Sairaita kaloja

H.M.K.

Ostimme muutama viikko sitten akvaarion naapurista, jossa se ei ole ollut oikein hyvällä hoidolla. Valo oli väärän kokoinen ja harvoin päällä. Ostin akvaarioon (100L) uuden lampun, akvaariosoraa (entisen lisäksi) ja uuden kasvin (Microsorum Narrow). Entisissä kasveissa on aika paljon levää, jota olen puhdistanut. Levä vaan tulee takaisin hyvin tummana jo viikossa.

Kun akvaario muutettiin meille, entinen omistaja (jolla akvaario oli ollut jo lähes 9 vuotta) vaihtoi kaiken veden akvaariosta, mitä käsittääkseni ei saa tehdä.

Eilen yksi neontetroistamme (joita hankittiin 2 viikkoa sitten 4 kpl)tuli täyteen pieniä valkoisia pilkkuja ja pyrstöön jotain valkoista haituvaa. Lisäksi värit haalenivat. Tänään myös toinen tetroista sairastui samalla tavalla.

Akvaariossamme on 2 piikkisilmää, 1 messinkibarbi, 1 selkäuimari, 1 partaimumonni (pieni vielä), sekä jäljellä olevat 2 neontetraa.
Kavereita messinkibarbille ja tetroille on tarkoitus hommata lisää lähiaikoina.

Vaihdamme vettä säännöllisesti joka viikko ja puhdistan suodattimen ja imuroin pohjan.

Olen epätoivoinen ja kauhuissaan mahdollisesta kalojen sairastumisesta, koska olen vasta-alkaja akvaariotouhuissa.

Haluaisin kuitenkin tarjota kaloilleni mahdollisimman hyvän kodin, enkä halua että ne joutuvat kärsimään.

Mitä voin siis tehdä? Olisiko järkevää vaihtaa akvaarion vanhat kasvit ja ostaa uudet tilalle?

Voinko pestä joka viikko somisteet joita akvaariossani on? Somisteet: Ruukku, muuri ja kiviä

Kannattaisiko minun ostaa myös toinen partaimumonni?

Miten saisin levien määrän vähenemään? Akvaario ei ole ikkunan luona, eikä siihen pääse paistamaan aurinko.

Entä jos kaikki kalat kuolevat? Miten akvaariota tulisi silloin hoitaa ennen uusien kalojen hankintaa??

Meillä on vain lämpömittari (lämpötila akvaariossa yleensä 22-23 astetta. Tarkoitus olisi hankkia heti kuin mahdollista myös mittari millä mitataan nitriitti/nitraatti arvoja.

Kiitos auttavista vastauksista.

10

1679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma
    • fish KING

      Miten ootte nyt akvaariota hoitaneet; veden vaihdot (MÄÄRÄLLISESTI), ruokinnat...

      Tuo kalasto ei oikein ole ihanteellinen satalitraiseen akvaan, parvikalana ja melko suureksi tiedetty selkäuimari vaatii 250 litraista akvaariota ja lajikumppaneita seurakseen.

      Oisko messinkibarbi kuitenkin keltabarbi?
      Jos näin, ne vaativat myös saman kokoista akvaa kuin selkäuimaritkin sekä kymmenkunta parvekseen... nopeana uimarina sille olisi hyvä järjestää ainakin puoltoista metriä akvaarion pituutta.

      Suodattimen puhdistuksesta, ei vaadi huoltamista ennen kuin on niin tukossa ettei jaksa puhaltaa virtausta akvaarioon.

      Turha siivous intoilu ja pesu rutiinit kannattaa jättää kokonaan pois. Tuolta Rihman linkeistä saat tietoa hoitorutiineista joita tulisi noudattaa melko orjallisesti, varsinkin kun on kyseessä pienehkö akvaario.

      http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/pilktau.php

      Ei ainakaan toista partista enää akvaan .. http://kuvablogi.com/nayta/230978/

      Neoneille tuo lämpötila on hyvä mutta muille se on hieman viileätä.

      • H.M.K.

        Kiitos avuliaista vastauksista.

        Olemme vaihtaneet määrällisesti tähän mennessä vettä joka viikko hieman alle puolet. Akvaariomme koko on 100 l. Tällä hetkellä ei ole paikkaa minne sijoittaa isompaa akvaariota. Tulevaisuuden suunnitelmissa kyllä.

        vahdin kalojen ruokailua, joka tapahtuu noin 3 krt päivässä. Olen vähentänyt ruoan antamista, jotta veden laatu paranisi. Pelottaa, että liikaruokin kalojani.

        Selkäuimari oli tullut entiselle omistajalle vahingossa akvaarioliikkeestä jokunen vuosi sitten kun hän osti uuden kasvin.

        Käsittääkseni kala on juuri messinkibarbi, ollut monta vuotta akvaariossa entisellä omistajalla. Kala on oranssin värinen. Haluaisin barbille lisää kavereita kunhan akvaarion ongelmat selvitetty. Ilmeisesti pärjäävät myös pareittain pienemmässä akvaariossa, kuten meillä?? Muistan jostain lukeneeni.

        Mitä kaloja suosittelette minun seuraavaksi hankkivan? En haluaisi ketään lopettaa/myydä. Entisiä asukkeja siis. Tällä hetkellä akvaariossamme asustaa siis 2 piikkisilmää, messinkibarbi, neontetra ja selkäuimari. Sekalainen seurakunta kaiken kaikkiaan siis.

        Olen ajatellut hankkia lämmittimen, jotta veden lämpötila pysyy tasaisena, myös öisin.

        Voinko puhdistaa somisteet ( ruukku, muuri ja kiviä) pohjan imuroinnin yhteydessä pesemällä ne hanan alla?

        Miten voisin vaikuttaa levän määrään? Levää on myös kasvien lehtien pinnalla. Kasveista osa on vanhoja. Olisiko minun järkevää ostaa uudet kasvit ja hävittää entiset?

        Mikä olisi järkevin tapa käyttää kasvilannoitteita? Tarvitaanko niitä välttämättä?

        Eipä tosiaan näytä kannattavan ostaa kovin montaa monnia. Kovin oli suureksi kuvasta päätellen venähtänyt... Tartteis kuiten jonkun talonmiehen akvaarioon levän syöntiin.

        Kiitos paljon osaavista vastauksistanne. Kaikki vastaukset keventävät huoli-taakkaani.


      • RRR
        H.M.K. kirjoitti:

        Kiitos avuliaista vastauksista.

        Olemme vaihtaneet määrällisesti tähän mennessä vettä joka viikko hieman alle puolet. Akvaariomme koko on 100 l. Tällä hetkellä ei ole paikkaa minne sijoittaa isompaa akvaariota. Tulevaisuuden suunnitelmissa kyllä.

        vahdin kalojen ruokailua, joka tapahtuu noin 3 krt päivässä. Olen vähentänyt ruoan antamista, jotta veden laatu paranisi. Pelottaa, että liikaruokin kalojani.

        Selkäuimari oli tullut entiselle omistajalle vahingossa akvaarioliikkeestä jokunen vuosi sitten kun hän osti uuden kasvin.

        Käsittääkseni kala on juuri messinkibarbi, ollut monta vuotta akvaariossa entisellä omistajalla. Kala on oranssin värinen. Haluaisin barbille lisää kavereita kunhan akvaarion ongelmat selvitetty. Ilmeisesti pärjäävät myös pareittain pienemmässä akvaariossa, kuten meillä?? Muistan jostain lukeneeni.

        Mitä kaloja suosittelette minun seuraavaksi hankkivan? En haluaisi ketään lopettaa/myydä. Entisiä asukkeja siis. Tällä hetkellä akvaariossamme asustaa siis 2 piikkisilmää, messinkibarbi, neontetra ja selkäuimari. Sekalainen seurakunta kaiken kaikkiaan siis.

        Olen ajatellut hankkia lämmittimen, jotta veden lämpötila pysyy tasaisena, myös öisin.

        Voinko puhdistaa somisteet ( ruukku, muuri ja kiviä) pohjan imuroinnin yhteydessä pesemällä ne hanan alla?

        Miten voisin vaikuttaa levän määrään? Levää on myös kasvien lehtien pinnalla. Kasveista osa on vanhoja. Olisiko minun järkevää ostaa uudet kasvit ja hävittää entiset?

        Mikä olisi järkevin tapa käyttää kasvilannoitteita? Tarvitaanko niitä välttämättä?

        Eipä tosiaan näytä kannattavan ostaa kovin montaa monnia. Kovin oli suureksi kuvasta päätellen venähtänyt... Tartteis kuiten jonkun talonmiehen akvaarioon levän syöntiin.

        Kiitos paljon osaavista vastauksistanne. Kaikki vastaukset keventävät huoli-taakkaani.

        Käsittääkseni kala on juuri messinkibarbi, ollut monta vuotta akvaariossa entisellä omistajalla. Kala on oranssin värinen. Haluaisin barbille lisää kavereita kunhan akvaarion ongelmat selvitetty. Ilmeisesti pärjäävät myös pareittain pienemmässä akvaariossa, kuten meillä?? Muistan jostain lukeneeni.

        ETTEI KUMMINKIN OLISI LOISTOBARBI??
        SE ON AINAKIN PUNERTAVAN ORANSSI VÄRILTÄÄN

        TSEKKAA KUVISTA->
        http://lisa.aqua-web.org/loistobarbi.jpg

        http://www.amleto.de/aqua/brokat/maennli.jpg
        ONKO LÄHELLÄKÄÄN KUMPIKAAN??
        TUO KELTABARBI ON HIEMAN JALOSTETTU MUOTO ALKUPERÄISESTÄ "MESSINKIBARBISTA"
        NIITÄ PITÄISI OLLA MIN 6 KPL PARVI JA ALTAALLA REILUSTI KOKOA N.250L


        Mitä kaloja suosittelette minun seuraavaksi hankkivan? En haluaisi ketään lopettaa/myydä. Entisiä asukkeja siis.
        ENSIN AKVANHOITO YMS ASIAT HANSKAAN JA SITTEN VASTA LISÄÄ ASUKKEJA..KUINKAHAN TUO ALTAASI ON KYPSYTETTY??


        Tällä hetkellä akvaariossamme asustaa siis 2 piikkisilmää, messinkibarbi, neontetra ja selkäuimari. Sekalainen seurakunta kaiken kaikkiaan siis.
        KIELTÄMÄTTÄ KYLLÄ ;o)

        Olen ajatellut hankkia lämmittimen, jotta veden lämpötila pysyy tasaisena, myös öisin.
        KUULUU AKVAN PERUSVARUSTEISIIN JA ON PAKOLLINEN MELKEEN JOKA AKVASSA

        Voinko puhdistaa somisteet ( ruukku, muuri ja kiviä) pohjan imuroinnin yhteydessä pesemällä ne hanan alla?
        MIKSI??? ITSE EN PESESKELE OLLENKAAN MITÄÄN KANTOJA,KIVIÄ,YMS....

        Miten voisin vaikuttaa levän määrään? Levää on myös kasvien lehtien pinnalla. Kasveista osa on vanhoja. Olisiko minun järkevää ostaa uudet kasvit ja hävittää entiset?

        HOITORUTIINIT KUNTOON,LANNOITUS,VALO JNE....
        RIIPPUU HIEMAN KASVEISTA??MUTTA JOS OVAT MUUTEN IHAN RÄJÄHTÄNEEN NÄKÖISIÄ MUTTA JUURET KUNNOSSA NIIN ÄLÄ HEITÄ HUKKAAN MUUTAKUIN VARRET.KYLLÄ NE SIELTÄ SITTEN LÄHTEVÄT KASVUUN....

        UUSIA VOIT TIETTY OSTELLA KUNHAN SELVITÄT ETTÄ KÄYVÄT AKVAASI? HELPPOHOITOISIA ON AIKA PALJON TARJOLLA....MYÖS HUUTONETISSÄ PALJON TARJOLLA JA AW.N MYYNTIPALSTALLAKIN...



        Mikä olisi järkevin tapa käyttää kasvilannoitteita? Tarvitaanko niitä välttämättä?
        POHJATABUINA TAI/JA NESTEMÄISENÄ
        TOTTAKAI TARVITAAN JOS SULLA SIELLÄ OIKEITA KASVEJA ON;O)
        NESTEMÄINEN HIILIKIN ON HYVÄ APU KASVIEN KUKOISTAMISEEN JA LEVIEN POISTUMISEEN (EASY CARBO)


        Eipä tosiaan näytä kannattavan ostaa kovin montaa monnia. Kovin oli suureksi kuvasta päätellen venähtänyt... Tartteis kuiten jonkun talonmiehen akvaarioon levän syöntiin.
        SULLA ON SIELLÄ SE 1 KPL PARTIS NIIN SE RIITTÄÄ..
        ASIAT VAAN KONDIKSEEN NIIN EI KAUHEESTI EDES AKVAAN LEVÄÄ TULE.JA MITÄ TULEE NIIN RAAPPAILET VANHALLA PANKKIKORTILLA (PLUSSAKORTTIKIN KÄY;)ON OIVA KAPISTUS SIIHEN HOMMAAN...



        Kiitos paljon osaavista vastauksistanne. Kaikki vastaukset keventävät huoli-taakkaani.

        TOIVOTTAVASTI HIEMAN KEVENI...

        ÄLÄ OTA SUOTTA RESSIÄ KYSELE VAAN AHKERASTI JA LUESKELE NETISTÄ TIETOO NIIN KYLSESIITSIT...


      • H.M.K.
        RRR kirjoitti:

        Käsittääkseni kala on juuri messinkibarbi, ollut monta vuotta akvaariossa entisellä omistajalla. Kala on oranssin värinen. Haluaisin barbille lisää kavereita kunhan akvaarion ongelmat selvitetty. Ilmeisesti pärjäävät myös pareittain pienemmässä akvaariossa, kuten meillä?? Muistan jostain lukeneeni.

        ETTEI KUMMINKIN OLISI LOISTOBARBI??
        SE ON AINAKIN PUNERTAVAN ORANSSI VÄRILTÄÄN

        TSEKKAA KUVISTA->
        http://lisa.aqua-web.org/loistobarbi.jpg

        http://www.amleto.de/aqua/brokat/maennli.jpg
        ONKO LÄHELLÄKÄÄN KUMPIKAAN??
        TUO KELTABARBI ON HIEMAN JALOSTETTU MUOTO ALKUPERÄISESTÄ "MESSINKIBARBISTA"
        NIITÄ PITÄISI OLLA MIN 6 KPL PARVI JA ALTAALLA REILUSTI KOKOA N.250L


        Mitä kaloja suosittelette minun seuraavaksi hankkivan? En haluaisi ketään lopettaa/myydä. Entisiä asukkeja siis.
        ENSIN AKVANHOITO YMS ASIAT HANSKAAN JA SITTEN VASTA LISÄÄ ASUKKEJA..KUINKAHAN TUO ALTAASI ON KYPSYTETTY??


        Tällä hetkellä akvaariossamme asustaa siis 2 piikkisilmää, messinkibarbi, neontetra ja selkäuimari. Sekalainen seurakunta kaiken kaikkiaan siis.
        KIELTÄMÄTTÄ KYLLÄ ;o)

        Olen ajatellut hankkia lämmittimen, jotta veden lämpötila pysyy tasaisena, myös öisin.
        KUULUU AKVAN PERUSVARUSTEISIIN JA ON PAKOLLINEN MELKEEN JOKA AKVASSA

        Voinko puhdistaa somisteet ( ruukku, muuri ja kiviä) pohjan imuroinnin yhteydessä pesemällä ne hanan alla?
        MIKSI??? ITSE EN PESESKELE OLLENKAAN MITÄÄN KANTOJA,KIVIÄ,YMS....

        Miten voisin vaikuttaa levän määrään? Levää on myös kasvien lehtien pinnalla. Kasveista osa on vanhoja. Olisiko minun järkevää ostaa uudet kasvit ja hävittää entiset?

        HOITORUTIINIT KUNTOON,LANNOITUS,VALO JNE....
        RIIPPUU HIEMAN KASVEISTA??MUTTA JOS OVAT MUUTEN IHAN RÄJÄHTÄNEEN NÄKÖISIÄ MUTTA JUURET KUNNOSSA NIIN ÄLÄ HEITÄ HUKKAAN MUUTAKUIN VARRET.KYLLÄ NE SIELTÄ SITTEN LÄHTEVÄT KASVUUN....

        UUSIA VOIT TIETTY OSTELLA KUNHAN SELVITÄT ETTÄ KÄYVÄT AKVAASI? HELPPOHOITOISIA ON AIKA PALJON TARJOLLA....MYÖS HUUTONETISSÄ PALJON TARJOLLA JA AW.N MYYNTIPALSTALLAKIN...



        Mikä olisi järkevin tapa käyttää kasvilannoitteita? Tarvitaanko niitä välttämättä?
        POHJATABUINA TAI/JA NESTEMÄISENÄ
        TOTTAKAI TARVITAAN JOS SULLA SIELLÄ OIKEITA KASVEJA ON;O)
        NESTEMÄINEN HIILIKIN ON HYVÄ APU KASVIEN KUKOISTAMISEEN JA LEVIEN POISTUMISEEN (EASY CARBO)


        Eipä tosiaan näytä kannattavan ostaa kovin montaa monnia. Kovin oli suureksi kuvasta päätellen venähtänyt... Tartteis kuiten jonkun talonmiehen akvaarioon levän syöntiin.
        SULLA ON SIELLÄ SE 1 KPL PARTIS NIIN SE RIITTÄÄ..
        ASIAT VAAN KONDIKSEEN NIIN EI KAUHEESTI EDES AKVAAN LEVÄÄ TULE.JA MITÄ TULEE NIIN RAAPPAILET VANHALLA PANKKIKORTILLA (PLUSSAKORTTIKIN KÄY;)ON OIVA KAPISTUS SIIHEN HOMMAAN...



        Kiitos paljon osaavista vastauksistanne. Kaikki vastaukset keventävät huoli-taakkaani.

        TOIVOTTAVASTI HIEMAN KEVENI...

        ÄLÄ OTA SUOTTA RESSIÄ KYSELE VAAN AHKERASTI JA LUESKELE NETISTÄ TIETOO NIIN KYLSESIITSIT...

        Apua. Nyt on sairastunut selkäuimari. Sillä on valkoisia pilkkuja ja jotain huntumaista valkeaa koko kehon ympärillä. Lisäksi se vihertää jo jostain. Mitä voin tehdä???
        Välillä (näköjään jatkuvasti) se raukka on jo katollaan akvaarion pinnassa ja haukkoo henkeä. Kaippa se kuolemaa tekee. Säälittää raukka, tunnen itseni todella huonoksi akvaristiksi!!

        Olen tänään ostanut pilkkutaudin hoitoon tarvittavat lääkkeet eläinkaupasta, sekä tehnyt tarvittavat vesitestit eläinkaupasta saatavalla testitikulla. Kaikki testit näyttivät ok. Aloitin pilkkutauti kuurin heti ja lisäsin akvaan ostamani lämmittimen.

        Olisikohan tauti eväruttoa? Paikallisessa akvaarioliikkeessä ei ollut eväruttolääkettä ja seuraava akvaarioliike olisi ollut monen sadan kilometrin päässä ja nyt on vielä lauantaikin. Ahdistavaa!!!

        Pikkumonni (partaimumonni) kuoli myös toissa päivänä. Ei mitään tietoa mihin. Todennäköisesti joko samaan eväruttoon kuin 2 neontetraa tai pilkkutautiin. Se oli tosi pieni vielä. Luulen ettei kalojen kiikuttaminen paikalliseen eläinlääkäriin (maalla) toimi yhtä hyvin kuin kissamme kanssa... "huokaus".

        Barbi (joka on luultavimmin juuri se keltabarbi minkä siitä alemmasta linkistä katsoin, tosin meillä se on tosi oranssi, kuvio muuten sama) on voinut hyvin ja ollut toistaiseksi virkeä ja syö hyvin. Samoin piikkisilmät. Kädet ristissä toivon, ettei loput kalat sairastu.

        Ostin myös vedenparannus ainetta.

        Akvaarioni on hankittu naapurista muutama viikko sitten. Siellä se oli huonolla hoidolla, vääränkokoinen lamppu joka oli harvoin päällä (omistajat asuivat muualla) ja puhdistus ja vedenvaihdot retuperällä. Kun akvaario muutettiin meille en ehtinyt puuttua asiaan kun akvaarion entinen omistaja kaatoi kaiken veden akvaariosta viemäriin. Käsittääkseni niin ei saa tehdä. Hänellä on ollut akvaario 9 vuotta!!! Ymmärsin kuitenkin, että hän ei yleensä vaihda kaikkia vesiä, vaan osan.

        Nyt ollaan oltu tosi tarkkana veden kanssa. Ollaan vaihdettu sitä viikottain noin puolet. Pitäiskö vaihtaa jatkossa vieläkin enemmän??

        Valvon myös ruokintaa tarkasti, että en laita liikaa ruokaa kerralla. Ruokin kalani noin 3 krt päivässä hiutaleruualla. Lammikosta ajattelin pyydystää sääskentoukkia kunhan niitä ilmaantuu. Muutenkin ajattelin kalojen ruokavalioon tuota lisäyksiä kunhan saadaan perusasit kuntoon.

        Lamppu on kokonaan uusi ja pidän sitä päällä noin 12 h/vrk. Yritän myös pitää paastopäivää kaloilla.

        Taitaa olla parempi olla hankkimatta lisää barbeja, vaikka suloisia ovatkin. Haaveilin kaverista nykyiselle, vaikka akvaariomme onkin vain 100 litraa. Olisko se kuitenkin mahdollista? En haluaisi barbia ilman kaveriakaan pitää.

        Somisteet haluaisin pestä siinä vaiheessa kun niihin tulee levää. Onko levä somisteissa vaarallista? Levää on myös kasvien lehdillä ja se ei ole kovin kaunista silmälle, lieneekö terveellistä akvaariossa muutenkaan. Miten saisin levät vähenemään? Jotain levänpoistolääkettä??

        Pahimpia varsia ja lehtiä olen katkonut kasveista, uusia ei ole vielä kasvanut. Minulla on tosiaan se yksi uusi kasvi vanhojen lisäksi. Haluan lisää kasveja kuitenkin. Näyttää liian autiolta. Lisäksi ajattelin jotain pientä juurakkoa.

        Alkaa taas paniikki iskeä ja pelottaa että loputkin kalat kuolee. Tuntuu niin voimattomalta kattoa vieressä. Pitäisköhän se selkäuimari vaan lopettaa kärsimästä? En halua, että kalat joutuvat minun hoidossani kärsimään.

        Kiitos hyvistä ja auttavista vastauksistanne (tulevista ja jo vastatatuista) =)


      • H.M.K.
        H.M.K. kirjoitti:

        Apua. Nyt on sairastunut selkäuimari. Sillä on valkoisia pilkkuja ja jotain huntumaista valkeaa koko kehon ympärillä. Lisäksi se vihertää jo jostain. Mitä voin tehdä???
        Välillä (näköjään jatkuvasti) se raukka on jo katollaan akvaarion pinnassa ja haukkoo henkeä. Kaippa se kuolemaa tekee. Säälittää raukka, tunnen itseni todella huonoksi akvaristiksi!!

        Olen tänään ostanut pilkkutaudin hoitoon tarvittavat lääkkeet eläinkaupasta, sekä tehnyt tarvittavat vesitestit eläinkaupasta saatavalla testitikulla. Kaikki testit näyttivät ok. Aloitin pilkkutauti kuurin heti ja lisäsin akvaan ostamani lämmittimen.

        Olisikohan tauti eväruttoa? Paikallisessa akvaarioliikkeessä ei ollut eväruttolääkettä ja seuraava akvaarioliike olisi ollut monen sadan kilometrin päässä ja nyt on vielä lauantaikin. Ahdistavaa!!!

        Pikkumonni (partaimumonni) kuoli myös toissa päivänä. Ei mitään tietoa mihin. Todennäköisesti joko samaan eväruttoon kuin 2 neontetraa tai pilkkutautiin. Se oli tosi pieni vielä. Luulen ettei kalojen kiikuttaminen paikalliseen eläinlääkäriin (maalla) toimi yhtä hyvin kuin kissamme kanssa... "huokaus".

        Barbi (joka on luultavimmin juuri se keltabarbi minkä siitä alemmasta linkistä katsoin, tosin meillä se on tosi oranssi, kuvio muuten sama) on voinut hyvin ja ollut toistaiseksi virkeä ja syö hyvin. Samoin piikkisilmät. Kädet ristissä toivon, ettei loput kalat sairastu.

        Ostin myös vedenparannus ainetta.

        Akvaarioni on hankittu naapurista muutama viikko sitten. Siellä se oli huonolla hoidolla, vääränkokoinen lamppu joka oli harvoin päällä (omistajat asuivat muualla) ja puhdistus ja vedenvaihdot retuperällä. Kun akvaario muutettiin meille en ehtinyt puuttua asiaan kun akvaarion entinen omistaja kaatoi kaiken veden akvaariosta viemäriin. Käsittääkseni niin ei saa tehdä. Hänellä on ollut akvaario 9 vuotta!!! Ymmärsin kuitenkin, että hän ei yleensä vaihda kaikkia vesiä, vaan osan.

        Nyt ollaan oltu tosi tarkkana veden kanssa. Ollaan vaihdettu sitä viikottain noin puolet. Pitäiskö vaihtaa jatkossa vieläkin enemmän??

        Valvon myös ruokintaa tarkasti, että en laita liikaa ruokaa kerralla. Ruokin kalani noin 3 krt päivässä hiutaleruualla. Lammikosta ajattelin pyydystää sääskentoukkia kunhan niitä ilmaantuu. Muutenkin ajattelin kalojen ruokavalioon tuota lisäyksiä kunhan saadaan perusasit kuntoon.

        Lamppu on kokonaan uusi ja pidän sitä päällä noin 12 h/vrk. Yritän myös pitää paastopäivää kaloilla.

        Taitaa olla parempi olla hankkimatta lisää barbeja, vaikka suloisia ovatkin. Haaveilin kaverista nykyiselle, vaikka akvaariomme onkin vain 100 litraa. Olisko se kuitenkin mahdollista? En haluaisi barbia ilman kaveriakaan pitää.

        Somisteet haluaisin pestä siinä vaiheessa kun niihin tulee levää. Onko levä somisteissa vaarallista? Levää on myös kasvien lehdillä ja se ei ole kovin kaunista silmälle, lieneekö terveellistä akvaariossa muutenkaan. Miten saisin levät vähenemään? Jotain levänpoistolääkettä??

        Pahimpia varsia ja lehtiä olen katkonut kasveista, uusia ei ole vielä kasvanut. Minulla on tosiaan se yksi uusi kasvi vanhojen lisäksi. Haluan lisää kasveja kuitenkin. Näyttää liian autiolta. Lisäksi ajattelin jotain pientä juurakkoa.

        Alkaa taas paniikki iskeä ja pelottaa että loputkin kalat kuolee. Tuntuu niin voimattomalta kattoa vieressä. Pitäisköhän se selkäuimari vaan lopettaa kärsimästä? En halua, että kalat joutuvat minun hoidossani kärsimään.

        Kiitos hyvistä ja auttavista vastauksistanne (tulevista ja jo vastatatuista) =)

        Selkäuimari kuoli. Olen ihan ymmälläni tilanteesta. APUA!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • RRR
        H.M.K. kirjoitti:

        Apua. Nyt on sairastunut selkäuimari. Sillä on valkoisia pilkkuja ja jotain huntumaista valkeaa koko kehon ympärillä. Lisäksi se vihertää jo jostain. Mitä voin tehdä???
        Välillä (näköjään jatkuvasti) se raukka on jo katollaan akvaarion pinnassa ja haukkoo henkeä. Kaippa se kuolemaa tekee. Säälittää raukka, tunnen itseni todella huonoksi akvaristiksi!!

        Olen tänään ostanut pilkkutaudin hoitoon tarvittavat lääkkeet eläinkaupasta, sekä tehnyt tarvittavat vesitestit eläinkaupasta saatavalla testitikulla. Kaikki testit näyttivät ok. Aloitin pilkkutauti kuurin heti ja lisäsin akvaan ostamani lämmittimen.

        Olisikohan tauti eväruttoa? Paikallisessa akvaarioliikkeessä ei ollut eväruttolääkettä ja seuraava akvaarioliike olisi ollut monen sadan kilometrin päässä ja nyt on vielä lauantaikin. Ahdistavaa!!!

        Pikkumonni (partaimumonni) kuoli myös toissa päivänä. Ei mitään tietoa mihin. Todennäköisesti joko samaan eväruttoon kuin 2 neontetraa tai pilkkutautiin. Se oli tosi pieni vielä. Luulen ettei kalojen kiikuttaminen paikalliseen eläinlääkäriin (maalla) toimi yhtä hyvin kuin kissamme kanssa... "huokaus".

        Barbi (joka on luultavimmin juuri se keltabarbi minkä siitä alemmasta linkistä katsoin, tosin meillä se on tosi oranssi, kuvio muuten sama) on voinut hyvin ja ollut toistaiseksi virkeä ja syö hyvin. Samoin piikkisilmät. Kädet ristissä toivon, ettei loput kalat sairastu.

        Ostin myös vedenparannus ainetta.

        Akvaarioni on hankittu naapurista muutama viikko sitten. Siellä se oli huonolla hoidolla, vääränkokoinen lamppu joka oli harvoin päällä (omistajat asuivat muualla) ja puhdistus ja vedenvaihdot retuperällä. Kun akvaario muutettiin meille en ehtinyt puuttua asiaan kun akvaarion entinen omistaja kaatoi kaiken veden akvaariosta viemäriin. Käsittääkseni niin ei saa tehdä. Hänellä on ollut akvaario 9 vuotta!!! Ymmärsin kuitenkin, että hän ei yleensä vaihda kaikkia vesiä, vaan osan.

        Nyt ollaan oltu tosi tarkkana veden kanssa. Ollaan vaihdettu sitä viikottain noin puolet. Pitäiskö vaihtaa jatkossa vieläkin enemmän??

        Valvon myös ruokintaa tarkasti, että en laita liikaa ruokaa kerralla. Ruokin kalani noin 3 krt päivässä hiutaleruualla. Lammikosta ajattelin pyydystää sääskentoukkia kunhan niitä ilmaantuu. Muutenkin ajattelin kalojen ruokavalioon tuota lisäyksiä kunhan saadaan perusasit kuntoon.

        Lamppu on kokonaan uusi ja pidän sitä päällä noin 12 h/vrk. Yritän myös pitää paastopäivää kaloilla.

        Taitaa olla parempi olla hankkimatta lisää barbeja, vaikka suloisia ovatkin. Haaveilin kaverista nykyiselle, vaikka akvaariomme onkin vain 100 litraa. Olisko se kuitenkin mahdollista? En haluaisi barbia ilman kaveriakaan pitää.

        Somisteet haluaisin pestä siinä vaiheessa kun niihin tulee levää. Onko levä somisteissa vaarallista? Levää on myös kasvien lehdillä ja se ei ole kovin kaunista silmälle, lieneekö terveellistä akvaariossa muutenkaan. Miten saisin levät vähenemään? Jotain levänpoistolääkettä??

        Pahimpia varsia ja lehtiä olen katkonut kasveista, uusia ei ole vielä kasvanut. Minulla on tosiaan se yksi uusi kasvi vanhojen lisäksi. Haluan lisää kasveja kuitenkin. Näyttää liian autiolta. Lisäksi ajattelin jotain pientä juurakkoa.

        Alkaa taas paniikki iskeä ja pelottaa että loputkin kalat kuolee. Tuntuu niin voimattomalta kattoa vieressä. Pitäisköhän se selkäuimari vaan lopettaa kärsimästä? En halua, että kalat joutuvat minun hoidossani kärsimään.

        Kiitos hyvistä ja auttavista vastauksistanne (tulevista ja jo vastatatuista) =)

        http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php
        Tuossa hyvä linkki jossa on sairauksista juttuja...

        Apua. Nyt on sairastunut selkäuimari. Sillä on valkoisia pilkkuja ja jotain huntumaista valkeaa koko kehon ympärillä. Lisäksi se vihertää jo jostain. Mitä voin tehdä???

        PILKKUTAUTI LÄÄKITYS NYT AINAKIN PÄÄLLE JOS ON LÄÄKETTÄ??
        Välillä (näköjään jatkuvasti) se raukka on jo katollaan akvaarion pinnassa ja haukkoo henkeä. Kaippa se kuolemaa tekee. Säälittää raukka, tunnen itseni todella huonoksi akvaristiksi!!

        EI KANNATA VAIPUA SYNKKYYTEEN JA SYYTTÄÄ ITSEÄSI.MELKO VARMAAN SYY PÄÄ ON SE JOLTA HOMMASIT AKVAN KOSKA ON OLLUT HUONOLLA HOIDOLLA??

        Olen tänään ostanut pilkkutaudin hoitoon tarvittavat lääkkeet eläinkaupasta, sekä tehnyt tarvittavat vesitestit eläinkaupasta saatavalla testitikulla. Kaikki testit näyttivät ok. Aloitin pilkkutauti kuurin heti ja lisäsin akvaan ostamani lämmittimen.

        HIENO HOMMA ETTÄ LÄÄKITYS PÄÄLLÄ..TIKKUTESTIT VAAN ON HALPOJA MUTTA EPÄLUOTETTAVIA VERRATTUINA HIEMAN KALLIIMPIIN TIPPATESTEIHIN

        Olisikohan tauti eväruttoa? Paikallisessa akvaarioliikkeessä ei ollut eväruttolääkettä ja seuraava akvaarioliike olisi ollut monen sadan kilometrin päässä ja nyt on vielä lauantaikin. Ahdistavaa!!!
        TSEKKAA TUOLTA LINKISTÄ OIREITTEN PERUSTEELLA MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ??

        Pikkumonni (partaimumonni) kuoli myös toissa päivänä. Ei mitään tietoa mihin. Todennäköisesti joko samaan eväruttoon kuin 2 neontetraa tai pilkkutautiin. Se oli tosi pieni vielä. Luulen ettei kalojen kiikuttaminen paikalliseen eläinlääkäriin (maalla) toimi yhtä hyvin kuin kissamme kanssa... "huokaus". JUU EI...

        Barbi (joka on luultavimmin juuri se keltabarbi minkä siitä alemmasta linkistä katsoin, tosin meillä se on tosi oranssi, kuvio muuten sama) on voinut hyvin ja ollut toistaiseksi virkeä ja syö hyvin. Samoin piikkisilmät. Kädet ristissä toivon, ettei loput kalat sairastu.

        Ostin myös vedenparannus ainetta.
        MIKSI?? ONKO VEDESSÄ JOTAIN MÖMMÖJÄ?? ONKO KUNNALLINEN VAI OMAN KAIVON VESI??

        Akvaarioni on hankittu naapurista muutama viikko sitten. Siellä se oli huonolla hoidolla, vääränkokoinen lamppu joka oli harvoin päällä (omistajat asuivat muualla) ja puhdistus ja vedenvaihdot retuperällä.
        AIJAI JA VOIVOI...NO NYT PISTÄT ASIAT KONDIKSEEN JA HOIDAT LEMMIKKEJÄ NIIDEN VAATIMALLA TAVALLA;)


        Kun akvaario muutettiin meille en ehtinyt puuttua asiaan kun akvaarion entinen omistaja kaatoi kaiken veden akvaariosta viemäriin. Käsittääkseni niin ei saa tehdä.
        YLEENSÄ VAIHDELLAAN VETTÄ NOIN 30-50% AKVAN TILAVUUDESTA


        Hänellä on ollut akvaario 9 vuotta!!! Ymmärsin kuitenkin, että hän ei yleensä vaihda kaikkia vesiä, vaan osan.
        VOIHAN AKVA OLLA VAIKKA 20 VUOTTA MUTTA KUINKA SITÄ HOIDELLAAN ON ERIASIA ...HIH

        Nyt ollaan oltu tosi tarkkana veden kanssa. Ollaan vaihdettu sitä viikottain noin puolet. Pitäiskö vaihtaa jatkossa vieläkin enemmän??

        HYVIN RIITTÄÄ TUO MÄÄRÄ KOSKA KALASTOA EI OLE LIIAN PALJOA

        Valvon myös ruokintaa tarkasti, että en laita liikaa ruokaa kerralla. Ruokin kalani noin 3 krt päivässä hiutaleruualla. Lammikosta ajattelin pyydystää sääskentoukkia kunhan niitä ilmaantuu. Muutenkin ajattelin kalojen ruokavalioon tuota lisäyksiä kunhan saadaan perusasit kuntoon.

        OK..ÄLÄ RUOKI LIIAN PALJOA SE KUORMITTAA MYÖS AKVAA JA VESI LIKASTUU JOS JÄÄ SYÖMÄTÖNTÄ RUOKAA POHJALLE??

        Lamppu on kokonaan uusi ja pidän sitä päällä noin 12 h/vrk. Yritän myös pitää paastopäivää kaloilla. EHKÄ 10 TUNTIAKIN RIITTÄIS??

        Taitaa olla parempi olla hankkimatta lisää barbeja, vaikka suloisia ovatkin. Haaveilin kaverista nykyiselle, vaikka akvaariomme onkin vain 100 litraa. Olisko se kuitenkin mahdollista? En haluaisi barbia ilman kaveriakaan pitää.
        MIELELLÄÄN EI KOSKA TARVISI OLLA ISOMPI ALLAS;(

        Somisteet haluaisin pestä siinä vaiheessa kun niihin tulee levää. Onko levä somisteissa vaarallista?
        NOOH PERIAATTEESSA NE VOI PESTÄ JOS OIKEEN KAUHEEN NÄKÖISIKSI MENEE...EI SE SINÄLLÄÄN VAARALLISTA OLE MUTTA KOSMEETTINEN HAITTA LÄHINNÄ..

        Levää on myös kasvien lehdillä ja se ei ole kovin kaunista silmälle, lieneekö terveellistä akvaariossa muutenkaan.
        AKVASSA ON AINA JOTAIN LEVÄÄ MUTTA JOS SE RIEHAANTUU NIIN SILLOIN MÄTTÄÄ JOKIN ASIA??

        Miten saisin levät vähenemään? Jotain levänpoistolääkettä??
        EI KANNATA ENSINNÄ MITÄÄN MYRKKYJÄ LYKÄTÄ..LÄHINNÄ SELVITTÄÄ MISTÄ JOHTUU LEVÄN TULO JA MITÄ LEVÄÄ SE ON??

        Pahimpia varsia ja lehtiä olen katkonut kasveista, uusia ei ole vielä kasvanut.
        OK

        Minulla on tosiaan se yksi uusi kasvi vanhojen lisäksi. Haluan lisää kasveja kuitenkin. Näyttää liian autiolta.
        LANNOITATKO NIITÄ MITENKÄÄN??


        Lisäksi ajattelin jotain pientä juurakkoa.
        KANNATTAA HANKKIA KORISTUKSEKSI...

        Alkaa taas paniikki iskeä ja pelottaa että loputkin kalat kuolee. Tuntuu niin voimattomalta kattoa vieressä. Pitäisköhän se selkäuimari vaan lopettaa kärsimästä? En halua, että kalat joutuvat minun hoidossani kärsimään.
        HIENO PERIAATE ETTÄ OTETAAN VASTUU LEMMIKEISTÄ

        Kiitos hyvistä ja auttavista vastauksistanne (tulevista ja jo vastatatuista) =)
        TÄNKS...EIKUN LISÄÄ VAAN KYSYMYKSIÄ

        TOIVOTAAN ETTÄ OLISI JOTAIN APUA??


      • RRR
        H.M.K. kirjoitti:

        Selkäuimari kuoli. Olen ihan ymmälläni tilanteesta. APUA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Nooh nyt vaan pistät akvasi vesiarvot kondikseen jne...niin sitten hankit sinne uusia kaloja..mutta ensin tosiaan kuntoon...Mahtokohan se allas olla kypsytetty kun sen naapuriltasi sait???

        Jos ei?? niin silloin voi tulla noita äkkikuolemia??


      • H.M.K.
        RRR kirjoitti:

        http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php
        Tuossa hyvä linkki jossa on sairauksista juttuja...

        Apua. Nyt on sairastunut selkäuimari. Sillä on valkoisia pilkkuja ja jotain huntumaista valkeaa koko kehon ympärillä. Lisäksi se vihertää jo jostain. Mitä voin tehdä???

        PILKKUTAUTI LÄÄKITYS NYT AINAKIN PÄÄLLE JOS ON LÄÄKETTÄ??
        Välillä (näköjään jatkuvasti) se raukka on jo katollaan akvaarion pinnassa ja haukkoo henkeä. Kaippa se kuolemaa tekee. Säälittää raukka, tunnen itseni todella huonoksi akvaristiksi!!

        EI KANNATA VAIPUA SYNKKYYTEEN JA SYYTTÄÄ ITSEÄSI.MELKO VARMAAN SYY PÄÄ ON SE JOLTA HOMMASIT AKVAN KOSKA ON OLLUT HUONOLLA HOIDOLLA??

        Olen tänään ostanut pilkkutaudin hoitoon tarvittavat lääkkeet eläinkaupasta, sekä tehnyt tarvittavat vesitestit eläinkaupasta saatavalla testitikulla. Kaikki testit näyttivät ok. Aloitin pilkkutauti kuurin heti ja lisäsin akvaan ostamani lämmittimen.

        HIENO HOMMA ETTÄ LÄÄKITYS PÄÄLLÄ..TIKKUTESTIT VAAN ON HALPOJA MUTTA EPÄLUOTETTAVIA VERRATTUINA HIEMAN KALLIIMPIIN TIPPATESTEIHIN

        Olisikohan tauti eväruttoa? Paikallisessa akvaarioliikkeessä ei ollut eväruttolääkettä ja seuraava akvaarioliike olisi ollut monen sadan kilometrin päässä ja nyt on vielä lauantaikin. Ahdistavaa!!!
        TSEKKAA TUOLTA LINKISTÄ OIREITTEN PERUSTEELLA MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ??

        Pikkumonni (partaimumonni) kuoli myös toissa päivänä. Ei mitään tietoa mihin. Todennäköisesti joko samaan eväruttoon kuin 2 neontetraa tai pilkkutautiin. Se oli tosi pieni vielä. Luulen ettei kalojen kiikuttaminen paikalliseen eläinlääkäriin (maalla) toimi yhtä hyvin kuin kissamme kanssa... "huokaus". JUU EI...

        Barbi (joka on luultavimmin juuri se keltabarbi minkä siitä alemmasta linkistä katsoin, tosin meillä se on tosi oranssi, kuvio muuten sama) on voinut hyvin ja ollut toistaiseksi virkeä ja syö hyvin. Samoin piikkisilmät. Kädet ristissä toivon, ettei loput kalat sairastu.

        Ostin myös vedenparannus ainetta.
        MIKSI?? ONKO VEDESSÄ JOTAIN MÖMMÖJÄ?? ONKO KUNNALLINEN VAI OMAN KAIVON VESI??

        Akvaarioni on hankittu naapurista muutama viikko sitten. Siellä se oli huonolla hoidolla, vääränkokoinen lamppu joka oli harvoin päällä (omistajat asuivat muualla) ja puhdistus ja vedenvaihdot retuperällä.
        AIJAI JA VOIVOI...NO NYT PISTÄT ASIAT KONDIKSEEN JA HOIDAT LEMMIKKEJÄ NIIDEN VAATIMALLA TAVALLA;)


        Kun akvaario muutettiin meille en ehtinyt puuttua asiaan kun akvaarion entinen omistaja kaatoi kaiken veden akvaariosta viemäriin. Käsittääkseni niin ei saa tehdä.
        YLEENSÄ VAIHDELLAAN VETTÄ NOIN 30-50% AKVAN TILAVUUDESTA


        Hänellä on ollut akvaario 9 vuotta!!! Ymmärsin kuitenkin, että hän ei yleensä vaihda kaikkia vesiä, vaan osan.
        VOIHAN AKVA OLLA VAIKKA 20 VUOTTA MUTTA KUINKA SITÄ HOIDELLAAN ON ERIASIA ...HIH

        Nyt ollaan oltu tosi tarkkana veden kanssa. Ollaan vaihdettu sitä viikottain noin puolet. Pitäiskö vaihtaa jatkossa vieläkin enemmän??

        HYVIN RIITTÄÄ TUO MÄÄRÄ KOSKA KALASTOA EI OLE LIIAN PALJOA

        Valvon myös ruokintaa tarkasti, että en laita liikaa ruokaa kerralla. Ruokin kalani noin 3 krt päivässä hiutaleruualla. Lammikosta ajattelin pyydystää sääskentoukkia kunhan niitä ilmaantuu. Muutenkin ajattelin kalojen ruokavalioon tuota lisäyksiä kunhan saadaan perusasit kuntoon.

        OK..ÄLÄ RUOKI LIIAN PALJOA SE KUORMITTAA MYÖS AKVAA JA VESI LIKASTUU JOS JÄÄ SYÖMÄTÖNTÄ RUOKAA POHJALLE??

        Lamppu on kokonaan uusi ja pidän sitä päällä noin 12 h/vrk. Yritän myös pitää paastopäivää kaloilla. EHKÄ 10 TUNTIAKIN RIITTÄIS??

        Taitaa olla parempi olla hankkimatta lisää barbeja, vaikka suloisia ovatkin. Haaveilin kaverista nykyiselle, vaikka akvaariomme onkin vain 100 litraa. Olisko se kuitenkin mahdollista? En haluaisi barbia ilman kaveriakaan pitää.
        MIELELLÄÄN EI KOSKA TARVISI OLLA ISOMPI ALLAS;(

        Somisteet haluaisin pestä siinä vaiheessa kun niihin tulee levää. Onko levä somisteissa vaarallista?
        NOOH PERIAATTEESSA NE VOI PESTÄ JOS OIKEEN KAUHEEN NÄKÖISIKSI MENEE...EI SE SINÄLLÄÄN VAARALLISTA OLE MUTTA KOSMEETTINEN HAITTA LÄHINNÄ..

        Levää on myös kasvien lehdillä ja se ei ole kovin kaunista silmälle, lieneekö terveellistä akvaariossa muutenkaan.
        AKVASSA ON AINA JOTAIN LEVÄÄ MUTTA JOS SE RIEHAANTUU NIIN SILLOIN MÄTTÄÄ JOKIN ASIA??

        Miten saisin levät vähenemään? Jotain levänpoistolääkettä??
        EI KANNATA ENSINNÄ MITÄÄN MYRKKYJÄ LYKÄTÄ..LÄHINNÄ SELVITTÄÄ MISTÄ JOHTUU LEVÄN TULO JA MITÄ LEVÄÄ SE ON??

        Pahimpia varsia ja lehtiä olen katkonut kasveista, uusia ei ole vielä kasvanut.
        OK

        Minulla on tosiaan se yksi uusi kasvi vanhojen lisäksi. Haluan lisää kasveja kuitenkin. Näyttää liian autiolta.
        LANNOITATKO NIITÄ MITENKÄÄN??


        Lisäksi ajattelin jotain pientä juurakkoa.
        KANNATTAA HANKKIA KORISTUKSEKSI...

        Alkaa taas paniikki iskeä ja pelottaa että loputkin kalat kuolee. Tuntuu niin voimattomalta kattoa vieressä. Pitäisköhän se selkäuimari vaan lopettaa kärsimästä? En halua, että kalat joutuvat minun hoidossani kärsimään.
        HIENO PERIAATE ETTÄ OTETAAN VASTUU LEMMIKEISTÄ

        Kiitos hyvistä ja auttavista vastauksistanne (tulevista ja jo vastatatuista) =)
        TÄNKS...EIKUN LISÄÄ VAAN KYSYMYKSIÄ

        TOIVOTAAN ETTÄ OLISI JOTAIN APUA??

        Pilkkutauti lääkitys on tosiaan nyt päällä ja lämpötila akvaariossa on nostettu 29-30 asteeseeen.
        Lääke on Prodac - Ichthyo medik nimistä.

        ostin tetratest nimisen testin, joka mittaa kerralla ph, kh, gh, no2 ja no3. Testi oli aika selkeä ja helposti luettavissa, eikä kyllä ollut mitenkään edullinen.

        Meillä on kunnallinen vesijohtovesi. Sen pitäis kyllä olla ihan hyvä laatuista. Suosittelivat sitä vedenparannusainetta kuitenkin akvaarioliikkeestä. En vaan oikein tiedä voinko heidän sanomisiinsa luottaa. Huonoja kokemuksia monesta liikkeestä!! Valitettavasti!

        Voinko imuroida pohjalta ruuan jätteitä vaikka lääkekuuri on kesken? Yritän pitää pohjaa mahdollisimman siistinä. Ruokahalua porukalla ei ole juuri ollut sen jälkeen kun lääkitys aloitettiin ja veden lämpötilaa nostettiin. Mistähän tämä johtuu?? TÄytyy tarkkailla ja seurata tilannetta.

        Minun on tarkoitus ostaa lannoitetta kasveille samalla kertaa kun lisään kasveja. Siellä akvaarioliikkeessä ei ollut mitään lannoitteita missä kävin eilen.

        Miten saan selville mitä levää kasvien pinnoilla kasvaa??

        En löytänyt kunnollista kuvaa piikkisilmästä. Meillä ne on yksivärisiä, tumman harmaita. Kuvat mitkä löysin olivat raidallisia piikkisilmiä. Onkohan meillä etes piikkisilmiä? entinen omistaja sanoi niiden olevan piikkisilmiä. Vai onkohan niitäkin montaa värimuunnosta?

        Kiitos avusta. =)


      • RRR
        H.M.K. kirjoitti:

        Pilkkutauti lääkitys on tosiaan nyt päällä ja lämpötila akvaariossa on nostettu 29-30 asteeseeen.
        Lääke on Prodac - Ichthyo medik nimistä.

        ostin tetratest nimisen testin, joka mittaa kerralla ph, kh, gh, no2 ja no3. Testi oli aika selkeä ja helposti luettavissa, eikä kyllä ollut mitenkään edullinen.

        Meillä on kunnallinen vesijohtovesi. Sen pitäis kyllä olla ihan hyvä laatuista. Suosittelivat sitä vedenparannusainetta kuitenkin akvaarioliikkeestä. En vaan oikein tiedä voinko heidän sanomisiinsa luottaa. Huonoja kokemuksia monesta liikkeestä!! Valitettavasti!

        Voinko imuroida pohjalta ruuan jätteitä vaikka lääkekuuri on kesken? Yritän pitää pohjaa mahdollisimman siistinä. Ruokahalua porukalla ei ole juuri ollut sen jälkeen kun lääkitys aloitettiin ja veden lämpötilaa nostettiin. Mistähän tämä johtuu?? TÄytyy tarkkailla ja seurata tilannetta.

        Minun on tarkoitus ostaa lannoitetta kasveille samalla kertaa kun lisään kasveja. Siellä akvaarioliikkeessä ei ollut mitään lannoitteita missä kävin eilen.

        Miten saan selville mitä levää kasvien pinnoilla kasvaa??

        En löytänyt kunnollista kuvaa piikkisilmästä. Meillä ne on yksivärisiä, tumman harmaita. Kuvat mitkä löysin olivat raidallisia piikkisilmiä. Onkohan meillä etes piikkisilmiä? entinen omistaja sanoi niiden olevan piikkisilmiä. Vai onkohan niitäkin montaa värimuunnosta?

        Kiitos avusta. =)

        Oukkei no hyvä että lääkitys aloitettu ;)
        Kysäseppä vielä sieltä teidän vesilaitokselta mitkä ovat vesiarvot vedessänne?? Niin tietää vähä minkälaista vettä tulee raanasta??...Tietty voihan ne raanavetestä mittaillakki;)

        No joo..ei välttämättä aina myyjät tiedä mutta riippuu vähä??!!

        Kyllä sieltä jonkin verran viopi imuroida jos on pakollinen tarve??

        Vaikee sanoo ruokahaluttomuuteen ? Mutta voipi olla yleisesti fisut vähän heikossa kunnossa jos ovat olleet huonossa hoidossa??

        TUOLLA JOTAIN LEVISTÄ!!!
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001097&posting=22000000024326476

        Joo piikkiksiä on erilajeja...
        -Aaltopiikkisilmä
        -Kiilapiikkisilmä
        -Siaminpiikkisilmä
        -Tumma- tai ruskopiikkisilmä

        Kuvioinnissa on eroja niillä kelta-mustillakin

        http://millia.aqua-web.org/ tsekkaappa tuolta osiosta KALAT-NUOLIAISET_siellä on kuvauksia piikkiksistä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe