Lääkis + opiskelijavaihto = apua

HjälppaMej

Olen nyt lukion tokalla ja lääkikseen olisi tarkotus lukion jälkeen pyrkiä. Minua kiinnostaa opiskelijavaihto suuresti, varsinkin USA:aan olisi kova hinku. Tahtoisinkin tietää että mitä käytännön järjestelyjä vaaditaan että tälläinen onnistuisi. Sen verran olen ottanut selvää, että HKI:n yliopistosta voisi lähteä vaihtoon tokan lääkisvuoden jälkeen ja erilaisia stipendejäkin jaetaan, mutta miten noin käytännössä jos lähden vuodeksi ulkomaille jodudunko olemaan Suomessa lääkiksessä vuoden kauemmin kuin muut vai nko ne opinnot ihan samoja Suomessa kuin yhdysvalloissa? Kaikki apu on tervetullutta :D

6

4617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kandi_

      En opiskele itse Helsingissä, mutta omasta yliopistostani voi lähteä vaihtoon heti ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Meillä se vaihtoonlähtö tarkoittaa sitten käytännössä vuoden viivästymistä valmistumiseen (ellei sitten saa järjesteltyä asioita, mutta itse en jaksanut moiseen ryhtyä, enkä ole kenestäkään muustakaan kuullut). Ja siitä viivästymisestä en sinuna kantaisi huolta. Vaihtoonlähtö on mukava kokemus, jota suosittelen kaikille lämpimästi. Ja mukavampaa on, kun ei opinnoistakaan niin älyttömästi tarvitse stressata...sitä ehtii kyllä myöhemminkin aivan tarpeeksi.

      USA:aan (tai Australiaan) ei ainakaan meillä voi mennä tekemään ns. kliinisiä vaihtoja, vakuutusasioiden vuoksi, enkä usko että muuallakaan on näin. Prekliinisiä opintoja (esim. anatomiaa, fysiologiaa ja biokemiaa ym..) sitten voi sielläkin suorittaa. Ja opinnot vaihtelevat aina hieman eri maissa ja jopa Suomenkin kaupungeissa. Vaihto Suomen lääkiksestä toiseen on tuonut ihmisille ongelmia, kun toinen yliopisto ei olekaan kelpuuttanut aiempia opintoja sellaisenaan...ymmärrät varmaan että ulkomailla suoritettujen opintojen kanssa on vieläkin tarkempaa tuon vastaavuuden kanssa.

      Mutta ensiksi sulla on ne pääsykokeet:o) Ja yo-kirjoituksetkin. Lueppa niihin ja tsemppiä:o)

    • atrdk

      Alla olevasta osoitteesta hieman lisätietoa.

      http://www.fimsic.org/

      Vanhemmat opiskelijat ovat suositelleet vaihtoon lähtöä vasta aikaisintaan toisen opintovuoden jälkeen (aiemminkin siis voi lähteä, mutta lyhyempiin vaihtoihin), että sitten jo osaa tehdä jotain ja pääsee tekemisiin ihan oikeiden potilaiden kanssa. Prekliininen vaihto (eli 1.-2. vuoden aikana tapahtuva vaihto) on usein tutkimusvaihtoa (no, hyvällä mäihällä voi kuulemma päästä esim. rokottamaan).

      Toki jos pidemmäksi aikaa lähtee vaihtoon niin valmistuminen voi viivästyä. Mutta onko sillä niin väliä? Työvuosia on kuitenkin valmistumisen jälkeen se noin kolmekymmentä jäljellä, joillakin lähemmäs neljäkymmentä.

      Ja fimsicin sivuillakin sanotaan, että ulkomailla voi suorittaa amanuenssuureja tms. eli ne on sitten myöhemmistä opinnoista pois.

      Mutta sitten kun olet sisällä lääkiksessä niin vanhemmat opiskelijat ja kansainvälisten asioiden osasto (tai joku sellainen) neuvovat oikein mielellään!

      • avusta ;D

        Nyt vaan tarvitsee toivoa että jonain kauniina päivänä sinne lääkikseen pääsee....


    • mmm12

      pääsitkö?:)

      • Anonyymi

        Joo


    • Anonyymi

      No nyt sitä elämäntilannepäivitystä! Ootko jo läägärs vai vieläkö olet menossa keväällä pääsykokeisiin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4041
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3398
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2929
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2861
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2214
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2161
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2097
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1925
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1920
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1869
    Aihe