Jäykkä ohjaus

Hemmo

Veneen ohjaus aika raskas.Jollakin kikkaa miten saisi öljyttyä/rasvattua vaijeria ilman irrottamista? Vai onko pakko irroittaa pois ja laittaa sen jälkeen takaisin?Hiukan työläs vaan se vaijerin irroitus ja takaisn laitto , etenkin ratin alapuolella olevat osat :)

16

15869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapteeni nro 1

      Ei vika ole vaijerissa vaan siinä, että kun käännät rattia niin veden vastus saa sen tuntumaan raskaalta. Ja jos on jäätä niin sitten se vasta raskas onkin.

      Tämä on fakta.

      • Hemmo

        Mites sen selität että vene on kuivalla kone irti vaijerista ja silti on ohjaus jäykkä.


      • kapteeni nro 1
        Hemmo kirjoitti:

        Mites sen selität että vene on kuivalla kone irti vaijerista ja silti on ohjaus jäykkä.

        tuuleko kovasti siihen moottoriin? onko jäykkä vain toiselle puolelle?

        Selvästi sitten kovan tuulen syytä.
        Minä tiedän kun olen rasvari nämä hommat.


      • Anonyymi
        Hemmo kirjoitti:

        Mites sen selität että vene on kuivalla kone irti vaijerista ja silti on ohjaus jäykkä.

        Jäykkää on ja silloin veneilijät vetää käteen.


    • heh

      Pakko se vaijeri on irroittaa jos sen aikoo kunnolla voidella. Ongelmana kyllä on, ettei vaijeri käsittääkseni lähde kuorestaan pois.

      Kannattaa varmaan uusia sillä uusikaan vaijeri ei maksa kovin paljon.

    • Rippe4

      Irroita vaijeri peräsimen päästä ja teippaa ulkokuoren päälle muovipussi.Nosta pussi ylös ja kaada siihen öljyä.Kun pyörittelet ratista niin öljy kulkeutuu vaijeriin.

      • Hemmo

        Okei.Kokeillaan tota ja jos ei auta niin uutta vaijeria kehiin.Kiitos vastauksista ja Hyvää Vappua kaikille!


      • ohjausvaijeri
        Hemmo kirjoitti:

        Okei.Kokeillaan tota ja jos ei auta niin uutta vaijeria kehiin.Kiitos vastauksista ja Hyvää Vappua kaikille!

        tulee ulos kuorestaan, just viimeviikolla otin omasta pulpettipaatista ohjausvaijerin ulos kuorestaan, koneen päästä vaan irti ja siitä kuoren koneenpäästä oleva muovinen "mutteri" auki ja ratista pyörittämällä ja lopuksi käsin vetämällä vaijeri tulee helposti pois.


    • Ratti pyörii pikkurillillä :)

      paha ole irroittaa kuorineen. Kun saat sen irti, ripusta se roikkumaan johonkin niin, että saat sen pystysuoraan ja sitten valutat esim. ohutta spray-öljyä ensin toisesta päästä sisään, annat vaikuttaa, käännät toisin päin ja sama uusiksi. Annoin olla reilun vuorokauden välillä öljyä lisäten. Mulla herkistyi aivan umpi jäykkä vaijeri todella herkäksi.

      • Vanha veneilijä

        Irroita ohjauskaapeli moottorin puolelta. Laita kaapelin irroitetun pään päälle n. 20 cm muoviletku.Kiristä letkun toinen pää "klemmarilla" tiukkaan kaapelin vaipan päälle. Täytä letku raaalla pakkasnesteellä,samalla mitä käytetään auton jäähdyttäjässä.Kaapeleihin kondensoituu vettä jos on mutka alaspäin.Pakkasneste estää kaapelin ruostumisen.Laita täytetyn letkun toiseen päähän ilmaventtiili,kiristä ilmatiiviiksi.Lisää hitaasti ilmanpainetta.Paine ajaa nesteen kaapelin läpi.Kaukosäätökaapeleihin samaan tapaan.Aloittelin jo vapun viettoa,mutta toivottavasti sait jotain selvää.
        .


      • kuluttaja34
        Vanha veneilijä kirjoitti:

        Irroita ohjauskaapeli moottorin puolelta. Laita kaapelin irroitetun pään päälle n. 20 cm muoviletku.Kiristä letkun toinen pää "klemmarilla" tiukkaan kaapelin vaipan päälle. Täytä letku raaalla pakkasnesteellä,samalla mitä käytetään auton jäähdyttäjässä.Kaapeleihin kondensoituu vettä jos on mutka alaspäin.Pakkasneste estää kaapelin ruostumisen.Laita täytetyn letkun toiseen päähän ilmaventtiili,kiristä ilmatiiviiksi.Lisää hitaasti ilmanpainetta.Paine ajaa nesteen kaapelin läpi.Kaukosäätökaapeleihin samaan tapaan.Aloittelin jo vapun viettoa,mutta toivottavasti sait jotain selvää.
        .

        Periaatteessa vastustan kaikkea turhaa kulutusta, mutta vaikuttaa tulevan niin kalliiksi, että kannattaa ostaa uusi vaijeri. Se maksaa vajaan 100 euroa.


    • 55v vesillä

      "Kaikkihan me jo syksyllä huolletaan kaapelit ym" Hauskaa räntäsateessa ym. mutta oleelinen osa veneilyä.

      Esimerkkinä, kuinka voi käydä:

      Olin mennäkesänä sukellusfirman leivissä, keikalla, jonka piti kestää pari tuntia.
      Heillä oli iso alumiinivene, vesisuikulla.
      Kipparoin paattia, koska tunsin vedet ja toimin samalla "narumiehenä". En ollut ennen ko venhoa ajanut ja ihmettelin ohjauksen raskautta. Tuommonen se oli jo viime syksynä, oli vastaus.

      Sukellustyön aikana ajelin siksakkia sukellus kohteen ympäri, häätäen uteliaita hieman kauemmas.

      Jossain tässä vaiheessa ohjaus petti täysin, ruori pyöri oikein kevyesti, mutta paatti teki 100 metrin ympyrää, sain porukan vedestä ylös kierroksia säätelemällä. Luulin kaapelin katkenneen, mutta sitä tutkittaessa selvisi että ruorirattaisto oli muuttunut alumiinilastuksi.

      Yöhön meni, ennenkuin oltiin rannassa.

      Tarinan opetus: Olis kumminkin kannattanut palella räntäsateessa ja huoltaa jumiutuneet kaapelit ennen kalliimpaa remonttia.

      Ainiin... Sain siitä paatisa uuden "asiakkaan".
      Huolsin sittemmin myös sen kaasuvaijerin, eipä tarvinnu enää kaksin käsin paakoja, otsa hies, repiä

    • kapteeni nro 1

      Nyt keksin mikä se voi olla, nimittäin jos sinne vetolaitteen ja perälaudan väliin on jäänyt fendari jotenkin väliin, niin se voi silloin saada ohjauksen tuntumaan tosi jäykältä.
      Minulle sattui kerran hangöbyn satamassa vastaava episodi.

    • Anonyymi

      Sama juttu. Mietin että tuliko ratin alapuolen levy ruuvattua ilman rikkaa tiukalle. Huomena selvitän..

    • Anonyymi

      Vaijerisysteemin päälle klemmarilla sopiva muoviputki, johon laitetaan öljyä. Putken toiseen päähän venttiili, josta pumpataan ilmaa jotta saadaan painetta öljyyn. Öljy menee näin vaijerin sisään.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kikka, minä ainakin aion sitä kokeilla kun tarvetta esiintyy, kiitos tuosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe