Huomentasuomen uutisissa haastateltiin Koivistoa, ja hän sanoi, että hänen missiossaan on helluntaisurakunnan johtajia jotka eivät myöskään kasta aikusia, vaan ovat myyneet itsensä Koivistomisson palvelukseen.
-Oli muuten surkea esitys Koivistolta koko haastattelu, ei aitoa Hengen pisaustakaan, niin hengetön ja lattea kuin vain voilla,.
Ja tuo, että se ei ole luopunut lapsikasteesta ja on viekoitellut siihen helluntaisaarnaajiakin on selvä ja järkyttävä harhaoppi kaikenkaikkiaan!
-Karttakaa Nokiamissiota, pelkkä Koiviston elättämis missio kun kirkon kassasta saamansa tulot ehtyy!
-Koivistolle olisi kaikkein parasta kun antaisi tuomiokapitulille periksi ja palaisi kirkon palvelukseen, koska oppinsa ei ole yhtään sen kummempaa, jos ei niinkään puhdasta,kuin kirkon oppi, kirkko on mikä on, mutta mikä oikeastaan on Koiviston oppi? Sekasikiö harhaanjohtava epäraamatullinen Koiviston ympärille kerräntynyt eksytettyjen joukko!
Koiviston palveluksessa on helluntaisaarnaajia!
50
1650
Vastaukset
- lut. kirkossa
Huolikoot helluntailaiset nyt Koivistonsa kokonaan kun ovat tähänkin saakka häntä tukeneet. Ei luterilainen kirkko tarvitse sellaisia pappeja, jotka jäytävät kirkon perustaa salaa maton alla.
Akkamaista on Koiviston menettely ollut muutenkin: tuomiokapitulin edessä vannoo, että en tee sitä ja tätä ja kun selkänsä kääntää, niin heti on ihmeparantamiset ja muut helluntaijollotukset täydessä käynnissä. - poikalapsi
Ainakin Internet-sivun perusteella Nokia-Mission toiminta on selkeästi lähempänä helluntailaisuutta kuin luterilaisuutta. "Parannetaan" ihmiisä = satuillaan heille, "eheytetään" ihmisiä = satuillaan heille, pidetään hurmoksellisia joukkomassakokouksia, kerätään raha höpökirjoilla, käytetään kieltä hirveän propagandistisesti (SOTAKOULU nuotrille on minusta HIRVEÄ idea - sotakin on näille kiva juttu siis...).
Nokia missio on kauhistuttavan fundamentalistista toimintaa. Olisi hyvä, jos sekä luteilainen kirkko että helluntailaisuus KESKITETYSTI sanoutuisivat irti moisesta epämääräistoiminnasta, jonka juuret ovat selvästi juuri sellaisessa amerikkalaisperäisessä fundamentalismissa, joka on vaarallista kaikkineen.
Tunnen muutaman missiolaisen. Ei kauheasti naurata se asenne, joka heillä on ympäröivään maailmaan.- minua
et tunne, joka koen elämässäni juuri sitä mitä Markku Koivisto julistaa.
Jeesus on tehnyt minusta vapaan ja terveen ja hyvin toimeen tulevan. Sitä te ette pilkallanne kykene ikinä kumoamaan.
Ehkäpä teille onkin parasta, että toimitte lihassanne ja tappelette keskenänne, sillä jos te ette niin tee, ei lihanne viihdy ja te masennutte.
Me, jotka julistamme totuutta, noudatamme Jumalan tahtoa ja Henki, joka asuu meissä on antanut meille pysyvän rauhan ja lihantahtomme on alistunut Hengen kautta Jeesuksen ristiin, eikä saa meistä otetta. Niin ihmeellistä on Markku Koiviston ja meidän uudesti syntyneiden elämä.
Ja tämä, mitä sinulle kerroin on totta. Kuule tai ole kuulematta, mutta jos tahdot kuulla, niin tee parannus ja tule tuntemaan itse totuus. - Vilikaasinpa tuota
minua kirjoitti:
Jeesus on tehnyt minusta vapaan ja terveen ja hyvin toimeen tulevan. Sitä te ette pilkallanne kykene ikinä kumoamaan.
Ehkäpä teille onkin parasta, että toimitte lihassanne ja tappelette keskenänne, sillä jos te ette niin tee, ei lihanne viihdy ja te masennutte.
Me, jotka julistamme totuutta, noudatamme Jumalan tahtoa ja Henki, joka asuu meissä on antanut meille pysyvän rauhan ja lihantahtomme on alistunut Hengen kautta Jeesuksen ristiin, eikä saa meistä otetta. Niin ihmeellistä on Markku Koiviston ja meidän uudesti syntyneiden elämä.
Ja tämä, mitä sinulle kerroin on totta. Kuule tai ole kuulematta, mutta jos tahdot kuulla, niin tee parannus ja tule tuntemaan itse totuus.että hyvin toimeen tulevan, rahallisesti vai muuten?
- tasolla
Vilikaasinpa tuota kirjoitti:
että hyvin toimeen tulevan, rahallisesti vai muuten?
tulen hyvin toimeen, sillä olen johdattunut erittäin hyvään työhön ja ansioon.
Juuri tänä aamuna mietin sitä, että miten minä, joka julistan Jeesuksesta alati ja olen tehnyt sitä kauan, annan omastani, enkä ota koskaan julistuksestani palkkaa, vaikka Raamattu käskee tekemään hyvää heille, jotka opettavat ja antamaan heille myös palkkaa.
Jeesus on kuitenkin kohdallani järjestänyt niin, että minun ei tarvitse olla keneltäkään mitään saamassa, mutta saan olla antamassa ja siitä olen erityisen kiitollinen. - asia.
minua kirjoitti:
Ja tämä, mitä sinulle kerroin on totta. Kuule tai ole kuulematta, mutta jos tahdot kuulla, niin tee parannus ja tule tuntemaan itse totuus.Jostakin syystä tekee mieleni kysyä, kumpaa tässä oikeastaan palvotaan, Markku Koivistoa vai sitä Jumalaa. En kuitenkaan kysy.
- saattavat
asia. kirjoitti:
Jostakin syystä tekee mieleni kysyä, kumpaa tässä oikeastaan palvotaan, Markku Koivistoa vai sitä Jumalaa. En kuitenkaan kysy.
palvoa Koivistoa, mutta jokainen Hengestä syntynyt palvoo Jumalaa.
asia. kirjoitti:
Jostakin syystä tekee mieleni kysyä, kumpaa tässä oikeastaan palvotaan, Markku Koivistoa vai sitä Jumalaa. En kuitenkaan kysy.
Mutta jos olisit kysynyt, niin olisin vastannut, että Koivistoa. = )
- poikalapsi
minua kirjoitti:
Ja tämä, mitä sinulle kerroin on totta. Kuule tai ole kuulematta, mutta jos tahdot kuulla, niin tee parannus ja tule tuntemaan itse totuus.Sieltä se tuomio tulla napsahti: toimitte lihassanne..." Haistapas nyt kulle hihhuli kukkanen!
Nokia missio on huijausta, jolla tyhmiä kusetetaan ja villitään muita ihmisiä vastaan. Tunnen teitä muutaman, eikä totisesti naurata se sonta, jolla pesette mm. lastenne aivot.
Lihassa toimit itse: niinhän raatokärpäset tekevät. Miksihän militantti fundamentalismi ei ole kiellettyä? Se on HYVIN vaarallista.
- kun uskallat
jatkaa Jumalan soturin pilkkaamista.
Koiviston esiintyminen tv:ssä oli asiallista ja rehellistä.
Sinä RitariOleva, mikä liet oletkin, olet itse itsesi harhauttanut ulos elvän Jumalan luota.
Sinulle Jumalan elävyys on siinä, että ihminen saa kasteen määräämälläsi tavalla ja ajalla, muuta sinä et tarvitse. Mistä tuon oppisi lie ammentanut, vai oletko aivan itse sen kehittänyt.
Sanot maistaneesi Pyhää Henkeä kasteen yhteydessä. Se onkin vakavampi asia, sillä melkenpä mahdotonta on heidän, jotka sitä Henkeä kerran ovat maistaneet ja sitten luopuneet siitä, palata takaisin Jeesuksen yhteyteen.
Monet kirjoituksesi osoittavat sinun olevan harhassa. Lohdutukseksi sanon, että voit pyrkiä vielä Jumalan yhteyteen tekemällä parannuksen ja kieltämästä lihaasi enää ikinä arvostelemasta ketään.- RitariOlevainen
on Raamatun lupa varoittaa harhaopista, ja Koiviston oppi on sitä, sen todistaa se, että hän on saanut viekoiteltua helluntaisaarnajia pois puhtaasta Raamatullisesta opista, toisenlaiseen evankeliumiin, vaikka mitään toisenlaista evankeliumia ei ole olemassakaan, on vain se evankeliumi, mitä Jeesus ja Paavali opettavat, yksi usko, yksi kaste, ei ole mitään aikuis/lapsikaste vaihtoehoja ja lapsikasteen armoa, se on vieras evankeliumi, ja on siis harhaoppia, siitä on kyse, ei minulla mitään itse Koivistoa vastaan ole, uskoisi vaan hänkin Raamatun opinmukaiseen evankeliumiin, eikä yritä perustaa omaansa, joka perustuu Koivistoon, ei Raamattuun! Kiitos kuitenkin, kaippa sinäkin hyvää tarkoitit, jos ei valoa pidemälle ole, armosta tässä eletään.
-Tästä vielä: "Sanot maistaneesi Pyhää Henkeä kasteen yhteydessä. Se onkin vakavampi asia, sillä melkenpä mahdotonta on heidän, jotka sitä Henkeä kerran ovat maistaneet ja sitten luopuneet siitä, palata takaisin Jeesuksen yhteyteen."
Oletko sitä mieltä, ettei luopiot voi pelastua, tämä nyt koskee yleisesti otettavaa kantaa tuossa mainitsemaasi tilanteeseen?
-Miksi sitten tuhannet ja taas tuhannet kerran uskossa olleet ovat voineet uudistua ja palata Jeesuksen luokse? Tätä tosiasiaa et voi kiistää!
-Hebrelaiskirjeen kirjoittaja jo tuon kirjeen nimen perusteellakin kirjoitti sen nimenoman Hebrealaisille, ei pakanoille,vaan jjutaiskristityille, jotka ihmisten pelosta palasivat lainalaisuuteen ja takaisin synagoogaan, ja ksoka heitä ei otettu sinne takaisin koska olivat kasteessa tunnustautuneet julkisesti Kristuksen seuraajiksi, takaisin synagoogaan pääsyn ehtona oli, että he synagoogan edessä kuvaannollisesti tallaavat jalkoihinsa Kristuksen veren, seurakunna läsnä ollessa, siis synagoogan seurakunna, ja kieltävt Kristuksen.
-Ja tässä oli myös sellaisia, jotka olivat täyttyneet Pyhällä Hengellä, ja koska syngoogassa heillä ei ollut samaa arvostusta enää, kuin aikaisemmin, he halusivatkin palata takaiin Paavalin perustamaan surakuntaan, niin heille ,juuri siksi, että olivat juutalaisia, ja häpäisseet Kristuksen , ja halpanana pitännet Jeesuksen veren, Paavali ei voinut heitä hyväksyä enää takaisin Kristuksen yhteyteen, se oli mahdottomuus, varsinkin, kun ottaa huomioon sen ajan, tunteet kävi kuumana puoleen ja toiseen, olihan Kristuksen ristiinkuolema vielä tuoreessa muistissa.
-Että Heb.kirjettä tulee ymmärttää tästä lähtökohdasta. Siunausta sinulle. - sinä..
RitariOlevainen kirjoitti:
on Raamatun lupa varoittaa harhaopista, ja Koiviston oppi on sitä, sen todistaa se, että hän on saanut viekoiteltua helluntaisaarnajia pois puhtaasta Raamatullisesta opista, toisenlaiseen evankeliumiin, vaikka mitään toisenlaista evankeliumia ei ole olemassakaan, on vain se evankeliumi, mitä Jeesus ja Paavali opettavat, yksi usko, yksi kaste, ei ole mitään aikuis/lapsikaste vaihtoehoja ja lapsikasteen armoa, se on vieras evankeliumi, ja on siis harhaoppia, siitä on kyse, ei minulla mitään itse Koivistoa vastaan ole, uskoisi vaan hänkin Raamatun opinmukaiseen evankeliumiin, eikä yritä perustaa omaansa, joka perustuu Koivistoon, ei Raamattuun! Kiitos kuitenkin, kaippa sinäkin hyvää tarkoitit, jos ei valoa pidemälle ole, armosta tässä eletään.
-Tästä vielä: "Sanot maistaneesi Pyhää Henkeä kasteen yhteydessä. Se onkin vakavampi asia, sillä melkenpä mahdotonta on heidän, jotka sitä Henkeä kerran ovat maistaneet ja sitten luopuneet siitä, palata takaisin Jeesuksen yhteyteen."
Oletko sitä mieltä, ettei luopiot voi pelastua, tämä nyt koskee yleisesti otettavaa kantaa tuossa mainitsemaasi tilanteeseen?
-Miksi sitten tuhannet ja taas tuhannet kerran uskossa olleet ovat voineet uudistua ja palata Jeesuksen luokse? Tätä tosiasiaa et voi kiistää!
-Hebrelaiskirjeen kirjoittaja jo tuon kirjeen nimen perusteellakin kirjoitti sen nimenoman Hebrealaisille, ei pakanoille,vaan jjutaiskristityille, jotka ihmisten pelosta palasivat lainalaisuuteen ja takaisin synagoogaan, ja ksoka heitä ei otettu sinne takaisin koska olivat kasteessa tunnustautuneet julkisesti Kristuksen seuraajiksi, takaisin synagoogaan pääsyn ehtona oli, että he synagoogan edessä kuvaannollisesti tallaavat jalkoihinsa Kristuksen veren, seurakunna läsnä ollessa, siis synagoogan seurakunna, ja kieltävt Kristuksen.
-Ja tässä oli myös sellaisia, jotka olivat täyttyneet Pyhällä Hengellä, ja koska syngoogassa heillä ei ollut samaa arvostusta enää, kuin aikaisemmin, he halusivatkin palata takaiin Paavalin perustamaan surakuntaan, niin heille ,juuri siksi, että olivat juutalaisia, ja häpäisseet Kristuksen , ja halpanana pitännet Jeesuksen veren, Paavali ei voinut heitä hyväksyä enää takaisin Kristuksen yhteyteen, se oli mahdottomuus, varsinkin, kun ottaa huomioon sen ajan, tunteet kävi kuumana puoleen ja toiseen, olihan Kristuksen ristiinkuolema vielä tuoreessa muistissa.
-Että Heb.kirjettä tulee ymmärttää tästä lähtökohdasta. Siunausta sinulle.>> Sinä et ole mikään tuomari >>
... sitten ? Sinun uskosi ja opinkappaleesi ovat vai yksi tulkinta lukemattomien muiden joukossa.
Koska Raamatussa hyvin yksiselitteisesti nöyryyteen kehoitetaan, olisi tuomarin tehtävät ehkä parempi jättää jonkun muun hoidettavaksi ? - KYSSÄRTIÄ.
-Että Heb.kirjettä tulee ymmärttää tästä lähtökohdasta. Siunausta sinulle.RENKAITASI? TAISI OLLA JOKU EKSYNYT NAAPURI, EHKÄ JOKU KRISTITYN FOORUMIN TORONTTOFANI?
- kirkon..
>> Koivistolle olisi kaikkein parasta kun antaisi tuomiokapitulille periksi ja palaisi kirkon palvelukseen >>
...jäsen on tiettävästi vieläkin, eikä ole mitään estettä, että sellaisena myös pysyy.
Papiksi ei kuitenkaan kelpaa. Kaatuilu, 'ihmeparantamiset' sun muu hihhulointi eivät kuulu asialliseen kirkolliseen toimintaan.
Helppoheikkien paikka on markkinoilla. - Nehemia
Millä se Jeesus kastoikaan ?
Mitä me saamme lahjaksi kun tulemme uskoon ja päätämme lähteä seuraamaan Jeesusta ?
Onko usko "vesikasteen armoon" luottamista ?
Ensin luotan lapsi(vesi)kasteen armoon, sitten hylkään sen ja luotan aikuis(vesi)kasteen armoon ?
Kumpi puhdistaa ihmisen synneistä, vesikaste vai se että Jumala antaa syntimme anteeksi ?- RitariOlevainen
antaja, ei kaste, ei lapsi -eikä uskovien kaste.
-Yksin uskosta, että ei kukaan kerskaisi. Krisksen veri on ainut joka voi puhdistaa synnistä, ei mikään vesi joka maanpäällä virtaa.
-Elävä vesi ja Pyhän Hengen peso, siinä uudestisynnytään Jeesuksen veren kautta.
-Siksipä Koiviston oppi onkin sekasikiön kaltainen, siellä harrasteaan monenlaista aistillista touhua, ja meno on kuin rockenroll festivaleilla. Valitettavasti, ja on vietellyt helluntaisaarnaajia puhtaasta opista nokiamission harhoihin!
- Rauhaa ja sopua tarvittaisiin
seurannut Koiviston esiintymistä kokouksissa, et pitäisi sitä latteana ja hengettömänä. Tv-haastattelussa kuuluukin olla "virallisempi" kuin kokouksissa. Äläkä tuomitse niin innokkaasti. Minä taas luin että Nokia Mission palveluksessa on helluntailaisia jotka nimenomaan kastavat aikuiskasteella, Koivisto joka ei näin tee, on saanut syyt päälleen.
- RitariOlevainen
Hän nimenomaan sanoi, ettei he kasta aikuisia, eikä heidän joukoissaan olevat HELLUNTAIJOHTAJATKAAN niin tee! Järkyttävää!
- Peku `
Hän nimenomaan sanoi, ettei he kasta aikuisia, eikä heidän joukoissaan olevat HELLUNTAIJOHTAJATKAAN niin tee! Järkyttävää!
Kun ei kasta aikuisia niin silloinhan on toimittu Jeesuksen oppien mukaan.
Ja kaatuilutouhu on sitten Yli-Vainiolaisuutta.
Helluntaisaisuus näyttää hajoavan.
Jokohan Ruotsalainen tulee ulos kaapista.
- ihmeellistä..
Samaa kristuksen seurakuntaa ollaan. Ihmeellistä tuollainen "lapsikaste on perkeleestä"-juttu. Eikä se vielä riitä vaan haukutaan "sekasikiöiksi", "eksytetyiksi", "epäraamatullisiksi"..
Saatana iloitsee kun riidellään ja puhutaan pahaa.:(- RitariOlevainen
eksyttäjä, se viettelee jopa valittujakin joukkoonsa.
-"Ei jokainen joka sanoo Herra Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isän tahdon."
-Ja taivaallisen ISÄN TAHTO ON, ETTÄ MYÖS OPILLISESTI USKOTAAN RAAMATTUUN! - Nehemia
-"Ei jokainen joka sanoo Herra Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isän tahdon."
-Ja taivaallisen ISÄN TAHTO ON, ETTÄ MYÖS OPILLISESTI USKOTAAN RAAMATTUUN!Jumala yksin tietää mitä meillä on sydämessämme, sillä häneltä ei pysy mikään salassa. Miten lapsi ottaa vastaan Jumalan valtakunnan ?
Miettiikö lapsenmielinen tälläisiä vesikaste kysymyksiä, vai avaako hän sydämensä ehdoitta Jumalalle, niin että Vapahtajamme Herra Jeesus Kristus pääsee täyttämään hänen sydämensä rakkaudellaan.
Miten ihminen kuvittelee pelastuvansa "oikean" teologiansa avulla jos hänen sydämensä on täynnä vääryyden siteitä ?
"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssansa, sanoo Herra: 'MINÄ panen LAKINI HEIDÄN SYDÄMEENSÄ ja KIRJOITAN ne HEIDÄN MIELEENSÄ ja heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista.'" Heb.10:16-17
Room 13:8-10
Älkää olko kenellekään mitään VELKAA, muuta kuin että TOISIANNE RAKASTATTE; sillä joka TOISTANSA RAKASTAA, se on LAIN TÄYTTÄNYT.
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
RAKKAUS EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA. Sentähden on RAKKAUS LAIN TÄYTTYMYS. - aika julma.
-Ja taivaallisen ISÄN TAHTO ON, ETTÄ MYÖS OPILLISESTI USKOTAAN RAAMATTUUN!Tuollainen mustamaalaus ei ole kovin kristillistä. Et sinä voi elää asenteella että vain helluntailaiset pääsevät taivaaseen. Tuollainen asenne kuvastaa äärimmäistä lahkolaisuutta, lakihenkisyyttä, elävän hengen kuolemaa ja se ei ole todellakaan Jumalasta.
Jeesus Kristus on Herra. - Ritari..
aika julma. kirjoitti:
Tuollainen mustamaalaus ei ole kovin kristillistä. Et sinä voi elää asenteella että vain helluntailaiset pääsevät taivaaseen. Tuollainen asenne kuvastaa äärimmäistä lahkolaisuutta, lakihenkisyyttä, elävän hengen kuolemaa ja se ei ole todellakaan Jumalasta.
Jeesus Kristus on Herra.>> Et sinä voi elää asenteella että vain helluntailaiset pääsevät taivaaseen. >>
... sellaista ole vaatinutkaan ? Eiköhän riittäne että on uudestisyntynyt, upotuskastettu, ja kaikissa Raamatun tulkinnoissa samaa mieltä kuin hän.
Raitishenkisen srk'n jäsenyys sekä kielillä puhuminen ja muut armolahjat olisivat tietenkin bonusta, mutta eivät sentään ehdottomia edellytyksiä. - RitariOlevainen
Nehemia kirjoitti:
Jumala yksin tietää mitä meillä on sydämessämme, sillä häneltä ei pysy mikään salassa. Miten lapsi ottaa vastaan Jumalan valtakunnan ?
Miettiikö lapsenmielinen tälläisiä vesikaste kysymyksiä, vai avaako hän sydämensä ehdoitta Jumalalle, niin että Vapahtajamme Herra Jeesus Kristus pääsee täyttämään hänen sydämensä rakkaudellaan.
Miten ihminen kuvittelee pelastuvansa "oikean" teologiansa avulla jos hänen sydämensä on täynnä vääryyden siteitä ?
"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssansa, sanoo Herra: 'MINÄ panen LAKINI HEIDÄN SYDÄMEENSÄ ja KIRJOITAN ne HEIDÄN MIELEENSÄ ja heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista.'" Heb.10:16-17
Room 13:8-10
Älkää olko kenellekään mitään VELKAA, muuta kuin että TOISIANNE RAKASTATTE; sillä joka TOISTANSA RAKASTAA, se on LAIN TÄYTTÄNYT.
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
RAKKAUS EI TEE LÄHIMMÄISELLE MITÄÄN PAHAA. Sentähden on RAKKAUS LAIN TÄYTTYMYS.lukea Raamatsuta ja kopsta tänne, sekä suurentaa kirjaimia!
-Muistathan sitten itsekkin, mitä kirjoitit toiselle! - Nehemia
lukea Raamatsuta ja kopsta tänne, sekä suurentaa kirjaimia!
-Muistathan sitten itsekkin, mitä kirjoitit toiselle!Minä uskon että Koiviston käsitys kasteesta pohjautuu vähä-katekismuksessa kuvattuun kasteen merkitykseen. Siksi hän ei saarnaa kasteesta vaan parannuksen teosta ja hyväksyy yhtälailla helluntailaiset joukkoonsa.
Uskon että risiriidat (tässä kastekysymyksessä) kirkon johdon kanssa ovat olleet tulkinta kysymyksiä.
Voisitko kertoa missä kysymyksessä Koivisto on mennyt sinusta harhaan ihan selkeällä tavalla ?
Mikä hänen toiminnassaan ei ole raamatullista ?
`
”Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva VANHA IHMINEN on jokapäiväisessä KATUMUKSESSA ja PARANNUKSESSA UPOTETTAVA ja SURMATTAVA kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen TILALLE pitää JOKA PÄIVÄ tulla esiin ja NOUSTA YLÖS uusi ihminen, joka iankaikkisesti ELÄÄ JUMALALLE vanhurskaana ja puhtaana.” (Luther, Vähä katekismus).
Siunausta. - oikeaa
Nehemia kirjoitti:
Minä uskon että Koiviston käsitys kasteesta pohjautuu vähä-katekismuksessa kuvattuun kasteen merkitykseen. Siksi hän ei saarnaa kasteesta vaan parannuksen teosta ja hyväksyy yhtälailla helluntailaiset joukkoonsa.
Uskon että risiriidat (tässä kastekysymyksessä) kirkon johdon kanssa ovat olleet tulkinta kysymyksiä.
Voisitko kertoa missä kysymyksessä Koivisto on mennyt sinusta harhaan ihan selkeällä tavalla ?
Mikä hänen toiminnassaan ei ole raamatullista ?
`
”Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva VANHA IHMINEN on jokapäiväisessä KATUMUKSESSA ja PARANNUKSESSA UPOTETTAVA ja SURMATTAVA kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen TILALLE pitää JOKA PÄIVÄ tulla esiin ja NOUSTA YLÖS uusi ihminen, joka iankaikkisesti ELÄÄ JUMALALLE vanhurskaana ja puhtaana.” (Luther, Vähä katekismus).
Siunausta.opetusta, eli meidän on elettävä parannuksessa ja oltava valpaina luopumaan jo ajatustasolle ilmaantuvasta synnistä.
Ajatuksista kaikki paha saa alkunsa.
Ja pelimiehillä on eri henki kuin uskovilla johdattamassa heitä. Valhella ei kukaan rikastuu! Pomppu-linnassa tulee vain hermostunuus pahempi ja seurappas miten paljon Koivisto huokuu sitä rauhasta joka kertoo että Jeesus on läsnä. Mutta Koivistolla on mahdollisuus sanoutua irti itsees uskonnollisuudesta ja palaa takaisin Jeesuxen luo. Siunamme markku parka !!!
- joka
todistat täällä vapauden Hengestä, ole tuomion henkeen langennut, eli et tunnista lihallisuudessasi Jumalan soturia ja käyt omalla uskalluksellasi häntä vastaan.
Koivisto on ensimmäinen mies, joka julki tuo toisilla kentillä sitä samaa, mitä minä julki tuon niillä kentillä, mihin Jeesus minut lähettää, tännekin.
Ikävä kyllä en ole saanut Jeesukselta lupaa kirjautua, mutta varmasti löydät opetuksiani jos tahdot. Mene lukemaan tuolta Tapani522 tuomasta ketjusta galataliskirjeestä, jossa oikaisen vääristymät, jotka ovat hallitsevina tuhonneet Jumalan Hengen tuntemisen heiltä, jotka ovat lihanopetuksiin uskoneet, näiltä, joilla ei ole ymmärrystä Jumalan edeltä valmistamiin hyviin tekoihin.
Minä opetan samaa, mitä tiedän Koiviston opettavan, eli elävän Jumalan yhteydessä elämistä ja sitä, että uskovainen saa kaiken Jumalalta. VOIMAN elää Hänen valmistamissa teoissa.
Jeesus on tehnyt minulle ihmeitä ja valjastanut minut työhönsä samoin, kuin Hän on tehnyt ihmeitä Markku Koivistolle ja valjastanut hänet työhönsä.
Lihanhenki hyökkää jatkuvasti meitä vastaan, mutta Jeesus on voittaja ja me elämme VOITTO VOIMASSA.
Lopuksi sanon, että en tunne Markku Koivistoa henkilökohtaisesti, mutta Jeesus on ilmaissut hänet minulle ja kertonut Koiviston työstä Jumalan saralla.
Nokia Mission ja sen keulakuva Koivisto ovat harhautuneet kauas raittiin evankeliumin alkulähteeltä. Asia on hyvin vakava. Tätä asiaa ei ratkaise sanat vaan se henki, jossa toiminta tapahtuu. Eksytyksissä sanat voivat olla kutakuinkin oikeat ja raamattua lainataan sujuvasti, mutta ollaan kuitenkin väärässä.
Nokia Missionin sadon jälkikorjuuna joudutaan hoitamaan tuhansia sielunsa vammauttamia ihmisiä. Työtä riittää ja kysymykseni kuuluukin: "Löytyykö maastamme riittävästi asiansa osaavia ja armoitettuja sielunhoitajia?"
Neuvon jokaista Nokia Missionin kahleisiin joutunutta ihmistä rukoilemaan apua Jumalalta ja sanoutumaan täydellisesti irti tuon liikkeen toiminnasta.- m12
"Nokia Missionin sadon jälkikorjuuna joudutaan hoitamaan tuhansia sielunsa vammauttamia ihmisiä."
Miten tämä on todettu, jos on todettu?
Itse asun kaukana Lapissa eikä koko Nokia-Missio ole päässyt minuun juuri vaikuttamaan muuten kuin mitä netin kautta olisi mahdollisuus. Onko siis syytä pysyä erossa jatkossakin? - kysyn
sinulta, että menevätkö vammautuneet sinne, missä evankeliumia, eli ilosanomaa julistetaan, vai kuolleen ja kuivuneen uskonnollisuuden luokse.
He etivät armahtajaa ja kaikki eivät armahtajaa löydä, eivätkä tule ymmärrykseen ja heidän sielunsa on vielä rikki, mutta heidät on saatettu Jumalan tietoon.
Älä syytä miljoonista rikki menneistä ihmisistä meitä uskovaisia. Meidän tahtomme on auttaa jokaista ja monia me saammekin autetuksi, mutta emme kaikkia. Jumala tietää miksi ja missä hengessä kukanenkin apua hakee.
Sinäkö kykenet kaikkia auttamaan niin, että he tulevat terveiksi ja kiittävät sinua, vai jääkö sinunkin hyvä tahtosi puolitiehen ja joudutko sinäkin ottamaan siitä haukkumisia ja pilkkaamisia osaksesi. Joudutko tunnustamaan, että et ole Jumala. Minun on se tunnustus ollut aikoja sitten annettava ja samoin on Markku Koiviston. Meidän tahtomme on hyvä jokaista rikki mennyttä kohtaan.
Kerronko minä montako on parantunut kauttani tai olisiko Koiviston syytä tulla sinulle kertomaan, mitä ihmeitä Jeesus on hänen kanssaan tehnyt.
En kerro, enkä usko Koivistonkaan siitä kertovan, me vain jatkamme pilkattuna ja tuomittuna, mutta Jeesuksen kanssa ja siksi rauhallisina ja onnellisina. - ikävästi..
>> Nokia Missionin sadon jälkikorjuuna joudutaan hoitamaan tuhansia sielunsa vammauttamia ihmisiä. >>
... on päässyt käymään, tuntuu erittäin epäilyttävältä yrittää auttaa yhden AinoanOikeanOpin uhreja houkuttelemalla eksyneet sielut toisen AinoanOikeanOppin intomielisiksi kannattajiksi.
Eiköhän ammattiauttajat tai jokin Uskontojen uhrit-toiminta olisi parempi vaihtoehto, ainakin kunnes entiset haavat ovat riittävästi parantuneet ? m12 kirjoitti:
"Nokia Missionin sadon jälkikorjuuna joudutaan hoitamaan tuhansia sielunsa vammauttamia ihmisiä."
Miten tämä on todettu, jos on todettu?
Itse asun kaukana Lapissa eikä koko Nokia-Missio ole päässyt minuun juuri vaikuttamaan muuten kuin mitä netin kautta olisi mahdollisuus. Onko siis syytä pysyä erossa jatkossakin?Tiedän ihmisiä, jotka ovat päässeet irti Nokia Missionin toiminnasta. Heitä ovat auttaneet seurakunnissa -myös luterilaisessa kirkossa- sielunhoitajat, eräät käyvät avohoidossa mielenterveystoimistoissa ja myös laitoshoitoon ovat jotkut joutuneet (itse tunnen yhden tapauksen). Useammista olen sitten lukenut.
Nokia Missionin hedelmien jälkikorjuu on vasta alkamassa. Pelkään, että viiden vuoden kuluttua apua tarvitsevia on jopa tuhansia. Toisaalta eksytyksissä on ominaista myös se piirre, että sen vaikutuspiirissä ihmismieli pimenee tavalla, ettei se näe enää olevansa eksytyksessä mukana ja jatkaa siinä kuolemaansa saakka. Sielulliset tunneväristykset ja fyysiset kokemukset ovat huumanneet ihmisen ja hän voi päättävästi torjua kaikki hänelle annetut neuvot ja varoitukset.
Netissä on runsaasti hyvää hengellistä tarjolla. Nokia Missionin lähetyksiäkään ei kannata katsella ja kuunnella. "Haureuden henki on eksyttäväinen" ja Israelin historiasta näemme, että kansan ruvettua palvelemaan Baalia he yhä luulivat palvelevansa Jahvea. Mutta Herra sanoi, ettei Hän halua nähdä heidän juhlakokouksiaan eikä ollut noita julistajia lähettänyt. Oman päänsä näkyjä he ennustivat ja puhuivat.kysyn kirjoitti:
sinulta, että menevätkö vammautuneet sinne, missä evankeliumia, eli ilosanomaa julistetaan, vai kuolleen ja kuivuneen uskonnollisuuden luokse.
He etivät armahtajaa ja kaikki eivät armahtajaa löydä, eivätkä tule ymmärrykseen ja heidän sielunsa on vielä rikki, mutta heidät on saatettu Jumalan tietoon.
Älä syytä miljoonista rikki menneistä ihmisistä meitä uskovaisia. Meidän tahtomme on auttaa jokaista ja monia me saammekin autetuksi, mutta emme kaikkia. Jumala tietää miksi ja missä hengessä kukanenkin apua hakee.
Sinäkö kykenet kaikkia auttamaan niin, että he tulevat terveiksi ja kiittävät sinua, vai jääkö sinunkin hyvä tahtosi puolitiehen ja joudutko sinäkin ottamaan siitä haukkumisia ja pilkkaamisia osaksesi. Joudutko tunnustamaan, että et ole Jumala. Minun on se tunnustus ollut aikoja sitten annettava ja samoin on Markku Koiviston. Meidän tahtomme on hyvä jokaista rikki mennyttä kohtaan.
Kerronko minä montako on parantunut kauttani tai olisiko Koiviston syytä tulla sinulle kertomaan, mitä ihmeitä Jeesus on hänen kanssaan tehnyt.
En kerro, enkä usko Koivistonkaan siitä kertovan, me vain jatkamme pilkattuna ja tuomittuna, mutta Jeesuksen kanssa ja siksi rauhallisina ja onnellisina.Nokia Missioniin sopii sanonta: "Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää!"
Vähäinenkin hapatus hapattaa lopuksi koko taikinan.
>>Älä syytä miljoonista rikki menneistä ihmisistä meitä uskovaisiajukka.finland kirjoitti:
Tiedän ihmisiä, jotka ovat päässeet irti Nokia Missionin toiminnasta. Heitä ovat auttaneet seurakunnissa -myös luterilaisessa kirkossa- sielunhoitajat, eräät käyvät avohoidossa mielenterveystoimistoissa ja myös laitoshoitoon ovat jotkut joutuneet (itse tunnen yhden tapauksen). Useammista olen sitten lukenut.
Nokia Missionin hedelmien jälkikorjuu on vasta alkamassa. Pelkään, että viiden vuoden kuluttua apua tarvitsevia on jopa tuhansia. Toisaalta eksytyksissä on ominaista myös se piirre, että sen vaikutuspiirissä ihmismieli pimenee tavalla, ettei se näe enää olevansa eksytyksessä mukana ja jatkaa siinä kuolemaansa saakka. Sielulliset tunneväristykset ja fyysiset kokemukset ovat huumanneet ihmisen ja hän voi päättävästi torjua kaikki hänelle annetut neuvot ja varoitukset.
Netissä on runsaasti hyvää hengellistä tarjolla. Nokia Missionin lähetyksiäkään ei kannata katsella ja kuunnella. "Haureuden henki on eksyttäväinen" ja Israelin historiasta näemme, että kansan ruvettua palvelemaan Baalia he yhä luulivat palvelevansa Jahvea. Mutta Herra sanoi, ettei Hän halua nähdä heidän juhlakokouksiaan eikä ollut noita julistajia lähettänyt. Oman päänsä näkyjä he ennustivat ja puhuivat.j.f.:"Tiedän ihmisiä, jotka ovat päässeet irti Nokia Missionin toiminnasta. Heitä ovat auttaneet seurakunnissa -myös luterilaisessa kirkossa- sielunhoitajat,..."
---
Meidänkin Raamattupiirissämme oli useita, jotka ovat päässeet irti menestysteologisista piireistä.
Kannattaa ottaa asioista selvää ja tutkia, mistä tässä Nokia Missiossakin on kyse.
Tarvitsemme kipeästi Raamatun Sanan opetusta seurakuntiimme.
Raamattu täytyy nostaa esille. Seurakunnan opettaminen on jätetty omien sisäisten kokemusten kuvailemiseksi.
Tunnevaltaisella julistuksella on riepoteltu kuulijoita milloin sinne, milloin tänne. Tämän tilalle täytyy asettaa vankka raamattuopetus. Jumala on sitoutunut Sanaansa.- RitariOlevainen
kysyn kirjoitti:
En kerro, enkä usko Koivistonkaan siitä kertovan, me vain jatkamme pilkattuna ja tuomittuna, mutta Jeesuksen kanssa ja siksi rauhallisina ja onnellisina.onnellisuudes? Kun katselee teidän hurjaa menoa kokousisstanne, ainakin mitä netsitä on tullut, aivan mieletöntä aistullista hurmaa haetaan, yksitoikkoislla hymneillä ja saman lauseen jankuttamisella, ihmeellisä eläläimellisiä ääniä päästellään ja kieriskelään ja nauretaan hysteristä naurua, jakaikkea mahdollista pinnallisiin tunteisiin ja mieltymyksiin vetoavaa vierasta tulta, jota Pyhä Henki ei koskaan anna kenellekkään. Hedelmistään puu tunnetaan, ha nokiamission hedelmät on vähintäänkin jostain muualta, mutta ei taivaasta.
Jukka tuossa sanoikn, että sivutaan lähes oikeaa, mutta ei kuitenkaan ole aitoa, vieraat henget voi matkia aitoa, mutta eivät ole Pyhästä Hengestä.
-Onko se esm. PH:tä, että kerrakin näin kun Koivisto yritti kuristaa itseään? Pieni esm. vain! - nämä entiset
Tapio522 kirjoitti:
j.f.:"Tiedän ihmisiä, jotka ovat päässeet irti Nokia Missionin toiminnasta. Heitä ovat auttaneet seurakunnissa -myös luterilaisessa kirkossa- sielunhoitajat,..."
---
Meidänkin Raamattupiirissämme oli useita, jotka ovat päässeet irti menestysteologisista piireistä.
Kannattaa ottaa asioista selvää ja tutkia, mistä tässä Nokia Missiossakin on kyse.
Tarvitsemme kipeästi Raamatun Sanan opetusta seurakuntiimme.
Raamattu täytyy nostaa esille. Seurakunnan opettaminen on jätetty omien sisäisten kokemusten kuvailemiseksi.
Tunnevaltaisella julistuksella on riepoteltu kuulijoita milloin sinne, milloin tänne. Tämän tilalle täytyy asettaa vankka raamattuopetus. Jumala on sitoutunut Sanaansa.Nokia missiolaiset nykyisin vain siihen kasteen armoon, jossa ei ole minkäänlaisia kokemuksia???
Käyvätkö hakemassa ne "kokemukset" kaljalasian äärestä? - Lukihäiriöinen
ikävästi.. kirjoitti:
>> Nokia Missionin sadon jälkikorjuuna joudutaan hoitamaan tuhansia sielunsa vammauttamia ihmisiä. >>
... on päässyt käymään, tuntuu erittäin epäilyttävältä yrittää auttaa yhden AinoanOikeanOpin uhreja houkuttelemalla eksyneet sielut toisen AinoanOikeanOppin intomielisiksi kannattajiksi.
Eiköhän ammattiauttajat tai jokin Uskontojen uhrit-toiminta olisi parempi vaihtoehto, ainakin kunnes entiset haavat ovat riittävästi parantuneet ?Ettette tuomitsisi ja arvostelisi, Jumalan asettamaa työntekijää.
Hän on Jeesuksen asialla.
Mikä tähden te etsitte etsimällä hänestä, virheitä, hänessäkin niitä on, eihän täällä täydellistä ole.AINOASTAAN JEESUS ON VIRHEETÖN.
Rukoilkaa hänen puolestaan.
Jeesus on kirkastanut minulle, että Jeesus on hänet tehtäviinsä asettanut, ja tehän käytte Jeesusta vastaan, panettelemalla häntä joka vie Jeesuksen valtakuntaa eteenpäin.
MITEN USKALLATTE, EIKÖ TEILLÄ OLE OIKEAA JUMALAN PELKOA? - Sivusta serannut
jukka.finland kirjoitti:
Nokia Missioniin sopii sanonta: "Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää!"
Vähäinenkin hapatus hapattaa lopuksi koko taikinan.
>>Älä syytä miljoonista rikki menneistä ihmisistä meitä uskovaisiatäältä, että sinunkin hoidossa olleet, Jukka, ovat yrittäneet jopa itsemurhaa. Onko se totta?
- vielä tämän
onnellisuudes? Kun katselee teidän hurjaa menoa kokousisstanne, ainakin mitä netsitä on tullut, aivan mieletöntä aistullista hurmaa haetaan, yksitoikkoislla hymneillä ja saman lauseen jankuttamisella, ihmeellisä eläläimellisiä ääniä päästellään ja kieriskelään ja nauretaan hysteristä naurua, jakaikkea mahdollista pinnallisiin tunteisiin ja mieltymyksiin vetoavaa vierasta tulta, jota Pyhä Henki ei koskaan anna kenellekkään. Hedelmistään puu tunnetaan, ha nokiamission hedelmät on vähintäänkin jostain muualta, mutta ei taivaasta.
Jukka tuossa sanoikn, että sivutaan lähes oikeaa, mutta ei kuitenkaan ole aitoa, vieraat henget voi matkia aitoa, mutta eivät ole Pyhästä Hengestä.
-Onko se esm. PH:tä, että kerrakin näin kun Koivisto yritti kuristaa itseään? Pieni esm. vain!kerran, että ei ole Markku Koiviston, eikä meidän muiden uskovaisten syy, jos kokoukseen tulee vierailla hengillä täyttyneitä.
Emme myös ota kunniaa itsellemme, jos Jeesus vapauttaa näistä vieraista hengistä, sillä itse me emme sitä kykene tekemään.
Evankeliumi, eli ilosanoma, on raittiuden, rohkeuden ja rakkauden sanoma ja siihen kuuluu mukaan myös iloöljyllä voitelu.
Toisinaan minäkin innostun iloitsemaan näkyvällä tavalla ja aivan hypähtelen riemullisesti kiittäessäni Jeesusta, mutta koskaan en tee sitä lakihenkisten nähden, sillä silloin olisin pahennukseksi heille.
Jeesuskin iloitsi, sillä Hänet oli erityisesti voideltu iloöljyllä, enemmän kuin meidät muut ja varmasti Hänkin ystäviensä keskuudessa osoitti ilonsa, mutta piti sen piilossa lakihenkisiltä, jotta ei heitä saattanut turhaan suuttumukseen sen takia, sillä olihan heillä aihetta tarpeeksi suuttua Jeesuksen muutenkin. - Huomaaja
Sivusta serannut kirjoitti:
täältä, että sinunkin hoidossa olleet, Jukka, ovat yrittäneet jopa itsemurhaa. Onko se totta?
...ymmärtänyt, että hän on ollut sekä "mielenterveys, että huumepotilaiden" tukihenkilönä jotka ovat jo ennestään olleet itsetuhoisia!
Mutta Jukka itse vastatkoon tyhjentävämmin miten tuo asianlaita on mikäli hän katsoo edes tarpeelliseksi vastata, joka ei hänen suhteensa mitenkään kosketa aloituskirjoitusta! - siinä
Huomaaja kirjoitti:
...ymmärtänyt, että hän on ollut sekä "mielenterveys, että huumepotilaiden" tukihenkilönä jotka ovat jo ennestään olleet itsetuhoisia!
Mutta Jukka itse vastatkoon tyhjentävämmin miten tuo asianlaita on mikäli hän katsoo edes tarpeelliseksi vastata, joka ei hänen suhteensa mitenkään kosketa aloituskirjoitusta!mielessä, että Koiviston luoksekin hakeutuu paljon mielenterveyspotilaita ja Koivistollakaan ei ole heitä valta parantaa ja pelastaa, muuta kuin siltä osin, mitä Jumala hänen kauttaan toimii ja siksi jotkut jäävät sairaiksi ja onnettomiksi.
Jukka.finlandin tulisi se tietää, sillä hän on käsittääkseni pyrkinyt itsekin auttamaan näitä vaikeimmin autettavia ja luultavasti hänenkin päälleen on syytöksiä kastattu. Siksi en ymmärrä sitä, että hän on ensimmäisiä kivenheittäjiä puhuttaessa Markku Koivistosta ja niistä tapauksista missä apu ei ole avunhakijaa tavoittanut.
- SYY JA SEURAUS
Uskonto, lahko, kultti... Mitä ne ovat?
Uskonto
Kirkko
Lahko
Kultti
Vaarallinen tai tuhoisa lahko (destructive cult)
Lähteet
Uskonto ja muut yllämainitut otsikkoaiheet ovat monimuotoisia kulttuuri-ilmiöitä, joista on vaikea tehdä yleispätevää määritelmää, koska määrittely riippuu tutkijan intresseistä. Tulos on helposti pelkkää sanahelinää. Alla kuvaillut erilaisten ryhmien piirteetkin ovat vain suuntaa antavia.
Uskonto. Kaikissa uskonnoissa on tavallisen, jokapäiväisen tai empiirisen todellisuuden lisäksi toinen todellisuus ja usko tällaisen korkeamman tai yliluonnollisen (supranormaalin) todellisuuden olemassaoloon. Kyse ei ole vain käsitteistä, vaan suhteellisen konkreettisista ja kuvan tavoin ilmaistuista käsityksistä, kuten jumalista, demoneista, esi-isistä, hengistä, sielusta, tuonelasta, taivaasta ja helvetistä. Useissa uskonnoissa kehotetaankin lähtemään tietylle pelastuksen tielle, joka johtaa pois empiirisen todellisuuden rajoituksista. (Waardenburg 1986, 20-21)
Myös pyhä ja profaani (epäpyhä, maallinen) erotetaan toisistaan. Uskontoon kuuluu ennen kaikkea pyhän kokeminen (Pentikäinen 1992, 14; Durkheim 1980, 54-57)
Lähes kaikista uskonnoista löytyy uskonnollinen auktoriteetti, joka voi olla tästä tai toisesta todellisuudesta. Auktoriteetti voi olla historiallinen uskonnon perustaja ja/tai levittäjä, hän voi olla elävä johtohahmo kuten shamaani, pappi tai guru, tai sitten hän voi vaikuttaa toisesta todellisuudesta jonkun tai joidenkuiden ihmisten välityksellä.
Uskonnollinen elämä vastaa tarpeeseen kohottaa ihminen itsensä yläpuolelle, jotta hänen elämänsä tuntuisi arvokkaammalle kuin siinä tapauksessa, että hän noudattaisi vain omia mielijohteitaan. Uskonnollisessa elämässä uskomukset ilmentävät tätä elämää mielikuvien avulla, riitit puolestaan säätelevät ja organisoivat toimintaa tässä elämässä (Durkheim 1980)
Kirkko on sosiaalinen ryhmä, johon yleensä synnytään. Siihen kuuluminen perustuu sosiaaliseen velvollisuuteen ja sillä on keskeinen asema kulttuurissa. Se hyväksyy vallitsevat arvot ja poliittisen järjestyksen (yleensä). Yleiset kulttuurinormit hyväksytään uskonnollisten velvollisuuksien käytännöllisiksi ohjeiksi. Kirkko järjestää säännöllisiä jumalanpalveluksia.
Kirkolla on erikoistunut, ammattimainen papisto. Opinkappaleita ei yleensä tulkita fundamentalistisesti (kirjaimellisesti), vaan joustavasti vallitseva todellisuus huomioon ottaen. Oppeja saa myös arvostella ja tulkita. Niiden taustoja saa tutkia tieteellisesti (esim. yliopiston teologisessa tiedekunnassa) Jäseniin ei kohdisteta erityistä valvontaa. (Teinonen 1965, 17-27, 336)
Lahko on uskovien yhteisö, joka korostaa yksipuolisesti jotakin opin kohtaa. Kaikille lahkoille näyttää olevan tyypillistä luja vakaumus, etteivät ne ole lahkoja. Ne ovat juuri sen ainoan oikean pelastuksen sanoman tuojia, jota muut uskonnolliset ryhmät edustavat korkeintaan puutteellisesti.
Lahko pyrkii aina korostamaan omaa merkitystään. Usein sen jäsenet uskovat, että lahkolla on ratkaiseva asema mitä tulee ihmiskunnan pelastumiseen. Vaikka lahko on usein perusyhteisön tuomitsema tai halveksima, se rakentaa aina oman gloriansa ja suhtautuu muihin halveksivasti ("me tiedämme totuuden, ja muut ovat typeriä, kun eivät tajua sitä" -mentaliteetti).
Jäseneltä edellytetään tunteenomaista sitoutumista ja yhdenmukaisuutta. Häntä valvotaan ja ohjataan takaisin "oikealle tielle", mikäli hän poikkeaa yhdenmukaisuuden vaatimuksesta. Oman asemansa vanhurskauttamiseksi lahkot joutuvat demonstroimaan, että niiden pyhyys — joka on jäsenten puhtautta — täydellisempää kuin muiden yhteisöjen.
Tämän vuoksi niiden on pakko esittää jäsenilleen suuria vaatimuksia ja mainostaa muille omia suorituksiaan ja aikaansaannoksiaan. Yksilöetiikassa lahkojen jäsenilleen esittämät vaatimukset ilmenevät tavallisesti käsky- ja kieltoluetteloina, joista näyttävät olevat etusijalla jälkimmäiset. Kiellettyjä voivat olla esim. alkoholi, tupakka, uhkapelit, sukupuolielämä, säilykkeet, perunat, suola, sokeri, muu kuin raaka liha, sianliha, sipuli, kananmuna, kaikki liha, lyhyet hihat, kirkkaat solmiot, televisio, kaunokirjallisuus jne. loputtomiin. Pääpiirteittäin yksilöetiikka seuraa uskonnon pyhän kirjan ohjeita, jotka lahko tulkitsee oman järjestelmänsä mukaisesti.
Opit tulkitaan usein fundamentalistisesti. Pyhien kirjoituksien historiallista taustaa ei ymmärretä, vaan niiden katsotaan sopivan sellaisenaan nykyaikaan. Kaikenlainen arvostelu on kiellettyä. Tieteellistä tutkimusta ei käytetä apuna. Lahkot luovat itse omat opinmuotoilunsa, joista ne pitävät tiukasti kiinni.
Historiaan luodaan erityislaatuinen suhde. Historiaa saatetaan pitää ensiksikin detaljivarastona, josta poimitaan sopivia argumentteja omien näkemysten puolustamiseksi. Toiseksi historia voidaan korvata omalla menneisyyden konstruktiolla, jolloin lahkon tausta muodostuu uskomusjärjestelmään sopivaksi (näin esimerkiksi silloin, kun itse Jumala nähdään lahkon tosiasiallisena perustajana). Konstruktioon liittyvät uskonnolliset legendat ja myytit, joihin suhtaudutaan todellisina tapahtumina.
Historia voidaan myös työntää kokonaan syrjään. Esimerkiksi monet kristilliset lahkot katsovat voivansa jatkaa suoraan raamatun pohjalta ikään kuin parituhatvuotinen kirkkohistoria ei merkitsisi mitään. Historia voidaan myös kahlehtia apokalyptisiin visioihin ja tiettynä vuonna tulevaan maailmanloppuun.
Yhteistä melkein kaikille lahkoille on myös, että suurimpana syntinä pidetään apostasiaa eli luopumusta. Se käsitetään loukkaukseksi paitsi yhteisöä myös itse Jumalaa vastaan, ja katkerimmat syytöksensä lahkot kohdistavat omiin luopioihinsa.(Teinonen 1965, 17-19, 25-29, 331-347)
Kultti (cult) merkitsee varsinaisesti palvontaa, uskonnonharjoitusmenoja ja jumalanpalvelusta, mutta ns. anti-cult -järjestöt ja lehdistö käyttävät sanaa lahkon, erityisesti ”vaarallisen lahkon” synonyyminä. Kultti on hierarkinen, lujaotteisesti ylhäältä päin hallittu uskonyhteisö, jonka johtajat ja/tai opit määräävät jäsenten asioista paljon enemmän kuin yleensä on tapana läntisissä demokratioissa. Sen ylin auktoriteetti on joko karismaattinen uskonnollinen johtaja tai (usein siinä tapauksessa, kun kultin perustaja on kuollut) elitistinen ryhmä, joka hallitsee organisaatiota ja kerää myös taloudellisen hyödyn.
Vaarallinen tai tuhoisa lahko (destructive cult) Toisinaan uskonlahkon alkuperäiset uskonnolliset tai inhimilliset päämäärät väistyvät yhä enemmän taka-alalle (mikäli niitä alunperin oli), ja toiminnan painopiste siirtyy vallankäyttöön sinänsä. Tällöin tyypilliset lahkolaispiirteet kärjistyvät, ja yhteisöstä tulee äärilahko, vaarallinen kultti. Milloin sitten lahkoa uhkaa kehittyminen tuhoisaksi kultiksi, joka äärimmillään uhkaa jäseniensä lisäksi myös ympäröivää yhteiskuntaa, kuten Japanissa hermokaasuiskuja tehnyt Korkein Totuus -lahko?
Uskontososiologi Eileen Barker luettelee potentiaalisesti vaarallisia tilanteita:
1. Liike/lahko eristäytyy (joko maantieteellisesti tai sosiaalisesti) muusta yhteiskunnasta.
2. Käännynnäinen (jäsen) tulee yhä riippuvammaksi liikkeen todellisuuskäsityksestä.
3. Liike/lahko tekee jyrkän eron "meihin" ja "niihin muihin", "jumalalliseen" ja "saatanalliseen", "hyvään" ja "pahaan" ja niin edespäin.
4. Muut tekevät käännynnäisen puolesta tärkeitä hänen omaa elämäänsä koskevia päätöksiä.
5. Johtajat perustelevat tekojaan ja vaatimuksiaan jumalallisella auktoriteetilla.
6. Johtajat tai liikkeet pyrkivät yksisilmäisesti yhteen ainoaan päämäärään.
(Barker 1995, 137)
Uskontojen uhrien tuki ry on kerännyt vaarallisen lahkon tunnuspiirteitä. Mitä useampi seuraavista luonnehdinnoista osuu kohdalleen, sitä varmemmin olet tekemisissä vaarallisen uskonnollisen ryhmän kanssa:
Johtaja/johtajat ovat aina oikeassa. Hän on arvostelun yläpuolella, koska hän on henkisesti kehittyneempi/Jumalan edustaja. Hänet on pidettävä tyytyväisenä ja käskyjä on aina toteltava.
Mustavalkoinen maailmankuva: liikkeen opit ovat täydellisiä ja virheettömiä, niitä ei saa arvostella eikä tulkita. Toisenlaiset opit ja ajatukset ovat rappeutuneita ja pahoja. Oma yhteisö edustaa puhtautta, ulkomaailma pahuutta.
Ota tai jätä -mentaliteetti: jos haluaa kehittyä henkisesti, on hyväksyttävä kaikki, mitä liike tarjoaa.
Syyllistäminen ja ajattelun kontrollointi: kriittiset ajatukset ovat syntiä ja osoittavat jäsenen olevan hengellisesti kehittymätön. Sama pätee seksuaalisuuteen, tunne-elämään ja yksilöllisiin toiveisiin, mikäli ne poikkeavat ryhmän normeista. Puhdas oppilas ei ajattele omaa etuaan, vain ryhmän tai yhteisön etua.
Jäsen eristetään ulkomaailmasta: entinen elämä ja ystävyyssuhteet ovat arvottomia. Jos sukulaiset tai vanhat kaverit arvostelevat yhteisöä tai sen oppeja, on parempi välttää heidän seuraansa. Jäsen painostetaan muuttamaan yhteisöön.
Koskaan ei ehdi olla yksin. Osallistuminen ryhmän toimintoihin on pakollista. Jäsen joutuu alistumaan jatkuviin opin sisäistämiseen tähtääviin keskusteluihin ja luentotilaisuuksiin.
Käännytystyö on velvollisuus.
Omaisuus on luovutettava tai testamentattava liikkeelle. Sen toimintaa on tuettava kymmenyksin tms, vaikka ei olisi muita tuloja kuin opintoraha, työttömyyskorvaus tai kansaneläke. Liikkeen hyväksi on tehtävä jatkuvasti työtä ilman palkkaa ja lomapäiviä. Varoja hankitaan laittomasti tai eettisesti arveluttavin keinoin. Kalliita kursseja varten on otettava velkaa.
Pelottelu: liikkeen hylännyt luopio kohtaa vastoinkäymisiä ja onnettomuuksia, kuoleman jälkeen hän joutuu helvettiin, jälleensyntyy eläimeksi tms. Vain liikkeen sisällä voi pelastua.
Luokittelussa täytyy kuitenkin olla hyvin varovainen. Käytännössä jokaisessa lahkossa on joitakin "tuhoavan lahkon" piirteitä. Silti osa niiden jäsenistä voi olla täysin tyytyväinen asemaansa: kaikki ihmiset eivät edes halua pyrkiä riippumattomuuteen, vaan sitoutuvat mieluummin voimakkaan ryhmän identiteettiin. Se on heidän turvansa ja voimansa.
Liioin omituisilta vaikuttavat uskomukset eivät merkitse samaa kuin vaarallisuus. Minkään uskonnon keskeiset väitteet eivät täytä tieteellisiä kriteereitä. Uskonnot ovat osa inhimillistä kokemusmaailmaa, eikä niiden opetuksia voi arvostella samalla tavoin kuin esim. matemaattisia yhtälöitä.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö uskomuksia saisi kritisoida. Päinvastoin: jokaisen julkisuuteen astuvan ryhmän on myös siedettävä arvostelua. Ilman sananvapautta demokratia ei voisi toimia. Asiallinen kritiikki on paikallaan varsinkin silloin, kun uskomuksilla perustellaan ihmisoikeuksien loukkaamista.
Ulkopuolinen kritiikki on tarpeen myös siksi, että pyrkiessään antamaan itsestään mahdollisimman positiivisen kuvan ulospäin lahkot usein salaavat olennaisia piirteitä itsessään. Näihin uusi tulokas tutustuu usein vasta sitten, kun hän on jo sitoutunut lahkon toimintaan ja omaksunut sen ajattelumallit.
Autoritaarinen rakenne ja totalitaariset yksilön vapautta rajoittavat opit ovat kasvualusta, jolle tuhoisa lahko voi syntyä. Tuhoisuus riippuu ennen kaikkea johtajien mentaliteetista ja lahkon suhteesta muuhun yhteiskuntaan. Vainoharhainen johto ja konflikti ulkopuolisen maailman kanssa ovat yhdistelmä, joka äärimmillään johtaa joukkomurhiin.
Koska sitten lahkon toimintaan voi puuttua? Maassamme vallitsee uskonnonvapaus, johon kuuluu aikuisen ihmisen oikeus harjoittaa haluamaansa uskontoa samoin kuin vanhempien oikeus antaa lapsilleen uskonnollista kasvatusta.
Mielestäni viranomaisten olisi kuitenkin puututtava lahkon toimintaan silloin kun:
toiminta on selvästi rikollista ja lainvastaista,
ryhmän jäseniltä ja heidän lapsiltaan kielletään tarpeellinen lääkitys sairauteen,
ryhmän jäsenet ja/tai heidän lapsensa joutuvat kärsimään aliravitsemuksesta,
lapsia pahoinpidellään ja rangaistaan toistuvasti epäinhimillisin keinoin,
jäseniltä yksiselitteisesti kielletään yhteydenpito ulkomaailmaan, estetään fyysisesti poistumasta lahkon leiriltä, kurssikeskuksesta, temppelistä tms.,
jäsenien intimiteettisuojaa loukataan karkeasti pakottamalla heidät esimerkiksi sukupuoliyhdyntään johtajan kanssa vastoin tahtoaan, erityisesti tämä koskee lapsia.
Lähteet
Barker, Eileen:
New Religious Movements A practical Introduction HMSO 1995
Durkheim, Emile:
Uskontoelämän alkeismuodot Tammi 1980
Pentikäinen, Juha ja Katja (toim.)
Uskonnot maailmassa WSOY 1992
Teinonen, Seppo:
Nykyajan lahkot. Uusia uskonnollisia liikkeitä ja yhteisöjä Kirjayhtymä 1965
Waardenburg, Jacques:
Usko ja uskonnot Gaudeamus 1986 - http://keskustelu.suomi24.f...
"Koiviston palveluksessa on helluntaisaarnaajia! "
Kyllä sinäkin Mohikaani aiemmin kehuit Koiviston olevan uskossa, mutta kun kuulit hänen lapsikasteestaan, niin aloit haukkumaan.
Koiviston "nokialaisuus" on juuri helluntailainen liike jonka vetäjäksi Koivisto valikoitui.
Ilman helluntailaisia, ei olisi syntynyt Koiviston johtamaa liikettä.- noin se menee
niin siinä oli jatkoa viis vuotta vanhaan ketjuun !
mutta niin vaikuttaa menevän kuten aikoinaan kirjoitin netmissiossa että nokiamission loppulasku on se, että homma on hajalla ja lopussa kaikin ovat vihaisia kaikille ja jopa Jumalallekin ja näistä lipunheiluttajista tulee loputa kaiken terveenkin kristillisen elämän vastustajia.
kamala huuto oli silloin tekstistäni, mutta miten on nyt taisin silloin sanoakkin että ootellaan viis vuotta nyt ensin ja katotaan !- vahingonilo
Taidat olla iloinen? Ylpeä itsestäsi?
- kukahenkijohtaa
vahingonilo kirjoitti:
Taidat olla iloinen? Ylpeä itsestäsi?
Juu en ylpeä, vaan totean että MINUSSA oli Herran Henki, enkä puhunut omiani.
Eikös kaikissa uskovissa pitäisi se sama Henki olla kaikkena vaikuttimena ja johtajana !?
Emmekö silloin välttyisi näiltä korjaamattomilta vahingoilta miten on ?
Samaa on tapahtumassa helluntaikirkko-asiassa, mutta sitä eivät HENGETTÖMÄT näe, vaikka samalla istuvat korkeimmilla palleilla ja luuelvat olevansa oikealla tiellä.
Samanlaista oli jo Israelin vanhanliiton aikana, kaikki Profeetat tapetiin,ja sitten tehtiin heille valkeksi merkitty hauta,että ihmiset eivät astuisi niiden päälle tai muuten sotkisivat !
On tämä hassua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262456- 1142086
- 1211739
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451567Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91497Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161231044Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87975Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949