Cooperin testi on lahjomaton kuntotesti. Vaikka nykyään kyseenalaistetaan Cooperin testi kuntotestina niin faktahan on se, että siinä tyyppi juoksee tosiaan kelloa karkuun 12 minuuttia. Testi on tosiaan lahjomaton, sillä vitsit ja selitykset on aika vähissä jos terveellä testi jää johonkin 2000 metriin. No kun oli tuulinen sää, söin just äsken, paskatti koko juoksun ym...pull shit..ainoa fakta että sulla on silloin huono kunto.
Cooperin testi lahjomaton testi
127
48462
Vastaukset
- MrMan
Kyllähän Cooperin testi kertoo aerobisesta maksimikestävyyskunnosta paljonkin. Mutta esimerkiksi voimasta, liikkuvuudesta ja nopeudesta se ei kerro mitään. Ihmisen fyysinen kunto kun muodostuu monesta eri tekijästä! Ollakseen oikeasti hyvässä kunnossa ihmisen pitäisi kehittää noita kaikkia eri tekijöitä.
- Tai_ga
ja siksipä allekirjoittanut juoksee 'melko surkeaa' cooper tulosta ja joku toinen, joka silmämääräisesti näyttää olevan vaatimattomammassa kunnossa vetää varmasti nopeampaa aikaa. Näin se vain menee...
Ja oikeassa olet MrMan... kuntoa ja liikkuvuutta tulisi kehittää monipuolisesti. Omia heikkouksiakin pitäisi malttaa vahvistaa. - puupääää
Mitä on liikkuvuus? Voiko sitä mitata jollakin?
- jhjhbjhbjhbjhbj
puupääää kirjoitti:
Mitä on liikkuvuus? Voiko sitä mitata jollakin?
Vanha viesti, mutta liikkuvuutta voi kokeilla esimerkiksi syväkyykyillä (eli ihan syvällä kyykyllä, joita näkee painonnostajien treenaavan. niissä ylävartalo lähes pystysuorassa ja mennään todella syvälle), overhead syväkyykyllä (tanko suorilla käsillä samalla kun tehdään syväkyykky), shoulder dislocationeilla, kossack kyykyillä, pistoolikyykyillä ja jalanheilautuksilla. Paljon muutakin on, mutta näillä liikkeillä näkee jo hartioiden, yläselän, alaselän, nivusten, lantion, sisäreisien, nilkkojen ja säärien liikkuvuuden, eli aika iso osa ongelmakohdista liikkuvuudessa.
- the beef?
Mikä oli tämän päästön tarkoitus?
Äitisikö sinulle on kertonut, että sinun pitäisi julkaista ajatuksiasi?- Kunto Ojansivu
Tarkoitus oli tuoda esille Cooperin testin erinomaisuutta kuntoa testatessa. Äitiltäni en neuvoa kysynyt ja terveisiä vaan rakkaalle äidilleni jos luet tätä. Entä mikäpä oli sinun tarkoituksesi kun vastaat , mutta et sanallakaan kommentoi itse aihetta ja lisäksi sotket sukulaisiani mukaan? Liekö oma kuntosi 1200 metriä Cooperissa kun noin kolahti?
- Raahka
"Mutta esimerkiksi voimasta, liikkuvuudesta ja nopeudesta se ei kerro mitään"
No kyllä se kertoo noista kaikista.
Minä muuten vedin 16 vuotiaana 3600m.- MrMan
Onneksi olkoon hienosta Cooper-tuloksesta! Kukapa kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse :)Paljonko menee nyt?
En nyt viitsi tämän enempää alkaa kinastella asiasta, mutta ei tuo Cooperin testi todellakaan kerro juuri mitään noista mainitsemistani ominaisuuksista. Ajatellaanpa vähän, miten näitä ominaisuuksia oikeasti testataan:
Voiman eri osatekijät:
räjähtävä voima (power) - olympianostot, loikat, heitot
maksimivoima (strength) - perinteiset voimanostot
kestävyysvoima (strength endurance) - mikä tahansa lihaskuntoliike
Nopeus:
suoraan eteenpäinvievä nopeus (speed) - maksimipikajuoksut 40-100 m
suuntaa vaihtava nopeus (agility) - erilaiset linjajuoksut ja pujotteluradat
nopeuskestävyys (speed endurance) - erilaiset maksimivedot 150-300m
Liikkuvuus:
notkeus (stretching) - erilaiset staattiset venytykset
liikehallinta (mobility) - erilaiset dynaamiset venytykset
Kuten huomaat, noilla testeillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Cooperin testin kanssa. Cooper on ihan hyvä testimenetelmä, mutta se kertoo tosiaankin vain testattavan aerobisesta kestävyydestä. - MrMan
MrMan kirjoitti:
Onneksi olkoon hienosta Cooper-tuloksesta! Kukapa kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse :)Paljonko menee nyt?
En nyt viitsi tämän enempää alkaa kinastella asiasta, mutta ei tuo Cooperin testi todellakaan kerro juuri mitään noista mainitsemistani ominaisuuksista. Ajatellaanpa vähän, miten näitä ominaisuuksia oikeasti testataan:
Voiman eri osatekijät:
Nopeus:
Liikkuvuus:
Kuten huomaat, noilla testeillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Cooperin testin kanssa. Cooper on ihan hyvä testimenetelmä, mutta se kertoo tosiaankin vain testattavan aerobisesta kestävyydestä.Pedanttisena korjaan tuon näppihäiriön, notkeus on englanniksi siis flexibility.
- Astmaatikon kauhu
MrMan kirjoitti:
Pedanttisena korjaan tuon näppihäiriön, notkeus on englanniksi siis flexibility.
Mulle on aina tuottanut nuo airoobista kuntoa mittaavat testit vaikeuksia vaikka notkeuta ja lihaskuntoa sitten löytyy kaikkien mittareiden ylärajoille. Tuskaa on kaikki se missä hengästyy kunnolla, keuhkoputket supistuu minimiin ja hegitys alkaa vinkunmaan, limaa nousee suuhun ja sitten ei mistään tule enää mitään. UKK kävelysetikin on paljon parempi yleiskunnon mittari minun mielestä. Voin ihan suoraan sanoa että meikä ei juokse varmaan 12 min putkeen olematta puolikuollut mutta kävellä voin ihan hyvin semmoista 7km/tunnissa vauhtia vaikka parituntia eikä tunnu kuin rakoissa jaloissa.
Koitappas itse juosta niin että hengität paksun kankaan läpi, siltä astmaatikosta tuntuu. - juu'u
nettikusetusta
- Jakke
MrMan kirjoitti:
Voiman eri osatekijät:
Nopeus:
Liikkuvuus:
Kuten huomaat, noilla testeillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Cooperin testin kanssa. Cooper on ihan hyvä testimenetelmä, mutta se kertoo tosiaankin vain testattavan aerobisesta kestävyydestä.Niin...nimenomaan aerobisesta kestävyydestä, sydänlihaksen maksimaalisesta tehokkuudesta.
- eolrwqorfkjfawk
*ainoa fakta että sulla on silloin huono kunto.*
Mielestäni se voi johtua juoksutekiniikasta, itse olen melko hyväkuntoinen (olen harrastanu urheilua kauan) Esim. Jaksan koripallossa, jalkapallossa tai muussa sellaisessa vaikka kuinka pitkään pelata ja jaksan juostakin vaikka kuinka pitkään. Esim 6km pysähtymättä (12-vuotiaana) Mutta mulle ainakin sanottiin että mulla on vasen jalka semmonen että se menee vinoon ja sen takia en voi juosta LUJAA eli juoksutekniikassani on vikaa, enkä tämän takia pääse kovaa. Esim. 100metrin ennätys on vain 15sekuntia (mitattiin 13-vuotiaana) Eli ei se välttämättä johdu siitä onko huono kunto, se voi johtua juoksu tekniikasta. - WDR
No kyllähän cooper jotain ihmisen kestävyyskunnosta kertoo, mutta kohtuu kuntoisella cooperin-testi mittaa mielestäni enemmän kivun sietokykyä kuin todellista kestävyyskuntoa. Puhun nyt siis sellaisista henkilöistä joilla on kohtalainen/hyvä kunto. 12 minuuttia on lyhyt aika juosta terveelle edes jonkilaista kuntoa omaavalle ihmiselle.
Kuten on edellä mainuttu cooperin-testi ei kerro juuri mitään kropan lihaksiston,voiman,notkeuden ym asioiden kunnosta.- Teppo16
Cooperin testi kertoo, ei kivun sietokyvystä, vaan hapenottokyvystä. Totta kai testin tulos riippuu myös siitä, millä intensiteetillä sen juoksee. Jos ei yhtään kiinnosta juokseminen, niin sitten ei varmaan viitsi mennä äärirajoille asti...
- ööö pöö
jos nyt sitten menen ja juoksen sen Coopperintestin niin mitenkäs ne rajat sitten eri luokituksiin tulee. Ne varmaan lasketaan jotenkin sukupuoli/ikä menetelmällä. Jos olen 30 ja nainen niin paljonkos pitäisi pystyä juoksemaan että olen hyväkuntoinen?
- mm 55
No niin ne aja on seuraavat!
12min-2199 kunto heikko
12 min.2200-2599 tyydyttävä
12 min-2600-2999 hyvä
12 min-3000 kunto erinomainen
Kokeilkaapa kuntosalin juoksumatolla??!! - lars koistinen
mm 55 kirjoitti:
No niin ne aja on seuraavat!
12min-2199 kunto heikko
12 min.2200-2599 tyydyttävä
12 min-2600-2999 hyvä
12 min-3000 kunto erinomainen
Kokeilkaapa kuntosalin juoksumatolla??!!cooper ei täysin luotettava. ensinnäkin joissain juoksumatoissa km mittari ei tarkka ja lisäksi juoksumatolla jalka rulla "ilmaiseks" taakse mitä ilmiötä voi radalla vain toivoa. esimerkkinä tuttuni juoksi juoksumatolla 3000 metriä ja pääsykokeessa (jossa myös luultavasti myös enemmän tsemppiä/kirittäjiä) pääsi vain 28030 m - että silleen...
- todellinen juoksija
lars koistinen kirjoitti:
cooper ei täysin luotettava. ensinnäkin joissain juoksumatoissa km mittari ei tarkka ja lisäksi juoksumatolla jalka rulla "ilmaiseks" taakse mitä ilmiötä voi radalla vain toivoa. esimerkkinä tuttuni juoksi juoksumatolla 3000 metriä ja pääsykokeessa (jossa myös luultavasti myös enemmän tsemppiä/kirittäjiä) pääsi vain 28030 m - että silleen...
No olihan siitä juoksumatosta helvetillinen hyöty kun kerta yli 28 kilsaa vetäs:)
- huollon kommentti
lars koistinen kirjoitti:
cooper ei täysin luotettava. ensinnäkin joissain juoksumatoissa km mittari ei tarkka ja lisäksi juoksumatolla jalka rulla "ilmaiseks" taakse mitä ilmiötä voi radalla vain toivoa. esimerkkinä tuttuni juoksi juoksumatolla 3000 metriä ja pääsykokeessa (jossa myös luultavasti myös enemmän tsemppiä/kirittäjiä) pääsi vain 28030 m - että silleen...
Morjens, juoksumatot kuntosaleissa ovat tarkkoja. Mittavirhe esim Matrixin matossa on mitätön ja ei vaikuta itsessään tulokseen. Se mikä vaikuttaa, ja aika paljonkin on tilanne jossa juokset esim 15km/h vauhtia ja juoksuaskel on "pomppiva". Matto liikkuu nopeammin kuin mitä itse liikkuisit jos juoksisit ulkona. Matto siis kulkee 15km/h, jos juoksisit vastaavalla vauhdilla ulkona, ilmanvastus ja liikkeen hidastuvuus vaikuttaisivat paljon enemmän = yksinkertaisesti sanottuna, alusta on paikoillaan ja sinä liikut. Juoksumatto antaa aika paljon treenietua, mutta vain juostessa. Käveltäessä esim 5km/h tilanne on parempi koska molemmat jalat ovat maassa, tällöinkin toki saat lisäetua siitä että matto vetää jalkaa taakse ja kehon vastus ei näinollen vaikuta samoin kuin kiinteällä alustalla. Liikkuva alusta antaa aina etua mutta pointti on se että matot ovat tarkkoja.
- Vastukset
huollon kommentti kirjoitti:
Morjens, juoksumatot kuntosaleissa ovat tarkkoja. Mittavirhe esim Matrixin matossa on mitätön ja ei vaikuta itsessään tulokseen. Se mikä vaikuttaa, ja aika paljonkin on tilanne jossa juokset esim 15km/h vauhtia ja juoksuaskel on "pomppiva". Matto liikkuu nopeammin kuin mitä itse liikkuisit jos juoksisit ulkona. Matto siis kulkee 15km/h, jos juoksisit vastaavalla vauhdilla ulkona, ilmanvastus ja liikkeen hidastuvuus vaikuttaisivat paljon enemmän = yksinkertaisesti sanottuna, alusta on paikoillaan ja sinä liikut. Juoksumatto antaa aika paljon treenietua, mutta vain juostessa. Käveltäessä esim 5km/h tilanne on parempi koska molemmat jalat ovat maassa, tällöinkin toki saat lisäetua siitä että matto vetää jalkaa taakse ja kehon vastus ei näinollen vaikuta samoin kuin kiinteällä alustalla. Liikkuva alusta antaa aina etua mutta pointti on se että matot ovat tarkkoja.
>>>>Se mikä vaikuttaa, ja aika paljonkin on tilanne jossa juokset esim 15km/h vauhtia ja juoksuaskel on "pomppiva". Matto liikkuu nopeammin kuin mitä itse liikkuisit jos juoksisit ulkona. Matto siis kulkee 15km/h, jos juoksisit vastaavalla vauhdilla ulkona, ilmanvastus ja liikkeen hidastuvuus vaikuttaisivat paljon enemmän
- Nimetön
Alkoi selittely kuinka erilaisia mittareita mitata kuntoa oikein löytyy. Siinä menee somasti notkeudet ja lihasvoimat sekaisin.
"Fitnes-tyypeille" onkin kova paikka huomata että onkin rapakuntoinen.- hemppulis
fitness-urheilijalle ei ole mikään tehtävä juosta 12 minuuttia... katsos kun fitness-urheilijalla on sekä voimaa, että kestävyyttä.
- Nimetön
hemppulis kirjoitti:
fitness-urheilijalle ei ole mikään tehtävä juosta 12 minuuttia... katsos kun fitness-urheilijalla on sekä voimaa, että kestävyyttä.
Että jaksavat ihan juosta 12minuuttia! Siihen tarvitaankin äärimmilleen vietyä kestävyyttä ja voimaa.
- .
hemppulis kirjoitti:
fitness urheilu on vaa niitä läskien pullistelua :D mitä siinä muka mitataa? ei ainakaa kestävyyttä
- eisevoiolla
Se voi olla ihan hyvä testi juoksijalle. Varmasti juoksee ihan pirun hyvin siinä, mutta moni muukin voi olla yhtä hyvässä kunnossa joka ei harrasta juoksua. Tekniikka se miten lihakset tottuneet juoksemiseen ym. vaikuttavat myös melko paljon. Muutenhna voisi sanoa että älykkyystesti on ainut oikea mittari arvioitaessa ihmisen henkistä suoriutumiskykyä. jep jep.
- Nimetön
3000 metriä 12 minuuttissa juoksee millä tekniikalla tahansa jos on vain KUNTOA. Kun ei jaksa, niin pitää sitten keksiä selityksiä
- totta21
Nimetön kirjoitti:
3000 metriä 12 minuuttissa juoksee millä tekniikalla tahansa jos on vain KUNTOA. Kun ei jaksa, niin pitää sitten keksiä selityksiä
Hyvässä kunnossa oleva juoksee todennäköisesti takaperin saman matkan kuin huonossa kunnossa oleva normaalisti juoksien, eli kyllä tuo juoksutekniikkaan vetoaminen tosiaan on aika selittelyä. Näinhän se on käytännössä; katsokaapa näitä fitness pellejä...kuntosaleilla venytellää musiikin tahdissa keppi hartioilla ja noustaan steppilaudalle ja käydään välillä juomassa urheilujuomaa pullosta ja sitten lopuksi lähdetään muutaman kilometrin lenkille hiipimisvauhdilla. Mutta kun se vauhti pitäisi sitten sovittaa 12 minuutin ajaksi niin että pääsisi 3000 metriä, niin happi loppuu jo 2000 metrin kohdalla. Ja mitä tulee edellisen kirjoittajan älykkyystestiin, niin kyllä poikkeuksetta kaikki Mensan testit läpäisseet menestyvät elämässään hyvin toisin kuin vaikkapa taiteellisesti lahjakkaat jotka yleensä elävät apurahojen turvin.
- vielä..
on tietenki hyötyä, mut jos otetaa joku ranskan ympäriajo pyöräiliä(aineita täynä oleva =)) niin se juoksee sen kolmetonnia, vaikka ahtisaaren tekniikalla ja kevyesti. Ja en tiiä, voin olla väärässä, mut paljonkoha nuo kilpakävelijät vetää kävellen cooperissa. Epäilen et ainaki 3000 menee helposti kävellenkin :D
- Poika kohta 13v
vielä.. kirjoitti:
on tietenki hyötyä, mut jos otetaa joku ranskan ympäriajo pyöräiliä(aineita täynä oleva =)) niin se juoksee sen kolmetonnia, vaikka ahtisaaren tekniikalla ja kevyesti. Ja en tiiä, voin olla väärässä, mut paljonkoha nuo kilpakävelijät vetää kävellen cooperissa. Epäilen et ainaki 3000 menee helposti kävellenkin :D
Onko teidän mielestä kohta 13v pojalle 1810m huono tulos?
- Pitkänmatkanjuoksija
Poika kohta 13v kirjoitti:
Onko teidän mielestä kohta 13v pojalle 1810m huono tulos?
No on tosiaan ikäisellesi huono tulos. Itse juoksin 14-vuotiaana 3050 metriä.
- Parempipitkäsämatkas
Pitkänmatkanjuoksija kirjoitti:
No ei sinunkaan tuloksesi hyvä ole itse juoksin 14-vuotiaana 3100 metriä. HIEKKAKENTÄLLÄ!
- no name
Parempipitkäsämatkas kirjoitti:
No ei sinunkaan tuloksesi hyvä ole itse juoksin 14-vuotiaana 3100 metriä. HIEKKAKENTÄLLÄ!
Juoksin 13-vuotiaana (viime vuonna) 2985 metriä, mutta tavote tänä vuonna on 3100.
- Täti
Pitkänmatkanjuoksija kirjoitti:
Haloo!!! Poika on siis vasta 12! Eiköhän tulos ole o.k.! Pakkoko tulla pullistelemaan kahta vuotta vanhempana juostulla huipputuloksella?! Ego ilmeisesti niin heikko, että on pakko. :(
- se näin on
kestävyyksiä on moneen suuntaan: tämä mittaa juuri juoksukestävyyden...
Itse olen pian 13 vuotta, 150cm pitkä ja 43kg painava
Kävin juuri juoksemassa cooperin testin, tulos 2600m maastossa tasavauhtia ja minulla on astma.
Vaikka olisi astma, se ei vaikuta kuntoon. Astma vain heikentää hapen saantia, jolloin lihakset hyytyvät nopeammin, vaikka kunto olisikin hyvä.
Toisaalta mitä enemmän juoksee, sen parempi kunto, sehän on sanomattakin selvää.
Pitää paikkansa, ei auta selitellä jos jää johonkin 2000 ja on terve. Silloin ei todellakaan ole hyvä kunto, eikä juoksutekniikalla ole merkitystä, koska jokainen pystyy jonkin matkaa juoksemaan 15km/h, eli jos tätä vauhtia keskimäärin juoksee, lopputulos on 3000 m. jos ei pysty juoksemaan sitä vauhtia edes 250metriä eli 1min, silloin ohn varmasti rapakunnossa - Intti -87
Kyllä Cooper on paras yleisesti käytetty hapenottokyvyn hyvyyden mittari. Ne jotka pyrkivät selittelemään notkeuksia ja muita tekijöitä mukaan, eikun kokeilemaan Cooperia. Ei sen notkeuden pitäisi haitaksi olla ja jos ei silti kulje, niin sulla on huono hapenottokyky. Juoksutekniikka vaikuttaa vähän, mutta ei vääristä liikaa totuutta kuitenkaan.
Juoksin muuten intissä 85kg painoisena 3200m ja olin lisäksi koko saapumiserän toinen kaikkiaan kahdesta äijästä jotka kiitettävän Cooperin (>3000m) lisäksi tekivät maksimipisteet lihasvoimatestistä. Monella jäi kiinni 15 leuanvedon vaatimuksen kohdalla...Penkiltä nostin ennen inttiä 115kg ja samoihin aikoihin juoksin 3300m Cooperin. Mielestäni silloin olin parhaimmassa kunnossa ikinä. Joo, kunto laskí hiukan inttiin mentyä, ei ollut kunnon treenejä ja liian vähän ravintoa! Useimmilla pullamössäpojilla kunto meni toki toiseen suuntaan.
Kyllä, ymmärrän siis monipuolisuuden nimiin perustelevien mielipiteitä. Silti Cooper on mielestäni paras kunnon mittari.
Nyt olen 40v. ja 95kg painoinen ja juuri eilen juoksin Cooperin, 2900m meni. BTW, 2800 on kolmekymppiselle miehelle erinomaisen raja, naisilla vastaava raja on 2600m. Penkiltä meni tässä jo välillä 140kg, mutta nyt olen 110kg kunnossa. Tehkää perässä, sitten nelikympisenä!- Tepaa
Tässä on asiaa.
Mutta toisaalta sekin on muistettava, että maksimaalinen voima ja kestävyyskunto eivät kulje käsi kädessä. Kaveri on armeijassa lentäjänä. Kertoi seuraavanlaisen jutun:
Heillä oli siellä lihaskuntotestit. Mies treenasi niitä varten tekemällä todella paljon lihaskuntotreeniä salilla. Saikin sitten näistä testeistä aivan huipputulokset.
Mutta pian oli jonkinlaisen juoksu- ja kestävyyskuntotesti. Jos oikein muistan niin juoksivat jossain mäellä, alhaalta ylös. Ylhäällä sitten mitattiin kaikilta maitohappoarvot. Lihastreenistä johtuen arvot olivat tällä tyypillä jopa 2 x korkeammat kuin muilla.
Ja tähän kunnon osa-alueisiin voisi mainita sen, että asiahan toodella on näin niin kuin jotkut ovat sanoneet ja ei ole niin kuin toiset väittävät. Itse tulin juuri juoksuradalta: 3370 m coopperissa. Mutta otetaanpa sitten lihaskunto: leukoja menee hyvänä päivänä kymmenen, penkistä ehkä 50-60 kg --> ei mikään paras. Toisaalta en lajissani (suunnistus) tarvitse lihasvoimaa, joten en sitä treenaa. Ja notkeudessa olen kankeimmasta mahdollisesta päästä.
Voin sanoa olevani kunnossa KESTÄVYYDEN osalta. Muut kunnon osa-alueet jäävät aika pahasti varjoon. Joten ihan turha väittää että cooper testaa valehtelematta KUNNON. - tapettu-itsetuno
Tepaa kirjoitti:
Tässä on asiaa.
Mutta toisaalta sekin on muistettava, että maksimaalinen voima ja kestävyyskunto eivät kulje käsi kädessä. Kaveri on armeijassa lentäjänä. Kertoi seuraavanlaisen jutun:
Heillä oli siellä lihaskuntotestit. Mies treenasi niitä varten tekemällä todella paljon lihaskuntotreeniä salilla. Saikin sitten näistä testeistä aivan huipputulokset.
Mutta pian oli jonkinlaisen juoksu- ja kestävyyskuntotesti. Jos oikein muistan niin juoksivat jossain mäellä, alhaalta ylös. Ylhäällä sitten mitattiin kaikilta maitohappoarvot. Lihastreenistä johtuen arvot olivat tällä tyypillä jopa 2 x korkeammat kuin muilla.
Ja tähän kunnon osa-alueisiin voisi mainita sen, että asiahan toodella on näin niin kuin jotkut ovat sanoneet ja ei ole niin kuin toiset väittävät. Itse tulin juuri juoksuradalta: 3370 m coopperissa. Mutta otetaanpa sitten lihaskunto: leukoja menee hyvänä päivänä kymmenen, penkistä ehkä 50-60 kg --> ei mikään paras. Toisaalta en lajissani (suunnistus) tarvitse lihasvoimaa, joten en sitä treenaa. Ja notkeudessa olen kankeimmasta mahdollisesta päästä.
Voin sanoa olevani kunnossa KESTÄVYYDEN osalta. Muut kunnon osa-alueet jäävät aika pahasti varjoon. Joten ihan turha väittää että cooper testaa valehtelematta KUNNON. - mire
Tepaa kirjoitti:
Tässä on asiaa.
Voin sanoa olevani kunnossa KESTÄVYYDEN osalta. Muut kunnon osa-alueet jäävät aika pahasti varjoon. Joten ihan turha väittää että cooper testaa valehtelematta KUNNON. - just me
mire kirjoitti:
Moi!
Onko huono tulos minulta, 13v tytöltä, kun juoksen cooperissa 2100m?
Wikipedian cooper tilastoiden mukaan minulla on erinomainen kunto ikäisekseni.
Jos tuo ei kuitenkaan riitä, niin mihin minun pitäisi yltää?? - nöööf
just me kirjoitti:
Moi!
Jos tuo ei kuitenkaan riitä, niin mihin minun pitäisi yltää??Kysyn samaa... 16v tyttö ja 2500m. Mites tämä?
- eoajfaofjjaf
nöööf kirjoitti:
Kysyn samaa... 16v tyttö ja 2500m. Mites tämä?
Aerobinen kuntosi on ikäiseksesi erittäin hyvä, niin kuin voit esim. Wikipedian Cooperin testin sivuilta todeta. Kun täällä puhutaan siitä "maagisesta" 3000 metristä, on ilmeisesti puhujina lähinnä parikymppiset nuoret miehet. Tulos pitää aina suhtetuttaa ikään ja sukupuoleen!
Ja kuten moni on todennut "hyvä kunto" koostuu monesta osa-alueesta, mutta onnea hyvästä Cooper-tuloksestasi! - oejafafnmaöewäöaä
just me kirjoitti:
Moi!
Jos tuo ei kuitenkaan riitä, niin mihin minun pitäisi yltää??Aerobinen kuntosi on ikäiseksesi erittäin hyvä, niin kuin voit esim. Wikipedian Cooperin testin sivuilta todeta. Kun täällä puhutaan siitä "maagisesta" 3000 metristä, on ilmeisesti puhujina lähinnä parikymppiset nuoret miehet. Tulos pitää aina suhtetuttaa ikään ja sukupuoleen!
Mutta kuten moni on todennut "hyvä kunto" koostuu monesta osa-alueesta, mutta onnea hyvästä Cooper-tuloksestasi. - Apinan raivo
Tämän päivän kunto 36v :
Penkki 125kg
Cooper 3520m - mutta,
just me kirjoitti:
Moi!
Jos tuo ei kuitenkaan riitä, niin mihin minun pitäisi yltää??itse juoksin 2800m kun olin 13v(poika), sain jopa vapaatunnin sen kunniaksi liikunnanopettajalta. Lupasi kaikille 2800m juokseville vapaatunnin liikkiksestä ja juoksin tasan 2800m ja istahdin maaliviivalle istumaan vaikka opettaja kuinka huusi että aikaa vielä on:o)
- no pain
Apinan raivo kirjoitti:
Tämän päivän kunto 36v :
Penkki 125kg
Cooper 3520mpaljon omapaino ja mitenkäs kyykky ja maastaveto
- on??
maastavedon, kyykyn etukyykky ja suorille käsille noston tulokset
- lihava_gay
tää on semmonen yli-ikäinen kuntohirmu joka suhtautuu kaikkeen urheiluun melkeimpä maanisesti ja pitää itseään parempana ihmisenä tulostensa takia. hänestä ikinä on tuskin ammattiurheilijaa tullut mutta voi lihaville ikäisilleen kavereilleen aina kunnosta ivailla jos itsetunto kaipaa kohennusta.
epäilen myöskin että kyseinen keski-ikäinen ukko käy solariumissa tiuhaan ja saattaa käyttää dopingia (reseptillä tai ilman) vanhenemisen estoon.
toivottavasti kaveri ei joudu esim onnettomuuteen jonka seurauksena olisi parin kuukauden treenitauko ja lihasten lähtö. voisi minäkuva murentua ku onnelassa pikkutytöt haukkuvat vanhaksi ja lihavaksi. - Jakke
eoajfaofjjaf kirjoitti:
Aerobinen kuntosi on ikäiseksesi erittäin hyvä, niin kuin voit esim. Wikipedian Cooperin testin sivuilta todeta. Kun täällä puhutaan siitä "maagisesta" 3000 metristä, on ilmeisesti puhujina lähinnä parikymppiset nuoret miehet. Tulos pitää aina suhtetuttaa ikään ja sukupuoleen!
Ja kuten moni on todennut "hyvä kunto" koostuu monesta osa-alueesta, mutta onnea hyvästä Cooper-tuloksestasi!Niin cooperin testin tulos pitää nimenomaan suhteuttaa ikään.
Minä, mies 49v, en ole aikoihin kokeillut, kuinka matka taittuu 12 min:ssa.
Nykyään juoksen pitkiä lenkkejä (n.15 km) sellaisella 2400 metrin cooper
keskiarvovauhdilla.
- eipä ole paljon tullut juostua
Tämä on hauska katsoa, miten joku kehuu kovalla juoksu tuloksellaan... Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että kyllä Cooper testi mittaa hyvää kuntoa kieltämättä, mutta se ei välttämättä kerro huonosta kunnosta, vaan enemmänkin siitä että ei ole juoksutekniikkaa eikä siinä vaadittavaa hengitystekniikkaa harjoitellut.
Harrastan itse paljon uimista ja menen melko kovaakin. Haluaisin kuulla mielipiteen siitä, että kun laitetaan yli 3000m juoksija, jolla ei ole uimatekniikka hallussa uimaan 12 min ja verrataan sitä kaveriin joka juoksee 2400m cooperissa, mutta tällä kaverilla on uimatekniikka kunnossa.. Kumpi ui pidemmälle ?
Epäilen vahvasti että se jolla on tekniikka kunnossa..... Kertooko tämä sitten sen, että tuo 3000m juoksijan kunto on huonompi kuin 2400m juoksijalla ?? Tässä ei voi todellakaan syyttää ulkoisia tekijöitä.
Vai onko niin, että juokseminen on todellakin ainoa tapa testata kuntoa... näin taitaa olla ainakin Suomessa..- .......--....
uintia ja juoksua ei voi rinnastaa.
Kunto voi olla hyvä, vaikka ei osaisi uida ensinkään. Mutta Kunto ei voi olla hyvä, jos on ehjät jalat eikä pysty juoksemaan. - jsijsijsaij
.......--.... kirjoitti:
uintia ja juoksua ei voi rinnastaa.
Kunto voi olla hyvä, vaikka ei osaisi uida ensinkään. Mutta Kunto ei voi olla hyvä, jos on ehjät jalat eikä pysty juoksemaan.Jos laitetaan juoksija ja uimari ensin juoksemaan cooper, ja sitten uimaan se, olettaen että heillä on yhtä hyvä kunto, niin eikö ole todennäköistä että uimari ui enemmän kuin juoksija, kun taas juoksija juoksee enemmän kuin uimari?
Tekniikalla ON väliä, myös juoksussa. Cooperin testi antaa kyllä hyvin suuntaa, mutta se ei siltikään kerro kaikkea puolueettomasti, uskokaa tai älkää. Olen ollut nuorena erinomaisessa kunnossa, mutta pitkän matkan juoksussa en ole pärjännyt KOSKAAN. Hyvän kuntoni tiedän muista lajeista, joita jaksoin loputtomiin hyvällä tempolla, kuten jääkiekko. Cooperissa juoksin hyvin, se kertoi kyllä että kuntoa on, mutten siltikään päässyt juoksunharrastajien tasolle- hävisin heille tasan tarkkaan tekniikassa/harrastamattomuudessani. Jos kunnon mittarina olisi ollut jokin minun ominaisuuksiini paremmin soveltuva laji, olisivat juoksijat jääneet varmasti toiseksi. Uinnissa taas olen aina ollut kertakaikkisen surkea tapaus. Uinticooperissa olisin varmaan saanut nelosen, eikä se olisi todellakaan kertonut kunnostani totuutta.
Ei sovi unohtaa, että ihmiset tosiaan ovat liikunnallisilta ominaisuuksiltaan erilaisia. Toisen kroppa on kuin luotu juuri kestävyysurheiluun, toinen on parempi esim. räjähtävää voimaa vaativissa suorituksissa. Koulun liikuntatunneilla ei ainakaan minun aikanani ole otettu huomioon tätä erilaisuutta riittävästi. Joillain ihmisillä siis on ihan oikeasti luonnostaan paremmat ominaisuudet juosta cooper, ja he saavat siitä etua muihin nähden. Ei huippu-urheilijatkaan hallitse kaikkia urheilulajeja, näin on myöskin tavisten kohdalla.
Eli siis- hyväkuntoinen saa kyllä hyvän tuloksen cooperissa, mutta ei yhtä hyvää kuin lajin harrastaja/ sellainen, joka nyt vain on luotu kestävyysurheiluun. - Ananasvakuuttaja
Uinti ny on helvetin paljon tekniikkaherkempi laji kuin juokseminen. Juoksemisessa tarvitaan pääasiassa vain jalkoja, kun uinnissa taas jalkoja ja käsiä. Uinnin liikeradat paljon vaikeampi hallita kuin mitä juoksemisessa tarvitaan.
- Kenneth kooper
Kaikki kyllä tuntuvat tietävän mikä on Cooperin testi, mutta ikävä kyllä koulusivistyksen tason se kyllä eittämättä kertoo, sillä liikuntaopistossakaan ei kovin moni opettajakaan tiedä todellisuudessa Cooperin testin koko laajuutta josta vain tuo 12 minuutin juoksulenkki on pieni osa.
Cooperin testiin kuuluu myös henkisten voimavarojen testaaminen, soveltuvuus testi esim paineen alaisena työskentelyyn kriisitilanteissa, testi normaalista kanssakäymisestä rutiininomaisessa ympäristössä, ja monta muuta myös.
Huomautan että jos Kenneth H Cooperin testi kokonaisuudessaan otettaisiin käyttöön, niin ne pitkälle juoksijoiden hymy kyllä hyytyy ainakin puolella.
sillä armeijan hommissa ei tulisi pärjäämään pelkällä juoksutaidolla, eikä kovin hyvin vaativassa työelämässäkään.
niin että fukc off.- guntteri
juoksu taito on todella tärkeä étenkin tositilanteessa - eli voi juosta karkuun !! tosin uimataitokin on merkityksellinen sillä uimataidottomia hukkui Vuokseen edellisessä taistossa....
- Aramis*
guntteri kirjoitti:
juoksu taito on todella tärkeä étenkin tositilanteessa - eli voi juosta karkuun !! tosin uimataitokin on merkityksellinen sillä uimataidottomia hukkui Vuokseen edellisessä taistossa....
Jos aikuinen mies (ei vanhus) ei juokse cooperissa 2500 metriä, niin paha sitä on ruveta selittelemään millään uinnin paremmin sopivuudella tai huonolla juoksutekniikoilla. Ok, on niitäkin joilla ihan oikeasti ei kroppa mahdollista tuon vauhtista juoksua, mutta muuten kyse on yksinkertaisesti huonosta kunnosta. Cooper ei mittaa kaikkea, mutta vähän sama kun älykkyystestien kanssa. Jos vedät sieltä 75 pinnaa, niin ei paljon selittelyt auta.
- !!
Cooperin testi kertoo enemmän hyvästä kuin huonosta kunnosta.
- kurahousut
Ainakin Cooperin testi on todistanut sen, että paljon julkisuudessakin olevat jääkiekkoilijat ovat huonokuntoisia. Kun tuli julkisuuteen, etteivät nuoret jääkiekkoilijat jaksa vetää yhtäkään leukaa epäilyksiä huonosta kunnosta heräsi. Sitten tulivat nämä Coopertulokset ja totuus on, että jääkiekkoilija juokseen 3000 metriä korkeintaan, hiihtäjä 4000 metriä. Siinä eivät selittelyt auta.
- DiRulla_x
Tuskin mikään muu on tehnyt niin paljon hallaa liikunnalle kuin cooper-testi. Kenneth Cooper on luonut jokaista liikkujaa kohti 2-3 liikunnan vihaajaa testillään.
Kuinka hyvä testi cooper on? No mietitäänpäs tätä: Cooperista on myös uintiversio ja kas kumma henkilö joka sai juoksusta huonon tuloksen saikin erinomaisen tuloksen uimalla.
Juoksemisessakin on jokaiselle tyypillinen hyötysuhde. Toisella on taloudellinen askel ja toisella taas esim. lantionivelet sellaiset, että syntyy väkisin paljon turhaa liikettä. Uinnissa taas uintitekiikka on aivan ratkaiseva tekijä.
Ja muistutettakoon siitä, että cooper-testiluotiin mittaamaan maksimihapenottokykyä. Hapenottokyvyn tekijät ovat: keukojen koko, rakkuloiden tehokkuus, vaskulaarinen kunto ja solutasolla hapenkäytön tehokkuus. Ihminen voi vaikka sauvakävellä vaikkapa 2000 km keskisykkeellä 125 ja sen jälkeen hänellä taatusti on hyvä vaskulaarinen kunto, muttei välttämättä kovinkaan kova maksimihapenottokyky. Elimistö tottuu tiettyyn kuormitustasoon.
VAskulaarisen peruskunnon rakentaminan vaatii aina pitkiä aikoja. Kun se on kohdallaan, maksimihapenottokykyä voidaan nopeasti viikoissa-joissain kuukausissa nostaa huomattavasti.- fghf
Näinhän se on. Alakoulussa oli cooperin testi niin yksi kavereistani vetäisi reilusti yli 3000 m ja itse juoksin noin 2600 m. Sitten kun oli uintitesti, jossa piti uida n. 800-1000 m niin kaverihan ei jaksanut uida puoliakaan matkasta ja minä olin nopeimpia siinä testissä. Eli cooperilla testataan erilaista kuntoa kuin vaikka jossain uintitestissä
- Riinamaija_30v
Juoksin cooperin testin pari vuotta sitten ja tunsin saapuessani juoksupaikalle, että flunssa nousee. En tietenkään voinut jättää testiä väliin ja tiesin, että en saa mitään kuolemantautia vaikka juoksenkin. No... sain jälkeenpäin mielipiteen, että tuo flunssa olisi vaikuttanut ainakin 20% huonontavasti testitulokseen. Mutta hämmentävintä oli se, että sain huonoimman testituloksen. Testitulokseni oli siis sama kuin henkilöllä joka olisi kävellyt koko 12 min. En pitänyt peruskuntoani surkeana vaikka en loistavanakaan. En siis odottanut että testitulos oli huonointa kategoriaa koska liikun säännöllisesti (tuohon aikaan taisi olla 3 krt viikossa). Mielenkiinnolla juoksen testin uudelleen, ehkä jo tulevana syksynä Citycooperissa.
- Vääräleuka
Siis joku ohitti sut kävellen kun sinä juoksit. Onnea vaan "hyvästä" suorituksesta :D
- tavallinen kuntoilija
Tavalliselle kuntoilijalle käytetään nykyään enemmän 2km kävelytestia ja sykkeen loppumittausta, se kertoo enemmän arkipäivän kunnosta.
- vain heikkokuntoisille
UKK-testi antaa TODELLA pieleen menevän arvion varsinkin sellaiselle aktiivikuntoilijalle, jonka sykealueet eroavat merkittävästi tilastollisista
keskiarvoista/kaavoista. - olekkaan.
vain heikkokuntoisille kirjoitti:
UKK-testi antaa TODELLA pieleen menevän arvion varsinkin sellaiselle aktiivikuntoilijalle, jonka sykealueet eroavat merkittävästi tilastollisista
keskiarvoista/kaavoista.Innokas aktiivikuntoilija ei olekkaan tavallinen kuntoilija, vaan himoliikkuja tarvitsee rasittavammat testit, eli silloin vaikka Coopperi, jos ei polkupyöräergometria tms. ole käytettävissä.
- cooperilla
olekkaan. kirjoitti:
Innokas aktiivikuntoilija ei olekkaan tavallinen kuntoilija, vaan himoliikkuja tarvitsee rasittavammat testit, eli silloin vaikka Coopperi, jos ei polkupyöräergometria tms. ole käytettävissä.
voi pyyhkiä pe****tä ! En pysty cooperissa kuin tuskin 2500 metriin, mikä on surkea tulos tällaiselle 56 vuotiaallekin miespololle, mutta pystyn pyöräilemään 10 kilometriä alle 15 minuutin eli yli 40 kmh keskivauhtia. Jos 10 kilometriä olisi "pyöräilycooper", luulen ettei 1000 yrittäjästä (ikäisestäni) kuntoilijasta yksikään pysty tuohon. Summasummarum-eli kunto on lajikohtaista, ei cooperilla pysty (juoksu) mittaamaan oikeastaan yhtään mitään.
kolmen vuoden päästä täytän sen kuuluisan viiskymppiä. Armeijassa juoksin Cooperin 2900m. Paras viiskymppis-lahjus oli että saisin itseni siihen kuntoon että vähintään sama menisi kuin intissä.
Hyvällä alulla ollaan, talvella jäi tupakki pois ja pikkuhiljaa hölkkäkin luontuu ettei heti hengästy henkiltä :)
Noh kolme vuotta aikaa ottaa 30 vuotta takaisin.- -
Niin sitä pitää!
- tenzo
- kirjoitti:
Niin sitä pitää!
Kyllä se niin vaan on sanoi porukka mitätahansa...jos ei 3000m pääse cooper testissä niin lussupersehän sitä on...
- ----
tenzo kirjoitti:
Kyllä se niin vaan on sanoi porukka mitätahansa...jos ei 3000m pääse cooper testissä niin lussupersehän sitä on...
Näin se vaan menee!3000m coopperissahan on käytännössä melko hiljasta vauhtia...kyllä se on täysin kunnosta kiinni jos siitä paljon jää,,ei se vielä tuossa vauhdissa paljon tekniikkaa kaipaa...Nykynuoriso, johon myös itse kuulun on kyllä uskomattoman huonokuntoista, jos 2500m tekee tiukkaa, ei ymmärrä, kävellen pääsee samaan tulokseen...itsellä menee sinne 3500m paikkeille..ja ihan kuntoilija olen.
- Testin tulos
---- kirjoitti:
Näin se vaan menee!3000m coopperissahan on käytännössä melko hiljasta vauhtia...kyllä se on täysin kunnosta kiinni jos siitä paljon jää,,ei se vielä tuossa vauhdissa paljon tekniikkaa kaipaa...Nykynuoriso, johon myös itse kuulun on kyllä uskomattoman huonokuntoista, jos 2500m tekee tiukkaa, ei ymmärrä, kävellen pääsee samaan tulokseen...itsellä menee sinne 3500m paikkeille..ja ihan kuntoilija olen.
Olen 34-vuotias mies ja juoksin Cooperin testin viikonloppuna. Tulos 2700 metriä. En ole harrastanut liikuntaa aktiivisesti, mutta olen satunnaisesti käynyt lenkkeilemässä. Painan 87 kiloa. Armeijassa aikanaan meni 3000 metriä alle 80 kiloisena, mikä on tavoitteena uudelleen. Vielä 26-vuotiaana juoksin 3000 metriä Cooperissa ja viikon päästä uudelleen 3050 metriä. Silloin harrastin säännöllisemmin liikuntaa. Mielestäni nimenomaan Cooperin testi mittaa hyvin maksimaalista hapenottokykyä. Keveydestä olisi kyllä etua tässä testissä...
- 13v.
Testin tulos kirjoitti:
Olen 34-vuotias mies ja juoksin Cooperin testin viikonloppuna. Tulos 2700 metriä. En ole harrastanut liikuntaa aktiivisesti, mutta olen satunnaisesti käynyt lenkkeilemässä. Painan 87 kiloa. Armeijassa aikanaan meni 3000 metriä alle 80 kiloisena, mikä on tavoitteena uudelleen. Vielä 26-vuotiaana juoksin 3000 metriä Cooperissa ja viikon päästä uudelleen 3050 metriä. Silloin harrastin säännöllisemmin liikuntaa. Mielestäni nimenomaan Cooperin testi mittaa hyvin maksimaalista hapenottokykyä. Keveydestä olisi kyllä etua tässä testissä...
haha säälittävää katseltavaa , kyllä se cooperi on paras testi , jolla kunto mitataan . Olisi kyllä huvittavaa jos se pitäisi suorittaa uimalla !:D Itse juoksin 3000 kuukausi sitte . Huonoin liikuntaryhmästä juoksi semmosen 1200.
- 40V
13v. kirjoitti:
haha säälittävää katseltavaa , kyllä se cooperi on paras testi , jolla kunto mitataan . Olisi kyllä huvittavaa jos se pitäisi suorittaa uimalla !:D Itse juoksin 3000 kuukausi sitte . Huonoin liikuntaryhmästä juoksi semmosen 1200.
Cooperin testi mittaa kapeaa kunnon osa-aluetta, eikä se kerro peruskunnosta tai pitkän matkan kunnosta lähellekkään kaikkea. Toki jos ikä ja sukupuoli huomioidaan niin tuloksesta voi jotain päätellä.
Juoksin huvikseni Cooperin testin 15 vuoden tauon jälkeen ekaluokkalaisen tyttöni yllyttämänä. Tyttö juoksi minun kanssa samaa tahtia ensimmäiset 2000m, jonka jälkeen juoksu vaihtui hänen osaltaan kävelyyn. Alkuun tyttö olisi mennyt kovempaakin, mutta jarruttelin ja sanoin, että ei nyt niin kovaa mennä :D
Wikipedian mukaan olen hyväkuntoinen ja tyttöni kunto on erinomainen. Molemmista olen samaa mieltä wikipedian kanssa, vaikka molempien tulos jäi alle 2500.
Tyttö sai kyllä kovat kehut suorituksesta. Minusta pienikokoiselle ekaluokkalaiselle tytölle yli 2000m on älyttömän kova tulos.
Omalta osaltani yli 15 vuotta pitkiä työpäiviä istumatyötä on vaatinut veronsa ja paino ehti nousta paljon nuoruuden alipainoisesta tilasta aika paljon ennekuin tein asialle jotain. Nyt paino laskee hitaasti mutta varmasti. Kiitos 2 vuotta sitten uudelleen aloitetun liikunnan.
Peruskunnon hoitamiseksi harrastan hyötyliikuntaa ja vähän muutakin liikuntaa. Hyötyliikuntana pyöräilen vuositasolla n. 6000 km, lisäksi tavella hiihdän n. 500km ja kesällä harrastan mm. soutua.
Tästä kohtuullisesta liikuntamäärästä huolimatta cooperin testin perusteella olen monien mielestä onneton läskiperse kun en pääse edes 2500. Itse pidän omaa vähän alle 2500 tulosta silti ihan kohtuullisena, kun sekä paino, että ikä huomioidaan. Väittäisin, että jos lajiksi otettaisiin juoksun sijaan hiihto, pyöräily tai soutu ja vaihdettaisiin minuutit tunneiksi, niin aika moni täällä yli 3000 tuloksella elvistelevä olisi 10 tunnin kohdalla kaukana takanapäin. Uskaltaako joku koittaa?
Syy miksi uskallan väitää noin on perintötekijöissä ja siinä minkä tyyppiseen liikuntaan elimistö on tottunut.
Se nyt vaan on niin, että erilaiset ruuminrakenteet ja tekniikka tai sen puute vaikuttaa tulokseen merkittavästi. Toki testi sen verran kertoo, että esim wikipedian talukkon alarjat pitää aika hyvin paikkaansa. Mutta en sanoisi, että kaikki 2700 juosseet 17 vuotiaat miehet on hyväkuntoisia. Jos on ruumiinrakenteeltaan juoksija, niin pikemminkin 3000 vaaditaan, että voi kutsua hyväkuntoiseksi ja 3500 että kunto olisi erinomainen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
Nuorena teimme kaveripiirissä pienen poikitieteellisen testinkin asian ympäriltä.
Itse juoksin nuorena säälittävät 3100m. Kun osa kavereista juoksi yli 4000 m. Päätimme sitten kerran porukalla mitata pitkällä pyörälenkillä mikä on pitkän matkan kuntojen ero, kun laji ei ole juoksu, jossa tekniikka merkitsee aika paljon. Katsotaan sitten lenkin jälkeen olemmeko me 3000 juoksevat selvästi huonokuntoisempia, kuin 4000 juoksevat. Tulos yllätti aika ikävällä tavalla nuo 4000 juoksevat. 50 kilometrin kohdalla meno alkoi hyytymään ensimmäisenä juurikin noiden yli 4000 juoksevien kohdalla ja me "onnettomat" 3000 juoksevat saivat ottaa vetovastuun. (Alkumatkasta oli kiertävä vetovastuu.)
Ei muuten perillä tarvinnut kuunnella kuittauksia huonosta kunnosta, kun "paraskuntoiset" olivat olleet "heikkokuntoisten" vedettävänä loppumatkan (Vetäjänä tarkoitan tässä letkan ensimmäisenä pyöräilevää) :D - suhteellista on
40V kirjoitti:
Cooperin testi mittaa kapeaa kunnon osa-aluetta, eikä se kerro peruskunnosta tai pitkän matkan kunnosta lähellekkään kaikkea. Toki jos ikä ja sukupuoli huomioidaan niin tuloksesta voi jotain päätellä.
Juoksin huvikseni Cooperin testin 15 vuoden tauon jälkeen ekaluokkalaisen tyttöni yllyttämänä. Tyttö juoksi minun kanssa samaa tahtia ensimmäiset 2000m, jonka jälkeen juoksu vaihtui hänen osaltaan kävelyyn. Alkuun tyttö olisi mennyt kovempaakin, mutta jarruttelin ja sanoin, että ei nyt niin kovaa mennä :D
Wikipedian mukaan olen hyväkuntoinen ja tyttöni kunto on erinomainen. Molemmista olen samaa mieltä wikipedian kanssa, vaikka molempien tulos jäi alle 2500.
Tyttö sai kyllä kovat kehut suorituksesta. Minusta pienikokoiselle ekaluokkalaiselle tytölle yli 2000m on älyttömän kova tulos.
Omalta osaltani yli 15 vuotta pitkiä työpäiviä istumatyötä on vaatinut veronsa ja paino ehti nousta paljon nuoruuden alipainoisesta tilasta aika paljon ennekuin tein asialle jotain. Nyt paino laskee hitaasti mutta varmasti. Kiitos 2 vuotta sitten uudelleen aloitetun liikunnan.
Peruskunnon hoitamiseksi harrastan hyötyliikuntaa ja vähän muutakin liikuntaa. Hyötyliikuntana pyöräilen vuositasolla n. 6000 km, lisäksi tavella hiihdän n. 500km ja kesällä harrastan mm. soutua.
Tästä kohtuullisesta liikuntamäärästä huolimatta cooperin testin perusteella olen monien mielestä onneton läskiperse kun en pääse edes 2500. Itse pidän omaa vähän alle 2500 tulosta silti ihan kohtuullisena, kun sekä paino, että ikä huomioidaan. Väittäisin, että jos lajiksi otettaisiin juoksun sijaan hiihto, pyöräily tai soutu ja vaihdettaisiin minuutit tunneiksi, niin aika moni täällä yli 3000 tuloksella elvistelevä olisi 10 tunnin kohdalla kaukana takanapäin. Uskaltaako joku koittaa?
Syy miksi uskallan väitää noin on perintötekijöissä ja siinä minkä tyyppiseen liikuntaan elimistö on tottunut.
Se nyt vaan on niin, että erilaiset ruuminrakenteet ja tekniikka tai sen puute vaikuttaa tulokseen merkittavästi. Toki testi sen verran kertoo, että esim wikipedian talukkon alarjat pitää aika hyvin paikkaansa. Mutta en sanoisi, että kaikki 2700 juosseet 17 vuotiaat miehet on hyväkuntoisia. Jos on ruumiinrakenteeltaan juoksija, niin pikemminkin 3000 vaaditaan, että voi kutsua hyväkuntoiseksi ja 3500 että kunto olisi erinomainen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
Nuorena teimme kaveripiirissä pienen poikitieteellisen testinkin asian ympäriltä.
Itse juoksin nuorena säälittävät 3100m. Kun osa kavereista juoksi yli 4000 m. Päätimme sitten kerran porukalla mitata pitkällä pyörälenkillä mikä on pitkän matkan kuntojen ero, kun laji ei ole juoksu, jossa tekniikka merkitsee aika paljon. Katsotaan sitten lenkin jälkeen olemmeko me 3000 juoksevat selvästi huonokuntoisempia, kuin 4000 juoksevat. Tulos yllätti aika ikävällä tavalla nuo 4000 juoksevat. 50 kilometrin kohdalla meno alkoi hyytymään ensimmäisenä juurikin noiden yli 4000 juoksevien kohdalla ja me "onnettomat" 3000 juoksevat saivat ottaa vetovastuun. (Alkumatkasta oli kiertävä vetovastuu.)
Ei muuten perillä tarvinnut kuunnella kuittauksia huonosta kunnosta, kun "paraskuntoiset" olivat olleet "heikkokuntoisten" vedettävänä loppumatkan (Vetäjänä tarkoitan tässä letkan ensimmäisenä pyöräilevää) :DCooperin-testi ei myöskään kerro mitään lihaskunnosta, jos punnerretaan, tehdään istumaannousuja tai vaikka leuanvetoja 12 minuuttia putkeen niin noinkohan siinäkään "juoksuihmeet" pärjäisivät.
Armeijassa aikanaan juoksin vain tasan 3000m cooperissa mutta täyspakkausmarssilla jouduin kantamaan yli 3500m juosseen kaverini varusteita puolimatkan jälkeen koska hän ei jaksanut, joten on olemassa kuntoa ja "kuntoa". - -.-
suhteellista on kirjoitti:
Cooperin-testi ei myöskään kerro mitään lihaskunnosta, jos punnerretaan, tehdään istumaannousuja tai vaikka leuanvetoja 12 minuuttia putkeen niin noinkohan siinäkään "juoksuihmeet" pärjäisivät.
Armeijassa aikanaan juoksin vain tasan 3000m cooperissa mutta täyspakkausmarssilla jouduin kantamaan yli 3500m juosseen kaverini varusteita puolimatkan jälkeen koska hän ei jaksanut, joten on olemassa kuntoa ja "kuntoa".Vaikka on muitakin testejä kuin cooperin testi , niin turhaan vikisette. Kyllä jokaisen 12-50 vuotiaan pitäisi päästä cooperissa vähintään 2500. Ihmekkö kun on näitä 1800 tuloksia kun ei muuta teekkään kuin istuu koneella hampurilainen ja kokis kädessä. Minua ainakin hävettäisi silmittömästi juosta alle 2200.
- Puolijumala
-.- kirjoitti:
Vaikka on muitakin testejä kuin cooperin testi , niin turhaan vikisette. Kyllä jokaisen 12-50 vuotiaan pitäisi päästä cooperissa vähintään 2500. Ihmekkö kun on näitä 1800 tuloksia kun ei muuta teekkään kuin istuu koneella hampurilainen ja kokis kädessä. Minua ainakin hävettäisi silmittömästi juosta alle 2200.
Jokaisen 12-50 vuotiaan pitäisi myös pystyä 15 leuanvetoon ja vähintään 60 istumaannousuun minuutissa.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien synnyn ehkäisyyn hyvä lihaskunto on parempi kuin hyvä juoksukunto. - RunForestRun
-.- kirjoitti:
Vaikka on muitakin testejä kuin cooperin testi , niin turhaan vikisette. Kyllä jokaisen 12-50 vuotiaan pitäisi päästä cooperissa vähintään 2500. Ihmekkö kun on näitä 1800 tuloksia kun ei muuta teekkään kuin istuu koneella hampurilainen ja kokis kädessä. Minua ainakin hävettäisi silmittömästi juosta alle 2200.
Ymmärrettävää toki on juoksutestin fanaattinen puolustus, kun lihaskunto ei riitä niin silloin pötkittävä pakoon, mitä pitemmälle sen parempi.
Faktahan on että JOKAISEN 15-50 vuotiaan on vedettävä 20 leukaa, dipattava 30 toistoa ja tehtävä sotilasmaastavetoa 40 toistoa. Ilman taukoja tietty. - happo-setä
-.- kirjoitti:
Ite arvostan kunnossa ja sen mittaamisessa pitää olla monipuolista - eikä vaan pelkästään sitä että kuntotestaaminen juoksevien pikku-keijujen hommaa.. samoin älykkyystesti - matemaattis-loogisesti, kolmiulotteisuutta hahmottava ja hyvä muistinen = perus-fiksu saa mensan ÄO testin läpi yli 125 pisteen helposti - mutta harva silti on vahvasti kaikissa seitsemässä älykkyyden lajissa vahva.. eli siis kaikille ketkä ei peruskoulustaan muista herraa nimeltä Howard Gardneriä.. niin hänen moni-älykkyys-teoriansa mukaan oli muistaakseni kielellinen älykkyys, matemaattis-loogista, visuaalista-, intrapsyykkistä- ja interpsyykkistä-, liikunnallista-, musikaalista-älykkyyttä. Ja perinteinen ÄO testikään ei kaikkia noita osa-alueita mittaa, mutta väitänkin että nekin mittaavat paremmin älykkyyttä kuin pelkkä reikäpäässä cooperin juokseminen kuntoa.
Juu olen nörtti, tunnustan sen - ja tuskin juoksen paria tonnia edes coopperissa - jalkojen leikkauksen jälkeen en ole juuri arvostanut juoksemista. Ne kun meni pilalle kyseisten testien aikaan Mikkelissä - kiitos Suomen armeija ja marssit, Tilkan keskussairaala ja ammattitaidoton leikkaushenkilökunta. Juu ja surkea kuntoinen olen myös .. tai no voimanostossa on aika monta mitallia tullut hankittua, ja työkseni vedän mm. ryhmäliikuntaa ja autan ihmisiä pääsemään kuntoon..siinä koneella istumisen ja koodailun ohessa.. mutta se onkin meidän pulla-mössö nörttien harrrastelua myös :D
Jos sanot että jokaisen on juostava yli 2000, minä sanon että jokaisen on pystyttävä punnertamaan raakana penkistä yli 200kg jos on yli 170cm pitkä ja pitää talvella pipoa. Tai että kyllä terve nuorimies kyykkää aina yli 300 kiloa??? Yhtä älykästä tai typerää eikö?
Jos sinua hävettää etten kykene juoksemaan niin minua hävettää että sinun maailmankatsomuksesi on suppea ja vieläpä tunnustat sen täällä julkisesti. - lekaaa
happo-setä kirjoitti:
Ite arvostan kunnossa ja sen mittaamisessa pitää olla monipuolista - eikä vaan pelkästään sitä että kuntotestaaminen juoksevien pikku-keijujen hommaa.. samoin älykkyystesti - matemaattis-loogisesti, kolmiulotteisuutta hahmottava ja hyvä muistinen = perus-fiksu saa mensan ÄO testin läpi yli 125 pisteen helposti - mutta harva silti on vahvasti kaikissa seitsemässä älykkyyden lajissa vahva.. eli siis kaikille ketkä ei peruskoulustaan muista herraa nimeltä Howard Gardneriä.. niin hänen moni-älykkyys-teoriansa mukaan oli muistaakseni kielellinen älykkyys, matemaattis-loogista, visuaalista-, intrapsyykkistä- ja interpsyykkistä-, liikunnallista-, musikaalista-älykkyyttä. Ja perinteinen ÄO testikään ei kaikkia noita osa-alueita mittaa, mutta väitänkin että nekin mittaavat paremmin älykkyyttä kuin pelkkä reikäpäässä cooperin juokseminen kuntoa.
Juu olen nörtti, tunnustan sen - ja tuskin juoksen paria tonnia edes coopperissa - jalkojen leikkauksen jälkeen en ole juuri arvostanut juoksemista. Ne kun meni pilalle kyseisten testien aikaan Mikkelissä - kiitos Suomen armeija ja marssit, Tilkan keskussairaala ja ammattitaidoton leikkaushenkilökunta. Juu ja surkea kuntoinen olen myös .. tai no voimanostossa on aika monta mitallia tullut hankittua, ja työkseni vedän mm. ryhmäliikuntaa ja autan ihmisiä pääsemään kuntoon..siinä koneella istumisen ja koodailun ohessa.. mutta se onkin meidän pulla-mössö nörttien harrrastelua myös :D
Jos sanot että jokaisen on juostava yli 2000, minä sanon että jokaisen on pystyttävä punnertamaan raakana penkistä yli 200kg jos on yli 170cm pitkä ja pitää talvella pipoa. Tai että kyllä terve nuorimies kyykkää aina yli 300 kiloa??? Yhtä älykästä tai typerää eikö?
Jos sinua hävettää etten kykene juoksemaan niin minua hävettää että sinun maailmankatsomuksesi on suppea ja vieläpä tunnustat sen täällä julkisesti.300kg kyykky 200kg raaka penkki on SUHTEELLISESTI paljon kovempi suoritus kuin 2000m cooperissa. Toki et tuota tosissasi edes varmaan tarkoittanut. Taitaapi suomesta löytyä paljon enemmän coopper 3000m juoksijoita kuin 200kg raakana penkkaavia. Jälkimmäinen ei taida ilman voisilmää aamupuurossa edes onnistua.
- 0293209329
lekaaa kirjoitti:
300kg kyykky 200kg raaka penkki on SUHTEELLISESTI paljon kovempi suoritus kuin 2000m cooperissa. Toki et tuota tosissasi edes varmaan tarkoittanut. Taitaapi suomesta löytyä paljon enemmän coopper 3000m juoksijoita kuin 200kg raakana penkkaavia. Jälkimmäinen ei taida ilman voisilmää aamupuurossa edes onnistua.
haloo, kyllä se niin on, että myös lihaskunto on tärkeää (punnerrukset, vatsalihakset, painonnosto jne.) mutta kyllähän suomalaisten taso on niin huono että huhhuh. On näitä jotka eivät harrasta ikinä liikuntaa, ja hiki tulee kun kouluun kävelee. Olen 15v, juoksen cooperissa yli 3000m, mutta lihaskunto ei ole aivan niin hyvää, mutta harjoittelen sitä kyllä ahkerasti myös. Liikuntaa harrastan joka päivä.
- babatunde
tenzo kirjoitti:
Mee muualle ekoilee, meijä liikunta ryhmästä kukaa ei päässy 3000, vaikka osaa pelaa esim jalkapalloo...
- man..
juoksin cooper testissä 2200m olen 13 v poika. mutta tarzan uinnissa uin 2000 metriä.. En harrasta uintia. lihaskunto ja notkeustestistä sain 8.4 keskiarvon.
- Surfrats
Voi voi, siis mitä hyödyttää kiistellä et mikä on paras kuntotesti jne. tässä tekstiä wikistä: Cooperin testi sopii parhaiten kohtalaisen kokeneille juoksijoille. Testitulos on luotettavin, mikäli testattava onnistuu juoksemaan testin melko tasavauhtisesti mutta "kaikkensa antaen". Hyvin suoritettu cooperin testi antaa varsin luotettavan arvion siitä juoksuvauhdista, jolla saavutettaisiin maksimaalinen hapenkulutus maksimirasitustestissä. Tästä voidaan myös arvioida maksimaalinen hapenkulutus, mutta se arvio on jo hieman epäluotettavampi, koska juoksun taloudellisuus vaihtelee ihmisten kesken, toisin sanoen eri ihmiset saavuttavat samalla hapenkulutuksella hieman eri juoksuvauhdin.
Ihmiset on erinlaisia ja ihmisillä on eri tarpeet, jos ajatellaan kestävyys juoksijaa niin hänelle cooperin juoksu on helppo nakki yli 4000 menee että heilahtaa, entäpä voimaharjoittelijat no heillä aerobinen kunto ei ole se jota he edes hakevat, joten cooperissa ei tulos välttämättä mikään hätkähdyttävä ole, mutta eipä ole kestävyysjuoksijalla käsissä ruutia jolla nostaa se 200 penkistä jne.
Jos ajatellaan kamppailu-urheilijaa niin heidän treeninsä on tosi monipuolisia, on hyvä olla aerobista, anaerobista kuntoa, voimaa eri luokissa(räjähtävää lyöntivoimaa, nopeutta,hyvä palautumiskyky kaikilla osa-alueilla, ketteryyttä jne jne... ja cooperin testissä menee luultavasti se 3000 mutta penkistä ei suuria painoja nostella, mutta esim. etunojapunnerruksia menee helposti lähemmäs 100 tai jopa yli, leuanveto sujuu hyvin, ponnistusvoima on melko hyvä näitä ominaisuuksia ei ole taas kestävyys juoksijalla saati sitten voimamiehellä joka runttaa sen 200 penkistä ja kyykkää 300 jne, aika harva 200 kg penkkimies omaa hyvää kestävyysvoimaa esim. juuri tuo etunojapunnerrus, meneekö edes 50 putkeen?
Mutta eri lajit tarvitsee eri kykyjä, kestävyyskuntoilijan ei ole mitään järkeä treenata isoilla painoilla ja taas voimamiehen ei tarvitse lajiinsa kestävyys juoksijan ominaisuuksia
Mutta jos puhutaan tavallisesta kuntoilijasta niin itse olen sitä mieltä että monipuolisuus on paras vaihtoehto treenata...
- Provohaltia
Tasaisella juoxeminen on NIIN KÖYHÄÄ, ettei se kerro todellisesta kunnosta paskan vertaa.
Kädetön voi juosta 3000 m cooperin, mutta kiivetäxeen seiskaa täytyy olla kunnossa. Kasia kiivetäxeen täytyy olla kait sekaisin..
Greidi on JUMALA!
mitä sun mutsiis tulee..
Fitnesskin on parempaa kuin juoxeminen. Perinteisesti hyväxytty kehätappelu kunnon määritelijänä kertoo karua kieltään; juoxijat =loosereita.
HELVETTI; MÄ SYÖN JUOXIJOITA AAMIAISEX!!
USArmy kuntotestikin on parempi kuin cooper! ( siinä on ikä tasoitus &asteikko atleeteille. Löytyy googlettamalla FM 21-20)
^__^
Nyt lenkille. - esfgesg
Nuorena olen liikkunut aktiivisesti paljonkin enkä koskaan edes yläaste / ammattikoulu aikana päässyt silti yli 2500m tuloksen vaikka koskaan elemässäni en ole edes polttanut. Armeijassa cooperi taisi jäädä 2100m tietämille.
En tunne itseäni noin huonokuntoiseksikaan joten tuntuu että juoksutekniikkani on aivan surkea ja paljon happea kuluttava. Myös normaalikävelyvauhtini on hitaampi kuin usemmilla ihmisillä luonnostaan. Lenkkeillessä saa tehdä töitä jos haluaa hölkätä yli 10km/h vauhtia luontevasti. Ei oo vaan mun juttu. Paremmin tuon hapenottokyvyn varmasti saisi selville jollain pyöräilytestillä.- Joosalee
Tuntuu kaikilla olevan hyvin asiat, kun kokoajan tänne tullaan kehuskelemaan 3500 metrin tai 3300 metrin tuloksilla. Ihan oikeasti ei ole näin paljon porukkaa ketkä vetävät sen 3000m. Taitaa olla jokasella kehujalla alle 2000m tulos ja pitää tulla tänne todistelemaan jotain. Meidän liikuntaryhmän parhain tulos oli n. 2700 metriä, ja koulussa ei varmaan kovin moni juokse 3000m. Ja itse juoksin 2600 metriä. Ei se ollut mielestäni huono tulos. Olin sillon 13 vuotias. Nyt olen tosin 14.
- Ukk-testi parempi
Luin tämän koko keskusteluketjun. Täällä esiintyy väitteitä miten mukamas vain Cooperilla pystytään mittaamaan todellinen kunto. Miten muka ei ihmisellä voisi olla loistava kunto, vaikkei pystyisi juoksemaan metriäkään? Esimerkiksi terve ihminen, joka on syntynyt raajattomana tai jolta on amputoitu jalka tai molemmat voi omata loistavan kunnon.
Samaten on ihan naurettavaa olettaa, että esim. juuri jotain hengityselinsairauksia potenut, mutta terveeksi luokiteltu voisi pystyä juoksemaan jonkun Cooperin niin että se antaisi jotain viitteitä todellisesta kunnosta. Jo antibioottikuuri heikentää suorituksen. Eikä tuo testi mittaa esim. lihaskuntoa ja kestävyyttä mitenkään. Itse muistan kouluaikoina pärjänneeni Cooperissa vain joten kuten, mutta lihaskunto oli erinomainen muissa kuntotesteissä. Ei riittäneet edes miesten mittarit esim. vatsalihaskuntotesteissä.
Koko coopperi on jo aikansa elänyt ja mittaa asioista vain yhdestä näkökulmasta. Ukk-testikin on pätevämpi. Esim. ylipainoinen voi olla hyväkuntoinen ja hapenottokyky voi olla erinomainen, vaikka ei pystyisikään juoksemaan vaan esim. pystyy uimaan hurjia aikoja ja kävelee vielä reippaasti vielä silloinkin kun joku cooper-supermies makaa jo läkähtyneenä tienposkessa.
Juoksemisesta tuli joku ihme palvonnan kohde seitsämänkymmentäluvulla, ilmeisesti Virenien ja muiden takia. Muistan kun liikuntatunnilla opettaja puhui suu vaahdosta hölkästä ja kaikkien piti yhtäkkiä joka puolella hölkätä - se oli ainut tie autuuteen. Nyttemmin on sitten todettu, että kävely on yhtä tehokasta ja vammauttaa vähemmän. Kyllä ajat ovat kehittyneet näistä coopperiajoista.- Mies 30v
nyt jokaisen tervejalkaisen parikymppisen miehen pitäisi juosta cuuperissa vähintään 2600 metriä, sitten on asia erikseen jos tulee niveliin kulumia/kipuja, niin ei ole edes järkevää alkaa hajottamaan vasiten paikkoja, vaan harrastaa ennemmin kävelyä, hiihtoa tai uintia, jotka ovat paljon keveämpiä nivelille.
Itse juoksin cooperin viimeksi kymmenen vuotta sitten armeijassa, 2900 metriä, pitäisi käydä kokeilemassa mitä menee nykyään, takana kymmenen vuotta suht kevyessä työssä ja vähän epäsäännöllistä liikuntaa.
- pyöräilijä...
Itse liikun aktiivisesti pyörällä ja käyn salilla.
Cooperin testasin tänään sain jotain 2200. En harrasta juoksua mutta muuta kuntoilua kyllä. En mielestäni ole edes rapakunnossa. Olin kuukausia sitten mutta nyt kun olen alkanut liikkua niin en pahemmin ole.
Olen 22v mies. 2200 on minusta hyvä näin alkuun. En vois kuvitella vetäväni 3000 tonnia edes unissani. 2400 vois kyllä mennä tulevaisuudessa. - Huononee
Meidän liikan opelta alkaa mennä jo hermot kun se aina kertoo uusien seiska luokkalaisten coopper tulosten keskiarvoja. Kun itse olin seiskalla niin ryhmän keskiarvo oli noin 2700m, seuraavan vuoden seiskoilla 2500m, ja sitten seuraavilla 2300m. Tätä menoa suomalaiset eivät pääse noita matkoja edes tripla ajassa. Sama leuoissa, meidän liikka ryhmän tulokset 1, 0, 2, 1, 9, 0, 0, 2, 1, 18, 1, 0, 1, 1, 0. Ei hyvältä näytä meidän tulevaisuus.
- kahvakuormuri
yleinen kysymys: miten katujuoksua voi suhteuttaa ratajuoksuun? olen 13v. poika ja juoksin tänään 2,93km pituisen lenkin (mitattu google earthilla:) juuri siihen 12 minuuttiin. taitaa olla niin, että rata on suosiollisempi juoksuun
- Juuri 14 v täyttänyt
kahvakuormuri kirjoitti:
yleinen kysymys: miten katujuoksua voi suhteuttaa ratajuoksuun? olen 13v. poika ja juoksin tänään 2,93km pituisen lenkin (mitattu google earthilla:) juuri siihen 12 minuuttiin. taitaa olla niin, että rata on suosiollisempi juoksuun
Tässä just koulun cooperin testissä vetäsin 3310, vaikka en harrasta juoksua oikeastaan ollenkaan.
- Kuukkelismo69
Kyllä leukoja yli 20 pitää mennä... Ja kuuperissa 3000 riittää hyvi
- ramsu48
Voihan viulu!
Olen 63 vuotias ja polttanut tupakkaa n.40 askivuotta.
Kuntoilu ollut epäsäännöllistä. Nyt jonkun verran käynyt lenkillä, ja tänään pystyin juoksemaan juuri sen 12 minuuttia putkeen, sitten meinasivat keuhkot lentää pihalle, ja siirryin reippaaseen kävelyyn. Piruuttani kävin autolla mittaamassa sen 12 minuutin matkan ja trippi näytti 1850m. Onko ihan paskakuntoinen ikään ja tupakkaan nähden? - JoelTa
No eihän tuo 1850m nyt ihan paska ole...nopeasti kehittyy tuosta jos vähän lenkkeilyä jatkaa. Tommoinen virallinen coopperi muuten löytyi Helsingistä syyskuulle. Ajattelin ite mennä suhaamaan, toivottavasti tulee paljon porukkaa: http://www.runhigh.fi/kaisaniemi_cooper.html
- kävelyä
Tulos 1850m Cooper-testissä tarkoittaa että on vain kävellyt sen 12 minuuttia hiukan yli 9 km/h, ja kilpakävelijäthän kävelevät n. 15 km/h ja vaikka kuinka pitkään.
- Hhehehehe
Cooperin tulokseen vaikuttaa myös se juokseeko hiekkakentällä vai tartanilla.
- Jakke
Kaveri tuli kouluaikoina kehumaan, kun rykäs tartanilla 3300m ja minä pystyin
mäkisellä, pehmeällä pururadalla vain 2800m, olinpas huono...
- 8798h
Heitetään tässä hieman mutua, jos juokset coopperissa 3000, niin voidaan sanoa, että muutkin kunnon osa alueet ovat suht koht hyvässä kunnossa.
- dhjtyjky
olisi kiva tietää cooper testin läpikäyneiden tuloksia ja heidän pituutensa ja painonsa.
- hmio
Armeijassa juoksin suunnilleen 2850m, pituus 186cm paino 66 kg.
Joskus pitäisi taas repäistä ja testata juoksukuntonsa. Yksin tehtäessä ei vaan oikein tunnu riittävän mielenkiintoa. Kun muitakin juoksee, niin silloin kilpailuvietti herää ja tuntuu mielenkiintoisemmalta juosta. Ainakin paremmassa kunnossa nyt olen kuin armeijassa ollessani, että odottaisin lähemmäs 3000m pääsevän. - Ens vuon kovempaa :)
Oon nyt 16v. Juoksin viimeks, kun olin 15v. ja tulos oli 2750m. Samoihin aikoihin piip-testissä 10.30 min. Olen 186 cm pitkä ja painan noin 70kg.
- obvrcneasncvoekjan
Jaksa koko ketjua lukea, kun on niin paljon väärää tietoa. Aloittaja on tasan tarkkaan oikeassa, lukuunottamatta sitä että pelkästään juoksemalla tehtyyn kuntotestiin vaikuttaa pitkälti lajikestävyys. Coopperin testi on siis hyvä mittari, mutta vain yksi mittari muiden joukossa.
Hyvä fysiikka on muutakin kuin juoksukuntoa. Itse suosittelen (ja teen) coopperin testiä 2 kertaa vuodessa, sillä se mittaa niitä pohjia ja perusteita joita tarvitaan hyvän yleiskunnon luomiseen ja siinä se on lyömätön. - saku
Poikani 13v juoksi cooperissa 3130m, taitaa poitsu olla ihan hyvä kunnoltaan. Viime syksynä veti piip-testissä 12min pintaan.
- rimpula
cooper ei kerro hapenottokyvystä mitään.
- Coopertesti on huono
Coopertesti sopii juoksijoille, ja kevytrakenteisille kestävyysurheilijoille kuntomittariksi. Mutta yleisesti ottaen yleisellä tasolla erittäin huono , epätasapuolinen kunnonmittaus tapa. Luonnollisesti kaikki alle 60kg juoksee tuon ajan pienemmällä teholla kuin 20-40kg painavampi kuntoilija. Eli noita ei voi edes verrata keskenään, jos mitattavat kuntoilijat on eri koko luokissa. Kookkaammilla ja lihaksikkaammilla lihasmassat vaativat isomman energian ja happea enempi, johon kevyempi rakenteinen pääse pienemmällä määrällä. Jos on 60kg ja 80kg juoksija, nii ei heidän kuntoaan voi cooperin testillä verrata millään muotoa, asia tiivistettynä.
- bodaajaa
On vähän sama kun vanha linja-auto ja uusi moottoripyörä ajaisivat kilpaa 12min. Jos molemmat pääsisivät 3000m niin kumpikohan olisi kovempi. Cooperin mukaan yhtä kovia. Kyllä toi paino ja muut ominaisuudet vaikuttaa niin paljon. Cooperin testi soveltuu karkeaan mittukseen, ihan sama juoksetko 2500m vai 3000m jos ei juoksu kiinnosta. 2500m tulos on kova äijälle joka ei cooperia treenaa. Nuo cooper rehvastelijat on yleensä keveitä, paikat kunnossa, varusteet ja tankkaus kunnossa. Sitten juostaan stadionilla kello taktiikalla kierrosaikoja. Mulla parani cooper 150m kun ulkolämpötila oli kylmempi ja kunnon hiilari tankkaus tehty.
- vcxvcxvxcvxvxcvx
bodaajaa kirjoitti:
On vähän sama kun vanha linja-auto ja uusi moottoripyörä ajaisivat kilpaa 12min. Jos molemmat pääsisivät 3000m niin kumpikohan olisi kovempi. Cooperin mukaan yhtä kovia. Kyllä toi paino ja muut ominaisuudet vaikuttaa niin paljon. Cooperin testi soveltuu karkeaan mittukseen, ihan sama juoksetko 2500m vai 3000m jos ei juoksu kiinnosta. 2500m tulos on kova äijälle joka ei cooperia treenaa. Nuo cooper rehvastelijat on yleensä keveitä, paikat kunnossa, varusteet ja tankkaus kunnossa. Sitten juostaan stadionilla kello taktiikalla kierrosaikoja. Mulla parani cooper 150m kun ulkolämpötila oli kylmempi ja kunnon hiilari tankkaus tehty.
2500m ei kyllä ole kova tulos kuin pienelle lapselle tai vanhukselle. Kyllä natu bodarinkin pitäisi yli tuon juosta ennen kuin voi sanoa olevansa edes kohtalaisessa kunnossa. 3000 alkaa olla sellainen tulos, jonka jälkeen sadat metrit alkavat olemaan aika tiukassa ja sitä parempaan tulokseen on mielestäni turha panostaa jos ei halua nimenomaan hyvää vauhtikestävyyttä.
- inkjnkjnkjnkjnkj
vcxvcxvxcvxvxcvx kirjoitti:
2500m ei kyllä ole kova tulos kuin pienelle lapselle tai vanhukselle. Kyllä natu bodarinkin pitäisi yli tuon juosta ennen kuin voi sanoa olevansa edes kohtalaisessa kunnossa. 3000 alkaa olla sellainen tulos, jonka jälkeen sadat metrit alkavat olemaan aika tiukassa ja sitä parempaan tulokseen on mielestäni turha panostaa jos ei halua nimenomaan hyvää vauhtikestävyyttä.
3000 päällä ei kyllä mielestäni vauhtikestävyyttä treenata. Vauhtikestävyys taitaa ennemminkin olla sitä, mitä esimerkiksi 100 metrin lopussa, 200 metrillä, 400 ja ehkä jopa 800 tarvitaan. Kyllä jonkun kilsan kohdalla alkaa olla jo kyseessä ihan vaan kestävyys.
- eikö.mielestäsi
Kyllä se nimenomaan vauhtia ja vauhtikestävyyttä on kun huippumaratoonari juoksee 42km matkan yli 20km/h keskinopeudella, eli 2 tuntia putkeen n. 4500m cooper-vauhtia.
- vcxvcxvxvxcvcx
Kyllähän tuo paskalla käynti kesken juoksun voi tulosta hieman verottaa.
- bodaajaa
No aika harva aikuinen yli 30-v juoksee yli 2500, jos homma ei kiinnosta koetta enempää.Silti voi olla sm-tason urheilija. Kyllä toikin on tekniikka laji. Tulosta tavoittelet yleensä lepäävät pari päivää ennen, tietävät minuutilleen väliaika tavoitteet ja välttävät hellettä yms. Itse juoksin 2600m ja olen 100kg bodari enkä ole juossut vuosiin. En verytellyt, mäkinen pururata ja liikaa vaatetta.Tän jälkeen juoksin takaisin. Paljonkohan menis radalla kun perehtyisi saloihin. Esim osaisi rääkätä itsensä loppuun.
- vcxvcxvcxvxcvcx
bodaajaa kirjoitti:
No aika harva aikuinen yli 30-v juoksee yli 2500, jos homma ei kiinnosta koetta enempää.Silti voi olla sm-tason urheilija. Kyllä toikin on tekniikka laji. Tulosta tavoittelet yleensä lepäävät pari päivää ennen, tietävät minuutilleen väliaika tavoitteet ja välttävät hellettä yms. Itse juoksin 2600m ja olen 100kg bodari enkä ole juossut vuosiin. En verytellyt, mäkinen pururata ja liikaa vaatetta.Tän jälkeen juoksin takaisin. Paljonkohan menis radalla kun perehtyisi saloihin. Esim osaisi rääkätä itsensä loppuun.
Kyllähän mäkinen maasto kuluttaa huomattavasti enemmän ja tekee tasaisen juoksun paljon vaikeammaksi. Esimerkiksi ylämäessä painetaan yleensä aika kovaa. Radalla juoksu ja sopiva vaatetus varmasti antaisi vähintään 200m lisää tulokseen. Tuohon muuhun valmistautumiseen en ole koskaan perehtynyt.
Itse en ole kokeillut tuota testiä aikoihin, mutta jo koulussa juoksin hieman yli 3000 kohtalaisella kunnolla. En juoksua koskaan erikseen treenannut enkä cooperiin panostanut, mutta jalkapalloa tuli potkittua paljon ja tennistä ja salibandyä pelattua niin kyllähän se kunto väkisin kasvaa.
- <100kg=neuvolassa
Juoksija on juoksija, eikä paljon muussa pärjää. Helppo kirmata 4 kilsaa cooperissa kun painaa 60 kiloo ja tuuli vie mukanaan.
Kylläpähän se on paljon vakuuttavampaa jos jaksaa vaikka painaa 3x5min saatika sitten 5x5min kehässä iskua ottaen, kuin että juoksee tosi lujaa 12 minuuttia. - Tuulikin kaataa
Hei sinä "3500 cooperissa" juossut ketjun aloittaja! Lähtiskö narupelle nostamaan jotain painavaa? Katsotaan, mikä on päivän kunto.
Huvittava ketju.. X)
Itse tuli juostua vuosi takaperin syksyllä 3050m. Tavoitteena oli siis nimenomaan juosta 3000m. Juoksu tuli suoritettua tasaisella stadion radalla ja mukana oli kirittäjä, ni en joutunut itse vaivaamaan päätäni sopivalla nopeudella. Oma paino oli silloin 128kg.
Ja juoksemista en harrasta. Tosin muuta aerobista tulee tehtyä melkein päivittäin, välillä useampaankin kertaan per päivä.
Et turha itkeä/selitellä, että suuri lihasmassa automaattisesti sulkee pois sen kestävyyden ja nopeuden. ;)- wert3
Juosin 2580m ja olen 14v poika olen pettynyt mutta en liiku paljoa joten varmaan siedettävä tulos
- tejetyjt
37v, 85kg, 185cm. cooper 3200m, leukoja n. 25, etukyykky 120kg, maraton 3:30. penkki, arvaus: 120kg. pyörällä menee 90km alle 2.5h.
- Cuuuber
Tottakai se cooper terveellä kertoo suurinpiirtein kunnosta. Ei toki kaikkea.
Itellä jää alle 2000m, ei edes kiinosta kokeilla nykyään. Olisinko kuitenkin tyydyttävässä kunnossa vai en, mutta maastossa repun kanssa päiväretkillä 20-30km (8-11h). Ja ikää on 50v.
- riuttala76
Oma ennätykseni armeijasta on 2850 metriä. Enää en koko testiin lähtisi ja miksi mun pitäisi pystyä juoksemaan 12 minuutissa niin pitkälle? Mulla on Sale-ruokakauppa n. 100 metrin päässä. Mulle riittää että jaksan sinne ja takaisin kävellä kohtuullisessa ajassa.
- juoksija 2
niin testi kertoo sinulle kuinka hyvin pystyt juoksemaan 12minuuttia ei se kerro koko totuuta kunnosta vain sen mitä pystyt juoksemaan 12minuutissa minä juoksen cooperi 2800 kaverini juoksee sen 3250 mutta häviää minulle 10km maantiejuoksussa on hävinnyt jo 4 kertaa että vahigosta ei ole kysymys eli ei se kerro koko totuuta kunnosta ja viellä tuossa viimme viikolla juostiin 5km kilpaa sama tulos hän hävisi erot molemmilla matkoilla 10km 36 sek 5km 27sek
- on_erikoista
5 km ei ole niin kovin paljon pidempi matka kuin 3250 metriä, joten kaverisi kovalta tuntuva kunto loppuukin todella nopeasti kolmen kilsan jälkeen koska suuri ero cooper-tuloksissanne kääntyy eduksesi noin paljon jo viidellä kilometrillä. Kestävyysmatkoiksihan luetaan kaikki matkat jo 1500 metristä ylöspäin.
- Poliisi tiedottaa
Työvoimavirkailija kalervo väijyy sinuakin raiskausaikeissa
- mjjkbkjbnkjbjhkbk
Ehkä kuntoa voisi kokeilla seuraavanlaisella menetelmällä (tosin ei sovellu yleiseksi testiksi, kun porukka rikkoisi paikkansa)?
-Aerobinen testi (2km juoksu mahd. nopeasti tai sitten toinen aerobinen testi, mikäli juoksu ei syystä tai toisesta toimi yksilölle)
-Lihaskuntotesti (leuanveto myötäotteella max., punnerrukset minuutissa, syväkyykyt levytangolla minuutissa 20% kehonpainolla, lankkupito max., sivulankku max.)
-Voimatesti (takakyykky 3 toiston maksimi, maastaveto ykkösmaksimi, penkki 5 toiston maksimi)
-Jotain tasapainosettiä - Mediaani-Kalle
Nämä keskustelut on aivan pirusta sanon minä. Ei löydy yhtään normaalia tulosta. Kaikki on oman osa-alueensa mestareita.
Tässä teille mediaania:
Juoksen 2500 coopperissa. Tupakoin, olen 35 vuotias, mies, normaali painoinen.
Olen tyytyväinen tulokseen vaikka tiedostan että parannettavaa olisi.
Käyn silloin tällöin lenkkeilemässä. 10 kilsaa 70 minuuttia vauhdilla löntystellen.
Minulla on myös paikat aina kipiänä.
Pakenen lenkeille kiukkuista vaimoa sekä sitä räksyttävää koiraa joka syö ruoatkin kädestä.
Asun Keski-Suomessa.- sipua
Kiitos tästä. Aivan mahtava !
- kuupperinSeisokki
Mulla seisoo 12 minuuttia helposti, eikä tuu ees hiki.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83316MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758