Opiskeleeko joku kehitysmaantiedettä tai kehitysmaatutkimusta esim, Helsingin-tai Turun yliopistossa?Kokemuksia tänne.Pärjääkö kohtakaisella englannin kielen taidolla ja onko opiskelu ylipäätään minlälaista ja onko vaikeaa päästä?
Kehitysmaatutkimus
5
6099
Vastaukset
- Ms-L
Mä ajattelin hakea sinne opiskelemaan, lukeminen täydessä vauhdissa! Oletko tutustunu Helsingin yliopiston kehitysmaatutkimuksen ainejärjestön sivuihin, siellä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan ja annetaan vinkkejä pääsykokeesta... tosin itse en ole päässyt kirjautumaan sinne palstalle, eli jos pääset sinne sisään, let me know!! Mitä mieltä olet tosta kirjasta, oletko paljon jo ehtinyt lukea?
- .....
Minäkin ajattelin hakea Hesaan. En tiedä onko niistä ainejärjestön sivuista niin kovasti apua (en ole edes etsinyt), kun tänä vuonna on eri kirja pääsykokeessa kun aikasempina vuosina, tiedossa varmaankin ihan uudet kysymykset.
Kirja mun mielestä todella helppo, mutta onhan siinä lukemista kuitenkin.. Pari kertaa oon lukenu, aika hyvin rupee olemaan muistissa. - köksöaojhd
..... kirjoitti:
Minäkin ajattelin hakea Hesaan. En tiedä onko niistä ainejärjestön sivuista niin kovasti apua (en ole edes etsinyt), kun tänä vuonna on eri kirja pääsykokeessa kun aikasempina vuosina, tiedossa varmaankin ihan uudet kysymykset.
Kirja mun mielestä todella helppo, mutta onhan siinä lukemista kuitenkin.. Pari kertaa oon lukenu, aika hyvin rupee olemaan muistissa.Itse asiassa en ole vielä hakemassa tänä vuonna vaan vasta ensi vuonna, yo tutkinto pitää suorittaa loppuun.Mietin vain jo nyt mihin sitä menis seuraavaksi, kun kehitysmaat ja ihmisten auttaminen ovat aina kiinnostaneet.Kehitysmaatutkimus on ainoa pääaineena vain Hesan yliopistossa, lisäksi on Turussa, mutta sitä voi vain opiskella sivuaineena ja kaikki opinot on enkuks.Vielä on aikaa miettiä yritänkö hakea Hesaan vai en,yliopisto ei oo kyllä ihan minua varten:) Mut onnea pääsykokeisiin toivottavasti pääsette:)
- Africa
köksöaojhd kirjoitti:
Itse asiassa en ole vielä hakemassa tänä vuonna vaan vasta ensi vuonna, yo tutkinto pitää suorittaa loppuun.Mietin vain jo nyt mihin sitä menis seuraavaksi, kun kehitysmaat ja ihmisten auttaminen ovat aina kiinnostaneet.Kehitysmaatutkimus on ainoa pääaineena vain Hesan yliopistossa, lisäksi on Turussa, mutta sitä voi vain opiskella sivuaineena ja kaikki opinot on enkuks.Vielä on aikaa miettiä yritänkö hakea Hesaan vai en,yliopisto ei oo kyllä ihan minua varten:) Mut onnea pääsykokeisiin toivottavasti pääsette:)
Nyt ihan pieni kommantti tähän väliin:
"kehitysmaat ja ihmisten auttaminen ovat aina kiinnostaneet"
Jos haluat auttaa ihmisiä kehitysmaissa, paljon parempaan alkuun pääset esim. lääkärin, sairaan- tai terveydenhoitajan tai kätilön koulutuksella tai vaikkapa kansantaloustiedettä opiskelemalla. Pelkällä kehitysmaatutkimuksella ei kehitysaputehtäviin saa paljon pätevyyttä.
"yliopisto ei oo kyllä ihan minua varten"
Kehitysmaatutkimus on melko teoreettista ja tenttikirjallisuus on suurimmalta osalta englanniksi (ja sitä on paljon, usko pois). Lukiolaisena on vaikea tietää, mitä mikin koulutusohjelma pitää sisällään, mutta kehitysmaatutkimusta lukevissa on paljon ihmisiä jotka ovat turhautuneet aineen teoreettisuuteen ja vaihtaneet esim. juuri edellämainittuihin koulutusohjelmiin syystä että niiden kautta voi konkreettisemmin auttaa ihmisiä. - köksöaojhd
Africa kirjoitti:
Nyt ihan pieni kommantti tähän väliin:
"kehitysmaat ja ihmisten auttaminen ovat aina kiinnostaneet"
Jos haluat auttaa ihmisiä kehitysmaissa, paljon parempaan alkuun pääset esim. lääkärin, sairaan- tai terveydenhoitajan tai kätilön koulutuksella tai vaikkapa kansantaloustiedettä opiskelemalla. Pelkällä kehitysmaatutkimuksella ei kehitysaputehtäviin saa paljon pätevyyttä.
"yliopisto ei oo kyllä ihan minua varten"
Kehitysmaatutkimus on melko teoreettista ja tenttikirjallisuus on suurimmalta osalta englanniksi (ja sitä on paljon, usko pois). Lukiolaisena on vaikea tietää, mitä mikin koulutusohjelma pitää sisällään, mutta kehitysmaatutkimusta lukevissa on paljon ihmisiä jotka ovat turhautuneet aineen teoreettisuuteen ja vaihtaneet esim. juuri edellämainittuihin koulutusohjelmiin syystä että niiden kautta voi konkreettisemmin auttaa ihmisiä.Ensinnäkin olen ollut vapaaehtoisena Kenian Nairobissa vuoden ja sitä kautta olen yrittänyt auttaa ihmisiä, se ei ollut helppoa,mutta oli loistavaa että pystyi tekemään jotakin eikä vaan puhumaan.Toiseksi kehitysmaat ja ihmisten auttaminen ovat todellakin aina kiinnostaneet ja juuri kehitysmaihin perehtyminen ja ongelmien ratkaisun etsiminen ja se että voisi saada jotain muutosta aikaan ovat tärkeä osa sitä, että haluan ottaa kehitysmaatutkimuksesta mahdollisimman paljon selvää ja etsiä eri vaihtoehtoja kehitysmaissa työskentelyyn ja juuri kehitysmaatutkimus antaa pätevyyden työskennellä kehitysmaissa ja tutkijana pohtia muutoksia.Kuitenkin olen enemmän käytännön ihminen ja vain kuivan tiedon syöttäminen ei minulle sovi, siksi kyselenkin ihmisiltä minkälaista on opiskella siellä, koska juuri kehitysmaatutkimuksessa on liia paljon teoriaa ja liian vähän kehttymistä,siksi yliiopisto-opinnot eivät minulle sovi ja etsin vaihtoehtoja.En ole niin tyhmä,että luulisin että kehitysmaatutkimuksen kautta voi konkreettisesti auttaa ihmisiä, mutta ainakin muutoksia tutkijana voi saada aikaan.Tiedä varsin hyvin, kun itsekin on ollut vapaaehoisena kehitysmaassa että lääkäreitä, insinöörejä, opettajia yms tarvitaan, mutta itselle nämä alat eivät tule olemaan ajankohtaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422