verenpainemittaus ja hengitys

miten mitataan

Kun olen itse mitannut verenpainettani olen huomannut että hengitys vaikuttaa mittaustuloksiin. Jos hengitän syvään niin mittari näyttää hetkellisesti hyvin korkeita lukuja, mutta kun hengitän ulos ääni häviää ja löytyy uudestaan 20-30 astetta alempana (yläpaine). Jos pidätän hengitystäni mittari näyttää alempaa arvoa heti. Miten siis kuuluu hengittää mittauksen yhteydessä?

2

3248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -klup-

Niin normaalistihan siinä mittaustilanteessa pitäisi olla.

• TErvehdyksein

Joo sama ilmiö tulee minullakin aina välillä, koska minulla pulssi reagoi hengitykseen melko helposti, eli uloshengittäessä harvenee ja sisäänhengittäessä tihenee. Olen nuori ja se johtuu siitä, minulla on muutenkin herkkä sykevaihtelu, eli saattaa ero ola sisään ja uloshengityksen välillä jopa 30 pulssissa. Tämä myös näkyy tietenkin verenpainetta mitattaessa jos sitä haluaa mitata. Jos haluaa vähän varmemman verenpaineen niin se on mitattava sellaisella hetkellä jolloin huomaa ettei normaali hengitys vaikuta pulssiin, niitäkin on aina vuorokauden mittaan. Ja oikeastaan mitä vähemmän pystyy esijännittämään mittausta, niin sitä vähemmän ainakin minulla sykevaihtelu reagoi hengitykseen. Eli tuo hengityksen mukainen vaihtelu vain voimistuu jos pikkuisen jännittää ja samalla myös yläpaineen ero sisään ja uloshengityksen välillä, aivan kuten ketjun aloittajalla.

Esimerkiksi iltaisin ja aamuisin on mulla monesti sykevaihtelu vähäistä ja silloin saadut verenpainelukemat ovat hyvinkin tasaisia. Tosin runsaat (vähän vajaa 10000) lisälyöntiä päivässä aina välillä sotkee mittaustuloksia, mutta jos huomaa että niitä tulee liikaa ylärajalla tai alarajalla mittauksessa niin pitää mittaus uusia, mittauksen keskivälillä niistä ei ole mitään haittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      181
      7517
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      88
      3429
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      2375
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      69
      1522
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      370
      1458
    6. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1376
    7. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      1373
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1081
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1030
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1028
    Aihe