Paavali käyttää runsaasti tuollaista käsitettä: Kristuksessa. Hän ei ole ainoa, vaan vastaavia viittauksia löytyy myös Pietarilta ja Johannekselta ja sitä on käytetty paljon seurakunnan keskuudessa koko kristinuskon historian ajan. Hengellisyyttä pohtiessa huomioni kiinnittyi tuohon käsitteeseen, koska hengellisyys, elämä hengessä voidaan ilmaista myös sanomalla sitä elämäksi Kristuksessa.
Tuo käsite on siitä mielenkiintoinen, että sitä voidaan käyttää esimerkiksi selittämään predestinaatio, kuten Paavalin lauseista näkyy:
” että hekin saavuttaisivat pelastuksen, joka on Kristuksessa Jeesuksessa”
” Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, niin kuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät”
Tämän selityksen mukaan siis yksilöitä ei ole ennalta määrätty pelastukseen, vaan ennalta päätetty valinta kohdistuu Kristukseen ja niihin, jotka Kristuksessa ovat. Kun puhutaan siitä, ketkä ovat valittuja, asiayhteyteen liittyy myös tuo ajatus: valittuja Kristuksessa.
Nyt tarkoitukseni ei ole kehitellä keskustelua predestinaatiosta, vaan sen avulla huomauttaa miten keskeisessä asemassa on tuo opetus, johon liittyy käsite Kristuksessa.
Tämä voi liittyä aika läheisesti siihen, mitä tuolla hengellisyydestä käydyssä keskustelussa pohdittiin, mutta mietin voisiko tämän näkökulman kautta löytää jotain uutta tuohon aiheeseen liittyen. Tahtoisin siis kysyä keskustelijoilta näkemyksiä ja huomioita siihen, miten voisi lähestyä tuon Kristuksessa –käsitteen sisällön ymmärtämistä. Voiko tuon käsitteen sisällön kirjoittaa auki jotenkin helpommin ymmärrettävään muotoon?
Elämä Kristuksessa?
9
399
Vastaukset
elämä kiristyksessä, hyvä?
- Crypticall
Voisi sekin olla yksi näkökulma asiaan, jos kiristyksellä viitataan samaan kuin ahdingolla, kuten:
"Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan"
ja
”Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.”
Noissa asioissa tosin tehdään eroa ulkoisen ja sisäisen ahdingon välille. Samalla kun elämä Kristuksessa tuottaa monille ulkoisen ahdingon, se lupaa kaikille sisäisen vapauden ja rauhan Kristuksessa.
Voisiko siis elämän Kristuksessa sanoa olevan ainakin ulkoisesti elämää kiristyksessä, tai kuten tuolla viitattiin, ahdingossa? Sanoohan Jeesus itsekin omilleen:
”Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sen tähden maailma teitä vihaa.”
Ainakin yksi näkökulma elämään Kristuksessa voisi olla tuossa mitä sen voi havaita ulkoisesti olevan, elämää maailman vihaamana, vai pitäisikö sanoa nykyisen välipitämättömyyden ollessa yleistä vähän lievemmin; maailman pilkkaamana.
Kuitenkin tämä näkökulma on vielä pintaa, eikä selitä käsitteen varsinaista merkitystä niissä yhteyksissä, joissa mm. Paavali sitä usein käyttää.
Nyt haukkasit niin isosta aiheesta, että korkeintaan murusia siitä saa irti.
Lähtökohta on tietenkin se, että Jumalan ikuinen elämä on Jeesuksessa. Kun hän tulee Pyhän Henkensä kautta asumaan meihin, kaikki se elämä, jota Kristuksessa on, on meidän laillista perintöosaamme. Ts kaikki mitä Jumala ikinä lupaa Raamatussa omilleen, annetaan Kristuksessa Jeesuksessa.
Tämä on aika konkreeettisestikin nähtävissä, sillä Jeesushan antoi itsensä ihan kokonaan meille, luopui omasta itsestäänkin meidän tähtemme.
Ihminen, jossa Jumalan Henki asuu, voi elää samaa elämää maan päällä, jota Jeesus täällä eli. Hänellä on tosin myös tuo vanha luonto, liha, joka toimii toisin kuin Kristus, mutta Hengen johdatuksessa uskova voi oppia elämään siten, että hän samaistuu Jeesukseen eikä vanhaan luontoonsa.
Mitä Kristuksessa eläminen sitten on käytännössä? Sen tutkiminen on koko elämän kestävä retki. Sen voi aloittaa vaikka miettimällä, miten Jeesus eli lapsena, jolloin hänellä ei ollut julkista tehtävää. Hänhän joutui opettelemaan kaiken: kävelemisen, puhumisen, vuorovaikutuksen ihmisten kanssa. Eikä siinäkään ollut kyse mistään läpihuutojutusta, sillä Sanassa lukee:
"Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden" Hepr 5:8Kun kirjoitin Kristuksen lapsuudesta, puutuin seikkaan, josta harvoin kirjoitetaan.
Jeesus kutsuu: "ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani kevyt" Matt 11:29-30
Jeesuksen lapsuus ja nuoruus on aikaa, jolloin hän vähitellen tuli tietoiseksi tehtävästään ja asemastaan. Hän joutui oppimaan kaiken kuten ihminen ainakin. Myös tämä on esikuvallista ja osoitettu hänen seuraajilleen.
Ihminen joka tulee uskoon, on kuin vastasyntynyt: Hänen hengellinen itsetietoisuutensa on täysin kehittymätön. Vaikka hän on syntynyt uudesti Hengestä, hän ei itsestään löydä hengellistä identiteettiä. Tässä vaiheessa Hänen hengellinen kasvunsa on yhtä lailla toisten uskovien varassa kuin pienen lapsen kasvu on vanhempien varassa. Kuitenkin tämä on elämää Kristuksessa. Eihän hänkään imeväisenä kulkenut Hengen voimassa väkijoukkojen halki evankeliumia saarnaten.
Jos uskova elää tämän hengellisen lapsuutensa suotuisissa merkeissä, hänessä alkaa vähitellen kehittyä tietoisuus omasta Hengellisestä identiteetistä. Ja vasta sitten hänelle voi avautua mahdollisuus siihen, että hänen tekemisensä ovat tietoista Hengen johdatuksen seuraamista eli tietoista Kristuksessa elämistä.- Crypticall
EJKR kirjoitti:
Kun kirjoitin Kristuksen lapsuudesta, puutuin seikkaan, josta harvoin kirjoitetaan.
Jeesus kutsuu: "ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani kevyt" Matt 11:29-30
Jeesuksen lapsuus ja nuoruus on aikaa, jolloin hän vähitellen tuli tietoiseksi tehtävästään ja asemastaan. Hän joutui oppimaan kaiken kuten ihminen ainakin. Myös tämä on esikuvallista ja osoitettu hänen seuraajilleen.
Ihminen joka tulee uskoon, on kuin vastasyntynyt: Hänen hengellinen itsetietoisuutensa on täysin kehittymätön. Vaikka hän on syntynyt uudesti Hengestä, hän ei itsestään löydä hengellistä identiteettiä. Tässä vaiheessa Hänen hengellinen kasvunsa on yhtä lailla toisten uskovien varassa kuin pienen lapsen kasvu on vanhempien varassa. Kuitenkin tämä on elämää Kristuksessa. Eihän hänkään imeväisenä kulkenut Hengen voimassa väkijoukkojen halki evankeliumia saarnaten.
Jos uskova elää tämän hengellisen lapsuutensa suotuisissa merkeissä, hänessä alkaa vähitellen kehittyä tietoisuus omasta Hengellisestä identiteetistä. Ja vasta sitten hänelle voi avautua mahdollisuus siihen, että hänen tekemisensä ovat tietoista Hengen johdatuksen seuraamista eli tietoista Kristuksessa elämistä.Minä jäin miettimään jo tuolta aikaisemmasta keskustelusta sitä asiaa, että vertauskuvan hakeminen hengellisyyden omistamiselle ihmisen kehityksestä johtaa helposti myös ajatukseen hengellisyyden selittämisestä psykologian keinoin. Siinä on jotain sellaista, mikä ei oikein sovi kuvaan ja oikeastaan voisin hakea analogiaa tuolta huomiostasi Mesopotamian uskontojen ja Aabrahamin uskon välisestä suhteesta.
Ympäristötekijätkään eivät varmaan ole koskaan merkityksettömiä missään ihmisen ajattelussa ja toiminnassa, mutta kuitenkin löytyy jokin selittämättömäksi jäävä vaikutus, joka voi vaikuttaa jopa enemmän kuin esim. psykologiset tai sosiaaliset syyt.
Eräs herätysliikejohtaja on sanonut hengellisyydestä ja sen vaikutuksista, että se: ”merkitsee näkymättömien tulemista meille niin todellisiksi, että ne valtaavat meidät, irrottavat näkyväisistä ja saattavat meidät uuteen elävään suhteeseen elävän Jumalan ja hänen maailmansa kanssa.. Elämä on Kristuksessa. Vain Kristuksen sulasta armosta ja rakkaudesta me elämme.”
Tuo ei ole edes mistään hurmahenkisestä päästä uskonnollista kenttää, vaikkakin hyvin selvästi tunnustuksellisista piireistä. Kuitenkin jo tuossa laitetaan luonnolliset selitykset hattuhyllylle odottamaan luonnollisia kysymyksiä ja määritellään hengellisyys irrallisena muista henkilön persoonaan ja kokemuksiin vaikuttavista tekijöistä.
Tämä on oikeastaan pohdiskelua siitä, minne tässä kysymyksessä olisi vedettävä rajoja, jos niitä on vedettävissä. Olisiko mielestäsi tuo esittämäsi analogia jossain suhteessa käyttökelpoinen myös tässä kysymyksessä? Mielestäni materialistin muuttuminen hengelliseksi ei selity vain oppimisella tai seuralla, joka tekisi kaltaisekseen.
Tai ehkä selittäisit tuota muutosta jollain muulla, kuten lupauksella Hengen vuodatuksesta niiden päälle, jotka ottavat vastaan Hänet, Kristuksen. Ja sitten hengellistä kasvua verraten sitä ihmisen kehitykseen. En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta mielestäni ainakaan hengellisyyden omistaminen, sen alku, ei selity kehityksellä? Crypticall kirjoitti:
Minä jäin miettimään jo tuolta aikaisemmasta keskustelusta sitä asiaa, että vertauskuvan hakeminen hengellisyyden omistamiselle ihmisen kehityksestä johtaa helposti myös ajatukseen hengellisyyden selittämisestä psykologian keinoin. Siinä on jotain sellaista, mikä ei oikein sovi kuvaan ja oikeastaan voisin hakea analogiaa tuolta huomiostasi Mesopotamian uskontojen ja Aabrahamin uskon välisestä suhteesta.
Ympäristötekijätkään eivät varmaan ole koskaan merkityksettömiä missään ihmisen ajattelussa ja toiminnassa, mutta kuitenkin löytyy jokin selittämättömäksi jäävä vaikutus, joka voi vaikuttaa jopa enemmän kuin esim. psykologiset tai sosiaaliset syyt.
Eräs herätysliikejohtaja on sanonut hengellisyydestä ja sen vaikutuksista, että se: ”merkitsee näkymättömien tulemista meille niin todellisiksi, että ne valtaavat meidät, irrottavat näkyväisistä ja saattavat meidät uuteen elävään suhteeseen elävän Jumalan ja hänen maailmansa kanssa.. Elämä on Kristuksessa. Vain Kristuksen sulasta armosta ja rakkaudesta me elämme.”
Tuo ei ole edes mistään hurmahenkisestä päästä uskonnollista kenttää, vaikkakin hyvin selvästi tunnustuksellisista piireistä. Kuitenkin jo tuossa laitetaan luonnolliset selitykset hattuhyllylle odottamaan luonnollisia kysymyksiä ja määritellään hengellisyys irrallisena muista henkilön persoonaan ja kokemuksiin vaikuttavista tekijöistä.
Tämä on oikeastaan pohdiskelua siitä, minne tässä kysymyksessä olisi vedettävä rajoja, jos niitä on vedettävissä. Olisiko mielestäsi tuo esittämäsi analogia jossain suhteessa käyttökelpoinen myös tässä kysymyksessä? Mielestäni materialistin muuttuminen hengelliseksi ei selity vain oppimisella tai seuralla, joka tekisi kaltaisekseen.
Tai ehkä selittäisit tuota muutosta jollain muulla, kuten lupauksella Hengen vuodatuksesta niiden päälle, jotka ottavat vastaan Hänet, Kristuksen. Ja sitten hengellistä kasvua verraten sitä ihmisen kehitykseen. En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta mielestäni ainakaan hengellisyyden omistaminen, sen alku, ei selity kehityksellä?Muista asettamasi aihe. Se ei kuulunut: Miten synnytään Hengestä, vaan: Elämä Kristuksessa. Kun puhutaan elämästä Kristuksessa on kyse nimenomaan prosessista, jossa jo uskossa olevan ihmisen psykologiset ja muut ominaisuudet joutuvat työn alle - työn, jota Henki tekee ihmisessä. Olihan Jeesuksellakin oma tahto ja psyyke, joka oli taipunut hänen elämässään kohtaamiensa kärsimysten alla kuuliaiseksi, niin että Hän eli Hengen, ei omien tiedostamattomien psyykkisten tarpeittensa ohjauksessa:
"Minä en kysy omaa tahtoani" Joh 5:30
(Hänellä oli siis oma tahto)
Mutta tätä sinä et varsinaisesti halunnut kuulla. Palaan siis lähtökohtaan eli uudestisyntymiseen. Jos odotat jotain hyvin täydellistä ja ymmärrettävää selitystä, sitä ei ole. Uudestisyntyminen Hengestä on nimittäin asia, jota emme voi hallita, selittää tai johtaa jostain itsellemme tutusta. Vrt Joh 3:2-12
Uudesti synnytään Sanasta ja Hengestä. Jumala on sitoutunut lupaukseensa, ja kun ihminen on uskoo ja tunnustaa, hän syntyy uudesti. Tämä on yliluonnollista, täysin uskon varassa, jonka vaikuttaa Jeesus Kristus. Sitä voi yrittää kuvata esim noilla herätysjohtajan sanoilla, mutta mitä enemmän käyttää omia sanoja, sitä kauemmas mennään. Itselläni oli kolme kynnystä, joiden yli mentyäni tiesin, että Jumala oli toiminut elämässäni.
1. tunnustin Raamatussa kuvatun Jeesuksen rakkauden elämäni tärkeimmäksi asiaksi.
Tällä pääsin alkuun. Seuraavaksi (6v päästä) nämä sanat alkoivat puhutella:
2. Sen tähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. Matt 10:32-33
Tajusin, etten pääse eteenpäin, jollen huomioi tätä. Ongelmana oli löytää paikka, jossa voi tunnustaa Jeesuksen, mutta ei tarvitse leimautua johonkin tiettyyn kuppikuntaan. No sopiva tilaisuus löytyi, sillä Jumalahan ei anna meille askeleita ilman että tie olisi valmiina.
3. Seuraavana (4v päästä) ongelmaksi nousi kysymys Pyhän Hengen kasteesta ( kielilläpuhuminen ym armolahjat). Tässä ei ollut kyse enää sopivan seurakunnan, vaan sellaisen henkilön löytämisestä, jonka puheista saatoin uskoa hänen henkilökohtaisesti olevan asiassa sisällä myös ymmärryksellään. No tässäkin eteeni juuri sopivasti johdatettiin kirjoja, joiden luotettavuuden arvioin niin ilmeiseksi, että lähdin tutustumaan niiden kirjoittajaan Skotlantiin. Hänelle esitin kysymykseni Hengen täyteydestä. Ensimmäinen keskustelu ei tuottanut odottamaani vastausta, mutta toisella kertaa sain selvyyden ja vahvistuksen ja vastauksen etsintääni.
Summa summarum. Kyse on elämisestä. Raamattu avautuu elämällä ja se on tarkoitettu löydettäväksi elämällä itse niitä samoja asioita, mitä siellä kuvatut ihmiset ovat eläneet. On otettava ne askelet, jotka meille annetaan. Ajattelulla voi tutkia maastoa, mutta lopulta sinne on mentävä, jos haluaa löytää.- Crypticall
EJKR kirjoitti:
Muista asettamasi aihe. Se ei kuulunut: Miten synnytään Hengestä, vaan: Elämä Kristuksessa. Kun puhutaan elämästä Kristuksessa on kyse nimenomaan prosessista, jossa jo uskossa olevan ihmisen psykologiset ja muut ominaisuudet joutuvat työn alle - työn, jota Henki tekee ihmisessä. Olihan Jeesuksellakin oma tahto ja psyyke, joka oli taipunut hänen elämässään kohtaamiensa kärsimysten alla kuuliaiseksi, niin että Hän eli Hengen, ei omien tiedostamattomien psyykkisten tarpeittensa ohjauksessa:
"Minä en kysy omaa tahtoani" Joh 5:30
(Hänellä oli siis oma tahto)
Mutta tätä sinä et varsinaisesti halunnut kuulla. Palaan siis lähtökohtaan eli uudestisyntymiseen. Jos odotat jotain hyvin täydellistä ja ymmärrettävää selitystä, sitä ei ole. Uudestisyntyminen Hengestä on nimittäin asia, jota emme voi hallita, selittää tai johtaa jostain itsellemme tutusta. Vrt Joh 3:2-12
Uudesti synnytään Sanasta ja Hengestä. Jumala on sitoutunut lupaukseensa, ja kun ihminen on uskoo ja tunnustaa, hän syntyy uudesti. Tämä on yliluonnollista, täysin uskon varassa, jonka vaikuttaa Jeesus Kristus. Sitä voi yrittää kuvata esim noilla herätysjohtajan sanoilla, mutta mitä enemmän käyttää omia sanoja, sitä kauemmas mennään. Itselläni oli kolme kynnystä, joiden yli mentyäni tiesin, että Jumala oli toiminut elämässäni.
1. tunnustin Raamatussa kuvatun Jeesuksen rakkauden elämäni tärkeimmäksi asiaksi.
Tällä pääsin alkuun. Seuraavaksi (6v päästä) nämä sanat alkoivat puhutella:
2. Sen tähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. Matt 10:32-33
Tajusin, etten pääse eteenpäin, jollen huomioi tätä. Ongelmana oli löytää paikka, jossa voi tunnustaa Jeesuksen, mutta ei tarvitse leimautua johonkin tiettyyn kuppikuntaan. No sopiva tilaisuus löytyi, sillä Jumalahan ei anna meille askeleita ilman että tie olisi valmiina.
3. Seuraavana (4v päästä) ongelmaksi nousi kysymys Pyhän Hengen kasteesta ( kielilläpuhuminen ym armolahjat). Tässä ei ollut kyse enää sopivan seurakunnan, vaan sellaisen henkilön löytämisestä, jonka puheista saatoin uskoa hänen henkilökohtaisesti olevan asiassa sisällä myös ymmärryksellään. No tässäkin eteeni juuri sopivasti johdatettiin kirjoja, joiden luotettavuuden arvioin niin ilmeiseksi, että lähdin tutustumaan niiden kirjoittajaan Skotlantiin. Hänelle esitin kysymykseni Hengen täyteydestä. Ensimmäinen keskustelu ei tuottanut odottamaani vastausta, mutta toisella kertaa sain selvyyden ja vahvistuksen ja vastauksen etsintääni.
Summa summarum. Kyse on elämisestä. Raamattu avautuu elämällä ja se on tarkoitettu löydettäväksi elämällä itse niitä samoja asioita, mitä siellä kuvatut ihmiset ovat eläneet. On otettava ne askelet, jotka meille annetaan. Ajattelulla voi tutkia maastoa, mutta lopulta sinne on mentävä, jos haluaa löytää.Tuossa olin tosiaan epämääräinen. Lähdin ajatuksissani etsimään hengellisen elämän määrittelyä sen kautta mitä se olisi suhteessa ei-hengelliseen elämään ja sitä miettiessä tulee tietenkin vastaan myös tuo muutos. Keskeistä siinä on tietenkin tuo uudestisyntyminen, joka tosin on käsitteenä saanut monenlaista väriä eri uskonnollisten ryhmien käytössä, niin että jotkin haluavat sitä jopa karttaakin vaikka se löytyy Raamatusta.
Se oli oikeastaan syynäkin epäilylleni siitä, yhdistätkö sen tuohon kehittymisen ajatukseen, johon sitä olisi vaikea istuttaa. Väärinkäsitys siis minulta. Ehkä ei ole edes kovin hedelmällistä lähteä pohtimaan tuota eroa materialistin ja hengellisen ihmisen välillä, koska se sama ero taitaa Paavalin mukaan löytyä jokaisen hengellisen ihmisen sisältäkin. Yhtä aikaa lihallinen ja hengellinen ja se, kumpi puoli on vallalla, on se mitä ulospäin nähdään.
Ehkä tämä tosiaan on liian iso aihe, mutta täytyy vielä miettiä, ehkä vielä löytyy jokin näkökulma tuohon elämään Kristuksessa, sen auki kirjoittamiseen vaikka se sisältäisikin liian paljolta tuntuvan määrän asiaa. Crypticall kirjoitti:
Tuossa olin tosiaan epämääräinen. Lähdin ajatuksissani etsimään hengellisen elämän määrittelyä sen kautta mitä se olisi suhteessa ei-hengelliseen elämään ja sitä miettiessä tulee tietenkin vastaan myös tuo muutos. Keskeistä siinä on tietenkin tuo uudestisyntyminen, joka tosin on käsitteenä saanut monenlaista väriä eri uskonnollisten ryhmien käytössä, niin että jotkin haluavat sitä jopa karttaakin vaikka se löytyy Raamatusta.
Se oli oikeastaan syynäkin epäilylleni siitä, yhdistätkö sen tuohon kehittymisen ajatukseen, johon sitä olisi vaikea istuttaa. Väärinkäsitys siis minulta. Ehkä ei ole edes kovin hedelmällistä lähteä pohtimaan tuota eroa materialistin ja hengellisen ihmisen välillä, koska se sama ero taitaa Paavalin mukaan löytyä jokaisen hengellisen ihmisen sisältäkin. Yhtä aikaa lihallinen ja hengellinen ja se, kumpi puoli on vallalla, on se mitä ulospäin nähdään.
Ehkä tämä tosiaan on liian iso aihe, mutta täytyy vielä miettiä, ehkä vielä löytyy jokin näkökulma tuohon elämään Kristuksessa, sen auki kirjoittamiseen vaikka se sisältäisikin liian paljolta tuntuvan määrän asiaa.Kun kristillisyyttä koskevassa kirjoittelussani sinua näyttää askarruttavan se, että painotan vuorovaikutusta ja sen merkitystä Jumalan tuntemiseen kasvamisessa, lienee syytä kertoa sille hieman taustaa.
Olen hyvin perillä herätyskristillisistä perinteistä ja niiden käytännön ilmenemismuodoista. Olin aiemmin niissä siinä määrin mukana, että törmäsin siellä erilaisiin vuorovaikutusongelmiin ja jouduin tutkimaan, missä määrin niissä on kyse Raamatun yksipuolisesta soveltamisesta.
Tein mielestäni tärkeän havainnon. Kun Herra Jeesus Kristus vapautti häneen uskovat vanhan testamentin lain orjuudesta, hän jätti kuitenkin seuraajilleen kaksi uutta käskyä. Tosin nämä käskyt eivät ole samassa mielessä orjuuttavia lakeja kuin VT:n lait, sillä Jeesushan sanoi toistuvasti: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni....
Nuo kaksi käskyä, siinä järjestyksessä kuin ne annettiin, ovat:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Matt 28:19-20
Herätyskristillisyys on tietoisesti suunnitellussa toiminnassaan painottunut yksipuolisesti jälkimmäiseen, jopa siinä määrin, että evankeliointi voi joskus saada aika irvokkaita piirteitä. Itse olen seurakunnista löytänyt aika vähän sellaista suunniteltua yhteistä toimintaa, jossa tietoisesti tuettaisiin keskinäisessä kristillisessä rakkaudessa kasvamista. Mielestäni tällä on hyvin syvälle käyvät vaikutukset koko kristillisyydelle. Ne ovat niin laajoja, etten niihin yritäkään tässä puuttua. Minun tehtäväni ei ole ryhtyä vastustamaan / parjaamaan ketään tai korjailemaan ongelmia. Omalla kohdallani haluan vain oppia osoittamaan rakkautta ja kunnioitusta kaikkia kohtaan Herran esimerkin mukaan ja kertoa, että tämän asian painottamisen Jumala on tässä vaiheessa pannut minun sydämelleni.
- mielessäni
Kristus on sinussa, ja siellä missä Hän on, Jumalan on oltava, sillä Kristus on osa Häntä.
Jumala on Rakkaus ja Häntä sinä todella tahdot. Sitä sinä etsit. Se on sinun tahtosi. Pyydä sitä, niin sinulle vastataan, koska pyydät vain sitä mikä sinulle kuuluu.
Kristus on Jumalan Ainoa Poika. Jos minä olen Kristus, niin sinunkin on oltava, koska se on Jumalan Tahto.
Jos se tosiasia, että Jumalan Tahto - joka olet sinä - nähdään pelottavana, osoittaa, että sinä pelkäät sitä mitä olet. Et siis pelkääkään Jumalan Tahtoa, vaan omaasi.
Minä rakastan sinua sinussa olevan totuuden tähden, niin kuin Jumalakin sinua rakastaa. Olisiko Jumala laajentanut Itseään yksin sinua varten? Voisitko sinä kuulla Hänen vastauksensa muulla tavalla kuin millä Hän vastaa kaikille Pojilleen, jotka ovat Kristus?
Sinähän et tietystikään usko, että minä olen Kristus, tai että sinä olet. Epäusko on samaa kuin olla jotakuta vastaan tai hyökätä häntä vastaan. Uskominen on jonkun puolella olemista ja hänen arvostamistaan. Uskominen ei ole herkkäuskoisuutta, vaan hyväksymistä ja arvostamista. Mitä et ukso, sitä et arvosta, etkä voi olla kiitollinen sellaisesta mille et anna arvoa. Tuomitsemisesta joudut maksamaan hinnan, koska tuomitseminen merkitsee hinnan määräämistä. ja millaiseksi sen määräät, sellaisena sen maksat.
Jos tunnistat Krisuksen jokaisessa ihmisessä, voit harkita miten paljon tulet Häneltä pyytämään ja miten paljon saamaan. Hän ei tule kieltämään sinulta mitään, koska sinä et ole kieltänyt Häneltä mitään, jolloin voit jakaa kaiken kaikkien kanssa. Se ja vain se on ainoa tapa saada Häneltä vastaus, koska Hänen vastauksena on kaikki mitä voit pyytää ja haluta.
Sano siis jokaisella: KOSKA TAHDON TUNTEA ITSENI, NÄEN SINUT JUMALAN POIKANA - KRISTUKSENA - JA VELJENÄNI.
Krituksessa oleminen on lähempänä kuin lähin puhelin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1321865
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup171779Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3301076- 621066
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene81032J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen991027- 66911
- 59888
- 2811
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi41796