siripiri - auttaako matalaan sokeriin?

ei diabetesta

Mulla ei ole diabetesta, mutta on usein oireita matalasta verensokerista, esim. joskus vaikka olisi aamupalankin syönyt niin kun lähden koirien kanssa kävelylle niin kesken matkaa alkaa ensin ärsyttämään, sitten vituttamaan, sitten tulee kylmyys, sitten kuumuus ja hiki, sitten alkaa sydän hakkaa, joskus huippaa, ja tuntuu että ei pysty jalkojaan nostelemaan kotiin asti, ja joskus tuntuu että silmissäkin on jotain oireita...

Niin mietin vaan että kun aina noi kohtaukset tulee tuolla liikenteessä, niin olisko niistä glukoositableteista (siripiri) hyötyä, olis ainakin helppo ottaa mukaan? Paljonko niitä pitää syödä sitä kerralla että sais sokerin nousemaan?

12

14896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippis2

Ootsä mitannut sitä sokeria? Vaiko vaan luulet, että sulla on alhainen sokeri, kun on jotain epämääräisiä oireita? Siripirit on tarkoitettu insuliinihoitoisille diabeetikoille.

• mut enpä usko että ne mitään

En oo just sillä hetkellä mitannut, kun se kohtaus on ollut, mutta noi "epämääräiset" oireet menee ohi kun saan jotain syötävää, joten olen olettanut että ne johtuu matalasta verensokerista.

Paastosokeria multa on joskus testattu muiden verikokeiden yhteydessä ja se on aina ollut matala.

Onko noi siripirit sit jotenkin huonoja ns. terveelle ihmiselle? Niitähän myydään kuitenkin ihan tavan ruokakaupoissa? Vai puhutaanko me nyt samasta asiasta? Sellaisia eri makuisia glukoositabletteja?

• paastosokerista
        mut enpä usko että ne mitään kirjoitti:

En oo just sillä hetkellä mitannut, kun se kohtaus on ollut, mutta noi "epämääräiset" oireet menee ohi kun saan jotain syötävää, joten olen olettanut että ne johtuu matalasta verensokerista.

Paastosokeria multa on joskus testattu muiden verikokeiden yhteydessä ja se on aina ollut matala.

Onko noi siripirit sit jotenkin huonoja ns. terveelle ihmiselle? Niitähän myydään kuitenkin ihan tavan ruokakaupoissa? Vai puhutaanko me nyt samasta asiasta? Sellaisia eri makuisia glukoositabletteja?

Niin lisään vielä, että ne paastosokeriarvot on ollut noin 4, viimeisin otettu joku aika sitten 4,1. Ja siis silloin olo oli suht hyvä.

Ja kun mun mielestä kaikki noi mun kokemat oireet on just niitä samoja mitä hypoglykemian oireiksi luonnehditaan eri lähteissä. Ärtyneisyys, huimaus, hiki, heikkous, näköhäiriöt, joskus tärisee kädet, jne.

Mut kai se sit voi olla jotain muutakin, mut en vaan keksi mitä. Ihan selviä noi oireet on, ei oo kyse mistään epäselvistä tuntemuksista. Kerran olin lenkillä, ja tuntui että en oikeasti kykene kävelemään kotiin asti. Jos olisi ollut kännykkä, olisin soittanut taksin hakemaan.

• dippis2
        mut enpä usko että ne mitään kirjoitti:

Jos oireet menee syömällä ohi, niin minä söisin jotain välipalaa tai joisin sokerista pillimehua. Jos ne menevät sokerilla ohi, niin kyllä pyrkisin selvittämään mittaamalla, onko kyse todella hypoglykemiasta. Mittarit eivät maksa paljon mitään. Liuskat ovat kalliita, mutta halpa aloituspakkaus riittää tuon selvittämiseen. Siripirit ovat puhdasta glukoosia, ei sen kummempaa. Täällä on jossain pitkä hypoglykemia keskustelu ja ainakin kymmenen viitettä siihen.

• hypoglykeemikko

Oireesi vaikuttavat hypoglykemialta. Jos haluat varmistusta, pyydä, että lääkärisi lähettää sinut sokerirasituskokeeseen - mieluiten 3 tai 4 tuntia kestävään. Pyydä ottamaan verikoe joka 30. minuutti. Pidä samalla kirjaa tuntemuksistasi ja kirjaa tuntemusten kellonajat ylös. Kun olet saanut rasituskokeen tulokset, vertaa verensokeriarvoja kirjanpitoosi.

Itselläni todettiin vuosia sitten hypoglykemia, jossa verensokeri laskee nopeasti, vaikka paastosokeriarvo onkin ihan hyvä; jossain neljän paikkeilla. Juuri siinä vaiheessa, kun verensokerissa on menossa jyrkkä lasku, saan väsymys-, heikotus-, tajunnan hämärtymis- ja käsien vapinakohtauksia. Tilaan saattaa liittyä myös makean himo. Myös ruokailun aiheuttama verensokerin nousu aiheuttaa ohimenevää väsymystä, mihin ei liity muita oireita.

Tultuni tietoiseksi hypoglykemiastani voin nykyisin paljon paremmin, koska syön kuten diabeetikot eli kuitupitoista ja vähäsokerista (vähähiilihydraattista) ruokaa jaettuna 5-6 ateriaan päivässä. Säännöllinen liikunta vaikuttaa positiivisesti verensokeriin.

On parempi syödä vaikka ruisleipäpala ennen koiran ulkoiluttamista kuin ottaa glukoositabletteja lenkille mukaan. Se, miten pian edellisen aterian jälkeen pitää syödä seuraavan kerran, riippuu siitä, miten nopeasti imeytyvää hiilihydraattia syöt. Esim. pizza ei pidä verensokeria kauan yllä.

Tutustu kirjastossa tai -kaupassa ruoka-aineiden glykeemiseen indeksiin eli GI:hin. Ravinnon GI-arvo antaa tietoa siitä, miten nopeasti tai hitaasti se imeytyy ja nostaa verensokeria. Mitä hitaammin sen parempi.

Huomaa, että verensokerin lasku ei aiheuta nälän tunnetta. Voit siis tarvita välipalaa jo parin tunnin kuluttua edellisestä ateriasta vaikka nälkää tuntisit vasta kuuden tunnin jälkeen.

Koska hypoglykemiaa ei sinänsä katsota sairaudeksi vaan ominaisuudeksi eikä sitä voi parantaa, ainoastaan pitää kurissa sopivalla ruokavaliolla, ei rasituskoekaan ole välttämätön. Jos jakamalla päivän ruoan 5-6 ateriaa päivässä auttaa pitämään oireet kurissa, diagnoosi on selvä. - Varo kuitenkin syömästä liikaa kaloreita, ettet liho.

Tsemppiä!

• tyypin 1 eli insuliinihoito...

Olipa asiallinen vastaus, nim. hypoglykeemikko! Tuosta rasituskokeesta ei minulla ole kokemuksia. Hypoglykemia johtuu siis verensokerin äkillisestä laskusta ja siihen voi olla monia syitä. Itselläni syynä usein insuliiniannoksen ja ruokamäärän suhteen virhearvio. Myös insuliinien päällekkäisvaikutukset voivat osaltaan vaikuttaa, mutta ne on minulla saatu hallintaan pikavaikutteisella insuliinilla. Liikunnan aiheuttama rasitus on lisäksi yksi tekijä, joka laskee verensokeria. Liikunnan verensokeria laskeva vaikutus kestää pitkään, monta tuntia liikuntasuorituksen jälkeen. Verensokerin lasku saattaa liikuntapäivän jälkeen yllättää myös yöaikaan, mutta tämä ei varmaan päde ei-diabeetikoilla.

Jos on taipuvainen hypoglykemiaan, suosittelen pienen välipalan nauttimista ennen lenkkiä ja sen jälkeen. Juuri nuo hitaasti imeytyvät hiilihydraatit, kuten täysjyväviljatuotteet, ovat hyviä tähän tarkoitukseen, samoin hedelmät poislukien korkean GI:n tuotteet. "Hätävaraksi" voi ottaa mukaan vaikka juuri siripiriä (sitä voivat käyttää muutkin kuin diabeetikot!) tai sokeripitoista juomaa tai mitä ikinä haluaakin kantaa mukanaan takin taskussa ym.

Lääkärin konsultaatio on tässä tapauksessa paikallaan sekä diabeetikoilla että ei-diabeetikoilla, sillä usein toistuvat hypoglykemiat ovat elimistölle vaarallisia, kun aivot eivät saa tarpeeksi energiaa sokerin puutteen vuoksi.

• okmo

Itselläni ainakin jos verensokeri laskee alle kahden niin noin 2kpl siripirejä riittää nostamaan verenglukoosin noin 9:ään... että voisin sanoa että tepsii :)

• kröhöm!

Siripirit käy ihan kelle vaan! koululaisille, urheilijoille, diabeetikoille. Ei ne oo tarkotettu vain ja ainoastaab diabeetikoille. Joku vähän väitti muuta tuol aiemmissa viesteissä.

• wasdsdsdsds
        kröhöm! kirjoitti:

Siripirit käy ihan kelle vaan! koululaisille, urheilijoille, diabeetikoille. Ei ne oo tarkotettu vain ja ainoastaab diabeetikoille. Joku vähän väitti muuta tuol aiemmissa viesteissä.

Itse söin pienempänä ja tyhmempänä kaverin luona 3 siripiriputkiloa, eli ei pitäisi olla vain diabeetikoille. Ihan hyvän makuisiakin vielä.

• alapötrönen
        wasdsdsdsds kirjoitti:

Itse söin pienempänä ja tyhmempänä kaverin luona 3 siripiriputkiloa, eli ei pitäisi olla vain diabeetikoille. Ihan hyvän makuisiakin vielä.

siripiri on klassikko ja vähän niinkun karkin maineessa. Tosin ihan toimiva juttu diabeetikoille hypoglykemian hoitoon. Täsmäase ja nykyaikaa hypoglykemian hoitoon taitaa olla hypersupernopea vaikutteinen glukoosigeeli, jota ainakin meillä käytetään. Tosin kuulin apteekista, että paljon ko tuotetta menee urheilijoille.

• diabeetikko

auttaa , ja kannattaa tottakai kokeilla ..
      itsellä on diabetes ja otan aina joku 4 siripiriä ja eiköhän se pikku hiljaa rupea nousemaan ja joskus
      enemmänkin , riippuu kuinka matalalla ollaan

• poskellaan

Jos joutuu ottamaan siripiriä ja varsinkin noin paljon, lääkityksessä on jotain vikaa ja sitä tulisi vähentää tai ainakin tarkistaa missä menee pieleen. Minulla ei vielä 3,5 aiheuta oireita ja tavallinen ruokailu riittää sen korjaamiseen. Jos mennään alla 3 arvoihin, sitten alkaa jo olla lieviä oireita, mutta senkin pystyy korjaamaan ruokailulla. Kun tuollaisia tuli useampana päivänä peräkkäin, vähennettiin perusinsuliinia ja nyt mennään nätisti 4-5 lukemissa aamun paastoarvoina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe