Jäykkä ohjaus

Hemmo

Veneen ohjaus aika raskas.Jollakin kikkaa miten saisi öljyttyä/rasvattua vaijeria ilman irrottamista? Vai onko pakko irroittaa pois ja laittaa sen jälkeen takaisin?Hiukan työläs vaan se vaijerin irroitus ja takaisn laitto , etenkin ratin alapuolella olevat osat :)

16

14559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapteeni nro 1

      Ei vika ole vaijerissa vaan siinä, että kun käännät rattia niin veden vastus saa sen tuntumaan raskaalta. Ja jos on jäätä niin sitten se vasta raskas onkin.

      Tämä on fakta.

      • Hemmo

        Mites sen selität että vene on kuivalla kone irti vaijerista ja silti on ohjaus jäykkä.


      • kapteeni nro 1
        Hemmo kirjoitti:

        Mites sen selität että vene on kuivalla kone irti vaijerista ja silti on ohjaus jäykkä.

        tuuleko kovasti siihen moottoriin? onko jäykkä vain toiselle puolelle?

        Selvästi sitten kovan tuulen syytä.
        Minä tiedän kun olen rasvari nämä hommat.


      • Anonyymi
        Hemmo kirjoitti:

        Mites sen selität että vene on kuivalla kone irti vaijerista ja silti on ohjaus jäykkä.

        Jäykkää on ja silloin veneilijät vetää käteen.


    • heh

      Pakko se vaijeri on irroittaa jos sen aikoo kunnolla voidella. Ongelmana kyllä on, ettei vaijeri käsittääkseni lähde kuorestaan pois.

      Kannattaa varmaan uusia sillä uusikaan vaijeri ei maksa kovin paljon.

    • Rippe4

      Irroita vaijeri peräsimen päästä ja teippaa ulkokuoren päälle muovipussi.Nosta pussi ylös ja kaada siihen öljyä.Kun pyörittelet ratista niin öljy kulkeutuu vaijeriin.

      • Hemmo

        Okei.Kokeillaan tota ja jos ei auta niin uutta vaijeria kehiin.Kiitos vastauksista ja Hyvää Vappua kaikille!


      • ohjausvaijeri
        Hemmo kirjoitti:

        Okei.Kokeillaan tota ja jos ei auta niin uutta vaijeria kehiin.Kiitos vastauksista ja Hyvää Vappua kaikille!

        tulee ulos kuorestaan, just viimeviikolla otin omasta pulpettipaatista ohjausvaijerin ulos kuorestaan, koneen päästä vaan irti ja siitä kuoren koneenpäästä oleva muovinen "mutteri" auki ja ratista pyörittämällä ja lopuksi käsin vetämällä vaijeri tulee helposti pois.


    • Ratti pyörii pikkurillillä :)

      paha ole irroittaa kuorineen. Kun saat sen irti, ripusta se roikkumaan johonkin niin, että saat sen pystysuoraan ja sitten valutat esim. ohutta spray-öljyä ensin toisesta päästä sisään, annat vaikuttaa, käännät toisin päin ja sama uusiksi. Annoin olla reilun vuorokauden välillä öljyä lisäten. Mulla herkistyi aivan umpi jäykkä vaijeri todella herkäksi.

      • Vanha veneilijä

        Irroita ohjauskaapeli moottorin puolelta. Laita kaapelin irroitetun pään päälle n. 20 cm muoviletku.Kiristä letkun toinen pää "klemmarilla" tiukkaan kaapelin vaipan päälle. Täytä letku raaalla pakkasnesteellä,samalla mitä käytetään auton jäähdyttäjässä.Kaapeleihin kondensoituu vettä jos on mutka alaspäin.Pakkasneste estää kaapelin ruostumisen.Laita täytetyn letkun toiseen päähän ilmaventtiili,kiristä ilmatiiviiksi.Lisää hitaasti ilmanpainetta.Paine ajaa nesteen kaapelin läpi.Kaukosäätökaapeleihin samaan tapaan.Aloittelin jo vapun viettoa,mutta toivottavasti sait jotain selvää.
        .


      • kuluttaja34
        Vanha veneilijä kirjoitti:

        Irroita ohjauskaapeli moottorin puolelta. Laita kaapelin irroitetun pään päälle n. 20 cm muoviletku.Kiristä letkun toinen pää "klemmarilla" tiukkaan kaapelin vaipan päälle. Täytä letku raaalla pakkasnesteellä,samalla mitä käytetään auton jäähdyttäjässä.Kaapeleihin kondensoituu vettä jos on mutka alaspäin.Pakkasneste estää kaapelin ruostumisen.Laita täytetyn letkun toiseen päähän ilmaventtiili,kiristä ilmatiiviiksi.Lisää hitaasti ilmanpainetta.Paine ajaa nesteen kaapelin läpi.Kaukosäätökaapeleihin samaan tapaan.Aloittelin jo vapun viettoa,mutta toivottavasti sait jotain selvää.
        .

        Periaatteessa vastustan kaikkea turhaa kulutusta, mutta vaikuttaa tulevan niin kalliiksi, että kannattaa ostaa uusi vaijeri. Se maksaa vajaan 100 euroa.


    • 55v vesillä

      "Kaikkihan me jo syksyllä huolletaan kaapelit ym" Hauskaa räntäsateessa ym. mutta oleelinen osa veneilyä.

      Esimerkkinä, kuinka voi käydä:

      Olin mennäkesänä sukellusfirman leivissä, keikalla, jonka piti kestää pari tuntia.
      Heillä oli iso alumiinivene, vesisuikulla.
      Kipparoin paattia, koska tunsin vedet ja toimin samalla "narumiehenä". En ollut ennen ko venhoa ajanut ja ihmettelin ohjauksen raskautta. Tuommonen se oli jo viime syksynä, oli vastaus.

      Sukellustyön aikana ajelin siksakkia sukellus kohteen ympäri, häätäen uteliaita hieman kauemmas.

      Jossain tässä vaiheessa ohjaus petti täysin, ruori pyöri oikein kevyesti, mutta paatti teki 100 metrin ympyrää, sain porukan vedestä ylös kierroksia säätelemällä. Luulin kaapelin katkenneen, mutta sitä tutkittaessa selvisi että ruorirattaisto oli muuttunut alumiinilastuksi.

      Yöhön meni, ennenkuin oltiin rannassa.

      Tarinan opetus: Olis kumminkin kannattanut palella räntäsateessa ja huoltaa jumiutuneet kaapelit ennen kalliimpaa remonttia.

      Ainiin... Sain siitä paatisa uuden "asiakkaan".
      Huolsin sittemmin myös sen kaasuvaijerin, eipä tarvinnu enää kaksin käsin paakoja, otsa hies, repiä

    • kapteeni nro 1

      Nyt keksin mikä se voi olla, nimittäin jos sinne vetolaitteen ja perälaudan väliin on jäänyt fendari jotenkin väliin, niin se voi silloin saada ohjauksen tuntumaan tosi jäykältä.
      Minulle sattui kerran hangöbyn satamassa vastaava episodi.

    • Anonyymi

      Sama juttu. Mietin että tuliko ratin alapuolen levy ruuvattua ilman rikkaa tiukalle. Huomena selvitän..

    • Anonyymi

      Vaijerisysteemin päälle klemmarilla sopiva muoviputki, johon laitetaan öljyä. Putken toiseen päähän venttiili, josta pumpataan ilmaa jotta saadaan painetta öljyyn. Öljy menee näin vaijerin sisään.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kikka, minä ainakin aion sitä kokeilla kun tarvetta esiintyy, kiitos tuosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7810
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2009
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      979
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe