Mitä jos koe ei vain mene läpi...

mietin vain...

Tänään tulin masentuneena jo toisella yrittämällä hylätyksi menneestä teoriakokeesta.

Tuli vain semmonen juttu tässä mieleen, että onkohan sellaisia tapauksia, että joku ei olisi millään päässyt teoriakoetta tai inssiä läpi?
Tiedättekö muuten vaan sellaisia, jotka ovat möhlineet jomman kumman tai molemmat todella monta kertaa? Kuinka monta kertaa he ovat joutuneet yrittämään, että ovat päässeet läpi?

Syyt tähän kyselyyni ovat täysin itsekkäät. Haluan oman mielialani vähän nousemaan tuon teoriakokeen jälkeen. Lisäksi olen vain niin pirun utelias.

84

43777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaggh

      serkulla meni inssi neljä kertaa uusiksi. isoveljellä molemmat tokalla. paransiko mielialaa, u selfish piece of shit?

      • selfish piece of shit

        I need more stories about failed experiments to raise my self-esteem. I'm so fucking selfish piece of shit that you'll never meet worse.


    • meni molemmat

      Itsellä meni teoriakoe kolmannella ja inssi viidennellä yrittämällä läpi. Et ole ensimmäinen etkä ainut kuka on saanut hylätyn teoriakokeesta, niitä on monia muitakin. Joku pitää sitä teoriakoetta helppona, ja joku ei ihan niin helppona. Sama inssissä. Ihan normaalia mun mielestä.

      • jusu

        kui sää kehtaat viel mainita siitä,ja olla liikenteessä .


      • selfish piece of shit
        jusu kirjoitti:

        kui sää kehtaat viel mainita siitä,ja olla liikenteessä .

        Luulen, että hän on ihan liikennekelpoinen, koska on kuitenkin kortin saanut, joten pistä siitä suuta soukemmalle.


      • -Rami-

        Tuollaisella saldolla ollaan todellakin tuurilla läpi päässeitä. Ja näitä sitten on tuolla liikenteessä vaarantamassa oman ja myös MEIDÄN KAIKKIEN hengen ja terveyden. Tuollainen on sama kuin voittaisi arpajaisissa ajokortin!


      • no huh sentään
        -Rami- kirjoitti:

        Tuollaisella saldolla ollaan todellakin tuurilla läpi päässeitä. Ja näitä sitten on tuolla liikenteessä vaarantamassa oman ja myös MEIDÄN KAIKKIEN hengen ja terveyden. Tuollainen on sama kuin voittaisi arpajaisissa ajokortin!

        Ei ne ketään päästä inssistä läpi, jos ei inssiajosta suoriudu tarpeeksi hyvin. Aivan sama, vaikka olisi yrittämässä sadatta kertaa inssiajoa, niin säälistä ne eivät päästä ketään läpi.

        Ja kun inssiajon pääsee läpi, niin aivan sama, monennellako kerralla sen läpäisee, se vasta "ties-kuinka-monennella" kerrallakin läpäisty inssiajo on aivan samalla lailla osoitus riittävistä ajotaidoista, kuin jo heti ensimmäisellä kerralla läpäisty inssiajo.


    • ...

      itse kun olin aikoinaan teoriakokeessa niin oma koe meni ekalla läpi, mutta siellä oli yksi nuori nainen joka oli siellä kahdeksatta kertaa ja sillä kerralla pääsi myös läpi kokeesta.

      • saa suullisen

        teoriakokeen mahdollisuuden (katso AKE:n sivut ja sieltä tutkinnot...). Suullisessa kokeessa annetaan lisäaikaa jopa 60 minuuttia saa pähkätä sitä teoriakoetta. Jo pitäis mennä läpi.


      • ...
        saa suullisen kirjoitti:

        teoriakokeen mahdollisuuden (katso AKE:n sivut ja sieltä tutkinnot...). Suullisessa kokeessa annetaan lisäaikaa jopa 60 minuuttia saa pähkätä sitä teoriakoetta. Jo pitäis mennä läpi.

        oli 14 vuotta sitten. en tiedä nykykäytäntöä, mutta silloin ainakin tämä nuori nainen sanoi minulle, että on käynyt teoriakokeessa 7 kertaa ennen tätä kyseistä koetta. tiedä sitten siitä oliko?


    • Kiki  

      Jos tietää että menee lukkoon tuollaisessa tilanteessa, hae siitä lääkärin lausunto, ja saat tehdä sen suullisena, jolloin on miettimisaikaa paljon enemmän, ja voi tarkastella kuvan kunnolla

      • todellisissa

        liikennetilanteissa miettimisaikaa rajattomasti ? Ratkaisut tehtävä monesti silmänräpäyksessa ja korkeintaan muutamassa sekunnissa.


      • Kiki  
        todellisissa kirjoitti:

        liikennetilanteissa miettimisaikaa rajattomasti ? Ratkaisut tehtävä monesti silmänräpäyksessa ja korkeintaan muutamassa sekunnissa.

        Kyllä se nyt liikenteessä luonnistuu, kato kun "kompakysymyksiä" ei ole liiketeessä, jos eteen ajaa auto, painetaan jarrua ja siihen malliin, ja liikenteessä voi käännellä päätä jne.

        Todella idioottimaisia tuollaiset aikarajoitukset


      • ole!
        Kiki   kirjoitti:

        Kyllä se nyt liikenteessä luonnistuu, kato kun "kompakysymyksiä" ei ole liiketeessä, jos eteen ajaa auto, painetaan jarrua ja siihen malliin, ja liikenteessä voi käännellä päätä jne.

        Todella idioottimaisia tuollaiset aikarajoitukset

        teoriakokeessa ei ole mitään kompakysymyksiä, eikä tulkinnanvaraisia kuvia.

        Teoriakokeessa yhdessä kuvassa oli pakettiauto pysäköity suojatien eteen. Auton takaa pilkotti suojatien merkki. Väite kuului: "minun on pysähdyttävä". Tällainen tilanne voi tulla hyvin eteen oikeassakin elämässä, eikä silloinkaan ole aikaa pohdiskella "onkohan tuon pakettiauton takana suojatien merkkiä, tai pitääköhän nyt väistää tuota vastaantulevaa autoa jne."


      • sxdcfvgbhnj
        ole! kirjoitti:

        teoriakokeessa ei ole mitään kompakysymyksiä, eikä tulkinnanvaraisia kuvia.

        Teoriakokeessa yhdessä kuvassa oli pakettiauto pysäköity suojatien eteen. Auton takaa pilkotti suojatien merkki. Väite kuului: "minun on pysähdyttävä". Tällainen tilanne voi tulla hyvin eteen oikeassakin elämässä, eikä silloinkaan ole aikaa pohdiskella "onkohan tuon pakettiauton takana suojatien merkkiä, tai pitääköhän nyt väistää tuota vastaantulevaa autoa jne."

        Että liikenteessä voi liikutella autoa, vilkuilla ylmpärille, ja taakse jne jne jne. toeriakokeessa ei voi tehdä mitään noista, ja jos menee paniikkiin tietokoneitten kanssa paineessa, niin miten se liikennekäyttäytymiseen vaikuttaa.

        Ja on liikenteessä aikaa miettiä, senkun hidastaa autoa, kasvaa kummasti miettimisaika


      • nyt...
        sxdcfvgbhnj kirjoitti:

        Että liikenteessä voi liikutella autoa, vilkuilla ylmpärille, ja taakse jne jne jne. toeriakokeessa ei voi tehdä mitään noista, ja jos menee paniikkiin tietokoneitten kanssa paineessa, niin miten se liikennekäyttäytymiseen vaikuttaa.

        Ja on liikenteessä aikaa miettiä, senkun hidastaa autoa, kasvaa kummasti miettimisaika

        teoriakokeen kuvissa näkyy kaikki tarpeellinen. Ei ole tarpeen vilkuilla ympärilleen. Tietäisit sen, jos olisit harjoitellut jollain ohjelmalla. Tottuneet kuskit eivät muuten kiinnitä huomiota epäolennaisiin asioihin, vaan ainoastaan tärkeisiin, kuten liikennevaloihin, -merkkeihin, muihin tienkäyttäjiin jne...

        todellisessa elämässä aina ei ole mahdollista pysäyttää tai hidastaa vauhtia saadakseen miettimisaikaa. Takana olevat saattaisivat hermostua.

        Jos menee paniikkiin/liikaa paineita pelkästä teoriakokeesta niin miten käy sitten kun ollaan ihan oikeasti auton ratissa?


      • Kiki  
        nyt... kirjoitti:

        teoriakokeen kuvissa näkyy kaikki tarpeellinen. Ei ole tarpeen vilkuilla ympärilleen. Tietäisit sen, jos olisit harjoitellut jollain ohjelmalla. Tottuneet kuskit eivät muuten kiinnitä huomiota epäolennaisiin asioihin, vaan ainoastaan tärkeisiin, kuten liikennevaloihin, -merkkeihin, muihin tienkäyttäjiin jne...

        todellisessa elämässä aina ei ole mahdollista pysäyttää tai hidastaa vauhtia saadakseen miettimisaikaa. Takana olevat saattaisivat hermostua.

        Jos menee paniikkiin/liikaa paineita pelkästä teoriakokeesta niin miten käy sitten kun ollaan ihan oikeasti auton ratissa?

        Kun sitä ohjataan tietokoneella...

        Eli jos toeriakokeessa ei tykkää siitä että on jumalattomat paineet päästä läpi, niin sillä ei ole kyllä mitään tekemistä liikenteen kanssa, ja kuten sanottu, niin liikenteessä nuo asiat luonnistuu ihan luonnostaan, kun näkee kokoanisuuden, ei vaan yhtä epämääräistä kuvaa...


      • jatketaan vielä
        Kiki   kirjoitti:

        Kun sitä ohjataan tietokoneella...

        Eli jos toeriakokeessa ei tykkää siitä että on jumalattomat paineet päästä läpi, niin sillä ei ole kyllä mitään tekemistä liikenteen kanssa, ja kuten sanottu, niin liikenteessä nuo asiat luonnistuu ihan luonnostaan, kun näkee kokoanisuuden, ei vaan yhtä epämääräistä kuvaa...

        Liikennesäännöt pitäisi osata jo teoriakokeeseen mentäessä. Ihanne olisi, että osaisi liikennesäännöt pääpiirteittäin jo ensimmäisillä ajokerroilla, mutta kuitenkin kokeeseen mentäessä. Valitettavasti monet kortin saaneetkaan eivät näytä tuntevan liikennesääntöjä.

        Teoriakokeessa saa olla kuvista 8/50 väärin. Itse en edes lukenut teoriaa lainkaan ja silti pääsin kirkkaasti läpi ensimmäisellä yrityksellä.

        Teoriakokeesta ei kannata ottaa paineita. Läpi pääsee jo sillä, että osaa yksinkertaisimmat liikennesäännöt. Mun kuvakokeeseen sattui muutama kuva suoraan autokoulun oppikirjasta.

        niin, ja ne kuvat ovat oikein selviä.


      • ajolupaopettaja1
        ole! kirjoitti:

        teoriakokeessa ei ole mitään kompakysymyksiä, eikä tulkinnanvaraisia kuvia.

        Teoriakokeessa yhdessä kuvassa oli pakettiauto pysäköity suojatien eteen. Auton takaa pilkotti suojatien merkki. Väite kuului: "minun on pysähdyttävä". Tällainen tilanne voi tulla hyvin eteen oikeassakin elämässä, eikä silloinkaan ole aikaa pohdiskella "onkohan tuon pakettiauton takana suojatien merkkiä, tai pitääköhän nyt väistää tuota vastaantulevaa autoa jne."

        Teoriakokeessa ON kompakysymyksiä. Kukaan ei voi väittää ettei niitä olisi. Syytä en tiedä miksi niitä sinne laitetaan.
        Itsekin menin halpaan kun kävin yli viisikymppisenä ja yli 30vuotta kortin omistaneena.


    • Nimetön

      lukemalla perusasiat ja harjoittelemalla autokoulun teoriaharjoittelukokella saa kokeen läpi.

    • tpi

      8 (KAHDEKSAN) virhettä viidestäkymmenestä MONIVALINNASSA sallitaan!? Huh.
      Saisi olla kyllä kerta ja laaki systeemi tuolla virhemäärällä, eli jos ei mene läpi, ei ajokorttia ainakaan kahteen vuoteen saisi edes harkita. Ei ihme minkälaisia hyypiöitä teillä näkee.

    • Monta kertaa

      Kävin teoriakokeen suorittamassa kaksi kertaa. Toisella vasta läpi. Eka kerralla tärisin jännityksestä, tilannekuvat vilistivät ohitse. Harjoittelin viikon ajan autokoulun tietokoneella tilannekuvia, sitten meni läpi.

      Ajokoe ei mennyt eka kerralla läpi. KAHDEKSAN LISÄTUNTIA NAPSAHTI. Olin kuulemma vaaraksi itselleni ja muillet tielleliikkujille.

      Pääsin siis kummallakin kerralla toisella kerralla läpi. Voi mikä kauhea häpeäntunne meikäläisellä olikin!

      Harjoittele lisää niitä tietokoneella. Saat rutiinia ja et jännitä niin kauheasti. Lukaise sitä autokoulun oppikirjaa kaikessa rauhassa, etenkin ne tilannekohdat. Olet varmempi seuraavalla kerralla.

      Ajamaan oppii vain ajamalla. Koeta saada toinen inssi, jos eka oli ilkeä tai pikkumainen. Minä sain sapiskaa (olen sentään jo yli 40-v. ja rouva) liian pienillä vaihteilla ajosta ja mäkilähdön epäonnistumisesta.

      Kerroin näitä muistojani vieraspöydässä. Kaikki nauroivat niin, että tilliliha juuttui kurkkuun. Minäkin nauroin, mutta en silloin kun lapussa luki hylätty ja inssi meni mönkään.

      Tsemppiä! Kohta sinäkin naurat kokemuksillesi, jahka ensin vähän lisää harjoittelet.

      • kun tulee hylsy inssistä

        Totta on se, että voihan se ensin vähän hävettää kun tulee hylsy inssistä. Mutta loppujen lopuksi, mitä väliä sillä on jos tulee ensimmäisestä inssistä hylätty? Jos kerran osaa ajaa, niin harva sitä tulee jälkeen sitten kysymään että monestikko kävit inssissä.

        Jep, itseänikin vähän hävetti hylätyn inssin jälkeen.


      • tätä kirjoitusta

        Kuljettajantutkinnossa jos ajokoe hylätään siitä voidään määrätä vain 2 - 10 ajokertaa lisäajoja.
        Se tarkoittaa sitä, että jos napsahtaa 10 on se 10 ajokertaa ja ajokerran pituus on 25 minuuttia.
        Siis 10 ajokertaa on 5 h.


      • täällä sitä näkee
        tätä kirjoitusta kirjoitti:

        Kuljettajantutkinnossa jos ajokoe hylätään siitä voidään määrätä vain 2 - 10 ajokertaa lisäajoja.
        Se tarkoittaa sitä, että jos napsahtaa 10 on se 10 ajokertaa ja ajokerran pituus on 25 minuuttia.
        Siis 10 ajokertaa on 5 h.

        Jep. Näkee joskus, että joiltakin voi mennä noi ajokerrat ja ajotunnit sekaisin. Mutta sallittakoon erehtyminen joskus. Ajokerta ja ajotunti hieman eri mittaisia. Yksi ajotunti on 50min, eli kaksi ajokertaa. Ei 45min niinkuin normaalisti jossain lukiossa tai yläasteella.


      • Ihmettelen!
        kun tulee hylsy inssistä kirjoitti:

        Totta on se, että voihan se ensin vähän hävettää kun tulee hylsy inssistä. Mutta loppujen lopuksi, mitä väliä sillä on jos tulee ensimmäisestä inssistä hylätty? Jos kerran osaa ajaa, niin harva sitä tulee jälkeen sitten kysymään että monestikko kävit inssissä.

        Jep, itseänikin vähän hävetti hylätyn inssin jälkeen.

        Kuljettajantutkinto on koe, jossa määritellään selviytyyko kokelas itsenäisesti liikenteessä vaarantamatta itseään ja vaarantamatta muita tienkäyttäjiä.
        Me inmiset onneksi olemme erilaisia.
        Ajokokeesta selviytyminen eka kerralla ei ole mittari paremmuudesta.

        Esim: kaverukset tulivat yhtäaikaa autokouluun. Suorittivat yhtäaikaa eka tutvon (tutkinnonvastaanottaja). Toinen hylättiin ajokokeesta ja toinen läpäisi ajokokeen. Kaveri, joka hylättiin, hylättiin lisäajojen jälkeenkin kaksi kertaa.
        Tuli välivaihe ja lunastaa 2 vuoden jälkeen ns. pitkäaikainen ajokortti poliisilta.
        Tässä tapauksessa kävikin niin, että hän, joka suoritti eka kerralla hyväksytyn tutkinnon, joutui uuteen kuljettajantutkintoon siitä syystä, että oli liikennerikkomuksia ja 1 ajokielto alla(uusi ajokorttilupa 60 € tutkinnot 53 € autokouluauto ja 1h opetus 100 € yht: 213 € ja sekään ei mennyt hyväksyttävästi läpi.

        Toinen kaveri, joka selvisi eka ajokokeesta kolmannella sai pitkäaikaisen ajokorin.

        Kysymys: Kumpaa kuljettajaa voisi pitää asenteellisena hyvänä turvallisena kuljettajana?


      • kun tulee hylsy inssistä
        Ihmettelen! kirjoitti:

        Kuljettajantutkinto on koe, jossa määritellään selviytyyko kokelas itsenäisesti liikenteessä vaarantamatta itseään ja vaarantamatta muita tienkäyttäjiä.
        Me inmiset onneksi olemme erilaisia.
        Ajokokeesta selviytyminen eka kerralla ei ole mittari paremmuudesta.

        Esim: kaverukset tulivat yhtäaikaa autokouluun. Suorittivat yhtäaikaa eka tutvon (tutkinnonvastaanottaja). Toinen hylättiin ajokokeesta ja toinen läpäisi ajokokeen. Kaveri, joka hylättiin, hylättiin lisäajojen jälkeenkin kaksi kertaa.
        Tuli välivaihe ja lunastaa 2 vuoden jälkeen ns. pitkäaikainen ajokortti poliisilta.
        Tässä tapauksessa kävikin niin, että hän, joka suoritti eka kerralla hyväksytyn tutkinnon, joutui uuteen kuljettajantutkintoon siitä syystä, että oli liikennerikkomuksia ja 1 ajokielto alla(uusi ajokorttilupa 60 € tutkinnot 53 € autokouluauto ja 1h opetus 100 € yht: 213 € ja sekään ei mennyt hyväksyttävästi läpi.

        Toinen kaveri, joka selvisi eka ajokokeesta kolmannella sai pitkäaikaisen ajokorin.

        Kysymys: Kumpaa kuljettajaa voisi pitää asenteellisena hyvänä turvallisena kuljettajana?

        Toi on kyllä totta mitä sä sanoit, että se voi todellisuudessa olla parempi kuljettaja kuka joutuu käymään inssissä useammin. Asenne voi olla parempi ja sillein.

        Se mitä mä sanoin että hävetti sen jälkeen kun tuli inssistä hylsy. Se hävetti sen inssin jälkeen. En mä tarkoittanut, että se hävettää enää nytten. Vaan se vähän hävetti ja vähän harmitti sillä hetkellä. Ymmärrätkö?


    • ja mahtavan fiiliksen!!!

      Kyllä sä sen vielä saat läpi, kun jaksat vaan yrittää! Se on sitten hyvä fiilis sen jälkeen kun saat sen kokeen läpi, vaikka se voi ottaa tiukoille, mut silti!

      Paras mitä itse tiedän, että on käynyt inssissä, on ollut 10 kertaa. Kyseessä oli joku maahanmuuttaja. Tavallaan sen ymmärtää sillä, että jos ei toiselle mene mitenkään jakeluun se, että täällä Suomessa ei ajeta ihan miten sattuu, toisinkun jossain muualla.

    • helposti läpi

      Muistaakseni yksi autokoululainen, joka aloitti autokoulun suunnilleen samaan aikaan kuin minä (n. ½ vuotta sitten), yrittää vieläkin läpäistä teoriakoetta neljän hylsyn jälkeenkin. Taisi myös käydä hidastetussa teoriakokeessa, mutta hänen tilanettaan en tiedä. Käy hieman sääliksi tuollaisia ihmisiä, mutta niin se vain on. Parasta vain ottaa hidastettu teoriakoe niin on enemmän aikaa miettiä niitä kysymyksiä ja kuvia. Enemmän mahdollisuuksia päästä läpi siis

      Tsemppiä kokeeseen! Kyllä se mieliala paranee kun on päässyt kokeen läpi.

    • tuleva kuski..

      Mä ite jännitin teoriakoetta ihan sairaasti koska oon jännittäjä ja oon jännittäny läpi autokoulun ihan koko ajan. Menin suurinpiirtein sekasin just ennen teoriakoetta ja olin ihan lukossa teoriakokeen alussa. Olin valmistautunut mm. siten että osasin kirjan suurinpiirtein ulkoa ja olin kolmella eri tietokoneohjelmalla harjoitellut niin paljon että osasin kuvat ja kysymykset suurinpiirtein ulkoa.. mun vain oli valmistauduttava siks hyvin ku tiesin jännittäväni, niin tiedon oli oltava varmaa että sitten jännityskään ei haittaisi.. Ei kylläkää tullu sit ku pari virhettä, mutta yhtä hyvin olisin voinu olla pääsemättä läpi jännityksen takia..Inssiäkin tuun varmasti pelkäämään sydämeni pohjasta ja se on pian:) Mulla on tarvittava asenne turvalliseen ajamiseen ja toistenkin huomioimiseen ja tiedän kyllä suurinpiirtein liikennesäännöt mutta jos jännittää ja on paineita siitä inssisuorituksesta niin voi olla ettei tajuu mitään, joten en yhtään ihmettele että monilla menee uusiks.. Tosin joillain se menee uusiks siitä syystä ettei oikeesti osaa ja joillain siitä syystä että jännitys estää osaamisen sillä hetkellä:) Ei mua nimittäin pelota eikä jännitä kovinkaan paljoa sitten se liikenteeseen lähtö kun on jo kortin saanut eikä ole mitään "suorituspainetta".. ;)

      Kuulin yheltä tutulta että sen sisko pääs inssin läpi vasta kaheksannella kerralla. Seittemän kertaa se oli yrittäny ja sitten se sai jonkun paniikkilääkityksen että se olis rauhallisempi eikä pelkäis sitä inssii.. sitte meni läpi kaheksannella.. Ja yhellä mun kaverilla meni läpi neljännellä... Suurin osa kavereista kuiteki on päässy ekalla läpi.

      Toivottavasti itelläni menis läpi pian, jos ei ekalla ni sitte vaikka tokalla kerralla.. Ja toivottavasti ei pamahda mitään kahdeksan lisätunnin opetusta siitä.. ei mulla olis varaa nii paljoo maksaa :)

      • Kiki  

        Sullahan on lievä paniikkihäiriö, olisit hakenut siitä todistuksen, niin olisit saanut saanut tehdä kokeen täysin omaan tahtiin, ja pohtia kaikki kysymykset läpi jne...


      • .................
        Kiki   kirjoitti:

        Sullahan on lievä paniikkihäiriö, olisit hakenut siitä todistuksen, niin olisit saanut saanut tehdä kokeen täysin omaan tahtiin, ja pohtia kaikki kysymykset läpi jne...

        teoriakoe ensimmäisellä läpi ja inssi vasta neljännellä:D


      • pieleen meni
        ................. kirjoitti:

        teoriakoe ensimmäisellä läpi ja inssi vasta neljännellä:D

        Hävettää kyllä ja tosi paljo.kävin tänään teoriakokees enkä päässy läpi.yks virhe kuvissa liikaa.kysymyksis mulla oli vaan yks väärin vaikka kolme sai olla.en silti päässy läpi.arvaatte varmaan kuinka vihanen oon itelleni


    • kolmas yritys edessä

      Mulla ei mennyt toinenkaan teoriakoe läpi. Ja ennen kuin hirveät kauhistelut "herranjumalaeitollastaluuseriasaapäästääliikenteeseen" alkaa, niin sanonpahan vaan, että kotona harjoituskokeissa virheitä mulla on ollut maksimissaan 2. Jos viimeisimmät ajotuntini olisivat olleet inssiajoja, olisin päässyt ne läpi.

      Hermostun KOEtilanteessa. Sydän hakkaa, en pysty rauhassa huomioimaan kaikkia asioita, vaan teen hätäisiä päätöksiä kun pelkään ajan kulumista loppuun.
      Mun mielestä on aika naurettavaa väittää että teoriakoe vastaisi autolla ajamista. Teoriakokeessa istut yksin pienessä huoneessa tietokoneen äärellä, vastaat jonossa kymmeniin kysymyksiin, kuvat voivat olla epäselviä, vastaamiseen on aikarajoitus. Varsinkin esimerkiksi jo yhden epäonnistumisen jälkeen paineet onnistua voi olla tosi kovat. Näin minulla - hermostuin, koe meni taas pieleen. En edes tehnyt paljoa vähemmän virheitä, vaikka olin harjoitellut kotona PALJON.

      Ei KOKEESSA hermostuminen tarkoita sitä, ettei olisi valmis oikeisiin tilanteisiin. Itse esimerkiksi kirjoituksissa tein aivan typeriä virheitä koska itse koetilanne oli niin ahdistava. En varmaan ikinä tekisi samoja virheitä oikeassa elämässä tai jos tekisin, niin en hermostuisi siitä niin paljon että virheitä tulisi vain koko ajan lisää.

      Joten ennen kuin alat haukkumaan, niin koita saada päähäsi että vaikka sinulla tai vaikka kaikilla tuntemillasi ihmisillä olisi mennyt teoriakoe ensimmäisellä kerralla läpi, on meitäkin jotka ei vaan siihen pysty.

      • Sama vaiva, tulin juuri tänään toisesta pieleenmenneestä teoriakokeen yrityskerrasta takaisin ja vituttaa. Harjoitukset ovat kotona kuitenkin menneet mainiosti, ja varsinaisilla ajotunneilla ajaminen on muuttunut ihan sujuvaksi.
        Täysin sama juttu oli kirjoituksissakin, aineista joista sain ysejä ja kymppejä ja kirjoitin mainioita esseitä sain kirjoitusarvosanaksi vain C:n. Opettajat vakuuttelivat, että oikea "tasoni" on korkeampi kuin nuo koearvosanat, päätellen edellisistä näytöistäni tämä tuskin onkaan niin kaukana totuudesta. Jokin siis siinä koetilanteen jännittämisessä pistää päätön kana-vaihteen päälle eikä kuvasta tule huomattua taustapeilin autoa tai oikealta tulevan kolmiota.
        Kertaan kuitenkin varmuudeksi niitä liikennesääntöjä ennen kolmatta yrityskertaa, jottei tule taas tuhlattua kolme kymppiä. Ajan myös lisää autolla, jotta sekin sujuu jatkossa. Tähän mennessä oikean elämän vaaratilanteita ei ole sentään tullut erityisemmin aiheutettua :)


    • Samaa mieltä.

      Ymmärrän paineesi. Teoriakoe ei ikinä ole vastannut ajoa liikenteessä. Aikoinaan oli vain kirjallisia kysymyksiä, joihin oli varattu aikaa tosi kauan.
      Mielestäni tämä teoriapuolen tarkistukset oppilaalle pitäisi olla vaina sanallisia kysymyksiä, joissa mitataan vaikkapa nopeuden tiputtamista neljäksellä, niin mihin se vaikuttaa..talvi/nastarenkaiden käyttösääntöjä..liikennesääntöjä mm. ohituskieltoja..kuormaa.. tuevalaitteiden käyttöä...jne.
      Ajokokeessahan katsotaan, miten oppilas sitten pärjää muiden seassa.

      Ne diakuvat on kaikkea muuta kuin oppilaan tasoa mittaavia. Varsinkin kun aika näkyy palkissa koko ajan.
      Se luo lisää paineita, mutta toisaalta taas onhan sitä osattava ajaakkin paineen alaisena.?

      • -87k

        "Ymmärrän paineesi. Teoriakoe ei ikinä ole vastannut ajoa liikenteessä. Aikoinaan oli vain kirjallisia kysymyksiä, joihin oli varattu aikaa tosi kauan.
        Mielestäni tämä teoriapuolen tarkistukset oppilaalle pitäisi olla vaina sanallisia kysymyksiä, "

        Samaa mieltä , mutta vastaa kysymykseen.

        "Liikennemerkki jolla varoitetaan risteyksestä, jossa risteävällä liikenteellä on liikennemerkilla osoitettu väistämisvelvollisuus, on numero". Numeroidut liikennemerkkitaulut olivat seinällä.


    • Hermoilija myös

      Morjes

      Muistan hyvin kun tein M/T-kortin koetta 2 3/4 vuotta sitten ja jännitin aivan mahdottomasti, mutta pääsin kuin pääsinkin läpi. Tosin tiukoilla se oli. Kaikista osa-alueista sallittu määrä virheitä. Nyt o edessä marraskuun 27. päivän jälkee joskus teoriakoe ja jännitän sitä jo nyt niin että hyvä kun saan öisin nukuttua. Pelkään kokoajan että joudun yrittämään sitä aiakin kymmenen kertaa ja siittäpä kaikki kaverit saavatkin naurunaihetta kun heistä jo suurella osalla on kortti ja kaikki ovat suorittaneet molemmat teorian ja inssi ekalla. Ja se inssi vasta jännitääkin. Näen jo unia kuinka aiheutan kauhean ketjukolari kesken inssiä. Ajelen isän kanssa opetusluvalla ja kaikki ajot menevät aivan hyvin, syystä että satun asumaan maatilalla ja olen ajanut traktorilla niin pienestä kuin jalat polkimille ovat ulettueet, ja esimmäisen oma mopon olen ostanut 11 vuotiaana ja ajanut sillä kotomaisemissa, jossa luonnollisesti liikenne on aikapaljon rauhallisenpaa kuin lähenpää keskustaa(joka on n 25 km meiltä :D). Täytyisi jollain koittaa hillitä hermonsa oissa koe jutuissa. Ne kuvat ovat kyllä viheliäsiä...

      ...Ajan näkyminen aiheuttaa hermostuneisuutta, ja niin pienessä ajassa pitää miettiä paikka, mitä oikeastaan on tekemässä, kaikki liikennemerkit muu liikenne, kevyt liikenne ja yleensä outo paikka. Kun ne tapahtumat tapajtuisivat luonnollisesti liikenteessä niissä toimii vaistomaisesti olikein, mutta kun ne ovat tietokoneen näytöllä aikaa vähän kaiken havainnointiin niin vaikeatahan sittä tulee olemaan!!!

      Tsemppiä kaikille muille yrittäjille!!!

    • hg

      Tulin tänään viidennestä teoriasta eikä vieläkään läpi.. on kyllä niin nöyryyttävää. Autokoulussa ja kotona harjoittelu menee aina hyvin, mutta en tiedä mikä lukkiutuminen sitten itse kokeessa oikein tapahtuu.. vai onko oikeesti jotain vikaa aivoissa...

      • Viestisi on kirjoitettu vuonna 2011, pääsitkö lopulta kokeesta läpi? :)
        T: juuri tokaa kertaa teoriakokeen plöräissyt


      • Anonyymi

        Minulla on kohta neljännes teoriakoe ja minua jännittää ja aivot on ihan tyhjä. Pääsen aina kotona saan jopa täydet pisteet, mutta koen aikana jännittään ja sydän hakka.


      • Anonyymi
        nekgir kirjoitti:

        Viestisi on kirjoitettu vuonna 2011, pääsitkö lopulta kokeesta läpi? :)
        T: juuri tokaa kertaa teoriakokeen plöräissyt

        Viestisi on kirjoitettu 2014 oletko päässyt vielä läpi :D


    • gh

      hg don't worry, on meitä muitakin samassa tilanteessa :=)

    • itteeni kans ärsytti

      Teoria meni ekalla, mutta inssi meni läpi vast kuudennel kerral. Kolmella ekalla inssil mulla oli joku asennevammanen tyyppi, joka tahallaan ajelutti mua keskusta-alueella neljän ruuhkan aikoihin hankalia reittejä pitkin kaikki yksisuuntaisista tietyöalueisiin. neljännel kerral mä sit sain toisen henkilön omasta pyynnöstä valvomaan ajoani, ei mitään muutosta samanlainen kauhee nipottaja, vaikka ajoin täysin hänen ohjeidensa mukaisesti. Viides kerta sama tilanne ku neljännen kans mutta eri tyyppi. No kuudes kerta oli paras inssiajoni yhdestä syystä: inssin valvoja, joka sattui olemaan nainen niin käyttäytyi asiallisesti ja antoi hyviä ajoneuvoja toisin kuin nämä aikaisemmat asennevammmaiset nipottajat . Ajattelin aikaisemmin kun hylättyjä inssejä alkoi kasautua, että ei tästä mitään tule ja olisi parempi luovuttaa. Olen nyt kyllä tyytyväinen, että en luovuttanut tuolloin. Kyllä sen inssiajon joskus läpäisee, sen eteen täytyy vain tehdä kovasti töitä ja muistakaa tähän asiaan liittyen sääntö numero yksi: Älä ikinä luovuta!

      • 87k

        Voisitkin kertoa miten noi kuusi inssiajokeraa on merkattu lomakkeeseen E100, siinä kun sattuu olemaan vaan paikka kolmelle yrityskerralla ;)

        Ja skannaa vaikka ihmeessä vieläpä kuvakin siitä lomakkeesta, niin saadaan katottua


    • jiidhkihijhdgighkihd

      mun serkku on 15 toista kerta tänään teoria kokeessa.....DD

    • jeejee22

      mäkään en päässy läpi teoriaa ekalla ja nyt pelottaa etten saa toisellakaan.. en tajuu ku harjotuksissa kotona sain aina 100 % oikein mutta oikean kokeen kuvat olivat tosi erilaisia ja mokasin siinä kun kysyttiin että täytyykö pysähtyä ja menin laittamaan kolme kertaa että ei kun toinen auto oli oudosti suojatien edessä..
      no toivottavasti opin tästä jotainn

      • teoriakoemyöhemmin

        HEI MULLA KÄVI IHAN SAMA! Kotona harjottelin ja tuli sieltä 95% ja 92% muutama 85% ja 100% mutta teoriassa mulla tais olla 15 väärin ja 13 kai saa olla kokeessa. Vähä jää harmittamaan. Ja olisin päässyt läpi ellen olisi alkanut epäröidä ja mennyt muuntelemaan vastauksia. Terveisin, vaihdoin kaikki teoriaosion vastaukset toisiin viimeisillä minuuteilla ja ärsytti sitte iha saatanasti. Ja se muija siellä vastaanotossa ei ollu mikään mukava ja tosi koppava ja ilkeä... olisi tehnyt mieli motata.


    • tte

      Itelläni meni teoria läpi ensimmäisellä,rimaa hipoen tosin mutta läpi meni!

      Inssiajoon menen ensi viikolla kolmanteen kertaan ....
      jännittää yhä varmasti yhtä paljon kuin ennenkin..

      Ekan inssin hylättiin koska olin kääntymässä vasemmalle ja tie jolle olin kääntymässä oli yksisuuntainen >tietysti olisi pitänyt vasempaan reunaan,mutta menin oikealle,..

      toisella kertaa ajoin valtatiellä vasemmalla kaistalla,tiedän että se oli väärin mutta jännityksessäni en sitä tajunnut. Myös _vapaana_ ollut koira karkasi emännän komennoista ja ryntäsi auton eteen > inssi painoi jarrut.

    • Tonttaraa

      Mulla oli eilen toka yritys inssiin ja eihän sekään läpi mennyt. Nyt oli kyllä eri fiilis ajaa kun ekalla kerralla, ties vähän mitä odottaa.

      Mutta harmittaa, hävettää ja ärsyttää hitto vie ja paljon! Ihan lyöty olo oli koko eilisen illan. Laskin juuri, että kaikkineen b-kortin ajo on tähän mennessä maksanut n. 2200€! Tässä siis lisäajot ja uusi inssimaksu, joka tulossa...

      Meidän kaikkien mokaajien pitää vaan pitää lippu korkealla ja uskoa, että kyllä se kortti sieltä tulee kun on sen aika :)

    • talvi on perCst

      paras apu läpipääsemiseen on älä jännitä, ainakin mopokortin teoriakokeessa. ite kussu sen nyt 3 kertaa nii jos vahingos painaa väärää nappia ku jännittää ja hermostuttaa nii ei ainakaa pääse läpi, niinku mulle kävi pari kertaa

    • elieliaash
    • parasta kinäääää

      Mitä te ees mietitte et pääsenk läpi? Vittu molemmat on nii sika helppoja !

      • 2:sta kertaa

        Ei se kaikille ole helppoa,kokeen aikana saattaa tulla pienoinen paniikki päälle menen itse kokeileen toista kertaa teoriakoetta..
        Itselläni on ajaton koska mulla on lukihäiriö mutta siltikään se ei vain onnistu.. >.


      • tsot tsot,
        2:sta kertaa kirjoitti:

        Ei se kaikille ole helppoa,kokeen aikana saattaa tulla pienoinen paniikki päälle menen itse kokeileen toista kertaa teoriakoetta..
        Itselläni on ajaton koska mulla on lukihäiriö mutta siltikään se ei vain onnistu.. >.

        Kyllä se onnistuu, älä huoli. Eikä siihen maailma kaadu vaikkei ihan heti onnistuskaan. Ja parempi olla kuuluttelematta kaveripiirissä liioin tulevasta kokeesta, se voi hyvinkin alitajusesti luoda sulla lisäpaineita. Tsemiä


    • Top1Soon

      Se oli helppo, ekalla meni 0virhettä. Säälittävää

    • EiKorttia

      En läpäissyt inssiajoa 2 yrityksen jälkeen keskeytin ja valitsin kortittomuuden, siitä on nyt reilut 20-vuotta.

    • Inahaa

      Yksi tuttava on joka kävi inssiajon 7 kertaa ennenkuin pääsi läpi

    • Ällistynyt

      Äsken tulin teoriakokeesta itkien jo toista kertaa kun en päässyt läpi.. oli kiinni yhdestä pisteestä niin olis hyväksytty ja se oli vielä niin tyhmäkin virhe, ja luin kaikki kysymykset tarkasti läpi. No, ei siinä muu auta kun lukea lisää ja kolmas kerta toden sanoo!

    • Kortiton_Nortiton

      Itse keskeytin ja olen edelleen kortiton ja ikää on melkein 50v.Ajokortittomuus voi joskus olla hyvästäkin, toisin tämä kortittomuuteni vaivaa enemmän muita kuin itseäni.

    • oplupaopeksi

      Niissä kuvatehtävissä on ainakin muutama tosi ärsyttävä suttukuva, joista ei hyvällä tahdollakaan voi oikeaa vastausta saada muuten kuin arvaamalla.

      Yhdessä, "Käännyt oikealle, pitääkö väistää kuvassa näkyvää tienkäyttäjää", on suttuinen piirroshahmo jalkakäytävällä noin metrin päässä sen tien vastakkaisesta reunasta, jolle olet kääntymässä, kasvot suojatielle päin. Tätä ei sitten tarvitse väistää.

      Toisessa, "Käännyt vasemmalle...." jutussa on vielä suttuisampi hahmo vastaavalla paikalla, kasvojen suunnasta ei saa tolkkua. Tätä pitää sitten väistää.

      Noita tutkin pitkään suurennuslasin (toiset silmälasit sattumalta mukana) kanssa.

      jne.

      No, noista huolimatta läpi op.lupa koe. 77/80 kokonaisuudessaan oikein.

    • asdfasdfsad

      autokoulun ideahan on juuri se että sillä karsitaan sellaiset ihmiset pois liikenteestä jotka eivät sinne kuulu ja te kuulutte niihin. kannattaa lopettaa suosiolla. jos ei ekasta mene läpi niin sitten sitä dösälippua ostamaan.

    • Hylättyinssi

      Mä en saanu inssii siks läpi ku olin liikenneympyräs ja pyörä on 75m pääs ja sitte sen tutvon mukaan en huomioinu kevyttä liikennettä vaikka katoin et sil pyöräl ois kestäny kauan tulla siit yli mut nii :D

      • Huomioitavaa

        Inssissä yksi tärkein sääntö on selvillä pään kääntämisillä tehdä selväksi sille tutkinnon vastaanottajalle että huomiout kevyenliikenteen. Ei riitä että itse havaitsit sen, mutta pääsi ei kääntynyt tarpeeksi. Tutkinnon vastaanottaja ei ala tulkitsemaan että ehkä sinä havaitsitkin sen pyöräilijän, vaan sinun pitää itse tehdä se selkeillä pään kääntämisillä selväksi hänelle.


    • lukutaitoinen

      Kyllä pitää olla tosi ääliö ellei selviydy nykyisestä teoriakokeesta.

    • vanhavirsi

      Ja kyllä pitää olla ääliö, että vastaa yli 10 vuotta vanhaan kysymykseen.

    • MinäOnParas

      Viimeksi kun kävin teoriakokeessa, niin siihen tuli normaalin kokeen lisäksi 20 lisäkysymystä opetusluvasta. Nolla virhettä. Siis 0. Konttorin täti ihan onnitteli erikseen, ei edes joka kuukausi yhtä etevää testattavaa kuin MINÄ! Hyvä MINÄ! Olette aika luusereita. Ai niin, no, edellisellä kerralla samasta kovennetusta kokeesta lipsahti 2 väärin. Nolotti. Olisinko jännittänyt tai jotain.

    • weyeryrey

      Kokeessa saisi olla max 2-3 yritystä, jos ei mee läpi niin sitten 2v odotusaika ennen kuin voi yrittää uudelleen, ehtii vähän kehittyä ja aikuistua sinä aikana.

      Ajokortin ei pitäisi olla mikään itsestäänselvyys vaan sen tulisi myöntää vain niille jotka oikeasti hallitsee liikennesäännöt ja auton hyvin.

      Nykymenolla lähes kuka tahansa saa kortin ja se näkyy onnettomuustilastoissa.

    • Liisukkaliisa

      Tytär oli tänään viidennessä teoriakokeessa.kaksi virhettä oli liikaa. Kotona on treenannut netissä vastaavia tehtäviä ja joka kerta hyväksytysti läpi.

    • ajansaatto

      Jokohan on saanut testit läpi? Aloittajan viestistä yli 10vuotta.

    • iuiu

      Tuona aikana se oli vielä helppoa. Nyt se on vaikeutunut aika paljon. 25 luokkakohtaista ja 30 tilannekysymystä. Itse en päässyt ekalla eikä nettreenin harjoitukset olleet yhtään samanlaisia.

    • Anonyymi

      Saako rahat takas,jos ei saa korttia??

    • Anonyymi

      Korttia ei pitäisi myöntää lukutaidottomille, ei äkkipikaisille, pahasisuisille ja hölmöille.

    • Anonyymi

      Itse tulin tänään myös toisella yrittämällä hylätyksi.. Taidan ratketa ryyppäämään

    • Anonyymi

      Itse sain teorian läpi kerralla, mutta automaattikortin sain läpi 3. Kerralla. Nykyään jo ok kuski

    • Anonyymi

      no mul just kusi 8 mopon teoria tapan itteni

      • Anonyymi

        Niin tapatkin (liikenteessä) ellet opettele sääntöjä kunnolla että inssi menisi läpi.


    • Anonyymi

      Äitimuori ajoi ajokortin yli 70-vuotiaana. EI ole koskaan tietokonetta käyttänyt muualla kuin autokoulun kokeessa. Hänellä oli vaikeuksia teoriakokeen elokuvamaisissa tilannetehtävissä. Hän joutui uusimaan kokeen ja pääsi kolmannella yrittämällä teoriakokeesta läpi.

      Inssiajo meni läpi ensi yrittämällä.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti jokainen joka on omassa inssissään silloin aikoinaan ruksaillut ulkoa opeteltuja vaihtoehtoja paperilla, ei selviäisi nykyinssin videopätkistä.


    • Anonyymi

      AM121 teoriakoe meni läpi itellä tunti sitten ekalla yrityksellä.

    • Anonyymi

      Vittu en pääse tasokokkeita edes läpi 100hylättyä en ikinä saa mopo korttia

    • Anonyymi

      Mistä luulet asian johtuvan?
      Siitäkö, että hallitset säännöt?

    • Anonyymi

      No miten kävi, aloittaja ja muut vuosia sitten kirjoitelleet "epätoivoiset" yrittäjät? Saitteko lopulta kortin, miten olette pärjänneet liikenteessä, onko tullut kolareita vai mennyt ihan hyvin? Kai teistä joku vielä on hengissä ja suomi24:ssäkin ehkä jopa?

      • Anonyymi

        Täällä sitä edelleen ollaan. Kortti tosin sain 5 vuotta sitten.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe