ei ole suunta unohtunut,,,,tai ovi.

      • katinkultaa1

        Olin vast'ikään neurologi Raimo Sulkavan luennolla, jossa mm. käsiteltiin muistin heikkenemistä.Hän sanoi: jos olette olleet kutsuilla, ettekä muista kaikkia keitä siellä oli, mitä puhuttiin, mitä oli tarjolla....ei ole hätää..Mutta jos ette muista edes olleenne missään kutsuilla, silloin ottakaa yhteys neurologiin:):):):)Lohduttavaa, eikö totta...T: "tyttö" joka etsii aina pankkikorttiaan:):):):):)


    • on tehty niin

      pelottavia peikkoja nykyisin, että ainakin minulta ne saavat aivot täydelliseen lukkoon.

      Heti mieleen tulee kaikki mahdolliset dementiat, ja hiki nousee otsalle. Tila ei varmasti ole paras muistaa mitään.

    • Pirre*

      sellainenkin löytyy täältä netistä.

    • sitten

      torstai, laitetaan ne silmälasit ja avaimet näköpaikalle, ei mene aikaa tänään niiden etsimiseen. :))) Hyvää päivänjatkoa.

      • Kutv M

        Kiitos samoin!

        Vielä toistaiseksi on ihan hyvin löytynyt kaikki tarpeellinen.:)
        Niin ja tänäänhän on sitten ainakin Torstai"Toivoa"täynnä.:)


      • Pirre*
        Kutv M kirjoitti:

        Kiitos samoin!

        Vielä toistaiseksi on ihan hyvin löytynyt kaikki tarpeellinen.:)
        Niin ja tänäänhän on sitten ainakin Torstai"Toivoa"täynnä.:)

        oli torstai; nukuin niin huonosti että koko päivä oli yhtä kitskua, ja nukuinkin sitten aamupäivän, - oli ns. vapaapäiväni.

        "Toivoton" torstai siis :/


      • Kutv M
        Pirre* kirjoitti:

        oli torstai; nukuin niin huonosti että koko päivä oli yhtä kitskua, ja nukuinkin sitten aamupäivän, - oli ns. vapaapäiväni.

        "Toivoton" torstai siis :/

        Muisti pätkii,vaan kun sytytyskin pätkii.
        Entäs sitten.:)


    • Multa on aina kaikki hukassa - itseäni en ole vielä onnistunut kadottamaan.

      Hyvä konsti asian mieleen palauttaminen on mennä lähtökuoppiin elikkä takaisin sinne mistä lähti, niin usein asia tulee mieleen.
      Etunimen ollesa hukassa, otan allakan ja luen sieltä nimiä, usein hoksaa, että tuohan se oli.

      On muuten ihmeellinen paikka se hukka, on siellä paljon tavaraa...

      • Chandra

        kovin paljon kun lukee näitä juttuja. Toi hukka on tosi hyvä paikka DDD.Ahistaa kun miehellä aina tavarat hukassa ,mun pitäis sit tietää missä ne on.


      • Chandra kirjoitti:

        kovin paljon kun lukee näitä juttuja. Toi hukka on tosi hyvä paikka DDD.Ahistaa kun miehellä aina tavarat hukassa ,mun pitäis sit tietää missä ne on.

        siinä onkin, että miehet ei löydä mitään, vaikka ihan nokan edessä olisi?

        Se on ihan yleinen ilmiö, niin monen olen kuullut siitä valittavan.


    • hukkeli

      Nimimuisti temppuilee. Paikannimet vielä jaksan muistaa, mutta ihmisten nimiä on joskus mahdoton saada mieleen. Voin muistaa kasvot, en nimeä, ja vaikka miten yritän palauttaa varmasti tuttua ja monasti toistamaani nimeä, se ei aina koskaan tule muistista ulos, on uponnut nimidirektorin uumeniin. Joskus nimi palautuu muutaman tunnin tai jopa muutaman päivän jälkeen, ponnistelujen jälkeen tai ihan yllättäen. Tämä vaiva on ilmennyt jo noin 52-vuotiaasta lähtien ja koko ajan pahentunut.

      • Vähämuistinen

        Kutsun poikaani joskus tyttäreni nimellä ja päinvastoin. Joskus taas luettelen kummankin nimen ihan niikuin varalta!


      • puolestani
        Vähämuistinen kirjoitti:

        Kutsun poikaani joskus tyttäreni nimellä ja päinvastoin. Joskus taas luettelen kummankin nimen ihan niikuin varalta!

        kutsun miestäni työkaverini nimellä, ja päinvastoin. Työkaverini on nainen.


      • Vähämuistinen
        puolestani kirjoitti:

        kutsun miestäni työkaverini nimellä, ja päinvastoin. Työkaverini on nainen.

        Kutsun pomoani Danieliksi vaikka hänen nimensä on David! Vielä puolen vuoden jälkeenkin!
        Ehkä hän yksinkertaisesti muistuttaa enemmän Danielia kuin Davidia.:)


    • Pussipuskapiru

      Mulla pysyy mielessä vaan tärkeät asiat, kaiken muun unohdan autuaasti..mulla on jotenkin valikoiva muisti, se mikä kiinnostaa se jää mieleen ja tyhjänpäiväiset asiat ei jää.

      Nimimuisti mulla on aina ollu tosi huono.

      Ei mulla muisti huonontunu ainakaan vielä ole, katotaan kun aikaa kuluu, ehkä alan unohteleen niitä tärkeitäkin asioita:)

      Toisaalta - jos mulla onkin niin huono muisti että en muista edes unohtaneeni.....

    • mikhaildenisov

      on jo poissa ja nimiä saa hakia eikä aina
      löydykkää.Se on normaalia mutta vanhat asiat
      muistaa!

    • käyttämällä ..

      .. sitä.

      Jos oleskelee itsekseen paljon, eikä jatkuvasti palauttele mieleen ihmisiä ja nimiä, ei ole mikään ihme jos ne painuvat sinne pohjalle niinkuin tietokoneen muistissakin. Kestää aikaa ennenkuin ne tulevat sieltä ylös.

      Ei se ole vaarallista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe