Vaihdevuosista......

Vaihdevuosinen

*kopsattua asiatietoa*
Vaihdevuosien vaiheet
Vaihdevuodet alkavat tavallisesti 45-55 vuoden iässä. Ne jaetaan kolmeen vaiheeseen; premenopaussi, perimenopaussi ja postmenopaussi.

Premenopaussi on aika ennen viimeisiä kuukautisia, jolloin hormonitoiminta vähenee. Tähän vaiheeseen ei ole tyypillisiä oireita. Perimenopaussi on varsinaisten vaihdevuosien aika. Se lasketaan alkavan siitä kun oireita esiintyy ensimmäisen kerran. Vaihe kestää noin vuoden viimeisten kuukautisten jälkeen. Postmenopaussi alkaa suunnilleen vuoden kuluttua viimeisistä kuukautisista.

Tyypillisin oire lienee ns. kuumat aallot. Kuumina aaltoina pidetään useimmiten rinnasta alkavia lämpimiä tuntemuksia, jotka leviävät kasvojen alueelle aiheuttaen kasvojen punoitusta. Tähän voi liittyä sydämen tykytystuntemuksia sekä ahdistuneisuuden tunnetta. Oireet kestävät sekunneista muutamiin minuutteihin ja useimmiten kohtauksen jälkeen hikoiluttaa ja saattaa tärisyttää. Unihäiriöt ovat myös mahdollisia. Tyypillisimmillään unihäiriö on yöllistä heräilyä.

Mulla just tulee kuuma-aalto noin, ja yölliset heräämiset, 2-4 kertaa, useimmin pari kertaa.

14

7789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtarit taitaa

mennä sykleissä; tämän vuoden puolella on ollut kaksi kahden viikon jaksoa, jolloin on tullut kuumia aaltoja. Tammikuussa ja maaliskuussa. Saas nähdä sitten, tuleeko toukokuussa.
      Onko muita kaltaisiani?

• kärsin ajoittaisista

kuumista aalloista yms. Eli itselläni huhtikuu oli viimeeksi oireeton ja ajattelin, että se jatkuisi...Kuumat aallot, yöhikoilu, saamattomuus alkoivat kunnolla n. pari vuotta sitten. Vuoden verran käytin luontaistuotetta, ja se auttoikin jonkun aikaa. Sitten muista syistä sain primolut noria, mutta ne auttoivat myös noihin kuumiin aaltoihin; aikansa. Viime helmi- ja maaliskuu olivat tosi karmeita, joten käväisin gynellani ja sain varsinaisen hormonikorvauslääkkeet. Piti kuitenkin odotella seuraavia kuukautisia (minulla tulee ne vielä; primolut Norin ansiota?) ja kun ne alkoivat, en aloittanutkaan käyttämään niitä (oli matkaa ja kaikennäköistä toimintaa; ajattelin, että jos alussa tulee jotain sivuvaikutuksia, ei niitä ole kiva "kärsiä" matkoilla...). Aloin normaalisti kierron 15. päivänä nauttimaan primolutia ja huomasinkin, että kuukausi oli mennyt ilman kuumia aaltoja ja yöhikoiluja. Nyt taas viime menkkojen loppupuolella ne alkoivat uudelleen. Vielä kuitenkin sietokyvyn rajoilla. En oikein tiedä mitä teen. Matka taas edessä enkä matkalla ollessa viitsisi taaskaan aloittaa vars. hormonikorvaushoitoa. Mutta tämä "syklieläminen" ei tämäkään oikein inspiroi. Olen kohta 49 v. Vaihtarit alkoivat siis todenteolla, kun olin n. 47.

• 50 tasan

Minua kiinnostaisi aina tuo ikä. Siis minkä ikäisiä olette?

Itse olen 50v, mutta hikijuttuja ei ole vielä ollut lainkaan. Olen ollut kaavinnassa runsaiden vuotojen takia X2 ja Primalut nor määrätty.

Nyt toistaiseksi olen ilman tota keltarauhashormoniakin pärjännyt puoli vuotta ja kuukautiset ovat olleet normaalit. Mutta minä odottelen niitä hikijuttuja kauhulla.

• Hormoonihurmio

Täytän kohta 55, ja olen kokenut ensimmäiset kuumat aaltoni, tosin aika lievinä. Esioireita on ollut vuosikausia, sekä fyysisiä että ennen kaikkea psyykkisiä. Kuukautiset tulevat vielä, joskin epäsäännöllisesti.

Suomalaisen naisen kuukautiset loppuvat keskimäärin 51-vuotiaana, mutta vaihteluväli on suuri. Gynekologini mukaan 90 % mahtuu välille 45 - 55 vuotta.

Älä suotta etukäteen pelkää, voihan olla, että kuulut siihen onnelliseen viidennekseen, joka selviää vaihdevuosista ilman vaivoja. 40 prosentilla oireet ovat aivan sietämättömät, ja loput 40 % ovat näiden ääripäiden välillä.

Kuten huomaat, uskon lujasti tilastoihin. :-)

• Olen 55v.
        Hormoonihurmio kirjoitti:

Täytän kohta 55, ja olen kokenut ensimmäiset kuumat aaltoni, tosin aika lievinä. Esioireita on ollut vuosikausia, sekä fyysisiä että ennen kaikkea psyykkisiä. Kuukautiset tulevat vielä, joskin epäsäännöllisesti.

Suomalaisen naisen kuukautiset loppuvat keskimäärin 51-vuotiaana, mutta vaihteluväli on suuri. Gynekologini mukaan 90 % mahtuu välille 45 - 55 vuotta.

Älä suotta etukäteen pelkää, voihan olla, että kuulut siihen onnelliseen viidennekseen, joka selviää vaihdevuosista ilman vaivoja. 40 prosentilla oireet ovat aivan sietämättömät, ja loput 40 % ovat näiden ääripäiden välillä.

Kuten huomaat, uskon lujasti tilastoihin. :-)

Tuollaisia lieviä kuumia aaltoja tulee, kuten kopsasin netistä. Ensin säikähdin, kun ekan kerran tuli noin runsas vuosi sitten, mitä tuo on, kun sydänkin samalla tykyttelee. Nyt minulla on varmuuden vuoksi Propral-pillereitä, jos sydän ei rauhoitu. Yöllisiä kuumia aaltoja ei ole vielä ainakaan, eikä muutenkaan silleen, että tulisin hikisen märäksi.
        Ihan vain H 1006 FIN tippoja ja helokkia, kalaöljykapseleita, seleeniä, sinkkiä, magnesiumia, kalkkia, inkivääriä (lihas- ja nivelkipuihin-on auttanutkin), sekä iltaisin sitruunamelissateetä, joka vahvistaa sydäntä ja rentouttaa unta, psyykettä. Joskus juon aamullakin, jollei tarvii pariin tuntiin lähteä mihinkään, koska se pissattaa aika usein vähän aikaa. Sekä C-vitamiinia 300-360 mg päivässä, se auttaa hormoonitoimintaan. Enimmäismäärä on 2 g, minkä voi päivässä ottaa.
        Eikä tähän mennessä ainakaan ole ollut mitään ongelmia alapäässä, siis tähän mennessä.
        Kuukautiset ovat olleet poissa 9kk.

• 45v kuuma ja kylmä
        Olen 55v. kirjoitti:

Tuollaisia lieviä kuumia aaltoja tulee, kuten kopsasin netistä. Ensin säikähdin, kun ekan kerran tuli noin runsas vuosi sitten, mitä tuo on, kun sydänkin samalla tykyttelee. Nyt minulla on varmuuden vuoksi Propral-pillereitä, jos sydän ei rauhoitu. Yöllisiä kuumia aaltoja ei ole vielä ainakaan, eikä muutenkaan silleen, että tulisin hikisen märäksi.
        Ihan vain H 1006 FIN tippoja ja helokkia, kalaöljykapseleita, seleeniä, sinkkiä, magnesiumia, kalkkia, inkivääriä (lihas- ja nivelkipuihin-on auttanutkin), sekä iltaisin sitruunamelissateetä, joka vahvistaa sydäntä ja rentouttaa unta, psyykettä. Joskus juon aamullakin, jollei tarvii pariin tuntiin lähteä mihinkään, koska se pissattaa aika usein vähän aikaa. Sekä C-vitamiinia 300-360 mg päivässä, se auttaa hormoonitoimintaan. Enimmäismäärä on 2 g, minkä voi päivässä ottaa.
        Eikä tähän mennessä ainakaan ole ollut mitään ongelmia alapäässä, siis tähän mennessä.
        Kuukautiset ovat olleet poissa 9kk.

Hei!
        Kuukautiset tulee entiseen tapaan, mutta 2vkoa olen kärsinyt jatkuvaa kuumaa-kylmää. Se on yhtä rumbaa, yöllä peitto pois ja päälle, ei siinä juuri ehdi nukkua ja päivällä sitten villatakki päälle ja pois, onko tämä nyt sitten sitä itseään? Systeri neuvoi, ettei kannata juoda kuumia juomia, mieluumin kylmiä ja käydä usein vessassa ja pitää yllä vain kevyttä vaatetusta.

• Miina I

Kuukautiset päättyivät, kun olin 55-vuotias. Silloin oli parin kuukauden ajan vaihdevuosioireita, lähinnä "tarkeni" hyvin. Kuukautiseni olivat ensin vähän ja sitten hyvin epäsäännölliset noin 50-vuotiaasta. Ne tulivat lopuksi puolen vuoden väliajoin kahtena viimeisenä vuonna. Minullakin oli runsaita vuotoja ja jouduin käymään kolme kertaa kaavinnassa. Toivoin aina, että se menopaussi vihdoinkin tulisi, mutta sitten tulivatkin taas kuukautiset. Nyt voin aivan hyvin. En ole ikinä tarvinnut mitään hormonihoitoja.

• yhtetyttä sillä
        Miina I kirjoitti:

Kuukautiset päättyivät, kun olin 55-vuotias. Silloin oli parin kuukauden ajan vaihdevuosioireita, lähinnä "tarkeni" hyvin. Kuukautiseni olivat ensin vähän ja sitten hyvin epäsäännölliset noin 50-vuotiaasta. Ne tulivat lopuksi puolen vuoden väliajoin kahtena viimeisenä vuonna. Minullakin oli runsaita vuotoja ja jouduin käymään kolme kertaa kaavinnassa. Toivoin aina, että se menopaussi vihdoinkin tulisi, mutta sitten tulivatkin taas kuukautiset. Nyt voin aivan hyvin. En ole ikinä tarvinnut mitään hormonihoitoja.

että kuukautiset kestävät myöhään? Olen lueskellut näitä palstoja silloin tällöin ja ollut huomaavinani, että naiset joilla kuukautiset kestävät myöhään (kuten pari tässäkin ketjussa) säästyvät vähimmin vaivoin.

Itse olen 53 v, ei kuumia aaltoja, ei muitakaan vaivoja, paitsi ajoittain päälle hirttäviä kuukautisia joita on pari kertaa korjattu Primolutilla ja kerran kaavinnalla.

• 50 tasan

Kiitos kun kerroitte seikkaperäisesti vv oireistanne ja ikännekin.

No, taidan vetää johtopäätöksen, että minun vv.t ovat vasta alkaneet ja pahin on edessä noin viiden vuoden sisällä.

Olen työelämässä ja senvuoksi olen niin huolissani pärjäämisestäni. Ne kaavinnat olivat kamalia siksi kun tuli sitä töistä poissaoloa ja olin aika voimaton, kun ensin vatsa oli kuin viidennellä kuulla raskaana ( se oli oikeasti niin iso, lääkäri kertoi) Ja oli niin raskasta kävellä mäet ylös ja pärjätä töissä. Sitten verenpaine oli myös hyvin korkea ja läähätytti. Pelkäsin kuolemaa, kun ajattelin, että jos verisuoni katkee päästä kun se verenpainekin oli pahimmillaan 178/110.

Nyt on ollut normaalia oloa puolivuotta ja tuntuu, että jos se on sitä tyyntä myrskyn edellä.

Minulla on onneksi ihana, auttavainen ja ymmärtäväinen mies, ja suht koht tuore rakkaus, kun olemme olleet yhdessä vasta noin viisi vuotta.

Syön kausiluontoisesti kalkkia, kalaöljyä ja b-vitamiinia, koska minulla on vanha hermovaurio selässä joka on kuntoutunut.

• Hormoonihurmio
        yhtetyttä sillä kirjoitti:

että kuukautiset kestävät myöhään? Olen lueskellut näitä palstoja silloin tällöin ja ollut huomaavinani, että naiset joilla kuukautiset kestävät myöhään (kuten pari tässäkin ketjussa) säästyvät vähimmin vaivoin.

Itse olen 53 v, ei kuumia aaltoja, ei muitakaan vaivoja, paitsi ajoittain päälle hirttäviä kuukautisia joita on pari kertaa korjattu Primolutilla ja kerran kaavinnalla.

Olen lukenut muutaman kirjan aiheesta, eikä missään muistaakseni kerrota, vaikuttaako vaihdevuosi-ikä siihen, kuinka voimakkaat oireet on. Toisaalta, kun kuukautiset jatkuvat pitkään, elimistössä on omaa estrogeeniä, jonka puute juuri aiheuttaa kuumat aallot. Verkkoklinikan lääkäripalstalla ainakin yksi gynekologi käyttää usein lausetta "on ihan sama mistä se estrogeeni tulee, omasta elimistöstä vai purkista", joten asiassa voi olla perää.

Asian kääntöpuoli on sitten se, että myöhään menopaussiin tulevilla lisääntyy tiettyjen syöpien riski. Yhdessä niistä - en tietenkään muista, mikä hormonaalisista syövistä se oli - riskiä lisäävät myös synnyttämättömyys ja kuukautisten varhainen alkamisaika. Nämä kaikki pätevät minuun, joten pitää ainakin käydä papa-kokeessa aina kun kutsu käy.

• 49 v
        50 tasan kirjoitti:

Kiitos kun kerroitte seikkaperäisesti vv oireistanne ja ikännekin.

No, taidan vetää johtopäätöksen, että minun vv.t ovat vasta alkaneet ja pahin on edessä noin viiden vuoden sisällä.

Olen työelämässä ja senvuoksi olen niin huolissani pärjäämisestäni. Ne kaavinnat olivat kamalia siksi kun tuli sitä töistä poissaoloa ja olin aika voimaton, kun ensin vatsa oli kuin viidennellä kuulla raskaana ( se oli oikeasti niin iso, lääkäri kertoi) Ja oli niin raskasta kävellä mäet ylös ja pärjätä töissä. Sitten verenpaine oli myös hyvin korkea ja läähätytti. Pelkäsin kuolemaa, kun ajattelin, että jos verisuoni katkee päästä kun se verenpainekin oli pahimmillaan 178/110.

Nyt on ollut normaalia oloa puolivuotta ja tuntuu, että jos se on sitä tyyntä myrskyn edellä.

Minulla on onneksi ihana, auttavainen ja ymmärtäväinen mies, ja suht koht tuore rakkaus, kun olemme olleet yhdessä vasta noin viisi vuotta.

Syön kausiluontoisesti kalkkia, kalaöljyä ja b-vitamiinia, koska minulla on vanha hermovaurio selässä joka on kuntoutunut.

Näinä päivinä tulee neljä vuotta kun oli viimeiset menkat. Silloin kun eka oireet alkoi olin alle neljäkymmentä ja muun asian yhteydessä mainitsin lääkärille yö heräilyistä ja kuumista aalloista ja punoituksista , kysyin olisiko mahdollista että vaihevuodet olisi alkaneet. Tutkittiin kun menkat oli kaksikin kk pois ja oli epäsäännölliset ja runsaat tai niukat.Lääkäri naurahti kysymykselleni, ei siis uskonut että olisivat olleet vaihdevuosi oireita. Vasta pari vuotta tuosta tutkittiin estrokeenitaso, se oli jo laskenut rajalle. joten voitiin vahvistaa se tosiasia että sitä se oli. Täytyypä sanoa että elin tuon ajan täysin tietämättä että ne oli vaihdevuosioireita. Koska lääkärikään ei niitä vahvistanut.Menkat kesti vain kaksi vuotta epäsäännöllisinä kunnes jäivät pois. Nyt on olo hyvä enkä tunne itseäni vielä mummoksi vaikka tuo kaikki onkin takanapäin

• Susku40+
        49 v kirjoitti:

Näinä päivinä tulee neljä vuotta kun oli viimeiset menkat. Silloin kun eka oireet alkoi olin alle neljäkymmentä ja muun asian yhteydessä mainitsin lääkärille yö heräilyistä ja kuumista aalloista ja punoituksista , kysyin olisiko mahdollista että vaihevuodet olisi alkaneet. Tutkittiin kun menkat oli kaksikin kk pois ja oli epäsäännölliset ja runsaat tai niukat.Lääkäri naurahti kysymykselleni, ei siis uskonut että olisivat olleet vaihdevuosi oireita. Vasta pari vuotta tuosta tutkittiin estrokeenitaso, se oli jo laskenut rajalle. joten voitiin vahvistaa se tosiasia että sitä se oli. Täytyypä sanoa että elin tuon ajan täysin tietämättä että ne oli vaihdevuosioireita. Koska lääkärikään ei niitä vahvistanut.Menkat kesti vain kaksi vuotta epäsäännöllisinä kunnes jäivät pois. Nyt on olo hyvä enkä tunne itseäni vielä mummoksi vaikka tuo kaikki onkin takanapäin

Moi,
        Ihana huomata että jonkun muunkin vaihdevuodet on alkaneet "liian aikaisin".Oon kohta täyttämässä 41 ja hormonihoidot alotettiin kaksi kuukautta sitten.On tuntunu tosi rajulta saada näitä oireita näin nuorena mutta minkäs sille mahtaa.Itellä parani elämänlaatu viikon päästä lääkityksen alottamisesta.Pois ovat yöheräämiset hikoiluineen, sydämentykytykset, nivelvaivat (luultiin jopa reumasairaudeksi) ja jatkuva päänsärky.Päivällä olen pirteä ja energinen eikä kiukkukohtauksia tule kuin joskus...siis mulle tää lääkitys on ollu ehdottoman hyvä, lisätköön sitten syöpäriskiä jos niin on.Lähipiiri ja moni tuttu on sanonut että oon ihan kuin eri ihminen, joku on jopa ollu sitä mieltä että loistan taas.Ainut asia mikä oikeastaan kovasti huolettaa, on se että jos sitä nyt mummoutuu kamalan aikasin =]

• valopilkku
        Susku40+ kirjoitti:

Moi,
        Ihana huomata että jonkun muunkin vaihdevuodet on alkaneet "liian aikaisin".Oon kohta täyttämässä 41 ja hormonihoidot alotettiin kaksi kuukautta sitten.On tuntunu tosi rajulta saada näitä oireita näin nuorena mutta minkäs sille mahtaa.Itellä parani elämänlaatu viikon päästä lääkityksen alottamisesta.Pois ovat yöheräämiset hikoiluineen, sydämentykytykset, nivelvaivat (luultiin jopa reumasairaudeksi) ja jatkuva päänsärky.Päivällä olen pirteä ja energinen eikä kiukkukohtauksia tule kuin joskus...siis mulle tää lääkitys on ollu ehdottoman hyvä, lisätköön sitten syöpäriskiä jos niin on.Lähipiiri ja moni tuttu on sanonut että oon ihan kuin eri ihminen, joku on jopa ollu sitä mieltä että loistan taas.Ainut asia mikä oikeastaan kovasti huolettaa, on se että jos sitä nyt mummoutuu kamalan aikasin =]

Kiitos viestistäsi, itseltänikin on tutkittu niveloireita, epäilty reumaa, eikä löydetty mitään. Nyt vasta selvisi että se voikin liittyä siis vaihdevuosiin! Kuukautiset ovat olleet tulematta nyt parin kuukauden ajan, sitä ennen n. 2 vuotta ne olivat runsaat, epäsäännölliset ja jotenkin kummalliset. Olen nyt 48 eli ihan käyrällä, mutta ensi kerran oireita ilmeni kun olin 41. Sitten ne vaan katosivat muutamaksi vuodeksi, mutta kun olin 45 oireet alkoivat uudestaan "tosissaan". Kyllä sitä naisena olemiseen mahtuu kaikenlaista!

• 48 v ja
        valopilkku kirjoitti:

Kiitos viestistäsi, itseltänikin on tutkittu niveloireita, epäilty reumaa, eikä löydetty mitään. Nyt vasta selvisi että se voikin liittyä siis vaihdevuosiin! Kuukautiset ovat olleet tulematta nyt parin kuukauden ajan, sitä ennen n. 2 vuotta ne olivat runsaat, epäsäännölliset ja jotenkin kummalliset. Olen nyt 48 eli ihan käyrällä, mutta ensi kerran oireita ilmeni kun olin 41. Sitten ne vaan katosivat muutamaksi vuodeksi, mutta kun olin 45 oireet alkoivat uudestaan "tosissaan". Kyllä sitä naisena olemiseen mahtuu kaikenlaista!

olen syönyt korvaushoitoa 3 vuotta. Sitä ennen ehdin syödä keltarauhashormonia lähes 4 vuotta epäsäännöllisiin kuukautisiin. Eli taidan myös kuulua ryhmään "liian aikaiset" vaihdevuodet.

Miten te olette lopettaneet lääkityksen/missä vaiheessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      466
      3664
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2726
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      2114
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      443
      1988
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1344
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1251
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1108
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1025
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1008
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    Aihe