Tulitikkutehdas

Foliohattu master

Osaako kukaan kertoa Pispalassa olevasta tulitikkutehtaan historiasta ja erityisesti siinä myöhemmin olleesta autoliikkeestä? Olen etsinyt googlesta ym. mutta huonoin tuloksin. Erityisesti kiinnostaa tietää kaikki huhut/juorut Mäkisen kummitelusta kyseisellä paikalla.

Ja tietääkö kukaan kuka omistaa tontin nykyisin?
Ilmeisesti kaupunki?

Kiitos vastauksista!

98

15508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummitus on liian hiljainen

Pekka Mäkinenhän kuoli pari vuotta sitten. Tien rinteeseen kuukahti. Voisi hyvinkin kummitella nykyiselle saamattomuudelle, kaikki on levällään.

Tontin omistaa Tampereen kaupunki, taitaa olla vielä noin 10 vuotta vuokra-aikaa jäljellä perikunnalla. Mahdollisesti kaupunki on sen irtisanomassa koska tonttia ei ole pidetty vuokrasopimuksen edellyttämässä kunnossa. Oikeasti vaikuttaa kaatopaikalta, saisi Pekka vähän tehokkaammin kummitella.

Itse tulitikkutehdas on tosi upea rakennus. Käsitykseni mukaan kaupunki haluaisi sen säilyvän.

• kulkiessanin

olen 'ihaillut' rakennusta, tosiaankin kaunis ja sopisi moneenkin eri käyttöön. Toivottavasti joku hyvällä maulla ja riittävällä rahalla varustettu taho huomioi paikan!

• mutta väärässä paikassa
        kulkiessanin kirjoitti:

olen 'ihaillut' rakennusta, tosiaankin kaunis ja sopisi moneenkin eri käyttöön. Toivottavasti joku hyvällä maulla ja riittävällä rahalla varustettu taho huomioi paikan!

Tontille on suunnitteilla noin 10 kerroksisia kerrostaloja useampi kappale. Tulitikkutehdas on -vähän mittakaavasta riippuen 2- 3 kerroksinen- aika matala. Vaikka joku tehtaan kunnostaisi se jäisi elementtitalojen väliin puristuksiin.

Itse tulitikkutehdas on lähes sata vuotta vanha massiivitiilinen rakennus, sitä ei välttämättä kannattaisi muuttaa / kunnostaa asuinrakennukseksi, silloin se maksaisi.

Tulitikkutehdas soveltuisi loistavasti luovan keskuksen jatko-osaksi. Paasikiventien toiselle puolelle noin 150 metriä rakennuksesta mahdollisesti tulevan keskuksen laajennusosaksi kunnostamiseksi kustannukset olisivat kohtuullisia. Onkiniemen ja Pispalan luovan kulttuurin alueita yhdistävänä tekijänä satavuotinen upea savitiilirakennus sopisi hyvin.

Mutta realiteettina pitää tajuta, että rahallisesti tai kulttuurisesti laskien kukaan ei laskenen Tikkutehtaalle mitään erityistä arvoa (ja törkeästi perikunta omistaja pitää sitä kaatopaikkana), arvokkain osa on kaupungin omistama maapohja eli isohko tontti.

Rakennusfirmat hyötyy parhaiten elementtitalojen rakentamisella, ilmeisesti kaupunki lähtökohtaisesti luovuttaa alueen elementtirakentamiseen.

Jos joku haluaa muunlaisen lopputuloksen; toivotan onnea mutta epäilen, että haaveilet turhasta. Värjäämöt ymv näyttävät selkeästi Tampereen linjauksen vanhoista savitiili rakennuksista.

• totuurellas
        mutta väärässä paikassa kirjoitti:

Tontille on suunnitteilla noin 10 kerroksisia kerrostaloja useampi kappale. Tulitikkutehdas on -vähän mittakaavasta riippuen 2- 3 kerroksinen- aika matala. Vaikka joku tehtaan kunnostaisi se jäisi elementtitalojen väliin puristuksiin.

Itse tulitikkutehdas on lähes sata vuotta vanha massiivitiilinen rakennus, sitä ei välttämättä kannattaisi muuttaa / kunnostaa asuinrakennukseksi, silloin se maksaisi.

Tulitikkutehdas soveltuisi loistavasti luovan keskuksen jatko-osaksi. Paasikiventien toiselle puolelle noin 150 metriä rakennuksesta mahdollisesti tulevan keskuksen laajennusosaksi kunnostamiseksi kustannukset olisivat kohtuullisia. Onkiniemen ja Pispalan luovan kulttuurin alueita yhdistävänä tekijänä satavuotinen upea savitiilirakennus sopisi hyvin.

Mutta realiteettina pitää tajuta, että rahallisesti tai kulttuurisesti laskien kukaan ei laskenen Tikkutehtaalle mitään erityistä arvoa (ja törkeästi perikunta omistaja pitää sitä kaatopaikkana), arvokkain osa on kaupungin omistama maapohja eli isohko tontti.

Rakennusfirmat hyötyy parhaiten elementtitalojen rakentamisella, ilmeisesti kaupunki lähtökohtaisesti luovuttaa alueen elementtirakentamiseen.

Jos joku haluaa muunlaisen lopputuloksen; toivotan onnea mutta epäilen, että haaveilet turhasta. Värjäämöt ymv näyttävät selkeästi Tampereen linjauksen vanhoista savitiili rakennuksista.

Tottahan tuo on mitä sanot.
        Joskus vaan toivois että rakentamisen arvona olis muukin kuin rakentajan massin koko.

Tornitalot tuossa maisemassa eivät ole sopivia ja sitäpaitsi paikka on siksi tuulinen ettei siihen oikeesti kannattais ees rakentaa kovinkaan korkeita taloja.

• hölmö paikka
        totuurellas kirjoitti:

Tottahan tuo on mitä sanot.
        Joskus vaan toivois että rakentamisen arvona olis muukin kuin rakentajan massin koko.

Tornitalot tuossa maisemassa eivät ole sopivia ja sitäpaitsi paikka on siksi tuulinen ettei siihen oikeesti kannattais ees rakentaa kovinkaan korkeita taloja.

Jo nyt Paasikiventie on turhan ruuhkainen, miksi väen väkisten valoliittymän avulla pätkitään lisää liikennettä.

Toisaalta on jotenkin hölmöä tuhota upeita vanhoja kunnostuskelpoisia savitiilirakennuksia. Jos kerran kaupunki omistaa maapohjan voisi miettiä muillakin kuin bisnes arvoilla.

Eikö ne kerrostalot tule Pispalan talojen eteen. Tuhoutuisiko samalla kertaa sekä vanhat tehdasrakennukset Santalahdessa että Pispalasta upeat maisemat.

Jotenkin tuntuu hölmöltä touhulta. Ehkäpä raha kuitenkin ratkaisee, sääli.

• jummi-jammi.
        hölmö paikka kirjoitti:

Jo nyt Paasikiventie on turhan ruuhkainen, miksi väen väkisten valoliittymän avulla pätkitään lisää liikennettä.

Toisaalta on jotenkin hölmöä tuhota upeita vanhoja kunnostuskelpoisia savitiilirakennuksia. Jos kerran kaupunki omistaa maapohjan voisi miettiä muillakin kuin bisnes arvoilla.

Eikö ne kerrostalot tule Pispalan talojen eteen. Tuhoutuisiko samalla kertaa sekä vanhat tehdasrakennukset Santalahdessa että Pispalasta upeat maisemat.

Jotenkin tuntuu hölmöltä touhulta. Ehkäpä raha kuitenkin ratkaisee, sääli.

En kyllä kunnostuskelpoiseksi sanoisi, käväisin siellä pariviikkoa sitten, ja koko tehdas on romahtamispisteessä, työmiehiä vain kuolisi erilaisissa onnettomuuksissa kun tiilenpaloja / savupiippuja romahtelee niskaan. kirjaimellisesti.

• jj
        jummi-jammi. kirjoitti:

En kyllä kunnostuskelpoiseksi sanoisi, käväisin siellä pariviikkoa sitten, ja koko tehdas on romahtamispisteessä, työmiehiä vain kuolisi erilaisissa onnettomuuksissa kun tiilenpaloja / savupiippuja romahtelee niskaan. kirjaimellisesti.

Kaavafiaskoa työstetään joten kaikki jäissä.
        Höpö-höpö, se mikään korjauskelvoton ole, pitää vaan osata.
        Otk:n tikkutehtaana 1925(26)-69, 1969-1975 Keskon ja muiden liikkeiden Finn-match yhteenliittymä.
        Se ei muuten ole koskaan ollut Tampereen tikkutehdas, joka oli 1850-luvusta Pyynikin Jalkasaaren rannassa, purettiin 1900-luvun alussa.
        Betoniset perustukset löytyvät vielä paikalta.
        PM osti 1975 OTK:n tikun autonromuilleen.
        Pekasta voisin kirjoittaa vaikka kymmeniä sivuja...

• Huhuuuuuuu
        jj kirjoitti:

Otk:n tikkutehtaana 1925(26)-69, 1969-1975 Keskon ja muiden liikkeiden Finn-match yhteenliittymä.
        Se ei muuten ole koskaan ollut Tampereen tikkutehdas, joka oli 1850-luvusta Pyynikin Jalkasaaren rannassa, purettiin 1900-luvun alussa.

Tulitikku tehtaassa pidetään kaiken maiilman huumeiden käyttäjien ``bileitä`` tietääkseni...

• mutta väärässä paikassa kirjoitti:

Maailmalla otetaan tollasia vanhoja tiilisiä teollisuusrakennuksia uusiokäyttöön. Tampereella ne vetästään maan tasalle ja tilalle tulee joku "sieluton" elementtipalikka.

Itse voisin ainakin kuvitella tälläiseen rakenukseen esimerkiksi ravintolan, kuntosalin ja muuta sen sellaista. Myönnetään ettei se sijaintinsa puolesta mikään Finlayson ole.
        http://ladakerho.fi/ladagalleria/albums/userpics/10060/Autotalo PM 034.jpg

Rakennusliikkeiden voitot puhuu varmaan tälläkin kertaa. Niinhän ne on aina Tampereella puhunu ja lopputulos on yleensä ollu ihan sitä itteensä: kylmää ja koleeta.

• ihan vaikka kuka
        jj kirjoitti:

No siinä on sama rakennus, missä pekka mäkinen puuhaili autojensa kanssa.

http://www.digitalvillages.net/images/may/2008/tulitikkutehdas_650.jpg

Ja tulitikkujahan siinä työstetään.

• ihan vaikka kuka
        ihan vaikka kuka kirjoitti:

No siinä on sama rakennus, missä pekka mäkinen puuhaili autojensa kanssa.

http://www.digitalvillages.net/images/may/2008/tulitikkutehdas_650.jpg

Ja tulitikkujahan siinä työstetään.

Tehtaan pannuhuoneesta on puolet jäljellä. jotenkin vain seinät on saatu kaatumaan. Savupiippu on lievästi vino. Paras vaihtoehto varmaankin olisi kunnostaa se mikä kunnostettavissa on. ja purkaa loput. Mietityttää vain, kenen tehdas nykyään on. ei ole olemassa "ei kenenkään" käsitettä.

• 9+11
        jummi-jammi. kirjoitti:

Tulitikkutehtaan vieressä on Kattohuopatehdas, siellä on varoituksia putoavista tiilistä. Tulitikkutehtaalla on jo romahtanut tienpuoleinen katto, mutta tuskin sen alle enää kukaan menee.

• ronuaja
      • mies paikallaan

Ei kummitteleP.Mäkinen rakennukssilla on pisempi historia.

• ihan vaikka kuka

No kummituksiin en usko, mutta kun olin siellä niin kuulin kokoajan askeleita eri huoneista jotka olivat tyhjiä. Sitten yhdestä kuului kolaus, ja kun kävin kattomassa mikä se oli niin siellä oli heiluva hirttosilmukka. ( huoneesta ei pääse pois ilman että menee minun ohi) varmaan jokin lintu.

• ooddi

eikös kyseinen paikka ole Mäkisen pojalla Erkki-Pekalla?

• tikun kummitus

Erkki-Pekka on nimenomaan poika, eikä mieheksi koskaan muutu!
      Toivottavasti on hyvin näytteet otettu maaperästä; Tikkutehtaan rikit ym, mäkipekan jäteöljyt, jarrunesteet akkuhapot, raskasmetallit jne. melkoisen huoletonta oli romujen purku tuolloin 2004 alkaen. Tai tottakai, kun purun suorittivat palkattomat veijarit, paskanko väliä???

• mummo Tampereelta

Olin Tikkutehtaalla v1972 Osoite Tikkutehtaankatu 2 nimi oli silloin Finn-Match oy Päätehdas oli Jyväskyässä ,pomoni oli Veikko Lind Tampereella.Myöhemmin hain aika useasti varaosia Pekka Mäkinen oli silloin siinä rakennuksessa virmansa kanssa

• kyllä mies

Niin on,ON Pot kyllä väärässä,Ep. on Mies isänsä poika,Ei mitään hävettävää,Pekka oli MIES ja niin on poikakin. rakastan vieläkijn Pekkaa, Ja Erkki-Pekkaa,niin paljon sain. ruuusperi

• sssds

krhm.. tuolla tulitikkutehtaalla, sisällä koko rakennuksessa on ties mitä huumeiden käyttäjiä ja hulluja.. ihan oikeasti, sillä itse olen sen nähnyt. siellä on hirttoköysiä roukkunut ainakin pariinotteeseen, puolialaston hullu mies heilunut kirveen kanssa. ja tämä on totta sillä itse sitä karkuun jouduin juoksemaankin! sekä olen nähnyt siellä lukuisia huumepiikkejä yms.. en suosittele käymään ainakaan yksin taikka vain "parin" kaverin kanssa, kunnon porukka ja päivän valon aikaan! :o

muutenhan tuo paikka on tosi kaunis graffitiensa ansiota:)

• Hauli cross

"sisällä koko rakennuksessa on ties mitä huumeiden käyttäjiä ja hulluja.. ihan oikeasti, sillä itse olen sen nähnyt. siellä on hirttoköysiä roukkunut ainakin pariinotteeseen,"
        Kyllä se siitä, köysiä pitäisi varmaan saada sinne lisää. Ja vankkoja orsia.

• Hämeenkyrö

Kymmenisen vuotta aikaa,myivät hallista autoja sopivasti ostin Taunus 12 ts ja farmari Triumpin ajettu alle 50000 km molemmat museorekisterissä.joka kesä käyn kurkkimassa (hieno paikka)

• Tempera

Tempere, Finland is one of many places that saw considerable growth and prosperity during the industrial revolution. With a thriving Finnish timber industry came the matchstick factory featured above. Built between world wars, the factory was in continuous use until the mid-1970s at which point it switched industries with the times, become (among other things) an automobile plant for a period of time. Since being entirely abandoned the main building and surrounding structures have become hangouts for local teens as evidenced in the images above.

http://weburbanist.com/2008/02/27/7-abandoned-wonders-of-the-european-union-from-deserted-castles-retrofuturistic-factories/

• Tiilenpäät

Suosittelen käymään paikalla katsomassa. Hienoa arkkitehtuuria on rakennus ja tehty kestämään. Työnjälki ja rakentamisen laatu on ollut ihan toista kun on nyky-aikana. Ostin Pekalta vanhan Minin ja entisöin sen (vandaalit olivat kivittäneet siitä pari lasia rikki hallissa) Todella upea siitä tuli ja tänä kesänä sillä tulikin ajettua jo n.2500 km.

• one night stand
        Tiilenpäät kirjoitti:

Suosittelen käymään paikalla katsomassa. Hienoa arkkitehtuuria on rakennus ja tehty kestämään. Työnjälki ja rakentamisen laatu on ollut ihan toista kun on nyky-aikana. Ostin Pekalta vanhan Minin ja entisöin sen (vandaalit olivat kivittäneet siitä pari lasia rikki hallissa) Todella upea siitä tuli ja tänä kesänä sillä tulikin ajettua jo n.2500 km.

Jönköping där finns tändstickorna.

• urbaaniexploroija

Elikkä kyseinen tehdas on vielä pystyssä ja onko osoite tuo Tikkutehtaankatu 2? Voisi käväistä kuvailemassa :)

• mr. graffiti

Kyllähän se on :) Itse olen käynyt vain kattohuopatehtaalla koska se on vissiinkin enemmän graffitikuvaamiseen sopivampi kohde, vaikka tuollakin niitä graffiteja tuntuu olevan samalla mitalla. Siellä ei vissiin pahemmin mitään juoppoja/spugeja/huumehörhöjä yms. örveltäjiä ole. Mutta sen takia en ole tuolla käynyt kun aika paljon huhua kuulunut että tuolla olis paljon kaikki sellasia. Niinkuin alla olevassa kommentissakin mainittu video on hyvä esimerkki (olen nähnyt itsekkin sen ja naureskellut sille mutta ei paljoo naurata jos omalla kohdallani tulisi vastaan joku semmonen tyyppi.

• Lulle Tosikulle

Netissä oli kerran hauska video, jossa tehtaalla majailevat sekopäiset puliukot jahtasivat öristen rakennusta kuvaamaan tullutta jätkää tikkutehtaankadulle saakka. Muista ottaa myös videokamera mukaan jos lähdet tutkimaan tönöä ja lataa matsku tuubiin jos sattuu kommelluksia.

• urbaaniexploroija

Alright, pitänee lähteä käymään, ja ehkä ottaa vähän enemmän jengiä mukaan :) kuvata matskua videolle ja kameralle !

• hoiturikiituri

Sinne kannattaa mennä ihan ajan kanssa. Todella hieno paikka. Ja ota kamera mukaan , niin saat upeita kuvia.

• ihaltu
        hoiturikiituri kirjoitti:

Sinne kannattaa mennä ihan ajan kanssa. Todella hieno paikka. Ja ota kamera mukaan , niin saat upeita kuvia.

Ja Pekka Mäkinen muka kummittelis.Ompas outo kannan otto,Mies paikallaan,huolehti aina,niistä jotka huoletivakseen otti.Toista on sosiaalihulto tampereerlla,ei ees huolehdita niistä mistä maksetaajn.Mä itse pidin Pekasta,killinä pyörin siellä joka päivä.Mitäs ?Kummiteltavaa sillä ois?Mies paikallaan

• mr. graffiti

Oletko jo käynyt? Pistä linkki tänne topicciin jos oot.

• n3030
    • olen itse käynyt katsomassa rakennusta mutta en tiedä kumpi se noista oli, meinaa se oli rautatien ihan vieressä. Kaverini kanssa siellä olin mutta kuvia en nähnyt, historiastakaan en mitään tiennyt emmekä uskaltaneet mennä yläkerrokseen koska askelia kuulimme, emme molemmat usko mihinkään kummituksiin! hirttosolmu siellä oli ja sen takana oli mini kylä kokonaisineen autiotaloineen! emme uskaltaneet sinne mennä koska ketään ei nähty ja musiikkia ja askelia kuului. PS. tuntui rappusilla siltä, että askelet kävalee sinun alta mutta kenään ei vierelläsi kävele. Kuummaa ja pelottavaa :o

• mr. graffiti

Joop, kyllähän tuo tunne on pelottava mutta yleensä syynä on vain graffitimaalarit tai muut YLEENSÄ harmittomat tyypit.

• TIKKUGSAAEE

Voi jumalauta :D Luulekko että semmosessa paikassa oikeesti kummittelee? Wraittereja siellä on mutta ne ei mitään tee sulle. Hirttosilmukat jotkut kakarat tehny.... Vittu mitä urpoja täälä liikkuu.

• tikkutehdas4ever

Käykääpäs katsomassa oheisesta osoitteesta kuvia tikkutehtaan aktiiviajoilta, aina rakentamisesta 1925-26 lähtien. Mykistävän hienoja otoksia. Niistä saa myös hyvän käsityksen, miltä lähialue näytti kymmeniä vuosia ennen Paasikiven-Kekkosen tietä; järvenrantakin oli paljon lähempänä tehdasta.
      Rakennus uhmaa aikaa liki täydellisessä rappiotilassa. Ei riitä, että lasit rikotaan, kun karmitkin täytyy vielä potkia pihalle. Onneksi on nämä vanhat kuvat, joista vielä näkee tämän tehdasarkkitehtuurin helmen upeita yksityiskohtia.

http://www.arjenhistoria.fi/tulitikkutehdas

• Arjen historiaa
      • Arjen historiaa

Samaisesta OTK:n tulitikkutehtaasta pyörii Työväenmuseo Werstan päänäyttelyssä 1930-l. alussa kuvattu elokuva. Werstas sijaitsee Tampereella Väinö Linnan aukiolla (Finlaysonin tehdasalueella) ja sisään pääsee ilmaiseksi.

• MiksKaikkiTuhotaan

• varma tärppi

Keväisenä kuutamoyönä kummituksia tähyämään tuonne.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/1827493

• Amok

Missä se tulitikkutehdas tarkkaan ottaen oikein sijaitsee. En tiedä, kun en ole näiltä kulmilta, mutta olisi kiva löytää skeittaajien tekemä skeittiparkki.

• tamperetalo
        Amok kirjoitti:

Missä se tulitikkutehdas tarkkaan ottaen oikein sijaitsee. En tiedä, kun en ole näiltä kulmilta, mutta olisi kiva löytää skeittaajien tekemä skeittiparkki.

Tulitikkutehtaan, Kattohuopatehtaan yms. Löydät parhaiten laittamalla vaikka Googleen Tikkutehtaankatu 2 Tampere. Rakennukset ovat huomiotaherättäviä kaikkine graffiteineen.

• Tamperetalo

Vanha tulitikkutehdas Pispalassa on hieno paikka, mutta siellä tosiaan pyörii kaikenlaista, vaarallistakin väkeä
      Alueella asukkaana olen käynyt useinkin kyseisessä rakennuksessa ja lähes aina joutunut myös juoksemaan sieltä pois. Ihme porukkaa lähtee ilman mitään syytä sieltä perään.

• siis mitä hä???

onko muka näin???

• Lounli-Raider..
        siis mitä hä??? kirjoitti:

onko muka näin???

Siis todella hieno tämä linkki aikaisempien aikojen historiallisiin valokuviin. Itse vuosikaudet tehtaalla P.M:n vieraana käyneenä, on hienoa nähdä miltä kaikki on näyttänyt silloin kun toiminta oli vielä tulitikkujen valmistamista. Tehdasmiljöö on arkkitehtuurisesti todella onnistunut. Siitä huokuu senaikainen työn laatu ja yleensäkin työnteon arvostus. Ei ollut itsestään selvää päästä sinne töihin. Kaikesta vivahteista ja ilmeistä vanhoissa valokuvissa näkee, että työntekijät arvostivat työpaikkaansa ja kokivat etuoikeutena saada olla siellä töissä. Tuolloin ei ollut vielä muodostunut nykyään niin tavattoman yleinen käsite:"se on vaan jonku koneen hoitajana tikkutehtalla". Näihin kuviin kannattaisi jokaisen perehtyä ja löytää niistä se perimmäinen sanoma: työnsä arvostaminen.

• MiksKaikkiTuhotaan
        Lounli-Raider.. kirjoitti:

Siis todella hieno tämä linkki aikaisempien aikojen historiallisiin valokuviin. Itse vuosikaudet tehtaalla P.M:n vieraana käyneenä, on hienoa nähdä miltä kaikki on näyttänyt silloin kun toiminta oli vielä tulitikkujen valmistamista. Tehdasmiljöö on arkkitehtuurisesti todella onnistunut. Siitä huokuu senaikainen työn laatu ja yleensäkin työnteon arvostus. Ei ollut itsestään selvää päästä sinne töihin. Kaikesta vivahteista ja ilmeistä vanhoissa valokuvissa näkee, että työntekijät arvostivat työpaikkaansa ja kokivat etuoikeutena saada olla siellä töissä. Tuolloin ei ollut vielä muodostunut nykyään niin tavattoman yleinen käsite:"se on vaan jonku koneen hoitajana tikkutehtalla". Näihin kuviin kannattaisi jokaisen perehtyä ja löytää niistä se perimmäinen sanoma: työnsä arvostaminen.

Olet täysin oikeassa! Mutta miten selittää asia nykynuorisolle, joka on kyllä suulas ja haluaa kaikkea, mutta ei kunnioita mitään eikä ole valmis näkemään vaivaa oman onnensa eteen.

Miksiköhän tulitikkutehtaan aikaisina vuosikymmeninä meillä ei ollut kymmeniä tuhansia työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveysseikkojen takia? Kunpa joku osaisi vastata...

• dsgdjsgjdjsgjsdgj

Taas asiasta tietämättömät pelottelee.
      Olen käynyt tikkutehtaalla ja kattohuopatehtaalla 20-30 kertaa.
      Kertaakaan en ole törmännyt narkkareihin, hulluihin, juoppoihin tai kodittomiin.
      Olen käynyt paikalla yöllä ja päivällä, ainoat ihmiset joihin olen törmännyt on olleet graffitimaalareita.
      Paikalle voi kyllä mennä aivan turvallisesti, tosin pimeällä kannattaa olla hyvä valo mukana, ettei telo jalkojaan.

• Lounli-Raideri..

Täysin turvallinen paikka käydä ja oleskella. Kannattaa vaikka ottaa eväät mukaan, kahveet termokseen ja tuhdit voileivät ja nauttia vanhan teollisuuskiinteistön tunnelmasta. Kun siellä takapihalla kuuntelee pensaiden ja puiden havinaa, voi jopa kuvitella mielessään kuinka tulitikku-koneet rouskuttavat hallissa ja tehtaan ruokalassa syödään perunakeittoa ja Tampereen rievää, kera kylmän täysmaidon, joka lypsetty aamusella Ylöjärvelaisellä lypsytilalla.
        Sen aikainen elämä oli vaatimatonta ja aitoa kaikin puolin. Ihmisten elämän täytti työnteko. Ei roikuttu Facebookeissa, ei osteltu I Podeja sun muita nyky-ajan joutavuuksia. Ihmissuhteita arvostettiin ja niihin panostettiin. Perhekeskeisyys oli kunniassa ja lapsista kehittyikin tasapainoisia, yritteliäitä aikuisia.

• Tuntsa-petteri
        Lounli-Raideri.. kirjoitti:

Täysin turvallinen paikka käydä ja oleskella. Kannattaa vaikka ottaa eväät mukaan, kahveet termokseen ja tuhdit voileivät ja nauttia vanhan teollisuuskiinteistön tunnelmasta. Kun siellä takapihalla kuuntelee pensaiden ja puiden havinaa, voi jopa kuvitella mielessään kuinka tulitikku-koneet rouskuttavat hallissa ja tehtaan ruokalassa syödään perunakeittoa ja Tampereen rievää, kera kylmän täysmaidon, joka lypsetty aamusella Ylöjärvelaisellä lypsytilalla.
        Sen aikainen elämä oli vaatimatonta ja aitoa kaikin puolin. Ihmisten elämän täytti työnteko. Ei roikuttu Facebookeissa, ei osteltu I Podeja sun muita nyky-ajan joutavuuksia. Ihmissuhteita arvostettiin ja niihin panostettiin. Perhekeskeisyys oli kunniassa ja lapsista kehittyikin tasapainoisia, yritteliäitä aikuisia.

Kävin tyttöfrendin kaa siel retkel ja joukko puliukkoi ryyppäs kaljaa siel pihal. Alkoivat huuteleen ku syötii eväitä. Lähettii sit meneen siit.

• Resentti3-vaiht
        Tuntsa-petteri kirjoitti:

Kävin tyttöfrendin kaa siel retkel ja joukko puliukkoi ryyppäs kaljaa siel pihal. Alkoivat huuteleen ku syötii eväitä. Lähettii sit meneen siit.

Tuli pyöräiltyä siittä eilen ohitte ja poikkesin alueella samalla paremminkin katsomassa. Kyllä ei voi muuta todeta, että kyllä ihmiset on nykyään sairaita, kun hajottavat hienon tehdasrakennuksen töhrimällä ja ilkivallalla. Mitä sanoisi itse Mäkinen, jos tästä saisi taivaaseen tästä viestiä? Ei varmaan tykkäisi hyvää.

• kerran käyny
        Lounli-Raideri.. kirjoitti:

se on vaa hieno syödä ku joutuu pelkään että joku nisti lyö piikin reiteen tai koira puree :)

• hyi saakeli

Viime yönä tuli noin 03.00 aikaan pyörittyä kuuden (16-21 v.) hengen poikaporukalla. Paljon epämäärästä porukkaa sisällä rakennuksissa ja katoilla juomassa. Kaikista pahinta oli että tehtaan katolta meni jokin paksu metallipalkki jossa roikkui köysi ja köyden päässä ihmisen näköinen hahmo (onneksi ei nähty kunnolla.) Kaveri sanoi että se on vaan jotain erittäin kieroa ja sairasta taidetta, mutta osaa porukasta jäi epäilyttämään. Pelon kuumotuksissa ei uskaltanut enään mennä lähemmäksi vaan lähdimme lätkimään. Onko kellään tietoa että onko jotain sairasta taidetta, sillä jos olisi ollut ruumis niin luulisi että joku olisi jo ilmoittanut poliisille sillä sielä oli suhtkoht paljon vierasta porukkaa. Toivottavasti joku kävisi vaikka kaupingin taholta poistamassa sen. Aiheuttaa turhaa ahdistuneisuutta ja kuumotuksia!

• Samantha Jones

Se hirtetty nukke on ollut siellä jo viime vuodesta lähtien, ei mikään uusi juttu. Ja roikkuu tosiaan toisen rakennuksen rautapalkista, ei tulitikkutehtaan.

• treraattor
        Samantha Jones kirjoitti:

Se hirtetty nukke on ollut siellä jo viime vuodesta lähtien, ei mikään uusi juttu. Ja roikkuu tosiaan toisen rakennuksen rautapalkista, ei tulitikkutehtaan.

Se nukke oli aikoinaan Pekan työhuoneen seinällä. Joku siirtänyt näemmä ulos.

• tällanevälikommentti

jaa sekö oli vielä heinäkuussa siellä ? itse kun kävin ensimmäisen kerran siel nii mä säikähin iha saatanasti sitä kello oli jtn 22-23 oli aikas pimeet sillon jo..
        itse käyn siellä 'tehdasalueella' parikin kertaa viikossa mukavaahan siellä on

• ggggggg1

Ne narkkarit on varmaa koristellu paikan ku siellä asuvatkin :p

• zömbi.

Kävimme tuossa kyseissä paikassa alkuviikosta muutaman ystävättäreni kanssa. Ainakaan itse en siellä mitään 'pelottavaa' nähnyt. Muutama henkilö tuli meitä vastaan rakennuksen sisällä ja ulkona pyöri muutamia skeittaajia. Harmittaa vain, ettei tullut kameraa mukaan, mutta pitänee joku toinen kerta mennän uudemman kerran. (tulimme siihen tulokseen, että sieltä olisi hienoa ja pelottavaa katsella ukonilmaa.)

Päiväs aikaan olimme tosiaan liikkeellä. Autonkin saa hyvin jätettyä suht lähelle paikkaa, että vaikka joutuisikin sieltä joskus juoksemaan pakoon, niin olisi pakoauto ainankin lähellä ;D

• Graffitiontaidetta

No hei oikeesti, aikuiset ihmiset ja lapset. Tikkutehtaalle ja kattohuopatehtaalle voi mennä yksin tai vaikka vaan yhden kaverin kanssa ja juuriu sillon kun sinne itse haluaa. Se ei ole mikää narkkareiden ja juoppojen bilemesta. Se on täynnä graffiteja, joka tekee paikasta kauniin. Siellä on loistavia kuvauskohteita ja se on täysin turvallinen kunhan vaan jaksaa ja viitsii katsoa jalkoihinsa kun siellä kävelee. Kävisitte itse joskus kauniin auringonlaskun aikaan katolle istumaan ja katselemaan sitä auringonlaskua. vai fiilistelemässä sitä kauneutta. Kauniimpaa ette nää. Ainakaan yhtä hyvältä paikalta. Jos te olette sellaisia vitun vellihousuja että luulette että siellä joku kummittelee niin se on oma ongelmanne. Tikkutehtaalla monesti olen käynyt ja koskaan en ole ketään tai mitään siellä joutunut pelkämään.Se on myös paikka jossa saa tehdä graffiteja niin paljon kun haluaa eikä poliisit tee asialle mitään, koska graffiti on TAIDETTA. Te ihmiset jotka väitätte tietävänne taiteesata kaiken ja sanotte että graffiti näyttää kammotavalta, olette itseänne täynnä olevia helvetin rikkaita vanhoja rupusia ämmiä tai äijjänkäppyröitä. Arvostaisitte sitä, että nuoret ovat luovia ja toteuttavat itseään paikassa jossa niin voi tehdä. On aivan eri asia tehä graffitia isoon tiiliseinään kun vähän tupruttaa maalia jonkinlaiseen puulevyyn. Paikkaa ei tulisi remontoida, koska se on nuorille ja vähän vanhemmillekkin tärkeä paikka. Antakaan meidän nuorienkin olla jossain rauhassa missä me voimme tehdä sitä mitä haluamme omalla vastuullamme ilman, että mummot käyvät siellä valittamassa. Eikö muka oe parempi että vietämme aikaa ja vandalisoimme siellä kun, että pyörisimme kaduilla ja vaikka juuri sinun pihassasi? Ja jos tikkutehdas ja kattohuopatehdas päätettäisiin purkaa, luulísin, että sitä vastaan tehtäisiin adressi jossa on enemmän nimiä kun kukaan teistä osaa edes laskea. Mielenosoituskin tulisi mitä luultavammin. Siitäkös te vasta tykkäisittekin, eikö? Säädyttömiä ja erinäköisiä ihmisiä istuskelemassa ja huutamassa ja juomassa kaljaa ja polttamassa tupakkaa ja kuuntelemassa oikeaa punk-musiikkia. Niin että koko kaupunki raikaa. Aivan. Tuskimpa vaan halautte sitä, eli antakaa rakennuksion olla sellaisinaan kun ne nyt ovat ja näuttikaa elämästänne josain muualla jos ei se paikka teitä miellytä. Teillekkin löytyy varmasti paikkoja joista te pidatte, mutta me emme. Ja me emme tule huutelemaan, että se voitaisiin purkaa, koska siellä te pelaatte pingoa ja shakkia ja juotte kahvia ja juoruatte naapureista.

• gdsgdggggggggggg

Siinä oli kirjotus täynnä asiaa.
        Noi tehtaat on täysin turvallisia mihin aikaan tahansa. Jalkoihinsa kannattaa katsoa romun ja lasinsirujen takia, mutta muuta vaaraa sielä ei sitten kohtaakaan.
        Graffitit on taidetta oikeessa paikassa ja noi tehtaat on sille touhulle juurikin oikeita paikkoja. Graffitit ei kuulu käytössä olevien rakennusten seiniin, sillä sielä ne aiheuttaa mielipahaa ja kuluja rakennuksen omistajalle.
        Jos tikkutehdas ja kattohuopatehdas purettais, niin mihin ne graffitit ilmestyis? Paperille maalareiden kotona? Ei. Onneks tampereella on ainakin vielä paikka, jossa voi maalailla niin paljon kun lystää

• propsit ukolle

ai saatana ko ol kauniisti sanottu, oikein liikutuin :') toi on 100% faktaa koko teksi ite käyn kaverin kaa yleensä tai joskus on isompikin bosse mukana käydään siel vaa boustaa pari kannuu maalii messis nii kyllä on mahtavaa se on vaa nii ihana paikka

• MiksiKaikkiTuhotaan

Graffitit ovat tekotaiteellista paskaa. 100-vuotias tiilitalo pilattu niillä. Jos haluat tehdä graffitteja, piirrä niitä omaan taloosi. Jos et omista, hanki rahaa ja osta leveä aita itsellesi. Viimeisimmän tiedon mukaan kaupunki omistaa alueen ja rakennukset, joten sinulla ei ole mitään asiaa mennä sinne vandalisoimaan.

Toivottavasti rakennus kunnostetaan pian ja annetaan tiloiksi vaikka todellisen taiteen edustajille. Sitä odotellessa hanki jokin työ itsellesi ja lopeta muiden ihmisten rahoilla eläminen.

• GraffitiLife!

Olipas muuten asia teksti!

• ezkola

se tulitikku tehdas o nykyää skeittareiden paikkana ainakin suurimmaksi osaksi. ne rakentaa sinne kaiken mailman skeitti ramppeja ja pooleja. ite en ookäyny kyseisessä paikassa vielä mut olen menossa sinne varmaan lähi historiassa. jos joku osaa kertoo siitä mihin aikaan on paras mennä sinne ettei tapaa jotai hulluja sie ??? olen myös kuulut että yöllä monet narkkarit ja känniläiset pitävät sitä jonkilaisena maja paikkana ?!

• jij1

juu kerran oon yöllä käyny mutta toista kertaa en mee ainakaa selvinpäi :p
        mee päivällä jos haluat käydä

• alk1b

tonpitunen teksti ja yks yhdyssana.
        herätys äidinkielentunneilla

• nekala hoods

tyhmää stereotypiaa sinne voi mennä koska vaan ja voin luvata ettei tuu mitään skeidaa niskaan

• lapset ovat lapsia

paikka pitäisi purkaa kaikki rikottu hyvä nuoriso ja paljonko sprei purkkeja eli oikea kaatopaikka Tamper saisi purkaa paikan ja siivota ..

• Mennäänkö?

Oon kuullu huhuja et tua tehtaalla pidettäis jonki näkösiä bileitä sillon tällön. Pitääkö paikkansa?

• Jeesbum

Tuo paikka olisi loistava airsoftiin,mutta liian lähellä asutusta...

• StendariG

Oon kuullut että sielä järjestetään joka kuukauden ensimmäinen torstai jotain uskonnollisia/lahkojen riittejä. Oletteko kuulleet? Viime kuun torstaina koiraa ulkoilutin ohimennessä ja kuulin jotain kuorolaululta muistuttavaa. Tämä tapahtui siis klo 22.

• Sebaot99

Olisiko Jehovan todistajien toimintaa?

• Muistokynttilät paloi

Mitäs siel tapahtunut, ku eile käveltiin kaverin kans ratakatua, niinähtii et tulitikkutehtaan seinän vieressä (rautatien puolel) palo muistokynttilöitä?

• Tulitikkuvierailija

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013021516681063_uu.shtml
        Kynttilät paloivat rautatien viereisen seinän vieressä, missä komeilee "Muistograffiti" NUORI SEPPÄ.
        Mutta muille, en tiedä kummittelusta kyllä siellä välillä kolahtelee, mutta kyllä siellä ihmisiä käy. Muutamat kerrat käyny kaverin kanssa kaksin (eikä ole pelkoa)
        Molemmissa rakennuksissa ollaan käyty ihan ylhäällä :) Ja nähty matkalla monia "kyhäreitä" eli graffitin tekijöitä. Mutta viikonloppuisin esim. aamuyöstä en vapaaehtoisena menisi! Kuuluisa niistä "bileistä". Noista askelista mistä muut puhuvat, en kirjoita nimeä alle. Olen tietenkin kuullut askelia mutta joku ne on aina aiheuttanut eli kyhärit :)

• tulitikkuvierailija
        Tulitikkuvierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013021516681063_uu.shtml
        Kynttilät paloivat rautatien viereisen seinän vieressä, missä komeilee "Muistograffiti" NUORI SEPPÄ.
        Mutta muille, en tiedä kummittelusta kyllä siellä välillä kolahtelee, mutta kyllä siellä ihmisiä käy. Muutamat kerrat käyny kaverin kanssa kaksin (eikä ole pelkoa)
        Molemmissa rakennuksissa ollaan käyty ihan ylhäällä :) Ja nähty matkalla monia "kyhäreitä" eli graffitin tekijöitä. Mutta viikonloppuisin esim. aamuyöstä en vapaaehtoisena menisi! Kuuluisa niistä "bileistä". Noista askelista mistä muut puhuvat, en kirjoita nimeä alle. Olen tietenkin kuullut askelia mutta joku ne on aina aiheuttanut eli kyhärit :)

iltaisin en kyllä jalallakaan rakennukseen astuisi. En kummitusmielellä, vaan sillä että rakennus on päivisinkin hieman creepy, mutta sinne vain komeilemaan maalauksia! Itse asun aika lähellä tätä kyseistä "tehdasta". Ja kyllä siellä päivittäin käy ihmisiä :) Enkä itse ainakaan ole nähnyt mitään nakupellejä enkä narkkareita.

• Sisukontio
        tulitikkuvierailija kirjoitti:

iltaisin en kyllä jalallakaan rakennukseen astuisi. En kummitusmielellä, vaan sillä että rakennus on päivisinkin hieman creepy, mutta sinne vain komeilemaan maalauksia! Itse asun aika lähellä tätä kyseistä "tehdasta". Ja kyllä siellä päivittäin käy ihmisiä :) Enkä itse ainakaan ole nähnyt mitään nakupellejä enkä narkkareita.

Olen useinkin nyt keväällä ollut siellä iltaisin/öisin , eikä mitään pelottavaa ja uhkaavaa ole ollut siellä havaittavissa. Hyvä taskulamppu kannattaa ottaa mukaan, ettei telo itseään siellä ullakolla ja portaikoissa. Paikka on todella tunnelmallinen ja onkin sääli, jos se puretaan tai jotain vastaavaa. Kannattaa jokaisen käydä siellä, on se niin ainutlaatuinen paikkana.

• TAGGER1132

Täällä on nyt kahdenlaisia ihmisiä.
      Niitä jotka väittää että siellä on hulluja alkoholisteja ja narkkareita ja niitä jotka väittää että siellä ei ole sellaisia.
      Kummat nyt on oikeassa.
      Itse kävin paikassa yksin skeittaamassa ja oli tyhjää eikä ketään näkynyt.
      Varmistan vaan.
      Ja sitten kaikille graffiti taiteilijoille että onko siellä vielä kunnolla tyhjää tilaa tulla maalailemaan koska en haluaisi pilata jonkun hienoa pieceä omalla harjoittelumaalauksellani.
      Että näin.

• TAGGER1132

Kävin paikassa Maanantaina ja ei siellä ole ketään tai mitään eikä edes asumisen merkkejä.
      Eli ihan rauhassa painttaan vaan.
      Se vähän harmitti kun joitain hienoja maalauksia oli tägäilty täyteen mutta mahtavia kuvia sieltä sai että sikäli.
      Tyhjää tilaa ei paljoa ole mutta jos osaa tehdä sellaisia perus hienoja niin kyllä aika monen maalauksen tai tagirykelmän päälle voi vetää.
      Se on kyllä tampereen ehdottomasti paras paikka (vähän niin kuin taidegalleria mutta ilmanen ja saa maalata itekin).
      Eniten yllätyin kun oli niin paljon tilaa (yhessäkin rakennuksessa 3 kerrosta joista jokasessa oli jotain 4 huonetta ja ne huoneet oli todella isoja).
      Varsinkin Feimin alueella oli parhaimmat piissit.

• GraffititSucks

Kun vielä opettelet suomen kielen: esim. painttaaminen on "maalaaminen".

• TAGGER1132
        GraffititSucks kirjoitti:

Kun vielä opettelet suomen kielen: esim. painttaaminen on "maalaaminen".

Tiedätkö mitä on graffitislangi eli siis graffitin harrastajien käyttämä kieli?
        Sitten varmaan ymmärrät että käytin sitä ja huomaat myös viisaasti varmaan että miksi oma nimimerkkisi on jotain ihme englantisuomi sekakieltä jos täällä nyt ei saa muuta kuin selvää suomea puhua.
        Taitaa olla niin että on tullut hyvä idea yrittää haukkua (tai en tiedä mikä tämän tarkoitus nyt oli) graffitimaalaria mutta arvaisin että nimimerkin GraffititSucks takana on luultavimmin kaikkeen kommentoiva teini.
        Jos en ollut oikeassa iästäsi niin olen huolissani sinusta kun niin lapsellisen kirjoituksen laitoit.
        No toivottavasti ei loukannut sinua henkilökohtaisesti.
        Kiitos ja Anteeksi

• Tikkutehtaan puolest

voi helevetti elkää maalatko ja hajottako sitä suojeltavaa rakennusta>!!!!!

• tikkutehdas

Kuulin kaverilta että kun se oli käynyt siellä nii yks niitten kaveri joka oli kans siellä oli koittanu ottaa jotai kylttiä pois jossa oli mies joka jahtasi lasta lapiolla nii sitte sieltä rakennuksen takaa oli tullut miäs lapion kaa jahtaa niitä !! ja sen mun kaverin isoveli sano et sinne oli ilmestyny yhtäkkiä ikkunaan 7 kättä:o

• mee takas äkkiä

Lomilla Niäemestä?

• tikkutehdas

Vitun idiootit. Täytyy vaan todeta. Oon tikkutehtaalla aika usein liikkunut, maalannut myös. Koskaan ei ole siellä narkkareita tai juoppoja nähty. Varsinkaan mitään saatananpalvojia :D haha. Jos wraittereja ei lasketa narkeiksi... Ainut asia mitä siellä on sillai vähän pelottava, feimin aidassa oleva pakkopaita(?)

• EiOoVittuTotta

Kuinkakohan moni teistä urpoista on siellä oikeasti käynyt? Ite oon tänä kesänä viettäny kaverien kaa monet piknikit huopakattotehtaan katolla ja koskaan siellä ei ole mitään vaarallista olla kohdattu. Bileet pitävät täysin paikkansa, mutta niistä ei vaan puhuta etenkään netissä sen enempää, joten en kerro lisää c: Kaikki nyt vaan rohkeesti sinne ite kattoon millanen paikka on, eikä lue jostain netistä jonku ääliön kirjottamaa skeidaa :33

• Sisua Suomesta

Siälä yhdessä suljetussa rakennuksessa on priimakuntoinen Sisu Kontio-66 mallinen. Sen kun sais ostaa pois, mutta hinta lieneepi aikas kova.

• autonrengas

"Bileet pitävät täysin paikkansa, mutta niistä ei vaan puhuta etenkään netissä sen enempää, joten en kerro lisää"

Voi vitsit, onpas salaista. Paitsi että hei, eihän olekaan. Joka toisella tamperelaisella teinillä on facebookin tapahtumalistat buukattu täyteen tulitikkutehtaan "bileitä".

• tikkutehdasjee

Paikka on mahtava, kunhan ei eksy makuusaleihin jossa kodittomat elelee.
        Monta kertaa minäkin olen pitänyt tulitikku ja huopakattotehtaan katolla kattopiknikkejä, eikä ole ongelmia.

• Rave On
        Sisua Suomesta kirjoitti:

Siälä yhdessä suljetussa rakennuksessa on priimakuntoinen Sisu Kontio-66 mallinen. Sen kun sais ostaa pois, mutta hinta lieneepi aikas kova.

Siinä entisen tulitikkutehtaan alapuolella ryteikössä oli kymmeniä Mäkisen
        vanhoja kuormaautoa maatumassa, ennen sitä autot oli "varastoituna"
        Hatanpäänvaltatien alkupäässä entisen Autokulman takana kyseiset romut
        olivat varsinainen riesa kaupungille vuosikymmeniä, eiköhän se täystuhottu
        tikkutehdaskin joutaisi jo pikkuhiljaa purettavaksi vaikka onkin "kiva bilepaikka".

• hyi...
        tikkutehdasjee kirjoitti:

Paikka on mahtava, kunhan ei eksy makuusaleihin jossa kodittomat elelee.
        Monta kertaa minäkin olen pitänyt tulitikku ja huopakattotehtaan katolla kattopiknikkejä, eikä ole ongelmia.

Joku vuos sitte käväsin muutaman kaverinkaa se isompi rakennus puoliks läpi oli hirttosilmukka mis roikku nukke.. no käytiin siin vieres olevas pienenmäs rakennukses mis oli maalipurkit kivasta hyllyis järjestykses ja vaikutti siltä et joku ois lakassu sielt lattiaa puhtaammaks no mentiin kerros ylemmäks yhteen huoneeseen näin kynttilän ja sen vieressä ruokaa lautasella , nopeesti näin nii joku juoksi siitä huoneesta rappusia ylemmäs tais laittaa oven paiskaten kiinni. Olin niin paniikissa että juoksin lujaa pois sen jälkeen ajatuskin saa mut hikoileen

• pökä himself

pappas oli narkki kun sun esihistoriaasi kirjuutti 3/4 veltolla pikkuveikallansa. Ei Tikkis ainakaan vajoo kuten alapispala mut vittuakos siitäkään jos maisema persraiskataan kerrostaloilla. vituttaahan se, en kiellä mut tokkopa jaksaa ressata vaan mieluiten nykyhetkestä nauttia-terveempää eikös juu. Hieno paikka, pieksee monet Unescokohteet siltä istumalta! sieltä hain nippeleitä jsks taksilla, bileisiin en kerinnyt vaikka olikin moiset tanssit uu-u-uu vieläkin punttini vipattaa.ehkä tuonnempana.adios muchacos

• Rotvallirreunalta

Joku kyseli Näsijärven veden tasosta. Ei ole ollut vedenpinta muinoin sen korkeammalla kuin nytkään, mutta se vanha ranta on ajettu täyteen täyttömaata, jolle koko Santalahti ja esim. Rantatie (Paasikivi-Kekkosentie) on rakennettu. Vielä joskus 1950-luvulla siellä oli uimarantakin, vaan eipä ole enää. Autot ennen ihmisiä nääs.

• TAGGER1132

Tikkutehtaalla olen nyt käynyt muutamaan otteeseen maalailees (kävin varmaan 20 kertaa kesällä).
      On todella upeaa ja maalaaminen on kivaa suoraan isoon seinään ja ihan rauhassa.
      Suosittelen kaikille maalareille!

• utelis1

Katsotaanpa, jos joku tänne ketjuun vielä vastailee.

Hirveästi tällä hetkellä kiinnostaa tuo Tampereen Tulitikkutehdas, joten muutaman kysymyksen esitän; onko siis niin, että siinä junaradan vieressä oleva rakennus on entinen huopakattotehdas(?) ja siellä sivummalla, skeittiramppien vieressä, on itse tulitikkutehdas? Entäs ne pienemmät rakennukset alueella?

Ja jostain luin, että Pekka Mäkisen jäljiltä olisi vielä toimistossa kaiken maailman papereita etc. Mahtaakohan enää olla, vai paloiko nekin noin viikko sitten? Ja oliko tuo kyseinen rakennus joka paloi juuri Mäkisen omistuksessa ollut?

• Kardani

Siellä on kyllä niitä papereita ja paljon sittenkin. Ne eivät palaneet, koska rakennus vankkaa kivirakennetta ja toimisto on alhaalla. Rakennus oli juurikin tämä Mäkisen omistama.

• kummajainen
    • ulkopaikakuntalainen

mikä tämän paikan osoite on? Onko vielä olemassa? kertokaa, menen käymään :)

• tulitikku,,,

Kaikkein hassuinta,että aikanaan puhuttiin ei suomessa kannata enää tehdä tuli
      tikkuja.Tänäpäivänä tikkuaskeissa lukee,made sweden.Missä meni pieleen.Suomi
      täynnä puutavaraa,mistä t-tikkuja voi valmistaa.Niin olihan meillä kännykän valmis
      tusta.Tehtiin vetureita,jalkineita.verkatehdas,valimotekniikka,sarvis,muovitehdas.
      Valmetin lentokonetehdas.Tampella.Lokomo.Joku näistä vielä hengissä,osa hau
      dattu.Onhan meillä tietotekniikka,vaikeuttamassa meidän kaikkien elämää.Pakol
      lista.Mitä seuraa kun se iso katkos iskee tietotekniikkaan.Ensimmäiset merkit ovat
      jo näkyvissä.Sieltä made edestä in pois,sorry.Roikumme ohuen langan varassa
      josta tulevaisuus on kiinni,jos lanka katkeaa.?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe