Audi 1.8T turbo+lastu, kestävyys??

Audia harkitseva

Elikkä olisi tarjolla 95-vuoden audi a4 1.8 turbokoneella. Myös teholastu on autoon laitettu, joten vaikuttaako se jotenkin turbon kestävyyteen/käyttöikään? Olen kuullut vähän monenlaista juttua, että lastu alentaa turbon (ja koko koneen?) elinikää huomattavasi. Mutta olen myös kuullut että ei suurempaa vaikutusta ole.

Turbossa on myös forgen by-pass systeemi. Autolla on ajettu jo yli 250tkm, mutta lastu ja by-pass on asennettu vasta hiljattain.

Elikkä olisiko kokemuksia, mitenkä on sen kestävyyden kanssa ihan normaalissa ajossa?? (huom. katupyörittelyä ja armotonta revittelyä en kulkuvälineellä harrasta!)

18

31009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se...

      Turbo nopeammin kun lastuttaa, se kun joutuu tekemään lisää töitä. Jos normaalisti ajelet niin kyllä se kestää, sillä turbohan ei juurikaan ahda muuten kuin kiihdyttäessä.

      Se joka sanoo, että lastulla ei ole vaikutusta se ei ole koeajanut ennen ja jälkeen lastutuksen.

      • lisäksi...

        Laita siihen vielä uusi ilmanotto ja putkisto. Turbo pyörii nopeammin, muttei joudu tekemään sen enempää työtä. Parannettu ilmanotto ja vapaampi putkisto helpottaa turbon toimintaa. Ei tarvi imeä ja puskea tavaraa niin rajusti. Samalla tulikuumat pakokaasut poistuvat nopeammin kuluttamatta turboa. Vielä isompi välijäähdytin, niin vot.


    • se rasittaa

      moottoria ja voimansiirtoa enemmän jos käytät niitä "lastutehoja". Mutta jos et tosiaankaan revittele, vaan käytät tehoja tarvittaessa, esim. ohituksissa lastun vaikutus kestävyyteen on olematon. Oikein tehtynä tuollainen lastutus tai boxin ohjelman muokkaus saattaa alentaa polttoaineen kulutusta normaaliajossa. Eri asia on sitten miten auton aikaisemmat omistajat ovat lastutettua autoa käyttäneet.

    • Audi A4 Avant

      Turbon huolto tulisi suorittaa 200000 kilometrin kohdalla vakionakin joten kannattaa tarkistaa huoltokirjasta onko toimenpide tehty. Remonttia tiedossa muuten.

      Lastutus ei suuremmin vaikuta tutkimusten mukaan moottorin kestävyyteen. Revittämällä saa voimansiirron hajalle jo vakiona.

      • sata

        Muistahan kovan ajon jälkeen tyhjäkäyttää konetta 5 minuuttia niin turo ehtii jäähtyä hyvin eikä leikkaa kiinni sammutuksen jäkeen, diesel turbot pyörii 200 t rpm. esim.


    • köröttää?

      Jos ihminen ajaa normaalisti ja rauhalliseen tahtiin, ei ole mitään järkeä laittaa 600-2000 eur lastuun/softaan. JOKAINEN ukko tai akka, joka sen hankkii, aikoo sitä lisäpotkua käyttää ja siitä nautiskella -muut puheet ovat täyttä paskaa ja naurettavaa kaksinaismoralismia.

      Fakta on, että woimaa otettaessa viritetty turboauto rasittuu vakiota enemmän, myös polttoaineenkulutus lisääntyy, se testattiin v.1999 TM:n testissä, siellä oli juuri Audi 1,8T ja 1,9 tdi testissä, lastuina ABT, MTM, Chiptuning ja vielä joku muu jonka nimeä en muista. Bensavehkeessä kulutuslisä oli 0,5-1 litraa/100 km ja dieselissä 0,2-0,5 litraa.

      Turbossa virityksessä ahtopainetta lisätään yleisesti, Revo-systeemissä muita enemmän. Turbon siivekkeet pyörivät virityksen jälkeen vakiota enemmän per minuutti, ja se ilman muuta kuluttaa sitä. Lämpö tuottaa usein ongelmia, turbon laakerit palavat ja öljy voi koksaantua/sakkaantua jumittaen siivekkeet.

      Polttoaineen määrää lisätään suihkutuksessa, sieltä plus ahtopaineiden nostosta teholisä tulee, ei tyhjästä. Tämä kuormitus rasittaa myös muuta moottoria, kuten mäntiä, kampiakselia ja kiertokankia.

      Moni luulee edelleen, että esimerkiksi automerkin eri tehoversiot on tehty ainoastaan softa/lastumuutoksin, ei pidä paikkaansa. Esim. VAG:n koneissa on yleisesti tehokkaammassa versiossa erilainen turboahdin, männät, vahvemmat kiertokanget ja kampiakseli, suuttimet, vankempi kytkinlevy. Tehdas pelaa ns. varman päälle.

      Itselläni on myös tuolla 1,8T-koneella oleva Seat. Olen miettinyt softautusta, vaan en lähde siihen peliin. Auto on uudehko, enkä edes takuuajan jälkeen vie viripajaan. Olen psykologisesti asian hoitanut osaltani: un tämän auton ostin, ihanstuin sen tehoon ja vääntöön, ja ei ne ominaisuudet siitä mihinkään ole lähteneet, sitä vaan ihminen tottuu ja turtuu ajan kuluessa olemassaolevaan ja uutta ja vahvempaa tekee mieli; siis ajellaan vakiolla vaan tyynesti koska sillä ehtii aivan sopivasti ja autoa joskus vaihtaessa katselee sitten tehokkaampaa mallia, eli otetaan koneen/tekniikan keston kannalta varman päälle!

      • löylyä

        VW konsernin 1,8t on aika hyvä pohjana kovemmillekin tehoille ja väännöille. Omat kokemukset ko moottorin lastutuksesta ovat vain positiivisia (esim 150hv/210Nm versiosta yli 200hv/300Nm). Vaihtamalla hardware-osia (pakosarja, turbo, välijäähdytin, suuttimet, yms) saadaan vielä lisää "löylyä", mutta silloin saattaa esim kulutus kasvaa hieman myös normaalikäytössä.
        VW konsernin tuotteisiin kannattaa vaihtaa kytkin jos haluaa käyttää kasvaneita tehoja ja vääntöjä.
        Koneen kesto riippuu tietysti käytettävästä moottorista, virityksestä, käyttötavasta, huollosta... Itselläni kestäisi vaikkapa Passat lastutettuna (


      • eisittenalkuunkaan

        "JOKAINEN ukko tai akka, joka sen hankkii, aikoo sitä lisäpotkua käyttää ja siitä nautiskella -muut puheet ovat täyttä paskaa ja naurettavaa kaksinaismoralismia."

        No jos ei kukaan niitä lisähevosia tarvi niin minkä ihmeen takia sinä ostit 1.8TURBON 1.8i:n sijaan?!?!?!?


    • paikoillaan niin kohta

      Jos autossa on vielä alkuperäinen, niin aletaan olemaan (vakionakin) niillä kilometri lukemilla, että turboahdettujen autojen ahtimet alkavat olla ehtoopuolella, vaikka auto olisi hyvin huollettu ja ollut "rauhallisessa" ajossa.

      Oma kokemus juuri Audi A4 1.8T ja karvan alle 300tkm. Hyvä syy laittaa isompaa pellin alle : )

    • 10v kok

      Nyt kyllä tulee sellaista paskaa että...
      VAGIN 1.8T moottorin kestoon ei vaikuta lastutus käytännössä millään tavalla. Vakio auto hajoaa aivan samalla lailla revittelyssä!
      Ei se moottori siinä ensimmäisenä rikki mene.
      Kytkin voi olla ainut osa mikä hajoaa enne aikojaan lastutetussa autossa, tämäkin tosin johtuu ajotyylistä.


      Terveisin 80t lastutetulla A3sella ILMAN VIKOJA!

    • evo is king.

      lelu peli jos vertaa esim. lanser evo.audit jää kun tikku paskassa seisomaan on muuten kokeiltu kyllä noi audit on mopoja ihan sama oli lastu tai ei .

      • audi rs6

        on mopoja mutta, taas mun audissa on 560heppaa ja väännöt 970 !!! autona tietty
        OIKEA RS6 AVANT. ei oo moni mennyt ohi ainoastaan kun olen pysähtynyt ja laittanut auton parkkiin tienvarteen silloin joku subaru tai porsche on mennyt ohi.

        eli ihan kerratakseen 315kmh huiput rajottaja poistettu ja 0-100 n. 3.8 sek.
        eli hyvin ehtii.


      • Kile 74
        audi rs6 kirjoitti:

        on mopoja mutta, taas mun audissa on 560heppaa ja väännöt 970 !!! autona tietty
        OIKEA RS6 AVANT. ei oo moni mennyt ohi ainoastaan kun olen pysähtynyt ja laittanut auton parkkiin tienvarteen silloin joku subaru tai porsche on mennyt ohi.

        eli ihan kerratakseen 315kmh huiput rajottaja poistettu ja 0-100 n. 3.8 sek.
        eli hyvin ehtii.

        Oliko hiki kun heräsit!


    • uteliaana kyselen

      Saako turpomies pillua

      • aatu kvartsinikkari

        Isani on Turbomies.


      • tiedän kaiken

        ei ikävä kyllä saa, ainoastaan vapaastihengittävän auton omistaja.


    • sutiioy

      Audi 1,8t, lastut ja kaik oli yhen kerran tasaaikaa liikennevalois, lähtee jotain 7-8 sec.100km/h lämmitin kumit ja menin omii matkoi T. opel ascona b 3.0i ja tubon ahdot siel mis pitääkin

    • ohjekirja

      turbo on tarkistettava audis a4 1996 n. kahesadatuhanne paikkeel, ja ihan normiajoa ja mitä nyt jonnin verran kiihytyksessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1542
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1482
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      221
      1223
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1115
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      323
      1072
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      156
      1026
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      307
      1018
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      77
      994
    Aihe