Oletteko huomanneet itse sairastavana tai omaisestanne miten sairaus muuttaa ihmisen luonnetta? Olen huomannut että perhetuttuni on alkanut vetäytyä sosiaalisissa tilanteissa eikä kovin paljon enää osallistu keskusteluihin tai muihin kokoontumisiin, mieluiten puuhastelee yksikseen. Surullista jotenkin.
Miten luonne
9
3936
Vastaukset
- kokemuksen
pohjalta sanoisin, ettei ihmisen perusluonne mihinkään muutu.
Olen vuosia toiminut vakavasti sairaan läheiseni omaishoitajana. Persoonallisuus voi kyllä vuosia sairastaneella muuttua. Persoonallisuuden muuttuminen ei ole oire vaan seuraus. On lukemattomia dg jotka ovat kantajalleen niin raskaita että se ajanmyötä vaikutta persoonallisuuteenkin.
Parkinsonin tautia sairastavalle ei sosiaaliset tilanteet useinkaan ole helppoja, koska oireisto lisääntyy juuri silloin kun sitä vähiten toivoisi.
Harva ulkopuolinen osaa esiintyä niin luontevasti parkinsonin läsnäollessa etteikö parkkis itse sitä huomaa, että häntä seurataan. Näin olet ilmeisesti havaintoja tehdessä tehnyt ja osaltasi vaikuttanut vetäytymiseen.
Toinen vetäytymisen syy tai seuraus on itse sairaus ja jaksaminen. Ei enää jakseta osallistua. Oireisto on niin rankka hallita kantajalleen.
Jos auttaa halutaan niin apua voi itse mennä tarjoamaan. Näitä voisi olla ulkoilu seura, kävelylenkille esim. Tai kotiaskareisiin apua , ikkunanpesua , asiointi apua, kaupassa käyntiä jne. Eikä tämä tarkoita että kaupassa esim. käydään puolesta, vaan apuna mukana.
16 vuotta itse Parkinson tauti dg kantajana ed. olevan voin sanoa myös itse potilaan kokemuksella.- alkup.
parkkislainen itse vetäytyy toisten seurasta ja jotkut ihmiset puolestaan vetäytyvät parkkislaisen seurasta. Parkinson on raskas sairaus läheisillekin.
- puoliso 59
alkup. kirjoitti:
parkkislainen itse vetäytyy toisten seurasta ja jotkut ihmiset puolestaan vetäytyvät parkkislaisen seurasta. Parkinson on raskas sairaus läheisillekin.
Olen parkinsonia sairastavan vaimo ja läheltä asiaa seurannut.Vaikka mieheni ei sairaudestaan puhu,hän kyllä vielä haluaa olla mukana kaikessa entisessä voimiensa mukaan. Tosin olen huomannut että voimien vähenemistä koko ajan tapahtuu ja se tekee osallistumisen raskaammaksi.Aavistelen että jossakin vaiheessa tämä tuo mukanaan myös eristäytymistä,varsinkin jos tiedon sairaudesta pitää vain itsellään eikä halua siitä kertoa.Kiire on pahimpia vihollisia.Jos hän saa rauhassa tehdä asioita,ne sujuvat vielä.Itse olisin halunnut että hän olisi ottanut avoimemman kannan,ihmiset ymmärtäisivät missä mennään ja mikä on syynä hidastuneeseen olemukseen.
- pera46
...riippuen siitä miten pitkalla tauti on, itse olen kokenut tulleeni paljon keljumaisemmaksi, silla olotilani vaihtuu 3tunnin valein, ja on valilla yhta vuoristorataa riippuen siita miten lääkitys toimii.
toisaalta kun asiaa ajattelee, niin taytyy eroittaa 2 asiaa toisistaan eli olotila ja luonne.
Elikka kun parkinsson potilas on oikein huonossa kunnossa, niin hanesta saa sellaisen kuvan, etta han ainoastaan kiukuttelee ja jakaa pahaa oloaan, silloin han ehkä leimaantuu ...
itse oon sairastanut n13 vuotta..ja kyllä minusta ainakin oon hieman eri ihminen kuin silloin, mutta niinhä me kaikki ... - Yksi tautinen
Puhe vaikeutuu Parkinsonin taudin myötä. Ole siinä sitten puhelias ja seurallinen! Ilahduin, kun radion puhelintoivekonserttiin soitti Parkinson-potilas ja juontaja antoi hänen puhua keskeyttämättä. Hyvä, Yle!
- surullista?
Jospa hän pitää yksin puuhastelusta?
- rähäkkä
Ehkä tiedostamatta vetäydyn. Kaupassa en käy kun en halua, että tullaan tyhmiä uteleen ja ehkä olen tylympi ettei vieras tulisi tenttaamaan. Kun vein kukkia haudalle niin tulee mieleen katsooko moni kävelyäni.
Joku tuttu on jättänyt vähemmälle yhteyden ottamista. Johtuuku taudistani,ehkä.
Muuten kuljen paljon mutta nyt olen tehnyt kevät töitä. Väsyttää enempi, aikaa menee palautumiseen. - kelle
En tiedä onko luonteei muuttunut, mutta kylläkin sosiaalinen käyttäytymiseni. Parkinsonin tauti rikastuttaa yöelämää. Aikaisemmin nukuin kerran yössä, nyt nukun monta kertaa yössä:-)
Ei yksinkertaisesti jaksa. Seurustelu on usein myös yhdessä istumista ruokapöydän ääressä. Terveet eivät luonnollisestikaan pysty ymmärtää että paikallaan olo pidempään on tuskallista.
Kun lisäksi puhe hieman taudin takia takertelee on vaikeata saada suunvuoro.Jos seurusteluun lisäksi liittyy alkoholin käyttöä niin on kerrottava että ainakin minun kohdalla alkoholi tehokkaasti poistaa lääkeiden lieventävät vaikutukset. - kelle
Ei käy kiistäminen
olen eri ihminen
surkastuminen
yhden rauhasen
aiheutti sen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983