antibiootti ja alkoholi

bonanza

Onko kellään kokemusta ryyppäämisestä
antibioottikuurin aikana?Itelläni on Amoxin
niminen lääke käytössä (10 pvän kuuri, nyt on
kolmas päivä),ja suunnitelmissa olisi lähteä
huomenna ottamaan.Haluaisin kuulla kokemuksia
vastaavanlaisista tapauksista, ja myös tietoa
siintä, että onko sitten olemassa joitan
alkoholijuomia tai määriä joita voi antibiootin
aikana juoda.Ja entäpä mitkä ovat täysin
kiellettyjä?

24

69914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiree

      päähänhän se antibiootti ei mene, mutta järjetön
      kännääminen voi haitata lääkkeen imeytymistä ja
      koko kuuri voi mennä aivan hukkaan, joten kohtuus
      mukana voit kyllä ottaa. Älä ainakaan juo niin
      paljon että oksennat, jos haluat parantuakin siitä
      mihin ikinä amoxinia syötkin.

    • Antti

      On viisasta välttää kokonaan alkoholin käyttöä
      lääkekuurin aikana, jos ei ole varmaa (lääkäriltä
      saatua) tietoa siitä, voiko alkoholia käyttää
      lääkehoidon aikana. Joillakin antibiooteilla
      tiedetään olevan jopa vaarallisia
      yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa. Lue
      pakkausseloste, siinä kerrotaan
      yhteisvaikutuksista. Älä kokeile vaikutuksia
      itse. Perjantai tulee sentään joka viikko!

      • bonanza

        Pakkausselosteessa ei mainita sanaakaan kyseisen
        lääkkeen ja alkoholin yhteisvaikutuksista.
        Lapussa lukee vain MITÄ TULISI VÄLTTÄÄ:Toista
        samanaikaista lääkitystä.
        Ei ollut alkoholista mitään.
        Noh, huomennahan sen näkee, että kuinka
        vaarallista se sitten loppujen lopuksi onkaan.


      • mallu
        bonanza kirjoitti:

        Pakkausselosteessa ei mainita sanaakaan kyseisen
        lääkkeen ja alkoholin yhteisvaikutuksista.
        Lapussa lukee vain MITÄ TULISI VÄLTTÄÄ:Toista
        samanaikaista lääkitystä.
        Ei ollut alkoholista mitään.
        Noh, huomennahan sen näkee, että kuinka
        vaarallista se sitten loppujen lopuksi onkaan.

        Amorion on yleisimmin pikkulapsillekin määrätty
        lääke ja kovasti turvallinen. Nämä viinan kanssa
        kohtauksia aiheuttavat antibiootit kuuluvat
        enimmäkseen 70-luvun urbaanilegendoihin, eikä
        sellaisia enää juurikaan määrätä.


      • örkki
        mallu kirjoitti:

        Amorion on yleisimmin pikkulapsillekin määrätty
        lääke ja kovasti turvallinen. Nämä viinan kanssa
        kohtauksia aiheuttavat antibiootit kuuluvat
        enimmäkseen 70-luvun urbaanilegendoihin, eikä
        sellaisia enää juurikaan määrätä.

        Yksi tänä päivänä käytössä oleva antibiootti
        jonka yhteisvaikutus alkoholin kanssa on hurja,
        on nimeltään Flagyl. Lääkkeen mukana tulee ohja
        jossa lukee isolla painettune ettei kuurin aikana
        saa ottaa alkoholia tippakaan. Lääke aiheuttaa
        kuulemma voimakkaita Antabus-oireita. No, yksi
        ystäväni ei ottanut varoituksia vakavasti ja
        viettikin 2 yötä sairaalassa puolikkaan
        viinipullon jälkeen. Lepopulssi oli vietäessä
        190. Etten ainakaan tämän kuurin aikana ottaisi
        alkoholia, muuten ei pitäisi olla vaaraa, paitsi
        tietysti kuurin keskeytyminen esim siksi kun sen
        tabletin unohtaa kännipäissään ottaa.


      • terv:sh!
        örkki kirjoitti:

        Yksi tänä päivänä käytössä oleva antibiootti
        jonka yhteisvaikutus alkoholin kanssa on hurja,
        on nimeltään Flagyl. Lääkkeen mukana tulee ohja
        jossa lukee isolla painettune ettei kuurin aikana
        saa ottaa alkoholia tippakaan. Lääke aiheuttaa
        kuulemma voimakkaita Antabus-oireita. No, yksi
        ystäväni ei ottanut varoituksia vakavasti ja
        viettikin 2 yötä sairaalassa puolikkaan
        viinipullon jälkeen. Lepopulssi oli vietäessä
        190. Etten ainakaan tämän kuurin aikana ottaisi
        alkoholia, muuten ei pitäisi olla vaaraa, paitsi
        tietysti kuurin keskeytyminen esim siksi kun sen
        tabletin unohtaa kännipäissään ottaa.

        Kyseinen kuuri todellakin alkoholin kanssa on
        vaarallinen!


      • terv:sh!
        örkki kirjoitti:

        Yksi tänä päivänä käytössä oleva antibiootti
        jonka yhteisvaikutus alkoholin kanssa on hurja,
        on nimeltään Flagyl. Lääkkeen mukana tulee ohja
        jossa lukee isolla painettune ettei kuurin aikana
        saa ottaa alkoholia tippakaan. Lääke aiheuttaa
        kuulemma voimakkaita Antabus-oireita. No, yksi
        ystäväni ei ottanut varoituksia vakavasti ja
        viettikin 2 yötä sairaalassa puolikkaan
        viinipullon jälkeen. Lepopulssi oli vietäessä
        190. Etten ainakaan tämän kuurin aikana ottaisi
        alkoholia, muuten ei pitäisi olla vaaraa, paitsi
        tietysti kuurin keskeytyminen esim siksi kun sen
        tabletin unohtaa kännipäissään ottaa.

        Kyseinen kuuri todellakin alkoholin kanssa on
        vaarallinen!


    • friends

      Itselläni on ollut 10pvän lääke kuuri ja olen
      ottanut aika rankasti alkoholia lääkityksen
      yhteydessä. Jos käyttämäsi lääke on
      vahvaa..esim.jotain 500mg tai 1000mg..nämä ovat
      vahvoja.Olen itse joutunut käyttämään 1000mg
      vahvuisia lääkkeitä.En suosittele silloin
      alkoholia, varsinkaan olutta väkevämpää,itselleni
      tuli viinasta ja lääkkeistäni pää ja vatsa
      sekaisin,kouristuksiakin oli, mutta se saattoi
      johtua tietyistä syistä,luultavasti, kun otin
      tyhjään vatsaan lääkkeeni ja join perään
      viinaa.Se on jopa vaarallista.Jos haluat välttyä
      näiltä,älä tee samaa virhettä, kuin minä! Voit
      kysyä vaikka lääkäriltäsi näistä asioista,että
      kannattaako ottaa alkoholia, kun on lääke kuuri
      menossa.

    • k

      kaikki missä on alkoholia.

    • Jeses

      Amoxinin kanssa ei juomisesta ole haittaa koska amoxin on tarkoitettu hengitystie-infektioiden parantamiseen. Jos on antibiootti kuurilla jonka tarkoitus on parantaa ruoansulatuksessa asuva bakteeri niin silloin ei tulisi ottaa alkoholia ollenkaan koska silloin antibiootti vähintään lakkaa vaikuttamasta ja pahimmillaan siitä saattaa saada vakavia ruoansulatusoireita.

    • p-auliina

      Jos antibiootti sisältää metronidatsolia ei alkoholia tule käyttää lainkaan, sillä jo hyvin vähäinenkin määrä voi aiheuttaa antabus-oireita. Muiden antibioottien kanssa alkoholin käyttö ei ole vaarallista.

      http://www.tohtori.fi/?page=5994274&id=8438593

    • janette123123

      ite syön nyt amoxin 750mg kuuria borrelioosiin, ja mietin että voisko päättäjäisinä mitenkään juoda edes vähä, ja oisko se sitte jotai mietoa mitä jois? onks kellään mitään aavistusta et mahtaisko siitä tulla jotain haittoja. oon kyllä kuullu ja näitiäki lukenu et ei kannattais juoda, mutta tosta amoxinista en oo varma. nyt ois vielä tasan viikko kuuria jäljellä..

      • Yks vaan..opiskelija.

        Suosittelisin, että kysytte apteekista ennemmin kun täältä palstalta noita yhteisvaikutuksia tai haittoja. Netissä kun on kaikenlaisia kirjottelijoita...eikä sitä voi tietää kuka vastaa mitä. Että apteekistä/lääkäriltä/sairaanhoitajalta/terkkarilta...tai joltain alan ammatilaiselta kannattais melkeen ennemmin kysyä. Tuleepa näin sitten saatua faktaa asiasta. Kiitos ja anteeks :)


      • aattelin vaa
        Yks vaan..opiskelija. kirjoitti:

        Suosittelisin, että kysytte apteekista ennemmin kun täältä palstalta noita yhteisvaikutuksia tai haittoja. Netissä kun on kaikenlaisia kirjottelijoita...eikä sitä voi tietää kuka vastaa mitä. Että apteekistä/lääkäriltä/sairaanhoitajalta/terkkarilta...tai joltain alan ammatilaiselta kannattais melkeen ennemmin kysyä. Tuleepa näin sitten saatua faktaa asiasta. Kiitos ja anteeks :)

        on pikkase paha kysyy lääkärilt jos on alaikänen...


    • Mohombi13fv

      jep sama juttu. Oon siis 13v tyttö . Sain just antibiotit mut täönää ois mun parhaan kaiffarin syndet nii ois pakko ottaa kuppiii. Ihan sama jos siit menee sekasin , ei mua kiinnosta. Oon jo sen verra vanha.

      • lollottimet

        :D:D hahaha nolo "oon jo sen verra vanha"


    • eihajuakaan

      Antibioottien kanssa ei pitäisi juoda alkoholia. Ei siksi, että se olisi vaarallista suoranaisesti, vaan sen vuoksi, että:

      1. Alkoholi voi heikentää antibiootin tehoa.
      2. Alkoholi voi pistää sinut oksentamaan pillerin ulos.
      3. Antibioottien ottaminen on tarkkaa hommaa. Mikäli kuuri keskeytyy, jäljelle jääneet bakteerit kasvattavat immuniteettiään antibiootteja vastaan ja sen jälkeen vaaditaan yhä isompi kuuri - jos siihen bakteeriin sama antibiootti edes toimii enää. Alkoholi voi pistää sinut unohtamaan ottaa se pilleri oikeaan aikaan, tai jopa kokonaan.

    • lahden takaa

      Onhan kamala viinanhimo ihmisillä jollei voi juoda vettä tai alkoholitonta lääkekuurin aikana! On niin paljon vaihtoehtoja viinalle! Onko viikko selvinpäin liikaa pyydetty? Onko haluja todella tervehtyä? Vai onko viina ja päihtyminen tärkeämpää???

      • Jimi15v.

        Jos on niin sairas että pitää vetää antibiootteja, ni kai sitä tervejärkisen ihmisen pitäs tajuta että viinaakin on saatava...


    • 13kk angiinassa.

      Ainut vaara alkoholin ja antibiootti kuurin kanssa on jos oksennat , saattaa kuuri katketa.

    • E_

      "Ainut vaara alkoholin ja antibiootti kuurin kanssa on jos oksennat , saattaa kuuri katketa."

      Suurin piirtein noin paitsi metronidatsolin (Trikozol, Flagyl) kohdalla, jotka estää alkoholia metaboloitumasta, seurauksena antabusreaktio, ei kovin mukava kokemus.

    • munapää78

      kassit voi irrota kyseisen kuurin kanssa. Yksi kaverini joi lasin vettä ja muna irtos että sillälailla itse en ottaisi tippaakaan kusta.

    • totuuden torvi

      3.12 toinen päivä amoxin kuurilla,hengitysinfektion vuoksi ja aikomus ottaa muutama siis 2-3 olutta illalla.ei kuitenkaan samanaikaisesti lääkettä ja alkoholia.
      uskon että oksentaminen katkaisee kuurin kuin kuurin,ja että yhtenä iltana kuurin aikana voi ottaa TODELLAKIN VAIN ne 2-3olutta.
      hitaasti maistellen. viinaa ja lääkettä en suosittelis ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe