Onko kukaan viime aikoina ylittänyt rajaa Nikosiassa? Pääseekö Pohjois-Kyproksen puolella käymään vapaasti ja kuinka pitkät visiitit ovat sallittuja? Vai voiko peräti liikuskella omien aikataulujensa mukaan? Kaikki muutkin vinkit liittyen P-Kyprokseen olisivat tervetulleita.
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!
Pohjois-Kyproksesta
23
4210
Vastaukset
- 13.4.2007
kävin vaimoni kanssa parin tunnin visiitillä Lefkosiasta miehitetyllä alueella.Rajalla täytettiin passin kokoinen valkoinen visa.Siihen kirjoitettiin nimi, kansallisuus ja passin numero.Miehittäjien maahantulovirkailija syötti kirjoitetut tiedot ja passin tiedot tietojärjestelmään ja leimasi visalapun. Sen jälkeen käveltiin viitisenkymmentä metriä miehitetylle alueelle, missä heti tarjottiin taksin palveluja.Ei tarvittu kuljetuspalveluja, vaan
käveltiin Lefkosian vanhan kaupungin miehitettyyn osaan.
Meille riitti noin puolentoista tunnin visiitti, joten en voi esiintyä kovin perehtyneenä asiantuntijana. Kuitenkin näytti lyhyen vierailun perusteella siltä, että Lefkosian turkkilaisalueella elellään huomattavasti jäljessä Lefkosian vapaan osan olosuhteisiin verrattuna
Paluumatka kävellen passintarkastuksineen ja visan leimaamisineen tapahtui yhtä juohevasti kuin menomatka.Käsittääkseni rajoituksia vierailun pituuteen ei ole.Tietenkin silloin, jos viivytään pohjoisessa kuukausikaupalla, lienee jonkunlainen ilmoittautumisvelvollisuus, mutta sitähän kysyjä ei varmaankaan tarkoittanut. - greco
Postaanpa tähän jo aiemmin kirjoittamani pätkän;
Vierailu Pohjois-Kyproksella onnistuu tätä nykyä oikein mainiosti. Matkanjärjestäjät tekee sinne päiväretkiä joissa yleensä käydään Kyreniassa sekä Bellapaisin luostarissa. Myös vuokra-autolla rajan ylittäminen onnistuu, takaisin on tultava saman vuorokauden puolella. Nikosiasta on helpoin ylittää raja kaupungin länsiosassa sijaitsevasta Agios Dometioksen rajanylityspaikasta. Jos pohjoispuolelle menee vuokra-autolla, joutuu hankkimaan nk. pikaviisumin sekä ottamaan autolle vakuutuksen joka on voimassa turkkilaisella puolella. Molemmat saa hankittua raja-asemalta. Maksavat yhteensä parikymppiä.
Poihjoispuolella ei juurikaan kannata Kyproksen punnilla shoppailla. Kauppiaat sekä ravintoloitsiat ottavat toki puntia vastaan, mutta vaihtokurssi on yleensä nk. ""päästä tempaistu"", joten ostokset saattavat tulla todella kalliiksi. Itse maksoin syksyllä -04 Kyrenian vanhassa satamassa olevassa ravintolassa kolmesta täytetystä sämpylästä, kahdesta oluesta ja kahdesta kokiksesta 24 puntaa...
Joten jos aikoo shoppailla pohjoispuolella, kannattaa vaihtaa euroja liiroiksi paikan päällä.
Tavaran tuominen pohjoispuolelta on sitten toinen juttu. Kreikkalaisen puolen raja-asemalla yleensä vannotetaan lähes kiivaaseen sävyyn että ""mitään ette sitten tuolta osta"". Kerran on jopa sanottu että ""mikäli palatessa autosta löytyy pohjoispuolelta ostettuja tuotteita, sille puolelle jäätte. Takaisin ei ole mitään asiaa."" - Joten kannataa harkita huolella ostaako mitään.
Suosittelen kyllä lämpimästi pohjoispuolella käymistä. Maisemallisesti saaren pohjoisosat ovat sitä parempaa puolta saaresta, esimerkiksi kasvillisuus on vehreämpää, Kyrenian molemmin puolin on pitkiä hienohiekkaisia uimarantoja, rannikolta sekä vuoristosta löytyy paljon raunioita sekä linnoja (St Hilarion, Bellapais jne) , Kyrenian vanhaa kaupunkia ja satamaa pidetään yleisesti yhtenä välimeren alueen kauneimmista jne.
Sinne vaan!- ap.
Kiitos molemmille vastaajille! Onko P-Kyproksella siis käytössä Turkin liira? Tietäisikö joku kivoja pikkuhotelleja Lefkosassa tai Kyreniassa? Joudun yöpymään siellä muutaman yön - tai siis pääsen yöpymään siellä. Todennäköisesti myös poistun sitä kautta Turkkiin, joten en palaa kreikkalaiselle puolelle ollenkaan. Dolmus lienee turkkilaiseen tapaan kätevin tapa matkustaa?
- Greco
ap. kirjoitti:
Kiitos molemmille vastaajille! Onko P-Kyproksella siis käytössä Turkin liira? Tietäisikö joku kivoja pikkuhotelleja Lefkosassa tai Kyreniassa? Joudun yöpymään siellä muutaman yön - tai siis pääsen yöpymään siellä. Todennäköisesti myös poistun sitä kautta Turkkiin, joten en palaa kreikkalaiselle puolelle ollenkaan. Dolmus lienee turkkilaiseen tapaan kätevin tapa matkustaa?
Sekä Nikosiassa että Kyreniassa on useitakin mukavia pikku hotelleja, mutta jos haluat jotain vähän erikoisempaa - eikä rahalla ole niin väliä - niin Kyrenian keskustassa, meren rannalla ja lähellä vanhaa satamaa sijaitseva hotelli Dome on sitä. Jos olet joskus lukenut Leon Uriksen kirjan "Exodus" tai nähnyt siitä tehdyn elokuvan, niin tässä on SE hotelli. Toinen hauska ja vieläpä edullinen hotelli on Kyreniasta noin 5 km länteen sijaitseva "Tervetuloahotel". Nimi jo lienee kertoo minkä maan asukeista siellä erityisesti tykätään.
Muutoinkin edullisia ja mukavahkoja hotellelleja on tarjolla, kannattaa kysellä listaa tahi esitteitä esim. Kyrenian kaupungissa sijaitsevasta turistibyroosta. Löytyy sataman viereltä.
Pohjois-Kyproksen valuutta on tosiaankin Turkin liira. Vaihtoehtoja kun ei liiemmälti ole, aluetta ei ole tunnustanut suvereeniksi mikään muu valtio maailmassa kuin Turkki...Rahaa kannattaa vaihtaa valmiiksi esim. Forexin kautta. Korttikin on kätevä maksuväline, kunhan katsot koko ajan kun maksat, mitä ja missä kortilla tehdään...
Josta pääsemmekin tällaiseen lievään harkintapyyntöön. Jos olet saapunut saarelle nk. EU-Kyproksen virallisten maahantulopaikkojen kautta (lentokentät Larnaca ja Paphos sekä Limassolin ja Larnacan satamat)ja poistut saarelta pohjoispuolelta, niin varaudu siihen että olet vastaisuudessa "Persona Non Grata", epätoivottu henkilö eteläpuolella. Voi olla että maahantulosi evätään tulevaisuudessa kokonaan ja ainakin oleskeluluvan saaminen on varmasti kiven alla. Eli mikäli aikomuksesi on vielä joskus palata saarelle tilanteessa jossa saari on edelleen jaettu, niin kannattaa pohtia asiaa tältäkin kantilta. Itse en ainakaan ottaisi ko. riskiä.
Jos tulee vielä kysymyksiä mieleen, niin vastaan mielelläni. - ap.
Greco kirjoitti:
Sekä Nikosiassa että Kyreniassa on useitakin mukavia pikku hotelleja, mutta jos haluat jotain vähän erikoisempaa - eikä rahalla ole niin väliä - niin Kyrenian keskustassa, meren rannalla ja lähellä vanhaa satamaa sijaitseva hotelli Dome on sitä. Jos olet joskus lukenut Leon Uriksen kirjan "Exodus" tai nähnyt siitä tehdyn elokuvan, niin tässä on SE hotelli. Toinen hauska ja vieläpä edullinen hotelli on Kyreniasta noin 5 km länteen sijaitseva "Tervetuloahotel". Nimi jo lienee kertoo minkä maan asukeista siellä erityisesti tykätään.
Muutoinkin edullisia ja mukavahkoja hotellelleja on tarjolla, kannattaa kysellä listaa tahi esitteitä esim. Kyrenian kaupungissa sijaitsevasta turistibyroosta. Löytyy sataman viereltä.
Pohjois-Kyproksen valuutta on tosiaankin Turkin liira. Vaihtoehtoja kun ei liiemmälti ole, aluetta ei ole tunnustanut suvereeniksi mikään muu valtio maailmassa kuin Turkki...Rahaa kannattaa vaihtaa valmiiksi esim. Forexin kautta. Korttikin on kätevä maksuväline, kunhan katsot koko ajan kun maksat, mitä ja missä kortilla tehdään...
Josta pääsemmekin tällaiseen lievään harkintapyyntöön. Jos olet saapunut saarelle nk. EU-Kyproksen virallisten maahantulopaikkojen kautta (lentokentät Larnaca ja Paphos sekä Limassolin ja Larnacan satamat)ja poistut saarelta pohjoispuolelta, niin varaudu siihen että olet vastaisuudessa "Persona Non Grata", epätoivottu henkilö eteläpuolella. Voi olla että maahantulosi evätään tulevaisuudessa kokonaan ja ainakin oleskeluluvan saaminen on varmasti kiven alla. Eli mikäli aikomuksesi on vielä joskus palata saarelle tilanteessa jossa saari on edelleen jaettu, niin kannattaa pohtia asiaa tältäkin kantilta. Itse en ainakaan ottaisi ko. riskiä.
Jos tulee vielä kysymyksiä mieleen, niin vastaan mielelläni.Kiitos! Hotellitilanne kuulostaa lupaavalta. Missähän kannattaa yöpyä, jos haluaa olla lähellä Ercanin lentokenttää yhden yön? Voi olla, että jätän tuon "vapaan Kyproksen" väliin kokonaan ja lennän suoraan pohjoiseen. Eipähän tarvitse sitten koko loppuelämäänsä katua, mitä tuli tehtyä. Puhe miehitetystä alueesta tuo mieleen, että elämä pohjoispuolella on jotenkin rajoitettua tyyliin Albania ennen muinoin, mutta ei kai siellä turistilla mitään rajoitteita ole? Kun on tuollainen Tervetuloahotellikin!
Dolmuksista kysyin tuossa edelläkin. Oletan, että niillä pääsee ympäri turkkilaista aluetta, ettei tarvitse autoa vuokrata. Myös se Famagustan aavekaupunki tietysti kiinnostaisi. Onko siellä mahdollisuus vierailla? Entä mikä on hintataso verrattuna Suomeen? Etelässä käsittääkseni on kallista, mutta entä pohjoisessa? - Greco
ap. kirjoitti:
Kiitos! Hotellitilanne kuulostaa lupaavalta. Missähän kannattaa yöpyä, jos haluaa olla lähellä Ercanin lentokenttää yhden yön? Voi olla, että jätän tuon "vapaan Kyproksen" väliin kokonaan ja lennän suoraan pohjoiseen. Eipähän tarvitse sitten koko loppuelämäänsä katua, mitä tuli tehtyä. Puhe miehitetystä alueesta tuo mieleen, että elämä pohjoispuolella on jotenkin rajoitettua tyyliin Albania ennen muinoin, mutta ei kai siellä turistilla mitään rajoitteita ole? Kun on tuollainen Tervetuloahotellikin!
Dolmuksista kysyin tuossa edelläkin. Oletan, että niillä pääsee ympäri turkkilaista aluetta, ettei tarvitse autoa vuokrata. Myös se Famagustan aavekaupunki tietysti kiinnostaisi. Onko siellä mahdollisuus vierailla? Entä mikä on hintataso verrattuna Suomeen? Etelässä käsittääkseni on kallista, mutta entä pohjoisessa?Ercanin lentokenttä ei ole siinä mielessä mikään aito "International airport", että sieltä löytyisi normaalit ko. paikkojen fasiliteetit kuten hotellit. Itse asiassa Ercan on pieni kenttä keskellä ei mitään, tosin Nikosian kupeessa, joten jos haluat yöpyä sisämaassa niin pohjoisen puolen Nikosiasta löytyy kokonaiset 2 kpl hotelleja, Saray ja Royal. Saray on ehkä hinta/laatu -suhteeltaan parempi.
Ihan vertauksen vuoksi, Kyrenian alueella on hotelleja vajaa sata....
Turisteilla ei ole juurikaan "rajoitteita", kuten uumoilitkin. Kulkea saa lähes missä tykkää. Turkin armeija tosin on täplittänyt alueen sekä kasarmeilla että vartiopisteillä joiden läheisyydessä on niin kuleksiminen kuin valokuvaaminenkin kiellettyä.
Julkisilla on tosiaan halpaa liikkua, eikä taksitkaan maksa esim. eteläpuolen mittareihin verrattuna juuri mitään. Eli autoa ei sinänsä tarvitse vuokrata.
Famagustaan pääsee oikein vaivattomasti, kannattaa käydä ehdottomasti katsastamassa. Mikäli rauniot kiinnostaa, kannattaa käydä Famagustan pohjoispuolella (~10 km)sijaitsevassa Salamiksessa, joka on antiikin Rooman aikainen satamakaupunki ja josta löytyy yllättävän hyvin säilyneitä "temppelin jämiä" ynnä amfiteatteri.
Itse Famagustan kaupungissakin on kohtuullisen paljon nähtävää, oli ennen saaren jakoa saaren ainoa "turistirysä" ja sen ymmärtää kun paikan päällä käy. Hyvät rannat jne.
Aavekaupunginosaa, Famagustan entistä eteläistä hotelli- ja turistialuetta, Varoshiaa ei pääse ihan paikan päälle ihmettelemään, sijaitsee nimittäin "ei kenenkään maalla" mutta rantaa pitkin pääsee aivan alueen viereen, muutaman metrin päähän lähimmistä autioitiuneista hotelleista. Aavemainen ja osin jopa epätodellinenkin näky. Oikeastaan juuri se paikka, jossa koko saaren kahtiajaon järjettömyys ja "totaalisuus" tuntuu ja näkyy parhaiten.
Hintataso on vielä kohtuullisen edullinen. Varsinkin juominen ja syöminen ei kustanna juurikaan. Myös tietyt käsityötuotteet ovat edullisia. Tiivistettynä voisi sanoa että suomalaiselle halpa paikka. - ap.
Greco kirjoitti:
Ercanin lentokenttä ei ole siinä mielessä mikään aito "International airport", että sieltä löytyisi normaalit ko. paikkojen fasiliteetit kuten hotellit. Itse asiassa Ercan on pieni kenttä keskellä ei mitään, tosin Nikosian kupeessa, joten jos haluat yöpyä sisämaassa niin pohjoisen puolen Nikosiasta löytyy kokonaiset 2 kpl hotelleja, Saray ja Royal. Saray on ehkä hinta/laatu -suhteeltaan parempi.
Ihan vertauksen vuoksi, Kyrenian alueella on hotelleja vajaa sata....
Turisteilla ei ole juurikaan "rajoitteita", kuten uumoilitkin. Kulkea saa lähes missä tykkää. Turkin armeija tosin on täplittänyt alueen sekä kasarmeilla että vartiopisteillä joiden läheisyydessä on niin kuleksiminen kuin valokuvaaminenkin kiellettyä.
Julkisilla on tosiaan halpaa liikkua, eikä taksitkaan maksa esim. eteläpuolen mittareihin verrattuna juuri mitään. Eli autoa ei sinänsä tarvitse vuokrata.
Famagustaan pääsee oikein vaivattomasti, kannattaa käydä ehdottomasti katsastamassa. Mikäli rauniot kiinnostaa, kannattaa käydä Famagustan pohjoispuolella (~10 km)sijaitsevassa Salamiksessa, joka on antiikin Rooman aikainen satamakaupunki ja josta löytyy yllättävän hyvin säilyneitä "temppelin jämiä" ynnä amfiteatteri.
Itse Famagustan kaupungissakin on kohtuullisen paljon nähtävää, oli ennen saaren jakoa saaren ainoa "turistirysä" ja sen ymmärtää kun paikan päällä käy. Hyvät rannat jne.
Aavekaupunginosaa, Famagustan entistä eteläistä hotelli- ja turistialuetta, Varoshiaa ei pääse ihan paikan päälle ihmettelemään, sijaitsee nimittäin "ei kenenkään maalla" mutta rantaa pitkin pääsee aivan alueen viereen, muutaman metrin päähän lähimmistä autioitiuneista hotelleista. Aavemainen ja osin jopa epätodellinenkin näky. Oikeastaan juuri se paikka, jossa koko saaren kahtiajaon järjettömyys ja "totaalisuus" tuntuu ja näkyy parhaiten.
Hintataso on vielä kohtuullisen edullinen. Varsinkin juominen ja syöminen ei kustanna juurikaan. Myös tietyt käsityötuotteet ovat edullisia. Tiivistettynä voisi sanoa että suomalaiselle halpa paikka.Kiitos taas! Taidankin viipyä saarella muutaman päivän alkuperäistä suunnitelmaa pitempään. Aika yllättävää, että siellä pääkaupungissa on vain kaksi hotellia. Kannattaakohan tehdä varaus ennakkoon? Saako Ercanista kuitenkin helposti kyydin kaupunkiin, jos saapuu vaikka yöllä? Ja keitähän P-Kyproksella ylipäätään lomailee? Osaatko suositella jotain opaskirjaa mukaan? En ole vielä tsekannut esimerkiksi Lonely Planetia.
Jostain on jäänyt sellainen käsitys, että raja ei ole saarella aivan pitävä, vaan joskus kulkijat eksyvät vahingossa väärällekin puolelle. Ja paikalliset seikkailijat varmaan järjestävät tutustumiskäyntejä Varoshiaan...? - Lizzy*
ap. kirjoitti:
Kiitos taas! Taidankin viipyä saarella muutaman päivän alkuperäistä suunnitelmaa pitempään. Aika yllättävää, että siellä pääkaupungissa on vain kaksi hotellia. Kannattaakohan tehdä varaus ennakkoon? Saako Ercanista kuitenkin helposti kyydin kaupunkiin, jos saapuu vaikka yöllä? Ja keitähän P-Kyproksella ylipäätään lomailee? Osaatko suositella jotain opaskirjaa mukaan? En ole vielä tsekannut esimerkiksi Lonely Planetia.
Jostain on jäänyt sellainen käsitys, että raja ei ole saarella aivan pitävä, vaan joskus kulkijat eksyvät vahingossa väärällekin puolelle. Ja paikalliset seikkailijat varmaan järjestävät tutustumiskäyntejä Varoshiaan...?Varoshaan ei järjestetä mitään tutustumiskäyntejä, sillä kuten edellinen kirjoittaja sanoi, se on ei-kenenkään-maalla. Aluetta vartioi piikkilanka-aitojen takana turkkilaiset sotilaat ja sinne ei ole kenelläkään pääsyoikeutta.
- Lizzy*
ap. kirjoitti:
Kiitos! Hotellitilanne kuulostaa lupaavalta. Missähän kannattaa yöpyä, jos haluaa olla lähellä Ercanin lentokenttää yhden yön? Voi olla, että jätän tuon "vapaan Kyproksen" väliin kokonaan ja lennän suoraan pohjoiseen. Eipähän tarvitse sitten koko loppuelämäänsä katua, mitä tuli tehtyä. Puhe miehitetystä alueesta tuo mieleen, että elämä pohjoispuolella on jotenkin rajoitettua tyyliin Albania ennen muinoin, mutta ei kai siellä turistilla mitään rajoitteita ole? Kun on tuollainen Tervetuloahotellikin!
Dolmuksista kysyin tuossa edelläkin. Oletan, että niillä pääsee ympäri turkkilaista aluetta, ettei tarvitse autoa vuokrata. Myös se Famagustan aavekaupunki tietysti kiinnostaisi. Onko siellä mahdollisuus vierailla? Entä mikä on hintataso verrattuna Suomeen? Etelässä käsittääkseni on kallista, mutta entä pohjoisessa?Tämä ehkä suomalaisesta kuulostaa tyhjänpäiväiseltä asialta, mutta koska saaren pohjoispuoli on turkkilaisten miehittämä, on Kyproksen lain mukaan laitonta saapua saarelle pohjoispuolen kautta.
Eli tässä tapauksessa pohjoispuolen lentokenttä on laiton, ja sinne on lentoliikennettä vain Turkista turkkilaisilla lentokoneilla. Laillisesti maahantulo ja maastalähtö onnistuu vain Larnakan ja Pafoksen lentokenttien sekä saaren eteläpuolella olevien satamien kautta. - ????????
Lizzy* kirjoitti:
Tämä ehkä suomalaisesta kuulostaa tyhjänpäiväiseltä asialta, mutta koska saaren pohjoispuoli on turkkilaisten miehittämä, on Kyproksen lain mukaan laitonta saapua saarelle pohjoispuolen kautta.
Eli tässä tapauksessa pohjoispuolen lentokenttä on laiton, ja sinne on lentoliikennettä vain Turkista turkkilaisilla lentokoneilla. Laillisesti maahantulo ja maastalähtö onnistuu vain Larnakan ja Pafoksen lentokenttien sekä saaren eteläpuolella olevien satamien kautta.Voidaanko laiton maahantulo tulkita Kyproksessa siten, että kielletään maahanpääsy/oleskelulupa jatkossa? Mistä he ylipäätään tietävät, jos joku käy P-Kyproksessa omia aikojaan? Joskushan Suomestakin on järjestetty pakettimatkoja pohjoisen puolelle. Eivätkö nuo turistit ole sen jälkeen päässeet Kyprokseen?
- Greco
ap. kirjoitti:
Kiitos taas! Taidankin viipyä saarella muutaman päivän alkuperäistä suunnitelmaa pitempään. Aika yllättävää, että siellä pääkaupungissa on vain kaksi hotellia. Kannattaakohan tehdä varaus ennakkoon? Saako Ercanista kuitenkin helposti kyydin kaupunkiin, jos saapuu vaikka yöllä? Ja keitähän P-Kyproksella ylipäätään lomailee? Osaatko suositella jotain opaskirjaa mukaan? En ole vielä tsekannut esimerkiksi Lonely Planetia.
Jostain on jäänyt sellainen käsitys, että raja ei ole saarella aivan pitävä, vaan joskus kulkijat eksyvät vahingossa väärällekin puolelle. Ja paikalliset seikkailijat varmaan järjestävät tutustumiskäyntejä Varoshiaan...?Nikosia ei ole pohjoispuolella mitään varsinaista matkailualuetta, matkailu on keskittynyt oikeastaan kokonaan Kyrenian ja Famagustan alueille. - Eli tuo kaksi hotelliakin on ihan riittävästi...
Joten en usko että tarvitsee tehdä varausta ennakkoon, mikäli aiot yöpyä pohjoisen puolen Nikosiassa. Mutta jos haluat, niin sekin käy. Kummalakin hotellilla on sähköpostioisoitteet, jonka kautta homma käy.
Ercanista pääsee sujuvasti Nikosiaan aina kun on koneita laskeutunut. Niin taksilla kuin linja-autollakin. Kenttä on kuitenkin kesäisin kohtuullisen vilkas, viikottaisia lentovuoroja on osapuilleen 90. Joten ajoittain siellä on jopa vilskettä.
Sen verran täsmentäisin tuota Lizzyn kommenttia Ercaniin suuntauviin lentoihin. Totta on, että sinne ei lennä kuin kaksi turkkilasta lentoyhtiötä ja aina Turkin kautta, mutta esim. Lontoosta lentää Turkish Airlines päivittäin "suoraan" Ercaniin. Tekevät vain nk. teknisen välilaskun joko Istanbulissa tai Ankarassa. Tämä siksi että täysin suorat lennot eivät onnistu johtuen tästä Pohjois-Kyproksen laittomasta statuksesta. Myös Saksasta lennetään samalla konstilla Ercaniin.
Tuohon ap:n kysymykseen "keitä siellä sitten lomailee", niin lyhyesti todettuna; britit. Saksalaisiakin on jonkun verran kuten myös skandinaaveja, mutta alue alkaa tosiaankin muistuttaa yhä enenevissä määrin brittiläistä siirtokuntaa. Pohjoisrannikolla on käynnissä varsin mittava loma-asuntojen rakentamisbuumi, britit osatavat kaiken mitä rakentamaan ehditään.
Seisoskelin tuossa taannoin Bellapais´n pihalla erään alueella vuodesta 67´asuneen, lapsuudesta asti tutun turkkilaisen kanssa ja katselimme alas rannikolle päin. Entisten oliivipuulehtojen tilalle oli noussut satoja loma-asuntoja ja uusia oli tuolllaan. Hän vain totesi yks´kantaan että "muistatko minkälainen näkymä oli silloin 70-luvun alkupuolella?...Ei samaksi uskoisi jos ei tietäisi...Britit valloittaa tämän maan uudestaan". Osuvasti oli sanottu.
Opaskirjoja ei tietääkseni ole suomeksi saatavilla, mutta johtuen juuri tuosta brittien kiinnostuksesta aluetta kohtaan, niin englanniksi niitä löytyy ja useita. Varsin hyvä on esim. Eileen Daveyn "Northern Cyprus: A Traveller's Guide" Löytynee Amazonista tai vastaavasta verkkokaupasta.
Kyllä raja on täysin pitävä. Toki jos urheilla haluaa, niin rajalla on useitakin kohtia mistä voisi päästä toiselle puolelle, mutta en kehoittaisi kokeilemaan...
Varoshiaan ei kannata edes lähteä kokeilemaan. Näitä "pimeän retken tarjoajia" kyllä löytyy Famagustasta, mutta ei kannata missään tapuksessa lähteä. Alueella liikkuminen on vaarallista useastakin syystä, joista pienin ei ole Turkin armeijan sotilaat. Paikasta saa aivan riittävän hyvän kuvan siitä rantaviivalta, sillä kuten jo tuossa mainitsin, piikkilanka-aita on lähes kiinni lähimmissä autiohotelleissa.
Ja lopuksi pitää vielä korostaa, ettei jäisi epäselväksi; Pidän Turkin invaasiota, miehitystä ja saaren pohjoisosaa koskevaa nykyistä politiikkaa laittomana, kaikkien kansanvälisten sopimusten vastaisena ja ennen kaikkea, koen sen valtavana vääryytenä sekä tragediana koko saaren alkuperäisväestöä kohtaan.
Turkin harjoittama väestön siirto mannermaalta saarelle, alueen "turkkilaistaminen" on esimerkiksi sellainen asia, joka vie saaren yhdistymispäivää koko ajan vain kauemmaksi tulevaisuuteen, ja se jos jokin rassaa. Itse olen odottanut yhdistymispäivää jo yli 30 vuotta ja nyt alkaa tuntua siltä että sitä päivää ei ihan heti tule.
Itse oleskelen saaren eteläpuolella ja käyn pohjoisosassa lähinnä katselemassa vanhoja paikkoja, entistä kotitaloa jne. Samaten tulee käytettyä tuttuja "turistikierroksella". Mielellään en siellä käy. - ap.
Greco kirjoitti:
Nikosia ei ole pohjoispuolella mitään varsinaista matkailualuetta, matkailu on keskittynyt oikeastaan kokonaan Kyrenian ja Famagustan alueille. - Eli tuo kaksi hotelliakin on ihan riittävästi...
Joten en usko että tarvitsee tehdä varausta ennakkoon, mikäli aiot yöpyä pohjoisen puolen Nikosiassa. Mutta jos haluat, niin sekin käy. Kummalakin hotellilla on sähköpostioisoitteet, jonka kautta homma käy.
Ercanista pääsee sujuvasti Nikosiaan aina kun on koneita laskeutunut. Niin taksilla kuin linja-autollakin. Kenttä on kuitenkin kesäisin kohtuullisen vilkas, viikottaisia lentovuoroja on osapuilleen 90. Joten ajoittain siellä on jopa vilskettä.
Sen verran täsmentäisin tuota Lizzyn kommenttia Ercaniin suuntauviin lentoihin. Totta on, että sinne ei lennä kuin kaksi turkkilasta lentoyhtiötä ja aina Turkin kautta, mutta esim. Lontoosta lentää Turkish Airlines päivittäin "suoraan" Ercaniin. Tekevät vain nk. teknisen välilaskun joko Istanbulissa tai Ankarassa. Tämä siksi että täysin suorat lennot eivät onnistu johtuen tästä Pohjois-Kyproksen laittomasta statuksesta. Myös Saksasta lennetään samalla konstilla Ercaniin.
Tuohon ap:n kysymykseen "keitä siellä sitten lomailee", niin lyhyesti todettuna; britit. Saksalaisiakin on jonkun verran kuten myös skandinaaveja, mutta alue alkaa tosiaankin muistuttaa yhä enenevissä määrin brittiläistä siirtokuntaa. Pohjoisrannikolla on käynnissä varsin mittava loma-asuntojen rakentamisbuumi, britit osatavat kaiken mitä rakentamaan ehditään.
Seisoskelin tuossa taannoin Bellapais´n pihalla erään alueella vuodesta 67´asuneen, lapsuudesta asti tutun turkkilaisen kanssa ja katselimme alas rannikolle päin. Entisten oliivipuulehtojen tilalle oli noussut satoja loma-asuntoja ja uusia oli tuolllaan. Hän vain totesi yks´kantaan että "muistatko minkälainen näkymä oli silloin 70-luvun alkupuolella?...Ei samaksi uskoisi jos ei tietäisi...Britit valloittaa tämän maan uudestaan". Osuvasti oli sanottu.
Opaskirjoja ei tietääkseni ole suomeksi saatavilla, mutta johtuen juuri tuosta brittien kiinnostuksesta aluetta kohtaan, niin englanniksi niitä löytyy ja useita. Varsin hyvä on esim. Eileen Daveyn "Northern Cyprus: A Traveller's Guide" Löytynee Amazonista tai vastaavasta verkkokaupasta.
Kyllä raja on täysin pitävä. Toki jos urheilla haluaa, niin rajalla on useitakin kohtia mistä voisi päästä toiselle puolelle, mutta en kehoittaisi kokeilemaan...
Varoshiaan ei kannata edes lähteä kokeilemaan. Näitä "pimeän retken tarjoajia" kyllä löytyy Famagustasta, mutta ei kannata missään tapuksessa lähteä. Alueella liikkuminen on vaarallista useastakin syystä, joista pienin ei ole Turkin armeijan sotilaat. Paikasta saa aivan riittävän hyvän kuvan siitä rantaviivalta, sillä kuten jo tuossa mainitsin, piikkilanka-aita on lähes kiinni lähimmissä autiohotelleissa.
Ja lopuksi pitää vielä korostaa, ettei jäisi epäselväksi; Pidän Turkin invaasiota, miehitystä ja saaren pohjoisosaa koskevaa nykyistä politiikkaa laittomana, kaikkien kansanvälisten sopimusten vastaisena ja ennen kaikkea, koen sen valtavana vääryytenä sekä tragediana koko saaren alkuperäisväestöä kohtaan.
Turkin harjoittama väestön siirto mannermaalta saarelle, alueen "turkkilaistaminen" on esimerkiksi sellainen asia, joka vie saaren yhdistymispäivää koko ajan vain kauemmaksi tulevaisuuteen, ja se jos jokin rassaa. Itse olen odottanut yhdistymispäivää jo yli 30 vuotta ja nyt alkaa tuntua siltä että sitä päivää ei ihan heti tule.
Itse oleskelen saaren eteläpuolella ja käyn pohjoisosassa lähinnä katselemassa vanhoja paikkoja, entistä kotitaloa jne. Samaten tulee käytettyä tuttuja "turistikierroksella". Mielellään en siellä käy.Näistä viesteistä ei ihan selvästi käy ilmi, miten Kypros rankaisee pohjoisessa laittomasti oleskelleita. Mutta ehkä mahdollisilta hankaluuksilta välttyy, jos ei anna leimata passiaan. On vähän vaikea olla hirveän periaatteellinen Kyproksen kohdalla, kun on pystynyt vierailemaan sellaisissakin paikoissa kuin Viipuri ja Sortavala. Tietysti on ihmisiä, jotka periaatteesta eivät käyneet Baltian maissa tai jossain Armeniassa neuvostomiehityksen aikana, mutta heillä oli kai yleensä jokin omaan historiaan liittyvä syy siihen.
- Greco
ap. kirjoitti:
Näistä viesteistä ei ihan selvästi käy ilmi, miten Kypros rankaisee pohjoisessa laittomasti oleskelleita. Mutta ehkä mahdollisilta hankaluuksilta välttyy, jos ei anna leimata passiaan. On vähän vaikea olla hirveän periaatteellinen Kyproksen kohdalla, kun on pystynyt vierailemaan sellaisissakin paikoissa kuin Viipuri ja Sortavala. Tietysti on ihmisiä, jotka periaatteesta eivät käyneet Baltian maissa tai jossain Armeniassa neuvostomiehityksen aikana, mutta heillä oli kai yleensä jokin omaan historiaan liittyvä syy siihen.
Ei tätä nykyä rangaista juuri mitenkään. Eli, jos pohjoispuolelle sekä menee että poistuu Turkin kautta, niin ei siitä jälkiseuraamuksia tänä päivänä juuri tule -toisin kuin vielä 90-luvulla.
Asian voi vielä toki varmistaa sillä, että ei ota passiin leimaa vaan valitsee passin välissä säilytettävän irtolehtisen, jossa on leimat. Ercanilla ihan tarjoavat tätäkin vaihtoehtoa niille, jotka eivät halua "jälkeä" passiin pohjoispuolelle saapumisesta Turkin kautta. Lapun voi sitten hävittää, kun poistuu alueelta.
Se, mistä eteläpuolella vedetään herne nenään satavarmasti, on nimen omaan tuo aikaisemminkin mainittu tapa, eli saapuu maahan pohjoisesta ja yrittää sitten tulla etelään / tulee etelään ja poistuu maasta pohjoisen kautta. Tämä on edelleen laitonta ei näin ollen kovin suositeltavaakaan...Tästä kun kiinni jää, niin "äkki"lähdöt tulee maasta ja porttikielto päälle. Ei muuta rangaistusta, mutta onhan sitä tuossakin. - ap.
Greco kirjoitti:
Ei tätä nykyä rangaista juuri mitenkään. Eli, jos pohjoispuolelle sekä menee että poistuu Turkin kautta, niin ei siitä jälkiseuraamuksia tänä päivänä juuri tule -toisin kuin vielä 90-luvulla.
Asian voi vielä toki varmistaa sillä, että ei ota passiin leimaa vaan valitsee passin välissä säilytettävän irtolehtisen, jossa on leimat. Ercanilla ihan tarjoavat tätäkin vaihtoehtoa niille, jotka eivät halua "jälkeä" passiin pohjoispuolelle saapumisesta Turkin kautta. Lapun voi sitten hävittää, kun poistuu alueelta.
Se, mistä eteläpuolella vedetään herne nenään satavarmasti, on nimen omaan tuo aikaisemminkin mainittu tapa, eli saapuu maahan pohjoisesta ja yrittää sitten tulla etelään / tulee etelään ja poistuu maasta pohjoisen kautta. Tämä on edelleen laitonta ei näin ollen kovin suositeltavaakaan...Tästä kun kiinni jää, niin "äkki"lähdöt tulee maasta ja porttikielto päälle. Ei muuta rangaistusta, mutta onhan sitä tuossakin.Onko siis niin, ettei kannata yrittää käydä etelän puolella ollenkaan? Minulla on muuten sellainen mielikuva, että tässä joskus etelästä käytiin enemmänkin vanhoja paikkoja katselemassa, vai muistanko väärin? Kypros ei taida kuulua Schengen-maihin, jos kerran voivat antaa porttikieltoja.
- Greco
ap. kirjoitti:
Onko siis niin, ettei kannata yrittää käydä etelän puolella ollenkaan? Minulla on muuten sellainen mielikuva, että tässä joskus etelästä käytiin enemmänkin vanhoja paikkoja katselemassa, vai muistanko väärin? Kypros ei taida kuulua Schengen-maihin, jos kerran voivat antaa porttikieltoja.
Lyhyesti; Jos saavut saarelle Turkin kautta (=Ercan) ja pyrit etläosaan, niin et pääse, Kännyttävät takaisin. Tämä tosin vain siinä tapauksessa että passissasi ei ole leimoja ja et tunnusta tulleesi Turkin kautta ;-)
Etelästä voi ja saa käydä pohjoispuolella niin paljon kuin lystää, kunhan sekä A) tulee saarelle virallisten maahantulopaikkojen kautta (Larnaca, Paphos lentokentätä sekä Limassol ja Larnaca satamat)että B) POISTUU saarelta samojen paikkojen kautta.
Ainoastaan saarelle tulo ja sieltä poistuminen pohjoisosan kautta ovat Kyproksen valtion mielestä nk. hanurista olevaa toimintaa.
Ja voi ne niitä porttikieltoja antaa, usko pois! - ap.
Greco kirjoitti:
Lyhyesti; Jos saavut saarelle Turkin kautta (=Ercan) ja pyrit etläosaan, niin et pääse, Kännyttävät takaisin. Tämä tosin vain siinä tapauksessa että passissasi ei ole leimoja ja et tunnusta tulleesi Turkin kautta ;-)
Etelästä voi ja saa käydä pohjoispuolella niin paljon kuin lystää, kunhan sekä A) tulee saarelle virallisten maahantulopaikkojen kautta (Larnaca, Paphos lentokentätä sekä Limassol ja Larnaca satamat)että B) POISTUU saarelta samojen paikkojen kautta.
Ainoastaan saarelle tulo ja sieltä poistuminen pohjoisosan kautta ovat Kyproksen valtion mielestä nk. hanurista olevaa toimintaa.
Ja voi ne niitä porttikieltoja antaa, usko pois!Uskonhan minä, kun on kaltaisesi luotettava ja paikan päällä asuva henkilö kertomassa. Kuinkahan pitkään antavat sitten viipyä pohjoisessa? Tästä oli jo aiemmin vähän puhetta, mutta jääkö lopullinen harkinta sitten Kyproksen valtaan?
- 13.4.2007
ap. kirjoitti:
Uskonhan minä, kun on kaltaisesi luotettava ja paikan päällä asuva henkilö kertomassa. Kuinkahan pitkään antavat sitten viipyä pohjoisessa? Tästä oli jo aiemmin vähän puhetta, mutta jääkö lopullinen harkinta sitten Kyproksen valtaan?
Voisit googlettaa cyprus-mail.com ja Berge und Meer.
5.5.2007 Cyprus-Mail kertoo saksalaisen TUI-konserniin kuuluvan Berge und Meer matkatoimiston kuljettaneen menneellä talvikaudella Larnacan kentän kautta Kyproksen miehitetylle alueelle 15.000 saksalaista matkailijaa.Berge und Meer nettisivuston mukaan matkailijoille on tarjolla neljän ja viiden tähden hotelleissa matkapaketteja tosi edulliseen hintaan niin Kyreniassa kuin Famagustassa.Suomessa matkatoimisto Finnmatkat kuuluu samaiseen TUI-konserniin.Juttu on luettavissa Cyprus-mailin arkistossa etsimällä se: search by date ja sitten news ja jutun nimi on:Tourism soars in the North.
Kuten jo aikeisemmin mainitsin, miehitetyn alueen passintarkastusviranomaiset käyttävät passin sivun kokoista valkoiselle paperille täytettävää VISA maahantulopaperia.VISAan kirjoitetaan kuulakärkikynällä valmiiksi merkarruihin kohtiin 3 kohtaa. 1. Nimi 2.Passin numero 3.Kansallisuus. Passintarkastajat leimaavat AINA nämä VISApaperit, eivät koskaan lyö leimaa passiin.Poistullessa rakennuksen toisella puolella miehitetyn alueen passintarkastajat tarkastavat passin ja VISAn ja antavat kummankin takaisin rajanylittäjille.
Vapaan Kyproksen rajavirkailijat eivät olleet mitenkään kiinnostuneita meidän papereistamme.Näytimme varmaankin niin perusturisteilta kuin voi siellä olla.Harkintavalta pohjois-osassa viipymiseen on matkailijalla itsellään.15.000 saksalaituristia pohjoisessa menneenä talvikautena ei voi olla väärässä.Maahantulokiellosta ei ole mitään vaaraa.
tässä sivustoja
http://northcyprusonline.com
http://cyprus-mail.com
http://berge-meer.de - ap.
13.4.2007 kirjoitti:
Voisit googlettaa cyprus-mail.com ja Berge und Meer.
5.5.2007 Cyprus-Mail kertoo saksalaisen TUI-konserniin kuuluvan Berge und Meer matkatoimiston kuljettaneen menneellä talvikaudella Larnacan kentän kautta Kyproksen miehitetylle alueelle 15.000 saksalaista matkailijaa.Berge und Meer nettisivuston mukaan matkailijoille on tarjolla neljän ja viiden tähden hotelleissa matkapaketteja tosi edulliseen hintaan niin Kyreniassa kuin Famagustassa.Suomessa matkatoimisto Finnmatkat kuuluu samaiseen TUI-konserniin.Juttu on luettavissa Cyprus-mailin arkistossa etsimällä se: search by date ja sitten news ja jutun nimi on:Tourism soars in the North.
Kuten jo aikeisemmin mainitsin, miehitetyn alueen passintarkastusviranomaiset käyttävät passin sivun kokoista valkoiselle paperille täytettävää VISA maahantulopaperia.VISAan kirjoitetaan kuulakärkikynällä valmiiksi merkarruihin kohtiin 3 kohtaa. 1. Nimi 2.Passin numero 3.Kansallisuus. Passintarkastajat leimaavat AINA nämä VISApaperit, eivät koskaan lyö leimaa passiin.Poistullessa rakennuksen toisella puolella miehitetyn alueen passintarkastajat tarkastavat passin ja VISAn ja antavat kummankin takaisin rajanylittäjille.
Vapaan Kyproksen rajavirkailijat eivät olleet mitenkään kiinnostuneita meidän papereistamme.Näytimme varmaankin niin perusturisteilta kuin voi siellä olla.Harkintavalta pohjois-osassa viipymiseen on matkailijalla itsellään.15.000 saksalaituristia pohjoisessa menneenä talvikautena ei voi olla väärässä.Maahantulokiellosta ei ole mitään vaaraa.
tässä sivustoja
http://northcyprusonline.com
http://cyprus-mail.com
http://berge-meer.deKiitoksia tiedoista ja linkeistä! Kysyisin vielä kahta asiaa:
- toimiiko suomalainen matkapuhelinliittymä P-Kyproksessa?
- onko Lefkosan kenttä yhtä kuin Ercan? (Joku väitti, että P-Kyproksessa toimisi peräti kolme lentokenttää.)
Kiva jos joku vastaa! - Kapparis
ap. kirjoitti:
Kiitoksia tiedoista ja linkeistä! Kysyisin vielä kahta asiaa:
- toimiiko suomalainen matkapuhelinliittymä P-Kyproksessa?
- onko Lefkosan kenttä yhtä kuin Ercan? (Joku väitti, että P-Kyproksessa toimisi peräti kolme lentokenttää.)
Kiva jos joku vastaa!Ercan on ainoa Pohjois-Kyproksen siiviililiikenteen lentokenttä.
Ja kyllä, Ercan = Nikosian kenttä. Matkaa Ercanilta Nikosian pohjoispuolen keskustaan on noin 8 km.
Alueella pärjää vallan hyvin suomalaisella matkapuhelinliittymällä. Siellä on kaksi turkkilaista operaattoria, Turkcell ja Telsim. - Greco
13.4.2007 kirjoitti:
Voisit googlettaa cyprus-mail.com ja Berge und Meer.
5.5.2007 Cyprus-Mail kertoo saksalaisen TUI-konserniin kuuluvan Berge und Meer matkatoimiston kuljettaneen menneellä talvikaudella Larnacan kentän kautta Kyproksen miehitetylle alueelle 15.000 saksalaista matkailijaa.Berge und Meer nettisivuston mukaan matkailijoille on tarjolla neljän ja viiden tähden hotelleissa matkapaketteja tosi edulliseen hintaan niin Kyreniassa kuin Famagustassa.Suomessa matkatoimisto Finnmatkat kuuluu samaiseen TUI-konserniin.Juttu on luettavissa Cyprus-mailin arkistossa etsimällä se: search by date ja sitten news ja jutun nimi on:Tourism soars in the North.
Kuten jo aikeisemmin mainitsin, miehitetyn alueen passintarkastusviranomaiset käyttävät passin sivun kokoista valkoiselle paperille täytettävää VISA maahantulopaperia.VISAan kirjoitetaan kuulakärkikynällä valmiiksi merkarruihin kohtiin 3 kohtaa. 1. Nimi 2.Passin numero 3.Kansallisuus. Passintarkastajat leimaavat AINA nämä VISApaperit, eivät koskaan lyö leimaa passiin.Poistullessa rakennuksen toisella puolella miehitetyn alueen passintarkastajat tarkastavat passin ja VISAn ja antavat kummankin takaisin rajanylittäjille.
Vapaan Kyproksen rajavirkailijat eivät olleet mitenkään kiinnostuneita meidän papereistamme.Näytimme varmaankin niin perusturisteilta kuin voi siellä olla.Harkintavalta pohjois-osassa viipymiseen on matkailijalla itsellään.15.000 saksalaituristia pohjoisessa menneenä talvikautena ei voi olla väärässä.Maahantulokiellosta ei ole mitään vaaraa.
tässä sivustoja
http://northcyprusonline.com
http://cyprus-mail.com
http://berge-meer.de"kuljettaneen menneellä talvikaudella LARNACAN kentän kautta Kyproksen miehitetylle alueelle 15.000 saksalaista matkailijaa"...
Asia on juuri näin, kuin kerroit. Tätähän olen tässä muutamassa viestissä yrittänyt korostaa.
ELI siinä ei ole, eikä ole ollutkaan muutamaan vuoteen mitään kummallista, eikä myöskään laitonta, jos SAAPUU maahan laillisten maahantulopaikkojen kautta, jatkaa matkaa pohjoispuolelle, viettää lomansa siellä ja LÄHTEE loman jälkeen saarelta LAILLISTEN maastapoistumispaikkojen kautta.
Näitä LAILLISIA maahatulo/maastapoistumispaikkoja on jo aiemmin mainitut 4 kpl ja ERCAN miehiteyllä alueella ei ole yksi niistä.
Ja sama rautalangasta:
1) Saavut saarelle laillisen maahatulopaikan kautta, jatkat matkaa miehitetylle aluelle viettämään lomaa ja poistut samaa reittiä = HYVÄ homma
2) Saavut saarelle ERCANIN lentokentän, Kyrenian tai Famagustan sataman kautta ja pyrit viettämään lomaa eteläosaan saarta = HUONO homma (=laiton maahantulo tai laittoman maahantulon yritys)
3) Saavut eteläosan kautta ja poistut pohjoisen kautta = kohtuullisen HUONO homma (= Laiton maasta poistuminen)
Ja näistä viisumeista ja leimoista. Kun pyrit pohjoispuolelle eteläpuolelta saarta, pikaviisumin täyttö ja käyttö menee juuri niin kuin selvitit. Yksinkertaista ja nopeaa.
MUTTA. Kun saavut Pohjois-Kyprokselle TURKIN kautta (= Ercan, Kyrenia ja Famagusta) niin kyllä ne maahantulomuodollisuudet ovat hieman mmm...tarkemmat. Ja tästä oli tuossa ylempänä puhe. - minä menin
Lizzy* kirjoitti:
Tämä ehkä suomalaisesta kuulostaa tyhjänpäiväiseltä asialta, mutta koska saaren pohjoispuoli on turkkilaisten miehittämä, on Kyproksen lain mukaan laitonta saapua saarelle pohjoispuolen kautta.
Eli tässä tapauksessa pohjoispuolen lentokenttä on laiton, ja sinne on lentoliikennettä vain Turkista turkkilaisilla lentokoneilla. Laillisesti maahantulo ja maastalähtö onnistuu vain Larnakan ja Pafoksen lentokenttien sekä saaren eteläpuolella olevien satamien kautta.Viime kesänä lensin suomesta ensimmäisenä Turkkiin ja lomailin alanyassa viikon verran. Sieltä lähin sitten lautalla Kyprokselle Kyreniaan. Päämääränä minulla oli päästä kreikkalaiselle puolelle ja hyvinhän se onnistui. Ei siinä ollut muuta kuin rajanylitys ja sen jälkeen asuin vielä kyproksella muutaman kuukauden. En ole aikaisemmin kuullut mistään porttikielloista joten en edes usko että ne pitävät paikkaansa.
Ei ollut ongelmia vaikka saavuin maahan turkkilaiselle puolelle ja poistun kreikkalaiselta puolelta.
- asiaonkoettu
Varokaa turkkilaisia huijareita Pohjois Kyproksella. TSS travel vie matkalaiset oikein bussilla kulta- ja mattokaupaan. Bussissa on myös mukana silmälasimyyjiä.
Varokaa huijauksia, ylihinnoittelua, kopioita ja erikoistarjouksia. Esim monitehosilmälasit maksoivat 450 € kun Suomessa olisi saanut samoja laseja 2 kpl samalla hintaa. Pokat muka merkkikehykset, mutta olivatkin kopioita.
Tuote- palautus- ja ostosuojaa ei ole. Paljon halpoja kopioita, kulta on (jos on) 14K, jota Suomessa ei lasketa jalometalliksi (min 18K).
Esim https://www.kultarahaksi.fi/ sivustolla löytyy laskuri joka antaa jonniinmoisen arvion. Varokaa myös vaakoja (ei mittaa oikeaa painoa). Jos kuitenkin ostatte kultaa tai maton niin älkää ihmeessä antako toimittaa myöhemmin hotelliin - voi olla eri tuote jonka tuovat. Heti oma tuote kainaloon niin ainakin välttää tuoteen vaihdon!
-50% alennus on kuin Suomessa, ei pienempiä alennuksia taida ollakaan. Älkää ostako alennusta vaan oikeita ja oikeiksi varmistettuja tuotteita!
Jos ostatte alennusta niin 1/10 osa tarjotusta hinnasta (eli 10% alennetusta hinnasta on oikea taso), mutta ältää menkö alennushalpaan! Eurot kyllä kelpaavat huijareille mutta mitään ostoturvaa ette saa - muistakaa se. - Anonyymi
Varaa matkasi matkanjärjestäjältä, joka tarjoaa myös laatua ja joka ei harjoita tällaisia käytäntöjä.
hyvän vertailun löydät täältä https://www.rundreisen.de
jos se on liian halpa, siinä on yleensä hakkerointi.
Matkan pitää myös maksaa jotain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125855Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323977- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182956Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502007Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881974- 1411758
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391705Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881539