Mitkä Tampereen maustekaupat myyvät chiliä, ennekaikkea suolatonta chiliä?
Maustekauppojen osoitteita, kiitos!
Tampereen parasta chiliä
11
2741
Vastaukset
- kysymyksenasettelu
Tavastasi käyttää termejä tulee epäilys, ettet välttämättä ihan tiedä mistä puhut.
Chiliä (palkoina) myy lähes joka kulmakunnan market. Toki erilaisia eri paikoissa, ja mitä isompi market, sen suurempi valikoima. Yleensä ei silti yli 2-3 eri lajiketta.
Mitäköhän tarkoitat sitten suolattomalla chilillä? Chilipalothan ovat lähtökohtaisesti suolattomia. Mutta jos ostaa säilykepurkkichilejä, niissä on kyllä yleensä suolaakin - ja etikkaa sekä vettä (niiden liemessä). Vaan jos niitä tarkoitat, miksi et niin sano?
Nyt herää sitten kysymys, mitä kaikkia chilipalkolajikkeita haluatkaan ostaa. Yleensä ns. etnisissä kaupoissa on laajin chilivalikoima - lajikkeet vaihtelevat sen mukaan minkä ilmansuunnan tuotteita kaupan tavarat pääpiirteittäin ovat.
Sinänsähän chililajikkeita on kymmeniä, ellei satoja. Tamperelaisista kaupoista en tiedä mitään, koska en ole tamperelainen, vaan helsinkiläinen - kuten ehkä arvasitkin. Mutta eipä ole kukaan muukaan (saati tamperelainen) vastannut kysymykseesi moneen päivään, joten toivottavasti tämä on parempi kuin ei mitään.
Ainakin joku kiinnitti nyt edes huomiota sinun tarpeeseesi.
PS. Voin vielä sanoa, että tämmöinen tulisten chilien ihannointi on vähän hölmöä hömpötystä. Ellei ole chilien tottunut asiantuntija (jota et voi olla kun tämmöisiä joudut kysymään) on käytännössä yksi lysti mitä chilejä käytät. Suosittelen kuitenkin mieluummin mietoja kuin oikein väkeviä. Jätä habanero "ammattilaisille", aloita itse lähimarketin bulkista. - Chilifarmari
Chilit ovat nyt muodissa, joten tuoreita chilejä saattaa saada siellä Tampereellakin ihan tavallisista ruokakaupoista.
Käytöstä: Yleensä vahvuudet on merkitty asteikolla 0-10. Tavallinen paprika on 0, tavallinen pitsaan laitettava säilykejalapeno on täällä Suomessa suunnilleen 2-3 ja thaimaalaiset pikkuchilit ovat suunnilleen 7-8. Ruoasta tulee tulisempaa, jos laitat myös siemenet mukaan.- Chileläinen
On yleinen harhaluulo (jopa monet tv-kokit toistelevat sitä alvariinsa), että chilin siemenet ovat väkeviä. Eivät ole ollenkaan väkeviä. Mutta chilipalon väkevimmät kohdat ovat ne väliseinämät, joihin siemenet ovat kiinnittyneet. Siksi luullaan, että tulisia ovat itse siemenet, mutta eivät siis ole (muuten kuin mitä niiden pintaan tai kiinnikekohtaan on saattanut "tarttua" mekaanisesti väkevyyttä viereisestä seinämästä, siinähän ei montaa nanomikrogrammaa tarvita, ennen kuin väkevyyden erottaa kielellä, mutta jos siemeniä pureskelee, ne eivät sisältä ole sen väkevämpiä kuin tavallisten vihannespaprikoidenkaan siemenet).
- fdfdg
Chileläinen kirjoitti:
On yleinen harhaluulo (jopa monet tv-kokit toistelevat sitä alvariinsa), että chilin siemenet ovat väkeviä. Eivät ole ollenkaan väkeviä. Mutta chilipalon väkevimmät kohdat ovat ne väliseinämät, joihin siemenet ovat kiinnittyneet. Siksi luullaan, että tulisia ovat itse siemenet, mutta eivät siis ole (muuten kuin mitä niiden pintaan tai kiinnikekohtaan on saattanut "tarttua" mekaanisesti väkevyyttä viereisestä seinämästä, siinähän ei montaa nanomikrogrammaa tarvita, ennen kuin väkevyyden erottaa kielellä, mutta jos siemeniä pureskelee, ne eivät sisältä ole sen väkevämpiä kuin tavallisten vihannespaprikoidenkaan siemenet).
Ottamalla siemenen ja maistamalla sitä se todellakin on tulinen, toki vain pinnaltaan itse siemen mauton. Jos siemeniä ruokaan laitetaan niin kyllä niistä siihen tulisuutta tulee.
- oikea laitalinkki
fdfdg kirjoitti:
Ottamalla siemenen ja maistamalla sitä se todellakin on tulinen, toki vain pinnaltaan itse siemen mauton. Jos siemeniä ruokaan laitetaan niin kyllä niistä siihen tulisuutta tulee.
Olet väärässä, chilin siemenet eivät sisällä lainkaan tulisuutta aiheuttavaa kapsaisiinia, sen sijaan hedelmäliha ja varsinkin sisäseinät joissa siemenet ovat kiinni, sisältävät.
- kokki
Kyseessä lienee chilijauhe. Yleensä ne ovat ns. maustesekoituksia, joihin on lisätty suolaa. Suolatontakin chilijauhetta on myynnissä, löytyy esim. "Punnitse ja säästä"-liikkestä
- Chileläinen
Voipi olla, että alkukysyjä tarkoitti juuri tuota mitä epäilet (Turkissa varsin yleistä, eikä ole aina "jauhekaan", vaan sellaisia pieniä hiutaleita).
Kysyjä onnistui vain harhauttamaan meitä käyttämällään nimimerkillä "chilipalko", joka sai meidät luulemaan, että hän etsiikin palkoja.
Moni kun näillä palstoilla tuohon nimimerkkikohtaan laittaa osan kysymyksestään.
- Tepi.
Itse olen ostanut ainakin oikein hyvää kuivattua chilirouhua Tammelan torin laidassa, R:n vieressä olevasta itämaisesta, samoin muistakin itämaisista löytyy taatusti, eli esim Hämeenkadun pohjoislaita, lähellä Hämeenpuistoa, Thai-na-konia vastapäätä. Onkos Kävelykadulla Anttilasta eteenpäin vielä?
Noi itämaiset myymälät on muutenkin curryn, kurkuman, paprikan yms. parhaita ostopaikkoja. - chiliarska
www.poppamies.fi Sijaitsee Tampereella heikkilänkadulla
- 789
Lisäksi Pirkkalan ABC:n lähettyviltä löytyy poikkeamisen arvoinen kauppa www.siam-house,fi
- Chilipääkkönen
789 kirjoitti:
Lisäksi Pirkkalan ABC:n lähettyviltä löytyy poikkeamisen arvoinen kauppa www.siam-house,fi
ja www.chilikauppa.fi myy vaikka mitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579