Viime kesänä pihallemme tehtiin n. 25m pitkä ja puolisen metriä korkea istutusmuuri vallikivistä.Istutin siihen timanttituijia n. 2-3kpl/m, multatila on vain 0.4-0.5m syvä,sen alla suodatinkangas ja murskepohja ja savimaa. Tuijat selvisivät talvesta hyvin,tosin kevätaurinko ja myrskytuulet saivat ne hieman ruskettumaan(suojaus maalis-huhtikuussa).Pärjäävätkö tuijat vai pitäisikö muuria korottaa ja lisätä multaa? En oikein haluaisi siihen ryhtyä,onhan se paitsi kallista myös melko suuri projekti.Tosin jos se on välttämätöntä,nyt olisi kai vielä mahdollisuus kun tuijat eivät ole vielä tiukasti juurtuneet (nehän pitäisi kaivaa ylös ja istuttaa uudelleen).Onko mahdollista että tuijan juuret voisivat läpäistä suodatinkankaan ja murskekerroksen savimaahan asti, josta ne saisivat lisäravinteita????
Odotan pikaisia vastauksia...
tuija-aita muurissa
4
6200
Vastaukset
- pms68
suodatinkankaan tehtävä on pitää kasvillisuus allaan tai tässä tapauksessa päällään ja allaan. Sen kankaan laitto alle on ollut ihan tyhmää. Paksun maan läpi kun ei mitään nouse ylös ja maa ei sekoitu ellei sitä käsitellä.
Nyt kosteus pääsee nousemaan kyllä maata pitkin ylös, mutta muuri on aina aika kuiva paikka kasvaa. Kuinka syvä se muuri on vai onko kenties sittenkin kyse pengerryksestä? Kastelua kasvit vaativat tänäkin vuonna ainakin kuivina aikoina niin että lorotat vettä ihan sairaasti sinne taimelle kerralla, mutta harvoin eli vasta kun ma aon kuivaa vähän syvemmälläkin. Kate pelastaa vähän kuivumiselta myös.
Tuo murske tuossa välissä saattaa kyllä haitata sen kosteuden nousua taimille. Periaatteessahan murske on juuri käytetty kapillaarikatkona ja joss e on toimiva tässä kohtaa niin muurisi ei saa vettä mistään.. - tuo sinun
muurisi multaosuus on eli jos syvyyttä oli 40-50cm, mitä on leveys? En siis tarkoita koko muurin pituutta. Ja onko tämä muuri kivetty molemmin puolin ja sen päällä/välissä sitten nuo tuijat?
Itselläni on tuija-aita, jossa parannettua maata n. 70cm syvyydelta (ja 60cm leveydeltä) ja sen alla 10cm karkeaa sepeliä ikäänkuin salaojana estämässä juurien jäätymistä talvella ja sen alla enemmän ja vähemmän kylmää savimaata. Itsekin laitoin suodatinkankaan, mutta laitoin sen mullan päälle tuijien molemminpuolin ja päälle mursketta pitämään kangas paikoillaan; ajatus oli se, ettei tuulten mukana tulevat siemenet saa rikkakasveja tuijien juurella kasvamaan. Tuijien alus on näin myös siisti ja ollut jo monta vuotta. Suojausta pidin pari ensimmäistä vuotta tammikuun ensimmäisten aurinkoisten päivien alettua toukokuun puolelle niin kauan, että maa oli sula. Naapuri teki kaiken samoin kuin minä, mutta suojasi vähemmän aikaa ja kaikki ruskistuivat :( -Iso ja kallis harmi! Suojaus on tärkeä, mutta riittävä multa aluekin on. Nyt en ole suojannut aitaa enää neljään vuoteen, eikä ruskettumia ole tullut.
Jos muurisi sisällä on ikäänkuin multa"kaukalo", sen pitäisi kyllä olla syvempi kuin tuo 40-50cm ja riittävän leveä. Muurissa leveys on siitäkin syystä tärkeä, että se kuivuu helposti ja jos paikka on tuulelle avoin, kuivuminen on vielä varmempaa.. Kesällä vielä pärjää kastelulla, mutta talven jälkeen kuivuus tappaa..
Tämä olisi tällaista kokemustietoa..- edelliseen..
Piti vielä kysyä: Mitä vallikivien alla on.. mursketta, paljonko? Vai ovatko ne suoraan vain savimaan päällä..? Eli miten muurisi on perustettu? Miten isoja nuo vallikivet ovat?
-Se vaikuttaa siihen, mitä kannattaa tehdä.
Käytät sanaa "istutusmuuri", jonka itse ymmärrän muuriksi, jonka keskellä on multaa eli "istutuskaukalo" ja ympärillä kivet kummallakin puolella. Jos olet perustanut muurin hyvin, ja muutenkin näillä tiedoilla, itse luultavasti syventäisin istutusalueen syvyyttä eli en nostaisi muurin korkeutta. Työtä teettää.. rahassa säästää, jos itse tekee..
Voi olla, että joudut purkamaan aidan toisen puolen, jos aitasi on kovin kapea, mutta timanttituija-aita kyllä mielestäni ansaitsee arvoisensa kasvualustan. Kun luultavasti haluat aidastasi pitkäikäisen.
Uudelleen istutuksen tuijat kyllä kestävät, ja saattaa olla, että ne nousevat nostamalla ylös, mutta itse ehkä tekisin sen vasta sitten, kun näkisin, että kasvu on varmasti lähtenyt käyntiin ja on ollut kosteaa pidempään, jolloin ne siis ovat jo paremmin toipuneet talvesta eli ajankohta olisi elo-syyskuu. Kesällä kastelisin, kastelisin.. Syksyllä ne vielä ehtivät juurtua sen verran, että imevät kosteutta talvea varten. Ja kastelisin, kastelisin. En siis joka päivä, vaan pari kertaa viikossa ja paljon.
Suodatinkankaan läpi juuret eivät mene, varsinkaan jos kangas on laadultaan kovaa/paksua, ohuemman ja pehmeän läpi paksummat juuret vuosien päästä menevät, mutta nuoren tuijan juuret eivät kyllä mene. Savimaa on myös monasti niin jankkoa ja sitkeää, kovaa, ettei siitä myöskään hennommat juuret lävitse edespääse. Sen tähden sitä savimaan osuutta itse kaivaisin siitä muurin välistä/keskeltä ainakin sen 30cm. Joku toinen voisi tehdä toisella ja helpommalla tavalla, mutta itse olen kantapään kautta oppinut, että maan perustus ja näkymätön työ on tärkein ja se aikanaan palkitsee ja näkyy. Samoin näkyy se, jos perustuksessa on menty siitä, "mistä aita matalin.."
Anteeksi monisanaisuus.. johtuu ammatista.. ;P
- tehtyä pieni
moka,istutuksen suhteen. Vinkki kaikki IKIVIHREÄT kasvit jotka joutuvat suoraan aurigon paisteeseen 2 ensinmäisenä vuotena suojata siltä koska juuristo ei ole valmis vielä nostamaan kosteutta lehtiin.Kaksi tai kolme rimaa kasvin korkuisia pystyyn noin 50 cm päähän kasvista siihen kiinni valkoita muovia nitojalla estään auringon aiheuttaman polteen kevät kaikista pahin.Minulle antoi neuvon 70-luvulla vanha puutarhuri totesin hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006