Lainaturvavakuutus turhaako?

Tietoa haluava

Olen maksanut asuntolainaani noin vuoden verran. Lainaa ottaessani otin lainalleni lainaturvavakuutuksen, jota maksan kuukausittain.

- Vakavan sairauden varalta 9,30 € / kk.
- Tapaturmasta aiheutuvan pysyvän työkyvyttömyyden tai pysyvän haitan turva 10,30 € / kk.

Olen alkanut pohtia, onko tästä oikeasti hyötyä?

Tästä kertyy kuitenkin melko paljon vuodessa. Minulla on vakituinen työsuhde.

Oletko sinä ottanut lainallesi lainaturvavakuutusta? Olisi mukava kuulla kommentteja ehdotuksia, miten kannattaisi toimia.

Voiko näistä luopua tai turvata tilannettaan jollakin muulla konstilla.

35

20105

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

..kans lainassa vakuutus. Se on vaan toisessa ns takauslainassa. Täysturva työttömyyden, sairauden...varalle. Se tietysti rauhoittaa takaajien mieltä. Jos olisin nyt ottamassa lainaa, niin en ottas sitä, mutta jälkeenpäin on tietysti hyvä sanoa (tai mulla n vuosi sitä lainaa maksamatta) Se maksoi otettaessa n 700 e ja lyhennys siitä n 14 e/kk 4 v ajan.
      Nämä vakuutukset voi tietysti joskus olla lainansaannin ehtona.
      En tiedä miten jos olet vakuutuksen jo ottanut, niin onko mahdollista purkaa? Mun vakuutus ainakin maksettiin kerralla koko 4 v ajalle (siis pankki maksoi sen ja summa lisättiin mun lainaan) Näissä on kyllä hiukan rahastuksen makua ainakin jos sitä ehdotetaan koko lainalle, ei kannata missään tapauksessa, koska asunnon

• Tietoa haluava

Voikohan lainaturvavakuutuksen purkka? Onko kellään kokemusta / tietoa?

• ainakin purin..
        Tietoa haluava kirjoitti:

Voikohan lainaturvavakuutuksen purkka? Onko kellään kokemusta / tietoa?

Kyseessä oli vakuutus, joka maksettiin kerralla lainan ottamisen yhteydessä. Ennakkoon maksettu osuus palautettiin. Alkoi vain ottaa päähän kun vakuutus ei koskenutkaat lomautuksen kautta työttömäksi joutumista.

• nyt en..
        ainakin purin.. kirjoitti:

Kyseessä oli vakuutus, joka maksettiin kerralla lainan ottamisen yhteydessä. Ennakkoon maksettu osuus palautettiin. Alkoi vain ottaa päähän kun vakuutus ei koskenutkaat lomautuksen kautta työttömäksi joutumista.

..oikein ymmärtäny mitä tarkoitit. Jos olet maksanut lainaa ottaessasi koko laina-ajalle vakuutuksen, niin minkä summan ne sit palauttaa jos haluat purkaa?? Itselläni vakuutus josta maksoin 700 e lainaa otettaessa, pankki maksoi vakuutusyhtiölle ja nyt tietenkin lyhennän tuota pankille lainan mukana, niin miten vakuutusyhtiöltä voi saada rahat takasi? En ole purkamassa vakuutusta mut mielenkiinnosta vaan kysyn? Vakuutuksessa kun ei ole erikseen ennakkoon maksettua ja myöhemmin maksettua vaan ymmärsin että kaikki kerralla sunkin tapauksessa.

• siis...
        nyt en.. kirjoitti:

..oikein ymmärtäny mitä tarkoitit. Jos olet maksanut lainaa ottaessasi koko laina-ajalle vakuutuksen, niin minkä summan ne sit palauttaa jos haluat purkaa?? Itselläni vakuutus josta maksoin 700 e lainaa otettaessa, pankki maksoi vakuutusyhtiölle ja nyt tietenkin lyhennän tuota pankille lainan mukana, niin miten vakuutusyhtiöltä voi saada rahat takasi? En ole purkamassa vakuutusta mut mielenkiinnosta vaan kysyn? Vakuutuksessa kun ei ole erikseen ennakkoon maksettua ja myöhemmin maksettua vaan ymmärsin että kaikki kerralla sunkin tapauksessa.

Pankki lisäsi vakuutussumman lainaan, joka maksettiin kerralla. Noin vuotta myöhemmin pankkia vaihtaessani, kun lainakin siirtyi uuteen pankkin, vakuutus irtisanottiin ja vakuutusyhtiö maksoi osan vakuutussummasta takaisin. Asia sanotaan kyllä vakuutusehdoissakin, en muista vakuutusyhtiön nimeä, joku g;llä alkava varmaan. Ja ne lainaehdot täytyy tosiaan lukea tarkkaan, ei kannata kuvitella että määräaikaisen työsuhteen loppuessa koko laina maksetaan ;)! Vappuja.
        Niin, ja se palautettava summa lasketaan varmaankin jakamalla vakuutusmaksu sen keston mukaan, eli lyhennysaika 5v = 700€/5 (?)

• en ymmärrä
        siis... kirjoitti:

Pankki lisäsi vakuutussumman lainaan, joka maksettiin kerralla. Noin vuotta myöhemmin pankkia vaihtaessani, kun lainakin siirtyi uuteen pankkin, vakuutus irtisanottiin ja vakuutusyhtiö maksoi osan vakuutussummasta takaisin. Asia sanotaan kyllä vakuutusehdoissakin, en muista vakuutusyhtiön nimeä, joku g;llä alkava varmaan. Ja ne lainaehdot täytyy tosiaan lukea tarkkaan, ei kannata kuvitella että määräaikaisen työsuhteen loppuessa koko laina maksetaan ;)! Vappuja.
        Niin, ja se palautettava summa lasketaan varmaankin jakamalla vakuutusmaksu sen keston mukaan, eli lyhennysaika 5v = 700€/5 (?)

..eli nyt kun tiedän että mulla esim vain vuosi sitä vakuutusaikaajäljellä ja tiedän ettei potkuja ole tulossa ja irtisanomisaikakin puol vuotta, niin munhan kannattas irtisanoo ja ottaa osa rahoista takasi ja kaikki muutkin tekis niin???
        Ja ei kai määräaikaisessa työsuhteessa olevalle myönnetä vakuutusta työttömyyden varalle???

• ....
        en ymmärrä kirjoitti:

..eli nyt kun tiedän että mulla esim vain vuosi sitä vakuutusaikaajäljellä ja tiedän ettei potkuja ole tulossa ja irtisanomisaikakin puol vuotta, niin munhan kannattas irtisanoo ja ottaa osa rahoista takasi ja kaikki muutkin tekis niin???
        Ja ei kai määräaikaisessa työsuhteessa olevalle myönnetä vakuutusta työttömyyden varalle???

Onhan sinulla täysi oikeus irtisanoa vakuutus.
        Lukekaa hyvät ihmiset ne vakuutusehdot.
        Enkä ole missään vaiheessa väittänyt määräaikaisen saavan vakuutusta (en tiedä saako). Kerroin vain oman kokemukseni vakuutukseni irtisanomisesta, kun sitä täällä kysyttiin, voiko sen purkaa.
        Niin, ja vakuutusyhtiö oli tuollainen ge-vakuutus. Löytyi muuten googlella mielenkiintoista tieto ja keskustelua vakuutuksista.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000000418063
        Käypä lukemassa.

• jatkoa..
        .... kirjoitti:

Onhan sinulla täysi oikeus irtisanoa vakuutus.
        Lukekaa hyvät ihmiset ne vakuutusehdot.
        Enkä ole missään vaiheessa väittänyt määräaikaisen saavan vakuutusta (en tiedä saako). Kerroin vain oman kokemukseni vakuutukseni irtisanomisesta, kun sitä täällä kysyttiin, voiko sen purkaa.
        Niin, ja vakuutusyhtiö oli tuollainen ge-vakuutus. Löytyi muuten googlella mielenkiintoista tieto ja keskustelua vakuutuksista.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000000418063
        Käypä lukemassa.

Se meni siis niin, että otin uuden lainan, jolla maksettin se vakuutuksen alainen laina pois, joten totta kai vakuutusmaksu täytyi palauttaa. Eli tavallaan ei kyseessä ollut suora irtisanominen, vaan lainan ennenaikainen maksu. Muistin asian hieman väärin, kun tapauksesta on kuitenkin jo vuosia. Toivottavasti tuli nyt selvästi esitettyä, mutta minusta vakuutus on oikeus irtisanoa, kyllä se varmaan vakuutusehdoista selviää.
        Eikä kannata uskoa täällä niitä, jotka odottavat vakuutuksen maksavan esim. koko asuntolainan pois.
        Ehdot korvauksen saamiseksi ovat todella tiukat.

• rupee..
        jatkoa.. kirjoitti:

Se meni siis niin, että otin uuden lainan, jolla maksettin se vakuutuksen alainen laina pois, joten totta kai vakuutusmaksu täytyi palauttaa. Eli tavallaan ei kyseessä ollut suora irtisanominen, vaan lainan ennenaikainen maksu. Muistin asian hieman väärin, kun tapauksesta on kuitenkin jo vuosia. Toivottavasti tuli nyt selvästi esitettyä, mutta minusta vakuutus on oikeus irtisanoa, kyllä se varmaan vakuutusehdoista selviää.
        Eikä kannata uskoa täällä niitä, jotka odottavat vakuutuksen maksavan esim. koko asuntolainan pois.
        Ehdot korvauksen saamiseksi ovat todella tiukat.

..kuullostaa jo hiukan sille että mahdollista. Olen kyllä itse lukenut lainaehdot siltä osin että työttömyys, sairaus ja kuolema on ne jotka korvataan. Joku pakkoloma tai määräaikaisen työsuhteen päättyminen ei sinänsä minua kiinnosta. Ja en joka tapauksessa ole irtisanomassa vakuutusta, vastasin vaan minäkin aloittajan kysmyksiin....

• Teekari

Lainaturvan saat huomattavasti halvemmalla vakuutusyhtiöltä suoraan kuin pankilta.

• Tietoa haluava

Vakuutus on Nordean Selekta-lainaturva.

• arvio.

On paljon sääntöjä,

vaatii piytkän työttömyyden,
        todellisen rahapulan,
        sekä ei lyhennysaikaan edes sa olla tiedossa että joskus pääsee lyhyeen työputkeen.

eli minusta ei kannata,
        muta eihän ko. vakuutukset koskaan kannata kuin suhteessa 1:3000 tai vieläkin paljon harvemmin.

Kyllä sa olla monta maksajaa, jos 100 000 € lainankin maksavat, yhdelle, vammautumisen vuoksi.

• Teekari
        Tietoa haluava kirjoitti:

Vakuutus on Nordean Selekta-lainaturva.

...henkilövakuutus tapaturman&sairauden varalta esim. If:ltä, Pohjolalta ym. oikealta vakuutusyhtiöltä. Kulut ovat reippaasti pienemmät kuin Nordean Selektassa. Pyydä muutamasta firmasta tarjous ja vertaile.

• tietoa..

Kyseessä on siis entinen ge-vakuutus, nimi vain vaihtunut, tieto on peräisin nordean sivuilta

"Selekta-lainaturvan työttömyyden ja tilapäisen työkyvyttömyyden varalta myöntää Genworth Financial.

Genworth Financial on Englannissa rekisteröidyn osakeyhtiön Financial Insurance Company Limitedin Suomen sivuliikkeen käyttämä tavaramerkki. Yhtiön osoite on PL 700 (Kuortaneenkatu 2), FI-00031 GE."

Edelleen korostan vakuutusehtojen lukemista.
        Linkki op;n sivuilla olevaan tarkempaan selvitykseen kk maksuisesta lainaturvasta
        https://www.op.fi/media/liitteet?cid=150265322
        Jossa kerrotaan myös se, missä tilanteessa työttömyyden sattuessa vakuutus maksaa osan lainan kuukausierää.
        Vakuutusyhtiö on sama kuin nordealla eli tuo genworth.
        Hiukan omatoimisuutta niin asiat ratkeaa.

• täysin turha

En ole kenenkään kuullut saavan mitään vaikka tilanne on ollut katastrofaalinen.
      Lukekaa koko se paperi tarkkaan. Työttömyys on usein poissuljettu, masennus ei ole sairaus.
      Pysyvä työkyvyn menetys siirtää eläkkeelle ja taas ei korvata.
      Paras vakuus on, että pystyy myytaman vuoden lyhentämään asuntoansa ja jos jotain ikävää sattuu, pitää asunto myydä ja pistää elämä uusiksi.

• vakuutus..

..on kyllä luettu ja siinä sanotaan että esim työttömyyden sattuessa laina korvataan täysimääräisenä ja summat lueteltu päivämäärien kera (siis paljonko lainaa aina jäljellä).
        Nämä riippuu tietty vakuutuksesta. Nyt se voimassa enää vuoden ja sit kun asunto takaa lopun lainan niin vakuutusta ei enää ole.

• ex. hoitsu
        vakuutus.. kirjoitti:

..on kyllä luettu ja siinä sanotaan että esim työttömyyden sattuessa laina korvataan täysimääräisenä ja summat lueteltu päivämäärien kera (siis paljonko lainaa aina jäljellä).
        Nämä riippuu tietty vakuutuksesta. Nyt se voimassa enää vuoden ja sit kun asunto takaa lopun lainan niin vakuutusta ei enää ole.

Joo mulla on kans sellanen paras vakuutus, joka maksaa mun lainan kokonaan pois jos jään työttömäx. Nyt just kävi niin et mun määräaikaista työsopimust ei uusittukaan ja jäin työttömäx. Tänään aion soittaa pankkiin et maksasivat sen lainan hetimiten pois. Tosi hyvä kyllä kun ei tarvi siitä enää huolehtii ja kämppä pysyy alla!

• en kyllä...
        ex. hoitsu kirjoitti:

Joo mulla on kans sellanen paras vakuutus, joka maksaa mun lainan kokonaan pois jos jään työttömäx. Nyt just kävi niin et mun määräaikaista työsopimust ei uusittukaan ja jäin työttömäx. Tänään aion soittaa pankkiin et maksasivat sen lainan hetimiten pois. Tosi hyvä kyllä kun ei tarvi siitä enää huolehtii ja kämppä pysyy alla!

..oikein ymmärrä että määräaikaisessa työsuhteessa olevalle myönnetään vakuutus työttömyyden varalle. Mut jos näin on niin olkoon... Ja vielä koko lainalle? En jotenkin jaksa uskoo.

• ????
        en kyllä... kirjoitti:

..oikein ymmärrä että määräaikaisessa työsuhteessa olevalle myönnetään vakuutus työttömyyden varalle. Mut jos näin on niin olkoon... Ja vielä koko lainalle? En jotenkin jaksa uskoo.

Kaikkea ei tarvitsekaan uskoa. Helppoa se olisi määräaikaisella sopimuksella ottaa laina ja antaa vakuutuksen maksaa se sitten kun sopimus päättyy.
        Vappusimat pistää näemmä kirjoittamaan ihan mitä vaan;)

• miten..?
        vakuutus.. kirjoitti:

on tilanne nyt? Oletko joutunut turvautumaan lainaturvaan ja miten se korvasi? Tuo on kahden ja puolen vuoden takaa...Nyt on monella kiperät tilanteet.

• -Teukka-

Työkyvyttömyysturva vakuutusyhtiöstä on kallis. (Virkailijakaan ei suositellut) Joten lainaturvan yhteydessä on tosiaan syytä katsoa ehdot, jos vuosimaksu jää alle 300 euron.

Turvaa kuoleman varalta on helpompi verrata tavalliseen henkivakuutukseen. Monesta on kätevää, kun turvan taso (ja maksut) pienevät lainan pienentyessä.

• ex. hoitsu

Soitin pankkiin ja sain sieltä melkein naurut päälleni, kun kysyin milloin maksavat lainani pois!! Kuulemma vakuutukseni oikeuttaakin vain muutamaan lyhennysvapaaseen kuukauteen!! Nyt olen TODELLA KUSESSA!! Mistä ihmeestä saan rahat lainanmaksuun, kun ei ole töitä??? En oo ees viittiny hakee mitään hommia, kun oon aatellu et vakuutus hoitaa kaiken!!! Voikohan tämä olla pankin suunnalta laillista toimintaa?? Pitäskö mun soittaa vaikka kuluttaja asiamiehelle?

• joskus ollut
        ex. hoitsu kirjoitti:

Soitin pankkiin ja sain sieltä melkein naurut päälleni, kun kysyin milloin maksavat lainani pois!! Kuulemma vakuutukseni oikeuttaakin vain muutamaan lyhennysvapaaseen kuukauteen!! Nyt olen TODELLA KUSESSA!! Mistä ihmeestä saan rahat lainanmaksuun, kun ei ole töitä??? En oo ees viittiny hakee mitään hommia, kun oon aatellu et vakuutus hoitaa kaiken!!! Voikohan tämä olla pankin suunnalta laillista toimintaa?? Pitäskö mun soittaa vaikka kuluttaja asiamiehelle?

samantapaisia kertomuksia, että sitten kun työt loppuivat oli luulo, että vakuutus maksaa velat, koska oli sitä varten "vakuutus"...

Taitavat ne vakuutukset olla vain muutaman kuukauden varalle, siksi aikaa kun etsii uutta työtä. Jo vain kaikki velalliset ottaisivat vakuutuksen ja ei huolta työpaikasta, koska vakuutus korvaa...

Kannattaa kysyä ennen vakuutuksen ottamista tarkoin, mitä se korvaa ja mitä ei. Kysymys ja kuviteltu tilanne kerrallaan...entä jos jään ilman työtä/sairastun/vammaudun jne...

Sinulla, jos olet "hoitsu" niin ei pitäisi olla hätäpäivää lainanmaksun kanssa. Joka päivä kuulee, kuinka hoitajista on pula kaikilla paikkakunnilla. Työtä löytyy kyllä jos et nirsoile työpaikan suhteen.

• -Teukka-
        ex. hoitsu kirjoitti:

Älä viitsi. Kuten huomaat, kukaan ei naura tai edes katso enää...

• KurreOvaba
        ex. hoitsu kirjoitti:

ihmisten kannattaisi lukea noita sopimuksia mihin laittavat nimensä alle. Eikä huudella jälkikäteen että joku muu on kusettanut, kun se syyllinen löytyykin sieltä peilistä.

• Petetty
        ex. hoitsu kirjoitti:

Itse otin lainaturvan eikä maksanut kun 9000€ eli aika H.......I ja nyt kun jouduin työttömäksi ja olen ollut kohta puoli vuotta niin ei yhtään mitään ja myöskään turva ei koske lomauttamista.

• hoitsu myös
        ex. hoitsu kirjoitti:

että onkohan nyt kyseessä aivan aikuinen ihminen, jos tosiaan olit kuvitellut saavasi lainat hoidatettu vakuutuksen kautta jäätyäsi työttömäksi ?! Päätit sitten jäädä vetämään lonkkaa himaan, kun lainatkin hoituu ihan itsestään pois. Pula hoitajista tulee vain pahenemaan, mutta jos tällaisena aikana olet jäänyt työttömäksi, niin ehkä olet työssäsikin ollut yhtä tumpelo kuin raha-asioittesi hoitamisessa. Kannattaa varmaan soitella työpaikan perään eikä tuhlata saati muiden aikaa soittelemalla kuluttaja-asiamiehelle?

• ISKI 56
        Petetty kirjoitti:

Itse otin lainaturvan eikä maksanut kun 9000€ eli aika H.......I ja nyt kun jouduin työttömäksi ja olen ollut kohta puoli vuotta niin ei yhtään mitään ja myöskään turva ei koske lomauttamista.

OPISKELE SÄÄNNÖT JA TINKAA VAIKKA PANKISSA SELVYYTTÄ JOS EI TEPSI IRTISANO LAINAN VAKUUTUS , SAAT NOIN 70% TAKASIN ,AINAKIN SEN NE OSAA PANKISSA NEUVOA ,KOPIOT ITTELLES
        yLIKANSALLISET YLIMIELISIÄ

• Sivutulo

Minulla on jonkin verran kokemusta tosta ge-vakuutuksesta mitä pankit möivät ainakin ennen. Eli otin lainan olikohan -99 ja ge-vakuutuksen siihen pankista (OP). Jotain vuoden kuluttua kun jäin työttömäksi, ei lomautettuna vaan konkurssin vuoksi, ja kun hain vakuutuksesta korvauksia niin lainan kk-lyhennyksen verran sai rahaa kuukaudessa, BRUTTONA! Kukaan ei näytä puhuvan mitään tästä meidän hyvinvointivaltion verotuksesta mutta homma meni näin, että kun työttömyyskorvaus on päätulo, niin vakuutuskorvaus on sivutulo. Ja vakuutuskorvauksesta meni tietenkin vero sivutulo-prosentin mukaan. Onko joku joskus vilkaissut paljon se on? Minulla oli 49%! Ensimmäisen työttömyys-kuukauden rahat meni "karenssiin" ja ensimmäiset rahat sain tililleni 4 kk työttömyyden alkamisesta ja summasta oli sitten otettu ne verot niin sai 3 kk rahoista sen verran että niillä olis maksanut 1,5 kuukauden lainanlyhennyksen! Eli vakuutus korvaa lainan lyhennyksen kokonaisuudessaan... miinus sivutulo-verot! No, sitten kun olin 5 kk nauttinut tästä lainan "kokonaisuudessaan" lyhennyksestä ja pääsin taas töihin niin irtisanoin vakuutuksen. Laina-aikani oli 6 v ja koska 2 v oli kulunut niin sain takaisin 4 vuoden vakuutusmaksut. Vakuutusmaksu oli laskettu koko laina-ajalle ja kustannukset lisätty lainaan. Vakuutukseni maksoi alussa jotain 7000 mk ja siten n. 4 vuodesta pankki latoi tililleni vajaa 5000 mk. Eli, jos teillä on tälläinen vakuutus ja persauki niin eikun turha vakuutus irtisanomaan ja taalat tilille! Seuraavan kerran kun menin pankkiin hakemaan lainaa ja neiti alkoi myymään vakuutusta niin kuuntelin loppuun ja kun sitten kysyin että miten verottaja toimii niin kiertelemällä ja kaartelamalla tuli vastaus että jotain menee varmaankin veroon mutta pankin ei tarvitse huomioida verotusta koska se on jokaisen henkilökohtainen asia. Niin, voihan vero-% jollain olla 0 % mutta saisko sellainen, tai tarvitsisko hakea lainaa?

• swidu

Aiva hanurista näyttäis olevan tuo lainavakuutus. Pankintäti kysyi aikoinaan että onko mulla vakituinen työsuhde, vastasin että ei ollu mutta aina ne määräaikaista jatkoi, siinä firmassa sellanen ku oli tapana, alle vuoden määräaikaisia sopimuksia vain tekivät. Otin siis lainavakuutuksen, mikä ei nyt sitte korvaakkaa mitää ku jäin työttömäksi. Pankintäti ei sanonu ettei korvaa mitää ku en oo vakituinen. Oon siis maksanu aivan turhasta. Just tällä hetkellä odotan pankintädin soittoa, saampa kysyä että miksi sitte möi sen vakuutuksen mulle jos ei se mitää korvaakkaa. Peilihinki saan tietty kattoa, mutta ottaapa siltiki päähän.
      Tiedämpä ainaki etten enää ota jatkossa sellaasia ja kysyn nyt oisko tuon vakuutuksen irtisanomisesta hyötyä. Että miten ottaaki päähän.
      Pankkini on synnyinpaikkakunnallani ja asun 350km:n päässä, tähän asti olen tykänny siitä että voin hoitaa pankkiasioitani puhelimitse, tämän lainavakuutus-asian jälkeen en ole enää samaa mieltä.
      No, oli vaan ny pakko purkaa sapetusta tänne...
      Mukavaa kevättalven jatkoa kaikille!!

• PETTYNYT GENWORTHIIN

GENWORTH EI KORVAA!

Huijarifirma, otimme lainaturvan 2-3 vuotta sitten laajan lainaturvan, joka olisi pitänyt korvata työttömyyden sattuessa mutta kun sellainen tilanne tuli, niin löytyi pykälä ettei heidän tarvitse maksaa senttiäkään. Petetty olo tuli. Jos heiltä jotain saat, niin siitä menee sivutulokortin mukainen veronpidätys, koska se katsotaan tuloksi sinulle. Muutenkin tarvii olla 60 pvää ekaks työttömänä, josta ensimmäiset 30 pvää on omavastuu aikaa eli ei tuu korvausta. PURKAKAA SOPIMUKSENNE KO. YRITYKSEN KANSSA!! SÄÄSTYY RAHANNE!

• JL

Itselläni toimi Genworth todella asiallisesti.

Työttömyys koitui kohtaloksi työnantajani mennessä konkurssiin. Genworthin käsittelyaika oli 3kk mutta maksoivat takautuvasti lupaamansa asuntolainalyhennyksen osuuden tililleni ja selkeät ohjeet, että joka kuukausi saa liitolta maksettua päivärahakuittia vastaan sen kuukauden korvaukset.

Ei ongelmia.

• Genworthiin pettynyt

Genworthin vakuutus meilläkin miehen kanssa, puolelle asuntolainasta. Molemmat sairastuttiin tänä keväänä, mieheni ensin ja minä perässä. Opin seuraavat asiat: Hakemukset laitettiin maaliskuun puolivälissä, terveysselvityksiä alettiin kyseleen vasta huhtikuun alussa (n. 2vk myöhemmin) ja ne toimitettiin 12. huhtikuuta. Päätös pitäisi tulla 30 päivän kuluessa viimeisten papereiden toimittamisesta, päätös oli tehty 24.5. Korvauksessa ei oltu huomioitu mitenkään sopimukseen kuuluvaa (asiakaspalvelija kertoi) 8 %:n viivästyskorkoa 12 päivältä MUTTA olivat kyllä muistaneet ottaa lisävero%:lla ennakonpidätykset (39%). Nyt odotan selvitystä, milloin viivästyskorko pitkittyneestä käsittelystä maksetaan.
      Oli itellekki ikävä yllätys tuo lisävero% ja 14 sairaspäivän omavastuu. Muistakaa kuitenkin, että MIKÄLI PARISKUNNALLA ON VAKUUTUS YHTEISESTI, KORVAUSTA EI SAA KUIN TOINEN MIKÄLI OLETTE YHTÄAIKAA SAIRASLOMALLA.
      Jos jollakulla on muita vakuutusyhtiöitä suositella esim. työttömyyden varalle, tietäisin siitä mielelläni :)

• Juuhpuuh

Lainasummathan olisi hyvä mitoittaa pariskunnalla sellaiselle tasolle, että ei tule kusi sukkaan vaikka toiselta menisi työpaikka alta. Ammattiliittoon tai "loimaan kassaan" kuuluminenhan kuitenkin takaa ansiosidonnaisen 500 ensimmäiseksi työttömyyspäiväksi. Siinä ajassahan se uusi duuni useimmiten löytyy. Ansiosidonnainen on luokkaa nettona käteen reilu puolet entisestä nettopalkasta.

Lainaturvavakuutuksista kaikkein kallein ja hyödyttömin on mielestäni tuo työttömyyden "turva". Meidän perheessä, jossa pian yksi lapsi, on otettu lainaturva joka kattaa kaikkea muuta kuin työttömyyttä. Jos jompi kumpi vanhemmista menehtyy, vakuutusyhtiö maksaa lainasta puolet pois. Näin leski voi jäädä kotiin asustelemaan lasten kanssa ja maksaa loput lainasta omaa tahtia pois.

Pienemmät korvaussummat, reilu 20.000e on otettu vakavan sairauden ja tapaturman osalta meille molemmille. Näin toisen joutuessa sairaalahoitoon (kunhan vakuutusehdot täyttyvät) laina lyhenee vakuutuskorvauksen verran tai vakuutusyhtiön suostumuksella korvauksen voi saada myös tilille (tällöin maksettava verot) ja esim. yksityiseen sairaanhoitoon on silloin ehkä varaa.

Jos siis sairastun vaikkapa syöpään, voin päästä leikkausjonon ohi yksityiselle tai vaihtoehtoisesti vakuutus maksaa lainaamme pois 20.000e ja voimme itse toipumisajan maksaa pelkkiä korkoja. Tervehtyminen ei estä korvauksen saamista. Niin ja olen itse rahoitusalalla, luin kyllä vakuutusehdot ja tiedän siis mistä puhun.

• Genworthiin pettynyt

Hei vielä.
      Minäkin aloin tutustumaan noihin vakuutusehtoihin oikein pilkun tarkasti. Olivat tehneet Genworthissa vielä seuraavan virheen joka toivottavasti korjataan asap: Koska mieheni sairastui ensin, "omavastuuaika" 14 pv huomioidaan vain mieheni korvauksessa. Minun korvaus olisi pitänyt tulla täytenä ensimmäisestä sairaspäivästä alkaen. Sain tänään viestin, että mieheni korvaus on käsitelty tänään ja meidän pariturva huomattu vasta minun viestini jälkeen :( Ihmettelen vain, eikö käsittelijät huomioi pariskuntia,yhteisiä korvaushakemuksia millään tavalla ja huomioi pariturvaa ilman yhteydenottoa. Kuinkahan moni Genworthin asiakas on tyytynyt osaansa ja jäänyt oikeita korvauksia vaille?
      P.S: Viivästyskorot sain jälkikäteen kun vaadin niitä ensin puhelimella ja toistamiseen sähköpostitse. Ei mee kaikki kuin Strömsöössä :( :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe